«بسم الله الرّحمن الرّحیم»
🔷 با تبریک میلاد خجسته مولی الموحدّین، علیّ بن ابیطالب(ع) محضر عموم شیعیان، محبّان و منتظران ظهور موفور السرور امام عصر(عج)،
🔹 یکبار دیگر پادشاهی از پادشاهان «عربستان» در آستانه مرگ قرار گرفت؛
🔹 یکبار دیگر فتنهای در «شام» اتّفاق افتاد و جماعتی از ترکان به سوی شام هجوم آوردند؛
🔹 یکبار دیگر جماعتی با ذوقزدگی شروع به مصداقسازی اخبار آخرالزّمانی کردند و موجی به راه انداختند!
🔹 خدا میداند طیّ یکهزار و اندی سال، بیش از آنکه دشمنان کینجو باعث به تعویق افتادن واقعه شریف ظهور و وقوع بداء شده باشند، شیعیان باعث و بانی بودهاند.
🔹 عجله و شتاب، هیجانزدگی، مصداقسازی و کشف آنچه خداوند متعال آن را زیر چندین و چند پرده پنهان ساخته و بیرون افکندن رازهای آل محمّد(ص) از سوی شیعیان، مهمترین باعث و بانی تأخیر در واقعه و تداوم ظلم و ستم و بیچارگی مستضعفان عالم بوده است.
🔹 در همین دوره از حیات خودمان، این سومین باری است که پادشاهی از پادشاهان عربستان پایش به گور میرسد؛ ملک فهد، ملک عبدالله و اینک ملک سلمان و چندمین باری است که سرو کلّه سیّد یمانی، خراسانی، سفیانی و شعیب بن صالح پیدا شده و عکس و فیلمش موجی بزرگ به راه میاندازد.
🔹 همین دو سه هفته گذشته، در وقت شهادت سردار عالی مقام شهید قاسم سلیمانی، جماعتی ایشان را مصداق نفس زکیّه معرفی کردند! همهساله در ماه جمادی و رجب و با بارش اوّلین باران، جماعتی دفتر جفر و رمل و اسطرلاب گشوده، خلق عالم را مهیّای صیحه آسمانی میکنند.
🔹 به پشتیبانی قریب به سی سال مطالعه و پژوهش و آشنایی با اخبار آخرالزّمانی و حوادث رفته در قرون ماضی، عرض میکنم: لا تستعجلوا... عجله نکنید! سبقت نگیرید و بیش از این، تیغ دشمنان غربی و عبری و عربی را بر گردن مستضعفان، تیز و برّان نسازید.
🔹 با سخنان خام و آکنده از ظنّ و گمان شما، کینجویان یهودی منتظر، برای ممانعت از واقعة شریف و حفظ جان کثیف خود، بیش از پیش، فراروی واقعه، سد میسازند و مؤمنان را که باید برای یاری امام(ع) مهیّا شوند، در عسر و حرج قرار داده، به دست سلّاخان بیرحم هندی و چینی و عربی میسپارند.
🔹 به فرمایش ائمّه هدی(ع) ما فقط منتظر و مهیّا میمانیم. ما توبه میکنیم و استغاثه میورزیم. ما در خود و دیگران آمادگی لازم را فراهم میآوریم تا هر زمان که واقعه، به اذنالله رخ داد، در خواب نمانیم. ما از خاندان وحی سبقت نمیگیریم و خلجان و هیجان به جان مستضعفان پمپاژ نمیسازیم.
🔹 با عمل خام و ناپخته ما چنان ماجرا پیش میرود که در وقت اصلی و حقیقی و بروز نشانههای قطعی و حتمی، مؤمنان به شکّ و تردید افتاده و از یاری و یاوری حضرت بازمیمانند و چه بسا به خاطر مصداقسازیها و نشانهگذاریهای نادرست از سر انکار و عناد با حضرت و یاری دهندگان حقیقیاش وارد میشوند.
🔹 در پایان:
🔹 ابوبصیر میگوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: این امر (فرج) را سررسیدی نیست که بدان انجام پذیرد و بدنهای ما را آسوده سازد؟
حضرت فرمودند: «چرا؛ ولی چون شما فاش ساختید، پس خداوند آن را به تأخیر انداخت.»(1)
🔹 عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) روایت کرده است که حضرت فرمودند:
«خداوند جز این نمیخواهد که زمانی را که تعیینکنندگان وقت معیّن میکنند، خلاف آن را ظاهر سازد.»(2)
والسّلام، اللهمّ عجّل لولیّک الفرج
📚 پینوشتها:
1. «الغيبة للنعماني»، ترجمه غفارى، باب 16، ص 409.
2. همان، ص 411.
✍️ #اسماعیل_شفیعی_سروستانی
@mouood_org
🔘بیوتروریسم تعاریف سنتی را پشت سر گذاشته است
♦️به طور کلی آنچه که از رسانههای بین المللی در مورد بیوتروریسم تبلیغ میشود این است که بیوتروریسم عملی مجرمانه است که در آن، از تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی علیه شهروندان و غیر نظامیان استفاده میشود و عاملان این جرائم بیولوژیکی، عمدتاً از میکرو ارگانیسمهایی، همچون باکتریها، ویروسها و قارچها یا از سموم ناشی از این میکروارگانیسمها در تسلیحات، بمب یا ابزار دیگر بهره میبرند.
♦️اما با روشن شدن ابعاد جدید بیوتروریسم، این پدیده، اخیراً در سطح وسیعی در محافل پزشکی، بهداشتی، سیاستگذاریهای بلندمدّت دفاعی، کشاورزی و سطوح امنیت ملی کشورها مطرح گردیده است.
♦️نگاه جدید به پدیده ی بیوتروریسم، از محدودهی عملیاتهای تروریستی و نظامی خارج شده و هرگونه عمل برنامه ریزی شدهای را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم سلامتی فردی و بهداشت عمومی شهروندان یک جامعه را در درازمدت یا کوتاه مدت، از طریق تهدید امنیت جسمی، غذایی و زیست محیطی آن جامعه به خطر بیندازد، نوعی بیوتروریسم میداند.
♦️با این نگاه، شهروندان کشورهای در حال توسعه همیشه در خطر اعمال بیوتروریستی کشورهای صنعتی و قدرتهای نظامی بزرگ میباشند که گاهی در نتیجهی عدم آگاهی شهروندان و برنامه ریزان یا ضعف قوانین این کشورها روی میدهد.
📚 مجموعه مقالات #بیوتروریسم، انتشارات هلال
📬 خرید از یاران شاپ b2n.ir/101450
#مطالعات_فرهنگی
@mouood_org
🔘 گروههای مختلف #یاران_امام_مهدی (عج)
🔸 از روایات و سخنان اهل بیت(ع) می توان دریافت که یاران امام مهدی(عج) در دوران غیبت، همه در یک سطح نیستند و به گروههای مختلفی تقسیم میشوند. در اینجا به اجمال هر یک از این گروهها را بررسی میکنیم:
🔸 اول ـ #اوتاد
اوتاد در لغت به معنی #میخها ست. در روایات صوفیه اهل سنت اوتاد گروهی از اولیا شمرده شدهاند که شمار آنها چهار یا هفت و یا چهل تن هستند که بر خُلق #موسی(ع) یا بر قلب #جبرئیل خلق شدهاند یا دارای یقینی همچون #یقین #ابراهیم(ع) هستند که به برکت ایشان باران میبارد و بلا از زمین دور میشود و مردم به واسطه ایشان روزی مییابند ... .
🔸 دوم ـ #ابدال
ابدال گروهی از #صالحان هستند که هرگز جهان از وجود آنها خالی نمیماند. در یکی از این روایات، #ابن_مسعود از پیامبر گرامی اسلام(ص) چنین نقل میکند:
پیوسته #چهل نفر از امت من هستند که قلبهایشان همانند قلب حضرت ابراهیم(ع) است. خداوند به وسیله آنها بلاها را از اهل زمین دور میگرداند که به آنان ابدال گفته میشود.
سپس رسول خدا فرمود: بدانید که اینان هرگز این مقام را از خواندن نماز و گرفتن روزه و پرداخت صدقه به دست نیاوردند. عرض کردند: ای رسول خدا! پس به چه چیز به این مقام رسیدند؟ پیامبر فرمود: به وسیله #جود و #بخشش و #خیرخواهی برای مسلمانان.
🔸 ج ـ #نجبا
«نجبا» جمع «نجیب» و در لغت به معنای مردمان نجیب و اصیل و بزرگزاده و گرامی گوهر است و در اصطلاح صوفیه بر چهل مرد که مأمور اصلاح احوال مردم و حمل اثقال آنها و متصرف در حقوق خلق هستند، اطلاق میشود.
در فرهنگ معارف اسلامی و دایرة المعارف معارف و معاریف نیز بر همین معنا تأکید شده است.
نجبا از نظر جایگاه و مرتبه معنوی در درجهای پایینتر از ابدال قرار دارند.
🔸 د ـ #صلحا (صالحان)
«صلحا»، جمع «صلیح»، به معنای صالح است. این واژه در بر گیرنده عموم انسانهای شایستهای است که به وظایف و #تکالیف_شرعی خود عمل و از گناهان پرهیز میکنند.
🔸 ه ـ #نقبا (نقیبان)
«نقبا»، از نظر لغوی، جمع « #نقیب » به معنای سالار، پیشوا، رئیس، سرپرست گروه، سردسته، بزرگتر و کسی است که معرفت به احوال مردم داشته باشد.
🔸 و ـ #رجال_الغیب
برخی علمای لغت، «رجال الغیب» را این گونه معنا کردهاند: «گروهی از مردان خدا که از نظر مردم دنیا پوشیدهاند و جهان به وجود ایشان قوام دارد».
نویسنده کتاب معارف و معاریف نیز در تعریف این واژه مینویسد: «رجال الغیب یا نجبا #هفت تناند که در عالم پراکنده و از دید همگان پنهاناند».
با توجه به مطالب یاد شده شاید بتوان گفت که رجال الغیب همان ابدال یا نجبا هستند.
📚 برگرفته از کتاب #درسنامه_فرهنگ_مهدویت_و_انتظار, ج 1: #منم_مهدی_ع»؛ اثر #ابراهیم_شفیعی_سروستانی
📬 خرید از یاران شاپ https://b2n.ir/darsnameh
#امام_زمان_شناسی
@mouood_org
هدایت شده از چندرسانهای موسسه موعود عصر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ این روزها برخی شیعیان عراقی، مجالس ذکر مصیبت و توسل و دعا در کوچهها و فضای باز برگزار میکنند. این «روضههای کوچهای» به سادهترین شکل و با چند نفر برگزار میشوند.
▫️ این مدل روضه، سابقه تاریخی دارد و در گذشته در زمان شیوع بیماری وبا در نجف توسط علما برپا میشد.
📚 لینک اصلی مطلب:
https://twitter.com/mohsenHmazaheri/status/1236926516644196352?s=19
#کلیپ
@mouood_org
@mouood_multimedia
🔘حوادث ماه #رمضان
⏳2. صیحه آسمانی
پس از #خروج_سفیانی و #یمانی در #ماه_رجب، این سومین نشانه حتمی ظهور است؛ ندايي است كه شب بيست و سوم ماه رمضان كه همان شب قدر است از آسمان شنيده میشود.
دليل برخاستن اين #صيحه_آسماني از اين قرار است:
الف) توجّه دادن مردم به نزديكی #ظهور؛
ب) به وجود آوردن آمادگی درونی در ميان مؤمنان مخلص.
⏳امام باقر(ع) فرمودند:
« منادی از آسمان به نام قائم(ع) ندا سر میدهد و از مشرق تا مغرب صدايش را میشنوند. از ترس آن صدا، هيچ خوابيدهای نمیماند؛ مگر اين كه بيدار میشود و ايستادگان همگی مینشينند و نشستگان هم بر دو پای خويش برمیخيزند. صدا، صدای #جبرئيل روحالامين است و صدا در شب جمعه بيست و سوم ماه رمضان خواهد بود. درباره آن شك نكنيد و گوش فرا دهيد و اطاعت كنيد. در انتهای روز صدای #ابليس ملعون [شنيده میشود] كه ندا میدهد آگاه باشيد كه فلانی مظلومانه كشته شد تا مردم را به شك بيندازد و آنها را مبتلا به #فتنه كند. چقدر شككنندگان متحير، در آن روز زيادند كه در آتش افكنده شدهاند. ...نشانه آن اين است كه به نام قائم و پدرش(ع)ندا میدهد. به طوری كه حتّي دوشيزگان در خلوتگاههايشان در خانه آن را میشنوند و پدر و برادر خويش را براي خروج [و قيام] تشويق میكنند.»1
⏳امام صادق(ع) در جواب عدهای که صیحه آسمانی را انکار میکردند، فرمودند:
«آن را از من روايت نكنيد و از پدرم روايت كنيد كه ديگر هيچ بر شما خرده نگيرند. شهادت میدهم كه از پدرم شنيدم كه میفرمودند: والله! اين مطلب در #قرآن به وضوح بيان شده است آنجا كه میگويد:
«اگر بخواهيم از آسمان #معجزهای بر ايشان میفرستيم كه گردنهايشان را برای هميشه به زير افكنند».2
آن روز در زمين احدی باقی نمیماند كه به عنوان خضوع گردنش را كج نكرده باشد. اهل زمين ايمان میآورند، آن زمان كه اين صدا را از آسمان بشنوند كه: «آگاه باشيد #حق در ميان #علی_بن_ابی_طالب(ع) و #شيعيان اوست».3
1. الغيبه نعمانی، ص 170.
2. سوره شعرا، آیه 4.
3. الغيبه نعمانی، ص 173
📚 #شش_ماه_پایانی
📫 خرید از یاران شاپ:https://b2n.ir/405191
#نشانه_های_ظهور
@mouood_org
🔘 ایدهآلیسم جدید
💠 قبل از پرداختن به ایده آلیسم جدید لازم است مفهوم آن را در گذشته بدانیم.
💠 پدر ایده آلیسم را افلاطون می دانند. او برای درک مفهوم ایده آلیسم از مثالی استفاده می کند که به تمثیل غار افلاطونی معروف است.
💠 او می گوید غار تاریکی را در نظر بگیرید که انسان هایی پشت به در غار و رو به دیوار زنجیر شده اند. چیزی که آنها از دنیا درک می کنند تنها سایه حیوانات و اجسامی است که بر اثر نور بیرون بر دیوارهای غار نقش می بندد. در حالی که اگر یکی از اینها زنجیر را بگشاید و از غار بیرون رود، ابتدا در برخورد با نور خورشید، به دلیل عادت چشم به تاریکی، چنان کور می شود که نمی تواند ببیند. اما اگر مدتی صبر کند، چشمش به نور عادت می کند و موجودات حقیقی را می بیند که منشأ آن سایه های غار بودند. حال اگر او به غار برگردد و برای سایرین ماوقع را توضیح دهد هم زنجیرهایش فکر می کنند او دیوانه است! چرا که برای اهالی غار جز سایه ها چیز دیگری «اصالت» ندارد.
💠 افلاطون معتقد بود که واقعیت جهان و عالمی که ما حس می کنیم اصالت و حقیقت ندارد، بلکه اصالت را برای عالمی حقیقی به نام ایده ها یا «مُثُل» قائل بود، که جهان خارج را پرتویی از وجود آن می دانست. به اعتقاد افلاطون عدم اصالت جهان مادی، انکار ان نیست بلکه اصل ندانستن آن است. اصل، جهان مجرد معنوی ایده هاست. «ایده» انسان یا درخت، مادی نیست، بلکه معنوی است و همچون مفهوم کلی انسان و یا درخت است که در ذهن ماست، منتهی در عالم ثابتی وجود دارد.
💠 افلاطون می گفت: انسان باید ورزش عقلیش قوی باشد و اهل شور و شوق و تزکیه هم باشد تا بتواند به درک عالم مثل برسد.
🔵 ایدهآلیسم جدید
💠 ایده آلیسم جدید بر مدار اصالت انسان است و «ذهن» انسان را مبنا و حقیقت وجود می داند. ایده آلیست های جدید معتفدند که «مُثُل» و ایده های افلاطونی نه در جهانی مجرد، بلکه در ذهن ما وجود دارد و بدین ترتیب، این ذهن و تصورات ذهنی ماست که به موجودات صورت بخشیده است.
💠 پس اصل، انسان است و ذهن و صورتهای ذهنی او.
📚 « #سیر_تفکر_جدید_در_ایران_و_جهان »
📬 خرید از یاران شاپ b2n.ir/74172
#مطالعات_فرهنگی
@mouood_org
🔘 همواره در برابر لیلی، جنون کم است
شیرین اگر تویی، به خدا بیستون کم است
کاری کن ای عزیز! زلیخا شود دلم
یوسف اگر تویی، جگر غرق خون کم است
✍️ سیدحمیدرضا برقعی
#اول_تو_به_یاد_آیی
@mouood_org