◾️آجرک الله یا بقیة الله◾️
صَلَّی اللهُ عَلَیکِ یا زَینَبَ الکُبری.
➖حضرت آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی):
...این زن بزرگ یک نوری شد و درخشید...
@monir_ol_din
#آزادیتشریعی
🔺آنچه که از نزاع میان اختیار و علیت در مباحث فلاسفه گفته شد، همه برای شرح ماجرای #آزادیتکوینی انسان است. یعنی هر انسانی به واسطه هویت انسانیاش، قدرت اختیاری دارد که مفسر آزادیهای تکوینی اوست. علاوه بر این آزادی، از #آزادیتشریعی نیز میتوان سخن گفت.
🔺توضیح ذلک؛ مقصود از آزادی تشریعی، الزاماً آزادی دینی نیست، بلکه میتوان آن را در معنایی اعم یعنی #آزادیتقنینی فهمید. هر انسانی به دلیل حضور در جامعه یا به دلیل تقید به یک مکتب، دین و آیینی، ملزم است که قوانین و الزامات آن جامعه و آن دین و مکتب را اجرا نماید. او از این جهت که «نمیتواند هرکاری که می خواهد انجام دهد» مبتلا به نوعی جبر و سلب اختیار میشود. حال در این میان، آن جامعه و آن دین و مکتب، موارد و مواضعی را باز گذاشتهاند و به انسانها در آن حوزهها آزادی بخشیدهاند که هر آنچه که میخواهند انجام دهند. این امر را آزادی تشریعی یا تقنینی میگویند.
🔺روشن است که، این موضوع در دامنه علوم مرتبط با شریعت یعنی فقه و اصول مورد بررسی قرار میگیرد. یکی از مفاهیمی که، در این راستا باید بحث شود و عمق آن به دست آید، مفهوم #اباحه است. مفهوم اباحه، مفهومی است که شامل هرنوع ترخیص شرعی میشود. حقیقت اباحه چیست؟ شارع اقدس، با جعل اباحه چه چیزی به انسان واگذار میکند؟ این مباحث در اصول و فقه طرح شدهاند، لیکن بررسیهای عمیق درباره آنها صورت نگرفته است، و طبعاً #فلسفهاصول عهدهدار این بررسیها خواهد بود.
🔺اصولیین با وجود اشاراتی که به مفهوم اباحه و نظایر آن داشتهاند، بسیار کم بلکه به ندرت پیرامون حقیقت آن سخن گفتهاند، و میتوان گفت، تحقیقات مفصل استادحاج شیخ #صادقلاریجانی(دام عزه) پیرامون اباحه در فلسفه اصول، از موارد نادری است که در دوران معاصر علم اصول رقم خورده است.
@monir_ol_din
#راهطیشده
🔺مسیری که پیمودیم؛
1- با پرونده ایرانیت و هویت ایرانی آغاز کردیم.
2- تاحدودی ایده طباطبائی گزارش و نقد شد.
3- سپس دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون #استقلالملی مطرح شد.
4- ذیل دیدگاه ایشان، از ظرفیت فلسفه اسلامی برای تحلیل و بسط تعریف استقلال پرسش شد.
5- گفته شد که، فلاسفه اسلامی به دلیل انحلال اختیار انسان در قاعده علیت، نمیتوانند مقوله #آزادی و به تبع آن #استقلال را توضیح دهند.
6- فلذا در جهان اسلام، فیلسوفقانون داریم نه فیلسوفآزادی، برخلاف غرب.
7- به برخی ظرفیتهای فلسفی دوران معاصر برای تحلیل فلسفی آزادی اشاره شد.
8- در نهایت اشارهای کوتاه به اندیشه اصولیین برای تبیین مقوله آزادی.
🔺موضوع #اختیاروعلیت را در پروندهای دیگر و ذیل آن به موضوع #آزادی به صورت مستوفی خواهیم پرداخت.
🔺و واقعاً لازم بهذکر است که، شرایط کرونایی کشور، انضباط مطالب را تحت الشعاع خود قرار داده بود.
🔺امیدوارم در این پرونده، حامل نکات و ایدههایی محضر دوستان عزیز بوده باشم. چه بسا کسی نکتهای را به دیگری برساند که آن دیگری از شخص حامل، داناتر و فهیمتر باشد.(رب حامل فقه الی من هو افقه منه)🌹🌹
@monir_ol_din
🔅فیلسوفانه با #کرونا
🔹استاد #رضاداوریاردکانی، فیلسوف معاصر، یادداشتهایی متعمقانه در مواجهه با موضوع کرونا نگاشتهاند، مطالعه این یادداشتهای مختصر، امکان تأمل در موضوعاتی را برایمان فراهم میسازد.
👇👇👇
@monir_ol_dinِ
#فیلسوفانهباکرونا
#یادداشت_شماره_اول
🔺ویروستکنولوژی
🔅استاد داوری اردکانی:
▫ در قدیم طاعون و وبا بیشتر قربانی میگرفت. در زمان جنگ جهانی دوم(در سال ١٣٢١) تیفوس به تهران آمد و بلای جان هزاران نفر شد. این بیماریها میآمدند و مصیبت به بار میآوردند ولی اکنون به جای آنها ویروسهای سارس و مرس و کرونا ناگهان و ناخوانده سر میرسند و به جان مردم و زندگیشان میافتند. اینها به کشتار اکتفا نمیکنند بلکه زندگی را به تعطیلی میکشند و هر جا باشند، نه کار هست، نه تفریح. تولید و داد و ستد و فرهنگ و سینما و ورزش و مدرسه و دانشگاه و شاید فکر کردن هم معلق میشود.
▫ ولی گمان نشود که کرونا ویروس، صرفا ضدِسرمایهداری است، کرونا با سوسیالیسم هم سروکار ندارد، بلکه این ویروس، #ویروستکنولوژی است و چنانکه بیل گیتز یکی از نمایندگان تکنولوژی عصر گفته است، تکنولوژی هم از عهدهاش برنمیآید (او خبر ندارد که در ایران، ویروس کرونا همدستان پلشت و پلیدی دارد که وسایل بهداشتی را پنهان میکنند تا مردم بیشتر مبتلا شوند و آنها آن وسایل را در بازار سیاه گران بفروشند). ظاهرا تکنولوژی با بلایای طبیعی آسانتر مقابله میکند تا با شروری که از خود آن زاده میشود.
▫ #تمدنتکنولوژیک چندان که از نیروهای مخرب درونش میترسد، از قهر طبیعت نمیترسد. ولی آدمی میتواند و باید بر این ترس غلبه کند. اکنون تنها گروهی که در میدان مقابله مانده است، گروه پزشکان و پرستاران و خدمتگزاران بهداشت و درمان است که از تکنولوژی نیز مدد میگیرند، ولی آنچه آنها را در میدان نگاه میدارد نیروی اخلاق است که همیشه با پزشکی قرین و در آن عجین بوده است. پس به نشان احترام بایستیم و با تواضع به پاسداران سلامت خود سلام کنیم.
@monir_ol_din
• | ویروس تکنولوژی | •
➖استاد رضاداوری اردکانی:
این ویروس، #ویروستکنولوژی است و چنانکه بیل گیتز یکی از نمایندگان تکنولوژی عصر گفته است، تکنولوژی هم از عهدهاش برنمیآید، ظاهرا تکنولوژی با بلایای طبیعی آسانتر مقابله میکند تا با شروری که از خود آن زاده میشود.
@monir_ol_din
هدایت شده از اندیشه انقلاب اسلامی
#فیلسوفانهباکرونا
#یادداشت_شماره_دوم
🔺ترس و کرونا
🔅استاد داوری اردکانی:
🔺 تنها ما نیستیم که از ویروس کرونا میترسیم، همه مردم جهان از آن میترسند و هیچکس را از این بابت نمیتوان و نباید ملامت کرد. وقتی همه از چیزی میترسند، آن چیز قاعدتا باید ترسناک باشد. ولی بیایید چند لحظه در باب این ترس همهجایی بیندیشیم.
1⃣ هر ترسی با #وهمی پیوسته است، منتها اوهام ترساننده متفاوتند و شدت و ضعف دارند. بعضی از آنها هم مثل ترس از ویروس، دست از سر مردمی که در معرض هجوم آنند، برنمیدارند. تا آنجا که یک لحظه مجال فراغت از سودای ویروس نمییابند که بتوانند بیندیشند؛ چرا مثلا از مرگ بر اثر ویروس کرونا بیش از مرگ بر اثر تصادف در جادهها میترسند. مگر نه این است که تلفات جادهای در بعضی کشورها کمتر از ویروس کرونا نیست؟ پس چرا از آن نمیترسند و از کرونا این همه واهمه دارند؟
2⃣ اختلاف میان دو ترس، ترسی که به آسانی از آن غافل میشویم و ترسی که از آن #غفلت نمیتوانیم کرد. هرچه باشد در آثار و نتایج آنها به نحوی ظاهر میشود. ترسی که از آن غافل میشویم، اگر بماند شاید صاحبش را به احتیاط وادارد یا او را از خطر حفظ کند. اما ترسی مثل ترس از کرونا که میماند خطر را بیشتر و شدیدتر میکند. برای اینکه بهتر بتوان با خطر ویروس مقابله کرد، باید فرصتی باشد که در آن بتوان به دفع خطر اندیشید. اندیشیدن مستلزم رهایی و انقطاع جزئی یا کلی از ترس است و با این رهایی شاید بعضی چارههای مقابله با خطر پیدا شود. ولی شاید اثر بزرگتری هم داشته باشد.
3⃣ فیلسوفان اگزیستانس، آدمی را موجودی #ترسآگاه میدانند. ترسآگاهی با ترس تفاوت دارد. ترس از بیرون و از شیء معین است، ولی ترس آگاهی احساس ترس توام با درد است و دردمند نمیداند ترس و دردش از کجاست. این ترس، ترس از #نیستی است. اگر ترس از کرونا به ترس آگاهی برسد، میتواند مایه تذکر موثر و راهگشا باشد. بشر همواره این استعداد را داشته است که به غرور مبتلا شود، اما عصر جدید به خصوص آنجا که ناتوانی با توانایی اشتباه میشود، آدمی بر مرکب سرکش غرور نشسته است و میتازد، بیآنکه از خطرهای راه چیزی بداند. اگر ویروس کرونا #ناتوانی ما را به ما بنماید و موجب شود که زمام مرکب غرور را نگاه داریم و از دعویهای بیهوده اندکی رو بگردانیم، درس بزرگی به ما داده است.
4⃣ تمدن تکنولوژیک جدید، تمدن عظیمی است که وجود و آثارش به یک معجزه میماند. اما این قدرت عظیم و بیمانند نمیداند و نمیخواهد بداند که یک ویروس جهشیافتهی بیرونآمده از آزمایشگاه یا به قولی جداشده از جسم یک پرنده مفلوک، میتواند نظم عظیم و حیرتانگیزش را بلرزاند و دچار بحران و خلل و اختلال کند. در نظام بزرگ تمدن کنونی و در عظمت بشر تردید نمیکنیم، اما از ناچیزی و ناتوانی انسان و از دچار شدنش به غرور همهتوانی و همهدانی نیز نباید غفلت کرد. پاسکال میگفت، آدمی بینهایت بزرگ و بینهایت کوچک است. میتوان گفت که با این عظمت و حقارت، مهربانی و دانایی و بیرحمی و نادانی نیز قرین میشوند، تا آنجا که کسانی ممکن است چندان نادان باشند که دانشجوی چینی را به جرم اینکه کشورش منشا ویروس کرونا بوده است، مقصر بدانند و با مشت و لگد مجازات کنند. ولی کرونا به کشور و قوم خاصی تعلق ندارد و همه یکسان در معرض ابتلای آن قرار دارند. کاش این پیشامدها به ما میآموخت که به جای دشمنی با یکدیگر همدردی و همراهی کنیم. آدمیان همچنانکه یکسان در معرض خطر قرار دارند، از حقوق یکسان نیز بهره دارند. یکی از نشانههای رو کردن به دانایی و بزرگی این است که همه و مخصوصا صاحبان قدرت و آنها که بیشتر دچار غرورند و احیانا غرور را فضیلت و بزرگی میدانند، حدود و حقوق مردمان را رعایت کنند و سخن ناصر خسرو را از یاد نبرند که: خلق سراسر همه نهال خدایند، هیچ نه بشکن از این نهال و نه برکن؛ و این همه، مشروط به گذشتن از ترس خانهکرده در سراسر خودآگاهی ما و رسیدن به #دردترسآگاهی است".
#ترسآگاهی
@monir_ol_din
• | کرونا و ترس آگاهی | •
➖استاد رضاداوری اردکانی:
فیلسوفان اگزیستانس، آدمی را موجودی #ترسآگاه میدانند. ترسآگاهی با ترس تفاوت دارد. ترس از بیرون و از شیء معین است، ولی ترس آگاهی احساس ترس توام با درد است و دردمند نمیداند ترس و دردش از کجاست. این ترس، ترس از #نیستی است. اگر ترس از کرونا به ترس آگاهی برسد، میتواند مایه تذکر موثر و راهگشا باشد.
@monir_ol_din
#ترسآگاهی
🔅حکیم معاصر، استاد سیداحمد فردید:
عدم را نتوان تصور کرد، اما مرگ را میتوان؛ در مقابل مرگ، انسان ترسآگاه میشود و با ترسآگاهی ایمان آید. در دوره جدید مرگ فراموش میشود. #تمنایمرگ همانا در اسلام اصل است. مسیر نهایت امور به اوست.
فلسفه، حضور ملتزم به خوف اجلال و ترسآگاهی و مرگآگاهی نیست، ولی حکمت انسی و قرآن ملتزم به آن است.
@monir_ol_din