مسلمنا muslimnair
#یادداشت_ویژه
💠 اسلام سنتی در حوزه علمیه قم، تنها جریان فکری واجدصلاحیت برای برقراری رابطهٔ پایدار با جامعه الازهر
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️بُرش هایی از یادداشت:
🔹چندین سال است که رابطهٔ حوزه علمیه قم با جامعه الازهر مصر رو به سردی گرائیده است. پرونده همگرایی «حوزه علمیه قم با الازهر» راکد و خروارها خاک بر روی آن نشسته است و دیوار بی اعتمادی روز به روز بلندتر می شود.
🔹 فتوای مهم «شیخ محمود شَلتُوت» توسط جانشین او محمدبیصار و بعدها حتی یوسف قَرضاویِ معتدل، منسوخ اعلام شد و درحال حاضر این فتوا "کأن لم یکن" است. شوربختانه باید اعتراف کرد که تنها قُدمای معاصر هستند که هنوز به فتوای شلتوت دل خوش کرده اند.
🔹 دارالتقریب مصر تعطیل و سالهاست که از نشر کتب شیعه در مصر جلوگیری می شود. امروزه تاریخ مصرف ایده تقریب شیخ محمدتقی قمّی تمام شده است و جای آن اشک ها و لبخندها در دارالتقریب مصر، تنها در موزه هاست و نه میدان عمل.
🔹 در دنیای امروز، آرایش فعّالان جهان اسلام نه تنها دهه به دهه؛ بلکه سال به سال تغییر می کند و در این شرایط فخرورزی به عکس های یادگاری مشایخ الازهر با بزرگان قم و نقل خاطرات شیرین آن دوران؛ فایدهٔ چندانی ندارد.
❌ تجربه تلخ، بی اثر و شُوی رسانه ای رئیس دولت اسبق ج.ا. ایران در١٩ بهمن سال ١٣٩١ شمسی با شیخ الازهر و پاسخ شکننده احمدالطیب به این دیدار، حکایت از آن دارد که روش سیاسی و دیپلماتیک چنینی، برای بهبود روابط با الازهر ناپایدار و شکننده است. به دلیل اخم های پیاپی شیخ الازهر در تصاویر این دیدار، حتی عکس های یادگاری این دیدار را در موزه روابط با الازهر هم نمی توان نگاه داشت. بدتر اینکه حتّی شیخ ازهر حاضر به حضور در مصاحبه مطبوعاتی با رئیس دولت ایران نشد و مشاور خود را به مصاحبه فرستاد!!!
🔹خاطرات گزنده این دیدار و سوابق گذشته دست در دست هم، این نکته را گوشزد می کند که از راه اسلام سیاسی نمی توان به روابطی پایدار با الازهر دست یافت. البته قصد نداریم هنجارشکنی رئیس دولت نهم را به حساب کل جریان اسلام سیاسی بگذاریم؛ ولی تنها دیدار قابل بررسی همین دیدار است و نمونه دیگری را سراغ نداریم. هرچند تکاپوهای آیت اللّه خسروشاهی(رحمت اللّه علیه) در راستای بهبود رابطه با الازهر در این دوران سرد را نمی توان از یاد برد.
🔹خط مشی الازهر با اینکه به سیاست حاکمان مصر وابسته است؛ ولی در لایه های زیرین خود، گرایش عمیقی به تعامل با سنتی های جهان اسلام دارد و هر جریانِ فکری که سنتی است را با خود هم اُفق می داند.
🔹 شاید تنها کلید برقراری مجدد مناسبات با الازهر تنها در دستان مراجع سنتی حوزه علمیه قم باشد. سنتی های الازهر و سنتی های حوزه علمیه قم به دور از فراز وفرود نسخه های اسلام سیاسی و اسلام روشنفکری، ظرفیت بالایی برای برپایی روابطی از جنس علمی و علمایی و دغدغه های حفظ میراث مشترک اَسلاف دارند. هر چند دغدغه های اسلام سیاسی، نسبت به اسلام سنتی کاربردی تر و به نیاز های انسان معاصر نزدیکترند، ولی دغدغه های سنتی ها هم حال و هوای خود را دارد و می تواند زمینه ای پایدار برای همگرایی امت اسلام و فهم مشترک را بوجود آورد.
🔹نمونه موفق برگزاری «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» سال ١٣٩٣ شمسی در قم، شاهدی عملی بر این مدعاست واین نقطه شروع را نباید کوچک انگاشت. احیای دارالتقریب سنتی ها، در کنار اقدامات مجمع تقریب مذاهب اسلامی از جمله این راهکارهای پیشنهادی است.
🔹 فعّالسازی ظرفیت های غیرقابل اغماض اسلام سنتی در حوزه علمیه قم با سردمداران اسلام سنتی در الازهر، از طریق رفت وآمد بزرگان اسلام سنتی، مواضع نزدیک به هم، بیانیه ها، منشورات مشترک،احیای تراث و دیپلماسی مذهبی سنتی نخبگانی، می تواند به عنوان بازوهای فعّال برای ایجاد همگرایی پایدار در جهان اسلام منتج شود....
💠 پانوشت:
هدف از تنظیم این یادداشت تضعیف اسلام سیاسی حاکم بر ایران و نادیده گرفتن توفیقات نهادهای مرتبط نیست؛ بلکه غایت توجه به نقش آفرینی موثر اسلام سنتی در خصوص این پرونده مهم برای ارتقا همگرایی در جهان اسلام است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/r27hhe
#اسلام_سنتی
#جامعه_الازهر
#حوزه_علمیه_قم
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📂 (پرونده معرفی پانصدمسلمان تاثیرگذار جهان در سال ٢٠٢٢)
🔴درباره «سامیه سولهوحسن» رئیس جمهور باحجاب تانزانیا و بانوی برگزیده جهان اسلام
✍️به ترجمه: محمّد واعظی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برش هایی از متن:
💠 آغاز سال٢٠٢٢ میلادی برای مقامات سیاسی تانزانیا یک سال پرجایزه بود. رؤسای جمهور سلف و خلف تانزانیا در آستانه سال جدید میلادی توانستند گوی رقابت در تصاحب جوایز جهان اسلام را از سایرین بربایند.
🔹از طرفی «علی حسن مُوینی» رئیس جمهور اسبق تانزانیا توانست جایزه نخست ملک فیصل ٢٠٢٢ در عربستان را کسب و از سوی دیگر سامیه سولهو حسن رئیس جمهور فعلی به عنوان بانوی برتر جهان اسلام ٢٠٢٢ به انتخاب نشریه اردنی شد.
🔸در متن پیش رو به دلایل انتخاب سامیه سولهو حسن به عنوان بانوی سال جهان اسلام خواهیم پرداخت.
🔹رئیس جمهور سولهو به عنوان اولین زن رئیس جمهور تانزانیا و دومین زنی که در حال حاضر به عنوان رئیس جمهور در آفریقا خدمت می کند.او قصد دارد کشور را به شیوهای قاطع اما دیپلماتیک رهبری کند، چیزی که در بین حاکمان جهان اسلام خیلی بدان وقعی نهاده نمی شود. سولهو با عنوان «احیاگر دموکراسی» در تانزانیا شناخته می شود...
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/nh3zz9
#زن_سال_جهان_اسلام
#سامیه_سولهو_حسن
#محمد_واعظی
#تانزانیا
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ دربارهٔ جودت سعید، گاندیِ جهان اسلام و مخالف سرسخت جنگ های ده ساله در سوریه
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برش هایی از متن:
💠 در هفته گذشته، حجم انبوهی از تحلیلهای صفحات اندیشه در رسانه های منطقه آناتولی و غرب جهان اسلام به بازتاب خبر درگذشت «جودت سعید» و بررسی آرای او اختصاص داشت. شوربختانه علی رغم مشهور بودن او در جهان اسلام، هیچ پژواکی از او در رسانه های داخلی، مشاهده نشد.
🔹 این متفکر سوری که سالیان واپسین عمرخود را در تبعید و در شهر استانبول می گذراند؛ با طرح ایده شاخص «صلح طلبی» و «مخالفت با اندیشه های سیدِقطب» در جهان اسلام شناخته می شد. در یادداشت ذیل که نخستین متن به زبان فارسی است؛ برآنیم تا با سیر تطوّر فکری او از ساحلِ اسلام سیاسی تا اعماقِ اسلام روشنفکری نکاتی را اشاره کنیم.
💠 یکی از تمایزات روش شناختی جودت سعید در تفسیر قرآن، توجه ویژه او به «کسب تجارب انسانی» پیش از نوشتن تفسیر از متون مقدس است.
💠 او تکرار چندبارهٔ آیه «قُل سِیروُا فِی الاَرض» را رسالتی سنگین برای مفسرین می دانست و مخاطب ویژه این آیه را مفسران می خواند. به باور جودت، مفسر باید نخست سیرحضوری در زمین انجام دهد، تا بتوانند حق تفسیر آیات قرآن را ادا کند.
🔹مفسر معاصر کسی است که از طریق این سیر فی الارض، آگاهی دقیقی از سرگذشت پیشینیان، اوضاع زندگی معاصرین، اطلاع از تجارب فعلی بشری وآشنایی باعلوم جدید بویژه روانشناسی و جامعه شناسی داشته باشد و معلومات خود را در این حوزه ها تقویت کند. سپس مفسر با مراجعه به متن مقدس می تواند دریافت های نو و متفاوتی از آیات قرآن ارائه دهد.
💠 این شیوه در تفسیر متون مقدس، دقیقاً همان روش تحقیق«go and see/ برو و ببین»است که از روش تحقیق «sit and think/بنشین وفکر کن»در تفسیر متون مقدس، برتر و کاربردی تر است.
🔹نگاه جودت سعید به علم تاریخ یک نگاه کلیشه ای و علم پایین دستی نبود، بلکه او علم تاریخ را منشا الهامات و برداشت های جدید از متن مقدس میخواند.
💠 جودت سعید مطالعه کتاب «شُروط النهضه» مالک بن نبی را مبدأ تحوّل فکری خود می دانست. وی تصریح می کرد که بیش از هفتاد مرتبه این کتاب را خوانده که تنها هفت مرتبه از آن، مطالعهٔ سطر به سطر این کتاب بوده است. در این کتاب نگاه متفاوت وساختارمند مالک بن نبی، به عناصرسه گانه تمدن و توجه جدی به تحوّل فرهنگی در جهان اسلام به عنوان راه حل پایدار برای جبران عقب ماندگی دنیای اسلام از دنیای غرب معرفی شده است.
🔴 خطبه های آتشین او، برای سردکردن آتش جنگ در سوریه یکی از عوامل تبعید او شمرده شده است. دریکی از سخنان خود در آغاز جنگ سوریه نهیب می زد و می گفت: «اگرجنگ سوریه از طریق سلاح به موفقیت برسد، همان نظام خشونتآمیز که از دوران هزاروچهارصدسال قبل و معاویه وجود داشته، بر ما حکومت خواهد کرد».
🔸گاندیِ سوریه، اکتشاف دموکراسی را برترین اختراع عالم بشریت از ابتدا تا کنون می دانست و حل بحرانهای پیش روی جهان اسلام را منوط به توجه جدی به آن می خواند.
🔷 سعید به تحلیل داستان «قابیل و هابیل» علاقه وافری داشت و اینکه چگونه هابیل از خشونت استفاده نکرد، حتی اگر برادرش مشتاق کشتن او بود را در اکثر نوشته ها وخطبه ها با نقل جزئیات بیان می کرد.
💠 از نظر سعید، عدم خشونت توسط پسر آدم، «موقعیتی است که همه بشر باید آرزوی آن را داشته باشد و پایبندی به آن، یعنی تسلیم شدن در برابر یکی از احکام مهم خداوندسبحان است».
📚 مدیریت علمی سایت و کانال تخصصی مُسْلِمْنا با توجه به عدم وجود پژوهشی معتبر به زبان فارسی در مورد آرا واندیشه های جودت سعید، پیشنهاد ترجمه آثار یا معرفی کتب و... به ویژه نقدهای او بر سید قطب در قالب مقالات علمی - پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی را مورد تأکید قرار می دهد.
✔️مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️
yun.ir/oiuoa1
🆔 آدرس سایت رسمی نشر آثار جودت سعید در اینترنت
https://www.jawdatsaid.net/en/index.php/Main_Page
#سوریه
#جودت_سعید
#اسلام_سیاسی
#اسلام_روشنفکری
#سید_علی_بطحائی
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
Muslimna.ir شروط النهضة.pdf
3.23M
📎به پیوست یک نسخه P.D.F از کتاب «شروط النهضه» مالک بن نبی (١٩٧٣م) به زبان عربی تقدیم مخاطبین فرهیخته کانال می شود.
📚 این کتاب از آثار جریان ساز در اسلام روشنفکری است و نگاه متفاوت تمدنی وی را نمایانده است.
📚مالک بن نبی جهت حل ریشه ای بحرانهای جهان اسلام، با طرح اندیشه تمدنی کوشید به عناصر اصلی مورد نیاز جهت اصلاح جوامع اسلامی بپردازد. نبی ضمن ترسیم الگویی تاریخی از تمدن اسلامی، جوهره مشکلات همه ملت ها را «معضلات تمدنی» می خواند و بر آن بود که تنها راهحل مشکلات جهان اسلام، درک درست از علل تمدنساز و تمدن سوز است.
📚 فایل این اثر، از طرف استاد فرهیخته حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی میرزایی دانشیار جامعه المصطفی(ص) تقدیم و خبر مسرت بخش اینکه، در مرحله بازبینی نهایی ترجمه است و به زودی به زیور طبع آراسته خواهد شد.
📚 در یادداشت جودت سعید اشاره شد که کتاب «شروط النهضه» تاثیرات شگرفی بر اندیشه وتحوّل فکری او از اسلام سیاسی به اسلام روشنفکری برجای نهاد.
#مالک_بن_نبی
#شروط_النهضه
#اسلام_روشنفکری
#اسلام_تمدنی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🇲🇦مراکش قلب تپنده تفکرات معاصر در جهان اسلام
✍️به قلم: هادی بیگی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برش هایی از متن:
🇲🇦نبض تفکر معرفتی جهان اسلام در کشور مراکش(مغرب) می تپد. در این کشور با خیل اندیشورانی مواجه هستیم که معمولاً سُوربن رفته اندو به دو یا سه زبان مسلطند و در رشته های جدید تحصیل کرده و به سوی میراث بومی خودشان بازگشته اند. آنها با عینک های مختلف، میراث اسلامی را خوانش می کنند؛ برخی همدلانه، گروهی ناهمدلانه و رسته ای نیمه همدلانه.
🇲🇦 از نظر جغرافیایی بین شمال آفریقا و قاره اروپا دریای مدیترانه فاصله است و با قایق یک ساعته می توان به اروپا رسید. از این جهت تفکرات غربی زودتر وارد مراکش می شود. هرکتابی که در اروپا نوشته می شود در کمتر از یکی دو سال با ترجمه های خوب در بازار این کشور یافت می شود. به لحاظ نشر کتاب، جریانات معرفتی جایگاه خیلی خوبی دارند.آثار آنها توسط بهترین ناشران منتشر و در سراسر جهان اسلام توزیع می شود.
🇲🇦جامعة القرویین قدیمی ترین دانشگاه جهان(تأسیس٢٤٦ق) که اقدام به صدور مدرک کرد، در شهر فاس مراکش وجود دارد وصد سال پیش از تأسیس جامعه الازهر مصر از بزرگترین مرکز دینی مراکش بوده است. حتی از اروپا، کسانی که می خواهند در این سنت فکری درس بخوانند به جامعه القرویین می آیند. هزاران هزار طلبه در آنجا درس می خوانند؛ ولی متأسفانه تعاملات بین المللی و حتی انتشارات یا کتابی ندارند.بر عکس جامعه الزیتونه تونس به این دلیل که سعی کرده مدرن شود توانسته شهرتی داشته باشد. حجم تعاملات بین المللی جامعه القرویین با حوزه علمیه قم اصلا قابل مقایسه نیست. ساختار سیاسی آنجا نیز که ساختار سلطنتی است خیلی به آنها اجازه بروز و ظهور بین المللی نمی دهد.
🇲🇦 یک عده ای در شمال آفریقا اساساً می خواهند سنت اسلامی را ابژه(منفعل) کنند و هیچ عُلقه ای به آن ندارند و خیلی روشن هم آن را اعلام می کنند و می گویند ما می خواهیم متافیزیک این سنت را از بین ببریم و مواجهه غیرهمدلانه با میراث دارند و آن را با منطق های دیگری خوانش می کنند. می گویند تا روح میراث از بین نرود، نمی توان به پیشرفت رسید. افراد این جریان «عبدالکبیر خطیبی» یا «علی اوملیل» و «عبدالله العروی» هستند.
🇲🇦یک دسته دیگر هستند که همدلانه تر با سنت برخورد می کنند. اینها یک سر در غرب دارند، اما همدلی هایی هم با میراث دارند. می خواهند میراث را با خوانشی جدید احیا کنند، تا بتوانند وارد دنیای جدید شوند. محمد عابدالجابری در این دسته قرار می گیرد.
🇲🇦در سوی دیگر کسانی را داریم که ریشه در جریانات اسلامگرای سیاسی دارند؛ ولی مواجهه شان مواجهه معرفتی است. مثل طه عبدالرحمن که سعی می کند از جدیدترین ابزارهای دنیای جدید برای پیشبرد گفتمان اسلامی اش استفاده کند. مواجهه او با دنیای جدید یک مواجهه صرفاً دینی نیست، بلکه معرفتی است.
🇲🇦پروژه طه عبدالرحمن تاسیس مدرنیته اسلامی است. مدرنیته اسلامی، روی دیگر سکه علوم انسانی اسلامی است.
🇲🇦سلفیه شمال آفریقا غیر از سلفیه عربستان است. یک سلفیه معتدل است که در دوران معاصر حتی در حال مدرن شدن است. مثلا در خود کشور مغرب شخصیتی به نام «علال الفاسی» را داریم که خیلی از اندیشمندان معاصر مغربی متاثر از اویند. او قرائت جدیدی از سلفیه ارائه می دهد. می گوید سلفی کسی نیست که قطع رابطه کند با دنیای جدید و باب را به روی کشفیات و مناهج جدید ببندد، بلکه سلفی کسی است که بتواند با حفظ شعارهای اصلی که بازگشت به سلف صالح است بتواند تعامل خوبی با دنیای جدید هم داشته باشد.
⚡️ما میراث گفتمان انقلاب اسلامی را به جهان اسلام منتقل نکردیم، مخصوصا در میان نسل نخبه و اندیشمند مدرن و پسامدرن. اینکه میراث حکمی عالم تشیع و حکمت متعالیه که هر روز دارد با اندیشمندان بزرگی مثل حضرت آیت اللّه جوادی آملی متکامل تر می شود، تقریبا هیچ حضوری در جهان اسلام ندارد.
❌چرا عابدالجابری که به همه کشورهای اسلامی سفر کرد به ایران سفر نکرد؟ این موانع در موردخیلی از اندیشمندان دیگر هم اینطور هستند. ما باید درهای ایران را به روی روشنفکران جهان عرب باز کنیم، ولو سکولارها و لو ملحدین. هیچ ترسی نباید داشته باشیم. چون نقطه قوت های ما توان هضم افکار اینها را دارد و حتی می تواند آنها را تغییر جهت دهد.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/zhsjp4
#جهان_اسلام_را_عالمانه_بشناسیم
#مراکش
#هادی_بیگی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️انتشار بیانیه اخیر از اخوان المسلمین به مناسبت هفتادوسومین سالگرد کشته شدن حسن البنا و تجدید میثاق با آرمانهای وی
🗓 هفتادوسه سال پیش در دوازدهم فوریه ١٩٤٩حسن البنا بنیانگذار اخوان المسلمین در ٤٣ سالگی کشته شد.
*⃣ سیدقطب در خاطراتش می نویسد: در سفر به آمریکا و در بیمارستان بودم که خبر را از زبان پرستاری که در حال پخش کردن شیرینی بود شنیدم، با خود گفتم که چطور آن حسن البنایی که در کوچه و بازار مردم را به اسلام دعوت میکرد؛ اینگونه آمریکا را به لرزه در آورده است؟!!!
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
#یادداشت_ویژه
⚡️نماد مسجد شاخص طالبان؛ از مسجد ایاصوفیه استانبول تا مسجد مکّی زاهدان(قسمت اوّل)
✍️به قلم: علی مقدس
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
🔷روند تحلیل و گفتمان سیاسی طالبان، از سال ١٩٩٦م تا ٢٠٢٢م نشان می دهد که جنبش مزبور همچون دیگر جریانات اسلام گرا، دغدغه بازگشت جهان اسلام به دوران خلافت، اعم از احیاء امپراتوری عثمانی و دوران خلفا را دارد.
🔶 فروپاشی امپراتوری عثمانی(١٩٢٢ م/١٣٠١ش) شوک بزرگی بود که پیروزی های اخیر طالبان و خروج آمریکائیها از افغانستان سبب گردید تا بخشی از جامعۀ ٥٠٠ میلیونی اَحناف را به صدارت طالبان امیدوار سازد.
🔷طالبان به دلیل پشت سر گذاشتن تجربه ناموفق حکمرانی در دهه ٩٠ میلادی، با انبوهی از شبهات و هجمه ها در رسانه های داخلی و خارجی مواجه شد؛ که در نتیجه برای اقناع اذهان عمومی، به تبیین دیدگاه جدید اِمارت اسلامی در زمینه حکمرانی برآمد.
🔶 از منظر طالبان، مساجد و پایگاه های دینی- فرهنگی نقش بسزایی در تعیین اهداف امارت اسلامی افغانستان و به پیروزی رسیدن آن ایفا نموده است. از این رو به مسجد و مراکز فرهنگی به عنوان عنصری سرنوشت ساز در تحکیم یا تضعیف جنبش یاد می کند.
🔷 طالبان از باب نمونه دو مسجدشاخص را یکی از حیث «تاریخی» و دیگری از جهت «کاربردی و عملی» با مخاطب در میان می گذارد که هریک کارکرد مختص به خود را دارد. طالبان در جراید رسمی منسوب به خود، همانند نشریه حقیقت، دو نماد از اسلام سیاسی- عبادی را در دو نقطه جغرافیایی با محوریت مسجد به صورت تلویحی معرفی نموده است؛
💠 نماد اوّل: مسجد «ایاصوفیه» در شهر استانبول ترکیه
💠 نماد دوم: مسجد «مکّی» در شهر زاهدان ایران
🔹این دو نماد اگرچه به لحاظ شکلی و ساختمان ظاهری در یک قاب و مشابه یکدیگر ساخته شده اند؛ اما به لحاظ محتوایی و مشی سیاسی- فرهنگی، از تفاوت بسیاری برخوردارند که...
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/hwg4b
#جهان_اسلام_را_عالمانه_بشناسیم
#افغانستان
#اسلام_سیاسی
#طالبان
#علی_مقدس
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📊 ارزیابی آماری ادعای بی طرفی سکولاریسم، نسبت به ادیان و مذاهب
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
📊 به پیوست جدیدترین نتایج آماری بخشی از نظرسنجی جامع یُوگاو(YouGov) در انگلیس٢٠٢٢ که حاوی اطلاعات قابل تحلیلی در مورد ادعای بی طرفی حکومت های سکولار نسبت به وضعیت دینداری تقدیم می شود.
📊 در این نظرسنجی رابطه حکومت های سکولار و مؤلفه های دین داری به ترتیب از بالا به پایین(اعتقاد به زندگی پس از مرگ، سرنوشت انسان، باور به بهشت، اعتقاد به خالق، روح، فرشتگان، دوزخ، متافیزیک، کارما یا بازتاب عمل فرد در زندگی، موجودات فرازمینی، تناسخ، شیطان، سحر وجادو) مورد پرسش قرار گرفته است.
📈 بر طبق یکی از نتایج این نظر سنجی، ادعای بی طرفی حکومت های سکولار، نسبت به عملکرد نهادهای دینی و دینداری ناصحیح اعلام و درنتیجه نظامات سکولار به ترویج بی دینی و آتئیست جهت گیری نموده اند.
📊 بر این اساس، سکولارها تمایل فراوانی برای ترویج مؤلفه های ضد دینی از خود نشان داده و فرجام نسخه سکولاریسم، به ضدیت با ادیان و مذاهب ختم شده است.
✍ پانوشت:
💠 لازم به ذکر است که اشاره شود، در کنار نظرسنجی بین المللی گالوپ(Gallup)، نظرسنجی معتبر(YouGov) یکی از دقیق ترین جامعه آماری را داراست.
💠این مؤسسه به صورت مستمر اقدام به تهیه نظرسنجی های متنوع، جهت سیاست گذاری کلان و آینده پژوهی دولت های غربی و عربی در حوزه های اقتصاد، فرهنگ، سیاست و.. می کند.
💠 با توجه به تمرکز بخشی از آمارهای مؤسسه یُوگاو در کشورهای حاشیه خلیج فارس، منطقه شامات و شمال آفریقا، تحلیل و بررسی نتایج نظرسنجی ها در این نقاط می تواند شناخت شفافی را از چالش ها، سبک زندگی و آینده پژوهی این مناطق از جهان اسلام را ترسیم نماید.
🆔 علاقمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی واطلاع از سایر نظرسنجی ها به آدرس رسمی مؤسسه به آدرس اینترنتی https://yougov.co.uk/ و اطلاع از نظرسنجی های خاورمیانه به www.yougov.com
مراجعه نمایند.
#جهان_اسلام_را_عالمانه_بشناسیم
#نظرسنجی_یوگاو
#آمار
#آینده_پژوهی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ملا محمد یعقوب، رهبر میانه روی طالبان
✍️به قلم: علی مقدّس
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
💠 ملا محمد یعقوب، فرزند ارشد «ملاعمر» نخستین رهبر طالبان است. او جوانی سی ساله، بسیار باهوش و خود محور است که توانسته به عنوان شخصیتی مقبول جایگاه پدرش را در بین اعضای طالبان حفظ کند.
💠 او تا پیش از مرگ پدرش، شخصیت چندان شناخته شده و اثرگذاری به شمار نمی رفت و با تلاش زیادی که در جهت همبستگی جریان های انشعابی و طرح هایی که برای ترمیم زیرساخت های اقتصادی افغانستان از خود نشان داد، توانست در سال 2015م به عضویت در شورای رهبری طالبان راه یابد.وی سه ماه قبل برای نخستین بار جلوی دوربین ها ظاهر شد.
💠 ملا یعقوب یکی از دو معاون رهبر فعلی طالبان(هبه الله آخوند زاده) و وزیر دفاع طالبان است؛ که در حال حاضر ریاست کمیسیون نظامی 15 ولایت از 34 ولایت افغانستان را بر عهده دارد. او به عنوان چهره ای میانه رو و رهبر جریان درونی طالبان شناخته می شود که می تواند به تعدیل روز افزون طالبان و دوری از تحجر و خشونت برخی رویکردها، کمک کند.
💠 برخی بر این گمان اند که ملا یعقوب از حمایت سعودی ها برخوردار است؛ زیرا سعودیها وآمریکایی ها به دنبال افرادی هستند که به ایران نزدیک باشد. قرابت فکری ملایعقوب و ملابرادر به خاطر پیشرفت مذاکرات و اعتقاد به جبهه مقاومت و مبارزه با آمریکا، مفاهیم مشترکی با جمهوری اسلامی تشکیل داده اند؛ تا حامیان و مزدوران آمریکا در منطقه همچون سعودی ها را در خصوص توسعه جبهه مقاومت در دیگر کشورها، نگران سازد....
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/yitcvd
#اسلام_سیاسی
#طالبان
#افغانستان
#ملا_یعقوب
#علی_مقدس
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
#تازه_های_نشر_جهان_اسلام
⚡️موضوع کتاب: کنشگری اسلام سنتی در تحوّلات سوریه
📚 «الدین و الدوله فی سوریه؛ علماء السنه من الانقلاب الی الثوره»؛ تألیف توماس پیریه(بلژیکی)؛ ترجمه از فرانسوی به عربی توسط حازم النهار؛ نشر دارميسلون منتشره در سه پایتخت پاريس، استانبول و دوحه، ٢٠٢١میلادی.
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
📙این پژوهش در چشم اندازی کلی، به واکاوی کشمکش های انجام گرفته میان دولت سوریه و جریانات اسلامی با تأکید بر اسلام سنتی است.
📙در این اثر، تصویر جامعی از تحوّلات جریانات اسلامی در سوریه، از انتهای قرن بیستم تا آغاز قرن بیست و یکم ترسیم شده است. مصنّف علاوه بر تحلیل نقش آفرینی جریانات متعدّد اسلامی در قیام 2011 و کنشگری آنها، تاریخ معاصرسیاسی در سوریه را بررسیده است.
📙 روش این پژوهش مبتنی بر تحقیقات میدانی است که در اکثر موارد بین سالهای 2005 و 2008 انجام شده و مشتمل بر چندین مصاحبه با عالمان اسلام سنتی، روشنفکران و فعالان اسلام سیاسی، رهبران اخوانالمسلمین ساکن خارج از سوریه و طلاب دینی است.
📙در مقدمه موضوع «اسلام سیاسی در سوریه معاصر» واکاوی و به مکانیزم رسمیت شناخته شدن جریانات اسلامی، توسط رژیم سوریه پرداخته شده است. در حقیقت حزب بعث، از ادغام علماء سنتی در دستگاه دولتی امتناع و به آنها اجازه داد تا استقلال نسبی اقتصادی و ساختاری خود را حفظ کنند.
📙 در فصول دوم وسوم، نویسنده نقش علماء اسلام سنتی را در تحوّلات سیاسی سوریه رصد وکنشگری های آنها را موشکافی کرده است. نویسنده در این بخش نشان داده که اسلام محافظهکار یا سنتی، به خوبی توانسته بر چالشهایی که جریانهای سلفی، تکفیری وسیاسی پیش روی آنها قرار داده بودند، فائق آمده وحلقه های تربیتی و صوفیانه خود را از بستر این تنش های پرهیاهو سیاسی، گرم نگه دارند.
📙 پیریه(کارشناس ارشد سوریه در اروپا) به این نکته می رسد که حذف اسلام سیاسی و اسلام سلفی از صحنه سوریه، پس از کشتار حَماه در سال 1982 منجر به ریشه کنی دین داری از جامعه نشد و طیف گسترده ای از پزشکان، تحصیل کرده ها بجای روی آوردن به سکولاریسم و سایر جریانات؛ در مساجد وخانقاه ها به آموزش اسلام سنتی و فراگیری رموز صوفیانه پرداخته اند.
📙 نویسنده تصریح می کند که روش آموزشی- تربیتی که شیوخ دنبال میکردند و اکثر روشنفکران، اسلامگرایان سیاسی و سکولار آن را عقب مانده میدانستند، به طرز شگفتانگیزی خود را حفظ، تقویت و منتشر کرده است.
✔️ شاید یکی از پارادوکس هایی که نویسنده به مخاطب ارائه می دهد این است که دکتر، مهندس یا وکیلی که قرار بود در نقطه مقابل اسلام سنتی قرار بگیرد، اکنون در متن محافل سنتی در مساجد حضور پیدا کرده ومشغول مطالعه متون فقهی و فراگیری تربیت صوفیانه هستند. او می نویسد که این شیوخ سنتی هستند که توانسته اند خلأهای اسلام تکفیری و... را در بین نسل تحصیل کرده پر کنند وشواهدی بر آن اقامه می کند.
📙نویسنده در پایان با نقبی از اسلام سنتی در سوریه، به اسلام سنتی در اُردن هاشمی پرداخته و می نویسد که من از تاثیر شگفت انگیز و عمیق اسلام سنتی از سوریه بر اردن شگفت زده شدم.
📙وی در نهایت اعتراف می کند که ما محقّقان متاسفانه، توجه خود را به سایر جریانات اسلامی معطوف کرده ایم و متأسفانه از مطالعه ظرفیت های باورنکردنی اسلام سنتی بازمانده ایم و گاهی نیز تسلیم فرضیه های اثبات نشده در مورد در حاشیه بودن و ضعف اسلام سنتی قرار گرفته ایم.
📚 مدیریت سایت و کانال علمی مُسْلِمْنا باتوجه به عدم وجود پژوهشی مستقل فارسی در مورد شناخت اسلام سنتی در جهان اسلام، پیشنهاد ترجمه(ترجیحاً ترجمه انتقادی) این اثر را مورد تأکید قرار می دهد.
✍ پانوشت:
کشتار حَماه 1982نقطه عطفی در تاریخ سوریه و جریانات اسلامی است. در این کشتار دولت سوریه، حدود چند ده هزار نفر از شهروندان سوری و اعضای اخوان المسلمین را به جرم اعتراض به حزب بعث، به خاک و خون کشید. حدود سی سال بعد و در پی خیزش مجدد مردم سوریه و تحت تاثیر بهار عربی درفوریه2011، مردم شهر حَماه با گرامیداشت سالگرد این کشتار، با پاشیدن رنگ قرمز بر خیابانهای شهر ونماد اصلی شهر حَماه - که آسیاب آبی باستانی است - یاد آن مقتولین گرامی و به تدریج آتش جنگ های ده ساله سوریه روشن شد.
#جهان_اسلام_را_عالمانه_بشناسیم
#اسلام_سنتی
#سوریه
#معرفی_کتاب
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️آینده پژوهی فرجام طالبانِ پاکستان، در سایه برپایی دولت طالبان در افغانستان
✍️به قلم: احمد رشیدینژاد
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
🔴خروج آمریکا از افغانستان و برپایی دولت طالبان، نه با شادمانی مردمان افغان مواجه شد؛ که با استقبال گسترده گروههای ستیزهجو مواجه گردید. گروههای همچون تحریرالشام سوریه، القاعده یمن، القاعده عربستان، ترکستان اسلامی، ارتش الملاحم و «تحریک طالبان پاکستان» گویا به آرمانهای دیرینه خود رسیده اند و شادمانی آنها در ارسال پیام تبریک به امارت طالبان، وصف نشدنی بود.
🔘اما بلندتر از صدای همه این شادباشها، صدای شادمانی جنبش«تحریک طالبان پاکستان» در نواحی مختلف این کشور به گوش میرسید. تحریک طالبان پاکستان با راهپیماییهای بزرگ موتوری و بهراهانداختن کاروان در شرق افغانستان، آزادی اعضای خود را جشن گرفت و ویدئوهای منتشرشده نیز نشان می داد که این گروه از آزادی عملیاتی در افغانستان برخوردار است.
🔴 محسود رهبر تحریک طالبان پاکستان، امارت طالبان افغانستان را بهعنوان الگویی مناسب برای جنگجویان این گروه معرفی و استدلال کرد استقامت در جنگ، علیه دولت پاکستان، پیروزیهایی مشابه آنچه را طالبان در افغانستان به دست آورده است را تضمین خواهد کرد.
🔘 بنا به این سناریو، تحریک طالبان پاکستان نیز میتواند با جهاد علیه دولت پاکستان به استقرار «دولت اسلامی» در این کشور امیدوار باشد. در این راستا، این گروه با افزودن بر حجم عملیاتهای خود در پاکستان، مسئولیت تعداد زیادی از حملات را در ماههای پس از فروپاشی دولت قبلی را افغانستان بر عهده گرفت.
🔴 رهبر تحریک طالبان پاکستان با فرماندهان و گروههای مختلف طالبان افغانستان پیوندهای محکمی دارد که عمیقاً فداکاریهای تحریک طالبان پاکستان در جنگ علیه نیروهای آمریکا را از یاد نخواهند برد.
🔴 هرچند سناریوی احتمال توافق صلح استراتژیک سریع بین دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان بسیار کم است، از آنجایی که دیپلماسی و حلوفصل سیاسی میتواند جوابگوی منافع تاکتیکی کوتاهمدت تحریک طالبان پاکستان و امارت طالبان باشد، این سناریو نیز وجود دارد که تحریک طالبان پاکستان به مصالحه سیاسی با دولت پاکستان تن دهد.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/b6ui43
✍پانوشت:
آینده پژوهی مطلب فوق، بر اساس مدل سناریو نویسی و بدون احتساب درصد احتمالات محتمل تهیه و تنظیم شده است.
#اسلام_سیاسی
#پاکستان
#تحریک_طالبان_پاکستان
#آینده_پژوهی
#سناریو_نویسی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
#چند_ثانیه
⚡️پاسخی به یک شیطنت رسانه ای در مورد نقش مسلمانان چچن در جنگ روسیه با اوکراین
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
❌در روزهای اخیر عکس هایی از حضور و اقامه نماز مسلمانان چچنی در نبرد روسیه منتشر شده است. این اخبار عموما توسط اسلام هراسان، مخالفان اسلام صوفیانه در چچن، گروه های ضداسلام سیاسی و عمدتاً توسط اسلام سلفی و به محوریت برخی از طرفداران ذاکرنایک و... منتشر و هدف آن تخریب وجه مجاهدان چچنی است. اسلام هراسان نیز از این آب گل آلوده، ماهی خود را صید و پیگیر ایجاد شکاف مذهبی و بوجود آوردن جنگ دینی هستند.
✅ در پاسخ باید اشاره کرد که، سرزمین چچن شامل چند بخش اصلی است.
1⃣ یک بخش از سرزمین چچن که مشتمل بر جمهوری خودمختارچچن است. هر چند علاقمندان به تفکرات زلیم خان دراین منطقه ساکن هستند؛ ولی آنها در حاکمیت فعلی چچن و بالتبع جنگ اخیر، هیچ نقشی را ایفا نمی کنند و تا کنون گزارشی از همراهی آنها در این جنگ مخابره نشده است. جالب این است که این گروه، هدف اصلی هجمات طیف های اسلام هراس قرار گرفته اند؛ در حالی که هیچ دخالتی در این نبرد ندارند.
💠 البته رئیس جمهور چچن ضمن اعلام حمایت از روسیه در این جنگ، از آنها جانبداری کرده که باز هم ربطی به جهان اسلام نداشته و تبادل و اعزام نیروی نظامی، صرفا یک داد و ستد میان منافع دو کشور است. چندین سال است که روسیه به دولت خودمختار چچن وعده داده که در قبال حمایت از وی، تفویض اختیار بیشتری بدانها خواهد کرد.
2⃣ بخش دیگر سرزمین چچن شامل مسلمانان چچنی است که تحت پرچم و تابعیت روسیه هستند که از حق شهروندی آن کشور برخوردارند. این مسلمانان عمدتا تابعیت روسی دارند و حضور آنها در این نبرد بخاطر حس وطن دوستی و حفاظت از منافع سرزمین روسیه است.
❌ در واقع رسانه ها با تمسک به این شیطنت ها و مغالطه "علّت جعلی" قصد دارند، تصویری نادرست را از مجاهدان چچنی و جهان اسلام مخابره کنند.
💠 با این تفاسیر می توان انتظار داشت که آتش اختلاف افکنی و اسلام هراسی در این نبرد با محوریت مسلمانان چچنی شکل جدیدی به خود بگیرد و بخشی از نبرد رسانه ای را به خود مشغول کند. چنانچه شب گذشته کلیپی از یکی از فرماندهان لشکر اکراین منتشر شد که فرد مزبور ضمن آغشته کردن گلوله های جنگی به چربی خوک قصد ایجاد جنگ مذهبی داشت. وی مسلمانان چچنی را اورک(موجودات خیالی افسانه ای که کندذهن و عاشق کشتار و خونریزی)هستند خطاب کرد تا شکاف مذهبی را تشدید کند.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🇵🇸به بهانه برگزاری «هفته جهانی قدس» در آخرین روزهای ماه رجب
➣ https://t.me/Muslimnair
✍به قلم: سید علی بطحائی
🇵🇸 مسئله قدس کلیدی ترین موضوع جهان اسلام است. در راستای احیای تفکر آزادی قدس در جهان اسلام تاکنون دو نوع برنامه درنظر گرفته شده است.
1⃣ نخست: روز جهانی قدس در واپسین جمعه از ماه مبارک رمضان که امام خمینی (رحمه اللّه علیه) آن را روزی رسمی برای حمایت از مردم فلسطین اعلام و از مسلمانان جهان خواستند که برای قطع دست رژیم صهیونیستی به یکدیگر بپیوندند.
2⃣ دیگر آنکه: در چند سال اخیر از سوی «اتحادیّه جهانی علمای مسلمان» و به مناسبت گرامیداشت سالگرد فتح بیت المقدس در 27رجب 583 ق توسط صلاح الدین ایّوبی، هفته آخر رجب را به عنوان هفته جهانی بیت المقدس معرفی کرده اند. در این راستا به طرح نکاتی در مورد این هفته و گونه شناسی تفکرات جهان اسلام در مواجه با اسرائیل اشاراتی خواهیم داشت.
🇵🇸یکم. مسئله آزادی قدس در جهان اسلام، ارتباط تنگاتنگی با صلاح الدین ایوبی(598ق) دارد. مهمترین شاهد بر این مدعا برگزاری حمایت ها و کنگره هایی است که در جهان اسلام برگزار شده و در آن به هر شکلی که شده یا نام یا نمادی از او برده شده است. در اواخر سال 2020 که زمزمه های تطبیع عبری- عربی مطرح شد، اَردوغان با برگزاری همایشی بین المللی به نام صلاح الدین ایوبی، سعی کرد تا از این رهیافت تعریضی به چند کشور جهان اسلام که قصد عادی سازی روابط با اسرائیل داشتند بزند و در آنجا بود که خود را صلاح الدین ایوبی معاصر معرفی کرد. این عنوان در میان سایر ناجیان بیت المقدس در جهان اسلام نامی کاملا آشناست.
🇵🇸 دوم: گونه شناسی روابط جهان اسلام با اسرائیل مسئله ای قابل توجه است و نقش مهمی در حل موضوع قدس دارد. در حالی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی شمارد ومحو اسرائیل وبرگزاری رفراندوم را راه حل موضوع اشغال قدس می داند، دولتهایی هستند که ضمن اهتمام به مسئله آزادی قدس شیوه های دیگری را اختیار کرده اند. ترکیه نخستین کشور در جهان اسلام شناخته می شود که اسرائیل اشغالی را به رسمیت شناخت(۱۹۴۹میلادی). این روابط بعدها با روی کار آمدن اسلام گرایان دچار نوساناتی شد. هم اکنون ترکیه ضمن برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل، لفّاظی هایی را علیه رهبران اسرائیل به زبان می آورد. زائران ترک از مدتها قبل نیز به سهولت به بیت المقدس سفر می کنند؛ با این حال رؤیاپردازی آزادسازی قدس، در میان سردمداران ترکیه پررنگ است.
🇵🇸سوم: مصر و انور سادات در سال 1978 اولین رئیس وقت یک کشور عربی- از طرفین جنگ اعراب و اسرائیل- بود که به صلح با اسرائیل پیوست و اقدام به رسمیت شناختن این کشور کرد. البته اعضای «جهاداسلامی مصر» هم خشم خود را به سبب این اقدام خود نشان دادند و دو سال بعد سادات را در یک رژه نظامی ترور کردند. الازهر هم که نوعا تابع سیاست های دولت مصر است، با اتخاذ این خط مشی وبا عنوان مصلحت، مشروعیت روابط با اسرائیل را به دست شیخ ازهر امضا کرد. البته موضع اخوان المسلمین با اسرائیل کاملا مشخص است و نیازی به توضیح ندارد. مثلا هنگامی که «بن باز» حاکم اسلامی را مجاز به برقراری روابط با اسرائیل می دانست، قرضاوی نهیب می زد که اسرائیل زبانی جز سلاح نمی شناسد.
🇵🇸چهارم: منحصربفردترین نگاه به اسرائیل را دراندونزی می توان پیدا کرد. شایدعلت برقرار روابط دیپلماتیک بزرگترین کشور جهان اسلام با اسرائیل را بتوان در همراهی علما اندونزی، در تفسیر اسلام رحمانی دانست. نضج جریانات تکفیری در جهان اسلام وبه ویژه جهاد در فلسطین ولبنان، عاملی شده که نهضت العلما اندونزی در عقلانی و مفیدبودن آنها تشکیک و راهی متفاوت را در مواجه با اسرائیل بپیماید تا از این رهیافت به ترویج اسلام رحمانی نیز در جهان امروز بپردازد.
🇵🇸پنجم: جالب است که هنوز فروغ بیت المقدس در سرزمین کویت سخت مشتعل است. اوائل سال 2021 میلادی بود که رسانه ها عکس هایی از کویت مخابره کردند که فاصله میان منازل مسکونی و مناطق مختلف کویت تا بیت المقدس را به کیلومتر دقیق نشان می داد. کویتی ها رابطه رسمی با اسرائیل ندارند و اسرائیل را اختاپوس هزار دست وپایی می خوانند که مشکلات عمده جهان اسلام با آنها پیوند خورده است. ولی آنچه را نباید فراموش کرد این است که کویتی ها با وجود تعلق قلبی با آرمان قدس، حاضر به صرف هزینه سیاسی سنگین در قبال اسرائیل نیستند وهیچ گاه کویت موضع جدی را در این میان اتخاذ نکرده اند.
🇵🇸ششم: موضع مسلمانان شبه قاره هند نیز جالب توجه است. از طرفی که جماعه التبلیغی ها بخاطر عدم دخالت در سیاست، آزادانه به اسرائیل سفر می کنند؛ از آن سو رویکرد دیوبند نسبت به اسرائیل کاملا منفی وخصمانه است. درگیری با دولت هند و معضل کشمیر و ...جهاد را به سمت آنجا کشانده است. مسلمانان پاکستان نیز هرگز روی خوشی به اسرائیل نشان نداده اند.
مسلمنا muslimnair
🇵🇸به بهانه برگزاری «هفته جهانی قدس» در آخرین روزهای ماه رجب ➣ https://t.me/Muslimnair ✍به قلم: سی
🇵🇸 هفتم:تطبیع عِبری- عربی آخرین حلقه ای است که نوع دیگر از روابط با اسرائیل رادر جهان اسلام نشان می دهد. کشورهای امارات، بحرین ومراکش در سالهای اخیر مسیر دیگری را پیمودند و عادی سازی روابط خود با اسرائیل را رسما اعلام کرده اند. خیانت برقراری رابطه با اسرائیل تا حدی بودکه عمده مجامع اسلامی جهان اسلام حتی در آمریکا و کانادا آن را
محکوم و روی خوشی بدان نشان ندادند. آنچه در این میان کمتر بیان شده فتواهای سهل گیرانه مُفتیان امارات و وابستگی نهادهای دینی این کشورها به حکومتهاست که رابطه با اسرائیل را سهل و کم هزینه کرده است. آنچه اشاره شد تنها گوشه ای از مناسبات میان جهان اسلام با اسرائیل بود و سعی شد تا حد ضرورت به حداقل ها اکتفا شود. مواضع سایر کشورها همچون سوریه، اردن، لیبی، عمان،الجزایر، یمن و...در ذیل سرفصلها فوق تعریف می شوند.الجزایر یک نمونه استثنایی و مثال زدنی از تنیدگی با آرمانهای مسلمانان فلسطینی است.
🇵🇸هشتم: در این فضای متشتت و مواضع ناهمگون در جهان اسلام در مواجهه با اسرائیل، اتحادیه جهانی علمای مسلمان که با اهتمام یوسف قرضاوی، مرحوم آیت اللّه واعظ زاده خراسانی و احمد بن حمد خلیلی اباضی تشکیل شده است، بالاخره پس از چندین سال تلاش مستمر توانست هفته آخر رجب را به عنوان احیای «هفته جهانی قدس» اعلام کند. بنابراین بجاست سازمانها، رسانه ها و نخبگان شیعه و ایرانی همگام با فعالان جهان اسلام، ضمن همراهی با این اعلان عمومی، نقش گسترده ای در احیا امر آزادی قدس ایفا کنند و بهانه های رفتارهای تاریخی و وحدت شکن صلاح الدین ایوبی با شیعه را، مستمسکی برای احتراز از توجه به هفته جهانی قدس قرار ندهند تا با نقش آفرینی فعّال در این زمینه، فاصله ها با تحولات فرهنگی جهان اسلام کمتر شود.
#هفته_جهانی_قدس
#فلسطین
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
#معرفی_کتاب
📚روایت جذب، (علل گرایش به جنبش های جهادگرای سلفی)؛ هادی معصومی زارع؛ انتشارات دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (ع)، ١٤٠٠
📚 این اثر که کتاب برگزیده دوره بیست وسوم از کتاب سال حوزه در بخش علوم اجتماعی است، یکی از آسیب های مهم جهان اسلام را زیر ذره بین پژوهش قرار داده است.
📚 انتشار با فاصله اندک از نخستین چاپ آن در دو انتشارات معتبر وزارت امور خارجه و دارالاعلام، یکی از نشانه های موضوع خوب، تحقیق مسئله محور وکاربردی این نوشتار است.
📚 مؤلف از دو زاویه جامعه شناختی و روانشناسی توانسته است زمینه های جوامع اهل سنت، علل(اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و..) و انگیزه های گرایش داوطلبان حضور در جنبش های جهادگرای سلفی را بررسی کند.
📚 توصیف های دقیق و جزیی از پارامترهای مؤثر در عضوگیری جهادگرایانِ سلفی و در هم تنیدگی و کنش های متقابل این عوامل در یکدیگر توانسته است به مخاطب شناخت جامعی از لایه های زیرین تفکّرات آنها ارائه و تصویری شفاف از آنچه در ذهن سلفیون جهادگر می گذرد را ترسیم کند.
📚 بررسی رفتاری جهادگرایان سلفی، راهبردهای تقابلی و پیشنهادات کاربردی در این کتاب، که جمع آوری داده های آن از سه شیوه مطالعات کتابخانهای، اطلاعات میدانی( مصاحبه حضوری با اعضای القاعده و داعش و خانوادههایشان) و مدارک و اسناد بازمانده از سنگرهای داعش گردآوری شده است؛ به خوبی بنیان های بنیادهای کلامی، فقهی، خاستگاه های اجتماعی و سیاسی آنها را گزارشگری و معرفی کرده است.
📚 جداول متنوّع آماری، نمودارهای فراوان مقایسه ای، تصاویری از دست خط اُسامه بن لادن و تصویری نادر از دفتر یادداشت یکی از اعضای داعش که اشعار معناداری در آن ثبت شده و نهایتا اطلس ده فاکتور زمینه ساز گرایش به جنبش های جهادگرای سلفی در این اثر، لذت مطالعه این کتاب را دوچندان نموده است.
💠 مدیریت سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا، ضمن تبریک موفّقیّت این اثر به عنوان کتاب برگزیده کتاب سال حوزه در سال١٤٠٠ به جناب آقای دکتر هادی معصومی زارع، مطالعه آن را به همه فرهیختگان، پژوهشگران و بویژه سلفی پژوهان پیشنهاد می کند.
📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم.
#معرفی_کتاب
#اسلام_سلفی
#القاعده
#داعش
#هادی_معصومی_زارع
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️دربارهٔ نخستین حضور مخوف ترین چهره طالبان، در برابر دوربین های جهانیان
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✍به قلم: علی مقدس
✂️برشهایی از یادداشت:
❇️ سراج الدین حقانی بالاخره پس از دو دهه تعقیب و اختفاء، در ١٤ اسفندماه ١٤٠٠ش در برابر رسانه های دنیا ظاهر شد.
✳️ او در اولین سخنرانی خود در مراسم فراغت دانش آموختگان آکادمی پلیس به زبان پشتون سخن گفت و علت حضور یکباره خود در برابر رسانه ها را، اعتماد سازی و کمک به باور افغان ها ذکر کرد.
❇️ سراج الدین در بین اکثر جریان های انشعابی و درون طالبانی از محبوبیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل او را «خلیفه صاحب» نام می برند. او سالها تحت تعقیب اف بی آی آمریکاست و سازمان خزانه داری آمریکا در ازای هر گونه اطلاعات که منجر به دستگیری او شود ۱۰ میلیون دلار جایزه برای او تعیین کرده است.
♻️ حقانی در این مراسم گفت:
« هدف ما از دو دهه جهاد و مبارزه، پایان دادن به اشغال، آزادی وطن و برپایی نظام اسلامی بود و من خوشحال از این هستم که شما افسران، آموزشهای لازم را فرا گرفتید و مسئولیت بیشتری نسبت به گذشته به دوش گرفته اید تا در راستای امنیت کشور به کار گیرید».
✅ حقانی در مراسم مزبور به مسائل گوناگون و پر اهمیت افغانستان اشاره نمود که اصلی ترین محورهای سخنان وی، مسائل چهارگانه ذیل هستند؛
1_ عفو عمومی متضمن عفو شرعی است نه عفو سیاسی
2_ پایان ایدئولوژی تهدید از سوی طالبان
3_ بی توجهی به رسمیت نشناختن طالبان توسط دیگر کشورها
4_ آزادی زنان از نگاه سراج الدین .........
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/mjn9k8
#اسلام_سیاسی
#طالبان
#افغانستان
#سراج_الدین_حقانی
#علی_مقدس
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu