مسلمنا muslimnair
#یادداشت_ویژه
💠 اسلام سنتی در حوزه علمیه قم، تنها جریان فکری واجدصلاحیت برای برقراری رابطهٔ پایدار با جامعه الازهر
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️بُرش هایی از یادداشت:
🔹چندین سال است که رابطهٔ حوزه علمیه قم با جامعه الازهر مصر رو به سردی گرائیده است. پرونده همگرایی «حوزه علمیه قم با الازهر» راکد و خروارها خاک بر روی آن نشسته است و دیوار بی اعتمادی روز به روز بلندتر می شود.
🔹 فتوای مهم «شیخ محمود شَلتُوت» توسط جانشین او محمدبیصار و بعدها حتی یوسف قَرضاویِ معتدل، منسوخ اعلام شد و درحال حاضر این فتوا "کأن لم یکن" است. شوربختانه باید اعتراف کرد که تنها قُدمای معاصر هستند که هنوز به فتوای شلتوت دل خوش کرده اند.
🔹 دارالتقریب مصر تعطیل و سالهاست که از نشر کتب شیعه در مصر جلوگیری می شود. امروزه تاریخ مصرف ایده تقریب شیخ محمدتقی قمّی تمام شده است و جای آن اشک ها و لبخندها در دارالتقریب مصر، تنها در موزه هاست و نه میدان عمل.
🔹 در دنیای امروز، آرایش فعّالان جهان اسلام نه تنها دهه به دهه؛ بلکه سال به سال تغییر می کند و در این شرایط فخرورزی به عکس های یادگاری مشایخ الازهر با بزرگان قم و نقل خاطرات شیرین آن دوران؛ فایدهٔ چندانی ندارد.
❌ تجربه تلخ، بی اثر و شُوی رسانه ای رئیس دولت اسبق ج.ا. ایران در١٩ بهمن سال ١٣٩١ شمسی با شیخ الازهر و پاسخ شکننده احمدالطیب به این دیدار، حکایت از آن دارد که روش سیاسی و دیپلماتیک چنینی، برای بهبود روابط با الازهر ناپایدار و شکننده است. به دلیل اخم های پیاپی شیخ الازهر در تصاویر این دیدار، حتی عکس های یادگاری این دیدار را در موزه روابط با الازهر هم نمی توان نگاه داشت. بدتر اینکه حتّی شیخ ازهر حاضر به حضور در مصاحبه مطبوعاتی با رئیس دولت ایران نشد و مشاور خود را به مصاحبه فرستاد!!!
🔹خاطرات گزنده این دیدار و سوابق گذشته دست در دست هم، این نکته را گوشزد می کند که از راه اسلام سیاسی نمی توان به روابطی پایدار با الازهر دست یافت. البته قصد نداریم هنجارشکنی رئیس دولت نهم را به حساب کل جریان اسلام سیاسی بگذاریم؛ ولی تنها دیدار قابل بررسی همین دیدار است و نمونه دیگری را سراغ نداریم. هرچند تکاپوهای آیت اللّه خسروشاهی(رحمت اللّه علیه) در راستای بهبود رابطه با الازهر در این دوران سرد را نمی توان از یاد برد.
🔹خط مشی الازهر با اینکه به سیاست حاکمان مصر وابسته است؛ ولی در لایه های زیرین خود، گرایش عمیقی به تعامل با سنتی های جهان اسلام دارد و هر جریانِ فکری که سنتی است را با خود هم اُفق می داند.
🔹 شاید تنها کلید برقراری مجدد مناسبات با الازهر تنها در دستان مراجع سنتی حوزه علمیه قم باشد. سنتی های الازهر و سنتی های حوزه علمیه قم به دور از فراز وفرود نسخه های اسلام سیاسی و اسلام روشنفکری، ظرفیت بالایی برای برپایی روابطی از جنس علمی و علمایی و دغدغه های حفظ میراث مشترک اَسلاف دارند. هر چند دغدغه های اسلام سیاسی، نسبت به اسلام سنتی کاربردی تر و به نیاز های انسان معاصر نزدیکترند، ولی دغدغه های سنتی ها هم حال و هوای خود را دارد و می تواند زمینه ای پایدار برای همگرایی امت اسلام و فهم مشترک را بوجود آورد.
🔹نمونه موفق برگزاری «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» سال ١٣٩٣ شمسی در قم، شاهدی عملی بر این مدعاست واین نقطه شروع را نباید کوچک انگاشت. احیای دارالتقریب سنتی ها، در کنار اقدامات مجمع تقریب مذاهب اسلامی از جمله این راهکارهای پیشنهادی است.
🔹 فعّالسازی ظرفیت های غیرقابل اغماض اسلام سنتی در حوزه علمیه قم با سردمداران اسلام سنتی در الازهر، از طریق رفت وآمد بزرگان اسلام سنتی، مواضع نزدیک به هم، بیانیه ها، منشورات مشترک،احیای تراث و دیپلماسی مذهبی سنتی نخبگانی، می تواند به عنوان بازوهای فعّال برای ایجاد همگرایی پایدار در جهان اسلام منتج شود....
💠 پانوشت:
هدف از تنظیم این یادداشت تضعیف اسلام سیاسی حاکم بر ایران و نادیده گرفتن توفیقات نهادهای مرتبط نیست؛ بلکه غایت توجه به نقش آفرینی موثر اسلام سنتی در خصوص این پرونده مهم برای ارتقا همگرایی در جهان اسلام است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/r27hhe
#اسلام_سنتی
#جامعه_الازهر
#حوزه_علمیه_قم
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📂 (پرونده معرفی پانصدمسلمان تاثیرگذار جهان در سال ٢٠٢٢)
🔴درباره «سامیه سولهوحسن» رئیس جمهور باحجاب تانزانیا و بانوی برگزیده جهان اسلام
✍️به ترجمه: محمّد واعظی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برش هایی از متن:
💠 آغاز سال٢٠٢٢ میلادی برای مقامات سیاسی تانزانیا یک سال پرجایزه بود. رؤسای جمهور سلف و خلف تانزانیا در آستانه سال جدید میلادی توانستند گوی رقابت در تصاحب جوایز جهان اسلام را از سایرین بربایند.
🔹از طرفی «علی حسن مُوینی» رئیس جمهور اسبق تانزانیا توانست جایزه نخست ملک فیصل ٢٠٢٢ در عربستان را کسب و از سوی دیگر سامیه سولهو حسن رئیس جمهور فعلی به عنوان بانوی برتر جهان اسلام ٢٠٢٢ به انتخاب نشریه اردنی شد.
🔸در متن پیش رو به دلایل انتخاب سامیه سولهو حسن به عنوان بانوی سال جهان اسلام خواهیم پرداخت.
🔹رئیس جمهور سولهو به عنوان اولین زن رئیس جمهور تانزانیا و دومین زنی که در حال حاضر به عنوان رئیس جمهور در آفریقا خدمت می کند.او قصد دارد کشور را به شیوهای قاطع اما دیپلماتیک رهبری کند، چیزی که در بین حاکمان جهان اسلام خیلی بدان وقعی نهاده نمی شود. سولهو با عنوان «احیاگر دموکراسی» در تانزانیا شناخته می شود...
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/nh3zz9
#زن_سال_جهان_اسلام
#سامیه_سولهو_حسن
#محمد_واعظی
#تانزانیا
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ دربارهٔ جودت سعید، گاندیِ جهان اسلام و مخالف سرسخت جنگ های ده ساله در سوریه
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برش هایی از متن:
💠 در هفته گذشته، حجم انبوهی از تحلیلهای صفحات اندیشه در رسانه های منطقه آناتولی و غرب جهان اسلام به بازتاب خبر درگذشت «جودت سعید» و بررسی آرای او اختصاص داشت. شوربختانه علی رغم مشهور بودن او در جهان اسلام، هیچ پژواکی از او در رسانه های داخلی، مشاهده نشد.
🔹 این متفکر سوری که سالیان واپسین عمرخود را در تبعید و در شهر استانبول می گذراند؛ با طرح ایده شاخص «صلح طلبی» و «مخالفت با اندیشه های سیدِقطب» در جهان اسلام شناخته می شد. در یادداشت ذیل که نخستین متن به زبان فارسی است؛ برآنیم تا با سیر تطوّر فکری او از ساحلِ اسلام سیاسی تا اعماقِ اسلام روشنفکری نکاتی را اشاره کنیم.
💠 یکی از تمایزات روش شناختی جودت سعید در تفسیر قرآن، توجه ویژه او به «کسب تجارب انسانی» پیش از نوشتن تفسیر از متون مقدس است.
💠 او تکرار چندبارهٔ آیه «قُل سِیروُا فِی الاَرض» را رسالتی سنگین برای مفسرین می دانست و مخاطب ویژه این آیه را مفسران می خواند. به باور جودت، مفسر باید نخست سیرحضوری در زمین انجام دهد، تا بتوانند حق تفسیر آیات قرآن را ادا کند.
🔹مفسر معاصر کسی است که از طریق این سیر فی الارض، آگاهی دقیقی از سرگذشت پیشینیان، اوضاع زندگی معاصرین، اطلاع از تجارب فعلی بشری وآشنایی باعلوم جدید بویژه روانشناسی و جامعه شناسی داشته باشد و معلومات خود را در این حوزه ها تقویت کند. سپس مفسر با مراجعه به متن مقدس می تواند دریافت های نو و متفاوتی از آیات قرآن ارائه دهد.
💠 این شیوه در تفسیر متون مقدس، دقیقاً همان روش تحقیق«go and see/ برو و ببین»است که از روش تحقیق «sit and think/بنشین وفکر کن»در تفسیر متون مقدس، برتر و کاربردی تر است.
🔹نگاه جودت سعید به علم تاریخ یک نگاه کلیشه ای و علم پایین دستی نبود، بلکه او علم تاریخ را منشا الهامات و برداشت های جدید از متن مقدس میخواند.
💠 جودت سعید مطالعه کتاب «شُروط النهضه» مالک بن نبی را مبدأ تحوّل فکری خود می دانست. وی تصریح می کرد که بیش از هفتاد مرتبه این کتاب را خوانده که تنها هفت مرتبه از آن، مطالعهٔ سطر به سطر این کتاب بوده است. در این کتاب نگاه متفاوت وساختارمند مالک بن نبی، به عناصرسه گانه تمدن و توجه جدی به تحوّل فرهنگی در جهان اسلام به عنوان راه حل پایدار برای جبران عقب ماندگی دنیای اسلام از دنیای غرب معرفی شده است.
🔴 خطبه های آتشین او، برای سردکردن آتش جنگ در سوریه یکی از عوامل تبعید او شمرده شده است. دریکی از سخنان خود در آغاز جنگ سوریه نهیب می زد و می گفت: «اگرجنگ سوریه از طریق سلاح به موفقیت برسد، همان نظام خشونتآمیز که از دوران هزاروچهارصدسال قبل و معاویه وجود داشته، بر ما حکومت خواهد کرد».
🔸گاندیِ سوریه، اکتشاف دموکراسی را برترین اختراع عالم بشریت از ابتدا تا کنون می دانست و حل بحرانهای پیش روی جهان اسلام را منوط به توجه جدی به آن می خواند.
🔷 سعید به تحلیل داستان «قابیل و هابیل» علاقه وافری داشت و اینکه چگونه هابیل از خشونت استفاده نکرد، حتی اگر برادرش مشتاق کشتن او بود را در اکثر نوشته ها وخطبه ها با نقل جزئیات بیان می کرد.
💠 از نظر سعید، عدم خشونت توسط پسر آدم، «موقعیتی است که همه بشر باید آرزوی آن را داشته باشد و پایبندی به آن، یعنی تسلیم شدن در برابر یکی از احکام مهم خداوندسبحان است».
📚 مدیریت علمی سایت و کانال تخصصی مُسْلِمْنا با توجه به عدم وجود پژوهشی معتبر به زبان فارسی در مورد آرا واندیشه های جودت سعید، پیشنهاد ترجمه آثار یا معرفی کتب و... به ویژه نقدهای او بر سید قطب در قالب مقالات علمی - پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی را مورد تأکید قرار می دهد.
✔️مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️
yun.ir/oiuoa1
🆔 آدرس سایت رسمی نشر آثار جودت سعید در اینترنت
https://www.jawdatsaid.net/en/index.php/Main_Page
#سوریه
#جودت_سعید
#اسلام_سیاسی
#اسلام_روشنفکری
#سید_علی_بطحائی
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
Muslimna.ir شروط النهضة.pdf
3.23M
📎به پیوست یک نسخه P.D.F از کتاب «شروط النهضه» مالک بن نبی (١٩٧٣م) به زبان عربی تقدیم مخاطبین فرهیخته کانال می شود.
📚 این کتاب از آثار جریان ساز در اسلام روشنفکری است و نگاه متفاوت تمدنی وی را نمایانده است.
📚مالک بن نبی جهت حل ریشه ای بحرانهای جهان اسلام، با طرح اندیشه تمدنی کوشید به عناصر اصلی مورد نیاز جهت اصلاح جوامع اسلامی بپردازد. نبی ضمن ترسیم الگویی تاریخی از تمدن اسلامی، جوهره مشکلات همه ملت ها را «معضلات تمدنی» می خواند و بر آن بود که تنها راهحل مشکلات جهان اسلام، درک درست از علل تمدنساز و تمدن سوز است.
📚 فایل این اثر، از طرف استاد فرهیخته حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی میرزایی دانشیار جامعه المصطفی(ص) تقدیم و خبر مسرت بخش اینکه، در مرحله بازبینی نهایی ترجمه است و به زودی به زیور طبع آراسته خواهد شد.
📚 در یادداشت جودت سعید اشاره شد که کتاب «شروط النهضه» تاثیرات شگرفی بر اندیشه وتحوّل فکری او از اسلام سیاسی به اسلام روشنفکری برجای نهاد.
#مالک_بن_نبی
#شروط_النهضه
#اسلام_روشنفکری
#اسلام_تمدنی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🇲🇦مراکش قلب تپنده تفکرات معاصر در جهان اسلام
✍️به قلم: هادی بیگی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برش هایی از متن:
🇲🇦نبض تفکر معرفتی جهان اسلام در کشور مراکش(مغرب) می تپد. در این کشور با خیل اندیشورانی مواجه هستیم که معمولاً سُوربن رفته اندو به دو یا سه زبان مسلطند و در رشته های جدید تحصیل کرده و به سوی میراث بومی خودشان بازگشته اند. آنها با عینک های مختلف، میراث اسلامی را خوانش می کنند؛ برخی همدلانه، گروهی ناهمدلانه و رسته ای نیمه همدلانه.
🇲🇦 از نظر جغرافیایی بین شمال آفریقا و قاره اروپا دریای مدیترانه فاصله است و با قایق یک ساعته می توان به اروپا رسید. از این جهت تفکرات غربی زودتر وارد مراکش می شود. هرکتابی که در اروپا نوشته می شود در کمتر از یکی دو سال با ترجمه های خوب در بازار این کشور یافت می شود. به لحاظ نشر کتاب، جریانات معرفتی جایگاه خیلی خوبی دارند.آثار آنها توسط بهترین ناشران منتشر و در سراسر جهان اسلام توزیع می شود.
🇲🇦جامعة القرویین قدیمی ترین دانشگاه جهان(تأسیس٢٤٦ق) که اقدام به صدور مدرک کرد، در شهر فاس مراکش وجود دارد وصد سال پیش از تأسیس جامعه الازهر مصر از بزرگترین مرکز دینی مراکش بوده است. حتی از اروپا، کسانی که می خواهند در این سنت فکری درس بخوانند به جامعه القرویین می آیند. هزاران هزار طلبه در آنجا درس می خوانند؛ ولی متأسفانه تعاملات بین المللی و حتی انتشارات یا کتابی ندارند.بر عکس جامعه الزیتونه تونس به این دلیل که سعی کرده مدرن شود توانسته شهرتی داشته باشد. حجم تعاملات بین المللی جامعه القرویین با حوزه علمیه قم اصلا قابل مقایسه نیست. ساختار سیاسی آنجا نیز که ساختار سلطنتی است خیلی به آنها اجازه بروز و ظهور بین المللی نمی دهد.
🇲🇦 یک عده ای در شمال آفریقا اساساً می خواهند سنت اسلامی را ابژه(منفعل) کنند و هیچ عُلقه ای به آن ندارند و خیلی روشن هم آن را اعلام می کنند و می گویند ما می خواهیم متافیزیک این سنت را از بین ببریم و مواجهه غیرهمدلانه با میراث دارند و آن را با منطق های دیگری خوانش می کنند. می گویند تا روح میراث از بین نرود، نمی توان به پیشرفت رسید. افراد این جریان «عبدالکبیر خطیبی» یا «علی اوملیل» و «عبدالله العروی» هستند.
🇲🇦یک دسته دیگر هستند که همدلانه تر با سنت برخورد می کنند. اینها یک سر در غرب دارند، اما همدلی هایی هم با میراث دارند. می خواهند میراث را با خوانشی جدید احیا کنند، تا بتوانند وارد دنیای جدید شوند. محمد عابدالجابری در این دسته قرار می گیرد.
🇲🇦در سوی دیگر کسانی را داریم که ریشه در جریانات اسلامگرای سیاسی دارند؛ ولی مواجهه شان مواجهه معرفتی است. مثل طه عبدالرحمن که سعی می کند از جدیدترین ابزارهای دنیای جدید برای پیشبرد گفتمان اسلامی اش استفاده کند. مواجهه او با دنیای جدید یک مواجهه صرفاً دینی نیست، بلکه معرفتی است.
🇲🇦پروژه طه عبدالرحمن تاسیس مدرنیته اسلامی است. مدرنیته اسلامی، روی دیگر سکه علوم انسانی اسلامی است.
🇲🇦سلفیه شمال آفریقا غیر از سلفیه عربستان است. یک سلفیه معتدل است که در دوران معاصر حتی در حال مدرن شدن است. مثلا در خود کشور مغرب شخصیتی به نام «علال الفاسی» را داریم که خیلی از اندیشمندان معاصر مغربی متاثر از اویند. او قرائت جدیدی از سلفیه ارائه می دهد. می گوید سلفی کسی نیست که قطع رابطه کند با دنیای جدید و باب را به روی کشفیات و مناهج جدید ببندد، بلکه سلفی کسی است که بتواند با حفظ شعارهای اصلی که بازگشت به سلف صالح است بتواند تعامل خوبی با دنیای جدید هم داشته باشد.
⚡️ما میراث گفتمان انقلاب اسلامی را به جهان اسلام منتقل نکردیم، مخصوصا در میان نسل نخبه و اندیشمند مدرن و پسامدرن. اینکه میراث حکمی عالم تشیع و حکمت متعالیه که هر روز دارد با اندیشمندان بزرگی مثل حضرت آیت اللّه جوادی آملی متکامل تر می شود، تقریبا هیچ حضوری در جهان اسلام ندارد.
❌چرا عابدالجابری که به همه کشورهای اسلامی سفر کرد به ایران سفر نکرد؟ این موانع در موردخیلی از اندیشمندان دیگر هم اینطور هستند. ما باید درهای ایران را به روی روشنفکران جهان عرب باز کنیم، ولو سکولارها و لو ملحدین. هیچ ترسی نباید داشته باشیم. چون نقطه قوت های ما توان هضم افکار اینها را دارد و حتی می تواند آنها را تغییر جهت دهد.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/zhsjp4
#جهان_اسلام_را_عالمانه_بشناسیم
#مراکش
#هادی_بیگی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️انتشار بیانیه اخیر از اخوان المسلمین به مناسبت هفتادوسومین سالگرد کشته شدن حسن البنا و تجدید میثاق با آرمانهای وی
🗓 هفتادوسه سال پیش در دوازدهم فوریه ١٩٤٩حسن البنا بنیانگذار اخوان المسلمین در ٤٣ سالگی کشته شد.
*⃣ سیدقطب در خاطراتش می نویسد: در سفر به آمریکا و در بیمارستان بودم که خبر را از زبان پرستاری که در حال پخش کردن شیرینی بود شنیدم، با خود گفتم که چطور آن حسن البنایی که در کوچه و بازار مردم را به اسلام دعوت میکرد؛ اینگونه آمریکا را به لرزه در آورده است؟!!!
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
#یادداشت_ویژه
⚡️نماد مسجد شاخص طالبان؛ از مسجد ایاصوفیه استانبول تا مسجد مکّی زاهدان(قسمت اوّل)
✍️به قلم: علی مقدس
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
🔷روند تحلیل و گفتمان سیاسی طالبان، از سال ١٩٩٦م تا ٢٠٢٢م نشان می دهد که جنبش مزبور همچون دیگر جریانات اسلام گرا، دغدغه بازگشت جهان اسلام به دوران خلافت، اعم از احیاء امپراتوری عثمانی و دوران خلفا را دارد.
🔶 فروپاشی امپراتوری عثمانی(١٩٢٢ م/١٣٠١ش) شوک بزرگی بود که پیروزی های اخیر طالبان و خروج آمریکائیها از افغانستان سبب گردید تا بخشی از جامعۀ ٥٠٠ میلیونی اَحناف را به صدارت طالبان امیدوار سازد.
🔷طالبان به دلیل پشت سر گذاشتن تجربه ناموفق حکمرانی در دهه ٩٠ میلادی، با انبوهی از شبهات و هجمه ها در رسانه های داخلی و خارجی مواجه شد؛ که در نتیجه برای اقناع اذهان عمومی، به تبیین دیدگاه جدید اِمارت اسلامی در زمینه حکمرانی برآمد.
🔶 از منظر طالبان، مساجد و پایگاه های دینی- فرهنگی نقش بسزایی در تعیین اهداف امارت اسلامی افغانستان و به پیروزی رسیدن آن ایفا نموده است. از این رو به مسجد و مراکز فرهنگی به عنوان عنصری سرنوشت ساز در تحکیم یا تضعیف جنبش یاد می کند.
🔷 طالبان از باب نمونه دو مسجدشاخص را یکی از حیث «تاریخی» و دیگری از جهت «کاربردی و عملی» با مخاطب در میان می گذارد که هریک کارکرد مختص به خود را دارد. طالبان در جراید رسمی منسوب به خود، همانند نشریه حقیقت، دو نماد از اسلام سیاسی- عبادی را در دو نقطه جغرافیایی با محوریت مسجد به صورت تلویحی معرفی نموده است؛
💠 نماد اوّل: مسجد «ایاصوفیه» در شهر استانبول ترکیه
💠 نماد دوم: مسجد «مکّی» در شهر زاهدان ایران
🔹این دو نماد اگرچه به لحاظ شکلی و ساختمان ظاهری در یک قاب و مشابه یکدیگر ساخته شده اند؛ اما به لحاظ محتوایی و مشی سیاسی- فرهنگی، از تفاوت بسیاری برخوردارند که...
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/hwg4b
#جهان_اسلام_را_عالمانه_بشناسیم
#افغانستان
#اسلام_سیاسی
#طالبان
#علی_مقدس
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu