eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
296 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
ser_bala .mp3
6.57M
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقيلة العرب حضرت زینب سلام الله علیها ایتا تلگرام
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها ☑️ مادامی که تعلق به جانب ماده و حجاب بدن هست عاشق در اذیت و آزار است ؛ لکن عذابی همراه با شیرینی چون این آزار از سمت معشوق است راز این حلاوت آن است که این بلایا از جانب معشوق نشانه التفات اوست. حتی این سخن در جانب عشق های زمینی نیز صحیح است ☑️ حال اگر انسان این مطلب را دانست سرّ بلایایی که بر سر اولیاءالله می آید و راز صبر آنها را خواهد دانست. حقیقت اینست که هر چه که به او می رسد اثر معشوقش را می بیند. از منظر ما او رنج میکشد اما برای او چیزی جز لذت نیست. ☑️ از اینکه می گوییم رسیدن بلا و سختی برای اولیاء الله از آن جهت که اثر معشوق است لذیذ است نباید اینطور برداشت شود که ولی الهی لذت میبرد اما ما که به آن مقام نرسیده ایم چرا باید رنج بکشیم؟ باید گفت هر وقت به مقام او رسیدی تو نیز لذت خواهی برد ولی تا هنگامی که شخص در مرتبه کثرت است و به مقام ولی الهی نرسیده است شرط رسیدن به مقام او ، برقراری سنخیت بین نفس جزئی شخص و نفس کلی ولی الهی است . راه ابجاد این سنخییت آن است که شخص هرطور که شده خود را به ولی کامل نزدیک کند به دو صورت: ۱- شخص تاجایی که مقدور است علومی که نزد ولی کامل است را کسب کند. ۲- شخص کارهای او را تقلید کند. تمام اینها باید انجام شود تا سنخیت برقرار شود و اگر در انجام اینها کوتاهی کند سنخیت حاصل نمی شود ☑️ پس اینکه ما برای سختی های ظاهری ای که ولی کامل متحمل شده عزاداری می کنیم یا در مواقعی که به حسب ظاهر شاد بوده است شادی می کنیم برای برقراری سنخیت بین نفس ما و نفس کامل آنهاست. و این سخن بسیار راهگشاست چون نفس انسان از لحاظ شادی و اندوه منفعل است و حتی در نفوس ضعیف بیش از تاثیر علمی جهات شادی و اندوه اثر می گذارند ☑️ وقتی حضرت زینب و دیگر اسرای کربلا در کاخ ابن زیاد حاضر شدند عبیدالله بن زیاد گفت خدا را شکر که خاندانتان را رسوا کرد و مردانتان را کشت. دیدی خدا با خاندانتان چه کرد؟ حضرت زینب سلام الله علیها دو جواب دادند: ۱- مردان ما را شما کشتید (نه خدا) ۲- ما رایت الا جمیلا؛ آنچه که از خدا رسید تماماً زیبایی بود یعنی از آن جهت که به خدا بر میگردد زیبایی است ایتا تلگرام
❓ اینکه گفته میشود عارف به مقام فنا میرسد به معنای حقیقی کلمه یعنی چی؟ رسیدن به مقام فنا یعنی اینکه انسان در مشاهده واقعیت و حقیقت به مرحله ای برسد که تمام کمالات را وابسته مطلق به خداوند ببیند، حتی اصل وجود خودش و وجود امثال خودش را، یعنی همان چیزی را که همه به طور مفهومی و ذهنی قبول داریم و معتقدیم همه کمالات از آنِ خداوند است چه وجود، چه علم، چه قدرت و خلاصه هر کمال دیگری که به اشیا منسوب است درواقع متعلق به حق تعالی است. اگر کسی این حقیقت و این واقعیت نفس الامری، شهود کند یعنی به مقام فنا رسیده است. اینکه برخی به عرفا نسبت میدهند که فنا یعنی، شخص معدوم بشود یا با خدا یکی بشود و امثال این حرفها، اشتباه است، مقصود از فنا این ها نیست. ایتا تلگرام
گاهی به ذهن انسان مقامات عرفا خطور میکند که اگر در این مسیرطریقت ثابت قدم باشی به این مقامات میرسی. حال سوال این که اگر تفکرات این چنینی از خطوات شیطانی باشد راه فرار ازاین افکار شیطانی چیست؟ اینکه انسان به دنبال کمال باشد یک امر فطری است، انسان ذاتا کمال جو هست. اینکه انسان طالب کمال باشداشکالی ندارد اما اشکال و نفسانیت در اینجا این است که انسان به جای اینکه دنبال حق تعالی و طلب رضایت حقتعالی باشد دنبال آن مقامات باشد. این [طالب مقامات بودن به جای طلب حقتعالی] را باید با معرفت، تذکر، توجه نفسانی و حدیث نفس با خودش که، «بالاتر ازین کمال این است که انسان به همان مقام رهایی مطلق از همه تعلقات حتی تعلق به مقامات معنوی برسد». این [نکته پیش گفته] را انسان باید به خود تذکر بدهد، توجه بکند و اگر غفلت کرد دوباره به خاطر خودش بیاورد که، «بالاخره این نحوه کمال جویی که آن مقامات را بخاطر خود آن مقامات بخواهد یک نحوه شرک است». با همین تذکرات کم کم برطرف میشود ان شاء الله. ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
💡نخستین پیش نشست نهمین همایش ملی حکیم سبزواری، میراث فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی 👤حجت الاسلام و ال
تاثیرفلسفه_ایران_باستان_حکمت_متعالیه.m4a
21.13M
💡نخستین پیش نشست نهمین همایش ملی حکیم سبزواری، میراث فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی 👤حجت الاسلام و المسلمین استاد سید محمد موسوی تاثیر فلسفه ایران باستان بر حکمت متعالیه ایتا تلگرام
💠 مدرسه‌علمیه تخصصی علوم‌عقلی عباسقلی‌خان برگزار می‌کند: •┈┈••••▪️مدرسه فصلی تخصصی آموزش حکمت▪️•••┈┈• 💠 مدرسه رمضانیه حکمت اسلامی ⏳ ۵ رمضان الکریم (۲۶ اسفند) لغایت ۱۴ رمضان الکریم (۶ فروردین) 🕌 مشهد مقدس، در جوار حرم مطهر رضوی، مدرسه علمیه عباسقلی‌خان ✅ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره پیش‌نیاز مجازی به نشانی www.abasgholikhan.ir مراجعه نمایید. ♻️ رسانه باشید... •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @paziresh_abasgholikhan
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و علی شَجَرَهِ الطُّورِ، و الکتابِ المَسطُورِ، و البَیتِ المَعمورِ، و السِّرِ المَستورِ، و آیةِ النُّور، کَلیم أیمَنِ الإمامةِ، مَنشأِ الشَّرَفِ و الکَرامةِ، نُور مِصباحِ الأرواح، جَلاء زُجاجةِ الأشباحِ ، ماء التَّخمیرِ الأربعینَ، غایةِ مِعراجِ الیَقین، إکسیرِ فِلِزّاتِ العُرفاء، مِعیارِ نُقُودِ الأصفِیاءِ، مَرکَز الأئمَّه العَلَویَّةِ، مَحوَرِ الفَلَکِ المُصطَفَویّةِ، الآمِرِ للصُّوَرِ و الأشکال بِقَبول الإصطِبارِ و الإنتِقال، النُّور الأنور، موسَی بن جعفرٍ، علیه صلوات الله العَلیِّ الأکبر. ⚫️شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد⚫️ ایتا تلگرام
وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ : دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ عَلِّمْنِي اَلتَّوْحِيدَ فَقَالَ يَا أَبَا أَحْمَدَ لاَ تَتَجَاوَزْ فِي اَلتَّوْحِيدِ مَا ذَكَرَهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ فَتَهْلِكَ وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى وَاحِدٌ أَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ يَلِدْ فَيُورَثَ وَ لَمْ يُولَدْ فَيُشَارَكَ وَ لَمْ يَتَّخِذْ صٰاحِبَةً وَ لاٰ وَلَداً وَ لاَ شَرِيكاً وَ أَنَّهُ اَلْحَيُّ اَلَّذِي لاَ يَمُوتُ وَ اَلْقَادِرُ اَلَّذِي لاَ يَعْجِزُ وَ اَلْقَاهِرُ اَلَّذِي لاَ يُغْلَبُ وَ اَلْحَلِيمُ اَلَّذِي لاَ يَعْجَلُ وَ اَلدَّائِمُ اَلَّذِي لاَ يَبِيدُ وَ اَلْبَاقِي اَلَّذِي لاَ يَفْنَى وَ اَلثَّابِتُ اَلَّذِي لاَ يَزُولُ وَ اَلْغَنِيُّ اَلَّذِي لاَ يَفْتَقِرُ وَ اَلْعَزِيزُ اَلَّذِي لاَ يَذِلُّ وَ اَلْعَالِمُ اَلَّذِي لاَ يَجْهَلُ وَ اَلْعَدْلُ اَلَّذِي لاَ يَجُورُ وَ اَلْجَوَادُ اَلَّذِي لاَ يَبْخَلُ وَ أَنَّهُ لاَ تُقَدِّرُهُ اَلْعُقُولُ وَ لاَ يَقَعُ عَلَيْهِ اَلْأَوْهَامُ وَ لاَ يُحِيطُ بِهِ اَلْأَقْطَارُ وَ لاَ يَحْوِيهِ مَكَانٌ لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ وَ هُوَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ وَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ مٰا يَكُونُ مِنْ نَجْوىٰ ثَلاٰثَةٍ إِلاّٰ هُوَ رٰابِعُهُمْ وَ لاٰ خَمْسَةٍ إِلاّٰ هُوَ سٰادِسُهُمْ وَ لاٰ أَدْنىٰ مِنْ ذٰلِكَ وَ لاٰ أَكْثَرَ إِلاّٰ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مٰا كٰانُوا وَ هُوَ اَلْأَوَّلُ اَلَّذِي لاَ شَيْءَ قَبْلَهُ وَ اَلْآخِرُ اَلَّذِي لاَ شَيْءَ بَعْدَهُ وَ هُوَ اَلْقَدِيمُ وَ مَا سِوَاهُ مُحْدَثٌ تَعَالَى عَنْ صِفَاتِ اَلْمَخْلُوقِينَ عُلُوّاً كَبِيراً . محمد بن ابى عمير مى‌گويد به حضور سرور خودم موسى بن جعفر(عليهما السّلام)رسيدم و گفتم:اى پسر رسول خدا!توحيد به من بياموز.فرمود:اى ابو احمد!در مورد توحيد از آنچه خداوند تبارك و تعالى در كتاب خود فرموده است تجاوز مكن كه هلاك مى- شوى و بدان كه خداوند متعال واحد،احد،و صمد است.نه فرزندى مى‌زايد كه از او ارث ببرد و نه زاييده است كه شريكى داشته باشد و نه همسر مى‌گيرد و نه فرزند و شريك.او آن زنده‌يى است كه هرگز نمى‌ميرد و توانايى است كه ناتوان نمى‌شود و چيره‌يى است كه مغلوب نمى‌شود و بردبارى است كه شتاب نمى‌كند و جاودانه‌يى است كه نابود نمى‌شود و باقى‌يى است كه فانى نمى‌شود و پايدارى است كه زايل نمى‌گردد و توانگرى است كه نيازمند نمى‌شود و نيرومندى است كه زبون نمى‌گردد و دانايى است كه نادان نيست و دادگرى است كه ستم نمى‌كند و بخشنده‌يى است كه بخل نمى‌ورزد.عقلها و اوهام را ياراى درك او نيست.اقطار به او احاطه نمى‌يابد. مكانى او را در بر نمى‌گيرد.ديدگان او را در نمى‌يابند و او ديدگان را در مى‌يابد و او لطيف آگاه است و هيچ چيز مانند او نيست و او شنواى بيناست.نباشد راز گفتن سه كس،مگر او چهارم ايشان است و نه راز گفتن پنج كس،مگر اينكه او ششم ايشان است و نه كمتر از اين و نه بيشتر،مگر اينكه او با ايشان است هر كجا باشند،و او آن نخستى است كه هيچ چيز پيش از او نبوده است و آخرى است كه هيچ چيز پس از او نيست.او قديم است و هر چه غير اوست حادث است.او از صفات آفريده‌شدگان برتر است،برترى بزرگ. ایتا تلگرام
اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الجُوْدِ الأَكْرَمِ، وَالنُّوْرِ الأَفْخَمِ، وَالعِزِّ الأَعْظَمِ، المَبْعُوْثِ بِالقِيْلِ الأَقْوَمِ، مِنَّةِ اللهِ عَلَى كُلِّ فَصِيْحٍ وَأَعْجَمٍ، قُطْبِ رَحَى النَّبِيِّينَ، وَنُقْطَةِ دَائِرَةِ المُرْسَلِينَ،المُخَاطَبِ فِي الْكِتَابِ المَكْنُوْنِ: وَمَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِكَ بِمَجْنُوْنٍ وَإِنَّ لَكَ لأَجْراً غَيْرَ مَمْنُوْنٍ، المَوْصُوْفِ بِقَوْلِكَ الكَرِيْمِ: وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيْمٍ. 💐 عید سعید مبعث فرخنده و شادباش💐 ایتا تلگرام
nobovat.mp3
12.87M
📄گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵بازنشر به مناسبت عید سعید مبعث ایتا تلگرام