eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.6هزار دنبال‌کننده
156 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ تقسیم بندی وحدت از نظر حکما جهت مشترک کیفی، وصفی و شخصی❗️ 📌وحدت کِیفی، در جایی است که دو چیز از نظر کیفیّت با هم یکی هستند. مثلاً این سیب با آن سیب از نظر بو و مزه یکی است. مقدار در اینجا ملاک نیست که یکی از آن ها بزرگ است و دیگری کوچک، بلکه بحث بو و مزه و کِیفیّت است. وحدت وصفی، وحدت از لحاظ وصف است. مثلاً این رنگ با آن رنگ یکی است. از نظر رنگ یکی هستند. آخرین وحدت از دیدگاه حکما، وحدت شخصی است. در وحدت شخصی مثلاً شما یک پیکر انسان را که مشاهده می کنید، می گویید این یکی است. با اینکه مرکّب از اجزائی است و این جسم چند میلیارد جزء دارد. ولی گفته می شود: این کثرات ضرری به وحدت شخصی اش نمی زند. به تعبیر ما طلبه ها مجموع مِن المجموع، یعنی روی هم رفته این را می گوییم که یکی است. این وحدت را، وحدت شخصی می گویند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وحدت ها حقیقی نیستند بلکه امری اعتباری است❗️ 📌در تمام وحدت هایی که فلاسفه و حکما بیان نموده اند، گفته شده است که هیچ کدام آن ها حقیقی نیست بلکه یک امر اعتباری انتزاعی است. در واقع اعتبار وحدت کرده ایم وگرنه واحد نیستند. اگر بیان شد که انسان با گوسفند از نظر جنس وحدت دارند، در واقع وحدتی وجود ندارد. بلکه آن دو کثرت عقلی داشته و عقلاً دوتا هستند. کجا از لحاظ عقلی یکی هستند؟ اعتبار شده است که چون یک نیروی مشترک دارند از نظر جنس یکی می باشند. و یا گفته شد حسن با حسین از نظر نوعی یکی هستند. هر دو انسان هستند. امّا در حقیقت حسن و حسین دوتا هستند، و وحدت بیان شده اعتباری است، وحدت عقلی است. لذا گفته شده است، تمام این وحدت های هفتگانه را که حکما قائل به آن هستند در همه اش کثرث است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 وجوب امر به معروف و نهی از منکر❗️ 📌در مباحث فقهی چهار شرط اساسی برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر بیان می‏شود. امّا من متناسب با بحث، فقط دو مورد از اين شرایط را عرض می‏کنم یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر این است که مكلّف علم یا ظنّ به تأثیرگذاری امر و نهی داشته باشد و یا احتمال عُقلایی به تأثیر بدهد؛ یعنی وجوبِ این واجب مشروط است به اینکه آمر به معروف و ناهی از منکر، علم به تأثیر‏ داشته باشد؛ یعنی بداند، یا ظن داشته باشد، یا احتمال عُقلایی بدهد كه امر و نهی او در غیر اثر می‏گذارد و باعث می‏شود كه او به حکم الهی عمل کند. این، یکی از شرایطی است که اگر نباشد، اصلاً دیگر امر و نهی واجب نیست. حتّی ما از نظر فقهی می‏گوییم که اگر بیّنه اقامه شد؛ یعنی دو نفر عادل مورد وثوق شهادت دادند که امر و نهی شما اثر ندارد، اینجا دیگر امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. توضیح: چهار شرط امر به معروف و نهی از منکر؛ 1- داشتن علم به معرو و نهی از منکر 2-علم و ظنّ به تأثیر3- نداشتن مفسده یعنی ضرر جانی، عرضی و آبرویی و مالی 4- بداند که شخص معصیت کار بنا دارد معصیت را تکرار کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 منزل دوم 📕 # امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر 🏷 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
9.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 وجوب امر به معروف و نهی از منکر❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 منزل دوم 📕 # امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 احتمال تأثیر یا ایمنی از ضرر❗️ 📌شرط دیگر، ایمنی از ضرر ‏است؛ یعنی آمر به معروف و ناهی از منکر اگر بداند که با این امر و نهی ممكن است كه ضرری جانی، عِرضی یا مالی قابل‏توجّهی به او برسد، ديگر واجب نيست. حتّی نه تنها خودش، بلکه اگر بداند ضرر قابل توجّهی به نزدیکان و بستگانش متوجّه می‏شود، اصلاً واجب نیست که امر یا نهی کند. حتّی اگر امر به معروف و نهی از منکر موجب حَرَج یا مشقّت و در مضیقه قرار گرفتن برای او می‏شود، باز هم واجب نیست.این مسئله را برای این نمی‏گویم که صرفاً یک مسئلۀ شرعی گفته باشم،بلکه در ادامۀ بحث به همین مطلب می‏رسیم. خلاصه اینکه برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر چهار شرط وجود دارد؛ از جملۀ این شروط، یکی «احتمال تأثیر» و دیگری «ایمنی از ضرر» است. این دو شرط در باب امر به معروف و نهی از منکر مطرح است. در نتیجه اگر احتمال تأثیر یا ایمنی از ضرر نبود بلکه علم به ضرر بود، در اينجا دیگر مسلماً وجوبی در کار نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 منزل دوم 📕 # امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 فرمایش حضرت زهرا(س) نسبت به جایگاه شیعه ❗️ 📌روایت را حضرت زینب(س) از پیغمبراکرم(ص) نقل می کند. چون بعضی دوستان درخواست داشتند منابع روایات را بگویم این روایت در جلد هفتم «احقاق الحق» آمده است، در «ینابیع المودّه» هم هست، روایاتی که تا به حال خوانده ام در جلد ششم بحار بود، روایت را حضرت زینب(س) از مادرش حضرت زهرا(س) نقل می کند که ایشان فرمود که پدرم این جمله را گفت: «أَمَا إِنَّكَ‏ يَا عَلِيَّ‏، وَ شِيعَتَكَ‏، فِي‏ الجَنَّةِ»؛ آگاه باشید! به درستی که تو و شیعیان تو در بهشت هستند. 1️⃣احقاق الحق، ج7 - عوالم العلوم ومعارف، ج11، ص 873 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 نمونه ای از بهشت و جهنم 🏷 جلسه یازدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
🌺میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها مبارک باد🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خداوند می فرماید: من فاطمه و کسانی که پیرو او هستند، از آتش جهنّم ایمنی بخشیدم ❗️ 📌روایت از پیامبر اکرم(ص) است که می فرمایند: «وَ أَمَّا ابْنَتِی فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ»؛ دخترم فاطمه، سرور زنان دنیا و آخرت از اوّلین و آخرین است. سپس حضرت می فرماید: «وَ هِیَ بَضعَهٌ مِنِّی»؛ او پارۀ تن من است، «وَ هِيَ نُورُ عَيْنِی»؛ او نور چشم من است، «وَ هِيَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی»؛ فاطمه میوۀ دل من است، «وَ هِيَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَیَّ»؛ فاطمه روحی است که در پیکر من قرار دارد، «وَ هِيَ الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ»؛ او حوریّه ای به شکل انسان است. سپس پیامبر(ص) بعد از این همه تعریف و تمجید می فرمایند: «مَتَى قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا بَيْنَ يَدِي رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ زَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ»؛ آن گاه که فاطمه برای نماز و عبادت در محراب می ایستد، نور او برای فرشتگان آسمان تلألؤ می کند؛ همان گونه که نور ستارگان، برای اهل زمین می درخشد. «وَ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِمَلَائِكَتِهِ»؛ و خداوند به فرشتگانش می فرماید: « يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى أَمَتِي فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ إِمَائِي قَائِمَةً بَيْنَ يَدِيَّ»؛ ای فرشتگان من! فاطمه پیش‏روی من ایستاده است، «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُهَا مِنْ خِيفَتِي»؛ از خشیت نسبت به من، بند بندِ وجودش می لرزد. این حالت کسی است که قلبش مؤدّب به آداب الهی است. «وَ قَدْ أَقْبَلَتْ بِقَلْبِهَا عَلَى عِبَادَتِي»؛ او با قلبش، بر عبادت من رو آورده است و در عبادت، حضور قلب دارد. «أُشْهِدُكُمْ أَنِّي قَدْ آمَنْتُ شِيعَتَهَا مِنَ النَّار»1️⃣؛ ای فرشته ها، شما را گواه می گیرم که من به او و کسانی که پیرو او هستند، از آتش جهنّم ایمنی بخشیدم. 1️⃣بحارالأنوار، ج28، ص37 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه یازدهم @mojtabatehrani_ir
17.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خداوند می فرماید: من فاطمه و کسانی که پیرو او هستند، از آتش جهنّم ایمنی بخشیدم ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه یازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 آمدن پنج تن آل عبا صلوات الله علیهم اجمعین و ملائکه هنگام قبض روح مؤمن ❗️ 📌 بر اساس یک دسته از روایات، وقتی روح از قالب جسمانی مفارقت کرد در برزخ در قالب مثالیش قرار می گیرد. يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ می گوید: «قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) فَقَالَ‏ مَا يَقُولُ‏ النَّاسُ‏ فِي‏ أَرْوَاحِ‏ الْمُؤْمِن»؛ خدمت امام صادق(ع) بودیم حضرت فرمودند: مردم راجع به روح مؤمنین چه می گویند؛ «فَقُلْتُ يَقُولُونَ تَكُونُ فِي حَوَاصِلِ طُيُورٍ خُضْرٍ فِي قَنَادِيلَ تَحْتالْعَرْشِ»؛ عرض کردم این ها می گویند در چلیکدان پرنده های سبز در قندیل هایی تحت عرش الهی است؛ «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) سُبْحَانَ اللَّهِ الْمُؤْمِنُ أَكْرَمُ عَلَى اللَّهِ مِنْ أَنْ يَجْعَلَ رُوحَهُ فِي حَوْصَلَةِ طَيْرٍ»؛ حضرت فرمودند: سبحان الله، مؤمن نزد خداوند بزرگ وارتر از این است که روحش را در چلیکدان یک پرنده بگذارد؛ «يَا يُونُسُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ أَتَاهُ مُحَمَّدٌ(ص) وَ عَلِيٌّ(ع) وَ فَاطِمَةُ(س) وَ الْحَسَنُ(ع) وَ الْحُسَيْنُ(ع) وَ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ»؛ آنگاه که روح از بدنش مفارقت کرد، اولیای او و فرشتگان تشریف می آورند؛ «فَإِذَا قَبَضَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَيَّرَ تِلْكَ الرُّوحَ فِي قَالَبٍ كَقَالَبِهِ فِي الدُّنْيَا فَيَأْكُلُونَ وَ يَشْرَبُونَ»؛ و وقتی خداوند او را قبض روح کرد در قالبی مثل قالب دنیا قرار می دهد و در برزخ یک نوع تغذیه هم دارند؛ «فَإِذَا قَدِمَ عَلَيْهِمُ الْقَادِمُ عَرَفُوهُ بِتِلْكَ الصُّورَةِ الَّتِي كَانَتْ فِي الدُّنْيَا»1️⃣؛ و اگر کسی آنها را ببیند گویا به همان شکلی که در دنیا هستند آنها را می بیند. 1️⃣کافی، ج3، ص245 - بحارالانوار، ج6، ص270 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 نمونه ای از بهشت و جهنم 🏷 جلسه یازدهم @mojtabatehrani_ir
14.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 آمدن پنج تن آل عبا صلوات الله علیهم اجمعین و ملائکه هنگام قبض روح مؤمن ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 نمونه ای از بهشت و جهنم 🏷 جلسه یازدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مشاهدۀ حضرت عیسی (ع)از تأثیر کار خیر فرزند بعد از مرگ برای پدر و مادر ❗️ 📌روایت از امام صادق(ع) از آبای گرامشان از پیامبر اکرم(ص) است: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَرَّ عِيسَى‏ بْنُ‏ مَرْيَمَ‏ بِقَبْرٍ يُعَذَّبُ‏ صَاحِبُهُ»؛. پیغمبراکرم(ص) فرمود حضرت عیسی(ع) به یک قبری رسید که صاحبش را عذاب می‎کردند، «ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَيْسَ يُعَذَّبُ»؛ بعد از مدتی دید که عذاب از او برداشته شده است، «فَقَالَ يَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ فَكَانَ صَاحِبُهُ يُعَذَّبُ»؛ حضرت عیسی(ع) به خداوند عرض کرد، پروردگارا! من سال گذشته به این قبر مرور کردم و این صاحبش معذب بود، «ثُمَّ مَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ فَإِذَا هُوَ لَيْسَ يُعَذَّبُ»؛ امسال آمدم می‎بینم عذاب برداشته شده است، «فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا رُوحَ اللَّهِ»؛ خداوند به او خطاب کرد ای روح الله، «إِنَّهُ أَدْرَكَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِيقاً وَ آوَى يَتِيماً فَغَفَرْتُ لَهُ بِمَا عَمِلَ ابْنُهُ»1️⃣؛ او یک فرزند صالحی داشت، راه صالحی در پیش گرفت و یتیمی را پناه داد، به خاطر عمل فرزندش او را مورد آمرزش قرار دادم. 1️⃣بحارالانوار، ج101، ص101 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 نمونه ای از بهشت و جهنم 🏷 جلسه ششم @mojtabatehrani_ir