﷽
رُوِیَ عَن الحَسنَ ابن عَلِیٍّ العَسکَری عَلَيْهِمَا السَّلَامُ قَالَ:
«لَا يُسْبَقُ بَطِي ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ تَعَالَی أَعْطَاهُ وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ تَعَالَی وَقَاهُ»
ترجمه: نه کُند رو از نصیب خود بماند، نه حریص آنچه را که مقدّرش شده به دست آورد، هر که خیری نصیبش شود خداوند نصیبش ساخته است، و هر که از شرّی محفوظ ماند خداوند او را حفظ کرده است.
شرح: روايت از امام عسكری عليه السلام منقول است كه حضرت فرمودند : هيچگاه پيشی گرفته نمی شود شخصی را كه عجله نمی كند در امور دنيایی اش و بطور معمول به وظيفه اش عمل می كند. به اينكه پيشی گرفته بشود به نصيب او، و آنچه را که خداوند برای او تقدیر کرده است. کسی که به طور به اصطلاح، تعبیر ما، متعارف، عجله نمی کند، کار خودش را انجام می دهد، به طور معمول، به تعبير ما، چون در مقابلش داریم، حرص نمی ورزد، توجه کنید چه عرض کردم، نه. دستپاچگی ندارد. كسی نمی تواند پيشی بگيرد به نصيب او، نصيب او را بخورد به اصطلاح. چون اين چيه؟ خيلی ندويده. به تعبير من. «لَا يُسْبَقُ بَطِي ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ»؛ از آن طرف هم خيال نكند آن كسی كه حرص می ورزد به اصطلاح ما، آز دارد به تعبير فارسی، اين آن چيزی را كه برايش تقدير نشده می تواند بدست بياورد. نه آن از دست می دهد اوّلی، نه اين با حرصش می تواند چی؟ اضافه كند و بدست بياورد. نه از او كم می شود برای خاطر اينكه حرص نمی ورزد . نه به اين كه حرص می ورزد به او افزوده می شود، فهمیدی؟ اين ها خيالات واهی است كه تو می كنی. چون حساب دست يكی ديگر است. دست من و تو نيست. اين جمله اوّل. جمله دوّم: «مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ تَعَالَی أَعْطَاهُ»؛ اگر كسی به او خيری برسد، اين را خدا به او داده . تا او اراده نكرده، اين خير به او نمی رسید. «وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ تَعَالَی وَقَاهُ»؛ اگر كسی حفظ بشود از اينكه شری به او نرسد، خدا او را حفظش كرده؛ نه خيال كنی خودش توانسته خودش را حفظ بكند، فهمیدی؟ همه اين جملات گويای يك معنای معرفتی است. و آن اينكه انسان اين را بداند تمام منافع دست خداست كه اوست كه نافع است. نفع را او می رساند. خير را او می رساند. تمام شرور را هم او دفع می كند. نه من می توانم جلب منفعت بكنم برای خودم نه می توانم دفع ضرر بكنم از خودم. اوست كه بايد به من برساند نفع را، و اوست كه بايد از من دفع كند شر را، فهمیدی؟ همه اش متمركز در اين است، شد؟ بنابراين انسان بايد چه كار بكند؟ انسان بايد اين كار را بكند، برود در خانه كسی كه اين كارها در دست اوست. در يد قدرت اوست. منفعت می خواهی از او بخواه. دفع ضرر می خواهی از او بخواه. به او بگو به من برسان و از او بخواه مرا حفظم كن، نه خودت می توانی بدون اراده خدا يعنی با اراده خودت، جلب منفعت كنی، نه می توانی دفع ضرر از خودت بكنی، تمام اين جملات متمركز در يك امر معرفتی است، توجه کنید، و آن اين است كه همه امور ، كل امور به يد الله تعالی است، بنابراين بی خود اعصابت را خراب نكن. برو سراغ او، با دلی آرام برو آنجا . از او تقاضا بكن كه خدايا اين گره را باز كن.
بحار الأنوار، ج 75، ص 373
مواعظ أبي محمد العسكري (ع)...لَا يُسْبَقُ بَطِي ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ أَعْطَاهُ وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ وَقَاهُ
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
20.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِیَ عَن الحَسنَ ابن عَلِیٍّ العَسکَری عَلَيْهِمَا السَّلَامُ قَالَ:
«لَا يُسْبَقُ بَطِي ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ تَعَالَی أَعْطَاهُ وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ تَعَالَی وَقَاهُ»
ترجمه: نه کُند رو از نصیب خود بماند، نه حریص آنچه را که مقدّرش شده به دست آورد، هر که خیری نصیبش شود خداوند نصیبش ساخته است، و هر که از شرّی محفوظ ماند خداوند او را حفظ کرده است.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 موقعی که امام زمان(عج) تشریف بیاورند، جامعه یک دست می شود❗️
📌در روایات داریم که هیچ وقت فکر نکنیم روزی بیاید که جامعه یک دست شود. یک دستی جامعه برای موقعی است که امام زمان(عج) تشریف بیاورند، و الّا چند دستگی است؛ لذا باید شخص مؤمن مراقب باشد که فریب نخورد. معمولاً از گذشته تا امروز جوامع اسلامی را تحت یک سنخ عناوین جالب، فریب می دهند. حرکت های انحرافی در جامعۀ ما هم به همین شکل بوده است. حتّی کسانی که در این مسیر فتنه انگیز بودند؛ یعنی این انحراف ها را در جامعه وارد می کردند. این طور نبود که با چهره های ظاهری مشخّصی این کار را بکنند؛ مثلاً این طور نیست که مشرک یا کافر باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #آزمایش_الهی
📕 #راه_سعادت_بشری
📝 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 موقعی که امام زمان(عج) تشریف بیاورند، جامعه یک دست می شود❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #آزمایش_الهی
📕 #راه_سعادت_بشری
📝 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 ریاست الهیّه نه کیف دارد و نه بهره مادّی، مسئولیّت و ریاضت است❗️
📌اگر ریاست الهیّه باشد، رئیسش هیچ از این کیف ها نمی برد؛ یعنی نه از زنده باد و مرده باد خوشش می آید و کیف می کند، نه ریاست وسیله و ابزار برای تأمین خواسته های شهوی او است، بلکه برای او رنج آور است. هیچ ارزشی نزد او ندارد. در روایتی امام علی (ع) فرمودند: این عمارت بر شما از عطسۀ بز پیش من بی ارزش تر است؛ چون جز دردسر برای من نداشت. خیال نکنید کیفی دارد. این عبارت در نهج البلاغه آمده است. دیدگاه این افراد به مسئولیّت الهیّه مانند مسئولیّت و تکلیف است. زجر هم می کشند و کیف نمی کنند. حتّی می توان این گونه تعبیر کرد که برای آن ها یک نوع «ریاضت نفسانیّه» است. درست در مقابل آن طرفی است که مبداء ریاست آن ها عبارت از هواهای نفسانیّه است، جنبۀ الهی در آن نیست. آن چه در روایات ما در مورد ریاست وارد شده است و خودش، طلبش و حبّش کوبیده شده، به همین خاطر است؛ یعنی منظور آن روایت ها ریاست باطله و شیطانی است و در مورد ریاست حَقّه، الهیّه و رحمانیّه چنین تعبیراتی را نمی گویند.
نهج البلاغه، خطبه3. «...دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز...»
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه دوم از فصل دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 ریاست الهیّه نه کیف دارد و نه بهره مادّی، مسئولیّت و ریاضت است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه دوم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 مقایسه بین استیلاء بر مال و برقلوب برای بدست آوردن مقام ❗️
📌علمای اخلاق میان مسئلۀ استیلاء بر مال و استیلائی که در باب اموال و تملّک مال داریم و استیلاء بر قلوب که مربوط به مقام است، مقایسه ای انجام میدهند. اوّل، آفات استیلاء بر مال زیاد است؛ یعنی اگر شما مالی را به دست بیاوری و تملّک بکنی، این مال در معرض بسیاری از آفات است؛ از قبیل اینکه سرقت بشود، از بین برود و امثال اینها. مال حفظ و حراست میخواهد، باید مشقّاتی را تحمّل بکنی. در استیلاء بر مال غالباً این گونه هست، ولی در باب قلوب این سنخ از آفتها -به این نحو- نیست. یک آفتی دارد که آن را در مباحث بعدی مطرح میکنم، امّا از این سنخ آفتها ندارد؛ لذا می گویند: تملّک مال آفت دارد ولی تملّک قلب آفت به این معنا ندارد. خاطر انسان تقریباً جمع تر است.
دوّم، آنهایی که بخواهند مال را وسیله برای رسیدن به مقام قرار بدهند، اینگونه نیست که بتوانند صددرصد به آن برسند، امّا در حالت برعکس آنهایی که می خواهند جاه را وسیله قرار بدهند که به مال برسند، گفتیم که آن ها به مال میرسند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 مقایسه بین استیلاء بر مال و برقلوب برای بدست آوردن مقام ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 معنای لغوی و جایگاه غرور❗️
📌بحث ما راجعبه غرور است. يكی از مباحث اخلاقی، بحث غرور است كه علمای اخلاق مطرح میفرمايند غرور، از رذایلی است كه در ارتباط با سه نيروی عقل، شهوت و غضب مطرح میشود. غرور -از نظر لغت- به معنای فريب دادن، فريب خوردن، فريب، یا به تعبیر فارسی بسیار ساده، گولزدن و گولخوردن و یکی هم خود گول است، ولی از نظر اصطلاحی و حقيقت غرور كه در روابط گوناگون مطرح میشود، بحثی بسيار دامنهدار است. مباحث و موضوعاتی كه در بحث غرور بايد مطرح و صحبت بشود، بسیار زیاد است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 معنای لغوی و جایگاه غرور❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir