eitaa logo
مصابره | محمد طهماسبی
313 دنبال‌کننده
311 عکس
109 ویدیو
38 فایل
خدمت در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اِصبِروا و صابِروا... صبر فردی است و مصابره جمعی، مصابره یعنی همدیگر را به صبر و استقامت واداشتن در مسیر تحقق آرمان الهی @mtahmasebi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا روزۀ عید فطر حرام است؟ | حرمت روزه، یک مانور است!🔸 در روز اول شوال، روزه حرام است. این یک مانور است. می دانید چرا؟ چون می‌خواهد بگوید: «خوردنشان به امر من است؛ نخوردنشان هم به امر من است». اگر روزۀ اول شوال را حرام نمی‌کردند، عدۀ زیادی روز اول شوال را روزه می‌گرفتند و می‌گفتند: «می‌خواهیم بدرقه ماه رمضان برویم»! خداوند چون می‌خواهد همه با هم دست بکشند، روزه را حرام کرده. امام صادق (علیه السلام) دربارۀ روز عید فطر و تشخیص آن می‌فرمایند: «دست امام مسلمین است»؛ اگر امام مسلمین گفت: «عید است»، همه باید افطار کنند و نماز عید بخوانند. اگر امام مسلمین گفت: «این آخر رمضان است»، بر همه واجب است روزه بگیرند. چرا این را برای امام مسلمین گذاشته؟ برای اینکه اینجور نشود که زن مقلد این آقاست و آقا می‌گوید برای من ثابت نشده که امروز آخر رمضان است؛ شوهر مقلد دیگری است؛ او گفته برای من ثابت شده امروز عید بگیریم. اگر بعضی روزه باشند و بعضی روزه نباشند، در خانه چه اتفاقی می افتد؟ روزی که باید جشن بشود، روز عیش باشد، روز سرور باشد، روز خوشحالی باشد، روز حزن می‌شود. اعیاد رسمی مسلمین یعنی عید فطر و عید قربان را برای این خاطر روزه‌اش را حرام کردند که وحدت ایجاد بشود؛ یعنی همه «با هم» دست بکشند از روزه. خود این وحدت یک ابهتی دارد، اسلام را در نظر دشمنان با مهابت می‌کند. @haerishirazi
همیشه یک بحثی مطرح میشه که کدام علما را قبول داشتند یا نداشتند. از باب دیدن نظر علما خوب است، اما این جزو مسائلی است که هر کس باید خودش در مورد آن تحقیق کند و خودش به نتیجه برسد. جزو مسائل تقلیدی نیست. @mosabereh
چی شد که احمدی نژاد اینجوری شد؟ در سال ۸۴، زمانی که انقلابیون بسیار خوشحال بودند که یک انقلابی رأی آورده و انقلاب به ریل خودش برگشته، ، از همان جلسه‌ی اول با ، تذکراتی دادند و در جلسات بعد هم تکرار کردند، که الان مشخص می‌شود از همان اول نقاط ضعف ایشان را بِنُورِالله می‌دیدند و تلاش می‌کردند مانع سقوط او شوند. امام باقر (ع) می‌فرمایند: اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِالله. اما احمدی‌نژاد نشنید و شد آنچه شد. یکبار دیگر این جملات را بخوانیم: 🔹 رهبر انقلاب در اولین دیدار با دولت آقای احمدی نژاد ۱۳۸۴/۶/۸: اگر بخواهیم عدالت به معنای حقیقی خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر به‌شدت در هم تنیده است؛ یکی مفهوم است؛ دیگر ... عدالتی که همراه با معنویت و توجه به آفاق معنوی عالم وجود و کائنات نباشد، به ریاکاری و دروغ و انحراف و ظاهرسازی و تصنع تبدیل خواهد شد. 🔹 رهبر انقلاب در دومین دیدار با دولت آقای احمدی نژاد ۱۳۸۴/۷/۱۷: امکان لغزش و از خط مستقیم برای همه هست... [امیرالمؤمنین در نامه به مالک اشتر] می‌فرماید «وَ إِیاکَ وَ الْإِعْجَابَ بِنَفْسِکَ وَ الثِّقَةَ بِمَا یعْجِبُکَ مِنْهَا»؛ برحذر باش از اینکه به سراغ تو بیاید. اعجاب به نفس، یعنی خودشگفتی... آنچه انسان را شیفته‌ی خودش می‌کند، جمع‌بندی انسان است. ما نقاط خوب خود را می‌بینیم، اما نقاط نفرت‌انگیز و بد و زشت را مشاهده نمی‌کنیم...حتماً باور نکن که این نقطه‌ی امتیاز در تو وجود دارد. گاهی انسان خیال می‌کند نقطه‌ی برجسته‌ای در او وجود دارد؛ در صورتی که تصور و است. 🔹رهبر انقلاب ۱۳۹۱/۳/۱۴ اگر دچار غرور شویم، دچار عُجب و خودشگفتی شویم، به زمین خواهیم خورد؛ اگر ما کشور -به‌خصوص این دیگر مربوط به ما مسئولان است- دچار خودمحوری شویم، دچار تکبر شویم، دچار خودشگفتی شویم، خواهیم خورد. دنیا اینجور است، این است. 💠 امیرالمؤمنین (ع‏): نتیجه‌ی اول خودشگفتی، است! أَوَّلُ إِعْجَابِ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ فَسَادُ عَقْلِهِ (تحف العقول؛ ص۲۱۴) @mosabereh
‏گفتگوی آزاد در حوزه دانشجویی شریف پیرامون مشارکت مردمی در حاکمیت و حق تعیین سرنوشت. امشب ٢۵ اردیبهشت، ساعت ٢١ دوستانی که تمایل به شرکت در بحث دارند می‌توانند از طریق لینک زیر در جلسه شرکت کنند: https://vclass.ecourse.sharif.edu/ch/shabestan @mosabereh
و اگر -خدای نخواسته- ما را شکست بدهند، این‌دفعه این‌ها لمس کرده‌اند وحدت ایران را و قدرت اسلام را... این دفعه دیگر قطع‌ می‌کنند همه‌ قدرت‌ها را! نه روشنفکر می‌گذارند در ایران بماند و نه کسی دیگر را می‌گذارند؛ تمام را خواهند سرکوب کرد. ما بیدار باشیم! نگذاریم این پیش بیاید؛ و نگذاشتن به این است که... همه با هم با انصاف رفتار کنند، با انسانیت رفتار بکنند، با رحم و مروت رفتار بکنند و نگذارند این نهضت خاموش بشود تا ان شاء الله آن معنایی که مقصد اصلی ماهاست برسیم. امام خمینی، صحيفه، ج‏ ۶، ص ۴۹۷ @mosabereh
14000221 بیانات عنوان‌زده شده رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی.pdf
676.8K
بیانات عنوان‌زده شده رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی ۱۴۰۰/۲/۲۱ @mosabereh
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این مسئله است، به همه مربوط است، کلُّکُم راع، ما شرعاً مکلفیم که در امور سیاسی دخالت کنیم، اهمیت این، همان اهمیتی است که اسلام دارد، مسائل سیاسی مال همه است، مردم را دعوت کنند به انتخاب در امور و انتخاب یک رئیس جمهور صحیح، اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند می‌کنند این کار را، می‌خواهند شیطنت کنند یک کسی را تعیین کنند که ما را بکشد به طرف @mosabereh
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنی با دوستان مؤمنی که طرفدار احمدی نژاد هستند 👇
سخنی با دوستان مؤمنی که طرفدار احمدی نژاد هستند. آزادی مطلق، ادعای لیبرالیسم است اما اخیراً آقای احمدی‌نژاد با پوشش دینی آن را مطرح کرده‌اند. هر چند آزادی مطلق، در مباحث مختلف پنبه‌اش زده شده و در عمل هم نشان داده امکان تحقّق ندارد و بهانه‌ای برای نوعی از دیکتاتوری می‌شود، اما این‌جا بحثم نقد آزادی مطلق نیست، بلکه خطابم با کسانی است که اسلام را قبول دارند. می‌خواهم با هم ببینیم که این ادعایی خلاف اسلام و تمام ادیان توحیدی است و در واقع نفی دین است. این مسیر همانطور که ابتدا از مراجع عبور کرد با این توجیه که رهبر داریم، بعد از ولی‌فقیه عبور کرد با این توجیه که امام زمان داریم، از ولایت امام زمان و اهلبیت، و ولایت الله هم عبور کرده است یا خواهد کرد؛ انسان گام به گام جلو می‌رود. البته این برای طرفداران ایشان، که بسیاری از آن‌ها هم از قشر متدین هستند، حرف سنگینی است؛ چراکه حرف‌های درست زیادی از ایشان سراغ دارند؛ اما امیرالمؤمنین می‌فرمایند که اگر باطل بدون آمیختگی با حق، خودش را نشان بدهد، کسی دچار باطل نمی‌شود. «فلو انّ الباطل خلص من مزاج الحقّ لم یخف علی المرتادین» برای شناخت اصالت اندیشه، نباید روی حرف‌های درست متوقف ماند، بلکه باید ریشه‌ها را شناخت تا راه درست معلوم شود. اصل حرف احمدی نژاد، عدالت نیست بلکه آزادی مطلق است. حرفی که به هیچ چیزی جز تحلیل ذهنی متکی نیست. دلیلی که برای آزادی مطلق می‌آورد، این است که ذاتی است (یعنی دلیل فطری است نه شرعی). ضمن این‌که اینجور بحث کردن، امکان رد و اثبات را از بین می‌برد، چرا که وقتی بگویید من این دلیل را فطری نمی‌دانم، می‌گوید تو اشتباه می‌کنی. انحراف از اینجا شروع می‌شود. شاهد قرآنی‌ای هم که می‌آورند این است: وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اَلْأَغْلاٰلَ اَلَّتِی کٰانَتْ عَلَیْهِمْ اما این آیه را تحریف معنایی کرده‌اند! اگر تمام آیه را بخوانید، در همین آیه هم تبعیت از رسول (که مخالف آزادی مطلق است) و ایمان به او و نصرت و یاری او را شرط می‌کند. رسول آمده بارها و زنجیرهایی که قبلاً طاغوت‌ها به ناحق بر دوش انسان گذاشته‌اند بردارد نه هر قید و بندی را: اَلَّذِینَ یَتَّبِعُونَ اَلرَّسُولَ اَلنَّبِیَّ اَلْأُمِّیَّ اَلَّذِی... یُحِلُّ لَهُمُ اَلطَّیِّبٰاتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ اَلْخَبٰائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اَلْأَغْلاٰلَ اَلَّتِی کٰانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اِتَّبَعُوا اَلنُّورَ اَلَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولٰئِکَ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَ ﴿اعراف‌، 157﴾ البته خداوند انسان را آزاد آفریده است، اما به او تکلیف کرده است از این آزادی به‌صورت مشروع استفاده کند تا سعادتمند شود. اساساً دین یعنی از بند دیگران آزاد باش اما نسبت به خدا عبد و بنده باش. در حیات فردی، دین اجبار نمی‌شود؛ لاٰ إِكْرٰاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ اَلرُّشْدُ مِنَ اَلْغَيِّ؛ اما ادعای آقای احمدی نژاد این است که در اجتماع هم باید آزادی مطلق برقرار باشد و هر کس مطابق خواست خود عمل کند. البته توجیه می‌کند که اگر آزادی مطلق باشد، جامعه به سمت فساد حرکت نخواهد کرد و برای اثبات ادعای خود می‌گوید چون جوامع گذشته که محدودیت داشته‌اند دچار فساد شده‌اند! یعنی فسادهای دنیا به‌خاطر محدودیت‌هاست؛ فارغ از این‌که این صرفاً ادعایی بدون دلیل و بلکه مخالف عینیت موجود است، در جای جای قرآن می‌بینیم که خداوند محدودیّت‌های زیادی در اجتماع قائل شده است (که برای سعادت جمعی است): اولاً خواست انسان برای آزادی مطلق و انجام هرکاری که دلش می‌خواهد را سرزنش می‌کند: بَلْ یُرِیدُ اَلْإِنْسٰانُ لِیَفْجُرَ أَمٰامَهُ... ﴿قیامت، 5﴾ ثانیاً اختیار انسان را محدود به عدم مخالفت با خواست خدا و رسول می‌کند؛ یعنی اختیار در مقابل خواست خدا و رسولش را به رسمیت نمی‌شناسد: وَ مٰا کٰانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لاٰ مُؤْمِنَةٍ إِذٰا قَضَی اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ اَلْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ... ﴿احزاب‌، 36﴾ اَلنَّبِیُّ أَوْلیٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ … ﴿احزاب‌، 6﴾ ...أَطِیعُوا اَللّٰهَ وَ أَطِیعُوا اَلرَّسُولَ وَ أُولِی اَلْأَمْرِ مِنْکُمْ…﴿نساء، 59﴾ و بلکه بالاتر از این‌ها، می‌گوید اگر در دل هم از حکم رسول خدا در اختلافاتتان ناراحت باشی، ایمان نداری: فَلاٰ وَ رَبِّکَ لاٰ یُؤْمِنُونَ حَتّٰی یُحَکِّمُوکَ فِیمٰا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاٰ یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّٰا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً ﴿نساء، 65﴾
ثالثاً در آیات بسیاری به انحصار قانون گذاری و حاکمیت برای خداوند تأکید کرده است، اما اکثر مردم نمی‌دانند: … إِنِ اَلْحُکْمُ إِلاّٰ لِلّٰهِ أَمَرَ أَلاّٰ تَعْبُدُوا إِلاّٰ إِیّٰاهُ ذٰلِکَ اَلدِّینُ اَلْقَیِّمُ وَ لٰکِنَّ أَکْثَرَ اَلنّٰاسِ لاٰ یَعْلَمُونَ ﴿یوسف‌، 40﴾ رابعاً: امر به جهاد و قتال، دستور به عدم پیوند و دوستی با کفار و... یعنی آزادی مطلق کفار برای انتخاب هر مسیری که می‌خواهند را به رسمیت نشناخته است. گذشته از این‌ها، اساساً با آزادی مطلق، ولایت چه معنایی دارد؟ چرا کسی باید ولایت داشته باشد؟ إِنَّمٰا وَلِیُّکُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِینَ آمَنُوا اَلَّذِینَ یُقِیمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ یُؤْتُونَ اَلزَّکٰاةَ وَ هُمْ رٰاکِعُونَ ﴿مائده، 55﴾ و اگر آزادی اجتماعی مطلق در دین به رسمیّت شناخته شده است، چرا حضرت ابراهیم بت شکنی کرد؟ چرا اگر دو نفر راضی بودند به رابطه جنسی، باید مجازات شوند؟ چرا اگر کسی مشروب خورد یا علنی روزه خواری کرد، اسلام بر او حد جاری می‌کند؟ چرا همجنس بازی ممنوع است؟ و... و در واقع پاسخ این اندیشه به سؤالات بالا این است که نباید این ممنوعیت‌ها را داشت. کاری که لیبرالیسم لائیک نتوانست برای جدا کردن مردم از اسلام و دین بکند، لیبرالیسمِ با پوشش مذهب و شعار امام زمان می‌خواهد انجام بدهد؛ چه بدانند و چه ندانند. پلیدترین روش، پنهان شدن پشت پوسته‌ی دین است. تحلیل بنده نیز این است که از لحاظ سیاسی نیز با اپوزسیون و طیف دگر اندیش اصلاح طلب به وحدت خواهد رسید. علامه طباطبایی (روابط اجتماعی در اسلام، ص: ۱۰۲): چون قوانین تمدن حاضر... نتیجه‌اش این شده است که مردم در معارف اصلی و اساسی دینی آزاد باشند که اگر بخواهند، خود را به آن‌ها ملزم سازند و اگر نخواهند، ملزم نشوند. هم‌چنین در امر اخلاق و هر چه ماورای قانون است و مورد خواست اختیار آدمی قرار گیرد، مردم آزادی و حریت دارند. این، معنای آزادی در تمدن جدید است. اما اسلام از آن‌رو که قانون خود را اولاً بر اساس توحید و در مرتبه بعد، بر پایه اخلاق گذاشته و آن گاه متعرض‌ همه‌ اعمال‌ فردی‌ و اجتماعی‌ اعم از کوچک و بزرگ شده است... و بدین ترتیب حریت به معنای گذشته هیچ‌گونه مجال و مظهری در اسلام ندارد! چرا، آدمی در اسلام از قید بندگی غیرخدا آزاد است. @mosabereh
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشنهاد می‌کنم یکی از برنامه‌های مصاحبه با ریاست جمهوری را در منزل آن‌ها ترتیب دهد و از زندگی، دارایی و تمام فعالیّت‌های بعد از انقلاب آن‌ها گزارشی ارائه کند. یکی از راه‌ها مهم برای شناخت کاندیداهای ریاست جمهوری، شدن این مسائل است. سبک زندگی انسان، گویای بسیاری از حقایق درون انسان است. امام خمینی ۱۳۶۲/۱/۱: آن روزی که ما توجه به پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملّت را بخوانیم. آن روزی که ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ‌نشینی بیرون برود و به کاخ‌نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌شود. آن روزی که خوی کاخ‌نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده کوخ‌نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ما در طول مشروطیت از این کاخ‌نشین‌ها خیلی صدمه خوردیم. @mosabereh