eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ برزخ اهل فلسفه و فضل کوتاه تر از سایرین است 📝 • و عالم برزخ هم يك مرحلۀ قهرى از مراتب وجود است، لذا براى همه قهرى است. منتها كسانى كه در اين عالم مطالب عقلانى و فضايل كسب كردند، راه برزخيشان كوتاه است و زود به عالم تجرد عقلانى مى‌رسند و سير برزخى آنها كمتر مى‌باشد و حركت جوهرى برزخيه تندتر و سريع‌تر صورت مى‌گيرد؛ چون به معاونت كسب فضايل عقلانى براى نيل به خلعت تجرد عقلانى مستعدتر هستند. و همچنين آنهايى كه كسب رذايل كرده‌اند، دوزخ تجردى كامل، زودتر نصيبشان مى‌شود، و در دوزخ برزخى آن قدر معطلى ندارند ــــــــ ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
05-401.07.30.mp3
7.8M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 5 تاریخ : 401.07.30 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
منطق.docx
85.8K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 5 تاریخ : 401.07.30 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ تاملی درباره‌ی مفهوم بخش اول 📝یادداشت در گفت‌وگویی، به من گفته شد: «شما و افراد مشابه شما به‌صورت انتزاعی فکر می‌کنید.» پرسیدم: «منظور شما از تفکر انتزاعی چیست؟» در پاسخ بیان شد: «یعنی شما به‌صورت ذهنی و اثبات‌محور فکر می‌کنید و از بیان مسائل به‌شکل عینی و واقع‌گرایانه (رئال) دوری می‌کنید.» گفتم: «من هنوز درک دقیقی از این اصطلاحات پیچیده ندارم. در هر حال، پاسخ شما را خواهم داد، اما پیش از آن، لطفاً به پرسش من پاسخ دهید.» گفت: «بپرس.» پرسیدم: «ذهن من دقیقاً در کجا قرار دارد؟» با تعجب پاسخ داد: «این چه سوالی است؟ پاسخ آن واضح است!» گفتم: «اگر ذهن من در جهان خارج نیست، پس کجاست؟ آیا ذهن من خارج از جهان خارج قرار دارد؟ به عبارت دیگر، آیا ذهن من فراتر از حوزه‌ی خارج است؟» گفت: «نه، ذهن شما در خارج وجود دارد.» گفتم: «اگر ذهن من در خارج وجود دارد، پس تعریف شما از تفکر انتزاعی به‌عنوان امری صرفاً ذهنی نادرست است. بنابراین، تفکر انتزاعی باید معنایی فراتر از این داشته باشد. نخستین گام در پاسخ به هر پرسش، درک دقیق سوال است. بسیاری از اوقات، ما زیاد سخن می‌گوییم، اما در واقع حرفی نمیزنیم.» - گاه نوشت های یک سهایی _ __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📚 برای بهره‌وری بیشتر از درس‌گفتارهای فلسفه و منطق، این مراحل را دنبال کنید: 1. گوش دادن فعال:
📌چگونه یک تقریر خوب بنویسیم؟ 📝 🔹 بخش اول؛ تفاوت تقریر نویسی با سایر مدل های نوشتاری در دنیای امروز که دسترسی به بسیاری از اساتید محدود شده است، فعالیت‌های علمی اغلب به فضای رسانه‌ها محدود می‌شود و ارتباط حضوری با افراد برجسته‌ی علمی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی، تقریرنویسی می‌تواند تا حد زیادی این خلأ را پر کند. تقریرنویسی در سنت علمی حوزه‌ها، روشی کاملاً رایج و مؤثر برای یادگیری و آموزش بوده است، اما متأسفانه امروزه در قالب‌های مقاله‌نویسی که ریشه در سنت ما ندارند، دچار تحولاتی شده است. در این یادداشت‌ها، تلاش می‌کنیم روش‌های تقریرنویسی را که اصلی‌ترین فعالیت ما پس از گوش دادن به هر جلسه‌ی درس‌گفتار است، به شما آموزش دهیم. تقریرنویسی چیست؟ تقریرنویسی به معنای پیاده‌سازی فایل صوتی، یادداشت‌برداری، خلاصه‌نویسی، نموداری کردن مطالب یا مقاله‌نویسی نیست. تقریرنویسی در قالب‌های فرمی محدود نمی‌شود، بلکه بر اساس ساختار برهان یا سلوک ذهن شکل می‌گیرد. آنچه باعث می‌شود تقریری بنویسیم که ارزش علمی داشته باشد، تسلط مفهومی بر موضوع است. چالش اصلی: شروع تقریرنویسی سخت‌ترین بخش تقریرنویسی، شروع کار و طرح مسئله است. ویژگی‌هایی که برای طرح بحث لازم است، به‌قدری مهم هستند که می‌توانند کل محتوای نوشتاری شما را تحت تأثیر قرار دهند. در ادامه‌ی این یادداشت‌ها، مهم‌ترین ویژگی‌های یک تقریر خوب را به شما توضیح خواهیم داد. _____________ ــــــــــــــــــــــــــــــــ ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
❖لزوم عدم اختلاط روش علوم با همدیگر • البته در هر فنى اگر خلوص و تمحض كلمات در آن نباشد اختلاط حاصل مى‌گردد، هر مذاق و هاضمه‌اى با هر فنى كه آشنا مى‌شود، بايد از مسائل آن فن تغذيه نمايد و الاّ اگر به هاضمه‌اى غير آنچه به او عادت كرده، چيزى وارد شود، نمى‌تواند آن را تحليل نمايد. لذا عرفايى كه مطالب عرفان را از غير راه كشف و شهود و ذوق و سير عملى، به صورت استدلال درآورده‌اند، هم با عرفان محض و هم با فلسفۀ محض، مخالفت كرده‌اند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14-403.10.17.mp3
39.78M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 14 تاریخ: 403.10.17 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
پیاده سازی جلسه 14 فلسفه.docx
532.5K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 14 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/17 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
📝 سرفصل‌های اصلی جلسه چهاردهم فلسفه: 1. بررسی بداهت تصوری مفهوم وجود - بررسی عبارات شهید مطهری در جلد 9 مجموعه آثار و عبارات استاد جوادی در جلد اول رحیق مختوم. - بحث درباره بداهت مفهومی موضوع فلسفه و تقسیم آن به تصورات و تصدیقات. 2. نقد و بررسی دیدگاه‌های مختلف درباره بداهت مفهوم وجود - بررسی دیدگاه‌های فخر رازی، و قدماء حکماء درباره بداهت مفهوم وجود. - تحلیل دیدگاه شهید مطهری درباره بداهت مفهوم وجود و اشتراک وجود. 3. بحث درباره تصورات بدیهی و نظری - تحلیل تفاوت بین تصورات بدیهی و نظری و ملاک‌های تشخیص آن‌ها. - بررسی ملاک‌های اجمال و تفصیل در تشخیص بدیهی و نظری بودن مفاهیم. 4. نقد دیدگاه شهید مطهری توسط استاد جوادی - بررسی نقدهای استاد جوادی بر دیدگاه شهید مطهری و ملاصدرا درباره بداهت مفهوم وجود. - تحلیل ملاک‌های بساطت و اعم بودن در تعریف مفهوم وجود. 5. بحث درباره تعریف ماهوی و مفهومی - بررسی تفاوت بین تعریف ماهوی و مفهومی و کاربرد آن‌ها در فلسفه. - تحلیل تعریف حدی و رسمی و نقد آن‌ها در مورد مفهوم وجود. 6. بحث درباره معقولات اولی و ثانی فلسفی - بررسی تفاوت بین معقولات اولی (ماهیات) و معقولات ثانی فلسفی (مفاهیم عام). - تحلیل کاربرد مفاهیم فلسفی مانند وجود، وحدت و وجوب در فلسفه. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
آنان که شهید یا در حکم شهید اند-مانند کسانی که در راه جان می دهند- به مقامی که دیگران به زحمت بیابند، نایل می شوند. علامه طباطبایی، کتاب ثمرات حیات، ج 1، ص 159 ——- ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir