eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
-------------------------- 🎞 نشید: مشاری العفاسی کویتی 📜شاعر: ثابت عجلانی یمنی --------------------------- 📃متن قصیده فاخر در مدح حضرت علی (ع) 🔹 بُطُولةٌ قصّةٌ تَطُول بحرٌ على موجهِ هُطولْ 🔸 فما عسى أحرفٌ تفي وما عسى قائلٌ يقول.. 🔹 مفوّهٌ، فارسٌ، أبيّْ يصولُ للهِِ أو يجولْ 🔸 مبشَّرٌ سابقٌ عليّْ يُحبّهُ اللهُ والرسولْ 🔹 أبو تُرابٍ أبو السبطَينْ أبو الحسَنْ ذاكَ والحُسينْ 🔸 أخو الهدى وابنُ عمّهِ صِهرُ النبيّ على البتولْ 🔹 فأيُّ خيرٍ إذا مضىٰ وأيُّ سيفٍ إذا انتضىٰ 🔸 وأيُّ حقٍّ إذا قضىٰ عَدلٌ وأشهادُهُ عُدولْ 🔹 فوقَ الفداءِ الذي حَواهْ ورايةٍ لم تنل سواهْ 🔸 رسولهُ شاهدٌ لهُ بحبّهِ اللهَ والرّسولْ.. 🔹 سل خندقاً سل أمّ القُرى كم كرَّ والدِّينُ كبّرا 🔸 سل عنهُ بدرًا وخيبرا والحِصنَ والبابَ والدُّخولْ 🔹 ولا تسَل بعدَ ذي الفِقارْ لمن تُرى النصرُ قد يؤول.. 🔸 حتى إذا نال مبتغاهْ تلألأَ الوجهُ في دِماهْ 🔹 وقالها (فُزتُ) مقسِمًا في لحظةٍ كُلُّها ذُهول..
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره قصیده فاخرِ کلیپ مشاری العفاسی در مدح حضرت علی (ع) ✍️ به قلم: سیّد علی بطحائی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 در آستانه عید سعید غدیر، کلیپی از مشاری العفاسی - قاری و مبلّغ سرشناس سلفی کویتی و مشهور به عبدالباسط معاصر - در مدح حضرت علی(ع) منتشر و بسان یک بمب خبری، فضای جهان اسلام را به سمت خود کشاند. 🔸برخی این کلیپ را به حُسن روابط ایران و عربستان مرتبط و عدّه ای نیز با پیش فرض «توهم توطئه» پخش این کلیپ را دسیسه ای شوم معرفی و انتشار آن را بدبینانه دانستند. فارغ از این نوع تحلیل ها، آنچه از چشم تحلیلگران پنهان ماند، توجه به محتوای غنی این شعر فاخر و رویکرد مثبت مضمون این قصیده در جهت معرفی نقش ایجابی از شخصیت و فضایل حضرت علی (ع) در تاریخ اسلام است. 💠 این قصیده که نمونه ای از شعر پر مضمون معاصر در مدح آن حضرت است و با پشتوانه غنی تاریخی - کلامی که دارد و آن را می توان در زمره اشعار فرزدق و دعبل و... جای دارد. 🔸 بر این باوریم چنانچه علامه امینی - مدافع راستین آستان ولایت – در قید حیات بود، نمی توانست نسبت به انتشار این قصیده بی تفاوت باشد و بخشی از کتاب «الغدیر» را به محتوای این شعر اختصاص می داد. به همین مناسبت در یادداشت ذیل به معرفی بخش هایی از این قصیده و جایگاه مغفول ترویج آموزهای شیعی با رویکرد اثبات غدیر و ولایت ائمه اطهار (ع) اشاراتی خواهیم داشت. 🔹یکم: بر خلاف جایگاه شعر که در نزد معاصرین تشریفاتی و تفنّنی است، اعتبار شعر در صدر اسلام یکی از سرنوشت سازترین عناصر فکری - فرهنگی جامعه بوده است. بخشی از فرجام جنگ و صلح ها، قهر و مهرهای قبائل و حکومت ها و فرهنگ در سرودن اشعار بوده است. کتاب «نقایض جریر و اخطل» و «اغانی» ابوالفرج اصفهانی نمونه هایی از جایگاه بی بدیل شعر در مشروعیت سیاسی حکومت ها و فرهنگ صدر اسلام نشان داده اند. از این رو علامه امینی با جدا کردن بخش شعر و ادب در کنار جایگاه غدیر در قرآن و سنّت، نقش شعر در اثبات غدیر را بسیار حیاتی و کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب» را در سه بخش نوشت. 🔸 دوم: سراینده شعر کلیپ «عجلان ثابت رفعان» شاعر خوش نام یمنی و برنده بی رقیب جوایز شعر دینی - عربی در چندسال اخیر است. مطلع شعر با بیت «بُطُولةٌ قصّةٌ تَطُول؛ اَبَرپهلوانی که قصه اش همچنان باقی است؛ بحرٌ عَلى موجِهِ هُطُول: [علی ع بسان] تک موجی است که دریایی، پیرامون کمالات او گردآمده است» آغاز می شود. این شعر در مضمون از جهاتی در امتداد شعرهای عربی کهن است و همان مفاهیم را، در قالبی جدید زنده کرده و از این جهت است که «عجلان ثابت» برنده جوایز متعددی در جشنواره های ادبی - عربی شده است. بررسی مصرع‌های این شعر و مقایسه آن با قصاید کهن بسیار جذاب است. بیت «فما عسى أحرفٌ تَفي * و ما عسى قائلٌ يقول» یادآور شعر ناصر خسرو قبادیانی (م۴۸۱) است که شبیه این مضمون می سراید: «من جز كه به مدح رسول و آلش * از گفتن اشعار، گنگ و لالم». شاید بهترین بیت این شعر، جمع صفات خاص امیرمؤمنان در بیت طلایی «مُفوّهٌ، فارسٌ، أبيّْ * يصولُ للهِِ أو يجولْ: [علی] آن سخنور، تک سوار، پارسا[یی است] که فقط در راه خدا شمشیر از نیام بیرون می کشد» جمع سه ویژگی جنگاوری، سخنوری و پرهیزگاری در سه میدان متضاد در کنار یکدیگر یادآور شعر کم نظیر صفی الدین حلّی (متوفی ۷۵۲) است. حلّی در شعر معروفش، صفات متضاد حضرت را درکنار هم قرار داده و او را یگانه مخلوقی خطاب می کند که این صفات متضاد را در خود به اوج رسانده است؛ آنجا که می سراید: «جُمعت فی صفاتِک الأضداد و لِهذا عزّت بک الأنداد * زاهدٌ حاکمٌ، حلیمٌ شجاعٌ، ‏فاتِک ناسک، فقیرٌ جوادٌ؛ [ای علی!] در وجود تو صفات متضاد جمع شده‏ است، به همین جهت است که نظیری برای تو نمی‏توان یافت. تو زاهدی حکیم، بردباری بی‏باک، شجاعی عابد و تهیدستی بخشنده هستی.» جمع صفات متضاد عابد و حاکم، بخشنده و فقیر، حلیم و شجاع در این بیت، شعر حلی را متمایز کرده است. دقیقا همین مضامین متضاد صفی الدین حلی، با شکلی متفاوت در شعر ثابت عجلان استمرار دارد. 💠 النهایه: از بازتاب گسترده چنین شعری در جهان اسلام می توان درسهای بزرگی گرفت. می توان از علی ع گفت و فضایل او را بدون توجه به جنبه های منفی فریاد زد و بدون ایجاد کمترین حساسیت ناروایی با تأکید بر تجلیات مثبت غدیر آن را ترویج کرد. هر عملی که این گفتمان ایجابی ترویج ولایت در جهان اسلام را تقویت کند، یقینا به همگرایی بیشتر جهان اسلام منتج خواهد شد. در همین زمینه به یادداشت «راهپیمایی ده کیلومتری عیدغدیر؛ جشنی که باید از چهل سال پیش شروع می شد» مراجعه کنید. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ضرورت ثبت جهانی "روز علی(ع): Ali day" به منظور تبدیل عید غدیر از عیدی شیعی به جشنی اسلامی ✍به قلم: یحیی جهانگیری ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔸غدیر تنها یک رویداد شیعی نیست؛ بلکه رویدادی اسلامی است و پیامبر(ص) همه امت را در روز غدیر جمع و پیام خود را به آنها ابلاغ کرد؛ اما به دلایل مختلف تاریخی این روز به یک عید شیعی تبدیل شده است و حتی گاهی می‌بینیم این عید به شکلی برگزار می‌شود که فضای غیر وحدتی را در میان مسلمانان ایجاد کند. 🔹 حال ما باید تأمل کرده و ببینیم که چگونه می‌توان این پیام را فرابخشی کرد و اینجاست که ما باید نقطه مشترک را پیدا کنیم و من نقطه مشترک را در «Ali day» می‌بینم. 🔹با این تغییر نام، امام علی(ع) برای شافعی، مالکی، حنفی، اباضیه، صوفیه، نقشبندیه و برای همه اثرگذاری پیدا خواهد کرد و ما باید از اهل بیت(ع) یاد بگیریم که چگونه‌ با نمادسازی، وحدت می‌آفریدند و امت را گرد هم می‌آوردند. 🆔https://eitaa.com/yahyajahangiri https://iqna.ir/fa/news/4153148/ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️صدرنشینی رنکینگ دانشگاهی ایران در جهان اسلام بر حسب شاخصه درآمد پایین و تولیدات دانشگاهی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📊 بیستمین گزارش رتبه‌بندی دانشگاهی QS که شب گذشته منتشر شد؛ حاکی از حضور پررنگ دانشگاه‌های اروپا و شمال آمریکا در اوج این فهرست در سال ۲۰۲۴ است و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نیز برای دوازدهمین سال متوالی جایگاه برترین دانشگاه ها را به دست آورده است. 📈در بالای جدول، در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر جهان نیز، نیمی از رتبه‌ها به دانشگاههای اروپایی اختصاص یافته است. 📉در بیستمین رنکینگ که همه ساله به ارزیابی از وضعیت دانشگاههای جهان، در چارچوب رتبه‌بندی دانشگاهی QS ارائه می‌شود و رتبه‌بندی امسال نیز پس از تجزیه و تحلیل ۱۷.۵ میلیون مقاله دانشگاهی و دریافت نظرات تخصصی بیش از ۲۴۰ هزار عضو هیأت علمی و کارفرما (طرح جامعه و صنعت) از سراسر جهان تهیه شده است. 📊در گزارش امسال، دانشگاههای اروپایی نیمی از ۱۰ جایگاه برتر فهرست را به خود اختصاص داده‌اند و دانشگاه‌های انگلیسی زبان نیز با کسب امتیازات بالا در موضوعاتی همچون اعتبار علمی، اعتبار در میان کارفرمایان و نسبت استاد/دانشجو، بر رده‌های بالای رتبه بندی تسلط دارند. 📊در این رتبه بندی، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در شهر کمبریج آمریکا با کسب امتیاز کلی ۱۰۰ برای دوازدهمین سال متوالی مقام اول را در میان ۱۴۹۷ دانشگاه در سراسر جهان دارد. 📉دانشگاه کمبریج بریتانیا نیز با ۹۹.۲ امتیاز در جایگاه دوم و رقیب محلی آن یعنی دانشگاه آکسفورد با ۹۸.۹ امتیاز در مقام سوم قرار دارد. 📊دانشگاه هاروارد با امتیاز ۹۸.۳ جایگاه چهارم و دانشگاه استنفورد با کسب ۹۸.۱ امتیاز جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. 📈 هر چند وضعیت رنکینگ ایران در جهان با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد، ولی جایگاه ایران در جهان اسلام در صدر دانشگاه های جهان اسلام است. ایران قبل از عربستان در جایگاه دوازدهمین کشور جهان ایستاده است. عربستان در رتبه سیزده و پاکستان حائز جایگاه هجدهم این رنکینگ معتبر قرار دارد. مصر و ترکیه نیز به ترتیب در جایگاه بیستم و بیست و پنجم هستند و نهایتا امارات متحده عربی در بیست و هفتمین رتبه بندی QS جای دارد. 📊در پی رنکینگ جهانی نظام آموزش عالی در دو دهه گذشته دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. دکتر اندرو مک فارلین، مدیر رتبه بندی QS می‌گوید: «یکی از اولین تغییراتی که [در دهه‌های گذشته] متوجه شدیم، تمرکز واقعاً فزاینده بر میزان کاریابی دانشجویان بوده است.» 📉 بررسی رنکینگ سالانه QS حاکی از افزایش پر شمار دانشگاه‌های برتر، نه تنها در اروپا و آمریکای شمالی بلکه در سراسر جهان دارد. بطور مثال طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ میلادی شمار دانشگاه‌های آسیایی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا که وارد رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان شدند، بطور قابل توجهی افزایش یافته است. این کشورها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۷ درصد از کل سهم‌ها در رتبه‌بندی جهانی و در سال ۲۰۲۴ میلادی ۴۶ درصد از این سهم را به خود اختصاص دادند. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📚 مسجد آبی، مجموعه خاطرات و اقدامات شهید آیت الله دکتر بهشتی در مسجد امام علی(ع) مرکز اسلامی هامبورگ، محسن ذوالفقاری، نشر معارف، تابستان ۱۴۰۲. ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📚 کتاب مسجد آبـی در سـه فصل مقدمات و انگیزه ها؛ اقـدامـات و خـاطـره هـا و پرسشها و پاسخها تدوین شده است. در فصل نخست، شهید بهشتی از چرایی و چگونگی قبول مسئولیتشان و مختصری نیز از سفر خود به هامبورگ می گویند. 📚 فصل آخر مربوط به زمانی است که به ایـران بازمی‌گردند و با پرسشهای مردم و خبرنگاران و بازجویی های سـاوا ک دربـارۀ سفرشان به آلمان و قبول بار سنگین امامت مسجد مواجه می شوند. 📚 فصل میانه، که اصلی ترین فصل کتاب است،اقدامات و خاطره‌های ایشان را شامل می شود که در مدت پنج سال و دو ماه، درآنجا مشغولیت داشته‌اند. اصلی ترین بخش این فصل گزارشی است از فعالیتهای مرکز اسلامی که در دوازده عنوان بیان شده‌است. ذیل هرکدام از سرفصلهای اقدامات نیز خاطره ها و پیامهایی به بیان و قلم ایشان آمده است. ✂️برشی از کتاب: 🔹پس از موافقت‌ها اولیه برای ساخت مسجد، آیت الله بروجردی،حجت‌الاسلام محققی لاهیجانی را به‌عنوان نمایندۀ مرجعیت و امـام مسجد،به هامبورگ اعـزام کردند. با رسیدن ایشان به هامبورگ، اقدامات اولیۀ ساخت مسجد صورت و سرعت گرفت. نخستین و مهمترین امر، خرید زمین بود. خیلی از زمین‌ها به دلیل امر ویژه آیت‌الله بروجردی مبنی بر قرارگیری مسجد در «بهترین نقطۀ شهر»، از دستورکار خارج می شدند، تا اینکه همۀ ذهنها به قطعه زمینی در خیابان شونه اوسزیشت۵، در همسایگی دریاچۀ زیبای آلستر معطوف شد. این زمین مزیت هایی داشت: هم از دسترسی خوبی برخوردار بود و هم در بهترین و آبرومندانه ترین نقطۀ شهر واقع شده بود. مراتب به اطلاع آیت‌الله بروجردی رسید و ایشان موافقت خود را با پرداخت هزینۀ کامل زمین به مبلغ 250 هزار مارک (معادل پانصد هزار تومان آن زمان) اعلام کردند. 🔸پس از حدود چهار سال از کلنگ زنی مسجد که روزنامه‌ها آن موقع درمورد آن مطالبی با تیترهای «مشرق زمین در کنار دریاچه زیبای آلستر» یا «منظرۀ آلستر با مسجد» منتشر می کردند، درنهایت نخستین کلنگ ساختمان مسجد، در روز شنبه، نیمۀ شعبان1379ق (برابر با 23 بهمن1338ش) به‌دست آقـای محققی بر زمین زده شد و مطبوعات آلمانی گزارش‌های تصویری و مستند خود را در روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی شان بازتاب دادند. متأسفانه هیئت ساختمانی مسجد به بانکهای آلمانی بدهکار شـد. فشارهای آنهـا به جایی رسید که نزدیک بود زمین مسجد را به حراج بگذارند. علاوه‌بر این، روند کند اجرای ساخت مسجد و ناتمام ِ ماندن ِ ساختمان آن موجبات نارضایتی و گلایه های شهرداری هامبورگ را هم فراهم کرد. همین امر سوژۀ روزنامه‌ها شد. پس از حدود چهار سال از کلنگ زنی مسجد که روزنامه‌ها آن موقع در مورد آن مطالبی با تیترهای«مشرق زمین در کنار آلستر» یا «منظرۀ آلستر با مسجد» منتشر می کردند، حال تیتر تند میزدند«مسجد متروکه»! 🔹امـا ایـن وضعیت خیلی دوام نـیـاورد. خیلی زود، مــردم ایــران نگذاشتند که مسجد مایۀ آبروریزی و لکۀ ننگ برای مسلمانان شود. محمد خسروشاهی، یکی از بازرگانان ایرانی، توانست نظر مثبت نمایندگان مردم و اتاق بازرگانی تهران را جلب کند و مشارکت مردم در ساخت مسجد را فعال کند. مردم می‌توانستند با پرداخت یک ریال اضافی از بابت مصرف قند و شکر وارداتـی، در ساخت مسجد هامبورگ کمک کنند. بدین ترتیب، مبلغ چهارصد هزار مارک به حساب مسجد واریز گردید و بدهی مسجد به بانکها و شرکتهای مربوطه تصفیه و دوباره و تقریباساخت وساز مسجد ازسر گرفته شد. خوشبختانه قطره قطرۀ یک ریالی های مردم وانگهی دریای مسجد امام علی(ع) در قلب اروپا شد. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️خواب زمستانی ما و ناگفته‌های رنکینگ ۲۰۲۴ ✍به قلم: صابر گلعنبری ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📊اخیرا نتایج رتبه‌بندی دانشگاهی QS به عنوان یکی از معتبرترین رنکینگهای جهانی اعلام شد که در خود ناگفته‌های بیشماری درباره موقعیت دانشگاهی ایران در سطح منطقه در مقایسه با کشورهای عربی همسایه دارد. در این رتبه‌بندی ۱۴۹۹ دانشگاه از ۱۰۴ کشور ارزیابی شدکه نتایج اکتسابی دانشگاه‌های ایران با وجود بهبودی نسبی آن نسبت به قبل، همطراز پیشینه تمدنی و تاریخی و آوازه کشور نیست. 📊 در این رتبه‌بندی که امسال بر سه شاخص «پایداری»، «اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان» و «شبکه‌ پژوهش بین‌المللی» متمرکز بوده است، نام ۷ دانشگاه ایرانی است که دانشگاه صنعتی شریف رتبه‌ ۳۳۴ جهانی، دانشگاه تهران رتبه‌ ۳۶۰، دانشگاه‌ صنعتی امیرکبیر رتبه‌ ۳۷۵، علم و صنعت ایران رتبه‌ ۴۵۱، شیراز رتبه‌ ۶۹۰-۶۸۱، شهید بهشتی رتبه‌ ۱۰۰۰-۹۵۱ و فردوسی رتبه‌ ۱۲۰۰-۱۰۰۱ را کسب کرده‌اند. 📊در حالی که این دانشگاه‌ جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در سطح منطقه هستند و حتی عمر آن‌ها از برخی کشورها نیز بیشتر است، اما دانشگاه‌هایی که چند دهه بعد از آن‌ها و احیانا ظرف دو دهه اخیر تاسیس شده‌اند، در رده بندی جهانی از آن‌ها پیشی گرفته‌اند. در QSامسال ۸۴ دانشگاه عربی جای گرفته‌اند که 14 دانشگاه آن‌ها جزو 500 دانشگاه برتر جهان هستند؛ اما در این میان در حالی که تنها ۷ دانشگاه ایرانی در این لیست قرار گرفته‌اند که عربستان سعودی ۱۶ دانشگاه را روانه این فهرست کرده است؛ و مصر ۱۵ دانشگاه و امارات ۱۱ دانشگاه و حتی لبنان که تقریبا دولتی ندارد و شیرازه اقتصاد آن هم از هم پاشیده است، ۸ دانشگاهش با وجود کاهش رتبه جهانی اما در این فهرست قرار گرفته‌اند. در حالی که دانشگاه صنعتی شریف به عنوان برترین دانشگاه ایرانی در رده بندی کیو اس 32.4 امتیاز و رتبه جهانی 334 را کسب کرده است که سه دانشگاه عربی ملک عبدالعزیز عربستان با 52 امتیاز و رتبه جهانی 143، دانشگاه قطر با امتیاز 48.7 و رتبه 173 و دانشگاه نفت و معدن ملک فهد عربستان با امتیاز 48 و رتبه جهانی 180 جزو 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند. 📊دانشگاه‌های عربستان بر اساس رده‌بندی کیو اس برترین دانشگاه‌های جهان عرب محسوب می‌شود و به عنوان مثال در دانشگاه نفت و معدن ملک فهد به عنوان دومین نهاد تحقیقاتی برتر در عربستان از 2018 تا 2022 ده هزار و 800 پژوهش علمی تولید شده است که 175 هزار بار به این تحقیقات در حوزه مهندسی نفت در جهان ارجاع داده شده است. 📊جایگاه قطر نیز در رده‌بندی 2024 کیو اس بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است. از یک طرف رتبه جهانی دانشگاه قطر از 208 به 173 ارتقا یافته و از سوی دیگر نیز دانشگاه حمد بن خلیفه برای نخستین بار وارد فهرست کیو اس شده و جایگاه 310 جهانی را به خود اختصاص داد. 📊 نکته قابل تامل دیگر این که در حالی سه کشور عربستان، قطر و امارات 28 دانشگاه را وارد فهرست دانشگاه‌های برتر جهان کرده‌اند که جمعیت و نیروی انسانی آنها قابل مقایسه با ایران نیست. جمعیت این سه کشور نصف جمعیت ایران با ۸۵ میلیون نفر هم نیست. اما بهبود جایگاه جهانی دانشگاه‌های شیخ‌نشین‌ها محصول اهتمام ویژه و برنامه‌ریزی دقیق این کشورها در بخش آموزش است که این امر را می‌توان اولا در اختصاص بودجه‌های کلان به این بخش و ثانیا در توسعه کیفی دانشگاه‌ها مشاهده کرد. به عنوان مثال، بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش و آموزش عالی در بودجه 1402 ایران حدود 340 هزار میلیارد تومان است که با دلار 50 هزار تومانی چیزی حدود 7 میلیارد دلار می‌شود، اما بودجه بخش آموزش 19 درصد بودجه کل عربستان را به خود اختصاص داده که حدود 50 میلیارد دلار است و دو بخش آموزش و بهداشت جمعا ۳۴ درصد بودجه 2023 این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در امارات نیز بودجه بخش آموزش 15.5 درصد بودجه کل کشور با حدود 10 میلیارد دلار است. کما این که بودجه کشور قطر با جمعیت بومی 300 هزار نفر حدود 5 میلیارد دلار است که بودجه آموزشی ایران با جمیعتی 284 برابر تنها دو میلیارد دلار از آن بیشتر است. 📊 همچنین عربستان بر اساس چشم انداز ۲۰۳۰ سهم خاصی را برای مشارکت دانشگاه‌ها در تقویت تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته و قرار است تا ۲۰۳۰ حداقل دو دانشگاه سعودی در فهرست یکصد دانشگاه برتر جهان قرار گیرند. 📊همچنین در چند دهه اخیر، در حالی که تمرکز دولت‌های ایران بر رشد کمی دانشگاه‌ها بوده و بیش از 2 هزار و 276 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور تاسیس شده است، در همسایگان جنوب خلیج فارس تمرکز بیشتر بر توسعه کیفی دانشگاهی بوده است. در همین عربستان که 16 دانشگاهش در فهرست کیو اس جای گرفته‌اند تنها 42 دانشگاه وجود دارد؛ 30 دانشگاه دولتی و 12 دانشگاه غیر دولتی. ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️آیت الله تسخیری، علامه جعفری، استاد یزدان پناه و دکتر پارسانیا برگزیدگان ویژه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹اخلاق، ادیان و عرفان محمدرضا اسدی، «الگوی تحقق عدالت اجتماعی در اسلام و مسیحیت؛ مطالعه موردی: گفتمان انقلاب اسلامی ایران و الهیات رهایی بخش آمریکای لاتین» مریم‌السادات رضوی، «بررسی تولید غذاهای اصلاح شده ژنتیکی از منظر اخلاقی با تأکید بر منابع اسلامی» 🔸تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی کمال‌الدین نیکنامی، «شیوه‌های روش‌مند بررسی میدانی در باستان‌شناسی» امین محمدی، «عوامل بحران در نظام پرداخت حقوق و مزایا پس از انقلاب مشروطه» 🔹حقوق محسن نیک‌بین، «جایگاه و کارکرد اصول کلی حقوق در حقوق بین‌الملل سرمایه‌گذاری» مهدی مرادی برلیان، «دولت مدرن اسلامی» 🔸 زبان، ادبیات و زبان‌شناسی محمد حسن‌دوست، «فارسی باستان» 🔹علوم اجتماعی و علوم ارتباطات مهشید طالبی ، «حکمرانی آب در ۵۰ سال اخیر و تأثیرات اجتماعی و سیاسی آن بر جامعه» (با تمرکز بر طرح انتقال بین حوضه‌ای دز 🔸علوم اقتصادی، مدیریت محمد توحیدی و سیدعباس موسویان، «بورس‌بازی از نگاه شریعت» 🔹علوم تربیتی، روان‌شناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی خسرو باقری نوع‌پرست، «عاملیت انسان: رویکردی دینی و فلسفی» ضحی حاجی‌ها، «کشف فرآیند وسوسه، لغزش و عود در زنان سوءمصرف کننده مواد و  طراحی بسته پیشنهادی پیشگیری از عود: یک مطالعه نظریه زمینه بنیاد 🔸علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای محسن مهاجرنیا «غیبت امام عصر و تکوّن دانش سیاسی شیعه» سیدمحمدصادق کاظمی «مبانی و الزامات انتخابات در فقه سیاسی شیعه» 🔹 فقه و اصول حمید واسطی، «اجتهاد تمدنی: چیستی، چرایی چگونگی» 🔸فلسفه، منطق و کلام محمدعلی مبینی «خدا، ارزش، عقلانیت» 🔹 مطالعات نظری فناوری اطلاعات، کتابداری مرتضی محمدی استانی، «طراحی فرانمای ریزداده‌ای نسخه‌های خطی بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی و بررسی واکنش موتورهای کاوش وب به پیشینه‌های مبتنی بر آن» 🔸مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) محمدهادی حمیدیان «صورت‌بندی و بررسی عقل‌ورزی در نظریه ولایت فقیه»   🔹 مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی محمدرضا مریدی «گفتمان هنر اسلامی مدرن: مطالعه جامعه‌شناختی هنر مدرن و معاصر سرزمین‌های اسلامی» سهند سلطاندوست «سیر تحول و دوره‌بندی مکتوبات فارسی در باب موسیقی ایرانی» 💠 پیشگامان علوم انسانی و اسلامی علامه محمدتقی جعفری در فیلسوف، الهی‌دان، مفسر و فقیه   آیت‌الله سیدحسن مصطفوی، فلسفه و کلام اسلامی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، علوم سیاسی و فلسفه سیاسی مرحوم حجت‌الاسلام علی رجبی دوانی، تاریخ اسلام 💥شخصیت‌های پیشتاز علوم انسانی و اسلامی حجت‌الاسلام سید یدالله یزدان‌پناه متخصص فلسفه اسلامی و عرفان نظری   دکتر احد فرامرز قراملکی فلسفه و کلام اسلامی، اخلاق حرفه‌ای و فلسفه اخلاق حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، جامعه‌شناسی دکتر حمیرا مشیرزاده، روابط بین‌الملل 🔸سایر مترجم برتر(عربی به فارسی): دکتر موسی اسوار مترجم برتر: دکتر حسین ملانظر مترجم معکوس (فارسی به انگلیسی): دکتر سیدصدرالدین موسوی جشنی نظریه‌پرداز برتر: دکتر عبدالحمید معرفی محمدی انجمن علمی برتر (دانشگاهی): انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران انجمن علمی برتر (حوزوی): انجمن مطالعات سیاسی حوزه نشریه علمی برتر (دانشگاهی): دوفصنامه بین‌المللی حقوق بشر نشریه علمی برتر (حوزوی): فصلنامه علوم سیاسی جایزه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه پژوهش و آموزش عالی علی مدبر (اسلامی) «خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم با رویکرد شبهه‌پژوهی» جاسم دِریس «تبیین و تحلیل مدل ارتباطی قرآن کریم با توجه به مدل‌ها و نظریه‌های رایج رسانه»  هادی سلیمی «تفسیر تحلیل گزاره‌های اقتصادی در ترتیب نزول قرآن» (مطالعه موردی: جامعه‌سازی اقتصادی) محمدحسن شیرزاد «کاربرد الگوهای انسان‌شناسی حمل و نقل در تفسیر قرآن کریم» سید حسین فخر زارع با کتاب «جهان فرهنگی قرآن» نشریه برگزیده: «تحقیقات علوم قرآن و حدیث» از دانشگاه الزهراء(س) 🔸موارد برتر بخش بین‌المللی (شخصیت‌های پیشرو خارجی) طاهر اُلوچ در حوزه اسلام‌شناسی و ایران شناسی از کشور ترکیه سامی امین العَریان در حوزه اسلام شناسی از کشور فلسطین/ ساکن ترکیه جعفر المهاجر در حوزه اسلام شناسی از کشور لبنان مولیادی کارتانگارا در حوزه اسلام‌شناسی از کشور اندونزی آذرمیدخت صفوی در حوزه ایران شناسی از کشور هند نورالدین ابولحیه در حوزه اسلام‌شناسی از کشور الجزایر تحقیق برتر خارجی محمد العاصی در حوزه اسلام‌شناسی با کتاب «تفسیر قرآن» (۱۴ جلد) از کشور لبنان/ ساکن آمریکا 🏆جایزه صلح و دوستی آیت الله محمدعلی تسخیری در حوزه تقریب مذاهب اسلامی از ایران ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره فقه افتراضی «مرکز بین المللی اجتهاد شورایی» انگلیس ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْ
⚡️بیانیه روشنگرانه «مرکز بین المللی اجتهاد شورایی» انگلیس در پی حواشی اخیر ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در پی برخی موضع گیری ها پیرامون «مرکز بین المللی اجتهاد» انگلیس، این مؤسسه با صدور بیانیه ای به روشنگری پیرامون خط مشی های خود پرداخت و پاسخ به برخی حواشی داد. ✍ پانوشت: انتشار این بیانیه، به معنای تأیید سیاست های آن مرکز نیست و هدف از آن، چرخش اطلاعات، رونق گرفتن دیالوگ بین گفتمان های اسلامی و ارتقا فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز میان جریانهای فکری، ادیان و مذاهب با پذیرش اختلاف های فکری متعدد است. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️به بهانه تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد اولویت تبلیغ دین در حوزه های علمیه 💠 معرفی پژوهشی آینده نگارانه در تبلیغ دین در ایران ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📚 سناریوپردازی آینده های تبلیغ دین در ایران، احمد کوهی، پژوهشکده باقرالعلوم، تابستان ۱۴۰۲. 📚 این پژوهش، رساله دکتری نویسنده در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با راهنمایی دکتر مجتبی امیری و حجه الاسلام و المسلمین دکتر حمیدپارسانیاست. این اثر در سال ۱۳۹۸ در کتاب سال حوزه، به عنوان اثر شایسته تقدیر اعلام شد. 📚 در مقدمه این کتاب می خوانیم: «دین به عنوان یک حوزۀ چالش خیز اجتماعی، همواره آینده ای مبهم و سئوال برانگیز داشته است. معمولا تغییرات در ادیان در طول تاریخ به سرعت اتفاق نمی افتاده؛ ولی تغییرات در ظواهر دین، روش های بیان آموزه های دینی و تبلیغ دین همگام با همان سرعت تغییرات جوامع بوده است. 📚 در دورۀ اخیر با افزایش شتاب تغییرات در ابعاد مختلف زندگی بشر، تغییرات در سبک های زندگی، مناسبات ها، نمودها و مرجعیت های دینی نیز سرعت گرفته است؛ علاوه بر اینکه تحولات اجتماعی با سرمنشأ دینی، باعث شده تحولات دین در کانون توجه فوق العاده ای قرار گیرد. 📙 سناریوهای آیندۀ تبلیغ دین می تواند پنجره ای جدید و متفاوت به سمت تحولات پیش روی نظام تبلیغ دین بگشاید و اطلاعات و داده هایی را فراهم سازد که بتوان وصف بهتری از آینده های احتمالی تبلیغ به دست آورد تا بتوان مسیری بهتر برای تبلیغ دین در آینده ناشناخته را ترسیم کرد. 📚 طرح موضوع پژوهش جامع، پرداختن به تبلیغ دین در جهان متفاوت آینده، تبلیغ دین در عصر دیجیتال و سناریوهای دقیق برای آینده تبلیغ دین و پیشنهادهای کاربردی ضرورت مطالعه این کتاب را دوچندان نموده است. ✍ مدیریت سایت و کانال ایتایی مُسْلِمْنا، ضمن تبریک انتشار این اثر به حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر احمد کوهی، مطالعه این کتاب را به همه نهادهای تبلیغی حوزه های علمیه، آینده پژوهان و بویژه مبلغان پیشنهاد می کند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️سه شنبه آینده به میزبانی موسسه مطالعاتی اسماعیلیه وابسته به شبکه توسعه آقاخان، نخستین سالگرد و یادبود پرفسور «ویلفرد مادلونگ» اسلام پژوه آلمانی برگزار می شود. برای اطلاع از پنل های سخنرانی و پخش آنلاین به لینک پیوست مراجعه کنید. https://www.iis.ac.uk/events/in-memoriam-professor-wilferd-madelung/ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️عبور نسل جدید جهان عرب از اندیشه های ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 دیشب و در پی انتشار خبر مرگ «میلان کوندرا» هشتگ های و در توئیتر ترند (پرطرفدار) شد. 🔸 این حجم از واکنش مثبت نسبت به مرگ او برای برخی بهت آور و برای دسته ای نیز غیر قابل انتظار بود. 🔹 این رمان نویس چک، در آثارش با بن مایه های فلسفی، از شیوه اروتیک استفاده و به نقد سیاسی جوامع می پرداخت و محبوب نسل جدید جهان عرب بود. این محبوبیت تا حدی بود که آثارش با فاصله کمتر از یکسال از فرانسوی به عربی ترجمه و توسط نشر معتبر «المرکز الثقافی العربی» به مخاطبان نسل جدید می رسید. 🔸 مشهورترین رمان او «سبکی غیرقابل تحمل کائنات» بود که در این رمان در ضمن نشان دادن زندگی و دغدغه های روشنفکران به دنبال این نکته فلسفی است که راه غلطی در دنیا وجود ندارد و به نوعی باید از تفکر سنتی انحصارگرایانه عبور کرد. ✍ پانوشت: این نکته زیر پوست نسل جدید و جهان عرب آینده را گونه ای دیگر ترسیم می کند که زمان توجه به تفکر محمد بن عبدالوهاب، ابن قیم و محمد بن عبدالوهاب گذشته و مرجعیت فکری نسل جدید عرب، کسان دیگری هستند و این نکته نباید از چشم سلفی پژوهان معاصر ایرانی پنهان بماند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️بنای بر قبور و توسل به اَموات، مشروع در سلفیه هندی و مطرود در سلفیه نجدی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🎞 به پیوست جدیدترین موضع گیری تند ربیع بن الهادی المدخلی (از رهبران سلفی عربستان) نسبت به بنا بر قبور و توسل به مردگان که توسط سلفیه هندی و جماعت تبلیغ مجاز است تقدیم می شود. 🔸 در این ویدئو، ربیع المدخلی نسبت به بنا بر قبور و تشفع به قبر مولوی محمد الیاس (مؤسس و امیر جماعت تبلیغ هند) در مسجد و جماعت خانه نظام الدین اولیا دهلی اعتراض و این رفتار را شرک آشکار می داند. از نظر او این جماعت بخاطر این رفتارها بدعت گزاران امت اسلام هستند. ✍ پانوشت: (۱). جماعت تبلیغ پارادوکسیکال ترین جریان اسلامی هستند که از طرفی مجاز به تبلیغ در اسرائیل و از سویی دیگر از فعالیت آنها در عربستان جلوگیری می شود. (۲). یادداشت «ناگفته هایی در مورد تبلیغی جماعت ها» را اینجا بخوانید. http://muslimna.ir/jariyan-shenasi/3281-2022-08-21-23-00-00.html) (۳). همچنین یادداشت «درباره تبلیغی جماعت ها، پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام» را اینجا بخوانید؛ (http://muslimna.ir/news/3214-2021-11-05-09-43-48.html) 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
◾️ تاریخ عزاداری امام حسین (ع) در ایران (۱) ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ▪️بخش اول: آل‌بویه و نخستین تعطیلی عاشورا ▪️آل‌بویه (آغاز حکومت ۳۲۲ و دوران غیبت صغری) در طبرستان و به دست علویان اسلام آوردند. آنان در آغاز بیشتر زیدی بودند و بعد از مدتی در صدد حمایت از معتزله و شیعه و احیای شعائر مذهبی شیعه برآمدند. ▪️از بین امرای آل‌بویه احمد معزالدوله (۳۲۴-۳۵۶ ق) بیش از دیگران به اقامه عزا اهتمام می‌ورزید. بی‌شک مهم‌ترین اقدام معزالدوله در راستای ترویج آیین‌های شیعی رسمی و علنی کردن اقامۀ عزا بر امام حسین بود. وی در عاشورای سال ۳۵۲ هجری، دستور بسته شدن بازارها و تعطیلی خرید و فروش را صادر کرد و فرمان داد تا مردم شیون‌کنان به خیابان‌ها بریزند و در قالب راه‌اندازی دسته‌های سوگواری به اقامۀ عزا و نوحه‌خوانی بپردازند. ▪️در این روز زنان با رخت عزا و صورت‌های سیاه و لباس‌های پاره در کوچه‌ها و خیابان به راه افتادند، در حالی که سیلی به صورتشان می‌زدند و از غم و اندوه بر حسین شهید ولوله و هلهله می‌کردند. ▪️اقامۀ عزای محرم به مدت یک‌ دهه را نیز از ابتکارات معزالدوله دانسته‌اند. معزالدوله خود همراه با وزرا و اعیان دولتش هر پنجشنبه به زیارت مزار امام جواد و امام کاظم (علیهماالسلام) می‌رفت و شب جمعه را در آنجا به صبح می‌رسانید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️در دهۀ اول محرم هر روز در کانال «مرکز پژوهش های تاریخی» تحت اشراف مورخ دقیق النظر استاد آیت الله یوسفی غروی، گزیده‌ای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر می کند. در این مجموعه از دوران آل‌بویه آغاز می‌کنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دوره‌های مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و به‌خصوص شیوۀ ارجاع‌دهی درون‌متنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند. برای اطلاع به آدرس زیر مراجعه کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️چرایی مواضع ضعیف بن سلمان و اردوغان در قرآن سوزی سوئد ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 در حالی که اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است، اما موضع گیری ترکیه و عربستان در این حادثه بسیار سطحی و ضعیف بود. 🔸 پس از سومین قرآن سوزی در شش ماه گذشته در کشور سوئد خیابانهای بسیاری از کشورهای اسلامی تبدیل به محل اعتراض علیه این واقعه شده است؛ چنانچه عراق در راه قطع ارتباط دیپلماتیک با سوئد می‌باشد و وزیر خارجه ایران نیز از عدم پذیرش سفیر بعدی سوئد خبر داده است. 🔹 در تحلیل سستی مواضع ترکیه و سعودی باید مدنظر داشت که دولت سوئد از اکتبر ۲۰۲۲ پس از چندین سال از دست احزاب چپ خارج شد و «اولف کریسترسن» رهبر حزب محافظه‌کار از حزب «مودریت» به قدرت رسید. حزب مودریت ضمن اینکه عضویت در ناتو را بصورت جدی دنبال می کند به بسیاری از احزاب مهاجرستیز سوئد نزدیک است. هر چند بین حزب «مودریت» و «سوئد دمکرات» به رهبری جیمی آکسون که به جریان اولتراراست نزدیک است تضادهایی وجود دارد ولی آکسون توانستند توفیق بالایی در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ کسب کند. در واقع دولت کریسترسن حاصل ائتلاف این دو حزب علیه سوسیال‌ دمکراتهاست که این به معنی قدرت گرفتن احزاب مهاجرستیز و اسلام ستیز در سوئد می باشد؛ روندی که از انفجارهای ۲۰۱۱ در نروژ تقویت شد. 🔸 از سوی دیگر تضاد بین اسلامگرایان خاورمیانه و دولت سوئد که میل به عضویت در ناتو دارد چیز پنهانی نیست. دور شدن احزاب اسلامگرا همچون جریان فاتح اربکان و هداپارتی که با وجود ائتلاف با اردوغان از عضویت سوئد در ناتو جانبداری نمی‌کنند، باعث تضعیف بازی اردوغان در جهت سیاست های ناتو خواهد شد؛ چیزی که بنظر می‌رسد با عدم تمایل بایدن به فروش F16 به ترکیه این شکاف شدیدتر خواهد شد. 🔹 در واقع اردوغان و بن سلمان هر دو از سیاست اسلام ستیز سوئد متضرر می شوند؛ بن‌سلمان که در حال عبور از اسلام گرایی می باشد؛ واکنش متحد مسلمانان علیه قرآن‌سوزی در سوئد را خطری علیه خود و در جهت تقویت بازی قطر می‌بینید و اردوغان نیز از این جهت که واکنش علیه این واقعه نه تنها افکار عمومی ترکیه بلکه مؤتلفین با وی را دچار شکاف با تصمیمات خود خواهد کرد بیمناک است؛ زیرا این واکنش به تضعیف دولت اردوغان در بهره‌گیری از کارت سوئد در برخورد با غرب می‌انجامد. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️مشاهدات آدونیس دگراندیش شهیر سوری از بی حجابی اجباری در عربستان جدید ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در چند اخیر آدونیس بزرگترین شاعر نوگرای عرب، دگراندیش سوری و ناسیونالیست عرب در حاشیه هفدهمین جشنواره زبان آمازیغی (festival twiza) دانشگاه طنجه مراکش حضور و به گزارش از سفر اخیرش به عربستان سعودی پرداخت. او در این سخنرانی از وضعیت فرهنگی متفاوت در عربستان پسا بن سلمان گزارش های جالبی بیان کرده است. 🔸آدونیس که منتقد اسلام سنتی و سلفیه درباری است و بارها از سوی گروه های تکفیری به ترور، سوزاندن کتاب ها و آتش زدن شعرهایش تهدید شده است در این کلیپ پربازدید در جهان عرب تصریح می‌کند: «اولین مرتبه ای که قصد سفر به عربستان داشتم، نه به خاطر رفتن به حج و زیارت بود، بلکه به جهت علقه شدید عربی ام برای آشنایی با اسلاف عرب و شناخت ماهیت زبان عربی بود تا بدانم اسلاف و گذشتگان هم زبانم در چه شرایطی زندگی می کردند. به همین جهت از سفارت عربستان در فرانسه تقاضای ویزای سیاحتی کردم، اما مسئولین سفارتخانه اطلاع دادند که «بن‌باز» مفتی اعظم عربستان حکم قتل تو را صادر کرده و سفر تو به عربستان بسیار پرمخاطره خواهد بود و منصرف شدم. 🔹 وی در ادامه این کلیپ می‌گوید: «من بعد از این فتوا، موضوع سفر به عربستان را به طور کل فراموش کردم و حتی زمان شنیدن اصلاحات بن سلمان، با وجود دعوت‌های مکرر از مجامع علمی عربستان همه آنها را رد کردم تا شائبه‌ بهره‌برداری سیاسی از سفرم پیش نیاید؛ تا اینکه امسال دکتر «منصور الحارفی» رئیس آکادمی شعر سعودی که از دانش‌آموختگان بریتانیا است، به بهانه روز جهانی شعر با من تماس گرفت و من را به عربستان دعوت کرد که این بار نتوانستم دعوت او را اجابت نکنم.» 🔸 در سفر اخیرم به عربستان، نخستین مسئله ای که غافلگیرم کرد صحنه‌ های گسترده بی‌حجابی زنان سعودی در همه اماکن عمومی از هتل‌ها گرفته تا رستوران‌ها و خیابان‌ها بود به طوری که من تنها چهار الی پنج نفر زن را دیدم که حجاب داشتند!! 🔹 آدونیس با درست خواندن تصمیم دولت سعودی در لغو حجاب تصریح کرده که تنها با چهار تا پنج نفر زن محجبه در عربستان صحبت کرده است که التزام‌شان به پوشش آنها به حجاب، نه بخاطر اعتقاد مذهبی، بلکه فقط به جهت احترام به خواسته های والدینشان بوده است و مباحث مذهبی سنتی در نسل جدید عربستان کاملا رنگ باخته است. 🎥 متأسفانه به دلیل محدودیت حجم ایتا امکان بارگزاری این ویدئو در ایتا فراهم نشد و برای مشاهده این ویدیو به کانال تلگرامی، واتس اپی و کانال ما در پیام رسان بله مراجعه کنید. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J