eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
287 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
ser_bala .mp3
6.19M
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها ☑️ مادامی که تعلق به جانب ماده و حجاب بدن هست عاشق در اذیت و آزار است ؛ لکن عذابی همراه با شیرینی چون این آزار از سمت معشوق است راز این حلاوت آن است که این بلایا از جانب معشوق نشانه التفات اوست. حتی این سخن در جانب عشق های زمینی نیز صحیح است ☑️ حال اگر انسان این مطلب را دانست سرّ بلایایی که بر سر اولیاءالله می آید و راز صبر آنها را خواهد دانست. حقیقت اینست که هر چه که به او می رسد اثر معشوقش را می بیند. از منظر ما او رنج میکشد اما برای او چیزی جز لذت نیست. ☑️ از اینکه می گوییم رسیدن بلا و سختی برای اولیاء الله از آن جهت که اثر معشوق است لذیذ است نباید اینطور برداشت شود که ولی الهی لذت میبرد اما ما که به آن مقام نرسیده ایم چرا باید رنج بکشیم؟ باید گفت هر وقت به مقام او رسیدی تو نیز لذت خواهی برد ولی تا هنگامی که شخص در مرتبه کثرت است و به مقام ولی الهی نرسیده است شرط رسیدن به مقام او ، برقراری سنخیت بین نفس جزئی شخص و نفس کلی ولی الهی است . راه ابجاد این سنخییت آن است که شخص هرطور که شده خود را به ولی کامل نزدیک کند به دو صورت: ۱- شخص تاجایی که مقدور است علومی که نزد ولی کامل است را کسب کند. ۲- شخص کارهای او را تقلید کند. تمام اینها باید انجام شود تا سنخیت برقرار شود و اگر در انجام اینها کوتاهی کند سنخیت حاصل نمی شود ☑️ پس اینکه ما برای سختی های ظاهری ای که ولی کامل متحمل شده عزاداری می کنیم یا در مواقعی که به حسب ظاهر شاد بوده است شادی می کنیم برای برقراری سنخیت بین نفس ما و نفس کامل آنهاست. و این سخن بسیار راهگشاست چون نفس انسان از لحاظ شادی و اندوه منفعل است و حتی در نفوس ضعیف بیش از تاثیر علمی جهات شادی و اندوه اثر می گذارند ☑️ وقتی حضرت زینب و دیگر اسرای کربلا در کاخ ابن زیاد حاضر شدند عبیدالله بن زیاد گفت خدا را شکر که خاندانتان را رسوا کرد و مردانتان را کشت. دیدی خدا با خاندانتان چه کرد؟ حضرت زینب سلام الله علیها دو جواب دادند: ۱- مردان ما را شما کشتید (نه خدا) ۲- ما رایت الا جمیلا؛ آنچه که از خدا رسید تماماً زیبایی بود یعنی از آن جهت که به خدا بر میگردد زیبایی است https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 مدرسه ی علمیه ی عباسقلی خان که از مدارس کهن عالم تشیع می باشد، در یکی از مهمترین رشته های علوم اسلامی از میان طلاب توانمند و علاقه مند جهت سطح 2 و 3 پذیرش می نماید. 🔶 رشته ی "فلسفه و کلام اسلامی" از رشته های بنیادین و اصیلی است که پاسخگوی نیازهای فراوان جامعه ی امروز است و تاکیدات قابل توجه رهبر فرزانه ی انقلاب نسبت به این رشته، اهمیت آن را مضاعف می کند. 🔺 مدرسه ی تخصصی عباسقلی خان، امسال هم تعداد محدودی از "طلاب نخبه" را برای سطح دو و سه در رشته ی فلسفه و کلام اسلامی پذیرش می نماید. 🔴 جهت آشنایی بیشتر با برنامه های مدرسه به کانال"پذیرش نخبگانی" به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://eitaa.com/pazire1_2magk 🔴 جهت آشنایی با شرایط ثبت نام به سایت و کانال مدرسه به آدرس زیر مراجعه بفرمایید: http://magk.ir https://eitaa.com/abasgholikhan_ir
📢باسلام خدمت همه عزیزان 🔴چنانچه اشخاصی یا گروه یا کانال مناسبی در ایتا، سروش، تلگرام، واتساپ و سایر نرم افزارهای اجتماعی جهت اطلاع رسانی به طلاب سراغ دارید لطفا این پیام را در آنها بارگذاری فرمایید. ✅انشالله با نشر آن، در بسط علوم عقلی در حوزه ها، سیهم شده و عندالله ، ماجور باشید. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
النبوّة هی اخبار عن حقایق الاهیة عن معرفة ذات الحق و اسمائه و صفاته احکامه و هی علی قسمین: نبوة التعریف و نبوة التشریع فالاولی هی انباء عن معرفة الذات و الصفات و الاسماء و الثانیة جمیع ذلک مع تبلیغ و الاحکام و التادیب بالاخلاق و التعلیم بالحکمة و القیام بالسیاسة و تخص هذة بالرسالة نبوت از حقایق الهیه خبر میدهد به صورت شناخت ذات حق و اسما و صفات و احکامش و بر دو قسم است : نبوت تعریف و نبوت تشریع نخست از شناخت ذات و صفات و اسما خبر میدهد و مرحله دوم همه آنها به اضافه تبلیغ احکام و تادیب به اخلاق و تعیین کلمات قیام به سیاست و ... و این این امر به رسالت اختصاص دارد . ملاعبدالرزاق کاشانی 💐عید سعید مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر همه مسلمانان تبریک و شادباش💐 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
shariaat.mp3
3.85M
🎙 گفتار استاد سید محمد موسوی در مورد ضرورت شریعت 📆 انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
🎙 گفتار استاد سید محمد موسوی در مورد ضرورت شریعت 📆 انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث #شریعت #
🎙 گفتار استاد سید محمد موسوی در مورد ضرورت شریعت 📆 انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث باید میان مدرِک و مدرَک، مناسبت و سنخیت باشد.واگر نه ادراکی صورت نمیگیرد، مثلا قوه بینایی چون سنخیتی با اصوات ندارد صوت را نمیابد و فقط با مثل رنگ و نور سنخیت دارد و میبیند. عقل انسان چون از سنخ مجردات جبروتی است کمالش در اینست که آنها را بشناسد ولی نسبت به جزئیات مادی نمیتواند سخنی بگوید بلکه همواره ادراکش کلی و مربوط به فوق طبیعت است. انتظام امور انسان و به کمال رسیدنش متوقف بر این است که هم به کلیات برسد و هم امور جزئی که در زندگی روزمره اش هست بر منوال صحیح باشد. اگر نظام معاش انسان درست نباشد به کمالات لازم نمیرسد. عقل انسانی در این جزئیات که لازمه نظام معاش است راه ندارد و در تطبیق جزئی بر کلی نیز اشتباه میکند برای همین شریعت لازم است تا آنجایی که عقل راهی ندارد جزئیات را به تفصیل بیان بکند. انتظام انسان و انطباقش بر راه صحیح شرط لازم کمال است اما کافی نیست یک شرط دیگر قدم برداشتن در مسیر اکتساب علوم حقیقی است اگر این دو با هم همراه شد نفس انسان به کمال میرسد هرکدام بدون دیگری ناقص است . ممکن است کسی در مرحله جزئیات خوب عمل بکند، مطابق شریعت هم عمل بکند ولی به آن کمال مطلق انسانی نمیرسد و جز اصحاب یمین میشود و نه مقربین و سابقین! اگر کسی فقط به جنبه عقلی توجه کند و در جزئیات بیش از حد اهمال و مسامحه بکند همان جهت عقل هم از او زائل خواهد شد. بنابراین این دو باید باهم باشد پس شریعت لازم است. البته معنایش این نیست که ادیان فقط برای بیان احکام جزئی است بلکه در همان جانب کلیات هم به عقل کمک کرده است. عقلی که منور به نور شریعت شد در ادراک کلیات بیش از عقل صرف که پشتوانه دینی نداشته ، میفهمد . پس کار دین هم بیان جزئیات برای تنظیم و تعادل قوای جزئی و هم تکمیل عقل در ادراک کلیات است. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و عَلی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّه العُلیا ، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ، شَخصِ العرفانِ ، عَینِ العیانِ ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ، نُقطَهِ دائرهِ الأزلِ و الأبَدِ ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ، فاتِحه کِتابِ الشهاده ، والی وِلایه السِیاده ، الاحدیه الجَمع الوُجودی ، الحَقیقِه الکُلیَّه الشُّهُودی ، کَهفِ الإمامهِ ، صاحِبِ العَلامهِ ، کَفیلِ الدّینِ ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ، إنسانِ العَینِ ، ُلغَزِ الإنشاء ، مَضْمونِ الإبداعِ ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق ، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه. 🌺میلاد سبط النبي حضرت امام حسین علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
أَنَّ أَهْلَ اَلْبَصْرَةِ كَتَبُوا إِلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْأَلُونَهُ عَنِ اَلصَّمَدِ فَكَتَبَ إِلَيْهِمْ بسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ أَمَّا بَعْدُ فَلاَ تَخُوضُوا فِي اَلْقُرْآنِ وَ لاَ تُجَادِلُوا فِيهِ وَ لاَ تَتَكَلَّمُوا فِيهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّي رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ مَنْ قَالَ فِي اَلْقُرْآنِ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ قَدْ فَسَّرَ اَلصَّمَدَ فَقَالَ اَللّٰهُ أَحَدٌ `اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ ثُمَّ فَسَّرَهُ فَقَالَ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. `وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ لَمْ يَلِدْ لَمْ يَخْرُجْ مِنْهُ شَيْءٌ كَثِيفٌ كَالْوَلَدِ وَ سَائِرِ اَلْأَشْيَاءِ اَلْكَثِيفَةِ اَلَّتِي تَخْرُجُ مِنَ اَلْمَخْلُوقِينَ وَ لاَ شَيْءٌ لَطِيفٌ كَالنَّفْسِ وَ لاَ يَتَشَعَّبُ مِنْهُ اَلْبَدَوَاتُ كَالسِّنَةِ وَ اَلنَّوْمِ وَ اَلْخَطْرَةِ وَ اَلْهَمِّ وَ اَلْحَزَنِ وَ اَلْبَهْجَةِ وَ اَلضَّحِكِ وَ اَلْبُكَاءِ وَ اَلْخَوْفِ وَ اَلرَّجَاءِ وَ اَلرَّغْبَةِ وَ اَلسَّأْمَةِ وَ اَلْجُوعِ وَ اَلشِّبَعِ تَعَالَى أَنْ يَخْرُجَ مِنْهُ شَيْءٌ وَ أَنْ يَتَوَلَّدَ مِنْهُ شَيْءٌ كَثِيفٌ أَوْ لَطِيفٌ وَ لَمْ يُولَدْ لَمْ يَتَوَلَّدْ مِنْ شَيْءٍ وَ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ شَيْءٍ كَمَا يَخْرُجُ اَلْأَشْيَاءُ اَلْكَثِيفَةُ مِنْ عَنَاصِرِهَا كَالشَّيْءِ مِنَ اَلشَّيْءِ وَ اَلدَّابَّةِ مِنَ اَلدَّابَّةِ وَ اَلنَّبَاتِ مِنَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْمَاءِ مِنَ اَلْيَنَابِيعِ وَ اَلثِّمَارِ مِنَ اَلْأَشْجَارِ وَ لاَ كَمَا يَخْرُجُ اَلْأَشْيَاءُ اَللَّطِيفَةُ مِنْ مَرَاكِزِهَا كَالْبَصَرِ مِنَ اَلْعَيْنِ وَ اَلسَّمْعِ مِنَ اَلْأُذُنِ وَ اَلشَّمِّ مِنَ اَلْأَنْفِ وَ اَلذَّوْقِ مِنَ اَلْفَمِ وَ اَلْكَلاَمِ مِنَ اَللِّسَانِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ وَ اَلتَّمَيُّزِ مِنَ اَلْقَلْبِ وَ كَالنَّارِ مِنَ اَلْحَجَرِ لاَ بَلْ هُوَ اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لاَ مِنْ شَيْءٍ وَ لاَ فِي شَيْءٍ وَ لاَ عَلَى شَيْءٍ مُبْدِعُ اَلْأَشْيَاءِ وَ خَالِقُهَا وَ مُنْشِئُ اَلْأَشْيَاءِ بِقُدْرَتِهِ يَتَلاَشَى مَا خَلَقَ لِلْفَنَاءِ بِمَشِيَّتِهِ وَ يَبْقَى مَا خَلَقَ لِلْبَقَاءِ بِعِلْمِهِ فَذَلِكُمُ اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ عٰالِمُ اَلْغَيْبِ وَ اَلشَّهٰادَةِ اَلْكَبِيرُ اَلْمُتَعٰالِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ . اهل بصره نامه‌اى به امام حسين عليهما السّلام نوشتند و در مورد معناى صمد پرسيدند.حضرت در پاسخ آنها نوشت: بسم اللّه الرحمن الرحيم اما بعد،در قرآن فرومرويد و در آن مجادله و گفت‌وگو نكنيد و بدون دانش در مورد آن سخن مگوييد،چرا كه از جدّم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم كه مى‌فرمود:«هركس بدون علم و دانش در مورد قرآن چيزى بگويد جايگاهش در آتش دوزخ است.»بى‌ترديد خداى سبحان صمد را تفسير كرده و فرموده است:«اللّه احد اللّه الصمد»سپس آن را تفسير كرده و فرموده است:«نزاده و زاده نشده و براى او همتايى نيست.» «لَمْ‌ يَلِدْ» يعنى:چيز زمخت و غليظى همچون فرزند و ساير چيزهاى غليظى كه از آفريدگان بيرون مى‌آيد،از او بيرون نيامده و نه چيز لطيفى چون نفس و از او عوارضى همچون چرت،خواب،انديشه، اندوه،خوشحالى،خنده،گريه،ترس،اميد،رغبت،دلتنگى،گرسنگى و سيرى پراكنده و منشعب نشده است.خدا برتر از آن است كه چيزى از او بيرون آيد و چيز غليظ‍‌ يا لطيفى از او متولّد شود. «وَ لَمْ‌ يُولَدْ» يعنى از چيزى متولّد نشده و از چيزى بيرون نيامده است،آنسان كه چيزهاى زمخت و غليظ‍‌ از عناصر خود بيرون مى‌آيند،چون،حيوان از حيوان،گياه از زمين،آب از چشمه‌ها،ميوه‌ها از درختان و نه آنسان كه چيزهاى لطيف از مركزهاى خود بيرون مى‌آيند،مانند ديدن با چشم،شنيدن با گوش،بوييدن با بينى،چشيدن با دهان،سخن گفتن با زبان،شناختن و تميز دادن با دل و چون آتش از سنگ،نه بلكه او خداى صمدى است كه نه از چيزى و نه در چيزى و نه بر چيزى است.او پديدآوردندۀ چيزها،آفرينندۀ آنها و آورندۀ آنها به قدرت خويش است كه آنچه براى فنا و نيستى آفريده به مشيّت و به خواستش از هم مى‌پاشد و متلاشى مى‌شود و آنچه براى بقا و ماندن آفريده به علمش باقى مى‌ماند. پس اين خداى صمدى است كه نزاده و زاده نشده و داناى نهان و آشكار است.بزرگ و صاحب برترى است و هيچ‌كس او را همتا نبوده و نخواهد بود. توحید صدوق / ج ۱ ص ۹۵ 🌺میلاد سبط النبي حضرت امام حسین علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ 🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابولفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
درسگفتار کتاب این مجموعه حاصل تدریس استاد سید محمد موسوی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی می‌باشد که توسط این کانال تدوین شده است و منتشر می‌شود. تعداد جلسات: ۴۸ جلسه 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻