مسلمنا muslimnair
🇮🇳 اسلام گرایان هند، در سوگ امیر سابق جماعت اسلامی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔷 غروب روز جمعه 27 محرم 1444مصادف با 26 اوت 2022میلادی دعوتگر بزرگ هند«سید جلال الدین العمری» امیر سابق جامعه اسلامی(از طیف فکری مودودی) و نایب رئیس اداره احوال شخصیه هند از دنیا رفت.
🔸بیوگرافی:
سید جلال الدین العمری در اوایل سال در ایالت تامیلنادو در جنوب هند و در خانواده ای مذهبی و مرفه به دنیا آمد. وی پس از فراگیری آموزش ابتدایی به دانشگاه معتبر اسلامی- دانشگاه دارالسلام عمرآباد - که یکی از مهم ترین دانشگاه های اسلامی رفت و از محضر شیوخ آنجا بهره برد. او علم الحدیث را از شیوخ شمال و جنوب هند استماع کرد و دانش حدیثیش به تأیید آنها رسید، چنان که در نقل کتب حدیثی مانند صحیحین و سنن مجاز اعلام شد. او لیسانس خود را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دریافت کرد و از دانشکده هنر دانشگاه اسلامی علیگره فارغ التحصیل شد. او گردآورنده علوم شرعی و دانش های جدید است، لذا سنت و تجدد را در شخصیت خود در آمیخت و از علوم اسلامی متعدد به وفور برخوردار بود. العمری پس از استقلال در سال 1951 به جماعت اسلامی در هند پیوست و در سال 1954 میلادی به یکی از اعضای اصلی آن تبدیل شد. سپس به مقر اصلی گروه در آن زمان «رامفور» نقل مکان کرد و به وعظ و نویسندگی پرداخت و از محضر علمای بزرگ جماعت بهره برد. وی از آوریل 2007 تا 2 مارس 2019 سمت امیر گروه اسلامی در هند را به عهده داشت. در این مدت آثار وخدمات اجتماعی فراوانی را به جامعه مسلمانان هند داد.
🔷 کثرت هجرت و سفرهای تبلیغی:
ایشان در حوزه دعوت اسلامی در سراسر هند در تکاپو بود وبرای تبلیغ به اقصی نقاط جهان اسلام سفر ومراودات ومناظرات متعددی با جریانات متعدد داشت. اوشرکت فعالانه ای در کنفرانس های علمی، مناظره با شخصیت های برجسته بین مسلمانان و غیر مسلمانان هند داشت که برخی از آنها عبارتند از؛ مناظره با ابوالحسن علی الحسنی الندوی (رئیس سمپوزیوم علمای سابق)، گفت وگو با قاضی مجاهد الاسلام القاسمی (رئیس سابق آکادمی فقه اسلامی هند) وابواللیث الاصلاحی الندوی (امیر سابق جامعه اسلامی هند)محدث مرغوب الرحمن(رئیس قبلی دارالعلوم دیوبند)، استاد سید حامد (رئیس سابق دانشگاه علی جراه) و...که مشروح آنها در کتابی گردآوری شده است.
🔸همچنین العمری برای دعوت به سوی خدا به کشورهای عربی و اروپایی سفر کرد و در همایش های زیادی شرکت کرد که مهمترین آنها عبارتند از:
کنفرانس های لیگ جهانی مسلمانان در مکه مکرمه
کنفرانس های اتحادیه جهانی علمای مسلمان در دوحه و استانبول
کنفرانس های مجمع جهانی جوانان مسلمان در کشورهای خلیج فارس
کنفرانس های مأموریت اسلامی بریتانیا در انگلستان
کنفرانس وزارت امور اسلامی و اوقاف در کشور کویت
کنفرانس های جامعه هند در قطر، کویت و عربستان سعودی
سمینارهای آکادمی فقه اسلامی هند - دهلی
کنفرانس های مرجع احوال شخصیه برای مسلمانان هند
کنفرانس های جماعت اسلامی و سازمان اسلامی دانشجویان در هند، پاکستان و غیره.
🔷 آثار و تألیفات:
مقالات او در چندین مجله علمی و روزنامه های معتبر از جمله مجله ترجمان القرآن لاهور، مجله الفرقان لکهنو به چاپ رسیده است.
پیامی متفاوت از به زبان اردو که بیشتر آنها به هندی، انگلیسی و سایر زبان ها ترجمه شده است و بسیاری از مسلمانان هندوپاکستان وکشمیر در راستای مسئولیت اسلامی در جهان معاصر آن را بخاطر دارند.
او بیش از 50 کتاب در حوزه های متعددی مانند قرآن، سنت، فقه، سیره، حقوق شهروندی، نهضت اسلامی و غیره منتشر کرده است.
✍ پانوشت:
با توجه به تاثیرگذاری او در بین مسلمانان هند وعدم وجود متنی به فارسی در مورد این رهبر تأثیرگذار، پیشنهاد معرفی آثار و آراء او مورد بویژه به مخاطبان آشنا به زبان اردو را مورد تأکید قرار می دهیم.
#اسلام_سیاسی
#هند
#سید_جلال_الدین_العمری
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
#چند_ثانیه
⚡️واکنش تند هواداران سلفیه مدخلی، علیه تطبیع عبری - ترکی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
---------------------------------
برای تاریخ...‼️
📅 این دومین جمعهای بود که از اعلان عادی سازی کامل روابط یکی از بزرگترین کشورهای جهان اسلام یعنی ترکیه با اسرائیل گذشت.
⛔️ در این دو هفته؛
❌ نه گروهی تظاهرات اعتراض آمیز انجام داد!
❌ نه کسی عکس رهبران این کشور و پرچم آن را آتش زد!
❌ نه گروهی در محکومیت این عمل ترکیه، بیانیه ای داد!
❌ نه عکرمه صبری - امام مسجد الأقصی - و نه هیچ امام مسجد دیگری در فلسطین این عمل را محکوم نکرد!
❌ نه کسی دعوت به مقاطعه با ترکیه کرد و نه هیچ کسی این کشور را متهم به تصهین و خیانت کرد!
💡لبّ مطلب اینکه؛ تمام این اعمالی که در هنگام عادی سازی هر کشور اسلامی با اسرائیل توسط عدهای صورت میگیرد، همه سازمان یافته اند، و عاقل را اشارهای بس باشد.
⚡️ولله المشتکی⚡️
---------------------------------------
🌐 منبع: توییتر عربی ربیع المدخلی
✍ پانوشت:
1⃣ ربیع بن الهادی المدخلی استاد کهن سال دانشگاه اسلامی مدینه و از شاگردان برجسته البانی است. او رهبر جریان سلفی مدخلی(یا جامیه) است و یکی از باورهای مهم آنان، اجتناب شدید از ورود به سیاست ومنع فعالیتهای تشکیلاتی است. بنابراین او از منتقدان سرسخت اخوان المسلمین محسوب می شود. کتاب «عواصم مما فی کتب سیدقطب من القواصم» از تصنیفات مدخلی، مانیفست اصلی مبارزه اسلام سلفی با اخوان المسلمین است.
2⃣ انتتشار مطلب فوق به معنای تایید، قبول و یا رد نظریات هیچ جریانی نیست و نشر این پست ها صرفا به منظور آشنایی مخاطبان فرهیخته کانال با طیف های متنوع فکری در جهان اسلام است.
#اسلام_سیاسی
#اسلام_سلفی
#ربیع_المدخلی
#تطبیع_عبری_ترکی
#ترکیه
#اسرائیل
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️آینده پژوهی تحوّلات عراق، پس از استعفای سرنوشت ساز آیت الله سیدکاظم حائری
✍ به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔷 بالاخره پس از چندسال اختلاف عملی در جریانات فکری عراق و اوج گیری بحران چندماه اخیر کابینه، عکس العملی متفاوت از مرجعی پرهیزگار، دوراندیش و باورع صادر شد و صفحه تحولات عراق را به گونه ای دیگر رقم خورد و از قدرت جدیدی در تحولات عراق رونمایی شد. به همین در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این اقدام و سناریوهای محتمل در پس این کنش اشاراتی خواهیم داشت:
🔸یکم. آیت الله سیدکاظم حسینی حائری(کثرالله امثاله)، میراث دار علمی خاندان صدر در دوران معاصر و دومین مرجع دینی در عراق محسوب می شود. خاندان خوش نام صدر، از بیوت بااعتبار در شیعه هستند که نقش آفرینی آنها در تحولات سده اخیر غیر قابل اغماض است. بزرگانی چون سیدمحمدباقر صدر و سیدمحمدصدر(والد مقتدی صدر) در طی چهاردهه اخیر مرجعیت دینی و سیاسی شیعیان عراق را برعهده و آیت الله سیدکاظم حائری در حال حاضر این میراث سترگ را بر دوش می کشد. پس از فوت آیت الله سیدمحمدصدر، بنا به وصیت ایشان مرجعیت علمی به آیت الله سیدکاظم حسینی حائری احاله و ایشان دستور صریح دادند که همه مقلدان از ایشان تبعیت کنند. بنابراین در حال حاضر، هم مقتدی صدر و هم صدری ها زمام دینی و سیاسی خود را به آیت الله حائری سپرده ودر مسائل دینی از ایشان تقلید می کنند. این عدول از مرجعیت آیت الله حائری به رهبر معظم انقلاب، تاریخ مرجعیت خاندان صدر را به دوران قبل و پس از این کناره گیری تقسیم خواهد کرد.
🔹دوم: شاید بهترین بستر برای تحلیل کناره گیری آیت الله حائری را بتوان در کنشگری اسلام سیاسی جست وجو کرد. واکاوی اقدام آیت الله حائری، در بستر اسلام سنّتی سبب می شود که این رخداد را اقدام بی سابقه در تاریخ اجتماعی شیعیان بدانیم و آن را در تاریخ مرجعیت بی نظیر معرفی کنیم. حال آنکه تحلیل این کناره گیری بیش از آنکه بخواهد به اسلام سنتی مرتبط باشد؛ به کنشگری در اسلام سیاسی وابسته است و در اسلام سیاسی چنین اقدامات علنی و خفی بی سابقه نیست. اقدام اخیر آیت الله حائری در واقع مصداق عملی سخن شهیدمحمدباقر صدر است که می گفت« ذوبوا فی الأمام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام» و تقریر رفتار ایشان در زمانه اخیر« ذوبو فی الامام خامنئي کما ذاب هو فی الاسلام» است. آیت الله حائری سال هاست که تئوریسین نظریه ولایت فقیه است ودرسهای خارج وآثار ایشان در این موضوع، منبع درجه اول در اسلام سیاسی است وچنین کناره گیری را باید در این مشرب فکری تحلیل نمود.
🔸سوم: با توجه به دینی بودن ساختار سیاسی فعالیت های مقتدی صدر، سناریوهای محتمل در آینده عراق را می توان در اقدامات پیش روی مقتدی صدر بررسی کرد. اگر مقتدی عملا به تبعیت از مرجعیت تن دهد و همین رویه را ادامه دهد، عمده طرفداران صدر نیز به مرجعیت جدید صدری ها ملتزم و بخش عمده ای از اختلافات فروکش خواهد شد. مقتدی صدر همواره در سخنرانی های دهه اخیر خود، سرمایه علمی آیت الله حائری را پاس داشته و جایگاه ایشان را به صدری ها متذکر شده است و واکنش سریع او به این کناره گیری را در این چارچوب باید تحلیل کرد. سناریو دوم. تداوم روش قبل توسط «سرایا السلام» و نیروهای خودرأی، بدون اعتنا به عزلت مقتدی صدر و ادامه تنش در عراق و ورود سطح نزاع ها به گفتمان عبور از مقتدی و درگیری ها به مرحله جدیدی می رسد. مهمتر از عزلت مقتدی صدر، کناره گیری سرایا السلام است که هر گونه فعالیت آینده عراق به سرنوشت آن وابسته است. محتمل ترین سناریو آن است که پس از ناآرامی های موقت وپالایش نیروهای متدین از عناصر خودرأی و عزلت مقتدی صدر از کنش سیاسی، دولت عراق بر امور فائق آمده وخروج از بن بست فعلی اعلام خواهد داد. همچنین محتمل است در زمان حیات آیت الله سید کاظم حائری، مقتدی صدر سکوت را پیشه کند و کنش های خود را به بعد از حیات معظم له موکول کند.
#آینده_پژوهی
#سناریو_نویسی
#اسلام_سیاسی
#عراق
#مقتدی_صدر
#سید_کاظم_حائری
#سرایا_السلام
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دربارهٔ لایهٔ پنهان جریان صدر(۱)
💠 جامعه شناسی شهرکِ صدرِ بغداد؛ محرومیت های چندجانبه، بحران های هویتی در سیاسی ترین منطقهٔ عراق
✍ به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از یادداشت:
🔸شناخت دقیق و درک چیستی و چرایی جریان صدر(التیار الصدر)، بدون توجه به پایگاه مردمی وجایگاه حسّاس اجتماعی شهرک صدر(مدینه الصدر) غیرممکن است.
🔹شهرک سه ملیون نفری صدر (از هشت ملیون ساکن بغداد)، مهمترین پایگاه این جنبش اسلام گراست و بخشی از تحوّلات این حرکت، با دغدغه های ساکنان این شهرک تنیده شده است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد تاریخچه احداث، مصائب و چالش های انباشته این شهرکِ پرسروصدا اشاراتی خواهیم داشت.
🔹از نظر جمعیّت شناختی، عمده ساکنان آن را عشایر و کشاورزان - اغلب شیعیان استان های جنوبی عراق - به اصطلاح عراقی الشروگ(مهاجران استانهای میسان، بصره و ذی قار و ناصریه) هستند که در پیامدهای کم آبی احداث سد الکوت(1939م/1317ش) بر دجله، با بحران شدید بی آبی ومعضلات اجتماعی مواجه شدند وبالاضطرار به بغداد مهاجرت کردند.
🔸تراکم جمعیّت این شهرک، با معیارهای قرابتهای عشایری و فرهنگ کوچ و سکونت غیراستاندارد شهری بوجود و حل مشکلات انباشته این منطقه را با چالش جدی مواجه کرده است. پراکندگی جمعیتی شهرک، عمدتا به صورت خویشاوندی، نظام قومی- قبیله ای شکل گرفته است و ملاک های عشایری، جایابی این منطقه را به وجود آورده است.
🔹نقشه شهری این شهرک بر اساس معیارهای بدویت شکل گرفته و آلونک های توی در تو وکوچه های تنگ، باریک واصطلاحاً آشتی کنان وحلبی آباد، باعث شده که اگر یکی از ساکنان قصد کند تا اسباب جدیدی مثل یخچال نویی را به آنجا منتقل کند؛ باید از هفت خوان رستم بگذرد و پشت بام نوردی ها و حیات نوردی های متعدّدی بکند تا وسیله سرمایشی جدید خود را به مقصد خود برساند. به دلیل صعوبت انتقال مصالح ساختمانی، بازسازی و مرمت تقریبا منتفی است.
🔸کارویژهٔ مقتدی صدر - که میراث پدرش آیت الله سیدمحمد صدر است - در حضور مستمر در این شکاف سیاسی- اجتماعی و همدردی های پدرانه با محرومان ساکنان این شهرک و رفع عقب ماندگی های متراکم آنهاست. او همواره در تلاش برای پیگیری حقوقِ عقب مانده انباشته و نهیب به دولت ها برای توجه به انبوه مشکلات این منطقه است.
🔹 هنر دیگر صدر کم کردن فاصله میان ساکنان این منطقه عراق با سایر نواحی عراق وتغییر نگاه مردم عراق به آنان بوده است. در دوران فعّالیّت او در شهرک صدر، جوانان و ساکنان شهرک صدر در کنار سایر محرومان عراقی قرار گرفتند و با از بین رفتن فاصلهٔ آنها با سایرشهروندان عراقی در تلاش برای احقاق حقوق آنها را در جبهه واحد قرار گرفتند.
🔸 این خاندان صدر بودند که شهروندان درجه دوم شهرک صدر را به شهروندان درجه یک عراق تبدیل کردند. صدر با ایستادن در شکاف های اجتماعی وگسل های هویتی، رسالت خود را در احقاق حقوق آنها تعریف کرد، هر چند گاهی در تشخیص مصادیق دچار اشتباهاتی بزرگ می شود.
🔹 غایت این نوشتار حمایت همه جانبه وتطهیر اقدامات مقتدی صدر در همه موضوعات(اقدامات نظامی، حشدالشعبی و...) نیست وهدف ترسیم چهره کمترتوجه شده از «حاکم غیر رسمی شهرک محروم صدر» است؛ تا در پناه آن نگاهی شفاف تر به این جنبش وآرمانهای آن پدید آید.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3284-2022-08-31-15-56-47.html
#چالش_های_جوامع_مسلمان
#اسلام_سیاسی
#عراق
#جریان_صدر
#شهرک_صدر
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
💥هرات سوگوار خطیب سنتی محافظه کار، امام جماعت مسجدجامع هرات و از هواداران اصلی طالبان
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔷 «مجیب الرحمان انصاری» امام مسجد جامع گازرگاه هرات که در جوار آرامگاه خواجه عبدالله انصاری(م۴۸۱) است، ظهرامروز جمعه(۱۱ شهریور) بر اثر وقوع انفجار در این مسجد کشته شد. وی از حامیان اصلی قدرت گرفتن طالبان بود و حتی بارها مدعی همنشینی نزدیک با هبتالله آخوندزاده شده بود. اشک شوق بلند مدت او در زمان به قدرت رسیدن طالبان زبانزد خاص و عام بود.
🔴 او دیدگاههای خاصی در مورد نحوه پوشش زنان، مخالفت با موسیقی، شرک انگیز بودن عید نوروز و مخالفت با لعن یزید و دیدگاه افراطی نسبت شیعیان داشت و موضعگیری های او در این باره مورد توجه رسانه ها و بویژه طیف نواندیش افغان قرار می گرفت.
🔻 مجیب الرحمان انصاری با ایجاد مرکز امر به معروف و نهی از منکر، فعالیتهای خود را آغاز کرده و در اولین اقدام پس از قدرت گرفتن طالبان، تابلوهایی در مورد حجاب و زنان در سطح شهر هرات نصب کرده که واکنشهای زیادی به همراه داشت. در پی اظهارات و اقدامات خود علیه آزادی زنان، تعدادی از رسانه ها انصاری را «زن ستیز» توصیف کردند.
🔻این خطیب قهار همچنین در نشستهای خبری خود، به خبرنگاران دختر و زن را اجازه حضور در نشست خبری نمیداد و میگفت که زن باید در خانه بنشیند. از سوی طیف های نواندیش، این روحانی هم متهم است به اینکه قصد داشته عقاید و افکار خود را به زور به مردم تحمیل کند. او بارها در سخنرانیهایش تاکید میکرد: «من منتظر عملکرد قانون نمی مانم و خودم دست به کار خواهم شد.».
🔻رسانه های افغانستان اردیبهشت امسال نظریه ای از او را بازتاب دادند که میگفت به دلیل عدم گفتن الله اکبر هنگام ختنه مردان، حکم به اعاده ختنه داده بود.
🔻این پست جنجالی در صفحه فیسبوکی رسمی مجیبالرحمن انصاری منتشر شده بود. این پست با انتقاد از پزشکان که هنگام ختنه کردن اللهاکبر نمیگویند، خواستار ختنه دوباره مردانی شد که به گفته او ختنه آنها بدون تکبیر «ناقص» بوده است.
🔻تعدادی از کاربران شبکههای اجتماعی در افغانستان در واکنش به این پست تاکید کردند که این صفحه متعلق به انصاری نیست. امان الله احمدی، پژوهشگر مسائل اسلامی، هم به فیک بودن این صفحه اشاره کرده است. او در حساب فیسبوکی خود نوشت: «اگر عوامالناس اخبار را بدون تحقیق نشر میکنند از آنان گله و شکایت نداریم؛ اما از خبرنگاران عزیز ما جداً خواهش میکنم تا اخبار را بدون تحقیق و تبین نشر نکنند در غیر آن صورت، اعتمادتان را نزد مردم از دست میدهند.»احمدی افزود: «نسبت فتوا در مورد ختنه به مولوی مجیب الرحمن انصاری غلط است که متاسفانه بعضی خبرنگاران ما بدون تحقیق آن را در صفحاتشان نشر کرده اند.»
🌐 منبع: العین عربی
#اسلام_سنتی
#افغانستان
#مجیب_الرحمان_انصاری
#طالبان
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️شش، هفت و شصت؛ ضرب آهنگ مقتدی صدر برای پایان بحران عراق
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔺«هفتمین» اعلام کناره گیری مقتدی صدر از صحنه سیاست و سخنرانی «شش» دقیقه ای او بسان آب سردی بود که آتش جنگ در عراق را فوری (و البته موقتی) خاموش کرد.
🔻هواداران گوش به فرمان صدر نیز، درست کمتر از «شصت» دقیقه پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی او و به درخواست عاجل رهبر خود برای عقب نشینی فوری از خیابان و عقب نشینی از منطقه خضرا به شهرک صدر لبیک گفتند و قدرت نمایی دیگر از او را به رخ همه کشیدند.
❓❗️نکته مهم این است که آیا استعفای اخیر او، با شش استعفای قبل تفاوت دارد یا باز هم در آینده سریال استعفاهای او تکرار می شود؟
💥این سردی تنش، با گرمی تنور تحلیل های جریان شناسان اسلام سیاسی همراه شد و «مرکز الدراسات الشرق الاوسط» مستقر در آنکارا در پرونده ای مفصل زوایای گوناگون شش استعفای قبلی مقتدی و پیامدهای آن را کاویده است.
🖇 به پیوست نسخه PDF لاتین این نشریه جهت استحضار مخاطبان فرهیخته کانال تقدیم می شود.
✍ نویسندگان: Bilgay Duman & Feyzullah Tuna Aygun
🔹 موسسه: Center for Middle Eastern Studies (ORSAM) 🇹🇷
✍ ان شاالله در فرصت های آتی، گزارشی از محتوای این نشریه تقدیم خواهد شد.
#اسلام_سیاسی
#عراق
#مقتدی_صدر
#طیار_الصدر
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇱🇧 بیروت در سوگ مفسر سنتی قرآن مجید
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹«عفیف عبدالفتاح طباره» مفسر، عالم، اندیشور و صاحب تألیفات مهم قرآنی، فلسفی در آستانه صدسالگی در بیروت از دنیا رفت. او دارای تألیفات متعددی در زمینه دین شناسی است که یکی از مشهورترین کتاب های او «روح الدین الاسلامی» است. این کتاب خواندنی، شاه بیت آثار اوست و او را با عنوان«صاحب روح الدین الاسلامی» معروف کرده است. در این نوشتار که او با توجه به پیامهای اصلی دین و محکمات قرآنی و التفات به نیازهای اصلی انسان معاصر نوشته است؛ روح دین را سرلوحه آموزه های شریعت و احکام فقهی معرفی و هر آنچه با این امور در تعارض باشد را باطل می داند. به عبارتی او معیارهایی در این کتاب معرفی کرده که هر آموزه ای با آن شاخصه ها سازگار نباشد را نمی توان صددرصد اسلامی دانست.
🔹 این اثر وی را در طیف وظیفه گرایان خوش فکر سنتی در جهان اسلام قرار داده است. این کتاب هزار صفحه ای با ترجمه «تحقیق و بررسی در اصول اسلام با اسلوب علم و فلسفه» از سوی انتشارات تافگه به فارسی ترجمه شده است.
🔸زندگی و حیات علمی طباره:
عفیف در سال 1923 میلادی در بیروت به دنیا آمد و در یک خانواده متوسط لبنانی در منطقه طارق جدید در بیروت بزرگ شد. او به عشق علم ورزی و دینداری در مدرسه شریعت تحصیل کرد و در آنجا در بخش داخلی اقامت گزید و مدت 4 سال جز در ایام تعطیل به خانه خود نمی رفت. او سپس در دانشکده شرعی تحصیل کرد و پس از فارغ التحصیلی، 6 سال به عنوان معلم تدریس کرد. در نزد کامل بابا خطاط لبنانی و بدوی دیرانی خطاط سوری خوشنویسی را فرا گرفت و در دانشکدهی شرعی و دیگر اماکن به تدریس پرداخت.
🔹مسؤولیتهای اجتماعی عفیف:
عفیف طباره مسؤولیتهای زیادی را بر عهده داشت از جمله: مشاور دادگاه تجدیدنظر و عضو شورای عدالت و قضاوت شرعی که از این راه ادارهی اوقات اسلامی را دایر کرد. در سال 1957 به عنوان نماینده شهر طرابلس به مجلس لبنان راه یافت. همچنین به عنوان مفتی شمال لبنان و عضو مجمع پژوهشهای اسلامی دانشگاه الازهر انتخاب شد.
📚تألیفات طباره:
عفیف طباره کتابهای زیادی به رشتهی تحریر درآورده است که در جهان اسلام مقبولیت خوبی دارند از جمله: روح دین اسلام، روح نماز در اسلام، روح قرآن کریم، یهود در قرآن، همراه با پیامبران در قرآن، گناهان از نگاه اسلام، قاموس قرآن کریم در شرح کلمات و معانی آیات و حکمت نبوی.
🔖 در زمینهی فلسفه و اندیشهی ملی و سیاسی نیز مطلب نوشت و دربارهی نقش استعمار، خودکامگی امپراتوری عثمانی و مسألهی فلسطین نیز آثاری دارد. در کتابهای اجتماعی و ملی خود به نقش زن و آزادی زن و نیز اصلاح آفات جامعه پرداخته است. در زمینهی احساسات ملی و حکمت نیز اشعاری در قالب رثاء از خود بر جای گذاشته است. در تفسیر قرآن، تفسیر سورهی بقره، سورهی نسا، انعام و جزء تبارک از آثار اوست. چند سال پیش ترجمه کتاب همراه با پیامبران در قرآن از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شد.
#اسلام_سنتی
#تفسیر_سنتی_قرآن
#لبنان
#عفیف_عبدالفتاح_طباره
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇵🇰 دربارهٔ انتشار ترجمهٔ فارسی «بانکداری اسلامی» نوشتهٔ محمّدتقی عثمانی؛ بنیان گذار نخستین بانک صددرصد اسلامی در جهان اسلام
✍ به قلم: سیّدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️ برشهایی از یادداشت:
🔻 درگرماگرم ارائهٔ آخرین ویراست از قانون پولی و بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی و ابراز موافقت ومخالفت ها با این طرح، روز گذشته(۱۳ شهریور۱۴۰۱)مدیریت نشر احسان(ناشر تخصصی آثار اندیشمندان اهل سنّت) خبر از انتشار ترجمه موفّق ترین اثر در اصلاح نظام پولی مسلمانان و مانیفستِ عملیاتی تغییر سیستم بانکی در جهان اسلام، یعنی کتاب «بانک داری اسلامی» نوشتهٔ مغز متفکر اقتصاد اسلامی«محمّد تقی عثمانی» داد. این تلاقی را به فال نیک گرفته و توجه به محتوای این کتاب و الگوی عملی کاملا اسلامی«بانک میزان» را مجرایی مناسب برای تحقّق عملی فقه مقارن در موضوع عام البلوای اصلاح نظام بانکداری ربوی می دانیم. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو، به نکاتی درباره توجه به مبانی مالیهٔ اسلامی در کتاب «بانکداری اسلامی» و الگوی موفّق و اجرایی بانک میزان(که امروزه با بیش از یک هزار شعبه در اکثر کشورهای جهان اسلام فعالیت پررنگی دارد)اشاراتی خواهیم داشت.
🔹 تئوریسین های بانکداری در مجامع اقتصادی غرب، محمّدتقی عثمانی را با عنوان «آدام اسمیت اقتصاد اسلامی» می شناسند. آدام اسمیت اسکاتلندی که در کنار اسم خود لقب«پدر اقتصاد نوین» را یدک میکشید؛ حالا در کنار خود یک رقیب جدی با پسوندِ اسلامی را میبیند: «محمّد تقی عثمانی؛ پدر اقتصاد نوین اسلامی از پاکستان».
🔸 هشت موضوع کلی انواع مشارکت های مالی در بانکداری، عملکرد مضاربه در اقتصاد غیر ربوی، نقش مرابحه در مالیهٔ اسلامی، جایگاه اجاره در مکانیسم بانکداری شرعی، توجه به سَلَم در نظام پولی، عملکرد استصناع در مالیّهٔ اسلامی، بحث مهم صندوق های سرمایه گذاری اسلامی و تیپ های آن، ارزیابی مسئولیت محدود در نظام بانک داری و پیامدهای آن و نهایتاً عملکرد بانکهای اسلامی در بوتهٔ نقد در این کتاب، نمایی کلی از مبانی بانکداری اسلامی را به تصویر کشیده است.
🔸 پس از بیست ویک سال از تأسیس بانک میزان و تراز مثبت هر سالهٔ آن، حالا بر سر افتتاح شعب جدید بانک اسلامی او در کشورهای عربی خلیج فارس و آسیای شرقی رقابت تنگاتنگی ایجاد شده است.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3287-2022-09-05-11-06-13.html
#چالش_های_جوامع_مسلمان
#بانکداری_اسلامی
#محمد_تقی_عثمانی
#پاکستان
#سید_علی_بطحائی
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🇪🇬 مصر روی خط بی حجابی اجباری؛ سه پرده از وضعیت حجاب در قاهره
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
1️⃣ پرده اول:
براهنی که در تابستان ۱۳۵۰ به قاهره سفر کرده در مورد وضعیت پوشش مردان و زنان مصری می نویسد: «لباس های مردان در سطوح پایین، رسمیت غلیظ عربی دارد و در میان سطوح بالای جامعه، رسمیت ملموس غربی دارد. در زنان خبری از مینی و ماکسی و میدی و آمیزه هایی از آن نیست. (سفرمصر، رضا براهنی، نشر اول، صفحه۴۰)
2️⃣ پرده دوم:
کدیور که در خرداد ۱۳۷۳ به قاهره رفته در مورد پوشش بانوان می نویسد: «زنان در مصر یا کاملا با حجابند یا کلا بی حجاب. درشهر هزار مناره(قاهره) اصلا بدحجاب به چشم نمی خورد. جو غالب شهر به طرز شگفت انگیزی با مقیدان به احکام شرعی است. بدون اغراق از ده بانوی مصری هشت زن، حجاب کامل دارند و در بین کشورهای اسلامی زن مصری با وقارترین است. (مصر از زاویه ای دیگر، جمیله کدیور، امید ایرانیان، صفحه۴۱).
3️⃣ پرده سوم:
و حالا در تابستان ۱۴۰۱ دولت سکولار السیسی آرام آرام مصر را به سمت «بی حجابی اجباری» می برد. با اینکه قانون اساسی مصر هر گونه تبعیض بر اساس مذهب، نژاد یا جنسیت را ممنوع کرده است؛ ولی بنا به گزارشاتی که در ویدئو پیوست آمده، دولت مصر در تابستان جاری تبعیضات جدیدی را علیه زنان محجبه قائل شده است. در این ویدئو نشان داده شده است که با اینکه اکثر بانوان مصری حجاب دارند و آن را مانعی برای پیشرفت شان نمی دانند؛ ولی اخیرا در بسیاری از مراکز دولتی، ساختمان های حکومتی و بیمارستانها و... با زنانی که محجبه وارد ادارات شوند برخورد شده و به آنها اجازه ورود و ارائه خدمات با حجاب اسلامی را نمی دهند.
♻️ بسیاری از تحلیلگران برآنند که این روند تغییرات تدریجی ممنوعیت حجاب در مصر است که ژنرال السیسی در حال پیگیری است.
🎥 در پنجاه سال اخیر مسئله حجاب در مصر سرگذشت پرفراز و نشیبی داشته؛ ولی برای اطلاع از آخرین وضعیت حجاب در مصر، ویدئو پیوست حاوی اطلاعات به روز، مفید و بدون روتوشی است. ⬅️↙️
https://youtu.be/pR9wpVV2HiE
#چالش_های_جوامع_مسلمان
#حجاب
#مصر
#عبدالفتاح_السیسی
#اسلام_سکولار
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️نیرنگ ملکه انگلیس، در احترام به بت و بت پرستی
به قلم: استاد شهید مرتضی مطهری
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
♻️ شما مقایسه ای كنید میان كار ابراهیم بت شکن و همچنین كار رسول اكرم(ص)از یك طرف و كار ملكه انگلستان از طرف دیگر.
✅ پیغمبر اكرم(ص) بعد از فتح مكه، به عنوان آزادی عقیده، بت ها را باقی نگذاشت و تمام بت ها را از بین برد؛ زیرا این بت ها «سمبل اسارت فكری مردم» هستند. صدها سال بود كه فكر این مردم، اسیر این بت های چوبی و فلزی بود كه به خانه كعبه آویخته بودند. پیامبر اکرم(ص)تمام این بت ها را در هم ریخت و واقعا مردم را، از جهل و خرافات آزاد كرد.
❌ حال شما بیایید این کار را مقایسه كنید با این كه ملكه یا پادشاه انگلستان در چند سال پیش در سفری كه به هندوستان رفته بود، وقتی كه می خواست به تماشای یك بت خانه برود، مردم عادی وقتی میخواستند داخل صحن آن بتخانه شوند؛ كفشهایشان را می كَندند، او هنوز به صحن نرسیده و خیلی قبل از رسیدن به صحن بت خانه، كفشهایش را به احترام بت ها كَند و بعد، از همه ی آن بت پرست ها مؤدب تر در مقابل بتها ایستاد و به آنها احترام کرد.
🔹 یك عده هم گفتند بیایید و ببینید که ملکه روشنفكر، چقدر به عقاید مردم احترام می گزارد!!! آنها نمی دانند كه این نیرنگ استعمار و فریب بزرگ ملکه است. در حقیقت این کار ملکه انگلیس، احترام به اسارت است. در واقع احترام ملکه انگلیس به بت پرستی، احترام به جهل است. به اسم احترام به آزادی، ملکه انگلیس جهل و خرافات را ترویج می کند. همین بتخانه ها هستند كه هند را به زنجیر كشیده اند و رام استعمارگر كرده است. آن احترام ملکه انگلیس احترام به آزادی نیست، خدمت به استعمار است.
📚منبع: مجموعه آثار شهید مطهری، جلد۲۴، صفحه ۱۲۳
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان به اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دربارهٔ لایهٔ پنهان جریان صدر(۱) 💠 جامعه شناسی شهرکِ صدرِ بغداد؛ محرومیت های چندجانبه، بحران های
⚡️دربارهٔ لایهٔ پنهان جریان صدر(۲)
💠 روانشناسی سیاسی مقتدی صدر و بررسی مختصات فکری هواداران
✍️ به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از یادداشت:
🔸شناخت دقیق جریان صدر، بدون آشنایی با شخصیت استثنایی مقتدی صدر و رفتارشناسی هواداران او میسر نیست. جریان صدر، بیش از حد وابسته به تصمیمات، مواضع و آرای اختصاصی مقتدی صدر است و به دلیل شخصیت ویژه او، جریان صدر در دوران پس از او، همانند کلافی سر در گم خواهد شد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد روانشناسی مقتدی صدر، ویژگی های نیروهای انسانی تحت امر او و گونه شناسی فکری این جریان اشاراتی خواهیم داشت.
🔸مقتدی از طرفی یک رهبر ضدآمریکایی تمام عیار است و از طرفی هم معارض با نسخه های دیگر مقابله با آمریکا در عراق است. مقتدی فرزندی از خاندان مرجعیّت است که حتّی در مواردی مواضع ضدونقیضی و اظهاراتی جنجالی برعلیه مرجعیّت شیعه به ویژه آیت الله سیستانی(مدظله) بر زبان جاری کرده است. مقتدی گاهی قطب اختلاف است و زمانی کانون اتّحاد. صدر اصولاَ حدومرزی برای مواضع فکری خود ترسیم نکرده و گاهی در قم و زمانی در اربیل و دورانی در ریاض است. گاهی در جایگاه یک روشنفکر قرار می گیرد و زمانی دیگر در جایگاه پوپولیست تمام عیار ظاهر می شود. نه می توان به عنوان پشتیبان، به او تکیه کرد و نه صدر به کسی اعتماد می کند. او نه مخالف ایران است و نه ضد ایران. مقتدی را نه می توان طرد کرد و نه حذف. «مقتدی» تنها می خواهد در «صدر» اخبار باشد و همه به او «اقتدا» کنند. بر این اساس می توان این پیش بینی را لحاظ کرد که با توجه هفت استعفای گذشته اش، این بار مقتدی قصد دارد در جایگاه متفاوت بالاتری، مواضع پیشین خود را تکرار کند و بعید نیست باز هم در صحنه سیاست عراق وقایع گذشته را اعاده کند.
🔸 بخش عمده ای از هواداران مقتدی صدر از نسل جدید جوانان پرشور عراقی(اصطلاح رایج وطنی دهه هفتادی وهشتادی ها یا تعبیر علمی زومرها/zoomers) هستد. از نظر روان شناختی این طیف انسانی، نوجوانان پرسروصدایی هستند که خوراک فکری اصلی آنها فضای مجازی و تربیت شده های فناوری دیجیتال قابل حمل هستند. آنها نسل جدیدی از هواداران هستند که مبارزات، آنها از آبشخور فکری عمیقی برخوردار نیست. از منظر زومرهای عراقی هوادار صدر، مبارزه با آمریکا بیش از آنکه یک «استراتژی دائم فکری» باشد؛ یک «تاکتیک موقّت نظامی» است. مبارزه با آمریکا در نزد هواداران صدر، رنگ و لعاب مبارزات نسل های قبل را ندارد. مقتدی توانسته این نسل را که آمریکاستیزی کم هزینه را بر می گزینند را زیر بیرق خود جمع و آنها را برای اهداف نهضت اصلاحی خود بسیج کند.
🔹در همین بحران اخیر، تصویری از یکی از زومرهای صدری - که پلاکاردی در دست داشت - منتشر شد که ساختار فکری جوانان این جریان را به خوبی نمایان می کند. بر روی پلاکارد این جوان حامی صدر نوشته بود: «بهترین راه حل برای بحران عراق این است که نخست وزیر آینده، خودش شیعه باشد، پدرش سنی مذهب و مادرش مسیحی باشد. همسری از طایفه کُردها اختیار کند و در ایران متولّد و در عربستان تحصیل کرده باشد و از طرفی گرین کارت آمریکایی را هم داشته باشد. در محافل مخفی شبانه، شراب بنوشد و در محافل علنی روزانه، نماز بگذارد!!!» این نسل متفاوت با تفکری لرزان، چشم اندازی از روانشناختی نسل جدید جنبش صدر را نشان می دهد.
🔸تحلیل رفتارهای مقتدی صدر با پیش فرض ها و سیاست های حاکم بر سیاست های جمهوری اسلامی و وزارت خارجه ایران خطاست. نباید با عینک ایرانی، تحولات جریانات عراق را تحلیل کرد.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3288-2022-09-09-11-01-41.html
#چالش_های_جوامع_مسلمان
#اسلام_سیاسی
#روانشناسی_سیاسی
#عراق
#جریان_صدر
#هواداران_صدر
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇴🇲 جنجالهای اعلام حرمت سیگار در فقه اباضیه عمان
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🚬 شیخ «سالم بن علی النعمانی» در ضمن پخش زنده رادیویی در مسقط اعلام کرد که کشیدن سیگار حرام است و دلیلی بر کراهت آن وجود ندارد. اعلام رسمی و عمومی این نظر فقهی، فضای مذهبی عمان را شوکه و بازتابهای ضد و نقیض فراوانی را ایجاد کرده است. برخی از فعالان مجازی عمانی این فتوا را بی مقدمه، دردسرساز و خلاف مشهور اعلام کرده و اینگونه اعتراض خود را اعلام کرده اند. ساکنان سلطنت نشین عمان در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، به انجام تکالیف شرعی فقهی اهتمام ویژه ای دارند و از این جهت متمایزند.
🔹 فقه اباضیه یکی از مذاهب فقهی رایج در جهان اسلام بویژه عمان، شمال آفریقا و تونس است. در حال حاضر «فرحات بن علی الجعبیری» رهبر فقهی اباضیه شمال آفریقا و «احمد بن حمد الخلیلی» مفتی اعظم عمان است. در کنار شیخ کهلان بن نبهان الخروصی، برخی «النعمانی» را یکی از گزینه های مطرح، برای جانشینی مفتی اعظم عمان معرفی کرده اند.
✍ پانوشت:
🚬 حکم مصرف سیگار در اهل سنت اختلافی است. گروهی حکم به حرمت، دسته ای حکم به کراهت و رسته ای آن را مباح می دانند.
نخستین دلیل بر حرمت سیگار از فقهای نظر اهل سنت، مست کنندگی و شبه مسکر بودن آن است؛ به ویژه آنکه مصرف آن، پس از مدتی طولانی حالت سکر ایجاد می کند. دومین دلیل حرمت تولید بوی بد و اسراف آن است. سومین و عمده دلیل تحریم آن، آسیب جسمی است که همه بر آن متفق هستند و سبب شده برخی آن را بدعتی قبیح معرفی کنند.
🚬 برخی فقها اهل سنت آن را «مکروه تحریمی» و مبتلا به آن را «فاسق» می خوانند تا جایی که حکم اقتدا کردن به دائم التدخین را مکروه شدید می دانند.
🚬برخی نیز حکم به اباحه داده اند؛ زیرا دلیلی بر تحریم آن وجود ندارد و تفتیر، اسکار و ضرر آن ثابت نشده است و حکم آن ملحق به قاعده«الاصل فی الاشیاء الاباحه»است. نهایتا اینکه؛ اگر ثابت شود که دخانیات اضرار تام دارد، حرام و اگر اضراری نداشت حکم آن اباحه است.
#اسلام_سنتی
#فقه_سنتی
#عمان
#اباضیه
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J