eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ دربارهٔ رابطه ٔداعش خراسان با طالبان ✍🏼 به قلم: آنتونیو گوستوتزی در Rusi.orghttps://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹بحثی در محافل سلفی پژوهی مطرح است مبنی بر این که آیا طالبان می‌تواند «داعش خراسان» را با موفقیّت مهار کند یا خیر و آیا باید طالبان را تشویق کرد یا به آن انگیزه داد تا توجه خود را معطوف به مبارزه با داعش خراسان کند؟ 🔹 یک دیدگاه رایج‌ این است که طالبان قادر به مقابله با داعش خراسان نیست و حتی برخی به ارتباط بین بخش‌هایی از طالبان (به خصوص شبکه حقانی) با داعش خراسان اشاره می‌کنند. شواهد اندکی معمولا برای اثبات این دیدگاه‌ها وجود دارند که قابل اتکا نیستند. در گذشته منابع مختلف همکاری بین داعش خراسان، طالبان جنوب و شبکه حقانی را تأیید کرده‌اند اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که دوران اوج این رابطه به سر آمده باشد و حقانی‌ها که اکنون مسئول تأمین امنیت کابل هستند قطعا علاقه‌ای ندارند تا حملات داعش خراسان را در این منطقه تسهیل کنند... 👇🏻 http://iras.ir/?p=5280 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
◾️دربارهٔ سیرهٔ علمی و سجایای اخلاقی شارح شهیر عرفانِ سنّتی شیعه ✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️ گزینشی از یادداشت: ▪️متأسفانه پس از چهار سال درگیری حادّ استاد آیت الله سیّدعبداللّه فاطمی نیا(ابن میراسماعیل اصفیائی شبستری شِندآبادی) با سرطانی بدخیم، ایشان در سحرگاه٢٦ اردیبهشت١٤٠١ جان به جان آفرین تسلیم و به ملکوت اعلی شتافتند. در نوشتار پیش رو، به رشحاتی از سلوک علمی و سجایای اخلاقی آن پارسای بی همتا اشاراتی خواهیم داشت. ▪️شرح صحیفه سجادیّه، نهج البلاغه و زیارت جامعه کبیره از یادگارهای علمی آن فقید سعید است. مسجد جامع اُزگُل واقع در اقدسیه تهران، سه شنبه های هر هفته شاهد خیل عظیمی از جوانان مشتاق شنیدن شرح صحیفه سجادیه با لحن شیرین و ماندگار آن استاد فرزانه بود. ▪️این عارف سنّتی و کتاب شناس بزرگ، داوری میان اختلافات علمی شارحین صحیفه سجادیّه را با معیار مراجعه به نُسَخ خطی انجام و حلّ این نزاع های علمی را با استناد به قدیمی ترین نسخه خطی موجود قابل رفع می دانستند و از این طریق سعی در داوری بین اختلافات علمی بزرگان شیعه داشتند. معظّم له برخی از اختلافات عمدهٔ شارحین صحیفه و نهج البلاغه را ناشی از خطاهای نسخه نویسان می دانستند و این نکته ای است که کمتر شارحی از صحیفه سجادیّه، بدان توجه و اهتمام داشته است. تکّه کلام «النُسّاخُون هم المَسّاخُون» عبارتی بود که ایشان با توجه به آن، بسیاری از غوامض شارحین را حل، و نظریات بدیعی در شرح صحیفه سجادیّه ارائه می دادند. ▪️گردآوری نُسخه های متعدّد خطّی از میراث اسلامی از کتابخانه لیدن هلند گرفته تا نسخه هایی خطی از کتابخانه های ترکیّه، عُمان و هند و... در بزرگترین کتابخانه شخصی ایشان در تهران، محصول زحمات آن نسخه شناس بزرگ معاصر است. ▪️نسخه ای کم نظیر از فُتوحات مکّیّه ابن عربی که مزیّن به اسامی چهارده معصوم(ع) در دیباچه آن است؛ تنها یکی از انبوه نسخه های خطّی با ارزشی است که در این کتابخانهٔ بی رقیب شخصی نگهداری می شود. ▪️آیت اللّه فاطمی نیا(رحمه اللّه علیه) با این که در فلسفه وعرفان نظری سنّتی، صاحب نظری دقیق ومتفکّری عمیق بود و عرفان را دربستر روایات اهل بیت(ع) ارائه می کرد؛ ولی نمی توان ایشان را در زمرهٔ طبقات العرفاء و طبقات الفلاسفه محصور کرد. شاید بهتر باشد ایشان را در زمرهٔ «طبقات المُتِخَلِّقین» جای داد و بر آن عنوان تأکید کرد. مقصود از این طبقه، طیفی است که با تخلّق عملی به اخلاق عرفانی متّخذه از سیرهٔ اهل بیت(ع) و لطائف سلوکی شریعت محور، تمام تلاش وکوشش خود را برای تخلّق به اخلاق الهی و خروش معنویّت در سیره فردی واجتماعی می کند وهدفش از ارسال رسل و انزال کتب را تحقّق «لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» می داند. ▪️یکی از غلطهای مشهور در بین توده ها، احتراز عرفا از توجه به مسئولیت و دغدغه های اجتماعی است. استاد فاطمی نیا در کتاب «فرجام عشق» که شرح غزلی عرفانی از امام خمینی(ره)است این دغدغه اجتماعی عرفانی را به تصویر کشیده است. ▪️نگاه متفاوت ایشان به برخورد با منکرات اخلاقی قابل تأمل و تأسی است. ایشان که ملازمت با حضرت آیت اللّه سیدرضا بهاءالدینی(ره) را در سبقه علمی و سابقهٔ معنوی خود داشتند، به نقل از ایشان می فرمودند: نزدیکترین لحن و زبان به شیوهٔ انبیاء عظام وائمه اطهار(ع) شیوهٔ رفتاری عُرفاست. ▪️مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/jgyrf4 ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
📦 اینفوگرافی فوق نتایج رسمی انتحابات مجلس شورای لبنان را نشان می دهد. 📦 بر خلاف تبلیغات نادرست رسانه های فیک نیوز، بخش اکثریّت مجلس آیندهٔ لبنان را طرفداران حزب اللّه و حامیان آنها (با رنگ زرد) تشکیل داده اند. ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
📚جریانهای سلفیّه قفقاز وامنیّت جمهوری اسلامی ایران، ابوالفضل موحّدی نیا، انتشارات جهاد دانشگاهی، اردیبهشت١٤٠١. ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📚 این اثر در ابتدا نگاهی به تاریخ ورود اسلام به سرزمین قفقاز دارد وموقعیّت فرهنگی، جامعه شناختی وجغرافیای فکری - سیاسی قفقاز را ترسیم نموده است. 📚 بررسی زمینه های ظهور سلفیّت، مراحل نضج آن و معرفی سران سلفی قفقاز بخش دیگری از این پژوهش را تشکیل داده است. 📚 شخصیّت شناسی فرماندهان ارشد تکفیری های قفقاز از عربی بارایف، رضوان احمدوف، شامیل باسایف، مهند گرفته تا ابوعمرقفقازی معروف به شیشانی در این اثر به خوبی معرفی و نقش آنها در عملیات های کلیدی جریان تکفیری به رشته تحریر درآمده است. 📚 در بخش دیگری از این پژوهش، تغییر مسیر سلفیّت قفقاز به طرف داعش مورد مداقّه قرار گرفته وخصوصیات رفتاری، اخلاق نظامی وشیوهٔ تأمین مالی آنها معرفی شده است. 📚 در فصل سوّم این اثر عوامل داخلی وخارجی مؤثر در رشد سلفیّت در قفقاز واکاوی و پارامترهایی همچون تنوّع هویّتی، ذهنیّت منفی تاریخی قفقازی ها، ژئواستراتژیک بودن منطقه، اختلافات مرزی، ترویج وهابیّت وتبلیغ رسانه ای آنها و... بررسی شده است. 📚در واپسین بخش این کتاب چشم انداز، راهکارها و آسیب های امنیّت جمهوری اسلامی در مواجهه با این جریان، با سه رهیافت امنیتی نولیبرالی، واقع گرایانه وسازه انگاری بررسی شده و مؤلف پیشنهادهای متنوّعی برای مواجهه با مخاطرات سلفیّت در شمال کشور ارائه داده است. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
📚خُوجه(تاریخ، فرهنگ، باورها)؛ هاشم رضوی؛ انتشارات میراث شرق؛ اردیبهشت١٤٠١. ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📚 یکی از خلاء های آثار ملل ونحل پژوهی، عدم توجه کافی به معرفی خوجه ها، تاریخ واندیشه های آنها و اطلاع از روند تاریخی جداشدن خوجه های اثنی عشری از خوجه های اسماعیلی مذهب است. 📚 در فصل اوّل از کتاب خوجه ها(تاریخ، فرهنگ، باورها) این خلاء تا حدودی مرتفع شده و نویسنده با ترمینولوژی خوجه ها، خاستگاه، بنیان گذاران، تقسیمات و جماعت های آنها را به مخاطب معرفی کرده است. 📚 فصل دوّم این نوشتار با تمرکز در معرفی خوجه های اسماعیلی، بنیان گذاران، فرهنگ، شعائر دینی، رفتار عمومی و کنشگری اجتماعی آنها با تأکید بر معرفی خدمات متنوّع بنیادآقاخان و.. پرداخته است. 📚 فصل سوّم به تاریخ خوجه های اثنی عشری و چگونگی انفکاک آنها از خوجه های اسماعیلی اشاره و به معرفی باورها، آداب، فرهنگ دینی و اقدامات اجتماعی آنها درسطح بین الملل پرداخته است. 📚در آخرین بخش به تفکیک پراکندگی جغرافیایی آنها بررسی و اسناد وتصاویری از خوجه ها منتشر شده است. 📚این اثر با راهنمایی و مشاوره حجج اسلام دکتر رسول رضوی و رضا نژاد سامان یافته است. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
💥 دکتر جمال حشمت يكى از رهبران تأثیرگذار اخوان المسلمين مصر برای نخستین بار افشاء کرد: 🔹 محمد بديع مرشد عام اخوان المسلمين مصر، از ابراهيم منير تقاضا کرده است تا این جماعه به صورت رسمی از عالم سياست کناره گیری كند و به كارهاى خيریّه، عام المنفعه، خدمات اجتماعى، تبلیغ و دعوت بپردازند و اعتزال سیاسی پیشه کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
🇰🇼 کویت در سوگ خطیب الاقصی ✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🇵🇸 شیخ احمدبن عبدالعزیزالقطان(۱۹۴۶-۲۳مه۲۰۲۲)یکی از رهبران اخوان المسلمین کویت در آستانه ۷۶ سالگی در گذشت. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به فرازهایی از زندگی او اشاراتی خواهیم داشت. 🇵🇸 او در کویت به «الشيوعی السابق والاخوانی الحالی» مشهور است. القطان بارها به تفصیل در خطبه های نمازجمعه کویت داستان چگونگی توبه خود از کمونیست به اخوان را بیان کرده است. از نظر او تنها جریانی که توانست او را به ساحل اسلام نزدیک کند و از چنگال کمونیست برهاند، طیف اسلام سیاسی اخوان بود و در آن زمان، اگر در مقابل کمونیست ها، تنها گفتمان اسلام سنّتی الازهر بود هرگز به اسلام روی نمی آوردم و بر شیوعیّت باقی می ماندم. 🇵🇸 وی به دلیل خطبه های آتشینی كه در دفاع از فلسطين انجام می داد به "خطيب الاقصى" مشهور بود. 🇵🇸 جمله مشهوری از او در افواه عمومی رایج است که "قضيه الاقصى؛ دين وعقيده وعلينا الدفاع". 🇵🇸 او پس از عادی سازی روابط امارات با اسرائیل پیام ویدئویی آتشینی برای محمّدبن زائد در زشتی سازش با اسرائیل فرستاد. القطان در ویدئویی که توسط وب سایت «المجلس» کویت منتشر شد، با شعری به زائد نهیب زد وگفت: «در سرزمین اجدادی ما نه صلح، نه سازش، نه غفلت وجود دارد. شهادت تنها راه مبارزه با صهیونیسم است.» 🇵🇸 القطان در ادامه به واکنش سلطان عبدالحمید دوّم در زمانی که از او خواستند تا در ازای باقی ماندن او در جایگاه پادشاهی عثمانی، قضیه فلسطین را رها کند، اشاره کرد و به آنها گفت: حتّی یک اینچ مشروعیت اسرائیل را امضا نمی‌کنم. چون سرزمین فلسطین تا قیامت پابرجاست و هر چه می خواهید با سلطنت من بکنید. 🇵🇸 در پایان او با تمثیلی تند خطاب به زائد گفت: در جنگ شترمرغان، شیرها با ما هستند و به زودی اسرائیل زیرپای تو را خالی خواهد کرد و شکست در یمن ولیبی فرجام تو خواهد بود. 📽 برای مشاهده سخنان آتشین او در دفاع از مسجدالاقصی و محکومیت تطبیع عبری - عربی خطاب به بن زائد به لینک مراجعه شود. https://twitter.com/Almajlliss/status/1297662203970150403 ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
🇴🇲دربارهٔ برگزاری نخستین کنگرهٔ فلسفه در کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس ✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🇴🇲 مسقط پایتخت عمان، برای نخستین بار در روزهای اخیر شاهد برگزاری اوّلین کنگرهٔ بین المللی فلسفه با حضور چهره های سرشناس فلسفی جهان اسلام بود. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این همایش و جایگاه فلسفه ورزی در عمان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهیم داشت. 1⃣ یکم: این کنگره، با عنوان «ملتقی بیت الزبیر الفلسفی الاوّل» درتاریخ ١٥تا١٨می٢٠٢٢میلادی و مکان سالن همایش های موزهٔ بیت الزبیر واقع در قلب تاریخی شهر مسقط برگزار شد. رویدادِ فرهنگی که تعداد قابل توجهی از فرهیختگان و فلاسفه عرب از اقصی نقاط جهان اسلام درآن شرکت کردند. اهتمام عمان با وجود سیطرهٔ تفکّر اَباضی - که توجّه چندانی به فلسفه ورزی ندارد - قابل توجّه و حکایت از تحوّلات فکری - فرهنگی فراوانی است که به جاست به صورت مستقل بررسی شود. 🔹چهار سخنران اصلی این همایش از کشور میزبان بودند که شاهد دیگری از خیز برداشتن عمان برای پرچمداری فلسفه ورزی در بین کشورهای حاشیه خلیج است و حکایت از دمیدن هوای تازهٔ فلسفی در این کشور اباضی نشین دارد. البتّه هنوز واکنشی از سردمداران اسلام سنّتی اباضی در این زمینه گزارش نشده است، ولی عدم حضور و صدور پیامی از احمد بن حمد الخلیلی - مفتی اعظم عمان - به این کنگره دور از انتظار نبود. 2⃣ دوّم: به طور کلّی کشورهای ثروتمندِ حاشیهٔ خلیج فارس در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام، از جهت فلسفی بسیار فقیر هستند. کم برگ و بار بودن میراث فلسفی در این خطّه و قلّت اندیشوران متعمّق در فلسفه، در این منطقه شاهد خوبی بر این مدعاست. در حالی که قرنهاست که غرب جهان اسلام، ایران، شبه قاره هند و... سیراب از فلسفه ورزی شده است و موضوعاتی دربارهٔ جامعه، سیاست، دین و همه چیز مورد مداقّه متفکّران فیلسوف قرار گرفته است؛ امّا سهم کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس در این روند بسیار ناچیز است. 🔹 اهمّ مباحث عالمان این خطّه، آکنده از مباحثی است که هیچ ارتباطی با فلسفه یا حتّی ضد آن ندارد. در این منطقه، موضوعاتی پیرامون ایمان و قلمرو آن به وفور بحث و بررسی شده است؛ ولی عقلانیّت علمی یا تفکّر فلسفی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که تمدّن‌ها تنها بر دو رکن فکری استوارند؛ علم و ایمان یا به عبارتی دین و فلسفه. عمان به خوبی دریافته است تا زمانی که تنور فلسفه ورزی رونق جدّی نگیرد، خمیر ایمان و نان دینداری نمی تواند جان تازه ای ببخشد و تا مادامی که چراغِ فلسفه کم سو است؛ مشعلِ ایمان پرفروغ نخواهد بود. 3⃣ سوّم: ارزیابی خیزش فلسفی کشورهای حاشیه خلیج و به ویژه عمان در این رویداد فرهنگی بسیار زود است. تا زمانی که جرقهٔ فلسفی اخیر به جریانِ فلسفی پایدار تبدیل نشود و متن های سخنرانی های این همایش مورد بررسی دقیق قرار نگیرد، نمی توان از یک جهش فلسفی برای جبران عقب ماندگی ها سخن گفت. 🔹اما با بررسی کمّی تعداد ٤ سخنران این همایش از عمان، یک سخنران آن هم یک زن فیلسوف از عربستان، دو سخنران مدعو از لبنان و حضور پرطمطراق رضوان السید و ٥ سخنران اصلی و طراز اول از غرب جهان اسلام و سرزمین فلسفه ورز مغرب در شمال آفریقا و به ویژه سیدولداباه از موریتانیا، می توان این گمانه را تقویت کرد که عمان در حال طی کردن مرحلهٔ تمرین فلسفه ورزی و فلسفه آموزی برای در دست گرفتن پرچم فلسفه ورزی در بین کشورهای این منطقه است. 🔹همچنین غیبت فلاسفه ای از امارات، بحرین و قطر تفاوت مسیر فکری عمان از این کشورها را به خوبی نمایان کرده است. 🇸🇦 عربستان سعودی هم با فرستادن یک فیلسوف اجاره ای زن - ظاهراَ با هویتی از کشور تونس و یکی از اساتید تونسی که تابعیّت عربستانی دارد - آن هم در قد و قامت یک فیلسوف، قصد دارد با یک تیر، به دو نشان بزند و هم عقب ماندگی خود در فلسفه را جبران و هم اهتمام به جایگاه زن را به رخ بکشانند. این اقدام عربستان چه تصنّعی باشد، چه حاکی از لایه های پنهان و حقایق عربستان باشد، سیگنالهای جدیدی از تغییرات بنیادین فکری از عربستان را به جهانیان مخابره خواهد کرد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
📎ماهنامه "دین و بین الملل " اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نسخه pdf توسط مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه منتشر گردید. 📎برای دانلود این شماره به لینک ذیل مراجعه فرمایید. http://hawzah-ird.com/ ▪️کانال علمی -تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
💠گزارشی از برگزاری نخستین کنگرهٔ فلسفه در عمّان ✍ به قلم: هشام صالح ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️ گزینشی از گزارش: 🔹هفتهٔ قبل به دعوت نهاد علمی- فرهنگی بیت الزبیر در «نخستین کنگرهٔ فلسفهٔ عمّان» شرکت نمودم. در این همایش با چهره‌های سرشناسی از بزرگان فلسفهٔ جهان اسلام دیدار کردم. چهره های فلسفی همچون الزواوی بغوره(از الجزائر و استاد دانشگاه کویت) که درمورد فلسفه و دوران سخن گفت و محمد المصباحی(از مغرب و متخصّص آرای ابن رشد) که در کنگرهٔ مسقط دربارهٔ بازگشت به فلسفه سخنرانی کرد، مشیرعون(از لبنان) که درباره اشکالات فلسفی تعدّد گفت، السیدولد اباه(از موریتانا) درمورد نقش عقل فلسفی در حلّ بحران‌های کنونی بشر سخنرانی کرد و محمَد شوقی الزین(از الجزایر) که دربارهٔ اصول فلسفه فیمابین تجربهٔ فلسفی و تجربهٔ صوفیانه سخن گفت و عبدالسلام بن‌عبدالعالی(از مغرب) که دربارهٔ فلسفه و ترجمه گفت‌وگو کرد. 🔹اینها اساتیدی مشهو‌ری هستند که کتاب‌هایشان را می‌شناسیم؛ امّا آنچه مایه شگفتی من شد فلاسفه جوان و پیر عمانی بودند از جمله محمد الشحی رئیس«بیت الزبیر»، منی حبراس از همین مجموعه، زکریا المحرمی، علی الرواحی، محمد العجمی، سعود الزدجالی، بدر العبری و همه کسانی که به نظرمی‌رسید با کتاب‌ها و اندیشه‌های فلسفی ما، همچنین با جریانات فلسفی مدرن و معاصر غربی نیر آشنا هستند. فقط این نیست، درمیان آنها مهندس، پزشک و واعظ نیز وجود داشت. از میان مدعوین بانویی سعودی به نام دالیا التونسی بود که دغدغه‌اش مهارت و آموزش فلسفه به کودکان است!!! 🔹شاید فلسفهٔ کلاسیک و سنتی در جهان اسلام از سوی محافظه‌کاران نهادهای آموزشی درمعرض فشار قرارگرفته باشد؛ اما درمصر، مغرب، تونس و لبنان با چنین مسئله‌ای روبه رو نشده و با این حال در دهه‌های اخیر قرن بیست، شهرت هیچ استادی براساس تخصصش در فلسفه کانت، هگل، هایدگر، پل ریکور، هابرماس یا چارلز تایلور نبود؛ بلکه از تولیداتش در زمینهٔ «نقد میرات» اسلامی بود؛ این استادان تخصص اصلی‌ و تربیت دانشجویان را رها کرده و خود و مخاطبین را گرفتار اختلافات بین باشلار و فوکو نموده‌اند! 🔹البته بجاست اشاره کنم که نخستین کنگرهٔ فلسفه به همّت "جمعیت جدید فلسفی سعودی" دقیقاَ چند ماه پیش و در دوران اوج کرونا به صورت مجازی برگزار شده بود و کنگره عمان در حقیقت نخستین همایش حضوری فلسفه در کشورهای حاشیه خلیج فارس است و بسیار متأسف شدم که نتوانستم در آن نشست مجازی شرکت کنم؛ به این دلیل که مسائل جدیدی درآن مطرح شد و شخصیت‌های بزرگ غربی دعوت شده بودند.... مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/lpjt84 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
⚡السیسی در اندیشهٔ محو کامل اسلام گرایی در مصر ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹اقدامات چندسال اخیر السیسی در حبس و محدودیت کامل اخوانیون و حتّی افراد مایل به اسلام گرایی در مصر، خبر از حذف کامل اسلام گرایی در مصر می دهد. ❌ تقریبا السیسی تمام مسیرها برای عدم حضور اسلام گرایان در آینده سیاسی را بسته و در اخیرترین دستور خود، اقدام به صدور حکم پانزده سال حبس برای عبدالمنعم ابوالفتوح گزینهٔ رقیب خود را صادر نمود تا این چهره لیبرالِ نزدیک به اسلام گرایان، هیچ جایگاهی در سپهر آینده مصر نداشته باشد. 🔸‏ابوالفتوح یکی از مطرح ترین منتقدین و رقبای سیاسی السیسی و حکومت نطامی اوست و از این جهت مطرود وی شده است. وی تنها روزنه امید اخوانیون برای خلاصی از وضعیت محنت بار فعلی محسوب می شود. ❇️ او که سیاستمداری دانا، موقعیت شناس و زیرک است و به دلیل پیشینه اسلامگرایی و عملکرد لیبرالی خود توانایی جذب طیف های مخالفان و جلب حمایت خارجی از خود را دارد. 🔶‏ عبدالمنعم ابوالفتوح پزشک مصری از نسل فعالان مذهبی دانشگاهی دهه ۱۹۷۰ میلادی است که در آن دوران با استفاده از فضای باز نسبی دانشگاه ها در دوران ریاست جمهوری انور سادات و تمایل دولت به تقویت اسلامگرایان به منظور مبارزه با چپ ها و ناصریست ها رشد و توسعه یافتند و گروه هايی تحت عنوان جماعت اسلامی دانشگاه ها تأسیس نمود. 🆔 منبع: www.france24.com/ar ▪️کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
📚 به پیوست یک نسخه PDF از مانیفست حکمرانی طالبان تقدیم می شود. ✍️ان شااللّه به زودی در یادداشتی به تحلیل مفاد این متن خواهیم پرداخت. ▪️کانال علمی -تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
📚«خلافتِ ولیّ فقیه» تحقّق بخش امّتِ واحده؛ ذبیح الله نعیمیان، پژوهشگاه مطالعات تقریبی، اردیبهشت١٤٠١. ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📚 ترکیب سه موضوع کلیدی مدل های اِحیای خلافت در جهان اسلام، شیوه های تحقّق امّت واحده و نقش آفرینی نظریهٔ ولایت فقیه در برپایی امّتِ واحده، شاکله این اثر را تشکیل داده است. 📚 مؤلف دربخش نخست، برپایی امّت واحده اسلامی را نه تنها یک ضرورت اجتماعی؛ بلکه یک تکلیف شرعی خوانده و شواهد متعدّدی بر آن اقامه کرده است. دو رویکرد «برجسته سازی اشتراکات وتغافل در اختلافات» یا «برجسته سازی اشتراکات و تفاهم در اختلافات» در تحقّق امّت اسلامی در این بخش از کتاب مورد ارزیابی قرار گرفته است. 📚 همچنین اصول برپایی امّت اسلامی و مراحل عملیّاتی کردن آن از طریق راهبردهای سیاسی و نهاد سازی اجتماعی از مهمترین موضوعات این نوشتار است. 📚 بخش دوّم این اثر به جریان شناسی اِحیای خلافت در جهان اسلام پرداخته و با معرفی خاستگاه تاریخی خلافت از صدر اسلام تا به امروز، به دعوتگران مهم خلافت در جهان امروز اعم از داعش، حزب التحریر الاسلامی، جماعه العدل والاحسان و هشت خلافت خودخواندهٔ معاصر(شیخ کمال الدین قبلان مشهور به خمینی ترکیّه، خلیفه کولونیا، خلیل صوفو، محمل افضل افغانی نورستانی، محمدالرفاعی، ابوالبنات داغستانی، ابولقمان ابوشواخ وملک عبداللّه ثانی) در جهان اسلام اشاره کرده است. 📚 بخش سوّم این اثر به امکان سنجی برپایی خلافت در جهان امروز پرداخته و ظرفیّت شناسی نظام های پادشاهی کشورهای عربستان، مراکش و اردن در راستای اِحیای خلافت بررسی شده است. همچنین پتانسیل نظام های دموکراتیک کشورهای مصر، عراق، ترکیّه وافغانستان در راستای برپایی خلافت ارزیابی شده است. 📚 در واپسین بخش، مؤلف با واکاوی پتانسیل های نظری، عملی، ساختاری، فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی به نقش ایران و تئوری ولایت فقیه برای مشارکت در احیای خلافت بدون ایجاد هیچ حساسیّت مذهبی و فرقه ای پرداخته است. 📚 در پایان مصنّف نمونه هایی از سخنان و تصریح برخی از بزرگان جهان اسلام به تأیید تئوری ولایت فقیه را شاهد بر این ادعا آورده است. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
📷 در تصویر بالا چهرهٔ «عبداللّه بن بیّه» فقیه طراز اوّل امارات، پای جلسه سخنرانی خاخام ارشد صهیونیست در مسجد شیخ زائد ابوظبی را مشاهده می کنید. 📷 در این عکس، بن بیّه برجسته ترین مقام دینی در امارات در جلسهٔ بزرگداشت بنیان گذار امارات متحدهٔ عربی - شیخ زائد بن سلطان- در صف اوّل و دقیقاً روبه روی خاخام صهیونیست نشسته است. 📷 این حرکت کم سابقه بن بیّه، موجی از نظرات ضد و نقیض کاربران فضای رسانه ای جهان اسلام را به خود اختصاص و البتّه به دلیل پرطرفدار بودن وی، تأثیرات فرهنگی فراوانی در راستای طرد یا قبول تطبیع عِبری - عَربی در بدنه بخشی از جهان اسلام بر جای خواهد گذاشت. 📷 او پیش از جدایی از اتحادیّهٔ جهانى علماى مسلمان، معاون سابق قرضاوی بود و اکنون ریاست جمعيّت ترویج صلح در جوامع مسلمان(منتدى تعزيز السلم في المجتمعات المسلمة) را برعهده دارد. 🔹 لازم به ذکر است که بن بیّه با تمرکز بر فقه المقاصد و مصلحت در شریعت و با بکارگیری واژه های پربسامد «الامرُسهلٌ» و«الامورُ الشرعی واسعٌ» بسیاری از مسایل چالشی مسلمانان بلاد غرب را با تیسیر فقهی حل می کند. او در زمینهٔ«فقه الاقلیّات» می گوید ما مجوزی نداریم که در اموری که شارع راه را برای وسعت در فتوا قرار داده، مسلمین را محدود و در محذوریت قرار دهیم. ✍️ پیشتر در یادداشتی با عنوان«عبداللّه بن بَیِّه» آسان گیرترین فقیه در جهان اسلام، در مورد او و مشرب فقهی او نوشته ایم. لینک یادداشت yun.ir/dyhxe1 ▪️کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
🇹🇳 شلیک قیس سعید، بر پیکر بی رمق حزب النهضه ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🇹🇳 ریاست تیم تنظیم کننده پیش نویس قانون اساسی جدید تونس به عنوان دستاوردی مهم اعلام کرد که به منظور مقابله با تحرّکات احزاب اسلامی در این کشور همانند حزب النهضه، در پیش‌نویس جدید قانون اساسی، اسلام به عنوان دین رسمی جایگاهی نخواهد داشت. 🇹🇳 چند ماه پیش قیس سعید، قوای این کشور را تا تنظیم قانون اساسی جدید به حالت تعلیق درآورده بود. همچنین سعید برقراری مجدّد جلسات پارلمان را مشروط به برگزاری همه پرسی قانون اساسی اعلام کرده بود. 🌐 منبع: الجزیره ▪️کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
⚡️دربارهٔ ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ محمّدبن عبدالوهّاب در شبه قارّهٔ هند ✍به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشی از یادداشت: 🇮🇳 شاید بتوان ذاکرنائیک(Dr. Zakir Naik) پزشک و مبلّغ هندی را منحصربه فردترین چهره سلفیّت در دوران معاصر خواند. 🔹سِت کردن کِروات با رنگ کت وشلوار، ارجاع مکرّر به تحصیلات پزشکی خود، تأسیس شبکه بین المللی صُلح(Peace TV International) وتسلّط به چهار زبان بین المللی، او را در بین مخاطبان غرب زده به عنوان یک روشنفکرتمام عیار نشان داده است. 🔹 از آن سو، پوشاندن سر با عرقچینی سنّتی، ریش های بلند و تراشیدن سبیل ها به سبک وهابیّت کلاسیک، نتوانسته گرایشات قلبی او به سلفیّت سنّتی را پنهان کند. 🔹 گزافه نیست اگر اعتراف کنیم که یکی از دقیق ترین کارها، تشخیص تیپ شناسی تفکر اوست؛ که منشاء این پیچیدگی، عمدتاً در مواضع چندپهلوی او ریشه دارد. در حقیقت مشرب تبلیغی او را باید در چهارراه تعارضات اسلام سلفی، اسلام سنّتی واسلام روشنفکری به سمت وهابیّت سنّتی و درباری متمایل دانست. 💠 در روزهای اخیر دولت هند، بنیاد البحوث الاسلامیه(I.R.F) از نهادهای وابسته به او را غیرقانونی اعلام و هرگونه فعّالیّت تبلیغی ذاکرنائیک - که از هند به مالزی تبعید شده - را تا سال 2027 میلادی ممنوع اعلام کرد. البته که نائیک، این قبیل محدودیّت ها را به بهترین وجه برای خود به کسب اعتبار تبدیل می کند و تمایل دارد خود را «مظلوم مقتدر» معرفی کند و از این طریق گوی شهرت خود بیش از پیش در شبه قارّه کند. در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد او و جریان فکری تبلیغی او در شبه قارهٔ هند اشاراتی خواهیم داشت. مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️ https://b2n.ir/q92116 🌐 آدرس سایت اینترنتی ذاکرنائیک و شبکه تلوزیونی صلح Peace TV Network: https://zakirnaik.com ▪️کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY