eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ ارزش اشتباه و مرگ یک فیلسوف بیشتر از اشتباه نکردن و زندگی یک غیرفیلسوف است! • فکر کرده اند با تبدیل کمیت به کیفیت قضیه را حل کرده اند! ــــــــ ـــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
📚 موضوعات اصلی جلسه: 1.بحث در مورد واقعیت و هستی اشیاء: در این جلسه، موضوع فلسفه و دیدگاه‌های مختلف درباره واقعیت و هستی اشیاء مورد بررسی قرار گرفت. استاد به تفصیل در مورد دیدگاه‌های علامه طباطبایی و دیگر فلاسفه مانند آقای مصباح، جوادی و مطهری صحبت کردند. 2. تمایز بین علوم: در این بخش، تمایز بین علوم به صورت مرکب اعتباری و حقیقی مورد بحث قرار گرفت. استاد توضیح داد که برخی فلاسفه مانند آقای مصباح تمایز علوم را به صورت اعتباری می‌بینند، در حالی که دیگران مانند آقای جوادی و مطهری به دنبال بحث‌های ثبوتی هستند. 3. موضوع فلسفه: استاد تأکید کرد که برای فهم موضوع فلسفه، باید بین دو طیف اعتباری و حقیقی تفکیک قائل شد. کسانی که موضوع فلسفه را به صورت اعتباری می‌بینند، جامع اعتباری بین موضوعات قرار می‌دهند، در حالی که دیگران به دنبال جامع حقیقی هستند. 4. اصالت وجود و ماهیت: در این بخش، بحث‌های مربوط به اصالت وجود و ماهیت و دیدگاه‌های مختلف فلاسفه مانند ابن سینا و صدرالمتألهین مورد بررسی قرار گرفت. استاد به تفصیل در مورد اشکالات علامه طباطبایی به دیدگاه‌های این فلاسفه صحبت کردند. 5. واقعیت و خطا: استاد توضیح داد که واقعیت اصل است و خطا و اشتباه در فهم ما از واقعیت رخ می‌دهد. ایشان تأکید کردند که حتی خطا نیز در دل واقعیت اتفاق می‌افتد و نمی‌توان واقعیت را نادیده گرفت. 6. فلسفه‌های نظام‌ساز و ضد نظام: در این بخش، استاد به تفاوت بین فلسفه‌های نظام‌ساز و ضد نظام پرداختند. فلسفه‌های نظام‌ساز به دنبال ایجاد یک نظام فکری هستند، در حالی که فلسفه‌های ضد نظام به نسبیت معرفت قائل هستند و هیچ اصلی را به عنوان نظام‌ساز نمی‌پذیرند. 7. دیدگاه علامه طباطبایی: استاد به تفصیل در مورد دیدگاه علامه طباطبایی در مورد واقعیت و فلسفه صحبت کردند. ایشان تأکید کردند که علامه طباطبایی واقعیت را اصل می‌دانند و هرگونه خطا و اشتباه را در دل واقعیت می‌بینند. نکات کلیدی: - واقعیت اصل است: هرگونه خطا و اشتباه در فهم ما از واقعیت رخ می‌دهد، اما خود واقعیت همیشه پابرجاست. - تمایز بین علوم: تمایز بین علوم می‌تواند به صورت اعتباری یا حقیقی باشد و این تفاوت در دیدگاه‌های فلاسفه مختلف وجود دارد. - فلسفه‌های نظام‌ساز و ضد نظام: فلسفه‌های نظام‌ساز به دنبال ایجاد یک نظام فکری هستند، در حالی که فلسفه‌های ضد نظام به نسبیت معرفت قائل هستند. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10-403.10.11.mp3
32.4M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 10 تاریخ: 403.10.11 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
10 -فلسفه.pdf
191.5K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 10 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/11 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
📚 موضوعات اصلی جلسه 10: 1. بحث درباره عبارات علامه طباطبایی: - عبارات علامه طباطبایی در کتاب نهایه الحکمه مورد بررسی قرار گرفت. - استاد تأکید کرد که این عبارات جنبه‌های مختلفی دارند و در جلسات آینده بیشتر به آن‌ها پرداخته خواهد شد. 2. موضوع فلسفه: - موضوع فلسفه به عنوان موجود مطلق مورد بحث قرار گرفت. - استاد به دیدگاه‌های مختلف فلاسفه، از جمله آیت‌الله مصباح و آیت‌الله مطهری، اشاره کرد و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی نمود. 3. واقعیت و خطا: - استاد توضیح داد که واقعیت شامل همه چیز، حتی خطا، می‌شود. - خطا نیز در دل واقعیت اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. 4. برهان و استقرار علم: - بحثی درباره برهان و نقش آن در استقرار علم مطرح شد. - استاد تأکید کرد که برای استقرار علم، نیاز به امتناع تناقض است. 5. تفکیک علوم: - استاد به تفکیک علوم و نقش فلسفه در تمییز معارف حقیقی از وهمیات اشاره کرد. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
📚 برای بهره‌وری بیشتر از درس‌گفتارهای فلسفه و منطق، این مراحل را دنبال کنید: 1. گوش دادن فعال: - با تمرکز کامل به صوت جلسه گوش دهید و سعی کنید مفاهیم اصلی را درک کنید. 2. یادداشت‌برداری: - نکات کلیدی و مفاهیم اصلی را یادداشت کنید تا در مرورهای بعدی به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. 3. مطالعه درس‌نامه: - در صورت نیاز درس‌نامه جلسه را به دقت مطالعه کنید تا مطالب را بهتر درک کرده و تثبیت نمایید. 4. بررسی ارجاعات: - به متون و منابع ارجاع‌داده شده در جلسه مراجعه کنید و آن‌ها را با حوصله و تمرکز مطالعه نمایید. 5. کار فکری: - سوالات مطرح شده در جلسه را بررسی کنید و برای حل آن‌ها تفکر کنید. همچنین، روی متون ارجاع‌داده شده تمرکز کنید. دقت کنید مهم ترین کار یک فیلسوف فکر کردن است. 6. مباحثه: - در صورت وجود هم‌بحث، با دیگران به مباحثه بپردازید تا مفاهیم را بهتر درک کرده و اشکالات خود را برطرف کنید. 7. تقریر نهایی: - در پایان، مطالب را به صورت منسجم و با بیان خودتان بر اساس آنچه که فهم کرده اید تقریر کنید تا به یک جمع‌بندی کامل برسید. با رعایت این مراحل، می‌توانید به بهترین شکل از درس‌گفتارهای فلسفه، منطق و سایر درس گفتار ها بهره‌مند شوید. مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت 📝 #سید_روح_الله_خمینی بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گ
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت - بخش دوم 📝 عقل سالم در بدن سالم از دیدگاه ملاصدرا • تا سن سى سالگى، نفس به تقويت مزاج مشغول است از اين رو تا اين سن قوۀ عاقلۀ انسانى كمتر مى‌باشد و انسانها بعد از آنكه از سى سالگى و يا از چهل سالگى گذشتند، قوۀ عاقله‌شان بلا اشكال از سن بيست سالگى و يا بيست و پنج سالگى بيشتر است؛ زيرا نفس تا خود را متوجه به بدن كرده، به تقويت قواى بدنى مشغول و حافظ مزاج است، و لذا بدن رو به ترقى است. و بعد از آنكه به چهل سالگى رسيد، نفس، توجه خود را از بدن كم مى‌كند در نتيجه مزاج رو به تنزل مى‌رود. و هر قدر نفس علايق خود را كم كند و به خود متوجه شود، قوۀ نفسانيه زيادتر بوده و قوۀ عاقله بيشتر و محكم‌تر مى‌شود • و اگر آفات و ناملايماتى براى مزاج رخ بدهد، نفس مجبور است بيشتر توجه داشته باشد؛ چون بدنى كه مزاجش اختلال پيدا كرده، علاوه بر تحليل طبيعى، بنايش با مرض و آفت نيز متزلزل مى‌گردد. پس نفس بايد سعى بسيار داشته باشد و توجه خودش را از جاى ديگر قطع كرده و نظر به مركوبش داشته باشد و اين معنى باعث مى‌شود كه ادراكات عقليۀ نفس ضعيف باشد؛ چون بايد همّش در تقويت مزاج زيادتر باشد و هر قدر به اين طرف توجه بيشتر نمايد از آن طرف ادراكات عقليه كمتر مى‌شود، و معناى «عقل سالم در بدن سالم» همين است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
غربی سازی اسلام یا اسلامی سازی علوم انسانی ؟ 📝 یکی از نقدهایی که به سیر موجود تحول علوم انسانی داریم، این است که مؤسسات اقماری موجود، به این شکل عمل می‌کنند که مثلا روان‌شناسی ویلیام جیمز را می‌گیرند، چند گزاره دینی از احادیث پیدا می‌کنند و به آن می‌چسبانند و ادعا می‌کنند که این همان روان‌شناسی اسلامی است! سپس کتابی 500 صفحه‌ای می‌نویسند و آن را به عنوان روان‌شناسی اسلامی عرضه می‌کنند. اما وقتی دقیق‌تر می‌شوی، می‌بینی که تمام محتوای آن، همان حرف‌های ویلیام جیمز است، با این تفاوت که بخش‌های خطرناک آن حذف شده و چند حدیث هم به آن اضافه شده است! این روش، تولید علم اسلامی نیست؛ این غربی‌سازی اسلام است! این خوانشی غربی از اسلام است و در واقع، تفسیر به رأی از اسلام محسوب می‌شود. ما مبانی و اصولی داریم که باید بر اساس آن‌ها حرکت کنیم. ـــــــــــــــــــــــــــ ________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ بنا به درخواست های متعدد مخاطبان مدرسه سها، جهت راحتی در استفاده از مطالب از این به بعد فایل word درس نامه ها نیز منتشر خواهد شد. ضمنا ارجاعات هر جلسه فلسفه نیز به صورت کامل در یک فایل قرار داده خواهد شد.
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
❖ قرآن مارا برای یادگیری علم منطق تشویق میکند! 📝 ـ تهمت یونانی بودن علم منطق بی اساس است. •... منکرین علم منطق در رد منطق، اصول منطق را بكار برده‏اند و با اينكه خواسته ‏اند ما را از استعمال منطق نهى كنند، خود آن را استعمال كرده‏اند، ما هم كه مى‏گوئيم قرآن به سوى استعمال منطق هدايت مى‏كند منظورمان اين نيست كه يكى از واجبات اسلام خواندن درس منطق است بلكه مى‏خواهيم بگوئيم استعمال منطق امرى است اجتناب ناپذير. • كسانى كه مى‏گويند منطق لازم نيست مثلشان مثل كسى است كه بگويد: قرآن مى‏خواهد ما را به مقاصد دين هدايت كند، ما چه كار به زبان عربى داريم كه زبان مشتى عرب جاهليت است كه چنين و چنان بودند.... ــــــــ ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا