eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
338 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️چرایی مواضع ضعیف بن سلمان و اردوغان در قرآن سوزی سوئد ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 در حالی که اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است، اما موضع گیری ترکیه و عربستان در این حادثه بسیار سطحی و ضعیف بود. 🔸 پس از سومین قرآن سوزی در شش ماه گذشته در کشور سوئد خیابانهای بسیاری از کشورهای اسلامی تبدیل به محل اعتراض علیه این واقعه شده است؛ چنانچه عراق در راه قطع ارتباط دیپلماتیک با سوئد می‌باشد و وزیر خارجه ایران نیز از عدم پذیرش سفیر بعدی سوئد خبر داده است. 🔹 در تحلیل سستی مواضع ترکیه و سعودی باید مدنظر داشت که دولت سوئد از اکتبر ۲۰۲۲ پس از چندین سال از دست احزاب چپ خارج شد و «اولف کریسترسن» رهبر حزب محافظه‌کار از حزب «مودریت» به قدرت رسید. حزب مودریت ضمن اینکه عضویت در ناتو را بصورت جدی دنبال می کند به بسیاری از احزاب مهاجرستیز سوئد نزدیک است. هر چند بین حزب «مودریت» و «سوئد دمکرات» به رهبری جیمی آکسون که به جریان اولتراراست نزدیک است تضادهایی وجود دارد ولی آکسون توانستند توفیق بالایی در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ کسب کند. در واقع دولت کریسترسن حاصل ائتلاف این دو حزب علیه سوسیال‌ دمکراتهاست که این به معنی قدرت گرفتن احزاب مهاجرستیز و اسلام ستیز در سوئد می باشد؛ روندی که از انفجارهای ۲۰۱۱ در نروژ تقویت شد. 🔸 از سوی دیگر تضاد بین اسلامگرایان خاورمیانه و دولت سوئد که میل به عضویت در ناتو دارد چیز پنهانی نیست. دور شدن احزاب اسلامگرا همچون جریان فاتح اربکان و هداپارتی که با وجود ائتلاف با اردوغان از عضویت سوئد در ناتو جانبداری نمی‌کنند، باعث تضعیف بازی اردوغان در جهت سیاست های ناتو خواهد شد؛ چیزی که بنظر می‌رسد با عدم تمایل بایدن به فروش F16 به ترکیه این شکاف شدیدتر خواهد شد. 🔹 در واقع اردوغان و بن سلمان هر دو از سیاست اسلام ستیز سوئد متضرر می شوند؛ بن‌سلمان که در حال عبور از اسلام گرایی می باشد؛ واکنش متحد مسلمانان علیه قرآن‌سوزی در سوئد را خطری علیه خود و در جهت تقویت بازی قطر می‌بینید و اردوغان نیز از این جهت که واکنش علیه این واقعه نه تنها افکار عمومی ترکیه بلکه مؤتلفین با وی را دچار شکاف با تصمیمات خود خواهد کرد بیمناک است؛ زیرا این واکنش به تضعیف دولت اردوغان در بهره‌گیری از کارت سوئد در برخورد با غرب می‌انجامد. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️مشاهدات آدونیس دگراندیش شهیر سوری از بی حجابی اجباری در عربستان جدید ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در چند اخیر آدونیس بزرگترین شاعر نوگرای عرب، دگراندیش سوری و ناسیونالیست عرب در حاشیه هفدهمین جشنواره زبان آمازیغی (festival twiza) دانشگاه طنجه مراکش حضور و به گزارش از سفر اخیرش به عربستان سعودی پرداخت. او در این سخنرانی از وضعیت فرهنگی متفاوت در عربستان پسا بن سلمان گزارش های جالبی بیان کرده است. 🔸آدونیس که منتقد اسلام سنتی و سلفیه درباری است و بارها از سوی گروه های تکفیری به ترور، سوزاندن کتاب ها و آتش زدن شعرهایش تهدید شده است در این کلیپ پربازدید در جهان عرب تصریح می‌کند: «اولین مرتبه ای که قصد سفر به عربستان داشتم، نه به خاطر رفتن به حج و زیارت بود، بلکه به جهت علقه شدید عربی ام برای آشنایی با اسلاف عرب و شناخت ماهیت زبان عربی بود تا بدانم اسلاف و گذشتگان هم زبانم در چه شرایطی زندگی می کردند. به همین جهت از سفارت عربستان در فرانسه تقاضای ویزای سیاحتی کردم، اما مسئولین سفارتخانه اطلاع دادند که «بن‌باز» مفتی اعظم عربستان حکم قتل تو را صادر کرده و سفر تو به عربستان بسیار پرمخاطره خواهد بود و منصرف شدم. 🔹 وی در ادامه این کلیپ می‌گوید: «من بعد از این فتوا، موضوع سفر به عربستان را به طور کل فراموش کردم و حتی زمان شنیدن اصلاحات بن سلمان، با وجود دعوت‌های مکرر از مجامع علمی عربستان همه آنها را رد کردم تا شائبه‌ بهره‌برداری سیاسی از سفرم پیش نیاید؛ تا اینکه امسال دکتر «منصور الحارفی» رئیس آکادمی شعر سعودی که از دانش‌آموختگان بریتانیا است، به بهانه روز جهانی شعر با من تماس گرفت و من را به عربستان دعوت کرد که این بار نتوانستم دعوت او را اجابت نکنم.» 🔸 در سفر اخیرم به عربستان، نخستین مسئله ای که غافلگیرم کرد صحنه‌ های گسترده بی‌حجابی زنان سعودی در همه اماکن عمومی از هتل‌ها گرفته تا رستوران‌ها و خیابان‌ها بود به طوری که من تنها چهار الی پنج نفر زن را دیدم که حجاب داشتند!! 🔹 آدونیس با درست خواندن تصمیم دولت سعودی در لغو حجاب تصریح کرده که تنها با چهار تا پنج نفر زن محجبه در عربستان صحبت کرده است که التزام‌شان به پوشش آنها به حجاب، نه بخاطر اعتقاد مذهبی، بلکه فقط به جهت احترام به خواسته های والدینشان بوده است و مباحث مذهبی سنتی در نسل جدید عربستان کاملا رنگ باخته است. 🎥 متأسفانه به دلیل محدودیت حجم ایتا امکان بارگزاری این ویدئو در ایتا فراهم نشد و برای مشاهده این ویدیو به کانال تلگرامی، واتس اپی و کانال ما در پیام رسان بله مراجعه کنید. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️از رستاخیز حسینی تا سوگواره شیعی در تحلیل دکتر علی الوردی جامعه شناس عراقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔴 دکتر علی الوردی جامعه شناس مشهور عراقی در کتاب «مهزله العقل البشری» در ضمن تحلیل های اجتماعی جهان به نهضت حسینی در عاشورای ۶۱ قمری اشاره و امام حسین را «الامام الثائر/ رهبر انقلابی» خطاب می کند. 🔴 او می نویسد: «تمام افراد جامعه تحت نفوذ یک هیپنوتیزم جمعی‌‌ قرار دارند که هیپنوتیزگر، خود افراد جامعه‌ هستند. تنوع ساختارهای اجتماعی جوامع گوناگون، حرکت های اصلاحی تاریخی را به اشکال متناسب با ساختار آن جوامع تبدیل و این واقعیت، ماهیت نهضت های انقلابی تاریخی را از بین برده و اثر آن را در طول تاریخ خنثی کرده است.» 🔴 وی به نوعی مشابه انتقاداتی که دکتر شریعتی از عزاداری شیعیان ایرانی داشت با انتقاد تند از شیعیان عراقی که همه ساله به برپایی آیین های اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا (ع) می پردازند و از حرکت اصلاحی امام حسین (ع) دور می شوند و می نویسد: «شیعیان ماهیت حرکت حسینی را به فستیوال های سوگ تبدیل کرده اند و اکنون چیزی از روحیه انقلابی و اصیل حسینی در حرکت اصلاحی امام حسین (ع) وجود ندارد. 🔴 الوردی برای اثبات مدعای خود به فروق اللغه تمسک می جوید و تصریح می کند: «واژه «عِبرة» به کسر ع به معنای پند آموزی و عبرت گیری است؛ ولی «عَبرة» با فتحه ع به معنای اشک های سرازیر شده از گونه های صورت گریه کننده است که از گونه عبور و به پایین صورت سرازیر می شود. 🔴 علی الوردی با این فرق لغوی می نویسد: «آیین‌های سوگواری شیعیان عراقی، عِبرت حسینی را به عَبرت شیعی تبدیل کرده است و اکنون اندرز گرفتن از نهضت حسینی، به اشک‌ ریزی شیعیان تبدیل شده است!!! 🔴 او نبرد یزید با امام حسین (ع) را بهترین تجلی تزاحم های جوامع شرقی دانسته و تداوم کشمکش درونی بین امام حسین (ع) و یزید در این جوامع را عامل بقای آیین‌های عزاداری می داند. 🔴 وی در این کتاب، ضمن بیان مشاهدات عینی خود از رفتارهای دوگانه صاحبان موکب‌های عراقی که همه ساله ضیافت‌های حسینی را برپا می‌کنند می‌نویسد: «همان‌ صاحبان مجالس اشکی که در ماه محرم بر امام حسین (ع) گریه می‌کنند، در سایر ماه ها وی و اهدافش را می‌کشند.» ✍ پانوشت: ✔️ در نیم قرن اخیر، دو قطبی کاذب «برپایی عزاداری و اشک بر امام حسین ع» و «الگوگیری از حرکت اصلاحی نهضت عاشورا» بخشی از تقابل اسلام سیاسی و اسلام سنتی بوده است. ✔️ در حالی که روایات ائمه اطهار (ع) با دستورهای استحباب عزاداری و گریستن بر امام حسین (ع)، استحباب زیارت و تبرک و سجده به تربت حسینی و استحباب یاد امام حسین هنگام نوشیدن آب سعی در جاودانه سازی عاشورا و فرازمانی کردن نهضت حسینی داشتند و تقابل «اشک و عزا» و «اسلام الحرکی» یک مواجه باطل است. ✔️ نباید فراموش کرد که بستر تحلیل های اجتماعی از نهضت حسینی، از آبشخور آیین های عزاداری و اشک بر امام حسین (ع) برخاسته است و اگر اشک و سوگ بر حسین نبود، تحلیل های عدالت خواهانه، ظلم ستیزانه و اصلاحی از نهضت حسینی مجالی برای بروز نداشت. ✔️ النهایه اینکه هر نوع برداشت سیاسی، اجتماعی و پویا از نهضت حسینی نباید بهانه ای برای تضعیف روایات ثواب بکاء و عزاداری را به وجود آورد‌ و به تضعیف مجالس حسینی منتج شود. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🔴 الگوگیری از نهضت حسینی در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ◾️ یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده،‌ این است که قیام امام حسین علیه السلام استثناء است یا قاعده؟ 1⃣ دیدگاه اسلام سنّتی: به نظر می رسد اکثر فقهای اسلام سنّتی در طول تاریخ معتقد بوده اند؛ قیام امام حسین علیه السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست. ⚫️ این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می کردند؛ ۱. در روایات متعددی هنگامی که از معصومین ع درباره زمان قیام سوال می شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می انداختند. ۲. روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام در مکان ها و زمان های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق (ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می داند. ۳. روایاتی که بیان می کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است. 2⃣ دیدگاه اسلام سیاسی: اما بزرگان اسلام سیاسی معقتدند شرایط زمان امام حسین علیه السلام به گونه ای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود،‌ قیام می کرد. ائمه اطهار علیهم السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین ع با آن شرایط یک قاعده است و می تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد. ⚫️ بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین ع قابل پذیرش و یک قاعده است. 🔴 در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت علیهم السلام وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می کرد که دیگری انجام داده است. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️امر به معروف و نهی از منکر امام حسین علیه السلام، تکلیفی فردی و استثنایی یا وظیفه ای کلی و همگانی؟ ✍به قلم: محمدصابر صادقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹امام حسین علیه السلام فرموده اند: «أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر» 🔸از جمله تحلیل‌هایی که درباره قیام و نهضت سیدالشهدا علیه السلام مطرح می‌شود و غالبا نتیجه‌ای جز دعوت به سکون و انفعال در برابر ظالمین و مستکبرین ندارد، غیر قابل الگو بودن قیام امام حسین علیه السلام، اختصاصی و وظیفه شخصی تلقی کردن آن در برخی طیف های اسلام سنتی است. 🔹هر چند دلیل معتنابهی برای این موضوع یافت نشد؛ اما این توجه به مدعا یک اثر واضح دارد و آن بی اثر ساختن حرکت و قیام سیدالشهدا علیه السلام و خون شریف و مبارک ایشان در امتداد تاریخ است. تحلیلی برای مسکوت گذاشتن نهضت حسینی که به ضد اهداف و خون پاک ثارالله بدل شده است. 🔸برای اینکه نشان دهیم این تحلیل خلاف کلیت و حرکت امام حسین علیه السلام است و به آنتی تز نهضت حسینی بدل شده است ـ با احترام به برخی قائلین احتمالی ـ به فقه ـ باب امر به معروف و نهی از منکر ـ در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی ره مراجعه می کنیم، تا وظیفه انسان مسلمان در امر به معروف و نهی از منکر در موقعیتی که سیدالشهدا علیه السلام واقع شد، پی ببریم. 🔹امام خمینی در تحریر الوسیله (جلد 1 ـ ص 472) در شرط چهارم ـ عدم ترتب مفسده و ضرر بر امر و نهی ـ بعد از بیان اینکه اگر آمر یا ناهی از وقوع ضرر یا مفسده ای برای خودش یا دیگر مومنین ـ جان، مال، آبرو ـ بترسد امر و نهی واجب نیست، در مسئله ششم میفرماید: «لو كان المعروف و المنكر من الأمور التي يهتم به الشارع الأقدس‌كحفظ نفوس قبيلة من المسلمين و هتك نواميسهم أو محو آثار الإسلام و محو حجته بما يوجب ضلالة المسلمين أو إمحاء بعض شعائر الإسلام كبيت اللّٰه الحرام بحيث يمحى آثاره و محله و أمثال ذلك لا بد من ملاحظة الأهمية، و لا يكون مطلق الضرر و لو النفسي أو الحرج موجبا لرفع‌ التكليف، فلو توقفت إقامة حجج الإسلام بما يرفع بها الضلالة على بذل النفس أو النفوس فالظاهر وجوبه فضلا عن الوقوع في ضرر أو حرج دونها‌» «اگر معروف و منکر از اموری باشد که شارع مقدس به آن اهتمام ـ ویژه ـ دارد، مانند حفظ جان و نوامیس قبیله ای ـ گروهی، جمعی ـ از مسلمین یا محو آثار اسلام و محو حجت آن ـ اعتبار ـ به نحوی که موجب گمراهی مسلمین بشود یا برخی شعائر اسلام از بین برود مانند بیت الله الحرام به نحوی که اثری از آن نماند و مانند این مثال ها، پس در این موارد ملاحظه و توجه به اهمیت مسئله مهم است. ـ پس مطلق ضرر یا حرج در امر و نهی موجب رفع تکلیف نیست ـ پس اگر اقامه حجت‌ها و امور مهم اسلام ـ که با نبودشان گمراهی و ضلالت پیش می آید ـ متوقف باشد بر بذل جان یا جان‌ها، ظاهر آن است ـ که امر و نهی ـ واجب است، چه برسد به اینکه ضرر یا حرجی پیش بیاید» 🔸ایشان در مسئله های ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ چند عنوان را از مصادیق امور مهم دانسته اند که ضرر و حرج موجب سقوط تکلیف در برابر آن نمی‌باشد و امر و نهی واجب است. مانند بدعت در اسلام، معروف شدن منکر، سکوت در برابر ظالمین، سکوت در برابر جرئت ظالمین در گسترش محرمات، سکوت در برابر اعوان ظالمین قلمداد کردن علما. 🔹 قید مهم در این چند تکلیف شرعی مخاطب آنهاست، "علماء الدين و رؤساء المذهب"، این دو دسته چنین وظایف خطیری بر عهده دارند. نه عموم مکلفین. 🔸از این نقطه محل عزیمت سیدالشهدا علیه السلام فهمیده می‌شود که قیام و حرکت، وظیفه شرعی آن حضرت در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر بوده است نه یک مأموریت اختصاصی و غیر قابل الگو. بلکه فعل آن حضرت نشان دهنده مراتب امر و نهی و قیود آن می‌باشد و وظایف علما و روئسای مذهب شیعه از آن فهمیده می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/atraf_man 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J