🔴🔶قصاص ابن ملجم!
چرا امام علی قاتلش را عفو نکرد؟:
بیانات، رفتارها و کردار (سیرهی) اهل بیت علیهمالسلام، منطبق با مشیت الهی بوده و از حکمتهای بسیار شناخته شده و نشدهای برخوردار میباشد. در این خصوص به نکات ذیل به عنوان برخی از دلایل اشاره میگردد:
الف – عفو و بخشش، همیشه در قبال پشیمانی، توبه و عذرخواهی صورت میپذیرد و ابن ملجم نه پشیمان شد، نه توبه کرد و نه عذر خواست. بلکه بسیار هم از کردهی خود راضی و خشنود بود. اینکه شما مدعی شده اید ابن ملجم فریب خورده است،نیازمند ارائه سند و مدرک معتبری است که منابع تاریخی چنین ادعایی را تأیید نمی کنند.
ب – حکم قصاص قتل، پس از وفات [یا شهادت] مقتول بر قاتل مترتب میگردد و حق «ولی دم»، یا همان وارث است و نه حق مقتول. لذا ایشان فرمود: اگر ماندم، خودم میدانم که چه کنم و اگر رفتم و شما قصاص کردید، یک ضربه زده است، یک ضربه بزنید.
ج – امام کشی [که هم حقالله است و هم حقالناسی که در طول تاریخ سریان دارد] فقط یک حق شخصی نیست و بخشش ندارد. مضاف بر این که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «من و علی پدران این امت هستیم». پس امت ایشان فرزندان آنها هستند که حتی اگر یکی از آنان قصاص خواهد، باید قصاص انجام پذیرد.
د - عفو و بخشش کار خوبی است، اما نه همیشه. در برخی موارد «قصاص» نه تنها لازم است، بلکه بسیار بهتر است و آثار آن در اصلاح جامعهی فعلی و آینده به مراتب بیشتر است، لذا انسان عاقل و حکیم در اینگونه موارد قصاص را انتخاب می نماید. چنان چه خداوند رحمان و رحیم در کلام وحی خطاب به صاحبان خرد و نخبگان (به ویژه کسانی که اداره امور جامعه را در اختیار دارند از آن زمره میباشند) میفرماید در قصاص برای شما «حیات» است و آن را از نشانههای تقوا بر میشمارد:
«وَ لَكُمْ فىِ الْقِصَاصِ حَيَوةٌ يَأُوْلىِ الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»؛ «و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خِرد! شايد شما تقوا پيشه كنيد».
ادامه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/lv7xp94wkd4z8dg6
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_یکم
@taghcheh1399
شب قدر 21-یا23.mp3
4.68M
🔴🔶 کلیدهای بهشت
❤️تفاّل می زند مولا، به جانش
صدای فاطمه آید به گوشش
الا ای! بو ترابم کی میایی؟
بهشت جاودانم کی میایی؟
#پادکست
#روز_بیست_و_یکم
#گروه_تبلیغی_یار_دبستانی
@taghcheh1399
🔴🔶 شهید عشق
کوفه را امشب صدایی دیگر است
خاک عالم در ندایی دیگر است
نخل های کوفه با آهنگ غم
روضه می خوانند با هم بیش و کم
ناله مسکین چو می آید به گوش
دوستان محزون و نخلستان خموش
غرقه اندر دام بی بابایی ام
بی تبارم، بی تبارم ، من کی ام؟
قصه ام را من کجا سازم بیان؟
این حکایت با که گویم در میان؟
آه از فریاد مخفی در نگاه
آه از این لحظه های پر گناه
گریه کن ای چشم با باران عشق
خون بیفشان رفته چون سلطان عشق
آه ای مظلوم بی یاور علی
بحر غم را سینه ات داور علی
ای شهید عشق در محراب حق
بحر دانش را گوهر نایاب حق
ای به وقت سجده در خون غوطه ور
وای فرقت جلوه شق القمر
ای زکار دشمنان کینه جو
خار در چشم ،استخوان اندر گلو
ای بلند از جذبه عشقت بتول
ای تو خوان آفرینش را قبول
پیش تو مستور مانده کائنات
عرشیان را داده تعلیم صفات
چون تو را جانم تجسم می کند
هر تصور دست و پا گم می کند
قطره ای چون ما کجا دریا کجا؟
حکم عقل است،او کجا و ما کجا؟
#شعر
#روز_بیست_و_یکم
#گروه_تبلیغی_طاووس_الجنه/خانم یوسفیان
@taghcheh1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔶 بازی ۵ ستون محکم
♦️قابل اجرا برای گروه سنی ۸تا۱۳سال
♦️آموزش غیرمستقیم:هوش اخلاقی ومهارتهای زندگی افزایش بردباری .کنترل خشم .افزایش روحیه همکاری .حفظ تعادل .ونظم
✅ آموزش مفاهیم دینی (برای تمام دروس)
#فتوکلیپ
#روز_بیست_ویکم
#گروه_تبلیغی_ب_مثل_بازی
@taghcheh1399
🔴🔶 مانند علی(علیه السلام)
جلوی ضریح ایستاد اشک از گونه هایش می چکید
زانوهایش توان ایستادن نداشت دستانش را بالا برد و گفت:«سلام بر آقایی که دشمنش برایش گریست .»
تعجب کردم بعد از زیارت ازاو پرسیدم منظور ازدشمن که بود که برای ایشان گریست آهی کشید وگفت :
وقتی عدی بن حاتم در وصف حضرت علی (عایه السلام) گفت:
به خدا قسم علی بسیار دور اندیش و نیرومند بود. به عدالت سخن می گفت... علم و حکمت از اطرافش می جوشید. از زرق و برق دنیا متنفر و با شب مانوس بود. زیاد اشک می ریخت و بسیار فکر می کرد. در خلوتها از نفس خود حساب می کشید ....
در میان ما که بود مانند یکی از ما بود با اینهمه آنقدر با هیبت بود که در حضورش جرئت تکلم نداشتیم، ....
اهل دیانت و تقوا را احترام می کرد و نسبت به بینوایان مهر می ورزید. نه نیرومند از او بیم ستم داشت و نه ناتوان از عدالتش نومید بود....
عدى آنچنان على (علیه السلام) را وصف کرد که معاویه تحت تاثیر قرار گرفت; به طورى که با آستین , اشک هایش را پاک کرد.و گفت :«دنیا عقیم است که مانند على بزاید.ٰ»
۱-قمی، عباس، سفینة البحار، ج۱.
#داستانک_قرآنی
#روز_بیست_و_یکم
#گروه_تبلیغی_مسطور/مریم حقیری
@taghcheh1399
🔴🔶محتوای اختصاصی کانال طاقچه #روز_بیست_و_یکم ماه مبارک رمضان:
تلاوت قرآن جزء بیست و یکم
دعای روز بیست و یکم
داستانک قرآنی "مانند علی"
پیام مرتبط با جز بیست و یکم قرآن
معاد شناسی ۱۲
نامه ای از امیرالمومنین
دعا و پایان کرونا
احکام روزه داری
خطبه متقین ۱
مهارتهای زندگی ۱۰
خطبه متقین ۲
شب قصه روز بیست و یکم
شعر شهید عشق
قصاص ابن ملجم علیه اللعنه
بازی پنج ستون محکم
اقتصاد و فرهنگ ۱۳
پادکست کلیدهای بهشت
پادکست اکولایزر روز بیست و یکم
خواندن اعمال شب قدر به غیر عربی
@taghcheh1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔶شب قدر جبهه ها
اگر #شب_قدر شبی باشد كه تقدیر عالم در آن تعیین ميگردد، همهی شبهای جبهه شب قدر است و از همینجاست كه تاریخ آیندهی كرهی زمین تقدیر ميشود. شبهایی كه ملائكهی خدا نازل ميگردند و ارواح مجاهدان راه خدا را از معارجی كه با نور فرش شده است به معراج ميبرند. شاید آن شب، شب قدر رضا* نیز باشد؛ همان شبی كه شهادت او تقدیر ميگردد. خدا ميداند.
راوی: شهید سید مرتضی آوینی
* شهید رضا مرادی نسب ، صدابردار گروه تلویزیونی #روایت_فتح و همکار شهید آوینی که در اسفند ١٣٦٣ در عملیات بدر آسمانی شد💕
🔹از ابزارهای توسل و تقرّب به پروردگار، توجّه به ارواح مطهّر شهیدان است. شب قدر اگر میخواهیم دعای مستجاب داشته باشیم شهدا را شفیع قرار بدهیم.
#کلیپ_تصویری
@taghcheh1399
⚫️🔹قبری در آسمان بکنید ای فرشته ها
ماه شکسته روی زمین جا نمیشود
شهادت مولی الموحدین علیه السلام تسلیت باد
#روز_بیست_و_یکم
@taghcheh1399
30-khaneye-pedari(www.rasekhoon.net).mp3
5.77M
🔴🔶خانه پدری با اجرای سید حمیدرضا برقعی
#پادکست
@taghcheh1399
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله:
🔴🔶 هفت سال پیش از آنکه بشری مسلمان شود،فرشتگان بر من و علی صلوات و درود میفرستادند.
📙کنزالعمال ، ج ١١، ص ٦١٢
#عکس_نوشت
@taghcheh1399
﷽
🔴🔶 صلوات خاصه امام علی علیه السلام
🔰 اللَّـهُـمَّ صَلِّ عَـلَی اَمِیـرِالمُؤمِنِیـنَ عَلِیِّ بـنِ اَبِـی طَالِبٍ اَخِی نَبیِّکَ وَ وَلیِّـهِ وَ وصفِیِّهِ وَ وَزِیرِهِ
وَ مُـستَودَعِ عِلمِـهِ وَ مَوضِـعِ سِـرِّهِ وَ بَـابِ حِکمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِی إلَی شَریِعَتِهِ وَ خَلِیفَتِهِ فِـی اُمَّتِـهِ
وَ مُفَرِّجِ الکُرُبِ عَن وَجهِهِ وَ قَاصِمِ الکَفَرَةِ وَ مُرغِمِ الفَجَرَةِ الَّذِی جَعَلتَهُ مِن نَبِیِّکَ بِمَنزِلَةِ هَارُونَ مِن مُوسَی
اللَّهُمَّ وَالِ مَن وَالَاهُ وَ عَادِ مَن عَادَاهُ وَ انصُر مَن نَصَرَهُ وَ اخذُل مَن خَذَلَهُ
وَ العَن مَن نَصَبَ لَهُ مِنَ الاَوَّلِینَ وَ الآخِرِینَ وَ صَلِّ عَلَیهِ اَفضَلَ مَـا صَلَّیتَ عَلَی آَحَدٍ مِن اَوصِیَاءِ اَنبِیَائِکَ یَا رَبَّ العَالَمِینَ.
اللَّهمَّ صَلِّ عَلَى مُحمَّــــــــدٍ و آل مُحَمَّد
#متن_نوشت
@taghcheh1399
🔴🔶قضاوت های امیرالمومنین (علیه السلام)
شامل 470 مطلب از قضاوت های حضرت علی (علیه السلام)
در 5 فصل و 25 بخش
امکانات برنامه
امکان تیک زدن مطالب به عنوان خوانده شده
امکان اشتراک گذاری
امکان حرکت بین مطالب و رفتن به مطلب قبلی و بعدی
منوهای کشویی جهت دسترسی سریع تر به مطالب
امکان نمایش مطالب بر اساس خوانده شده و خوانده نشده
منابع مطالب در خود نرم افزار ذکر شده
انتشار این نرم افزار به هر شکل مورد رضایت ما است
دریافت از کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/shamimsoft.ghezavat
#معرفی_اپلیکیشن
@taghcheh1399
🔴🔶آیهی حجاب:
آیهی حجاب با توجه به آیهی 59 احزاب
سورهی احزاب آیهی 59
يَأَيهَُّا النَّبىُِّ قُل لّأَِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيهِْنَّ مِن جَلَبِيبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
ترجمه:
اى پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند. اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است، و خدا آمرزنده مهربان است.
معنای جلابیب
«جلابيب» جمع «جلباب»، به معناى مقنعهاى است كه سر و گردن را بپوشاند، «1» و يا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مىپوشاند.(1)
بر اساس اين آيه، نوعى روسرى مورد استفادهى زنان آن زمان بوده، لكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمىكردهاند. لذا سفارش اين آيه، نزديك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است.
اين آيه كه فرمان حجاب مى دهد، با تهديد مطرح نشده بلكه فلسفهى حجاب را چنين تبين مىكند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلكها، تهمتها، تهاجمها و تهديدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند بايد خود را بپوشانند.(2)
ادامه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/eloj65pv785v8ndy
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_دوم
@taghcheh1399
🔴🔶پیام قرآنی منتخب از جزء بیست و دوم
راهکارهای ترویج قرآنی حجاب:
راهکارهای بیست و شش گانه
علاوه بر این ها، شایسته است در قالب کارگروه های تخصصی به سرفصل های زیر توجه کارشناسانه شود و با حضور متخصصان مختلف از جمله، کارشناسان دینی و روان شناسان و جامعه شناسان و هنرمندان و تولید کنندگان و مدیران سیاسی – اجتماعی به این مباحث توجه جدی شود:
1-رفع اشکالات قانونی در نحوه تولید، توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی؛2-حمایت مادی و معنوی از آثار فرهنگی – هنری همانند تسریع در صدور مجوّز، ارائه یارانه و تشویق تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنرمندانی که راهکارهای تازه و جذاب در راستای توسعه فرهنگ عفاف ارائه می کنند؛3-استفاده از ظرفیت سازمان های فرهنگی غیر دولتی و خصوصی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب؛4-نظارت بر تشکل های هنری – مردمی، نمایشگاه ها و محافل هنری عمومی مانند کنسرت ها و نمایشگاه ها در جهت رعایت فرهنگ عفاف و حجاب؛5-تهیه فیلم های سینمایی در مورد تاریخچه کشف حجاب در ایران و بررسی تاریخی علل و عوامل آن، به ویژه قیام مردم مشهد در سال 1314 علیه کشف حجاب رضا خانی
ادامه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/eloj65pv785v8ndy
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_دوم
@taghcheh1399
🔴🔶مس اسماء جلاله
حکم تماس بدن با اسماى جلاله،بدون وضو چگونه است؟
آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و نورى: مس اسماى بارى تعالى - به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد - بدون وضو جایز نیست.
آیات عظام تبریزى، سیستانى، فاضل، مکارم و وحید: مس اسماى بارى تعالى - به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد - بنابر احتیاط واجب، بدون وضو جایز نیست.
پی نوشت:
کتاب پرسش و پاسخ های دانشجویی ج16-سید مجتبی حسینی
مطالعه د روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/mv7dk48x7b5b690w
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_دوم
@taghcheh1399
🔴🔶نصایح علمای اخلاق در شب قدر۱
آقا مجتبی تهرانی:
شب نوزدهم رمضان، شب اندازهگیری و بررسی امور سال آینده است؛ شب بیست و یکم، شب ثبت و ضبط امور انسانها است و شب بیست و سوم نیز بر طبق روایات، شب امضاء ولی الله الاعظم است. در شب قدر درخواست ما از پروردگارمان دو چیز است؛ یکی ترمیم نسبت به گذشته و دیگری ترسیم امور آینده.
ستاریّت و غفاریّت خداوند در برابر گناهان ما
همه ما در سال گذشته گناه ها و خطاهایی مرتکب شده ایم؛ حالا اگر انسان بخواهد بهترین ترمیم شامل حالش شود، تنها راهش پناه بردن به غفاریّت خداوند است. خداوند، هم مقام ستاریّت دارد و هم مقام غفاریّت. مقام غفاریّت خداوند علّت پدید آمدن ستاریّت خاصّ خداوند است. در ستاریّت مطلق خداوند گفته میشود که خدا ستّارالعیوب است و در برابر گناهان، ما را رسوا و مفتضح نمی کند. این نوع ستاریّت متفاوت با ستاریّت ناشی از غفاریّت خداوند است.
غفاریّت خداوند سه گونه ستاریّت را به دنبال دارد؛ اوّل آنکه وقتی خداوند ما را می آمرزد، نمی گذارد تبعات گناه دامنگیر ما شود. تبعات گناه ما همان جهنم و عقوبت الهی است. در این قسم از ستاریّت خاصّ الهی، خداوند نمیگذارد تبعات معصیت دامنگیر فرد عاصی و گناهکار شده و پس از مرگ معذّب شود.
اگر کسی مرتکب گناه و خطا شود، تمام موجوداتی که در ربط با او بوده اند، چه فرشتگان رقیب و عتید و چه زمین و زمان و حتّی اعضا و جوارح وی از گناه او مطلع میشوند؛ لذا در قرآن آمده است: «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْديهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ». روز قیامت دست و پا و زبان ایشان، علیه آنها به کارهایی که کرده اند گواهی میدهند؛ زیرا از اعمال او مطلع هستند. قسم دوم از ستاریّت ناشی از غفاریّت آن است که خداوند به موجوداتی که از این معصیت آگاه هستند، می فرماید دیگر علیه او گواهی ندهید.
درخواست برای پاک شدن گناهان
ولی ما امشب از خدا چیز دیگری می خواهیم و آن اینکه نه تنها این گناهان به ما زیان نرساند و این شاهدان علیه ما شهادت ندهند، بلکه از خدا می خواهیم که این معصیت ها را امحاء کند. سخن امشب ما با خدا این است؛ خدایا! امشب مرا پاک کن و این پلیدی ها را از وجود من دور ساز و مرا تطهیر کن! این، نوع سوم از ستاریّت ناشی از غفاریّت است که نوع کامل و اتمّ آن است.
ادامه در روز برگ:
http://www.atf.morsalat.ir/s/kpn8rx3lvp4wamge
#متن_نوشت
#روز_بیست_و_دوم
@taghcheh1399