eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
احترام اقوام مختلف ساکن کشور، روحیه اخوت، صمیمیت و برادری و ذهنیت صلح‌پذیری را در جامعه نهادینه سازیم. ۵- تصمیم امارت اسلامی مبنی بر عدم تعقیب افراد به خاطر سوابق فعالیت، اظهار نظر و موضع‌گیری‌ها و جلوگیری افراد مسلح از تلاشی خانه‌ها به هر بهانه‌ای، قابل تحسین است. اما بعضاً دیده می‌شود که خلاف آن رفتارهایی صورت می‌گیرد، شاید هم این خلاف‌رفتاری‌ها از جانب افراد غیرمسؤول با سوءاستفاده از شرایط موجود باشد. لذا اجلاس مشورتی از مسؤولین محترم امنیتی و سیاسی می‌خواهد که از تلاشی خانه‌ها جداً جلوگیری نموده، این موضوع را در سراسر کشور با جدیت تعقیب نمایند تا موجب جلب اعتماد و آرامش روحی و روانی مردم گردد. ۶- دین مقدس اسلام دین اعتدال، وسطیت و میانه‌روی است و در فرهنگ و معارف اسلامی بر دوری و اجتناب از افراط و تفریط در رفتار و کردار مسلمان‌ها تأکید فراوانی شده و قرآن کریم امت مسلمان را امت وسط خوانده است. انتظار داریم این اصل مهم قرآنی در نظام اسلامی و در رفتار مقامات مسؤول مورد توجه جدی و عمیق قرار گیرد. ۷- ملت مسلمان افغانستان انتظار دارد در پی ختم جنگ، حکومت همه‌شمول و آیینه‌ی تمام‌نمای همه اقشار، اقوام و پیروان مذاهب اسلامی ساکن کشور تشکیل و در تفاهم با جناح‌های مختلف شکل گیرد. تشکیل حکومت جدید، هرچه به تأخیر بیفتد باعث بی‌اعتمادی و تشویش بیشتر مرم و مشکلات اقتصادی می‌گردد؛ لذا شرکت‌کنندگان در اجلاس مشورتی خواستار تسریع روند تشکیل حکومت همه‌شمول می‌باشد. ۸- طبیعت حکومت همه‌شمول ایجاب می‌نماید که در نهادهای حکومتی و قضایی ، در سطوح سیاسی، اداری و تخنیکی باید نخبه‌گان و شخصیت‌های علمی همه اقوام و مذاهب کشور بر اساس شایستگی و لیاقت فرصت حضور و ارائه خدمات برای شهروندان کشور را داشته باشند. ۹- اجلاس مشورتی تأکید می‌نماید مطالبه درج مذهب جعفری و قانون احوال شخصیه اهل تشیع در قانون اساسی و همچنین در تشکیل حکومت همه‌شمول و فراگیر حضور همه اقوام از موارد اصولی و غیرقابل انعطاف بوده و بنیاد اساسی برای ثبات و استحکام نظام اسلامی در کشور است. ۱۰- ما اشتراک‌کنندگان اجلاس از فیصله شورای علمای شیعه افغانستان در مورد مؤلفه‌های نظام اسلامی قابل قبول برای همه شهروندان کشور، حمایت می‌کنیم؛ که طی مکتوب مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۸ با جوانب ذی‌دخل مذاکرات از جمله طالبان شریک ساخته شده بود و یک بار دیگر در بیانیه نشست خبری مورخ ۱۴۰۰/۶/۲ تأکید کرده است. ۱۱- حمایت از حقوق زنان در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی و فرهنگی، مطابق احکام شریعت اسلامی صورت گیرد. ۱۲- مطابق وعده تحریک اسلامی طالبان, حکومت همه شمول و نظام اسلامی قابل پذیرش همه مردم در تفاهم با جهت های مختلف کشور به وجود خواهد امد. بنا براین اجلاس مشورتی خواستار آن است که شورای علمای شیعه افغانستان در همه تصامیم مهم کشوری شرکت داشته باشد. ۱۳- شرکت‌کنندگان اجلاس مشورتی تأکید می‌نمایند که در آینده نباید از خاک افغانستان هیچ کشور همسایه یا غیرهمسایه ما متضرر گردند و متقابلاً انتظار داریم سایر کشورها نیز حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال افغانستان را احترام نمایند؛ تا همزیستی مسالمت‌آمیز، حسن همجواری، مناسبات نیک و کمک‌کننده به صلح جهانی داشته باشیم. ۱۴- شرکت‌کنندگان اجلاس از شورای علمای شیعه افغانستان می‌خواهد که به حیث نهاد دینی و مستقل جامعه تشیع افغانستان مذاکرات را با طالبان، با در نظر داشت مفاد این قطعنامه تا نهایی ساختن گفت‌وگوها و رسیدن به نتیجه مورد قبول هر دو جانب و اتخاذ تصمیم مشترک ادامه دهد. ضمن تشکر از تمامی جریان‌هایی که تاکنون در این عرصه فعال بوده‌اند از آنان می‌خواهد؛ با شورای علمای شیعه افغانستان همکار شوند. - والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته. سومین نشست مشورتی شورای علمای شیعه افغانستان ۱۴۰۰/۶/۱۶ ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
💠مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه های علمیه) به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🔵 نشست علمی مجازی «طالبان و داعش: اشتراکات و افتراقات» 🔰 با حضور: 🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی 🔹بررسی تطبیقی زمینه های ظهور و افول طالبان و داعش 🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان 🔹اشتراکات و افتراقات فکری و عقیدتی طالبان و داعش 🎤 جناب آقای دکتر یاسر قزوینی 🔹اشتراکات و افتراقات سیاسی (فلسفه سیاسی) طالبان و داعش 🔰 دبیر علمی نشست: 🎤 حجت الاسلام و المسلمین حمید الله رفیعی ⏰زمان: پنج شنبه 18 شهریور 1400 ساعت 11 الی 13 📺 پخش زنده از طریق آپارات، اینستاگرام و سایت پاسخ تی وی از طریق لینک‌های زیر: ►pasokh.tvaparat.com/pasokhtv/liveinstagram.com/pasokhtv ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
واکنش شورای علمای شیعه افغانستان نسبت به اعلام وزرای کابینه طالبان بسم الله الرحمن الرحیم و اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا (اسرا، ۳۴) در پی تحولات اخیر، تسلط و تصرف تحریک اسلامی طالبان بر پایتخت و ولایات کشور بر اساس وعده‌های طالبان به ملت افغانستان و جامعه جهانی، مبنی بر ایجاد حکومت همه‌شمول و آینه‌ی تمام‌نمای همه اقوام، اقشار و پیروان مذاهب اسلامی موجود در کشور و همچنین ایجاد نظام اسلامی مورد پذیرش مردم افغانستان، اعلام سرپرست وزرا بدون شمولیت اشخاص شایسته از همه اقوام مختلف افغانستان، به خصوص جامعه تشیع، خلاف انتظار بود. شورای علمای شیعه افغانستان کابینه غیرهمه‌شمول اعلام‌شده از سوی تحریک اسلامی طالبان را به صلاح و منفعت کشور ندانسته، غیرعادلانه تلقی می‌نماید که موجب بروز مشکلاتی برای جامعه و کشور خواهد شد. بنابراین شورای علمای شیعه افغانستان به تحریک اسلامی طالبان یاد اوری می‌نماید که برای تحقق وعده‌های خویش و در جهت همه‌شمول ساختن کابینه سرپرست، اقدام و زمینه‌های مثبت را برای همیاری، اخوت، برادری، همکاری و مساعی مشترک جهت حل مشکلات موجود در کشور به وجود آورد. شورای علمای شیعه افغانستان ۱۴۰۰/۶/۱۷ برابر با ۱۴۴۳/۲/۱ ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٤) 🔴ایران، طالبان و احمد مسعود ✍به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹 طالبان در کمتر از ده روز از قندهار در جنوب افغانستان به کابل رسید. هیچ گروه و حزبی در این حرکت مقابل طالبان نایستاد و پایتخت با پنج میلیون جمعیت در کمتر از دو ساعت به تصرف طالبان درآمد. 🔹اکنون تنها فردی که در مقابل طالبان ایستاده است، احمد مسعود در دره پنجشیر است. لذا بسیاری از افراد در دوگانه حق طلبی و مصلحت اندیشی متحیر مانده اند که کدام طرف را ترجیح دهند. در همین راستا نکات ذیل تقدیم می گردد: 1⃣ ایران در دوران گذشته، از طالبان زخم های فراوانی خورده است. لذا هیچ کس در ایران علاقه ای به سرکار آمدن طالبان ندارد، اما باید بدانیم که در دوره جدید برخی رفتارهای طالبان تغییر کرده است. قطعا این تغییر رفتار، تاکتیکی است ولی نمی توان آن را نادیده گرفت. باید بر این تاکتیک تأکید کرد و مطالبات مردم افغانستان را از این روزنه پیگیری کرد و به یک روش تبدیل کرد. 2⃣ حق طلبی ایران اقتضا می کند به احمد مسعود کمک کند، اما این سوال مطرح است که آیا از پنجشیر به سلامت بیرون می آید؟ آیا این حق طلبی باعث هرج و مرج بیشتر در افغانستان نمی شود؟ آیا آمریکا برای ایران نقشه نکشیده است؟ فضا غبارآلود است و بیم فتنه های فراوان می رود. لذا عقل حکم می کند تا احتیاط را شیوه رفتار خود کند. 3⃣ آمریکا بیست سال با آن همه امکانات و تجهیزات نتوانست کنترل افغانستان را به دست آورد، اگرچه همراهان متعددی هم داشت. بنابراین در این موقعیت حساس کنونی، ورود نظامی به افغانستان و کمک به احمد مسعود به هیچ وجه عاقلانه نیست، اما کمک های انسان دوستانه هم نباید فراموش شود. هم به مردم پنجشیر و هم به فوج آوارگان لب مرز. امروز موکب های حسینی نباید مرزهای شرق ایران را تنها بگذارند. حسین اکنون آنجا ایستاده است. 4⃣ رفتار مردم افغانستان در مقابل طالبان نشان می دهد مردم افغانستان از جنگ خسته اند و تاب ایستادن در مقابل اسلام طالبانی با روحیه پشتونوالی را ندارند، لذا به نظر می رسد ورود ایران به جنگ در افغانستان و کمک به احمد مسعود، حتی به مصلحت مردم افغانستان نیست. 5⃣ به نظر می رسد میدان مبارزه در افغانستان تغییر کرده و به جای مبارزه مسلحانه، باید به صورت فرهنگی و سیاسی وارد شد. مثل محکومیت حمله طالبان به پنجشیر از سوی وزارت خارجه ایران یا بیانیه های شورای علمای شیعه افغانستان. 6⃣ورود ما به جنگ در افغانستان هیچ توجیه بین المللی و قانونی ندارد. لذا همه کسانی که امروزه از احمد مسعود حمایت می کنند، قطعا با ورود ایران برای کمک به وی، به عنوان دخالت خارجی از آن یاد کرده و هجمه سنگین تبلیغات رسانه ای را علیه ایران به راه خواهند انداخت. 7⃣باید رسانه ها این مطلب را به وضوح برای مردم توضیح دهند که ما نگران مردم افغانستان هستیم و از بسیاری از عملکردهای طالبان بیزاریم، اما باید در هر حال از جنگ پرهیز کنیم و راه‌های دیگر را دنبال کنیم. 8⃣به همین دلیل در دوگانه حق طلبی و مصلحت اندیشی، باید از ورود به جنگی ناخواسته در افغانستان پرهیز کرد و از راه های قانونی و سیاسی و رسانه ای کار را پیگیری نمود. 9⃣ در پایان از هر دو طرف دعوا تقاضا داریم اسلحه ها را به زمین گذاشته و به یکدیگر یک فرصت جدید برای تفکر و اصلاح بدهند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🔺درس گفتار مجازی «اسلام طالبانی» 🎙ارائه: استاد مهدی فرمانیان، معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب ✔️در موضوعاتی همچون: 🔸ریشه شناسی و ایدئولوژی اسلام طالبانی 🔸طالبان، القاعده و داعش 🔸طالبان دیروز، طالبان امروز 🕔 روزهای ۲۰، ۲۱و۲۲ شهریور، ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ در اسکای روم 🖌ثبت نام با ارسال نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات و شماره همراه به ۰۹۳۳۲۷۷۵۲۵۰ در واتساپ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⚡️شکست سهمگین «اخوان المسلمین» مراکش پس از قلع و قمع آنها در تونس
مسلمنا muslimnair
⚡️شکست سهمگین «اخوان المسلمین» مراکش پس از قلع و قمع آنها در تونس
⚡️ حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» در جریان انتخابات پارلمانی مراکش مقابل احزاب لیبرال شکست سختی متحمل شد و «سعدالدین عثمانی»، نخست‌وزیر و رهبر این حزب از راهیابی به پارلمان باز ماند. 🔹«عبدالوافی لفتیت»، وزیر کشور مراکش، پنج‌شنبه، 18 شهریور در نشست خبری اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی اخیر، پس از شمارش 96 درصد آرا، حزب «تجمع ملی لیبرال‌ها» به رهبری «عزیز اخنوش»، وزیر کشاورزی و میلیاردر مراکشی، با کسب 97 کرسی از 395 کرسی پیروز انتخابات شد و حزب اخوانی «عدالت و توسعه» که از سال 2011 در قدرت بود، تنها به 12 کرسی دست یافته است. 🔹حزب لیبرال دیگر مراکش - حزب «اصالت و مدرنیته» - توانست 82 کرسی را به دست آورد و حزب محافظه‌کار استقلال نیز 78 کرسی پارلمان مراکش را از آن خود کرد. ✍️ نتایج این انتخابات چرخشی عظیم در فضای سیاسی مراکش را نشان می‌دهد. سال 2016 و در انتخابات قبلی حزب «تجمع ملی مستقلین» فقط 37 کرسی را برد بود، در حالیکه سال 2016 حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» 125 کرسی را در اختیار گرفته بود. 🔹مراکش دارای نظام سلطنتی مشروطه است و پادشاه اختیارات گسترده‌ای دارد. پادشاه مراکش، نخست وزیر را از حزبی که برنده انتخابات شده انتخاب می‌کند. نخست وزیر نیز وزاریش را انتخاب کرده اما باید به تایید شاه برسد. شاه مراکش در رابطه با وزارتخانه‌های کلیدی، از جمله وزارت خارجه و وزارت دفاع، حرف آخر را می‌زند. 🔹همین قدرت سلطنتی بود که سعدالدین عثمانی را که در شهریورماه گذشته از عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل انتقاد می‌کرد، در دی‌ماه همان سال در کنار جرد کوشنر و مئیر بن‌شبات نشاند و مجبور به امضای بیانیه شناسایی اسرائیل کرد. همین کافی بود تا وجهه اسلامگرایی این حزب نزد بدنه مردمی آن به شدت ضربه بخورد. 🔹در پی این شکست، عبدالله بن کیران، دبیر کل سابق حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر مراکش در سال‌های 2011 تا 2017، پنجشنبه در فیس‌بوک خود نوشت: «پس از اطلاع از شکست دردناکی که حزب ما در انتخابات پارلمان متحمل شد، به نظر من در این شرایط دشوار باید دبیرکل مسئولیت این شکست را بر عهده گیرد و استعفای خود را از رهبری حزب ارائه دهد». 🔹این شکست ضربه سنگین دیگری به وجهه سیاسی اخوان المسلمين در عرصه بین‌المللی وارد کرده و بسیاری آن را نتیجه افول اسلامگرایی در جهان عرب خواندند. اگر در ژوئیه گذشته قیس سعید، رئیس جمهور تونس، با استناد به قانون اساسی پارلمان اخوانی را قلع و قمع کرد، این بار این خود مردم هستند که در انتخاباتی با مشارکتی بالاتر از گذشته، حزب اخوانی را در انتهای لیست احزاب پیروز قرار دادند. 🔹منبع: دولت دین 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🌐دکتر مهدی فرمانیان تبیین کرد؛ 🔹تفاوت‌های اسلام طالبانی و اسلام داعشی 👇👇 https://urd.ac.ir/fa/cont/10397/ ✔️با ما همراه باشید. 👇👇 @adyan_uni
📚 جریان شناسی مطالعات حدیثی معاصر، محمدکاظم رحمان ستایش و روح اللّه شهیدی، موسسه انتشاراتی دارالحدیث، شهریور١٤٠٠. https://t.me/muslimnair 📚 کثرت اندیشوران، اندیشه ها و محصولات پژوهشی در علم حدیث، ضرورت ارزیابی و طبقه بندی آنها را ایجاب و ارائه رهیافت کلی به این جریانات را دوچندان نموده است. 📚 به روزرسانی اطلاعات از پژوهشهای جدید حدیثی در جهان غرب، جهان عرب، جهان اسلام و دنیای تشیّع و آگاهی از افق های نوین مطالعات حدیثی از نکات قوت این کتاب است. 📚 نگاه جریان شناسانه به مطالعات حدیثی، گونه شناسی مستشرقین در مواجه با احادیث و طیف نگاری مطالعات حدیثی در جهان اسلام و تشیّع از حلقه های مفقوده دانش حدیثی است که این کتاب که در قالب درسنامه تنظیم شده این خلاء را تا حدی پر کرده است. 📚 از نوآوری این اثر، بررسی راه های متنوع مطالعات حدیثی و بررسی نقاط قوت وضعف آنان در کنار یکدیگر است که ثمره آن پدید آمدن تشخیص راه درست حدیث پژوهی خواهد بود. 📚 گونه شناسی مطالعات خاور شناسان از گُلدتسهیر، جان ونزبرو، شاخت، کِلبِرگ، فان اِس و... تا سِزگین و از سویی مبانی حدیث شناسی سلفیه اَلبانی، قرآن بسندگان شبه قاره مصر، حدیث پژوهی نومعتزله و...اهمیت این پژوهش را دوچندان کرده است. 🔹بررسی پژوهش های حدیثی هاشم معروف حسنی، صالحی نجف آبادی، محمدباقربهبودی، محمدآصف محسنی وحدیث شناسی مکتب تفکیک یک جریان شناسی مناسب از حدیث پژوهی شیعه را پیش روی مخاطبین قرار می دهد. ✔️ مدیریت سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا ضمن پیشنهاد مطالعه این اثر به پژوهشگران حوزه حدیث، جریان شاسان دانشهای اسلامی، طلاب فرهیخته و دانشجویان گرامی بررسی نویافته های این پژوهش را در قالب محصولات پژوهشی و تحقیقات دانشجویی و یا جلسات حدیث پژوهی، به علاقمندان مطالعات حدیثی مورد تأکید قرار می دهد. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️شکست سهمگین «اخوان المسلمین» مراکش پس از قلع و قمع آنها در تونس
💥شکست اخوان المسلمین مراکش و ملاحظاتی بر اسلامگرایی در شمال آفریقا ✍به قلم: محمدرضا عشوری  https://t.me/muslimnair 🔹حزب «عدالت و توسعه» مراکش در انتخابات سالهای ٢٠١١ و ٢٠١٦ با کسب اکثریت کرسی‌‌های پارلمان، برنده انتخابات شد و دو مرتبه نیز موفق به تشکیل دولت شد. اما این حزب در انتخابات اخیر، به طرز چشمگیری متحمل شکست تاریخی شد. 🔸چنین شکستی در کارنامه اسلام سیاسی مراکش، البته قابل پیش بینی بود. در نشست‌‌ها و جلسات مختلف طی این یکی دو سال، بارها بر تراجع جریان اسلام سیاسی در شمال آفریقا تاکید کرده و این شکست اخیر را هم در همین «چارچوب منطقه‌‌‌ای» ارزیابی می‌‌‌کنم. 🔹برخلاف موارد اخوان المسلمین در مصر، تونس و... شکست آنها در مراکش اتفاقاً در فضایی آزاد و دموکراتیک صورت گرفته است. ممکن است برخی، دلایل شکست اخوان مغرب را به انواع محدودیت های سیاسی، امنیتی و اقتصادی حاکمیتی یا انواع تبلیغات سوء ربط دهند که در اینجا اتفاقا هرگز اینطور نبوده است. حتى به لحاظ هویتی هم اخوان مراکش، یکی از لیبرال‌‌‌ترین و عملگراترین احزاب اخوانی جهان عرب محسوب و نمی‌‌‌توان به راحتی از یک «تنفر عمومی ضد اسلامگرایی» در فضای اجتماعی مغرب سخن گفت. ▪️بهتر است صریح باشیم: شکست حزب اخوان به این دلیل بود که طی سال‌‌های حضور در قدرت به شعارهای آرامانگرایانه‌‌اش عمل نکرد. از شعارهای اقتصادی و اوضاع نابسامان بیکاری در این کشور تا ماجرای پذیرش عادی‌‌‌سازی روابط با اسرائیل که با امضای شخص نخست‌‌وزیر اخوانی صورت گرفت و در تاریخ هم ماندگار شد!!! همه بحث همین است. 🔹قطعا می‌‌‌توان درباره این اتفاق، ساعت‌‌ها بحث کرد و مقاله نوشت و درباره عوامل مختلفی که چنین شکستی را برای اخوان رقم زد بحث کرد که  اینجا قصد چنین اطاله‌‌ای را ندارم. چه بسا عملگرایی و تنازل بیش از حد اخوان آنان را از چشم اذهان عمومی انداخت. شاید هم همانطور که درباره کارنامه و عملکرد حکومتی این گروه گفتم، مهمترین دلیل این شکست، ناتوانی این حزب در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم بوده که با هدف بهبود شرایط زندگی خود به این حزب رای دادند. ✔️ فراتر از همه این موارد، می‌‌خواهم اینجا یک ملاحظه جدی را مطرح کنم: دست کم درباره اخوان مغاربی می‌‌‌گویم که آنها فراتر از آنچه می‌‌‌توانستند، شعار دادند. البته در ديگر نمونه ها هم با همین مسئله مواجهیم. جریان‌‌‌های اسلام گرا گاهی آنقدر درباره روی کار آمدن خود، آرمانی شعار می‌‌دهند که گویی قرار است چه تحول شگرفی با آمدن آنان روی دهد. این دقیقا راز همان سیاست موسوم به ادغام (ادماج) است که برای کنترل یا حذف جریان‌‌های اسلام سياسى از آن استفاده می‌‌‌شود. آنچه در افغانستان با روی کار آمدن طالبان اتفاق افتاد، البته در روند رویکردهای اسلامگرایی سياسى موثر خواهد بود که بحث مفصل خود را می‌‌طلبد. اما مشخصاً اسلامگرایی اخوانى اين بار روى ريل جديدى قرار گرفته كه از جنس صندوق راى است و از این پس با سئوالاتی جدی و بازنگری اساسی مواجه خواهد شد. منبع: کانال اسلام سیاسی ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
جلسه نخست درس گفتار اسلام طالبانی(2).mp3
22.01M
🎙فایل صوتی جلسه نخست درس گفتار "اسلام طالبانی" با ارائه استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
جلسه دوم، درس گفتار اسلام طالبانی.mp3
23.04M
🌿فایل صوتی جلسه دوم درس گفتار با ارائه استاد دکتر فرمانیان 🌿مدرسه آزاد اسلامی، انسانو 🌐@ensano_ir
*بررسی مقایسه‌ای الگوی غالب طالبان برای حکمرانی* شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه «امارت اسلامی» طالبان به معنای عدم دخالت مردم و دیگر گروه‌ها و احزاب در سیاست و امور اجتماعی است، گفت: به نظر می‌رسد در آینده جز سخت‌گیری بر مردم افغانستان برای اجرای آنچه شریعت اسلامی می‌نامند، تقریبا شاهد تفاوت برجسته‌ای میان حکومت طالبان با مدل‌های حکومتداری در برخی کشورهای سنی مذهب نخواهیم بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی https://www.scfr.ir/fa/?p=136163 🔹 نزدیک‌ترین مدل حکومت، به مدل «امارت اسلامی» طالبان، حکومت عربستان سعودی در دوران پادشاهی «عبدالعزیز» بین سال‌های 1900 تا 1953خواهد بود 🔹 منشا افکار طالبان به جریان‌های اهل سنت شبه قاره و به‌طور خاص به مکتب «دیوبندیه» باز می‌گردد؛ زیرا بیشتر طالبان و رهبران آن در مدارس وابسته به دیوبندیه تحصیل کرده‌اند. در این میان «جمعیت علمای اسلام» نقش کلیدی را در حمایت از نیروهای جهادی اهل سنت افغانستان و بسیج طالبان داشت تا جایی که حتی پیش‌نویس قانون اساسی طالبان نیز توسط این جمعیت تهیه شده بود. البته به دلیل طیف متنوع آرای گوناگون در مدارس دیوبندیه و به تبع آن طالبان، مکتب فکری آن‌ها مکتب «دوگانه‌های متناقض» است 🔹 ما شاهد تفاوت برجسته‌ای میان حکومت طالبان با مدل‌های حکومتداری اعراب در برخی کشورهای سنی مذهب نخواهیم بود. تنها تفاوتی که ممکن است شاهد باشیم سخت‌گیری به مردم نسبت به آنچه اجرای شریعت می‌خوانند، خواهد بود؛ خصوصا این رویکرد نسبت به زنان کاملا برجسته است. 🔹به دلیل مسائل متعدد تاریخی و مبانی متفاوت فکری میان طالبان و وهابیت، هیچ اتحاد جدی میان عربستان و طالبان صورت نخواهد گرفت. طالبان با عربستان هم تعامل و ارتباطی مانند سایر کشورها خواهد داشت و ضمن اینکه علیه آن سخنی نخواهد گفت، اتحاد جدی برای مقابله با دیگر کشورها هم شکل نخواهد داد
🇶🇦چرایی مذاکرات طالبان زیر سایه قطر ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔷 یکی از موضوعات کمتر بررسی شده در جریان تحولات طالبان، محوریت دوحه در این مذاکرات و نقش قطر در تحولات اخیر جهان اسلام است. در روند تحولات اخیر افغانستان، سران طالبان به سهولت به قطر رفت وآمد می کردند و گِره های کور نزاع های افغانستان در آنجا باز می شد. بیانیه های حساس مذاکرات صلح طالبان بجای آنکه از کابل، پنجشیر و قندهار به جهان مخابره شود، از تریبون دوحه قرائت می شد و مقر دیدارهای رسمی وغیر رسمی هیئت طالبان با سران برخی کشورها و متنفذین در دوحه قطر بود. اما چرا دوحه چنین نقشی را در روند مذاکرات طالبان ایفا کرد؟ آنچه در این یادداشت بدان اشاره می شود، جایگاه قطر در تحولات طالبان و نقش پنهان قطر در تحولات اخیر جهان اسلام است. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3207-2021-09-14-21-50-38.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
💥حمایت از طالبان در اقلیم کردستان https://t.me/muslimnair 🔹 همزمان و همسو با فعالیت های امارت اسلامی در افغانستان گزارش هایی از اقدامات "دلشاد گرمیانی" فرمانده سابق شاخه نظامی حزب اسلامگرای اتحاد اسلامی کردستان با گرایش سلفیه جهادی شده است. 🔸این طیف باور دارند که داعش جریانی ناب و اسلامی است که متأسفانه مرتکب اشتباهاتی نیز شده است. 🔹رهبر این جریان سلفی معتقد است که امروز طالبان محوریت خلافت اسلامی را بر عهده گرفته است و باید همسو با او گام برداشت. کردهای عراق سرکرده آنها را نماینده طالبان در اقلیم کردستان می دانند. 🔸حدود ده سال پیش سخنان تند دلشاد بر ضد دموکراسی، غرب و حقوق غربی زنان باعث انشقاق در جماعت اسلامی کردستان و تشکیل حزب سلفی توسط او شد. این جریان به شدت مخالف دستاوردهای دنیای مدرن و کهنه گرای افراطی است و شعار "علیکم بالعتائق الامور" را سرلوحه خود قرار داده است. 🔹 گرمیانی به صراحت اعلام کرده بود که ننگ آور است که برخی از کردها از روابط دوستانه با آمریکا و اسرائیل سخن می‌گویند و این اقدام سازشکارانه را زمینه ساز تقابل جهان اسلام با این اقلیم می دانست. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📸‏ همگرایی بی سابقه دو قطب سیاسی موافق و مخالف اخوان المسلمین در ساحل دریای سرخ 📷 در تصویر پیوست دورهمی غیر رسمی از شیخ تمیم امیر ‎قطر، محمد بن سلمان ولیعهد ‎عربستان و طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی ‎امارات در یک قاب مشاهده می شود که گمانه زنی هایی درباره گشایش یا عسر بیشتر برای اخوان المسلمین را در پی داشته و سیگنالهای جدیدی را به هواداران اسلام سیاسی مخابره می کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️شکست سهمگین «اخوان المسلمین» مراکش پس از قلع و قمع آنها در تونس
⚡️واکاوی دلایل شکست سنگین اخوان‌المسلمین در انتخابات مراکش؛ مقصراصلی «اعمال نفوذ پادشاه» یا «روی‌گردانی مردم» یا «دموکراسی برنامه ریزی شده»؟! ✍️به قلم: ادریس بوانو (عضو مستعفی حزب عدالت و توسعه مراکش) و ترجمه پریسا رضایی https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: 📦هفته گذشته انتخابات پارلمانی مراکش در حالی برگزار شد که بسیاری از پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی حزب اخوانی «عدالت و توسعه» بود؛ اما نتیجه بهت آور بود. این حزب در انتخابات ٢٠١١ و ٢٠١۶ با کسب اکثریت کرسی‌‌های پارلمان، برنده انتخابات مغرب شد و دو بار هم تشکیل دولت داد. اما بر خلاف پیش‌بینی‌­ها، این حزب در انتخابات اخیر، به طرزی چشمگیری شکست خورد. 📦 حزب عدالت و توسعه با صدور بیانیه‌ای نتایج انتخابات پارلمانی را «نامفهوم» و «غیرمنطقی» دانست و اعلام کرد که نتایج اعلام‌شده بیانگرحقیقت نقشه سیاسی و جایگاه حزب عدالت و توسعه در صحنه سیاسی مراکش نیست. 📦 برخی نیز شکست این حزب در انتخابات اخیر را ناشی از امضای توافق ننگین سازش با رژیم صهیونیستی توسط سعدالدین العثمانی، رئیس حزب اخوانی عدالت و توسعه و نخست وزیر این کشور؛ و برخی ناشی از نارضایتی‌ها از شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی در جامعه مغرب و برخی دیگر آن را باخت این جریان به پادشاه مغرب می دانند. هر چند به لحاظ هویتی، اخوان مغرب یکی از لیبرال‌‌‌ترین و عملگراترین احزاب اخوانی جهان عرب است و نمی‌‌‌توان به راحتی از نوعی تنفر عمومی ضد اسلامگرایی در فضای اجتماعی مغرب نسبت به آن سخن گفت، با این حال سوال این است که چه اتفاقی افتاد که حزب «عدالت و توسعه» که طی دو مرحله در انتخابات ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ مغرب حزب برتر شد، اکنون رتبه هشتم را تنها با ۱۳ کرسی از آن خود کرده است؟ مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3208-2021-09-18-17-37-08.html منبع: شعوبا (باتصرفات سردبیر) 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
❇️ ساماندهی آرامگاه غزالی، نمادی از همزیستی مسالمت آمیز مذاهب در ایران اسلامی ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔷 غزالی(متوفی ٥٠٥) یکی از مفاخر جهان اسلام است که اکثر دانشمندان و طریقت های صوفیانه به او مباهات ورزیده و برخی افراد تعدادی از جملات معنوی او را از بر دارندومکرر بدانها استشهاد می کنند. همچنین بخشهایی از سخنان او، زینت بخش آثارهنری و دیوارنوشته های برخی از اماکن مذهبی، جَمْخانه هاوخانقاه ها و...کشورهای جهان اسلام است. 🔷 بنابه گزارشهای تاریخی بعداز درگذشت او، حاکمان سلجوقی به پاس خدماتش آرامگاهی را به خاطر خدمات اجتماعی او در معیت خواجه نظام الملک و برپایی کرسی تدریس او در نظامیه بغداد برای او ساختند. اما حدود سه قرن بعد، در سال ٧٩١ قمری و پس از حمله«میران شاه تیموری» فرزند ارشد تیمورلنگ به شهر تابران توس آن شهر و به تبع آن آرامگاه غزالی تخریب و جز تلی از ویرانه از این شهر باستانی چیزی باقی نماند.از همه تلختر این که، میران دستور داد تا مسیر رودخانه‌ از توس به سمت مشهد تغییر جهت دهند تا دیگر توس روی آبادانی به خود نبیند. پس از این حمله، تا سالها سرنوشت آرامگاه غزالی در بی خبری بود و اثری از آن در مجامع نبود و تقریبا مکان آرامگاه او مفقود محسوب می شد. 🔷 شاید بیشترین دغدغه برای کشف قبر او، برعهده دکتر حسین خدیوجم غزالی پژوه معاصر باشد که ضمن احیای تراث علمی و تعلق معنوی به جبهه فکری او، تلاش هایی در جهت کشف مدفن او داشت تا جایی که یقین شخصی پیدا کرد که آرامگاه او در بقعه هارونیه توس است. در همین راستا خدیوجم وصیت کرد تا پیکرش در بقعه هارونیه(نزدیک شهرباستانی توس) و در جوار ابوحامدغزالی درسال ١٣٦٥ شمسی به خاک سپرده شود. النهایه، آرامگاه او در سال ۱۳۷۴ شمسی در پی کاوش باستان شناسان در حدود ۸۰۰ متری مدفن فردوسی در بیرون از حصار قدیمی طوس کشف شد و مهر پایانی بر بی خبری از آرامگاه غزالی زده شد. 🔷خوشبختانه اخیراً مدیریت پایگاه تاریخی شهر توس، ساماندهی مزار غزالی را عنوان نمادی از اتحاد مذاهب در دستور کار خود قرار داده است. با توجه حساسیت احیاء مفاخر تمدنی، به عنوان اصلی ترین بازوی بازشناسی هویت ایرانی – اسلامی بجاست، سازمان میراث فرهنگی خراسان اقدام به تسریع در احیا و مرمت آرامگاه غزالی به عنوان فضای فرهنگی مطلوب وحدت گرایانه کند. از فواید دیگر تسریع در این مهم، تقویت جبهه مشترک عقیدتی میان اهل سنت و شیعه است که بنای برقبور را جایز و همچون وهابیان از مصادیق شرک نمی دانند. در این میان نباید از وسوسه برخی رسانه های غیرمتعهد در خارج از کشور بویژه رسانه های خبری حزب عدالت وتوسعه ترکیه که با ایجاد دوقطبی کاذب در جهان اسلام نسبت به احیای میراث فریقین در ایران سخنانی غیرمسئولانه را پمپاژ می کنند غفلت نمود. درچنین بستری بجاست دغدغه مندان احیای میراث سترگ ایران اسلامی توجه دوچندانی به این پروژه همگرایانه داشته باشند و امیدواریم با تسریع در افتتاح آن نمونه عملی از همگرایی مذاهب در بازسازی میراث تمدنی اسلامی را شاهد باشیم. طبیعی است برنامه های مشترک میان پیروان مکاتب شیعه وسنی در چنین بستری می توان ظرفیت مناسبی برای تعایش وهمزیستی مسالمت آمیز داشته باشد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📸برخلاف تبلیغات نادرستی که برخی رسانه های ترکیه از قبر غزالی در محیط باز و غیر استاندارد مخابره می کنند، آرامگاه غزالی در سایتی کاملا سرپوشیده و تحت محافظت سازمان میراث فرهنگی توس جهت تحقیقات باستان شناسان قرار دارد. @muslimnair
📚کتاب «مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی» ؛ دکترعبدالوهاب فراتی، انتشارات مکث اندیشه، تابستان ١٤٠٠. 📙 مروری بر تحولات دین و سیاست قرن بیستم میلادی، در ایران و عراق و بررسی کنش های دو حوزه علمیه در این بستر متلاطم تاریخی، از جمله پژوهش های کلیدی است. استقرار پایگاه مرجعیت دینی شیعیان در نجف و قم به پیوند عمیق میان این دو قطب مهم علمی منتج و شناخت دقیق تفکرات رایج در این حوزه ها را دوچندان می سازد. 📘 شکل گیری دولتهای سرکوبگر کودتا در عراق، باعث تثبیت اندیشه رابطه حداقلی حوزه نجف با دولت و تأکید بر اضطرار به تعامل با حاکمان در رأس هرم رهبری فکری این حوزه کهن شده است. 📙 در این کتاب که با تتبّعی جامع، ضمن پاسخ به وضعیت فکری مدارس فکری نجف به واکاوی اندیشه سیاسی و اجتماعی رایج در آن خطّه عالم خیز می پردازد. 📗ضرورت مطالعه این کتاب از آن جهت دارای اهمیت است که در بررسی مناسبات اسلام سیاسی و اسلام سنتی حائز نکات بدیعی است. 📕 صورتبندی های جریانات فعّال، چینش و مناسبات فکری آنها در حوزه نجف به درستی در این کتاب به تصویر کشیده شده است. 📚 مؤلف ارجمند با بررسی موردی مدارس فعال نجف اشرف (مدرسه فکری آیت اللّه خویی، مدرسه فکری آیت اللّه سیستانی، مدرسه فکری صدر، جریان الصرخی، جریان مقتدی صدر، جریان شیخ محمدیعقوبی و...) سیر تطورات تاریخی، اصول ومبانی حاکم بر آنها را زیر ذره بین پژوهش قرار داده است. 📙تکیه وتاکید مولف بر عبارت خاندان در بررسی مدارس نجف و احتراز از واژه جریان در تحلیل مدارس حاوی نکات قابل تاملی است.به تصریح مولف جریان شناسی و جریانات در حوزه فکری نجف امری ناشناخته است و نجفیون بجای استفاده از عبارت جریان ترجیح میدهند از خاندان در معرفی صورتبندی های فکری استفاده کنند که تمایز قابل تأملی را از لایه های زیرین حوزه نجف به ذهن متبادر می کند. ✔️ مدیریت سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا ضمن پیشنهاد مطالعه این اثر به پژوهشگران، طلاب و دانشجویان علاقمند به جریانات فکری و سیاسی؛ بررسی نویافته های این پژوهش را در قالب محصولات پژوهشی و تحقیقات دانشجویی مورد تأکید قرار می دهد. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🔴 امروز صبح با حضور عبدالباقی حقانی از رهبران ارشد طالبان، "پروفسور عثمان بابری" حائز مدرک دکترای داروسازی از دانشگاه فیلیپس آلمان و نویسنده چندین کتاب و ده‌ها مقاله‌ علمی-پژوهشی، طی مراسمی مسند ریاست دانشگاه کابل را ترک‌ و بجای او "محمد اشرف غیرت" دانشجوی رشته شرعیات در پکتیکا پاکستان و از قاریان قرآن و پیش‌نماز یکی از مساجد طالبان بر کرسی ریاست دانشگاه کابل تکیه زند. منبع:آوا پرس 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🔴 سیر مطالعاتی جریان های فکری جهان اسلام معاصر (2) 📂 پرونده معرفی کتب آشنایی با اسلام سنتی ✍️ به ق
🔴 سیر مطالعاتی جریان های فکری جهان اسلام معاصر (٣) 📂 پرونده معرفی کتب آشنایی با اسلام سیاسی ✍️ به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔷 اگر چه درباره اسلام سنتی آثار زیادی یافت نمی شود؛ اما در مورد شناخت اسلام سیاسی هر چه بخواهید کتاب وجود دارد. به نظر اینجانب آثار زیر برای فهم اسلام سیاسی مناسب هستند: 1️⃣ «اندیشه سیاسی در اسلام معاصر»، تألیف حمید عنایت. سه اثر حمید عنایت در زمینه اندیشه سیاسی مسلمین، از بهترین آثاری است که تاکنون دیده ام. اطلاعات دقیق و جامع از اندیشه سیاسی اهل سنت در آثار ایشان قابل توجه است. این کتاب را چندین بار خوانده ام. هر بار به علتی. در مقدمه کتاب آمده است: «اگر دوستی این جانب با مرحوم مرتضی مطهری نبود، اندیشه اصلی کتاب به خاطرم خطور نمی کرد». خدایشان هر دو را غریق رحمت خود کند. 2️⃣ مرحوم محمدجواد صاحبی دل در گرو جنبش های اسلامی داشت و تعلق خاطرش به سید جمال و عبدُه مثال زدنی بود. کتاب هزار صفحه ای «جنبش های فکری و دینی در جهان اسلامی معاصر» آخرین کوشش او در شناخت جنبش های اسلامی در کشورهای مختلف بود. 3️⃣ «اسلام سیاسی در ایران» نوشته سید محمدعلی حسینی زاده که مؤلف را نه دیده ام و نه می شناسم، اما کتابش را زیبا یافتم. آن را خواندم و لذت بردم. فهم خوبی از انقلاب اسلامی ایران در این کتاب موج می زند. 4️⃣ «اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد» از رضوان السید. این کتاب برخی از مقالات رضوان السید درباره اسلام سیاسی است که آسیب های این نوع برداشت از اسلام را متذکر می شود. نویسنده هم دستی بر آتشِ اسلام سیاسی دارد و هم تعلقاتی عمیق به اسلام روشنفکری. 5️⃣ کتاب «جریان ها و سازمان های مذهبی سیاسی ایران»، رسول جعفریان را کتابی پر مطلب یافتم. این اثر را در هشت شب از ماه مبارک رمضان و در تابستانی گرم خواندم و لذت بردم. 6️⃣ برای فهم جریان های فکری حوزه علمیه قم، کتاب «گونه شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم» نوشته عبدالوهاب فراتی را اثری خوبی یافتم. برخی جریان ها که کم اهمیت هستند بیش از اندازه بزرگ شده اند و برخی که مهم اند برجسته نشده اند. شاید اقتضای در قم بودن و نوشتن همین باشد. 7️⃣ «جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام» به کوشش محسن مهاجرنیا به هشت جریان سیاسی در جهان اسلام می پردازد. جریان های اصول گرائی، بنیادگرائی اسلامی، سنت گرائی اسلامی، ناسیونالیسم اسلامی، اصلاح طلبی اسلامی، جریان سلفی، اخوان المسلمین و جریان وهابی القاعده، هشت جریانی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است. تداخل جریان ها مهم ترین آسیب این کتاب است. ✔️در پست های بعدی درباره دیگر جریان ها خواهم نوشت.... 🔹پانوشت: با توجه به تفاوت مبانی شیعه و سنی در مفهوم خلافت و جانشینی، برداشت اسلام سیاسی از منظر شیعه و سنی ضمن اشتراک در مواردی، در جاهایی با یکدیگر تفاوتهایی اساسی دارند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu