eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.7هزار دنبال‌کننده
162 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
21.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ‌‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَيْهِ‏ وَ آلِهِ‏ وَ سَلَّمَ‏ قَالَ: «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ» ترجمه: اگر کسی دو رکعت نماز بخواند و در این دو رکعت نماز فکر هیچ گونه از امور دنیایی را نکند، خداوند تمام گناهان او را می آمرزد. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید بر روی انسان: آمرزش گناهانی که بین خود و خالق باشد❗️ 📌روایتی است که عیسی بن عبدالله از پدرش، از جدّش از علی(ع) نقل می کند که پیغمبراکرم(ص) فرمود: «وَ مَنْ قَرَأَهَا مِائَةَ مَرَّةٍ »؛ هر کس «قل هو الله» را صد بار بخواند حین اینکه می خواهد شب استراحت کند، در بعضی از روایات هست به اینکه صد مرتبه بخواند ولی ندارد در مضجَعش برود، خداوند گناه پنجاه سال، در بعضی روایات دارد بیست وپنج سال، خداوند می آمرزد از او. امّا «مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ»؛ گتره ای نیست، یک گناهانی که بین خود و خالق داشته است، غیر از خون و مال مردم. یک ستمگری یک ملّتی را بکشد بعد هم شب بنشیند صد مرتبه «قل هو الله أحد» بخواند بعد هم پنجاه سال، مگر چند سال می خواهد عمر بکند، یک شب صدتا می خواند، تمام شد رفت. نه، خیلی عمر کرده باشد، دو شب می خواند احتیاط می کند. مطلب این نیست. «مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ»1️⃣؛ یک کسی مال مردم را یک عمر سر کشیده است، بالا کشیده خورده رفته است دنبال کارش. صدتا «قل هو الله» گناه او آمرزیده می شود. نه، این طور در اسلام نیست؛ یعنی در بحث حقّ النّاس آمرزش گناهان به این صورت نیست. 1️⃣الکافی، ج2، ص619 ...وَ مَنْ قَرَأَهَا مِائَةَ مَرَّةٍ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُ خَمْسٍ وَ عِشْرِين‏ سَنَةً مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ...‏ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید @mojtabatehrani_ir
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید بر روی انسان: آمرزش گناهانی که بین خود و خالق باشد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ چه عملی باعث حضور هفتاد هزار ملائکه در تشییع سعد بن معاذ گردید ❗️ 📌سَکونی است از امام صادق صلوات الله علیه نقل می کند، روایت در مجمع البین است، به اینکه پیغمبر اکرم(ص) سعد بن معاذ که مرده بود، پیغمبر ایستاد به صف نماز می خواند. وقتی که مشغول نماز بود بر او، نگاه کرد دید هفتادهزار ملائکه ایستاده اند به نماز در بین آن ها جبرائیل است. می گوید پیغمبر(ص) به جبرئیل گفتم: «فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ بِمَ‏ اسْتَحَقَ‏ صَلَاتَكُمْ‏ عَلَيْهِ»؛ مگر سعد چه کار کرده است که مستحق شده که شما بر او نماز بخوانید، هفتادهزار ملائکه بر جنازه؟ «قَالَ بِقِرَاءَةِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»؛ استحقاقش بود. چون، «قُلْ هُوَ اللَّهُ» می خواند، «قَاعِداً وَ قَائِماً»؛ چه نشسته بود چه ایستاده، «وَ رَاكِباً وَ مَاشِياً»؛ چه سواره بود چه پیاده بود، «وَ ذَاهِباً وَ جَائِياً»1️⃣؛ در رفت و برگتش این «قُلْ هُوَ اللَّهُ»؛ را می خواند. این سبب شد که مستحق است هفتادهزار مَلَک نماز بخوانند. 1️⃣مجمع البیان ، ج10، ص855 عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) أَنَّ النَّبِيَّ (ص) صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَقَالَ لَقَدْ وَافَى مِنَ الْمَلَائِكَةِ لِلصَّلَاةِ عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ فِيهِمْ جَبْرَئِيلُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ بِمَ‏ اسْتَحَقَ‏ صَلَاتَكُمْ‏ عَلَيْهِ قَالَ بِقِرَاءَةِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاكِباً وَ مَاشِياً وَ ذَاهِباً وَ جَائِياً 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید @mojtabatehrani_ir
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ چه عملی باعث حضور هفتاد هزار ملائکه در تشییع سعد بن معاذ گردید ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید در وضع مادّی انسان گردید ❗️ 📌دسته ششم. از نظر تأثیر مادّی اش. در روایاتِ زیاد داریم ما. من اشاره به دو روایت می کنم. در یک روایتی است که سهل بن سعدساعدی است که این را از پیغمبر اکرم(ص)نقل می کند، می گوید: من نشسته بودم دیدم شخصی آمد خدمت پیغمبراکرم(ص) شکایت کرد از وضع مادّی اش. حضرت به او دستور داد، به او فرمود: هرگاه داخل منزلت می شوی سلام بکن چه کسی باشد و چه نباشد و وقتی وارد شدی یک «قل هو الله» بخوان. می گوید: خودم دیدم که آن شخص گفت مدّتی عمل کردم وضعم عوض شد به طوری که من به همسایگانم هم رسیدگی می کنم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید در مصون بودن از شرّ جبار و ستمگر ❗️ 📌موسی بن جعفر(صلوات الله علیه) ایشان می فرماید: هر کس بخواهد برود پیش جبّار و ستمگری، و بخواهد از شرّ او محفوظ بماند، حضرت دستور می فرماید که چهار «قل هو الله» بخواند یکی به مقابل یکی به پشت سر یکی راست و چپ خودش و آن جبّار و ستمگر نمی تواند به او آزاری برساند. اینکه ما می بینیم که گذشتگان ما، کسانی که این ها از نظر عملی به دستورات اسلام عمل می کردند، هرگاه از خانه خارج می شدند صبح این ها مقیّد بودند شش تا می خواندندو من ندیدم روایت را. که یکی سمت راست و چپ و مقابل و پشت و بالا و پایین و حرکت می کردند. این به خاطر این جهت بود که این روایتی که از موسی بن جعفر(صلوات الله علیه) است شاید همین بوده منشأ الهام این ها. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ بررسی لغوی و معنایی لفظ «اَحَدٌ» ❗️ 📌لفظ «أَحَد» از مادّه «وَحَدَ» است. «وَحَدَ» در لغت عرب یعنی تنها گذاشتن، تنها ماندن. به طور مثال «وَحَدَ زیدٌ» یعنی زید تنها ماند. کلمه «أَحَد» در جایی استفاده می شود که دوّمی قابل تصوّر نباشد. اگر چیزی دوّمی داشته باشد نسبت به او «أَحَد» استعمال نمی شود. این موضوع از خصوصیّات این لفظ است. هر چیزی که دوّم ندارد به آن «أَحَد» می گویند. اگر دوّم، شبیه، همتا داشته باشد دیگر از «أَحَد» استفاده نمی کنند. حکما می گویند وحدت به معنای واقعی این است که اگر یک موجود گفته شود واحد است، اگر دوّمی برایش تصوّر کنی همان اوّلی باشد. یعنی اگر خواستی دوّم برایش تصویر کنی این دوّمی غیر اوّلی نباشد. این را وحدت واقعی می گویند. قرآن اسم این وحدت را «اَحَد» گذاشته است یعنی واحدی است که دوّم ندارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍تقسیم بندی وحدت از نظر حکما بین انسان با حیوان❗️ 📌حکما در باب وحدت و کثرت بحثی دارند. آن ها وحدت را تقسیم کرده و می گویند: ما هفت قسم وحدت داریم، وحدت جنسی که ما به آن وحدت ذاتی می گوییم، دو قسم است. وحدت ذاتی و عَرَضی. در نظر حکما وحدت جنسی معنایش این است که دو موجود از نظر حقیقت یک جامع مشترک داشته باشند. به طور مثال، انسان با سایر حیوانات از یک جهت مشترک است. انسان با گوسفند، انسان با کبوتر، انسان با مرغ، انسان با گرگ، یک جامع مشترک دارد و در یک چیز با هم مشترک هستند و آن عبارت از نفس است. نفس حیوانی که البتّه ما تعبیر به نفس حیوانی می کنیم و حکما می گویند در حیوانیّت مشترک هستند. در جنس است که آن ها مشترک هستند. یعنی همان نیرویی که در گرگ، در کبوتر، در گوسفند است، همان نیرو در انسان نیز مشاهده می شود. لذا حکما می گویند: واحد هستند به وحدت جنسی ، در واقع یکی هستند. آنچه که این ها را یکی کرده، عبارت از آن نیرویی است که در آن، با هم شریک هستند. این نوع وحدت را وحدت جنسی می گویند. 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ‏ أَدَّاهُ‏ زَادَهُ‏ وَ مَنْ‏ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ تَعَالَی مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ الذُّنُوبِ فَرِقِينَ» ترجمه: ای مردم! برای خداوند متعال در هر نعمتی حقّی و شکری وجود دارد؛ پس هر کس که حق نعمت را اداء کند، خداوند آن نعمت را بیشتر می کند. کسی که در ادای حق آن نعمت کوتاهی کند، زیان کار می گردد و نعمت از دست او می رود و به زودی بلایی پیش می آید. پس این گونه باشید که خداوند شما را نگران از دست دادن نعمت ها ببیند؛ همان طور که شما را از گناهان، ترسان و نالان می بیند. شرح: روایت از علی ؟ع؟، منقول است که حضرت فرمودند: ای مردم! «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً»؛ این را بدانید! برای خداوند در هر نعمتی که به شما عنایت می کند حقّی است، «فَمَنْ‏ أَدَّاهُ‏ زَادَهُ»؛ هر کس که ادا کند حق الهی را در آن نعمتی که به اش داده است، خداوند می افزاید، «وَ مَنْ‏ قَصَّرَ عَنْهُ»؛ اگر کسی کوتاهی کند در ادای حق الهی نسبت به نعمتی که به او داده است، «خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ»؛ این خودش را در معرض این خطر قرار داده که نعمت را از او بگیرد، «وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ و کیفرش را این، موجب بشود که پیش بیندازد. من در یک سطح به اصطلاح، بسیار سادۀ پایینی عرض می کنم اینکه خدا در هر نعمتی که به انسان عنایت می کند حقّی دارد. حقّش چیست؟ نعمت های متّصله داریم، منفصله داریم. متّصله، تمام اجزا و جوارح ما، قوای ما چشم نعمت است، گوش نعمت است، زبان نعمت است، دست نعمت است، پا نعمت است، همۀ این ها نعمت است درست است؟ نعمت های متّصله، ما می گوییم این ها را؛ قوای که به انسان داده، قوایی که هست درونی است، این ها اعضای بیرونی بود، درونی است، همۀ این ها نعمت است، چه برسد به منفصله بیرون؛ گوش کن چه می خواهم بگویم. نعمت های بیرونی ؛ چون تا به ما نعمت می گویند، از خودمان غفلت می کنیم ما، سرتا پایت نعمت است، راحت باش، سر تا پایت نعمت است. درست! نه غفلت نکن. بیرونی هرچی دارد، آبرو بهت داده، مال بهت داده، چی داده، هرچی داده این ها همه نعمت است حالا حقّ خدا چیست یک چیزیش را فقط من می گویم حقّ مُنعِم در ربط با نعمت این است که نعمت را در راه رضای منعم مصرف کنی. فهمیدی یعنی چی؟ یک کسی به تو یک چیزی داد، اگر این را خرج کنی در راه چیزی که او دوست دارد، این، حقّ این نعمت را ادا کردی؛ ولی اگر در راه خشم مصرف کنی حقّ این نعمت را ادا نکردی، در ارتباط با منعم، آن که بهت داده است.«‏إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً»؛ برای خدا نسبت به هر نعمتی که عنایت کرده حقّی است. اگر این حقّش را ادا کردی، شد! «فَمَنْ‏ أَدَّاهُ‏»؛ ادا کرد کسی حق خدا را به این معنا، «زَادَهُ‏»؛ چه کار می کند؟ خدا اضافه می کند، زیاد می کند. این همان آیۀ شریفه است، توجّه می کنید؟!.. که آن جا در باب شکر آمده، این جا توی آیه مال شکر است. امّا«وَ مَنْ‏ قَصَّرَ عَنْهُ»؛ آمد چه کار کرد؟!چشم را در راه معصیت خرج کرد، گوش را در راه معصیت، زبان در راه معصیت؛ دروغ می گوید،غیبت می کند،تهمت می زند،همین جور برو جلو، دست، پا تا برسد به چی؟ نعمت های منفصله، در راه چی؟معصیت. که خشم الهی است. اینجا خدا دو تا کار می کند، خوب گوش کن، دوتا توی این روایت دارد.یک: «خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ»؛ در معرض خطر قرار دادی نعمت را که ازت می گیرد، درست؟! حالا فقط نعمت را می گیرد از تو؟ نه! «وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ کیفر بدکاریت را هم جلو انداختی. فهمیدی؟ یعنی چی؟ این را بدان! توی همین دنیا برایت چاله درست می کند. شاید این جوری برایتان نگویند. فهمیدی؟ نه می گذارد توی قیامت، «تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ معنایش این است: جلو می اندازد، کیفرش را، کیفر چی؟ این بدکاری، بد استفاده کردن از نعمت خدا را؛ بهره برداری چی؟ بد از نعمت خدا. بعد«فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ تَعَالَی مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ»؛ نتیجه: خدا شما را این جور ببیند، در ربط با نعمت هایی که بهتان داده است، که دلهره دارید، « وَجِلِينَ » دلهره، نکند که در راه رضای او مصرف چیه؟ نکنم، که بعد چی می شود؟ آن دو تا چیز بود، گوش کن! بگیرد ازم، پس گردنی هم بزند بهم. خوب دقّت کن.«كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ الذُّنُوبِ فَرِقِينَ»؛ همان گون که شما را خدا این جور باید ببیند، در ربط با گناهان که در فزع و جزع هستید، یعنی آنگاه، که غفلتاً ازتان گناهی صادر می شود، بی تفاوت نیستید بلکه چی؟ از درون ناراحتید. توجّه می کنید؟ «فَرِقِينَ» اِیْ «فَزِعِینْ»؛ به قول ما از نظر عربی است. توجّه دارید؟ در فزع و جزع هستید وقتی گناهی ازتان صادر می شود.
____________________________________ 1- بحارالأنوار، جلد 75 ، صفحه 43 وَ قَالَ (ع)‏ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ‏ أَدَّاهُ‏ زَادَهُ‏ وَ مَنْ‏ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ الذُّنُوبِ فَرِقِينَ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ تقسیم بندی وحدت از نظر حکما جهت مشترک بین انسان ها با یکدیگر❗️ 📌 یک وحدت را وحدت نوعی می گویند. وحدت نوعی نسبت به افراد یک نوع است. حسن، حسین، تقی، نقی. این افراد از نظر نیروی انسانی با یکدیگر یکی هستند. در اینجا بحث افراد یک نوع است و آنچه سبب اشتراک و وحدتشان شده، عبارت از همان نیروی انسانی است که به آن وحدت نوعی می گویند. وحدت عددی همین ارقام، یک، دو، سه، چهار، پنج، شش است که همه ارقام در رقم بودن مشترک و واحد هستند. وحدت کمّی، در جایی است که دو چیز از نظر کمیّت با هم یکی هستند. مثلاً این پارچه از نظر مقدار با آن پارچه یکی است. اینجا وحدت، وحدت در مقدار است. و به آن وحدت کمّی می گویند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir