eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
📎ماهنامه "دین و بین الملل " اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نسخه pdf توسط مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه منتشر گردید. 📎برای دانلود این شماره به لینک ذیل مراجعه فرمایید. http://hawzah-ird.com/ ▪️کانال علمی -تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
💠گزارشی از برگزاری نخستین کنگرهٔ فلسفه در عمّان ✍ به قلم: هشام صالح ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️ گزینشی از گزارش: 🔹هفتهٔ قبل به دعوت نهاد علمی- فرهنگی بیت الزبیر در «نخستین کنگرهٔ فلسفهٔ عمّان» شرکت نمودم. در این همایش با چهره‌های سرشناسی از بزرگان فلسفهٔ جهان اسلام دیدار کردم. چهره های فلسفی همچون الزواوی بغوره(از الجزائر و استاد دانشگاه کویت) که درمورد فلسفه و دوران سخن گفت و محمد المصباحی(از مغرب و متخصّص آرای ابن رشد) که در کنگرهٔ مسقط دربارهٔ بازگشت به فلسفه سخنرانی کرد، مشیرعون(از لبنان) که درباره اشکالات فلسفی تعدّد گفت، السیدولد اباه(از موریتانا) درمورد نقش عقل فلسفی در حلّ بحران‌های کنونی بشر سخنرانی کرد و محمَد شوقی الزین(از الجزایر) که دربارهٔ اصول فلسفه فیمابین تجربهٔ فلسفی و تجربهٔ صوفیانه سخن گفت و عبدالسلام بن‌عبدالعالی(از مغرب) که دربارهٔ فلسفه و ترجمه گفت‌وگو کرد. 🔹اینها اساتیدی مشهو‌ری هستند که کتاب‌هایشان را می‌شناسیم؛ امّا آنچه مایه شگفتی من شد فلاسفه جوان و پیر عمانی بودند از جمله محمد الشحی رئیس«بیت الزبیر»، منی حبراس از همین مجموعه، زکریا المحرمی، علی الرواحی، محمد العجمی، سعود الزدجالی، بدر العبری و همه کسانی که به نظرمی‌رسید با کتاب‌ها و اندیشه‌های فلسفی ما، همچنین با جریانات فلسفی مدرن و معاصر غربی نیر آشنا هستند. فقط این نیست، درمیان آنها مهندس، پزشک و واعظ نیز وجود داشت. از میان مدعوین بانویی سعودی به نام دالیا التونسی بود که دغدغه‌اش مهارت و آموزش فلسفه به کودکان است!!! 🔹شاید فلسفهٔ کلاسیک و سنتی در جهان اسلام از سوی محافظه‌کاران نهادهای آموزشی درمعرض فشار قرارگرفته باشد؛ اما درمصر، مغرب، تونس و لبنان با چنین مسئله‌ای روبه رو نشده و با این حال در دهه‌های اخیر قرن بیست، شهرت هیچ استادی براساس تخصصش در فلسفه کانت، هگل، هایدگر، پل ریکور، هابرماس یا چارلز تایلور نبود؛ بلکه از تولیداتش در زمینهٔ «نقد میرات» اسلامی بود؛ این استادان تخصص اصلی‌ و تربیت دانشجویان را رها کرده و خود و مخاطبین را گرفتار اختلافات بین باشلار و فوکو نموده‌اند! 🔹البته بجاست اشاره کنم که نخستین کنگرهٔ فلسفه به همّت "جمعیت جدید فلسفی سعودی" دقیقاَ چند ماه پیش و در دوران اوج کرونا به صورت مجازی برگزار شده بود و کنگره عمان در حقیقت نخستین همایش حضوری فلسفه در کشورهای حاشیه خلیج فارس است و بسیار متأسف شدم که نتوانستم در آن نشست مجازی شرکت کنم؛ به این دلیل که مسائل جدیدی درآن مطرح شد و شخصیت‌های بزرگ غربی دعوت شده بودند.... مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/lpjt84 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
⚡السیسی در اندیشهٔ محو کامل اسلام گرایی در مصر ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹اقدامات چندسال اخیر السیسی در حبس و محدودیت کامل اخوانیون و حتّی افراد مایل به اسلام گرایی در مصر، خبر از حذف کامل اسلام گرایی در مصر می دهد. ❌ تقریبا السیسی تمام مسیرها برای عدم حضور اسلام گرایان در آینده سیاسی را بسته و در اخیرترین دستور خود، اقدام به صدور حکم پانزده سال حبس برای عبدالمنعم ابوالفتوح گزینهٔ رقیب خود را صادر نمود تا این چهره لیبرالِ نزدیک به اسلام گرایان، هیچ جایگاهی در سپهر آینده مصر نداشته باشد. 🔸‏ابوالفتوح یکی از مطرح ترین منتقدین و رقبای سیاسی السیسی و حکومت نطامی اوست و از این جهت مطرود وی شده است. وی تنها روزنه امید اخوانیون برای خلاصی از وضعیت محنت بار فعلی محسوب می شود. ❇️ او که سیاستمداری دانا، موقعیت شناس و زیرک است و به دلیل پیشینه اسلامگرایی و عملکرد لیبرالی خود توانایی جذب طیف های مخالفان و جلب حمایت خارجی از خود را دارد. 🔶‏ عبدالمنعم ابوالفتوح پزشک مصری از نسل فعالان مذهبی دانشگاهی دهه ۱۹۷۰ میلادی است که در آن دوران با استفاده از فضای باز نسبی دانشگاه ها در دوران ریاست جمهوری انور سادات و تمایل دولت به تقویت اسلامگرایان به منظور مبارزه با چپ ها و ناصریست ها رشد و توسعه یافتند و گروه هايی تحت عنوان جماعت اسلامی دانشگاه ها تأسیس نمود. 🆔 منبع: www.france24.com/ar ▪️کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
📚 به پیوست یک نسخه PDF از مانیفست حکمرانی طالبان تقدیم می شود. ✍️ان شااللّه به زودی در یادداشتی به تحلیل مفاد این متن خواهیم پرداخت. ▪️کانال علمی -تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
📚«خلافتِ ولیّ فقیه» تحقّق بخش امّتِ واحده؛ ذبیح الله نعیمیان، پژوهشگاه مطالعات تقریبی، اردیبهشت١٤٠١. ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📚 ترکیب سه موضوع کلیدی مدل های اِحیای خلافت در جهان اسلام، شیوه های تحقّق امّت واحده و نقش آفرینی نظریهٔ ولایت فقیه در برپایی امّتِ واحده، شاکله این اثر را تشکیل داده است. 📚 مؤلف دربخش نخست، برپایی امّت واحده اسلامی را نه تنها یک ضرورت اجتماعی؛ بلکه یک تکلیف شرعی خوانده و شواهد متعدّدی بر آن اقامه کرده است. دو رویکرد «برجسته سازی اشتراکات وتغافل در اختلافات» یا «برجسته سازی اشتراکات و تفاهم در اختلافات» در تحقّق امّت اسلامی در این بخش از کتاب مورد ارزیابی قرار گرفته است. 📚 همچنین اصول برپایی امّت اسلامی و مراحل عملیّاتی کردن آن از طریق راهبردهای سیاسی و نهاد سازی اجتماعی از مهمترین موضوعات این نوشتار است. 📚 بخش دوّم این اثر به جریان شناسی اِحیای خلافت در جهان اسلام پرداخته و با معرفی خاستگاه تاریخی خلافت از صدر اسلام تا به امروز، به دعوتگران مهم خلافت در جهان امروز اعم از داعش، حزب التحریر الاسلامی، جماعه العدل والاحسان و هشت خلافت خودخواندهٔ معاصر(شیخ کمال الدین قبلان مشهور به خمینی ترکیّه، خلیفه کولونیا، خلیل صوفو، محمل افضل افغانی نورستانی، محمدالرفاعی، ابوالبنات داغستانی، ابولقمان ابوشواخ وملک عبداللّه ثانی) در جهان اسلام اشاره کرده است. 📚 بخش سوّم این اثر به امکان سنجی برپایی خلافت در جهان امروز پرداخته و ظرفیّت شناسی نظام های پادشاهی کشورهای عربستان، مراکش و اردن در راستای اِحیای خلافت بررسی شده است. همچنین پتانسیل نظام های دموکراتیک کشورهای مصر، عراق، ترکیّه وافغانستان در راستای برپایی خلافت ارزیابی شده است. 📚 در واپسین بخش، مؤلف با واکاوی پتانسیل های نظری، عملی، ساختاری، فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی به نقش ایران و تئوری ولایت فقیه برای مشارکت در احیای خلافت بدون ایجاد هیچ حساسیّت مذهبی و فرقه ای پرداخته است. 📚 در پایان مصنّف نمونه هایی از سخنان و تصریح برخی از بزرگان جهان اسلام به تأیید تئوری ولایت فقیه را شاهد بر این ادعا آورده است. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
📷 در تصویر بالا چهرهٔ «عبداللّه بن بیّه» فقیه طراز اوّل امارات، پای جلسه سخنرانی خاخام ارشد صهیونیست در مسجد شیخ زائد ابوظبی را مشاهده می کنید. 📷 در این عکس، بن بیّه برجسته ترین مقام دینی در امارات در جلسهٔ بزرگداشت بنیان گذار امارات متحدهٔ عربی - شیخ زائد بن سلطان- در صف اوّل و دقیقاً روبه روی خاخام صهیونیست نشسته است. 📷 این حرکت کم سابقه بن بیّه، موجی از نظرات ضد و نقیض کاربران فضای رسانه ای جهان اسلام را به خود اختصاص و البتّه به دلیل پرطرفدار بودن وی، تأثیرات فرهنگی فراوانی در راستای طرد یا قبول تطبیع عِبری - عَربی در بدنه بخشی از جهان اسلام بر جای خواهد گذاشت. 📷 او پیش از جدایی از اتحادیّهٔ جهانى علماى مسلمان، معاون سابق قرضاوی بود و اکنون ریاست جمعيّت ترویج صلح در جوامع مسلمان(منتدى تعزيز السلم في المجتمعات المسلمة) را برعهده دارد. 🔹 لازم به ذکر است که بن بیّه با تمرکز بر فقه المقاصد و مصلحت در شریعت و با بکارگیری واژه های پربسامد «الامرُسهلٌ» و«الامورُ الشرعی واسعٌ» بسیاری از مسایل چالشی مسلمانان بلاد غرب را با تیسیر فقهی حل می کند. او در زمینهٔ«فقه الاقلیّات» می گوید ما مجوزی نداریم که در اموری که شارع راه را برای وسعت در فتوا قرار داده، مسلمین را محدود و در محذوریت قرار دهیم. ✍️ پیشتر در یادداشتی با عنوان«عبداللّه بن بَیِّه» آسان گیرترین فقیه در جهان اسلام، در مورد او و مشرب فقهی او نوشته ایم. لینک یادداشت yun.ir/dyhxe1 ▪️کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
🇹🇳 شلیک قیس سعید، بر پیکر بی رمق حزب النهضه ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🇹🇳 ریاست تیم تنظیم کننده پیش نویس قانون اساسی جدید تونس به عنوان دستاوردی مهم اعلام کرد که به منظور مقابله با تحرّکات احزاب اسلامی در این کشور همانند حزب النهضه، در پیش‌نویس جدید قانون اساسی، اسلام به عنوان دین رسمی جایگاهی نخواهد داشت. 🇹🇳 چند ماه پیش قیس سعید، قوای این کشور را تا تنظیم قانون اساسی جدید به حالت تعلیق درآورده بود. همچنین سعید برقراری مجدّد جلسات پارلمان را مشروط به برگزاری همه پرسی قانون اساسی اعلام کرده بود. 🌐 منبع: الجزیره ▪️کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
⚡️دربارهٔ ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ محمّدبن عبدالوهّاب در شبه قارّهٔ هند ✍به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشی از یادداشت: 🇮🇳 شاید بتوان ذاکرنائیک(Dr. Zakir Naik) پزشک و مبلّغ هندی را منحصربه فردترین چهره سلفیّت در دوران معاصر خواند. 🔹سِت کردن کِروات با رنگ کت وشلوار، ارجاع مکرّر به تحصیلات پزشکی خود، تأسیس شبکه بین المللی صُلح(Peace TV International) وتسلّط به چهار زبان بین المللی، او را در بین مخاطبان غرب زده به عنوان یک روشنفکرتمام عیار نشان داده است. 🔹 از آن سو، پوشاندن سر با عرقچینی سنّتی، ریش های بلند و تراشیدن سبیل ها به سبک وهابیّت کلاسیک، نتوانسته گرایشات قلبی او به سلفیّت سنّتی را پنهان کند. 🔹 گزافه نیست اگر اعتراف کنیم که یکی از دقیق ترین کارها، تشخیص تیپ شناسی تفکر اوست؛ که منشاء این پیچیدگی، عمدتاً در مواضع چندپهلوی او ریشه دارد. در حقیقت مشرب تبلیغی او را باید در چهارراه تعارضات اسلام سلفی، اسلام سنّتی واسلام روشنفکری به سمت وهابیّت سنّتی و درباری متمایل دانست. 💠 در روزهای اخیر دولت هند، بنیاد البحوث الاسلامیه(I.R.F) از نهادهای وابسته به او را غیرقانونی اعلام و هرگونه فعّالیّت تبلیغی ذاکرنائیک - که از هند به مالزی تبعید شده - را تا سال 2027 میلادی ممنوع اعلام کرد. البته که نائیک، این قبیل محدودیّت ها را به بهترین وجه برای خود به کسب اعتبار تبدیل می کند و تمایل دارد خود را «مظلوم مقتدر» معرفی کند و از این طریق گوی شهرت خود بیش از پیش در شبه قارّه کند. در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد او و جریان فکری تبلیغی او در شبه قارهٔ هند اشاراتی خواهیم داشت. مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️ https://b2n.ir/q92116 🌐 آدرس سایت اینترنتی ذاکرنائیک و شبکه تلوزیونی صلح Peace TV Network: https://zakirnaik.com ▪️کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
4_5819038395195725256.pdf
📜 مانیفست حکمرانی طالبان زیر بوتهٔ نقد دیوبند ✍️به قلم: عبدالعزیز هندی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹چند صباحی است که نظام نامه حکمرانی طالبان منتشر شده و واکنش های متعدّدی را در میان جریانات اسلامی در پی داشته است. در ادامه نقد یکی از بزرگان دارالعلوم دیوبند را در مورد سیاست های طالبان در آموزش های مدرن آورده ایم. 🔸ابوالحسن علی ندوی در کتاب (از کابل تا یرموک) می نویسد، ما ملّت مسلمان هند از پیروزی و به قدرت رسیدن طالبان بسیار خرسندیم، امّا متأسفانه با شنیدن برخی احکام عاجل و نابخردانه امارت، امیدمان روز به روز کم رنگ تر میشود. 🔸بله، گاه گاهی شنیده بودیم که امارت اسلامی مکاتب مدرن را در برخی ولایات به مدارس سنّتی تبدیل کرده است، امّا ما این را جنگ تبلیغاتی و رسانه ای علیه امارت اسلامی میدانستیم. چند روز قبل از انتشار کتاب شما(الامارة الاسلامیة ونظامها) با خبر شدم و سریع دانلودش کردم و در لیستی که عنوان آموزش مدرن را دیدم، بلافاصله صفحه را آوردم تا از موضع امارت اسلامی در مورد آموزش مدرن مطّلع شوم. 🔸اما متأسفانه در آن نوشته متوجه نوعی افراط و تهاجم به علوم و مکاتب امروزی شدم، نوشته بودید که بر حاکمان اسلامی و علمای دین لازم است که مردم را از این مکاتب مدرن به شدت منع کنند؛ چرا که کافران به وسیله این مکاتب میخواهند میان مسلمانان فساد ایجاد کند و آنان را از دین خدا منحرف سازند. 🔸تصمیم شما علیه مکاتب مدرن بیانگر این تصور است که آموزش مدرن جزئی از دین نیست و نمی توان دین را با آموزش مدرن ترکیب کرد و کسانی که خود را وقف این آموزشها می کنند و در آن پیشرفت می کنند، در آخرت چیزی ندارند. علوم جدید را تا حد اباحات و جواز مطلق تنزّل داده اید، در حالی که این نظر با نظر فقها در تعارض است؛ زیرا آنها علوم معاصر را فرض کفایی میدانند و کتب فقهی این موضوع را تصریح کرده است. 🔸شما برای تأیید موضع خود در علوم جدید از تعدادی از علما که یکی از آنها حافظ ذهبی است نقل کردید ذهبی این نظر را در مورد فلسفه و کلام یونانی و منطق و سایر علوم بیهوده ذکر کرده است و شما آن را در علوم جدید به کار برده اید که این علون هم مفید است و مسلمانان چاره ای ندارند. 🔸 شما همچنین با سخنان مفتی محمد شفیع و مفتی جمیل احمد ثناوی بحث کردید، در حالی که آنها در افتتاح مکاتب مدرن اسلامی از جمله بنیاد حیره و مدارس اقرا کار خصوصی کرده‌اند. 🔹هیچ کس ممکن است بی خبر نباشد که آموزش علوم جدید جزء دین است و فرض کفایی است. 🔸شما چی فکر میکنید؟ افغانستان تا کی از نظر آموزش، صحّت، تجارت و صنعت به پاکستان وابسته خواهد بود؟ مسلمانان موظفند متخصصان طبی ماهر تربیت کنند، زیرا بسیاری از احکام فقهی مبتنی بر داکتران واجد شرایط و ماهر است. 🔸زمانی که می بینم افغان ها در مرز پاکستان صف می بندند بسیار شرم می کنم، از خدا شرمنده ام با خود میگویم، مگر افغان ها مغز در سر و قلب در سینه ندارند؟ آیا آنها امکانات ندارند؟ همه چیز دارند، اما مشکل در رهبری است که به علم روز مفید که مشکلات ملت افغانستان و مردم مظلوم را حل می کند، توجه نمی کند. 🔸در پایان می خواهم بگویم که افغان ها باید بدانند که تحصیل علوم جدید مانند ریاضیّات، علوم علمی مانند فیزیک، شیمی، زبان های محلّی و خارجی و غیره و مطالعه و تحصیل علوم جدید مطابق متون قرآن و سنّت، عمل شرعی است. آموزش مدرن و دینی مانند دو بال برای یک نظام است و می دانید که پرنده هرگز نمی تواند روی یک بال پرواز کند. 🔹در آخر به شیخ عبدالحکیم حقّانی می گویم که زخم های ملّت افغان را بپوشانید و رنج آنها را طولانی نکنید. اگر اگر این کار را ادامه می دهید، نظرات و دیدگاه های شخصی خود را به دین الهی نسبت ندهید! 🌐 منبع: www.tarjomanaf.af 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
📚 رسالهٔ طهارت یا نجاست کفّارِ غیر ِاهل کتاب؛ هادی صادقی؛ نشردفترعقل؛ اردیبهشت١٤٠١خورشیدی. https://t.me/Muslimnair 📚 این رساله، نگاه تاریخی و فقهی به موضوع طهارت یا نجاست کفّار غیراهل کتاب دارد. مصنّف با ترمینولوژی کفر، تعیین اصناف کفر و موضوع شناسی دقیق مباحث پیرامون کُفر، چارچوب پژوهش مناسبی را ترسیم نموده است. 📚 بررسی، نقد وارزیابی ادلّه اربعه فقها(کتاب، سنّت، عقل و اجماع) در نجاست یا طهارت کفّار غیراهل کتاب که در حقیقت قلب این رساله هستند؛ در بخش دوّم این اثر آمده است. 📚 مؤلف در جمع بندی می نویسد: از مجموع آنچه بیان شد مشخص می شود که دلیلی بر نجاست کفّار غیراهل کتاب در دست نیست. آیات قرآن دلالتی بر نجاست مطلق کفّار ندارند و مهم ترین آیه مورد استناد در این باب، یعنی آیه 28 سوره توبه، هم از جهت حکم نجاست و هم از جهت فراگیری موضوع نمی تواند اثبات کننده طرفداران نظریه نجاست مطلق کفّار یا کفّار غیراهل کتاب باشد. 📚 از نقاط قوّت این پژوهش، تمایز تلویحی میان رافعیّت مانع و موجودیّت مقتضی در بررسی این موضوع است. مصنّف تمام ادلّه نقد نجاستِ کفّار غیرِ اهل کتاب در این نوشته را، ناظر به رفع موانع نجاست آنها می داند و اثبات طهارت کفّار غیر اهل کتاب را منوط به اثبات موجودیّت مقتضی در این موضوع می کند. البتّه مؤلف تصریح می کند که بجاست این موضوع، در پژوهشی مستقل بررسی شود. این نکته مهمّی است که تفاوت دقیق این پژوهش را با "کتاب طهارت ذاتی انسان" مشخص می کند. 📚 درادامه نکته پیش مؤلف می نویسد: در این رساله، وارد ادلّه مستقل دال بر طهارت نامسلمانان نشده ایم و بنابراین، باید گفت به لحاظ فقهی هیچ یک از اقسام کفّار غیرِاهلِ کتاب نجس نیستند، هر چند احتیاط در پرهیز از اختلاط با آنها مطلوب است؛ زیرا نجاست های عارضی همواره محتمل است و خوب است مسلمانان برای مبتلا نشدن به نجاسات عارضی، در تماس با آنان مراقبت لازم را به عمل آورند. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
#چند_ثانیه 🇹🇳 شلیک قیس سعید، بر پیکر بی رمق حزب النهضه ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🇹🇳 ر
🇹🇳 عکس العمل حزب النهضه به پیشنهاد حذف رسمیّت دین اسلام در قانون اساسی جدید https://t.me/Muslimnair 🇹🇳 حزب النهضه تونس در واکنش به تصمیم حاکمیّت این کشور در خصوص حذف اسلام از قانون اساسی آینده تونس، این‌گونه اقدامات را کارهایی بی‌ارزش توصیف و به هدف ضربه‌زدن به اصول مورد اعتقاد مردم و محو " هویّت عربی، اسلامی و مدنی» و «حذف مخالفان» را از ثمرات این تصمیم برشمرد. 🇹🇳 جنبش النهضه با تأکید بر مخالفت خود با روند برچیدن نهادهای دولتی از زمان کودتا علیه دموکراسی در ژوئیه گذشته، طرح مسائلی را که مردم از زمان استقلال، آنها را حل کرده‌اند و در فصل اول و دوم قانون اساسی انقلاب گنجانده شده است، محکوم کرد. 🌐 www.euronews.com/fa 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
4_5819038395195725256.pdf
📜 مروری کوتاه بر نظام نامهٔ امارت اسلامی افغانستان ✍️به قلم: محمّدجواد برهانی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 💠 کتاب نظام امارت اسلامی «الاماره الاسلامیه و نظامها» توسط قاضی القضات طالبان مولوی عبدالحکیم حقّانی تألیف و با مقدّمه کوتاه ملاهبت اللّه آخندزاده به تازگی چاپ و منتشر شده است. کتاب سیصد و دوازده صفحه و به زبان عربی است که توسط مکتبه دارالعلوم الشرعیه منتشر گردیده است. 💠 مؤلف در فصل آغازین هدف اساسی امارت اسلامی بعد از پیروزی طالبان و شکست و خروج آمریکا و هم پیمانان را بیان داشته است که عبارت است از تطبیق قانون اللّه در سرزمین افغانستان و تشکیل دولت اسلامی بر مبنای شریعت غرّای اسلامی که در قالب فقه حنفی تبلور پیدا می کند. 🌀مؤلف دولت را به دو قسم جبایت(جمع مالیات) و هدایت تقسیم کرده است که از اوّلی انتقاد و دوّمی را تأیید کرده و بیان داشته است که دولت اسلامی باید دولت هدایت باشد نه دولت که از خون فقراء بمکد تا دولت مردان به نان و نوا برسند. حکومت هدایت حکومتی اسلامی است که در آن فقط به قانون الهی توجه می شود و قانون وضعی و مردمی در آن جای ندارد. ♦️در بخشی از کتاب به مذهب و قضاوت پرداخته شده است که قضاوت فقط طبق مذهب رسمی حنفی صورت گیرد و سایر اقلیت ها هیچ جایگاهی در قضاوت ندارد، و «لابد فی الدوله من عدم الاذن للامتیازات القضائیه للاقلیات» دولت نباید برای اقلیت های مذهبی امتیاز قضائی بدهد و اگر اقلیت ها در قضاوت جایگاه پیدا کند باعث شکست نظام دینی می شود همانگونه که در حکومت عثمانی چنین شد. مؤلف همچنین در بخش مذهب بیان می دارد که غیر از حنفی سایر مذاهب«یعد عارا فی دیار افغانستان خصوصا بین عوام الناس» یعنی سایر مذاهب در افغانستان مایه ننگ و عار شمرده می شود که ازدواج یک دختر حنفی از باب ننگ و عار با فرد غیر حنفی در عرف مردم افغانستان جایز نیست. 🔘 بخش دیگر کتاب به آموزش جدید پرداخته و آمده است که نظام آموزشی باید دینی باشد و علوم غیر دینی اسلام و مسلمانان را ضعیف کرده و می کند. به اعتقاد نویسنده بسیار از مشکلات در افغانستان توسط علوم عصری صورت گرفته است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/gxefob 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
⚡️ امروز و در سوّمین سالگرد درگذشت محمّد مرسی، ابراهیم منیر نائب رئیس اخوان المسلمین در پیامی تصویری کم سابقه به تشریح اوضاع فعلی اخوان، آینده و چالش های فراروی این جنبش پرداخت. ✍ در حال حاضر محمود عزّت مرشداخوان المسلمین است که در شرایط فعلی، ابراهیم منیر جانشین اوست. 🎥 برای دیدن این پیام تصویری به لینک زیر مراجعه کنید. https://fb.watch/dH8FxkTGd3/ https://fb.watch/dH8FxkTGd3/ 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️سه پروژهٔ معماری ایرانی، نامزدهای اصلی دریافت جایزهٔ بین المللی معماری آقاخان شدند. از بین٤٦٣اثر برتر معماری در جهان، سه معماری برتر«مدرسه جدگال» در یکی از مناطق محروم چابهار، «کارخانه آرگو» در میدان فردوسی تهران و «خانه آبان» در اصفهان نامزدهای ایرانی دریافت این جایزه بین المللی شده اند. 💠پیشتر(٢٠١٦میلادی)پل طبیعت واقع در بزرگراه مدرّس تهران با طراحی لیلا عراقیان حائز این جایزه شده بود. ✍️ پانوشت: جایزهٔ معماری آقاخان(AKAA) مسابقهٔ بین المللی است که هر سه سال یک بار از سوی بنیاد شبکه توسعهٔ آقاخان(AKDN) به اثر معماری برتر جهان داده می شود. 💠 این جایزه که در سال ۱۹۷۷ از طرف کریم آقاخان(امام چهل ونهم اسماعیلیه نزاری قاسم شاهی)بنیان نهاده شده است. این جایزه ارزشمندترین جایزهٔ مالی معماری در جهان امروز به‌شمار میرود و برندگان آن یک میلیون دلار - معادل سی میلیارد تومان - را تصاحب می کنند. 🆔 آدرس سایت جایزه معماری آقا خان https://www.akdn.org/project/architec 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KO
مسلمنا muslimnair
⚡️⚡️جریان شناسی فقه نظام ساز؛ اسلام سنّتی یا اسلام سیاسی؟؟ ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/Muslimnair 🔹 چندصباحی است که در مجامع علمی، نظریهٔ جدیدی با عنوان «فقه نظام ساز» مطرح و نشست هایی پیرامون چیستی آن برگزار می شود. گزافه نیست اگر ادّعا شود که یکی از زیربنایی ترین مباحث در فرآیند نظریهٔ پردازی پیرامون ماهیّت فقه نظام ساز، تعیین دقیق تیپ شناسی این نظریه است. 🔹به نظر می رسد تا تکلیف خود را نسبت به طیف شناسی این نظریه روشن نکنیم و مُوشکافی جدی در مورد سنخ شناسی آن انجام نشود؛ نه می توان به دالّ مرکزی این نظریه نزدیک شد و نه می توان منابع و روش شناسی دقیقی از آن را توصیف کرد. 🔹از طرفی برخی برآنند که این نظریه بخاطر رفع نیازهای اسلام سیاسی به فقه حکومتی نزدیک است؛ از آن سو برخی معتقدند این نظریه به اسلام سنّتی قرابت جریانی دارد و مبادی، متدولوژی وآبشخور آن همان اجتهاد سنّتی است. در یادداشت ذیل برآنیم تا روشن کنیم«فقه نظام ساز» متعلق به جریان اسلام سنّتی با زیر شاخه فقه سنّتی مقاصدی و فقه جواهری است. 🔷با توجه به عدم پژوهش ساختار مند در مورد شناخت اسلام سنّتی، این گفتمان فکری همواره مورد بی ­مهری هایی از سوی جریان شناسان قرار گرفته است. اسلام سنّتی در چرخهٔ ناقص فیمابین منفی ­گرایی و نگاه حداقلی، در تحلیل های برخی جریان شناسان قرار گرفته است. حال آنکه اسلام سنّتی دارای طیف های مختلف ومتنوّعی است که نباید حکم واحد بر کلّیت این گفتمان جاری کرد. 🔹در حقیقت فقه نظام ساز را می توان پوست اندازی جدید اسلام سنّتی برای رویارویی با مدرنیسم و چالش های پیش روی فقه سنّتی و اثبات کارآمدی فقه در دوران معاصر تلقی کرد که کارکردهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، تمدّنی، تربیتی و.. دارد. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/3mn3g5 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
💫 الرئيس التونسي قيس سعيّد يقول: إن الإسلام لن يكون «دين الدولة» في دستور تونس الجديد. https://t.me/Muslimnair 🔹 قیس سعید رئیس جمهور تونس که برای بدرقه حاجیان تونسی به فرودگاه بین المللی این کشور رفته بود؛ در پاسخ به خبرنگاری که با توجه به حذف اسلام به عنوان دین رسمی در قانون اساسی از وی پرسید: آیا معنی این بدرقه این است که دینِ دولت شما، اسلام است؟ ⚛️ قیس سعید پاسخ داد: حکومت همانند یک شرکت یا مؤسسه است. شرکت باید کارش را درست انجام بدهد و در مسیر(تحقّق منافع مردم) حرکت کند. خداوند در قرآن کریم گفته است: «شما نیکوترین امّتی هستید که پدیدار گشته‌اید(برای اصلاح بشر، که مردم را) به نیکوکاری امر می‌کنید» و نگفته است:«شما بهترین حکومتی هستید که ....». دین، مربوط به خیر و صلاح و باور انسانهاست و این انسان ها هستند که وارد بهشت و جهنم می‌شوند؛ نه حکومتها. ما به عنوان حکومت، دنبال تحقق خواست مردم هستیم و اسلام هم جزو دین و‌ معتقدات همین مردم است(بنابراین تحقّق خواست مردم، تحقّق اهداف اسلام نیز هست). منبع: https://t.me/irtimes_world 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
🇹🇷 ترکیه در سوگ رهبر معنوی «اسماعیل آقائیان» از طریقت نقشبندیه https://t.me/Muslimnair 🔷 رهبر معنوی اسماعیل آقائیان«محمود افندی»یکی از بزرگان طریقت نقشبندیه در استانبول ترکيه، صبح امروز در سن ٩٥ سالگی درگذشت. وی در سال ۱۹۲۷ ميلادی در شهر «اوف» از توابع استان «ترابزون» در شمال شرق ترکیه متولد شد. محمود افندی در سن شش سالگی قرآن مجید را حفظ کرد، سپس علوم صرف و نحو و زبان‌های عربی و فارسی را نزد شیخ «تسبیحی زاده»، علم قرائت و تجوید را نزد شیخ «محمد رشید عاشق کوتلو افندی» و علوم تفسیر، حدیث، کلام، فقه، اصول فقه و بلاغت را نزد شیخ «دورسون فوزی افندی» فرا گرفت. 🇹🇷 محمود افندی همچنین شاگرد و خليفهٔ مجازِ عالم، عارف، فقيه، اصولی و حقوقدان صاحب‌نام؛ شيخ علی حيدر افندی بود. وی از ۱۹۵۴ تا ۱۹۹۶ به‌عنوان امام جماعت مسجد «اسماعیل آغا» در استانبول فعالیت داشت و در این سال‌ها به تدریس و اصلاح و ارشاد مردم مشغول بود. 🔷 محمود افندی در زمان حکومت آتاتورک و در دهه‌های تاريک و پرخفقان پس از آن، كه تبليغ آموزه‌های اسلامی ممنوع بوده و علما نمی‌توانستند آشكارا فعاليت كنند، با اقدامات اصلاح‌گرانه و مبارزات خستگی‌ناپذير خویش توانست به ارشاد و راهنمايی بسياری از مردم ترکيه بپردازد. 💠‌ افندی مدیریت و سرپرستی مجموعه‌ای از مدارس و مراکز دينی را در ترکيه بر عهده داشت که طلاب و دانش‌آموختگان این مراکز دینی اهل سلوک و عرفان بوده و در تواضع و اخلاص زبانزد هستند. به‌دلیل مشابهت مبارزات و فعالیت‌های محمود افندی در دوارن آتاتورک با فعالیت‌های اصلاح‌گرانۀ محمدقاسم نانوتوی در شبه‌قاره هند در زمان استعمار انگلیس، اولين سری از "جايزهٔ اسلامی و بين‌المللی محمدقاسم نانوتوی" در ذی‌القعده ۱۴۳۱ هـ.ق طی کنفرانسی که با حضور علمای برجستۀ جهان اسلام در مراسم نماز جمعه مسجد حضرت ابوایوب انصاری در استانبول برگزار شد، به ايشان اعطا گردید. 🔹رهبر معنوی اسماعیل آقائیان در اواخر عمر مبارک خویش علی‌رغم کهولت سن و باوجود اینکه به دلیل بیماری، ویلچرنشین شده بود، به فعالیت‌های دینی و علمی خویش ادامه می‌داد. ✍ پانوشت: ❇️ نقشبندیه طریقتی است که پس از وفات صوفی و عارف نامدار سیاسی آسیای میانه یعنی شیخ احمد یسوی توسط خواجه بهاءالدین محمد نقشبند(717–791ه‍. ق) به وجود آمد و بعدها بسیاری از مرشدان و مریدان این طریقت به ترکیه امروزی رفتند. 🔹 نقشبندیه به عنوان طریقتی بر مبنای مکتب یسویه، بخش مهمی از آسیای میانه و قفقاز، بخشی از ایران و هندوستان،ترکیه و قسمت‌هایی از خلیج فارس و آفریقا را در نوردیده است. ترک‌ها، کردها، اعراب و چندین قوم دیگر،چهره‌ها و مرشدان مشهوری در مکتب نقشبندیه داشته و دارند و در دهه‌های اخیر نیز، ظرفیت اجتماعی و سیاسی طریقت‌های عرفانی، همواره مورد توجه احزاب اسلام‌گرا بوده است. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY