eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.6هزار دنبال‌کننده
155 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 پاداش روزه در ماه رجب❗️ 📌روایاتی که در باب صوم به‌خصوص نسبت به ماه رجب داریم که یک روایت از آن را به تناسب این ایّام می‌خوانم: از پیغمبر‌اکرم(ص) روایت شده: «مَنْ‌ صَامَ‌ مِنْ‌ رَجَبٍ‌ ثَلَاثِینَ‌ یوْماً»؛ اگر کسی سی روز از ماه رجب؛ یعنی تمام ماه را روزه بگیرد، منادی از آسمان ندا می‌کند: «یَا عَبْدَ اللَّهِ»؛ ای بنده خدا! « أَمَّا مَا مَضَى فَقَدْ غُفِرَ لَكَ»؛ معصیت‌هایی که بین خودت و بین خدا داشتی، مورد آمرزش قرار گرفت، «فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فِیمَا بَقِی»؛ دیگر از این به بعد مراقبت کن. امّا آنچه مورد نظرم است اینجاست: «وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْجِنَانِ كُلِّهَا»؛ خداوند در تمام درجات بهشت، «فِی كُلِّ جَنَّةٍ أَرْبَعِینَ أَلْفَ مَدِینَةٍ مِنْ ذَهَبٍ»1️⃣؛ در هر بهشتی، چهل ‌هزار شهر از طلا به او می‌دهد. جهت این تعبیری که در روایت آمده، این است که می‌خواهند بگویند: هرچه من بگویم باز هم تو نمی‌توانی بفهمی؛ گویی پیغمبر(ص) به من و شما گفته اند، هرچه به شما بگویم، باز شما نمی‌توانید درک کنید و چیزی را که آنجا ظاهر می‌شود، نمی‌توانم توصیف کنیم؛ لذا این‌ها را در قالب‌هایی می‌ریزند که ذهن‌های ما به آن مأنوس است یعنی؛ امور مادّی. 1️⃣بحارالانوار، ج94، ص 30 〰〰〰〰〰 📚 📕 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 کسی که در ماه رجب نمی تواند روزه بگیرد، چه‌کند❗️ 📌بعد دارد: «قِیلَ یا نَبِی اللَّهِ فَمَنْ عَجَزَ عَنْ صِیامِ رَجَبٍ لِضَعْفٍ أَوْ لِعِلَّةٍ كَانَتْ بِهِ»؛ اگر کسی از نظر مزاجی بیمار بود یا ضعف داشت و نتوانست ماه رجب را روزه بگیرد، «أَوِ امْرَأَةٌ غَیرُ طَاهِرٍ»؛ یا زنی در عادت ماهانه بود که نمی‌توانست روزه بگیرد، «یَصْنَعُ مَا ذَا لِینَالَ مَا وَصَفْتَهُ»؛ چه کند تا به این‌هایی که شما فرمودید برسد؟ «قَالَ یتَصَدَّقُ كُلَّ یوْمٍ بِرَغِیفٍ عَلَى الْمَسَاكِینِ»؛ حضرت فرمود: برای هر روز به فقیر یک قرص نان در راه خدا تصدّق کند، «وَ الَّذِی نَفْسِی بِیدِهِ إِنَّهُ إِذَا تَصَدَّقَ بِهَذِهِ الصَّدَقَةِ كُلَّ یوْمٍ نَالَ مَا وَصَفْتُ»؛ قسم به کسی که جان من در دست قدرت اوست اگر این کار را بکند، به این‌ها می‌رسد. باز هم روایت ذیلی دارد تا اینکه عرض می‌کند: «یا رَسُولَ اللَّهِ(ص) فَمَنْ لَمْ یقْدِرْ عَلَى هَذِهِ الصَّدَقَةِ»؛ اگر کسی از نظر مالی توان این را نداشت، «یصْنَعُ مَا ذَا لِینَالَ مَا وَصَفْتَ»؛ چه کار کند که به آنچه توصیف کردید برسد؟ «قَالَ یسَبِّحُ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ كُلَّ یوْمٍ مِنْ رَجَبٍ إِلَى تَمَامِ ثَلَاثِینَ یوْماً بِهَذَا التَّسْبِیحِ مِائَةَ مَرَّةٍ»؛ فرمود: در هر روز از ماه رجب این تسبیح را که محدث قمی هم آن را نقل کرده است صد مرتبه بگوید: «سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لَا ینْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ»1️⃣. بنابراین، ما نمی‌توانیم از نظر کیفی نه کمّی بگوییم که ظاهر عمل ما و باطنش چه نسبتی با هم دارند؛ به این معنا که وقتی باطن عمل ظهور کند، درجه روی آن بگذاریم و شدّت و ضعفش را بسنجیم و چه بکنیم؛ چون مربوط‌به دو عالم هستند و متناسب با همان عالم‌اند. این، هم در بُعد معصیت است و هم در بعد حسنه. 1️⃣بحارالانوار، ج94، ص 31 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 ندای و دعوت عمومی ملک داعی در ماه رجب، هر شب تا به صبح❗️ 📌در روایتی از پیغمبراکرم (ص)دارد که حضرت فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فٖی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي»؛ خداوند در آسمان هفتم فرشته‎ای را قرار داده است که به او گفته می‎شود داعی، «فَإِذَا دَخَلَ‏ شَهْرُ‌رَجَبٍ‏ يُنَادِي‏ ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ»؛ زمانی که ماه رجب فرا می‌رسد، این ملک هر شب تا صبح ندا می‎دهد، «طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ»؛ خوشا به حال کسانی که خداوند را یاد می‌کنند!«طُوبَى لِلطَّائِعِينَ»؛ خوشا به حال کسانی که مطیع خدا هستند، «وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى»؛ خداوند می‎فرماید، «أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي»؛ من همنشین کسی هستم که با من بنشیند، «وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي»؛ و من مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند. آنچه به تو امر می‎کنم انجام بده تا آنچه را تو از من می‎خواهی، انجام بدهم، «وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي»؛ کسی که از من طلب آمرزش کند را می‎آمرزم، «الشَّهْرُ شَهْرِي»؛ این ماه، ماه من است، «وَ الْعَبْدُ عَبْدِي»؛ و این بنده، بندۀ من است، «وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي»؛ رحمت هم رحمت من است، «فَمَنْ دَعَانِي فٖی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ»؛ هر کس مرا در این ماه بخواند، جوابگوی او هستم، «وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ»؛ کسی که از من درخواست کند، به او عطا می‎کنم، «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ»؛ اگر از من طلب راهنمایی و هدایت کند، او را راهنمایی می‎کنم، «جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي»؛ من این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادم، «وَ فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَي»1️⃣؛ هر کس به این ماه اعتصام بجوید به من می‎رسد. تمام این‎ها گویای یک معنا است و آن اینکه خداوند می‎خواهد رابطۀ بین او و بنده‎اش حفظ شود. بزرگی و کرامت او اقتضا می‎کند که نگذارد رابطۀ بنده‌اش حتّی به‌خاطر گناه و یا جهالت با او قطع شود. 1️⃣بحارالأنوار، ج95، ص376 〰〰〰〰〰 📚 کتاب اول 📕 📝 جلسه بیست و ششم @mojtabatehrani_ir
28.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 ندای و دعوت عمومی ملک داعی در ماه رجب، هر شب تا به صبح❗️ 〰〰〰〰〰 📚 کتاب اول 📕 📝 جلسه بیست و ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عنایت ماه رجب فقط مخصوص مطیعین نیست، عاصین هم بهره‌مند می‌شوند ❗️ 📌«وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی». حالا که بحث به اینجا رسید بقیّۀ روایت را هم می‌خوانم. دوستان! فردا شب اوّل ماه رجب است. منادی از فردا شب این ندا را می‌دهد. در توصیف ماه رجب روایات بسیاری وارد شده است. رحمت خداوند در ماه رجب ریزش دارد. در روایتی آمده است که فرمودند رجب را رجب الاصب می‌گویند؛ زیرا رحمت و مغفرت خداوند در این ماه بر بندگانش ریزش می‌کند. خوب به لحن جملات دقّت کنید و ببینید چه‌طور عوض شده است! در بالا فرمود: «وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی»؛ من مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند. این، مربوط‌به مطیعین بود. امّا ماه رجب اختصاص به ایشان ندارد. در اینجا «من»آمده است؛ یعنی هرکس. ممکن است مثلِ منی عاصی باشد و مطیع نباشد، آیا در ماه رجب به چنین بنده‌ای عنایتی نمی‌شود؟ می‌فرماید: این بندگان را هم رد نمی‌کنم؛ لذا در اینجا لحن عوض می‌شود: «فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ»؛ هرکس در این ماه مرا بخواند، جواب‌گوی او هستم و «وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیتُهُ»؛ و هر کس از من درخواست کند، به او عنایت می‌کنم و «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیتُهُ»؛ اگر کسی از من طلب هدایت و راهنمایی کند، هدایتش می‌کنم. ما کجا می‌توانیم برویم و خدایی بهتر از این خدا را پیدا کنیم؟! «وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَینِی وَ بَینَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ»؛ من این ماه را ریسمان و وسیلۀ اتّصال بین خودم و بندگانم قرار دادم. اگر کسی به این وسیله و این ریسمان اعتصام بورزد، به منِ خدا می‌رسد. من به دوستان سفارش کنم که به‌خصوص به اعمالی را که در ماه رجب وارد شده عنایت کنید. این استغفارهایی که وارد شده، به دل ما صفا می‌دهد. مراجعه کنید و در مفاتیح هم هست. دقّت کنید به این همه آثاری که مترتّب است بر آداب این ماه. حتّی پیامبر‌اکرم(ص) می‌فرمایند: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ لذا در این ماه زیاد استغفار کنید، صبح هفتاد بار و هنگام غروب هفتاد بار، استغفرالله واسئله التّوبه بگویید. حتّی در سجده‌های خود همان‌طور که امام‌زین العابدین(ع) در ماه رجب می‌فرمود، بگویید: «عَظُمَ‏ الذَّنْبُ‏ مِنْ‏ عَبْدِكَ‏ فَلْيَحْسُنِ‏ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ يَا كَرِيمُ‏»1️⃣. از این فرصت‌ها استفاده کنید. 1️⃣ بحارالأنوار، ج95، ص376 〰〰〰〰〰 📚 📕 در امتحان الهی 📝 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 عنایت ماه رجب فقط مخصوص مطیعین نیست، عاصین هم بهره‌مند می‌شوند ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 در امتحان الهی 📝 جلسه هفتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
🌺میلاد حضرت امام باقر علیه السلام مبارک باد🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍّ عليه السلام قال : «مَا كَانَ‌ اللَّهُ‌ لِيَفْتَحَ‌ عَلَى‌ عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ» 1 ترجمه:خدا درِ شكرگزارى را بر بنده‌اى نمى‌گشايد كه درِ فزونى نعمت‌ها را بر او ببندد، و درِ دعا را بر روى او باز نمى‌كند كه درِ اجابت كردن را نگشايد، و درِ توبه كردن را باز نگذاشته كه درِ آمرزش را بسته نگهدارد. شرح: روایت از امیرالمؤمنین (ع) منقول است که حضرت فرمودند، اين طور نيست كه خداوند درب شكر را بر روی بنده‌ای بگشايد و از آن طرف باب زيادتی را نسبت به نعمت‌اش، آنرا ببندد . آنگاه كه امر می‌كند شكرگذار من باش همان گاه است كه عبد وقتی ستايش كرد خداوند را و ثنای او را گفت، حمد او را گفت،درب زيادتی نعمت بر روی او گشاده می‌شود. اشاره به آيه شريفه است؛ «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»2 «وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ»؛ اينطور نيست خداوند درب دعا و مسألت را بر روی عبد بگشايد و از آن طرف درب اجابت و پاسخ مثبت را بر روی او ببندد . بگوید بخواه بعد هم وقتی خواست او را محرومش كند. خدا اينطور نيست، «اُدْعوُنِي اَسْتَجِبْ لَكُمْ»3، «وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ»؛ خداوند اينطور نيست كه درب توبه را بر روی بنده‌اش بگشايد، بعد از آن طرف درب مغفرت و آمرزش را بر روی او ببندد . بگوید معذرت بخواه بعد معذرت را نپذيرد.خدا اينطور نيست چون دارد، «مَا كَانَ‌ اللَّهُ»؛ اوّل حضرت می فرمايد: «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا». خوب خطاب دارد می گويد: «توبوا» توبه كن. می‌خواهد قبول نكند بعد می‌گويد توبه كن. خوب اين كه نمی‌شود. علی (ع) كانَّه يك تلازم دارد اينجا درست می‌كند بين سه چيز با سه چيز: اوّل، بين شكر و زيادتی نعمت. دوّم، بين دعا و اجابت دعا. سوّم، بين توبه و مغفرت. توجّه كرديد. به تعبير ما طلبه‌ها تلازم درست می‌كند. و شما می بینید كه آن سه چيز هر سه از ناحيه خدا بود. شكرگذاری کردن و از طرفی دعا كردن، توبه كردن. همه از طرف او چیه؟ آمده. امر هم كرده. وقتی امر كرده پيامدش چيست؟ اين درب را باز كرد بايد آن درب را هم باز كند. نمی‌شود اين درب‌ها را باز كند آن درب‌ها را چی؟ ببندد. اين جملات از علی (ع). ا-نهج البلاغه، حكمت 435 2-سورۀ مبارکۀ ابراهیم، آیۀ 7 3-سورۀ مبارکۀ غافر، آیۀ 60 نَهْجُ الْبَلَاغَةِ، قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين‌(ع): مَا كَانَ‌ اللَّهُ‌ لِيَفْتَحَ‌ عَلَى‌ عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
18.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍّ عليه السلام قال : «مَا كَانَ‌ اللَّهُ‌ لِيَفْتَحَ‌ عَلَى‌ عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ» 1 ترجمه:خدا درِ شكرگزارى را بر بنده‌اى نمى‌گشايد كه درِ فزونى نعمت‌ها را بر او ببندد، و درِ دعا را بر روى او باز نمى‌كند كه درِ اجابت كردن را نگشايد، و درِ توبه كردن را باز نگذاشته كه درِ آمرزش را بسته نگهدارد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شب اوّل ماه رجب، یکی از چهار شبی است که اختصاص به دعا و اجابت دعا دارد ❗️ 📌 (و امّا تذکّرم و آن این است که) امشب به حسب ظاهر شب اوّل ماه رجب است. و در بین ماه‌های سال ماه رجب از ماه‌هایی است که اختصاص دارد به همین مسائل یعنی دعا، استغفار، توبه. توجّه کنید. ماه رجب. در آن روایت از امام صادق صلوات الله علیه است که حضرت از پیغمبراکرم(ص) نقل می‌فرماید که حضرت فرمودند: ماه رجب ماه استغفار امّت من است. به این تعبیر. و خداوند در این ماه بسیار می‌آمرزد افراد را و مورد مغفرتش قرار می‌دهد. این تعبیر که هست. زیاد در این ماه شما استغفار کنید چون او آمرزنده و مهربان است. حتّی این جمله را هم دارد که زیاد این جمله را تکرار کنید دراین ماه. «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ‌ وَ أَسْئَلُهُ‌ َالتَّوْبَةَ»؛ این تعبیر.حتّی از چیزهایی که وارد شده است در آداب این دعا در هر روز ما داریم. البته آن تعبیر این است که «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ‌ وَ أَتُوبُ‌ إِلَيْهِ»‌. هفتاد تا قبل از ظهر، هفتاد تا بعد از ظهر؛ بعدش هم جمله «اللَّهُمَ‌ اغْفِرْ لِي‌ وَ تُبْ‌ عَلَيَّ‌»؛ که بعدش هم دارد دستش را بلند کند و این‌ها را بگوید. و همین‌ها است که گره‌گشای ماست، این را به شما عرض بکنم . همین‌هاست که گره‌گشای ماست در تمام روابط مادّی و معنوی ما. غنیمت شمردن این ایّام است. بخصوص امشب را می‌خواستم بگویم. بخصوص امشب را. که ما در روایات داریم از پیغمبراکرم(ص) که چهار شب هست در ایّام سال که این‌ها اختصاص دارد به مسئلi دعا توجّه کنید، و اجابت دعا. چهار شب. شب اوّل ماه رجب، نیمi شعبان، شب عید فطر، شب عید قربان. این چهار شب، ما روایت داریم از پیغمبراکرم(ص) و لذا می‌خواستم به دوستان سفارش بکنم به اینکه این فراموش نشود. امشب بدانید شبی است که باید هر آنش را شما غنیمت بشمارید. هر آنش را. همه‌مان گرفتاریم صحبت این حرف‌ها نیست. یک کسی من بعید می‌دانم در اینجا باشد بگوید من گرفتاری چیه؟ ندارم. اگر بگوید یا شوخی است نعوذ بالله، یا دروغ می‌گوید، گوش کن. همه‌مان گرفتاریم، درست است یا نه؟ حالا گره‌گشا کیست؟ خداست، هان؟! بهترین موقعیّت هم در دست شماست. فرمایش علی (س)همه هم بر طبق آیات بود، توجه کنید چه می‌خواهم بگویم. شكرش را بكن نعمت‌اش را اضافه می‌كند. از او تقاضا كن جواب‌ات را امشب می‌دهد، توجه کردید؟ از آن طرف هم نعوذ بالله از خطاهایت استغفار كن خداوند هم پوزش‌ات را می طلبد. ان شاءالله. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
18.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 شب اوّل ماه رجب، یکی از چهار شبی است که اختصاص به دعا و اجابت دعا دارد ❗️ 〰〰〰〰〰 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شب شهادت حضرت هادی (ع) ❗️ 📌روایت از امام‌هادی(ع) صلوات‌الله علیه است: «اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ‏ بَيْنَ يَدَيْ أَهْلِكَ‏ وَ لَا طَبِيبَ يَمْنَعُكَ وَ لَا حَبِيبَ‏ يَنْفَعُك‏»1️⃣؛ مجسم کن و به یاد بیاور آنجایی را که پیش خانواده‏ات روی زمین افتاده‏ای خاندانت دورت جمع شدن؛ یعنی همان موقعی که داری پایت را بر می‌داری و می‌گذاری در برزخ؛ تمام شد. همان اوّل یادت باشد که نه طبیبی می‏تواند مرگ را؛ یعنی این سفر را از تو دور کند، نه دوستی که به تو سودی برساند. خودت هستی و خودت و عملت. این برای آنهایی است که تو دنیا چیه؟ توبه نکردن. واقعاً حیف نیست به این که خودِ آدم بتواند کارش را اینجا راست و ریست کند، بعد این‌طوری برود آنجا خودش را مبتلا کند. این راهی را که گذاشته ‌است برای اینکه خودش بتواند اینجا خودش را تطهیر کند. اولاً جلوگیر باشد و نگذارد دستش آلوده بشود؛ و ثانیاً بتواند این تطهیر را در اینجا خودش بکند و شست‌وشو دهد تا به آن فشارها مبتلا نشود. و این کار را در دنیا نکند. امشب شب وفات امام هادی صلوات‌الله علیه است بر طبق مشهور .‌این روایتی را که از خودِ حضرت بود که «اُذكُر مَصرَعَكَ بَينَ يَدَي أَهلِكَ» یعنی بیاد بیار آن هنگامی که هنگام مرگ است و پیش روی خاندانت روی زمین قرار گرفتی. من فکر می‌کردم روی این روایت، عرض کردم یا امام هادی خود شما اون موقع کی بود از خاندانت دور شما. چون امام هادی صلوات‌الله علیه وقتی متوکّل ایشان را از مدینه آورد به سامرا، در آنجا من این‌طور که دیدم در تاریخ فقط امام عسکری صلوات‌الله علیه بود این‌طور که می‌نویسند یعنی هنگام وفات امام هادی صلوات‌الله علیه کسی که بر بالین او بود فقط پسرش بود و بس .یعنی هیچ کس از خاندانش نبود اصلاً و ابداً. 1️⃣بحارالأنوار، ج75، ص370 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 روز شهود حقایق 📝 جلسه سیزدهم @mojtabatehrani_ir
🏴شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد🏴 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امّت من که در گذشته ‏شان ابتلائاتی پیدا کردند، در ماه رجب استغفار ‏کنند❗️ 📌ماه رجب به‏ خصوص ماه استغفار است. امام‌ صادق(ع) از پیغمبر(ص) نقل می‏فرماید: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ یعنی اگر امّت من که در گذشته ‏شان ابتلائاتی پیدا کردند، در ماه رجب استغفار ‏کنند. سپس حضرت می ‏فرمایند: در این ماه استغفار بسیار کنید، خدا آمرزنده و مهربان است. در این ماه زیاد بگویید: «اَسْتَغْفِراللهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ»؛ در ذیل روایت دارد: ماه رجب را اصب گویند؛ چون رحمتِ خداوند بر امت من زیاد ریزش می‏کند. دوستان! جدّاً عرض می‏کنم این همه سفارش به استغفار، به ‏خاطر این است که ائمّه(ع) بر طبق آن روایت، گفته‏ اند: برزخ‌تان به عهدۀ خودتان است و آن‌ها نمی‏ خواهند ما در برزخ، عذاب شویم. در قیامت دستتان را می‌گیریم. اما در دنیا خودتان کاری بکنید. از جمله سفارش کرده ‏اند در ماه رجب هفتاد مرتبه صبح و بعد از ظهر این ذکر استغفار را بگویید: «أَسْتَغْفِرُاللَّهَ‏ وَأَتُوبُ الَيْهِ‏»؛ و سپس دست‏ها را بلند کرده و بگویید: «اَللَّهُمَ‏ وَ اغْفِرْ لِي‏وَ تُبْ‏ عَلَيَّ». 〰〰〰〰〰 📚 📕 روز شهود حقایق 📝 جلسه سیزدهم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 امّت من که در گذشته‏شان ابتلائاتی پیدا کردند، در ماه رجب استغفار ‏کنند❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 روز شهود حقایق 📝 جلسه سیزدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 لیلة الرغائب❗️ 📌 دوستان فردا شب به حسب ظاهر لیلة الرغائب است .من این را می گویم، همه شما هم برای خودتان و هم برای دوستان خود و هم برای همه دعا کنید. به خصوص راجع شب جمعه اوّل ماه رجب داریم که از این لیالی اربعه سال است. در ایام سال چهار شب است که امتیاز دارد ،شب اوّل ماه رجب،شب نیمه شعبان،شب بیست و سوم ماه رمضان و شب اول شوال(عید فطر). خیلی التماس دعا دارم .یک مقدار بنشینیم به خودمان برسیم و از ابتلائاتمان کم بکنیم، دل‌های‌مان را صفا وجلا بدهیم و خدایی‌اش بکنیم. 〰〰〰〰〰 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فرازی از یک دعای هر روز ماه رجب❗️ 📌 و با غنای خویش، بر من منّت بگذار و فقر و احتیاجم را برطرف کن دوستان در دعاهای ماه رجب دقّت کنید! ماه رجب از بهترین ماه‎ها است. این ادعیه را بخوانید. بسیاری از معارف ما در این ادعیه گنجانده شده است. معارف ما بسیار ظریف و لطیف است. در یکی دیگر از ادعیۀ ماه رجب آمده است: «وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِي‏»؛ و با غنای خویش، بر من منّت بگذار و فقر و احتیاجم را برطرف کن، «وَ بِحِلْمِكَ‏ عَلَى‏ جَهْلِي‏»1️⃣؛ و به‏وسیلۀ حلمت، بر جهل و نادانی من منّت بگذار و تحمّلم کن! خدایا! با منِ جاهل مدارا کن! همان‏طور که می‎بینید روش رفتاری خداوند با بندگانش این‏گونه است و همان روش را به پیغمبراکرم (ص)خویش امر فرموده است: «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ»2️⃣؛ در حقیقت خداوند به پیغمبرش می‏فرماید: تو نیز باید روش مرا با بندگانم داشته باشی؛ باید خداگونه عمل کنی؛ باید از بندگان من دستگیری کنی و دست رد، به‌سینۀ کسی نزنی! این روش من است. این روش، روش الهی است. مؤمن هم باید این روش را در آداب معاشرتی‎اش حفظ کند. ما در آداب معاشرتی اسلام «طرد کردن» نداریم، مگر به‏نُدرت. هرچه هست دستگیری است. 1️⃣اقبال الاعمال، ج2، ص 644 - مفتاح الجنان 2️⃣سورۀ مبارکۀ اعراف آیۀ 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه بیست و ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فرازی از یک دعای هر روز ماه رجب❗️ 📌خدایا! کمک کن کار من به‌جایی نرسد که از غافلین باشم ما این روش الهی یعنی اخذ به عفو، امر به عرف و اعراض از جاهلین را در ادعیّه‏ای که از ناحیۀ معصومین(ع)وارد شده است می‏بینیم. واقعاً توصیف‏های زیبایی که در دعاها از خداوند شده، بسیار گویا است. به‏عنوان مثال در یکی از ادعیۀ ماه رجب آمده است: ‌«خَابَ‏ الْوَافِدُونَ‏ عَلٰى غَيْرِكَ‏ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَكَ»؛ کسی که به غیر از تو روی آورد، محروم گردید و کسی که به غیر از تو وارد شد، زیان دید، «وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِكَ»؛ و هر‌کس به درگاه غیر تو روی آورد، محتاج شد، «وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ»؛ و هر ‌کس از غیر کرم و فضل تو درخواست کرد، بی‏امان شد، «بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ وَ خَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ»؛ درِ لطف و عنایت تو، به‌روی مشتاقان باز است و خیر و احسانت برای طالبان گشاده، «وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ وَ نَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ»؛ فضل و کرم تو برای درخواست‏کنندگان مباح است و آرزو و امید به تو برای امیدواران جایز، «وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ‌عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَ سَبِيلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلٰى الْمُعْتَدِينَ »؛ سفرۀ روزی‏ات برای گناهکاران گسترده است و خویشتن‏داری‏ات برای کسی که با تو دشمنی کرده، حائل شده که به آتش قهر و عذابت نیفتد. راه و روش تو با کسانی که از مرزهای تعیین شده تجاوز کردند، مدارا کردن است. ببینید چقدر زیبا است! خداوندا، روش رفتاری تو با گناهکاران و بدکاران این‏گونه است که به آن‏ها نیکی می‎کنی، «اللَّهُمَّ فَاهْدِنِي هُدَى الْمُهْتَدِينَ وَ ارْزُقْنِي اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِينَ وَ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِين»1️⃣؛خدایا! کمک کن کار من به‌جایی نرسد که از غافلین باشم؛ از کسانی نباشم که قلبشان فاسد شده و دیگر حکمت در آن اثر نمی‏گذارد؛ از کسانی نباشم که روش رفتاری زیبای تو، روی آن‏ها اثر ندارد؛ مصداق آن دسته از افرادی نباشم. 1️⃣اقبال الاعمال، ج2، ص 643 - مفتاح الجنان 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه بیست و ششم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دو ماه استغفار، برای ماه رجب و ماه شعبان برای چیست؟❗️ 📌ابوبصیر این روایت را نقل می‌کند: «قال سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ‌اللَّه(ع) يَقُولُ‌ لَا وَ اللَّهِ»؛ امام صادق(ع) فرمود: نه به خدا! «لَا يَقْبَلُ اللَّهُ شَيْئاً مِنْ طَاعَتِهِ عَلَى الْإِصْرَارِ عَلَى شَيْ‌ءٍ مِنْ مَعَاصِيهِ»؛ خداوند نمی‌پذیرد و قبول نمی‌کند هیچ‌چیز از طاعاتش را با اصرار بر هر چیزی از معاصی؛ چه کبیره چه صغیره. شما در آداب ماه‌ها، مثل ماه رجب و ماه شعبان نگاه کنید. اگر خوب دقّت کنید، می‌بینید سرآمد آداب ماه رجب، استغفار است. در ماه شعبان هم همین‌طور است. دو ماه پی در پی استغفار؛ دو ماه. چرا؟! برای همین است؛ چون می‌خواهد به بزرگترین عبادت که بزرگترین اثر، یعنی حضور در محضر مولا، بر آن بار می‌گردد، وارد شود. آیا این درست است که انسان به‌حسب‌ظاهر یک ماه از نظر بُعد حیوانی این فشارها را بر خود وارد کند و در آخر هم دستش خالی باشد؟! هیچ عاقلی چنین کاری نمی‌کند. همان‌طور که انسان قبل از هر نماز، استغفار می‌کند تا نمازش مقبول باشد، قبل از ورود به ماه رمضان هم دو ماه استغفار می‌کند تا روزه و عبادتش مقبول باشد. این استغفار برای تطهیر است. برای هر طاعتی قبلش استغفار لازم است تا انسان مبتلای به اصرار در گناه نباشد و جزو مصادیق کسانی که مصرّ به ذنب هستند، قرار نگیرد. 1️⃣الکافی، ج 2، ص288- وسائل‌الشیعه، ج 15، ص337 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَن مُحَمَّدِ ابن عَلِيٍٍّ‏ الْجَوَاد صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِما قالَ : «الْحَوَائِجُ‏ تُطْلَبُ‏ بِالرَّجَاءِ وَ هِيَ‏ تَنْزِلُ‏ بِالْقَضَاءِ وَ الْعَافِيَةُ أَحْسَنُ عَطَاءٍ» ترجمه: حاجت‌ها و نیازها با امیدواری خواسته می‌شوند و حاجت‌ها و نیازها با فرمان الهی و قضای الهی برآورده می‌شوند و نیکوترین و بهترین عطا و هدیۀ الهی عافیت است. شرح: روایت از امام جواد صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خواسته‌های انسان، این‌ها طلب می‌شوند به سبب امید، من حالا برای اینکه توضیح داده باشم، یک مقدار قبلش یک مطلبی را بگویم که تمام روایت را شرح کرده باشم. انسان، این‌طور است، توی عالم که هست، چه در ربط با امور مادّیش، چه معنویش، هر چه باشد؛ درست است یا نه؟ این می‌خواهد اموری را، به اصطلاح ما، که ما تعبیر می‌کنیم: حاجت. درست است؟ حوائج هم جمع چیه؟ حاجت. بسیار خوب، می‌خواهد. این خواستن، یک وقت هست درونی است، یک وقت، تراوش به بیرون می‌کند. رسیدید شما به عرض من؟ درون، اگر باشد، اسمش را حاجت نمی‌گذارند، فهمیدی چی می‌گویم؟ هان؟! توی دلم، اسمش را می‌گذراند آرزو و امل؛ فهمیدی؟ یک همچین چیزی‌هایی می گویند؛ اما وقتی بخواهد تراوش کند به بیرون، رسیدید شما؟ در ربط با دیگری قرار بگیرد، که بگوییم او بخواهد به اصطلاح ما، مورد چی قرار بدهم؟ مورد درخواستم قرار بدهم که این را می‌خواهم، این را، که حاجت عبارت از آن چیزی است که مورد نظر است. مورد نظر؛ حاجت. درست؟ وقتی که این تراوش بکند به بیرون می‌شود حاجت، تا درون هست چیه؟ آرزو. درست است یا نه؟ این یک مطلب است. این جا یک مسئله پیش می آید و آن مسئله این است به این که، حالا که می‌خواهد تراوش کند به بیرون؛ طرف می‌خواهد دیگر که از آن طرف بخواهد. باید امید این را من داشته باشم که طرف من، این را چی کار بکنه؟ به من بدهد. درست است یا نه؟ والّا چیه؟ مگر نادانم من؟! هان؟! بیایم به شما بگویم: آقا! فلان چیز را می‌خواهم با این که می دانم نمی‌دهی. می‌گویی: دیوانه است این. شد؟! پس چیه؟ باید امیدش باشد. این یک مطلب اوّل؛ من همچین توضیح بدهم بروم جلو. کلمات بسیار زیباست، همراه هم، هم هستند همه. دوّم: خب این‌جا، ما معمولاً؛ خب ائّمه هستند دیگر، درست است؟ این که می‌گویند، نمی‌خواهند بگویند به اینکه، شما با دیگری، شد؟! تو با خدا؛ چون آن‌ها این جوری هستند، می‌گویند: حاجت ها را از کی بخواه، هان؟ خدا، آهان باریک الله؛ خب، چون اگر با دیگری باشد، خدا نخواهد، چیه؟ نمی‌شود، مثل این که این‌جوری است دیگر، هان؟! ما اعتقادات این است، که
نمی شود. درست؟ پس او باید چه کار کند؟ بخواهد تا بشود، برآورده بشود، ولو این که از دیگری هم بخواهی،ها! تا او باز نخواهد نمی شود. فهمیدی؟ این، این هم مطلب دوّم. سوّم: حالا بحث در این است که چه بخواهم؟ رسیدید شما یا نه؟ بهترین چیز چیه؟ توی درخواست‌هایی که آدم می‌خواهد ازخدا بکند. خوب توجّه بکنید. می خواهی بریزی بیرون، با خدا در میان بگذاری؛ رسیدید؟ بعد هم، او هم می خواهد چه کار کند، تصویب کند. حالا چی چی بخواهم از خدا، که به تعبیر من، جامعیّت داشته باشد، والّا بنده، هر دقیقه یک چیزی به ذهنم می آید، هر روز برای من، ده تا پیش‌آمد می‌کند، نمی‌کند؟! که پیش بینی هم نکردم. یاعلی مدد! حالا من می روم به روایت؛ چون می‌بینم که نمی‌شود، نگویم این ها را. سه تا جمله می فرماید امام جواد (ع): اوّل:«اَلْحَوَائِجُ‏ تُطْلَبُ‏ بِالرَّجَاءِ» این را بهت بگویم: تا امید به خدا نداشته باشی، از او حاجت نمی‌خواهی. معنایش این است به این که تنها امیدت خدا باشد، از او... دوّمی: «وَ هِيَ‏ تَنْزِلُ‏ بِالْقَضَاءِ» ؛ این را بدان! حوائج فرود می آیند؛ چون گفت: برتر است مقام الهی، درست است؟ که می‌گوید: نزول. این حاجت‌ها از ناحیه او باید فرود بیاید به سبب چی؟ تصویبی که او کرده، تا او تصویب نکرده، نمی شود. خاطرت جمع، بی‌خود، رو به این و آن نینداز. قشنگ حالا دیگر ردیف می آیم جلو. خب بعد هم یادت می‌دهد حضرت، که چه بخواه از او. درست است؟ یک چیزی یادت می‌دهم که همه چیز تویش هست. فهمیدی؟ همه چیز تویش هست .«وَ الْعَافِيَةُ أَحْسَنُ عَطَاءٍ» ازش عافیت بخواه. عافیت، جسمی نیست، من این را یک وقتی گفتم توی روایاتی که قبلاً بوده. ما همش تا می‌گویند: عافیت، بابا! دعا مگر نمی خوانید؟ هان! توی دعای«وَ العافِیَةُ دینِ والدُّنیا والآخِرَة» درست است؟ اوّل دین را می‌گویید، درست است یا نه؟ بعد دنیا را می‌گویید. و آخرت را هم می‌گویید، بهش می‌چسبانید. درست است یا نه؟ یعنی آن مجموعه خیرات چی؟! دنیوی و اُخروی، توی عافیت خوابیده است. همیشه ازش بخواه. درست! این اگر حاجتت باشد، بهت بگویم: امیدت هم بهش باشد، ها! گره دیگر در کارت نخواهد بود، نه دینی، نه دنیا. بحار جلد 75، صفحه365 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَوَادُ(ع)الْحَوَائِجُ‏ تُطْلَبُ‏ بِالرَّجَاءِ وَ هِيَ‏ تَنْزِلُ‏ بِالْقَضَاءِ وَ الْعَافِيَةُ أَحْسَنُ عَطَاءٍ. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
19.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ عَن مُحَمَّدِ ابن عَلِيٍٍّ‏ الْجَوَاد صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِما قالَ : «الْحَوَائِجُ‏ تُطْلَبُ‏ بِالرَّجَاءِ وَ هِيَ‏ تَنْزِلُ‏ بِالْقَضَاءِ وَ الْعَافِيَةُ أَحْسَنُ عَطَاءٍ» ترجمه: حاجت‌ها و نیازها با امیدواری خواسته می‌شوند و حاجت‌ها و نیازها با فرمان الهی و قضای الهی برآورده می‌شوند و نیکوترین و بهترین عطا و هدیۀ الهی عافیت است. بحار جلد 75، صفحه365 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 استغفاری که قبل از عمل عبادتی بزرگان انجام می‌دادند، برای چیست؟❗️ 📌در روایتی از امام‌باقر(ع) دارد که حضرت فرمود: «الْإِصْرَارُ أَنْ‌ يُذْنِبَ‌ الذَّنْبَ فَلَا يَسْتَغْفِرَ اللَّهَ»؛ اصرار بر گناه، این است که مرتکب گناه شود بعد هم استغفار نکند. «وَ لَايُحَدِّثَ نَفْسَهُ بِتَوْبَةٍ فَذلِكَ الْإِصْرَارُ». به این می‌گویند اصرار به گناه. اینکه از درون استغفار نکند و حالت پشیمانی برایش ایجاد نشود. توبه؛ یعنی پشیمانی. «فَذلِكَ الْإِصْرَارُ»1️⃣. لذا این را بدانید که! من این نکته را قبل از آنکه به آثار گناهان برسیم همین‌جا می‌گویم و آن، اینکه یکی از آثار زشت اصرار بر گناه، چه کبیره و چه صغیره _فرقی نمی‌کند_ به این معنا که مرتکب گناه شود و بعد توبه نکند. این است که طاعات انسان دیگر مقبولیت نخواهد داشت. من روایت می‌خوانم. در باب عبادات به روایاتی که وارد شده و همچنین به عمل بزرگان نگاه کنید. این‌ها هر گاه می‌خواستند عبادتی انجام بدهند، قبلش استغفار می‌کردند. چرا؟ چون این عمل آن‌ها به‌خاطر توجّه به این نکته بود که اگر مرتکب گناه و خطایی _ولو کوچک و صغیره_ شده باشند، با این استغفار پاک شده و از کسانی نباشد که بدون توبه وارد عمل اطاعتی می‌شوند. چرا؟ چون عمل اطاعتی و عبادتی که مقرون به معصیت و گناه باشد، عند‌الله پذیرفته نیست. 1️⃣الکافی، ج 3، ص708- وسائل‌الشیعه، ج 15، ص338 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوم 🎞 @mojtabatehrani_ir