مدرسه علوم انسانی سها
🔹 برای آنان که قصد جدی یادگیری علوم عقلی را دارند... برای افرادی که تازه میخواهند با علوم عقلی آشن
❖ چگونه تقریر خوب بنویسیم؟
📝 #یادداشت
در تقریر، مختصر نوشتن یا مفصل نوشتن اهمیت چندانی ندارد. تقریر به این معناست که فهم من از مسئله و پاسخی که به آن میدهم، بیان شود. ممکن است شرایط اقتضا کند که مفصل یا مختصر بنویسیم، اما مسئله باید بهروشنی مشخص شود. استفاده از نمودار ممکن است ما را به دوگانههای مفهومی مشغول کند و مطالب مهمی را از دست بدهیم. نمودار نیاز به توضیحات خارجی دارد و بهتنهایی نمیتواند مطالب را بهخوبی بیان کند.
بااینحال، اگر در کنار توضیحات از نمودار استفاده شود، میتواند به مرتبشدن ذهن کمک کند، زیرا مسائل در نوشتار توضیحی بهطور دقیق مشخص هستند، در حالی که نمودارها معمولاً مجمل هستند. نمودارها، مجتهدپرور نیستند و اغلب افراد را به مقلد تبدیل میکنند. به همین دلیل، من کمتر بر روی تخته مینویسم.
دلیل این امر این است که گاهی در حیطهی مفهوم میایستیم و گاهی در حیطهی حس. تخته بیشتر جنبه حسی دارد در حالی که هدف من، پرورش متعلم فکری است. تخته و نمودار بیشتر مناسب کودکان است و ما باید از این مرحله فراتر برویم. اگر وابسته به تخته باشیم، ممکن است در درس خارج که در حیطهی مفهوم است، با مشکل مواجه شویم.
بهطور خلاصه، تقریر به معنای فهم من از مسئله و توضیحی است که درباره آن میدهیم. این توضیح میتواند همراه با مثال باشد، اما هنر این است که بدون مثال و با مفهوم بهخوبی توضیح داده شود، زیرا برخی مثالها ممکن است مطلب را به سطح نازلتری بیاورند و حتی آن را از محتوا تهی کنند.
_______________
#تقریر #تقریر_نویسی
#یادگیری_موثر
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ تاثیر فلسفه در افزایش قدرت تجزیه و تحلیل انسان در بیان #شهید_مطهری
ــــــــ
#عکس_نوشته
#فلسفه
ـــ
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
May 11
09-403.10.10.mp3
36.28M
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 9 تاریخ: 403.10.10
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
#درس_گفتار_فلسفه
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
پیاده سازی جلسه 9 فلسفه.pdf
161.5K
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 9 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/10
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
📝 #درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ سها؛ مدرسه گفتمان علم دینی با محوریت مبانی امام خمینی و علامه طباطبایی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ همه انسان ها به دنبال فلسفه اند. اما فلسفه چیست؟
📝 #علامه_طباطبایی
• انسان همواره به وجود خارجى اشياء به عنوان يك موجود خارجى و واقعى علاقهمند بوده و مىباشد و هرگز به چيزى جز آن توجه نداشته است.
پُر واضح است كه داورى عقل به واقعيت اشياء و اعتراف وجدان به وجود خارجى به اين معنا كه در جهان خارج واقعاً موجوداتى هست، از نخستين باورهاى بشرى و ريشه دارترين معارف انسانى است، كه همه صفات و شرايط يك مسئله ضرورى و بديهى بر آن منطبق است.
• اگر در حالات كودك نوزادى كه ديده به جهان مىگشايد دقت كنيم مىبينيم كه با ادراك محدودى كه خداوند در سرشت او به وديعت نهاده است، در آغاز پستان مادر را براى استفاده از شيرى كه برايش تأمين شده است به دهان مىگيرد و گاهى چيزهاى ديگرى را به همين منظور به دهان مىگيرد ولى پس از چندين بار تجربه چيزى جز پستان را به دهان نمىگيرد.
هنگامى كه به خوردن غذا و ميوه مىپردازد نخست همه چيز حتى سنگ و چوب را به دهان خود مىبرد و براى جويدن آن تلاش مىكند، ولى چون چندين بار اين وضع تكرار شد، ديگر چيزى جز خوردنىها را به دهان نزديك نمىكند و از خوردن چيزهايى كه خوراكى نيست به شدت پرهيز مىكند.
• راز اين رفتار كودك اين است كه نخستين توجه او به واقعيت اشياء و باور او به موجودات حقيقى، او را ناگزير مىسازد كه حق را از باطل و درست را از نادرست باز شناسد و پس از شناخت واقعيت از غير واقعيت، واقعيت را پذيرا بوده، از غير آن اعراض نمايد.
ما اگر اين تجزيه و تحليل را در مورد همه جوامع بشرى انجام دهيم كه آنها در تمام مراحل زندگى از همين شيوه پيروى كرده، در همين راه گام مىسپارند و با تمام نيرو مىكوشند كه حق را از باطل و درست را از نادرست بازشناسند و همه كوشش خود را به كار مىبندند كه دچار لغزش و اشتباه نشوند و غير واقع را به جاى واقع نپذيرند.
• ملتهاى گذشته نيز در زندگى فردى و اجتماعى خود همواره واقعيت اشياء را جستوجو مىكردند تا اشياء واقعى را از غير واقعى بشناسند و آن چه را كه حق تشخيص دادند بپذيرند و هركس دقيقاً زندگى آنها را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد و آن چه را كه از آنان در تاريخ ثبت شده مطالعه و بررسى كند به روشنى اين شيوه را در زندگى آنان خواهد يافت. انسان همواره علاقهمند است كه در تمام شئون زندگى خود از اين شيوه پيروى كند و اين درست همان چيزى است كه ما آن را «فلسفه» مىناميم.
📚 مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج1، ص: 184
#یادداشت
#فلسفه #اصالت_واقعیت
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ ارزش اشتباه و مرگ یک فیلسوف بیشتر از اشتباه نکردن و زندگی یک غیرفیلسوف است!
#شهید_مطهری
• فکر کرده اند با تبدیل کمیت به کیفیت قضیه را حل کرده اند!
ــــــــ
#عکس_نوشته
#فلسفه
ـــ
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
📚 #خلاصه موضوعات اصلی جلسه:
1.بحث در مورد واقعیت و هستی اشیاء: در این جلسه، موضوع فلسفه و دیدگاههای مختلف درباره واقعیت و هستی اشیاء مورد بررسی قرار گرفت. استاد به تفصیل در مورد دیدگاههای علامه طباطبایی و دیگر فلاسفه مانند آقای مصباح، جوادی و مطهری صحبت کردند.
2. تمایز بین علوم: در این بخش، تمایز بین علوم به صورت مرکب اعتباری و حقیقی مورد بحث قرار گرفت. استاد توضیح داد که برخی فلاسفه مانند آقای مصباح تمایز علوم را به صورت اعتباری میبینند، در حالی که دیگران مانند آقای جوادی و مطهری به دنبال بحثهای ثبوتی هستند.
3. موضوع فلسفه: استاد تأکید کرد که برای فهم موضوع فلسفه، باید بین دو طیف اعتباری و حقیقی تفکیک قائل شد. کسانی که موضوع فلسفه را به صورت اعتباری میبینند، جامع اعتباری بین موضوعات قرار میدهند، در حالی که دیگران به دنبال جامع حقیقی هستند.
4. اصالت وجود و ماهیت: در این بخش، بحثهای مربوط به اصالت وجود و ماهیت و دیدگاههای مختلف فلاسفه مانند ابن سینا و صدرالمتألهین مورد بررسی قرار گرفت. استاد به تفصیل در مورد اشکالات علامه طباطبایی به دیدگاههای این فلاسفه صحبت کردند.
5. واقعیت و خطا: استاد توضیح داد که واقعیت اصل است و خطا و اشتباه در فهم ما از واقعیت رخ میدهد. ایشان تأکید کردند که حتی خطا نیز در دل واقعیت اتفاق میافتد و نمیتوان واقعیت را نادیده گرفت.
6. فلسفههای نظامساز و ضد نظام: در این بخش، استاد به تفاوت بین فلسفههای نظامساز و ضد نظام پرداختند. فلسفههای نظامساز به دنبال ایجاد یک نظام فکری هستند، در حالی که فلسفههای ضد نظام به نسبیت معرفت قائل هستند و هیچ اصلی را به عنوان نظامساز نمیپذیرند.
7. دیدگاه علامه طباطبایی: استاد به تفصیل در مورد دیدگاه علامه طباطبایی در مورد واقعیت و فلسفه صحبت کردند. ایشان تأکید کردند که علامه طباطبایی واقعیت را اصل میدانند و هرگونه خطا و اشتباه را در دل واقعیت میبینند.
نکات کلیدی:
- واقعیت اصل است: هرگونه خطا و اشتباه در فهم ما از واقعیت رخ میدهد، اما خود واقعیت همیشه پابرجاست.
- تمایز بین علوم: تمایز بین علوم میتواند به صورت اعتباری یا حقیقی باشد و این تفاوت در دیدگاههای فلاسفه مختلف وجود دارد.
- فلسفههای نظامساز و ضد نظام: فلسفههای نظامساز به دنبال ایجاد یک نظام فکری هستند، در حالی که فلسفههای ضد نظام به نسبیت معرفت قائل هستند.
#خلاصه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
10-403.10.11.mp3
32.4M
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 10 تاریخ: 403.10.11
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
#درس_گفتار_فلسفه
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
10 -فلسفه.pdf
191.5K
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 10 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/11
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
📝 #درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻