eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.7هزار دنبال‌کننده
158 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 بر گرداندن نفس از خواسته های نفسانی جهاد اکبر است❗️ 📌این تعلیم به تعبیر علی علیه السّلام این تأدیب ابتدا مشکل است و غلبه کردن بر این نفس تعبیر شده است ازش به جهاد اکبر. از علی(ع) در روایت دیگری نقل شده است که حضرت می‎فرمایند: «رَدْعُ‏ النَّفْسِ‏ عَنِ‏ الْهَوَى‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَر»1️⃣؛ اگر بخواهی نفس خود را از خواسته‏های گسترده‎اش برگردانی و جلوی اطلاق آن را بگیری، جهاد اكبر كرده ای! روایتی از صدر اسلام در تاریخ نقل شده است که گروهی از مسلمین، برای جهاد به جبهه رفته بودند. وقتی پس از پایان جنگ نزد پیامبر(ص) بازگشتند و از سختی های زیاد آن بحث می كردند، پيامبر(ص) به آن ها فرمودند: این جهاد و جنگ شما، جهاد اصغر بوده امّا هنوز جهاد اکبر بر شما باقی مانده است! جهاد اکبر جنگ داخلی و غلبۀ بر هوای نفس خویش است؛ اين مشکل‎تر است. 1️⃣غررالحكم و دررالکلم، ص241 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 برای رسیدن به باطن پیامبر(ص)و علی(ع) بایدظاهرمان را با ظاهر آن ها تطبیق دهیم❗️ 📌هر مکتبی غیر از مکتب انبیای الهی(ع)، باطل محض است و هیچ راهی به سوی حق ندارد! فقط مکتب انبیا مکتب حق می باشد که آن نیز با مرزشناسی و مرزداری گره خورده است. برای قرار گرفتن در مکتب انبیا نیز، انسان باید ظاهرش را با ظاهر آن‎ها تطبیق دهد؛ ظاهر یک مسلمان باید با ظاهر پیغمبر اکرم(ص) مطابق باشد. حضرت به چه چیزی نگاه می کرد و از چه چیزی نگاهش را برمی گرداند؟ حضرت چه صدایی را می‏شنید و چه آهنگ‎هایی را حرام می دانست؟ حضرت چه حرف‎هایی را می‎زد و از چه حرف‎هایی گریزان بود؟ بنابراین در مکتب انبیای الهی(ع) اوّلین گام همین است که انسان ظاهر خود را با ظاهر آن ها تطبیق دهد. خودِ انبیا نیز همواره بر روی این مطلب تأکید می‏کردند. بنابراین راه یابی به باطن معارف انبیا از این مسیر می گذرد. مگر هر کسی می‎تواند به سوی باطن پیغمبر اکرم(ص) یا علی(ع) راه پیدا کند؟! اوّل باید ظاهر خود را با ظاهر آن‏ها تطبیق دهد و مرزشناس و مرزدار باشد و سپس به باطن آن ها راه پیدا کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 برای رسیدن به باطن پیامبر(ص)و علی(ع) بایدظاهرمان را با ظاهر آن ها تطبیق دهیم❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هشتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 باداشتن قوّۀ شهوت، غضب و وهم باید مرزشناس و مرزدار بود ❗️ 📌انبیا مرزهای الهی را برای ما بیان کرده و خودشان نیز به آن‎ها عمل کرده اند. انبیا خود هم مرزشناس و هم مرزدار بوده اند. این‎ها الگو هستند؛ پیغمبر اکرم(ص) اسوۀ ما است؛ ایشان نیز مانند ما در بین مردم زندگی می‏کردند. تمام قوای درونیِ وجود ما نیز در ایشان بوده است. پیامبر(ص) نیز دارای قوّۀ شهوت، غضب و وهم بوده امّا در این حال مرزشناس و مرزدار بوده اند. با این اوصاف دیگر چه عذری برای ما باقی می ماند؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هشتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 استفادۀ از قوای درونی در راه رضای خداوند، موجب مؤدّب شدن آن می شود ❗️ 📌انسان وظیفه دارد هم قلب خود را پاک کرده و هم آن را رشد و توسعه دهد. به عبارت دیگر ادب قلب به تطهیر و تزکیۀ آن است. ما در باب تأدیب و تربیت گفتیم: ادب الهی، عبارت از مرزشناسی و مرزداری است. در این زمینه نیز با توجّه به روایتی عرض کردیم که مرزشناسی و مرزداری یعنی اینکه انسان نیروی خود را در راه رضای الهی مصرف کند. او ابتدا باید اوامر الهی را بداند و سپس نیروی خود را در راه امتثال آن اوامر به کار بندد. خلاصه اینکه اگر انسان از قوای درونی خود، در هر بُعدی از ابعاد وجودی، در راه رضای خداوند استفاده کند، آن بُعد وجودی را مؤدّب کرده و اگر آن را در راهی غیر از راه رضای الهی مصرف کند، آن بُعد وجودی خود را بی ادب کرده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « يَا كُمَيْلُ لَيْسَ‏ الشَّأْنُ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ... » ترجمه: ای کمیل! شأن، مقام، منزلت و مرتبۀ معنوی به این نیست که فقط نماز بخوانی و روزه بگیری و انفاق کنی. مقام و منزلت و مرتبۀ معنوی به این است که نماز خواندن به همراه قلب پاک و خالص و همراه با اعمالی باشد که آن اعمال نزد خداوند مقبول باشد و خداوند سبحان از آن اعمال راضی و خشنود باشد. نماز خواندن باید با خشوع تمامی اعضا و جوارح بدن همراه باشد. نگاه کن در چه مکانی نماز می خوانی. و در چه لباسی نماز می خوانی. اگر مکان و لباس نماز را از راه شرعی و حلال به دست نیاورده ای، ذرّه ای نماز تو قبول نخواهد شد. شرح: در وصایا و سفارشاتی که علی علیه السلام، به کمیل فرمودند، یک بخشش این بود، که مقام و مرتبۀ معنوی شخص در این نیست که نماز بخواند، روزه بگیرد، صدقه بدهد؛ یعنی انفاق در راه خدا، این ظاهر عمل است به اصطلاح؛ بله امّا ارزش این کار عندالله که اوست عبارت از مقام معنوی و مرتبه، شأن به این معنا است. «لَيْسَ‏الشَّأْنُ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ»؛ فهمیدید؟ ظاهربین فقط این نیستش. پس مقام و مرتبۀ معنوی مربوط به چیه؟ می فرماید:«الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ»؛مقام و مرتبۀ معنوی که از ناحیۀ نماز می خواهی برای تو پیدا بشود، آن نمازی است که با دلی پاک، گوش کنید! از هر گونه چی؟ غیر خداست، چه شرکش باشد، هرچی می خواهد باشد، توجّه می کنید؟ تعلّقاتش باشد «الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ »؛ عملی که مورد پسند خدا باشد. ما رضایت را خشنودی معنا می کنیم، واقعش پسند است اصلًا، می پسندد آدم تا خوشش می آید، تا نپسندی خوشت نمی آید؛ اصلش آن است. «وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ»؛ که ما می گوییم نماز با خضوع و خشوع. «سَوِيٍّ»؛ پایدار . نه یک بخشش، از اوّل تا آخرش توجّه کردید؟ خشوعی استوار، توجّه می کنید! پایدار، یک همچنین نمازی. بعد می فرماید: «وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ نگاه کن توی چی نماز می خوانی، روی چی نماز می خوانی. که اینجا می رود سراغ شرایط نماز. آن هست...فهمیدید چه می خواهم بگویم؟ مال مردم تویش هست؟حقّ الله تویش هست؟حقّ النّاس تویش هست؟ «فِيمَا تُصَلِّي»؛ تو چی؟ «وَ عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ روی چی؟برو دقت «وَ انْظُرْ»؛ هم دارد، دقّت بکن. شد؟! «إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ» «وَجْهِهِ» می خورد به چی؟ «بِقَلْبٍ نَقِيٍّ» درست است یا نه؟ آنجا ها می خورد، خشوع و این ها، آن جاها«إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ» «فِيمَا تُصَلِّي» و چی؟ «عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ دوّمیش به آن می خورد. اگر این جور نباشد؛ یعنی از نظر درونیّت آن جور، از نظر بیرونیت هم مراعات این را نکرده باشی، «فَلَا قَبُولَ» پذیرشی نیست، مقام و مرتبه هم خبری {نیست}. بحارالأنوار، جلد 74، صفحه 415 ... يَا كُمَيْلُ لَيْسَ‏ الشَّأْنَ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ‏... 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
20.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « يَا كُمَيْلُ لَيْسَ‏ الشَّأْنُ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ... » ترجمه: ای کمیل! شأن، مقام، منزلت و مرتبۀ معنوی به این نیست که فقط نماز بخوانی و روزه بگیری و انفاق کنی. مقام و منزلت و مرتبۀ معنوی به این است که نماز خواندن به همراه قلب پاک و خالص و همراه با اعمالی باشد که آن اعمال نزد خداوند مقبول باشد و خداوند سبحان از آن اعمال راضی و خشنود باشد. نماز خواندن باید با خشوع تمامی اعضا و جوارح بدن همراه باشد. نگاه کن در چه مکانی نماز می خوانی. و در چه لباسی نماز می خوانی. اگر مکان و لباس نماز را از راه شرعی و حلال به دست نیاورده ای، ذرّه ای نماز تو قبول نخواهد شد. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 نام های مبارکۀ سورۀ توحید ❗️ 📌نام معروفش سوره توحید، که این نام معروف ترین نام ها است برای سورۀ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ». دوّم سورۀ اخلاص، که این هم معروف است. البتّه سوره توحید معروف تر است. نام های دیگری برای او ذکر کرده اند. من چند نام را می خوانم. سورۀ امان، سورۀنجات، سورۀ معرفت، سورۀ نور، سورۀ تفرید، سورۀ تحدید، سورۀ صمد، سورۀ نسبةالرّبّ گفته شده است. حدود بیست نام برای این سوره گفته اند. امام فخر در تفسیر کبیرش بیست نام نقل می کند. آنچه که معروف است به نام سوره توحید است. جهت اینکه گفته شده است سورۀ توحید، چون آیاتی که در این سوره است مربوط است به توحید ذات و توحید صفات، لذا گفته شده است سورۀ توحید. و امّا چرا سورۀ اخلاص گفته شده است؟ مرحوم طبرسی در مجمع البیان می گوید: اگر کسی از روی تعظیم این سوره را قرائت کند و بخواند، یعنی با توجّه تام، این موجب می شود خلاصی از آتش پیدا کند؛ لذا گفته شده سورۀ اخلاص. یا اگر کسی مضمون این آیات را مطلع بر آن شود، اقرار به او پیدا کند، این مؤمنِ مخلِصی است. لذا سورۀ اخلاص گفته شده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید @mojtabatehrani_ir