eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
240 عکس
5 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💯 با توجه به پرسش عزیزان 👈 نیازی به ثبت نام برای شرکت در مسابقه بر کرانه آیه ها نیست. لینک آزمون از ٢ تا ۶ بهمن در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 26 دی 1403 🔅صِبغَةَ اللهِ وَمَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ صِبغَةً وَنَحنُ لَه عٰبِدونَ (بقره/138) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣نکات نگارشی و علامت‌گذاری 4️⃣ شرح تفسیری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (بقره/138) صِبغَةَ اللّٰهِ: [ایمان می‌آوریم و] خدا [ما را با این ایمان] رنگ‌آمیزی می‌کند. 📝 مفعول مطلق است برای «ءامنّا بِاللهِ» در آیه 136؛ یا از رنگ‌آمیزی خداوند دست برندارید؛ یا منظورم [از آیین ابراهیم و توحید] رنگ‌آمیزی خداوند است: در این فرض منصوب است بنا بر اختصاص به تقدیر «اَعنی»، «صبغة» هم می‌تواند اسم باشد به معنای «رنگ یعنی مایعی که با آن رنگ می‌کنند» و هم می‌تواند «مصدر نوع» باشد، و در اینجا مصدر است، یعنی رنگ‌کردن خدا، نه رنگ خدا؛ مصدر نوع در جایی به کار می‌رود که بخواهند به نوع خاصی از مصدر اصلی اشاره کنند، مثلاً: جَلَستُ جِلسَةَ المَلِکِ: نشستم؛ مانند نشستن پادشاه. «صبغة» نیز در اینجا به نوع خاصی از رنگ‌کردن -یعنی رنگ‌کردن خداوند- اشاره می‌کند. نکته دیگر: «صبغة» -به معنای رنگ- مایعی است که با آن رنگ می‌کنند، ولی «لون»، رنگ آن مایع است، مثل: قرمز، سفید، سیاه. پس «صِبغَةَ اللهِ» به معنای «رنگ خدایی» نیست! 🔸منبع: ، ج1، ص63 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/138) ❇️ عَن اَبی عَبدِ اللهِ (ع) فی قَولِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ: «صِبغَةَ اللهِ وَمَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ صِبغَةً»؛ قالَ: الصِّبغَةُ هِیَ الاِسلامُ. ❇️ امام صادق (ع) در مورد آیه «به‌راستی که خدا (روح و جان) ما را (با یکتاپرستی و تسلیم محض در برابر خود) نگارگری الهی کرده است و کیست خوش‌نگارتر از خدا؟» فرمود: منظور از این رنگ آمیزی خاص، تسلیم‌شدن در برابر خداست. 🔸منبع: کافی، ج3، ص41. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/138) 💢 «عـٰبِدونَ»: واژه «عـٰبِدونَ» در علم رسم، بنا به قاعده جمع‌های مذکر و مؤنث سالم به نوشته می‌شود؛ لذا در مصاحفی که ملتزم به رعایت قواعد رسم هستند، این کلمه به نگارش شده است، مانند: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر، مصحف لیبی و مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم. ✍️ پس از حرف «عین» در مصاحف ترکی و ایرانی قدیم، خلاف قواعد رسم‌المصحف است. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع رسم و ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 صِبغَةَ اللهِ وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ صِبغَةً وَ نَحنُ لَهۥ عٰبِدونَ(بقره/138) (ما به خدا ایمان می‌آوریم، و) به راستی که خدا (روح و جان) ما را (با یکتاپرستی و تسلیم محض در برابر خود) رنگ آمیزی ویژه‌ای کرده است، و چه کسی بهتر از خدا (چنین) رنگ آمیزی خاصی دارد؟ (برای همین) ما تنها او را می‌پرستیم. ✅ منظور از رنگ الهی چیست؟ این آیه می‌فرماید که ایمانی که در دو آیه پیشتر بیان شد، نوعی رنگ خدایی است و این بهترین رنگ است؛ نه رنگ یهودیت و نصرانیت که در دین خدا تفرقه انداختند و آن را آن‌طور که خدا دستور داده بود به پا نداشتند. برخی گفته‌اند دلیل اینکه خداوند در این آیه از کلمه رنگ استفاده کرده، این است که همانطور که رنگ بر پوسته‌ زیرین خود نمایان است، ایمان و اسلام مومنان کاملا مشخص و نمایان است، یا همان گونه که رنگ، جزء جدایی ناپذیر یک جسم می‌شود، ایمان در دل‌های مومنان نفوذ می‌کند و از آن خارج نمی‌گردد. از امام صادق علیه السلام در ذیل این آیه روایت شده است: «مراد از رنگ الهی همان اسلام است.» 🔸منبع: قرآن حکیم(ویژه عموم مردم)، ص21. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🏴 سالروز رحلت مجاهد عرصه تبیین بر پیروانش تسلیت باد 👈 آیه‌ای که حضرت زینب کبری سلام الله علیها در شام تلاوت فرمودند: ▪️ وَ لا‌تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللهِ اَمواتًاۚ بَل اَحيآءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ(بقره/169) یزید پس از خواندن اشعارکفر آلود، آرزو کرد که ای کاش پیران قریش بودند تا از پیروزی من، شادی کنان به من تبریک بگویند. سپس حضرت این آیه شریفه را تلاوت فرمودند: «به هیچ وجه کشتگان در راه خدا را مرده نپندار؛ بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.» ✅ شان نزول این آیه شریفه برای شهدای اُحد است.زمانی که مشرکان از شکست ظاهری و کشتن مسلمانان از جمله حمزه سید الشهداء خوشحال شدند؛ این آیه نارل شد و شادی بی پایان و زنده بودن واقعی رامشخص کرد. یزید ملعون نیز ازکشتن شهدای کربلا خوشحال بود، حضرت زینب با تلاوت این آیه، مقام و جایگاه شهدای کربلا را در کنار شهدای بدر و احد قرار می‌دهد و شادی بی پایان و فضل جاودان خداوند نصیب آنان می‌داند. ✅ امام باقرعلیه السلام: خداوند به ارواح شهدای اُحد خطاب کرد: چه آرزویی دارید؟ آنها گفتند: بار دیگر به دنیا باز گردیم و در راه تو شهید شویم. خداوند فرمود: فرمان تخلف ناپذیر من این است که کسی دوباره به دنیا باز نگردد. عرض کردند: حالا که چنین است، تقاضای ما این است که سلام ما را به پیامبر برسانی و حال ما را به بازماندگان بگویی...در این هنگام آیات 169 تا 171 سوره مبارکه آل عمران نازل شد. 🔸 منبع: قرآن حکیم(ویژه عموم مردم)، ص72. بحار الانوار، ج45، ص157. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔰 مسابقه قرآنی طرح بر کرانه آیه‌ها 💎 جوایز: کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات و جوایز ارزشمند قرآنی
🎁🎁 جوایز مسابقه طرح بر کرانه آیه‌ها 👈 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و جوایز ارزشمند قرآنی به نفرات برتر 👈 بن تخفیف خرید محصولات مرکز طبع و نشر قرآن کریم به تمامی شرکت‌کنندگان 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 29 دی 1403 🔅اَم تَقولونَ اِنَّ اِبرٰهيمَ وَاِسمٰعيلَ وَاِسحٰقَ وَيَعقوبَ وَالاَسباطَ كانوا هودًا اَو نَصٰریٰ قُل ءَاَنتُم اَعلَمُ اَمِ اللهُ وَمَن اَظلَمُ مِمَّن كَتَمَ شَهادَةً عِندَه مِنَ اللهِ وَمَا اللهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعمَلونَ (بقره/140) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 140 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: arabe 377 ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ نوع خط: سبک نوین ✓ تعداد برگه‌ها: 23 برگه ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 5 سطر ✓ ابعاد هر برگه: 113*150 میلی‌متر ✓ جنس برگه‌ها: پوست ✓ نشان پایان آیات: یک گل هشت‌پر طلایی‌رنگ ✓ علامت تخمیس: ندارد. ✓ علامت تعشیر: یک شمسه مذهّب طلایی در متن که تعداد آیات به حروف، در میان آن نوشته شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: در صفحات باقی‌مانده از این نسخه سر سوره‌ای یافت نشد. ✓ نقط الاعجام: نقطه‌های مستطیل‌شکل که به نظر می‌رسد در دوره‌ای متأخر اضافه شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: نقاط مدور قرمزرنگ به شیوه برای حرکات و تنوین، نقاط زردرنگ مدور برای نشان‌دادن تشدید، نقاط مدور سبزرنگ برای نشان‌دادن همزه و رنگ آبی برای نشان‌دادن سایر 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/140) اَم: یا، در این صورت متصله است، یعنی: اَتُحآجّونَنا اَم تَقولونَ... یا مطلب دیگر آیا، در این صورت منقطعه است. كَتَمَ: پنهان کرد. شَهادَةً عِندَه: شهادتی که نزد اوست. 📝 یعنی شهادتی که در کتابشان است. مِنَ اللّٰهِ: یا صفت «شهادت» است، یعنی شهادتی که از خداوند رسیده؛ یا متعلق است به «کَتَمَ»، یعنی از خداوند مخفی می‌کنند که مراد مخفی کردن از بندگان خداوند است. مَا اللّٰهُ بِغافِلٍ: الله غافل نیست. 📝 «ما»، «شبیه به لیس» است یعنی اسم و خبر می‌گیرد، و جایز است -مانند لیس- خبر آن با «باء زائده» مجرور شود: مَا اللهُ بِغافِلٍ = مَا اللهُ غافِلًا. 🔸منبع: ، ج1، ص64 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/140) ❇️ عَن اَبی‌جَعفَرٍ (ع): قالَ رَسولُ اللهِ (ص): مَن کَتَمَ شَهادَةً اَو شَهِدَ بِها لِیُهدِرَ لَها بِها دَمَ امرِئٍ مُسلِمٍ اَو لِیَزوِیَ مالَ امرِئٍ مُسلِمٍ اَتیٰ یَومَ القِیامَةِ وَلِوَجهِهٖ ظُلمَةٌ مَدَّ البَصَرِ وَفی وَجهِهٖ کُدوحٌ تَعرِفُهُ الخَلائِقُ بِاسمِهٖ وَنَسَبِهٖ وَمَن شَهِدَ شَهادَةَ حَقٍّ لِیُحیِیَ بِها حَقَّ امرِئٍ مُسلِمٍ اَتیٰ یَومَ القِیامَةِ وَلِوَجهِهٖ نورٌ مَدَّ البَصَرِ تَعرِفُهُ الخَلائِقُ بِاسمِهٖ وَنَسَبِهٖ. ثُمَّ قالَ اَبوجَعفَرٍ (ع): اَلا تَریٰ اَنَّ اللهَ تَبارَكَ وَتَعالیٰ یَقولُ: «وَاَقیمُوا الشَّهادَةَ لِلّٰهِ». ❇️ امام باقر (ع): پیامبر (ص) فرمود: کسی‌که شهادت را کتمان کند یا شهادتی بدهد که به واسطه آن، خون انسان مسلمانی به هدر رود یا مال انسان مسلمانی از دست برود، روز قیامت در حالی‌که تاریکی چشمگیری صورتش را فراگرفته است، وارد خواهد شد و همچنین در صورتش خراشی (نشانه‌ای) است که مردم به سبب آن، از نام و نسب او آگاه می‌شوند و کسی‌که به حق شهادتی بدهد که به سبب آن، مال انسان مسلمانی زنده شود، روز قیامت در حالی‌که نور چشمگیری صورتش را فراگرفته و مردم اسم و نسب او را می‌دانند، وارد محشر می‌شود. سپس امام باقر (ع) فرمود: آیا نمی‌بینید که خداوند عزوجل می فرماید: «و شهادت را برای خدا برپا دارید» (طلاق/2). 🔸 منبع: کافی، ج7، ص380. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹