▪آجرک الله یا بقیة الله ▪
◾️رحلت جانگداز رحمةللعالمین رسول خاتم، شهادت کریم اهلالبیت امام حسن مجتبی و باب رأفتالهی امام رضا (سلام الله علیهم) را به پیشگاه امام عصر(ارواحنافداه) و عموم اراتمندان و موالیان و شیعیان خاندان عصمت و طهارت، تسلیت میگوییم.
@monir_ol_din
#گزارش_2
✅پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دغدغه #امتدادحکمت
🔹پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دارای پژوهشکدههای متعددی از جمله پژوهشکده فلسفه و کلام است.
در #گروهفلسفه این پژوهشکده، طرحهای کلان پژوهشی در حال اجراست که یکی از آن طرحها؛ «کلان پروژه «توانایىهاى فلسفه اسلامى و ربط و نسبت آن با حیات سیاسى اجتماعى» است.
🔹در سایت این پژوهشگاه در تبیین این طرح چنین آمده است:
«این طرح به دنبال تأکید مقام رهبرى در جمع بعضى از فرهیختگان مبنى بر تبیین و تعیین ربط و نسبت فلسفه اسلامى با حیات اجتماعى - سیاسى، در پژوهشکده شکل گرفت و طرح تفصیلى آن تهیه و مراحل اجراى آن مشخص گردید. طرح مذکور بر آن است تا نشان دهد که توانایىها و کاستىهاى فلسفه اسلامى به ویژه در ربط و نسبت آن با حیات بشرى چیست. براى رسیدن به این مقصود در مرحله نخست باید دید ماهیت و حقیقت فلسفه اسلامى چیست و از واژه «فلسفه اسلامى» چه چیزى اراده مىشود.
براى تحقق هدف مذکور و پیشبرد موضوع، کارهاى متعددى به شرح زیر در نظر گرفته شده است:
- اجراى طرحهاى پژوهشى با موضوع «چیستى فلسفه اسلامى» و موضوعات مربوط به آن.
- اجراى طرحهاى پژوهشى با موضوع «توانایى هاى فلسفه اسلامى و ربط و نسبت آن با حیات اجتماعى - سیاسى».
- تألیف و ترجمه مجموعه مقالات.
- برگزارى نشستهاى و گفتوگوهاى علمى.»
http://www.isca.ac.ir
🔸نفس ورود این پژوهشکده و گروه فلسفه به موضوع امتداد حکمت، امر مبارکی است، لیکن باید آثار و محصولات چنین اقدامی را نیز مورد بررسی قرار داد؛ آیا بواقع اثری تولید شده است؟ آن آثار به چه میزانی توانسته اند در تبیین ربط فلسفه با حیات اجتماعی سیاسی موفق باشند؟ متأسفانه باگذشت چندسال از این طرح، محصول نهایی به دست نیامده است.
@monir_ol_din
شکل گیری فلسفه اسلامی.pptx
156K
✅ خلاصه ای از تحقیقات تاریخی آقای #حسنیوسفیان با عنوان «شکلگیری فلسفهاسلامی» از کتاب «درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی»
🔺مختصر و مفید
@monir_ol_din
💥 پرونده علمی با موضوع #امتدادحکمتدرتاریخفلسفه از
حکمت مشاء تا حکمت متعالیه.
➖امتداد حکمت در اندیشه فلسفی فارابی ابنسینا
➖امتداد حکمت در اندیشه فلسفی سهروردی
➖امتداد حکمت در اندیشه فلسفی صدرا
.....
@monir_ol_din
◾️امام حسن عسکری(سلام الله علیه): «رزق و روزی ضمانت شده، تو را از کار واجب باز ندارد.» تحف العقول، ص ۴۸۹
🔺کار واجب طلبه و دانشجو در این مقطع زمانی چیست؟ در این دوران تاریخی چه باید بکند؟
@monir_ol_din
💠 آقا! مبارک است ردای امامتت
💐 آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) مبارک باد.
@monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
#بررسیدیدگاه_1 #گزارش_4 ☑ خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین آقای امینی نژاد 💢بخش4⃣ 🔺تلقی از
#بررسیدیدگاه_1
#نقد_4
✅ جمعبندی نقد دیدگاه حجة الاسلام و المسلمین آقای امینی نژاد
🔷بخش نهایی
مسئله امتداد حکمت از منظر آقای امینینژاد نتیجه محصلی نیافت، زیرا؛
1⃣اولاً؛ ایشان تلقی درستی از منزلت و جایگاه #حکمت در تمدن اسلامی ندارند. کاملاً برخلاف مقام معظم رهبری که تمدن اسلامی را #قرآنمحور معرفی میکنند، ایشان چنین جایگاهی را برای حکمت در نظر میگیرند و همین تلقی غلط سبب میگردد که نتوانند برای امتداد حکمت نیز تصویر معقولی به دست آورند. اینگونه نیست که، تمدن اسلامی براساس حکمت اسلامی طرحریزی شود و اینگونه هم نیست که حکمت اسلامی بیرون از تمدن اسلامی بماند، اما جایگاهش کجاست؟ در کلام ایشان روشن نمیشود و چون چنین است نمیتوانند تناسبات میان منابع وحیانی با حکمت از یک سو، تناسبات میان حکمت با سایرعلوم دینیه از جمله فقه را روشن نمایند و چون چنین است نمیتواند امتداد حکمت را تعریف نماید. یعنی هنوز برایشان روشن نیست که در مسئله امتداد حکمت از حکمت چه میخواهند. مصاحبههایی که ایشان انجام دادهاند نشان از آن دارد که این مصاحبهها در انفعال از گفتمان #امتداد حکمت انجام میشود نه آنکه چنین دغدغهای بالاستقلال در نظر ایشان باشد و برای آن تفکری و تأملی صورت گرفته باشد.
2⃣ثانیاً؛ به دلیل آنکه منزلت حکمت در نسبت با وحی و علوم دینیه روشن نمیشود، پس در #انتزاع کامل درباره امتداد حکمت بحث میکند. مقصود از انتزاع کامل این است که، فقط به ویژگیهای حکمت توجه میشود و تأثیر منابع وحیانی و علوم دینیه بر حکمت و تأثیر حکمت بر آنها تفسیر نمیشود. ندیدن این روابط حقیقی میان حکمت با سایر منابع اندیشه دینی، نقصی است که بر دامن این مصاحبهها مینشیند. از دیگر سو، این طرز تفکر بسیار #ذهنیزده است و تفسیری که از عینیت ارائه میکند، عینیت متقوم به کمیتها و مقدارها و اندازهها نیست و چون چنین است، ذهنیزده است و امتداد را متناسب با فضای ذهن تعریف میکند. ایشان تا زمانی که تعریفی صحیح از #عینیت به دست ندهند و مختصات عینیت را شرح ندهند نمیتوانند از امتداد حکمت در عینیت سخن بگویند. زیرا بسته به اینکه چه تلقی از عینیت دارند، امتداد در عینیت را معنا خواهند کرد. و این یکی از مبهمات اندیشه ایشان است.
3⃣ثالثاً؛ این مصاحبهها مملو از مدعیات است. ادعای اینکه، فلسفه اسلامی میتواند امتداد پیدا کند باید مقرون به این باشد که، #شرحیفلسفی از این امتداد ارائه نمایند. یعنی بتوانند امتداد اصالت وجود را شرح فلسفی بدهند. و این امر نیازمند آن است که، مقصود خویش را از امتداد روشن نمایند و آن را در اصالت وجود تطبیق نمایند. قطعاً آنچه متوقع است این است که، اصالت وجود بتواند امتداد عینی یا اجتماعی و سیاسی پیدا کند. این ادعا نیاز به شرح فلسفی دارد و به نظر میرسد الآن دوره طرح همین شرح فلسفی است و باید از ادعا عبور نمود. این شرح باید بگونهای باشد که، اصالت وجود بتواند در قوارههای یک حکومت امتداد یابد. یعنی بتواند توضیح بدهد که چگونه میتواند تبیینی فلسفی از #حکومت به عنوان مصداق اتم عینیت سیاسی یا از #جامعه ارائه نماید. تبیینی که بتواند مصداق حقیقی امتداد حکمت باشد.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_7
⭕امتداد حکمت در اندیشه فیلسوفان مسلمان:
سؤالات؛
1. آیا در اندیشه فلسفی فلاسفه مسلمان، تعریفی از امتداد حکمت ارائه شده است؟
2. آیا ایشان در تعریف، غایت، روششناسی حکمت، موضوع امتداد حکمت را لحاظ کردهاند؟
3. چه مصادیقی برای امتداد حکمت در متون فلسفی میتوان برشمرد؟
⭕این مسائل باید در سه دستگاه فلسفی، مشاء، اشراق و متعالیه مورد بررسی قرار بگیرد. ابتدا از حکمت مشاء آغاز میکنیم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/1730