eitaa logo
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
430 دنبال‌کننده
332 عکس
142 ویدیو
7 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی "مؤسسه معنویت تمدن‌ساز" تحت اشراف حجت‌الاسلام امین شمشیری 🌐 https://mtsaz.ir 💠 ارتباط با مدیر(کلهری): 🆔 @hessamkalhori ☎️ شماره مؤسسه: 📞 02532938044 کانال دیگر ما: 🆔 eitaa.com/revaghemarefat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
🔴 لغزشگاه اندیشه ⚠️ انسان در تفكّرات خود اگر بى‌‏طرفى خود را نسبت به نفى يا اثبات مطلبى حفظ نكند و
🟢 رابطۀ عمل و هدایت 📌 اگر انسان به وظیفهٔ خود عمل کند، هدایت‌های خدا در پی آن می‌آید. کلمه، اگر کلمهٔ قیمه‌ای باشد ارزش دارد که انسان آن را تحصیل نماید، در شرق عالم باشد و یا در غرب آن. 📌 به کار خود مشغول باشید و به وظیفه‌تان عمل کنید و مأیوس نشوید که شما از همان منبعی که دیگران استفاده می‌کردند، استفاده می‌کنید، کوشش نمایید تا به منبع برسید. 📖 در محضر حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت رضوان‌الله‌تعالی‌علیه، ج۳، ص۱۷۵‌. 🏷 🔅مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا.mp3
1.1M
إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۴۰﴾ 💠 اگر پیامبر را یاری ندهید، یقیناً خدا او را یاری می دهد؛ چنان که او را یاری داد هنگامی که کافران از مکه بیرونش کردند در حالی که یکی از دو تن بود، آن زمان هر دو در غار [ثور نزدیک مکه] بودند، همان زمانی که به همراهش گفت: اندوه به خود راه مده خدا با ماست. پس خدا آرامش خود را [که حالت طمأنینه قلبی است] بر پیامبر نازل کرد، و او را با لشکریانی که شما ندیدید، نیرومند ساخت، و شعار کافران را پست تر قرار داد، و شعار خداست که شعار والاتر و برتر است؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است. 📖 سوره مبارکه توبه؛ آیه ۴۰. 🏷 🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز 🆔 @mtsaz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 مبتلای عشق ✨ تفسیر عرفانی قیام عاشورا ✍🏻 تحریر سلسله جلسات حجت‌الاسلام امین شمشیری در ماه محرم‌‌الحرام ۱۴۴۶ قمری 🍃 به کوشش: محسن عابدی 📚 انتشارات معنویت تمدن‌ساز 🔅مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
🟢 الزامات سلوک 📌 ممکن است پرسشی در ذهن به وجود بیاید و فرد را در پیگیری مسیر سلوک ناامید سازد. به ا
🟢 رابطه خداوند با مخلوقات از منظر عرفان 📌 دیدگاه سوم موردپسند عارفان الهی است. آنان بر این باورند که وجود اصیل یکی بیش نیست و او خداوند است. به خلاف دیدگاه نخست که قائل به وجودات فراوان، متکثر و مباین است و یا حتی متفاوت با دیدگاه دوم که موجودات به یک وجود طولی شدت و ضعف پذیر موجود بودند. در این نگاه وجود تنها برای خداوند بوده و هر آنچه هست «نمود»، «تجلی»، «ظهور» و «سایه» است. 📌 نکته حائز اهمیت آن است که در نظریه وحدت وجود کثرات خارجی نفی نمی‌شود بلکه کثرت در مظاهر و شئون وجود است نه در اصل وجود. 📗 🔅مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
🍀 وصال حبیب چون تافت بر دل من پرتو جمال حبیب بدید دیده جان حسن بر کمال حبیب چه التفات به لذات کائنات کند کسی که یافت دمی لذت وصال حبیب بدام و دانه عالم کجا فرود آید دلی که گشت گرفتار زلف و خال حبیب خیال ملک دو عالم نیاورد بخیال سری که نیست دمی خاای از خیال حبیب حبیب را نتوان یافت در دو کَون مثال اگر چه هر دو جهان هست بر مثال حبیب درون من نه چنان از حبیب مملو شد که گر حبیب در آید بود مجال حبیب بدانصفت دل و جان از حبیب پر شده است که از حبیب ندارم نظر بحال حبیب چه احتیاج بود دیده را به حسن برون چو در درون متجلی شود جمال حبیب ز مشرق دلت چه کرد طلوع هزار بدر برفت از نظر هلال حبیب 📖 ديوان كامل شمس مغربى؛ ص ۷۵. 📚 شمس الدين محمد تبريزى مغربى؛ ديوان كامل؛ چ۱، زوار، ۱۳۵۸ه.ش. ✨ مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
🌀 اهمیت پرداختن به نفس 🔰 انسان موجودی دو بُعدی یا دو ساحتی است. یک ساحت وجودی‌اش جسم و بدن اوست و س
🌀 نفس یا روح؟ 🖇 گفته شد که انسان موجودی دوبعدی است که اساس او نفس اوست و این جهت باید عوامل سلامت بخش و بیماری‌زای آن را بشناسد تا در مراحل بعدی زندگی خود در برزخ و قیامت گرفتار نشود. تنها انسان‌های مادی‌گرا و دارای تفکرات حس‌گرایی هستند که تمام تلاش خود را معطوف به توجه به بدن کرده و از ساحت روحانی خود غافل هستند. 🔰 ما یک بدن داریم که با انعقاد نطفه ایجاد می‌شود و شروع به رشد کردن می‌کند و وارد رشد نباتی و حیوانی و... می‌شود و از طرفی دیگر یک نفس یا همان روح داریم که این دو یکی هستند؛ بنابراین ما موجودی دو ساحتی هستیم. ✨ قرآن هم به این حقیقت اشاره می‌کند که انسان ابتدا نطفه و بعد عَلَقَة و بعد مُضْغَة است. یعنی ابتدا نطفه است و بعد خون بسته و بعد گوشت می‌شود و یا به تعبیری دیگر نطفه و بعد خون بسته و بعد استخوان و بعد بر آن استخوان گوشت می‌پوشاند و بعد حدوداً در چهارماهگی روح را در او می‌دمد و بعد این طفل به دنیا می‌آید و رشد می‌کند و بزرگ می‌شود و در یک سِنی هم جسمش می‌میرد و با مرگ، روح یا نفس او به برزخ می‌رود و آن روح و نفس نامیرا هست و هیچ‌وقت نمی‌میرد. • ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ. • ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ. • هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخًا وَ مِنكُمْ مَنْ يُتَوَفَّىٰ مِنْ قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى وَ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. • أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَىٰ | ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّىٰ. ⁉️ تا اینجا متوجه شدیم که ما دو ساحتِ میرا و نامیرا داریم. ولی هنوز جواب سؤال را متوجه نشدیم که آن ساحت نامیرا اسمش نفس است یا روح؟ و اینکه چرا در قرآن و روایات همیشه از روح به نیکی یاد شده است اما از نفس عمدتاً به بدی. اگر ما دوساحتی هستیم پس چرا با سه واژه روبرو هستیم؟ جسم، نفس و روح. ‼️ توضیح مطلب این است که ما یک ساحت جسمانی داریم و یک ساحت روحانی یا مجرد. مجرد به معنای بریده شدۀ از ماده است. یعنی آن ساحتِ دوم که اصل و حقیقت ما است غیرمادی است. حالا می‌خواهیم بحث کنیم که از این ساحتِ غیرمادی چرا تعبیر به نفس یا روح شده است. 📏 این ساحت مجرد و غیرمادی یک حدِ پایین دارد که اسمش نفس است و یک حد بالا و صعودی دارد که اسمش روح است. از نظر بزرگان فلسفه و عرفان، نفس جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء است. یعنی حقیقتی است که از نطفه شروع می‌شود و در ادامه با اشتداد وجودی به موجودی مجرد تبدیل می‌شود و پس از آن نیز قابلیت استکمال وجودی دارد. 🔗 ادامه دارد... 🔖 برگرفته از سلسله جلسات نفس‌شناسی حجت‌الاسلام شمشیری 🏷 🔆 مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
💠 مسخ شدنِ انسان معیوب 📌 اگر خصايص اخلاقى و روانى يک انسان خصايص و اخلاقىِ‏ يک درنده بود، خصايص و ا
💠 حاضر شدن اعمال در معاد 🍃 معاد روزی است که هر کس متن کار خوب یا بد خود را حاضر شده می‌یابد؛ نه مصادیق خیر و سوء را؛ و آرزو می‌کند بین او و کارهای بدش فاصله‌ای طولانی باشد. 🍃 حضور «اعمال» دلیلی بر تجسّم اعمال است و این شبهه که «عمل در دنیا نابود شده و احضار آن ممکن نیست، پس ناگزیر پاداش عمل یا نامه عمل دیده می‌شود» ناتمام است، زیرا روح عمل یعنی اهداف و نیت‌ها در روح آدمی محفوظ است و هرگز نابود نمی‌شود. 🍃 آنچه نابود می‌شود بدنه عمل است که نقشی ندارد، چنان که برخاستنی که برای احترام یا به قصد اهانت باشد از میان می‌رود؛ ولی آن احترام یا اهانت می‌ماند. 📖 آیت‌الله جوادی آملی؛ تسنیم؛ ج۱۳، ص۶۸۳ 🏷 🔅مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ.mp3
1.47M
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ﴿۱۵﴾ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ﴿۱۶﴾ وَمَا ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ﴿۱۷﴾ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۚ وَإِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۗ إِنَّمَا تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ ۚ وَمَنْ تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ ۚ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ﴿۱۸﴾ 💠ای مردم! شمایید نیازمندان به خدا، و فقط خدا بی‌نیاز و ستوده است. | اگر بخواهید شما را از بین می‌برد و آفریده تازه‌ای می آورد. | و این کار بر خدا دشوار نیست | و هیچ سنگین‌باری بار گناه دیگری را برنمی‌دارد، و اگر سنگین باری دعوت کند که از بارش بردارند، چیزی از بار گناهش برداشته نمی‌شود، گرچه [دعوت‌شونده] از نزدیکان و خویشان باشد. تو فقط کسانی را بیم می‌دهی که در نهان از پروردگارشان می‌ترسند و نماز را برپا می‌دارند؛ و هر کس [از آلودگی ها] پاک شود به سود خود پاک می‌شود، و بازگشت فقط به سوی خداست. 📖 سوره مبارکه فاطر؛ آیات ۱۵-۱۸. 🏷 🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز 🆔 @mtsaz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا