eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره فقه افتراضی «مرکز بین المللی اجتهاد شورایی» انگلیس ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در روزهای اخیر به صورت گسترده پیامهایی با تأکید بر معرفی «مرکز بین المللی اجتهاد شوراییICCI» در انگلیس منتشر و با تمرکز بر اعلام نظر متفاوت آنها در برخی فتواهای خلاف مشهور، چهره ای غیر موجه از این شورا ترسیم شد. این پیامها که بعضاً از مغالطه «انگیزه و انگیخته» نیز استفاده می کردند، درصدد تخریب برخی چهره های سرشناس فقه شیعی مثل آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد و استاد حیدر حب الله و.. هستند. با توجه به عدم وجود متنی معتبر به فارسی در مورد این شورا و در راستای افزایش آگاهی ها درباره این مرکز، در یادداشت ذیل به نکاتی در مورد این نهاد و مکانیزم نوپدید شورایی در فقه سنّتی شیعی اشاراتی خواهیم داشت. 1⃣ یکم: هر چند برخی درصددند از نظر جریان شناسی این شورا را به جریان دگراندیشان منتسب کنند، ولی با بررسی نظرات آنها باید آنها را به طیف سنتی های حداکثری مقاصدی منتسب کرد. این شورا در راستای تحوّل در فقه شیعی سنّتی و تکیه بر نظریه پردازی غیرفردی در فقه و با تأکید بر شورایی بودن فرایند صدور فتوا بوجود آمده است. در اساسنامه این موسسه آمده است: مکانیزم اجتهاد با رویکرد استنباط فردی و دستیابی به درک دقیق موضوعات فقهی و نظریه پردازی در احکام شرعی بسیار دشوار است. این مجموعه با نصب العین قرار دادن حدیثی از امام باقر (علیه السلام) که می فرماید: «ان حیات العلم بالنقد و الرد: همانا حیات علم با بحث و نقد پایدار می شود» شکل گرفته است. در پرتو این دیدگاه، این جریان نه تنها به بررسی پرسش‌های جدید می‌پردازد، بلکه موضوعاتی را نیز بررسی می‌کند که پیشتر در فقه سنتی به نتیجه رسیده‌اند؛ اما همچنان چالش‌های بزرگی را برای جوامع مسلمان ایجاد می‌کنند. 2⃣ دوّم: قلمرو فقه افتراضی و اظهار نظرهای این شورا دائر مدار برخی از اجماع های سست فقهی، احتیاط های واجب فقها، حیل شرعی در فقه شیعه است و عمدتا ناظر چالش های فقهی مکلفان در جوامع غربی است. ریشه های این شورا از نظر تاریخی می توان به فقه افتراضی یا ارایت بازگرداند. پاره ای از مصادیق این فتواها که عمدتا مستند به کتب دست اول فقهی از تفسیر قمی تا فتواهای شاذ سید مرتضی، وسایل الشیعه و جواهر و... عبارتند از: (۱). تفکیک حکم انواع سگ ها و صعوبت صدور حکم واحد برای انواع کلب به دلیل عدم تصریح حکم قرآن و فتواهای چندپهلوی برخی از فقهای متقدم (۲) پرتاب بدن مسلمان در شرایط خاص (بیماری واگیر دار که باعث آلودگی آب های زیرزمینی می شود) به آسمان و دفن های غیر متعارف (۳). شرط عدم مباشرت جنسی در عقد نکاح و رضایت زوجه به آمیزش در شرایط اختلاف زناشویی و خشونت خواندن این نوع جماع در فرهنگ مدرن (۴). مصافحه با نامحرم بخاطر رعایت عرف اجتماعی و مبادرت به لمس نامحرم برای پرهیز از بی احترام به فرهنگ بومی و بدون التذاذ (۵). جواز خواندن نماز به زبان بومی (۶). جواز تبدیل قربانی حج به اولویت های مورد نیاز جامعه و حل معضلات جوامع مسلمان با هزینه قربانی (۷). جواز سجده بر غیر الارض و ما ینبت منه (۸). محدود کردن دامنه حرمت موسیقی و تفکیک انواع موسیقی و عدم صدور حکم واحد برای انواع موزیک (۹). حلیت بازی با آلات قمار بدون برد و باخت (۱۰). عفو و تخفیف حکم روزه بخاطر سختی و مدت طولانی کار در ایام روزه (۱۱). جواز مصرف دارو در زمان روزه داری و عدم بطلان صوم به دلیل مصرف صرفا دارو (۱۲). جواز روزه عاشورا بخاطر تقرب به خدا و نه به جهت همراهی با شادی تاریخی بنی امیه. همچنین جواز روزه عاشورا بخاطر پرهیز از نزاعهای خانوادگی در خانواده هایی که افراد خانواده از مذاهب اسلامی مختلف هستند و... 3⃣سوم: صحنه گردان این اجتهاد شورایی به مرکزیت «موسسه المهدی» با محوریت عارف عبدالحسین و حمایت دانشگاه بیرمنگام است. هر چند در پروپوزال این مؤسسه نام اساتیدی همچون آیت الله محقق داماد و استاد حیدر حب الله به چشم می خورد، ولی با فحصی که ما در رزومه علمی این بزرگان کردیم، چنین ارتباطی وجود نداشت. عمده معرفی بزرگان در این سایت از فیسبوک شخصی آمده است و هیچ تأیید رسمی از بزرگان در مورد همکاری با این مرکز وجود ندارد. هر چند شواهدی غیر رسمی از برگزاری جلسات مجازی با حضور برخی از این بزرگان یافتیم. 🔹چهارم: پیشنهادهای فتوایی که در این شورا به‌عنوان صرفا راهنماهای فتوا منتشر می‌شوند، هیچ بار فتوایی ندارند و فاقد تأیید و مهر فتوای مجتهدین هستند و صرفا در حد یک پیشنهاد هستند. این پیشنهادات، مکلفان را قادر می سازد تا درک بهتری از فرآیند هر موضوع حساس فقهی پیدا و اطلاعاتی از پیشینه هر فتوا را به دست آورده تا بتوانند در موضوعات اختلافی تصمیمی آگاهانه تر بگیرند و مکلفان مختارند که پیشنهادات این مرکز را بپذیرند یا آنها رد کنند. ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️مدرنیته ستیزی اردوغان با نسخه سنت‌گرایی سید حسین نصر ✍ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://eitaa.co
⚡️نزدیک شدن ترکیه به نو عثمانی گری با نسخه صوفیانه کالین - نصر ✍به قلم: سید نیما موسوی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹مهمترین انتصاب اردوغان پس از پیروزی مجدد در انتخابات؛ نصب ابراهیم کالین در رأس هرم قدرت دستگاه امنیتی ترکیه (میت) بود. سالها هاکان فیدان (وزیر خارجه فعلی) در این پست ایفای نقش میکرد. ابراهیم کالین نیز، پیشتر سخنگوی دولت اردوغان بود. 🔸کالین از حدود دو دهه پیش بنیانگذار اندیشکده SETA بود. SETA در رسانه های ترکیه بعنوان اتاق فکر «حزب عدالت و توسعه» محسوب می شود. وی از طریق همین اندیشکده، وارد دولت شد و ضمن مدیریت دیپلماسی عمومی در دولت اردوغان به نائب رییسی شورای امنیتی ترکیه رسید. 🔹 کالین موازی با مشاغل سیاسی و امنیتی خود، یک فرد صوفی مسلک است که تحصیلات خود را در زمینه فلسفه اسلامی زیر نظر سیدحسین نصر در دانشگاه جرج واشنگتن به پایان رساند و از دوستداران پر و پاقرص سعید نورسی است. در موسیقی نیز وی به ساز باقلاما که ساز دراویش ترک است تسلط دارد و آثاری نیز در زمینه موسیقی از وی منتشر شده است. 🔸ورود کالین به رأس دستگاه امنیتی و بکارگیری شبکه تصوف در دستگاه امنیتی ترکیه درست در برابر کمالیست ها و گولنیست هاست. آتاتورک شبکه‌‌ تصوف در آناتولی را نابود کرد و بسیاری از خانقاه های ترکیه را با خاک یکسان کرد. 🔹با توجه به اینکه شبکه تصوف عنصر اصلی قدرت در دوره عثمانی را تشکیل می‌داد، حال کالین با تقویت شبکه تصوف به رأس دستگاه حکمرانی به معنی تضعیف  کمالیسم در جمهوری ترکیه می‌باشد. 🔸 از یکسو بازگشایی مسجد ایاصوفیه پس از چند دهه تعطیلی، بازآفرینی نقش اردوغان در قامت سلطان محمد فاتح را روشن و حال بازگشت حلقه تصوف به رأس دستگاه حکمرانی موجب بازآفرینی عثمانی گری می‌باشد. نکته مهم اینجاست که اردوغان در دو مقطع ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ شبکه کمالیستها و گولنیستها را از دستگاه امنیتی، قضایی و ارتش قلع و قوت کرد، تا جاییکه کمالیستهای CHP برای حفظ حیات سیاسی به نقطه مقابل فلسفه وجودی خود یعنی همسویی با کردها رسیدند. از این جهت، انتصاب کالین عملا اردوغان را به احیای عصر عثمانی جدید می‌رساند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🌐 دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار می کند. 🔆 همایش «غدیر در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی با تاکید بر تاریخ و مذاهب اسلامی». 🔹با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی سبحانی(دامت برکاته) و سخنرانی: 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب(دامت برکاته) 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی(دامت برکاته) 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی(دامت برکاته) 🔆 و تشکیل کمیسیون های تخصصی: غدیر در تاریخ، مذاهب شیعه و مذاهب اهل سنت. 🔻زمان: پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح 🔻مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن امام موسی صدر(ره) 🔻به شرکت کنندگان در همایش گواهی نامه اعطاء خواهد شد. 🔸 جهت کسب اطلاعات بیشتر 🔸 جهت دریافت لینک اختصاصی حضور مجازی در همایش غدیر 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
-------------------------- 🎞 نشید: مشاری العفاسی کویتی 📜شاعر: ثابت عجلانی یمنی --------------------------- 📃متن قصیده فاخر در مدح حضرت علی (ع) 🔹 بُطُولةٌ قصّةٌ تَطُول بحرٌ على موجهِ هُطولْ 🔸 فما عسى أحرفٌ تفي وما عسى قائلٌ يقول.. 🔹 مفوّهٌ، فارسٌ، أبيّْ يصولُ للهِِ أو يجولْ 🔸 مبشَّرٌ سابقٌ عليّْ يُحبّهُ اللهُ والرسولْ 🔹 أبو تُرابٍ أبو السبطَينْ أبو الحسَنْ ذاكَ والحُسينْ 🔸 أخو الهدى وابنُ عمّهِ صِهرُ النبيّ على البتولْ 🔹 فأيُّ خيرٍ إذا مضىٰ وأيُّ سيفٍ إذا انتضىٰ 🔸 وأيُّ حقٍّ إذا قضىٰ عَدلٌ وأشهادُهُ عُدولْ 🔹 فوقَ الفداءِ الذي حَواهْ ورايةٍ لم تنل سواهْ 🔸 رسولهُ شاهدٌ لهُ بحبّهِ اللهَ والرّسولْ.. 🔹 سل خندقاً سل أمّ القُرى كم كرَّ والدِّينُ كبّرا 🔸 سل عنهُ بدرًا وخيبرا والحِصنَ والبابَ والدُّخولْ 🔹 ولا تسَل بعدَ ذي الفِقارْ لمن تُرى النصرُ قد يؤول.. 🔸 حتى إذا نال مبتغاهْ تلألأَ الوجهُ في دِماهْ 🔹 وقالها (فُزتُ) مقسِمًا في لحظةٍ كُلُّها ذُهول..
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره قصیده فاخرِ کلیپ مشاری العفاسی در مدح حضرت علی (ع) ✍️ به قلم: سیّد علی بطحائی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 در آستانه عید سعید غدیر، کلیپی از مشاری العفاسی - قاری و مبلّغ سرشناس سلفی کویتی و مشهور به عبدالباسط معاصر - در مدح حضرت علی(ع) منتشر و بسان یک بمب خبری، فضای جهان اسلام را به سمت خود کشاند. 🔸برخی این کلیپ را به حُسن روابط ایران و عربستان مرتبط و عدّه ای نیز با پیش فرض «توهم توطئه» پخش این کلیپ را دسیسه ای شوم معرفی و انتشار آن را بدبینانه دانستند. فارغ از این نوع تحلیل ها، آنچه از چشم تحلیلگران پنهان ماند، توجه به محتوای غنی این شعر فاخر و رویکرد مثبت مضمون این قصیده در جهت معرفی نقش ایجابی از شخصیت و فضایل حضرت علی (ع) در تاریخ اسلام است. 💠 این قصیده که نمونه ای از شعر پر مضمون معاصر در مدح آن حضرت است و با پشتوانه غنی تاریخی - کلامی که دارد و آن را می توان در زمره اشعار فرزدق و دعبل و... جای دارد. 🔸 بر این باوریم چنانچه علامه امینی - مدافع راستین آستان ولایت – در قید حیات بود، نمی توانست نسبت به انتشار این قصیده بی تفاوت باشد و بخشی از کتاب «الغدیر» را به محتوای این شعر اختصاص می داد. به همین مناسبت در یادداشت ذیل به معرفی بخش هایی از این قصیده و جایگاه مغفول ترویج آموزهای شیعی با رویکرد اثبات غدیر و ولایت ائمه اطهار (ع) اشاراتی خواهیم داشت. 🔹یکم: بر خلاف جایگاه شعر که در نزد معاصرین تشریفاتی و تفنّنی است، اعتبار شعر در صدر اسلام یکی از سرنوشت سازترین عناصر فکری - فرهنگی جامعه بوده است. بخشی از فرجام جنگ و صلح ها، قهر و مهرهای قبائل و حکومت ها و فرهنگ در سرودن اشعار بوده است. کتاب «نقایض جریر و اخطل» و «اغانی» ابوالفرج اصفهانی نمونه هایی از جایگاه بی بدیل شعر در مشروعیت سیاسی حکومت ها و فرهنگ صدر اسلام نشان داده اند. از این رو علامه امینی با جدا کردن بخش شعر و ادب در کنار جایگاه غدیر در قرآن و سنّت، نقش شعر در اثبات غدیر را بسیار حیاتی و کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب» را در سه بخش نوشت. 🔸 دوم: سراینده شعر کلیپ «عجلان ثابت رفعان» شاعر خوش نام یمنی و برنده بی رقیب جوایز شعر دینی - عربی در چندسال اخیر است. مطلع شعر با بیت «بُطُولةٌ قصّةٌ تَطُول؛ اَبَرپهلوانی که قصه اش همچنان باقی است؛ بحرٌ عَلى موجِهِ هُطُول: [علی ع بسان] تک موجی است که دریایی، پیرامون کمالات او گردآمده است» آغاز می شود. این شعر در مضمون از جهاتی در امتداد شعرهای عربی کهن است و همان مفاهیم را، در قالبی جدید زنده کرده و از این جهت است که «عجلان ثابت» برنده جوایز متعددی در جشنواره های ادبی - عربی شده است. بررسی مصرع‌های این شعر و مقایسه آن با قصاید کهن بسیار جذاب است. بیت «فما عسى أحرفٌ تَفي * و ما عسى قائلٌ يقول» یادآور شعر ناصر خسرو قبادیانی (م۴۸۱) است که شبیه این مضمون می سراید: «من جز كه به مدح رسول و آلش * از گفتن اشعار، گنگ و لالم». شاید بهترین بیت این شعر، جمع صفات خاص امیرمؤمنان در بیت طلایی «مُفوّهٌ، فارسٌ، أبيّْ * يصولُ للهِِ أو يجولْ: [علی] آن سخنور، تک سوار، پارسا[یی است] که فقط در راه خدا شمشیر از نیام بیرون می کشد» جمع سه ویژگی جنگاوری، سخنوری و پرهیزگاری در سه میدان متضاد در کنار یکدیگر یادآور شعر کم نظیر صفی الدین حلّی (متوفی ۷۵۲) است. حلّی در شعر معروفش، صفات متضاد حضرت را درکنار هم قرار داده و او را یگانه مخلوقی خطاب می کند که این صفات متضاد را در خود به اوج رسانده است؛ آنجا که می سراید: «جُمعت فی صفاتِک الأضداد و لِهذا عزّت بک الأنداد * زاهدٌ حاکمٌ، حلیمٌ شجاعٌ، ‏فاتِک ناسک، فقیرٌ جوادٌ؛ [ای علی!] در وجود تو صفات متضاد جمع شده‏ است، به همین جهت است که نظیری برای تو نمی‏توان یافت. تو زاهدی حکیم، بردباری بی‏باک، شجاعی عابد و تهیدستی بخشنده هستی.» جمع صفات متضاد عابد و حاکم، بخشنده و فقیر، حلیم و شجاع در این بیت، شعر حلی را متمایز کرده است. دقیقا همین مضامین متضاد صفی الدین حلی، با شکلی متفاوت در شعر ثابت عجلان استمرار دارد. 💠 النهایه: از بازتاب گسترده چنین شعری در جهان اسلام می توان درسهای بزرگی گرفت. می توان از علی ع گفت و فضایل او را بدون توجه به جنبه های منفی فریاد زد و بدون ایجاد کمترین حساسیت ناروایی با تأکید بر تجلیات مثبت غدیر آن را ترویج کرد. هر عملی که این گفتمان ایجابی ترویج ولایت در جهان اسلام را تقویت کند، یقینا به همگرایی بیشتر جهان اسلام منتج خواهد شد. در همین زمینه به یادداشت «راهپیمایی ده کیلومتری عیدغدیر؛ جشنی که باید از چهل سال پیش شروع می شد» مراجعه کنید. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ضرورت ثبت جهانی "روز علی(ع): Ali day" به منظور تبدیل عید غدیر از عیدی شیعی به جشنی اسلامی ✍به قلم: یحیی جهانگیری ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔸غدیر تنها یک رویداد شیعی نیست؛ بلکه رویدادی اسلامی است و پیامبر(ص) همه امت را در روز غدیر جمع و پیام خود را به آنها ابلاغ کرد؛ اما به دلایل مختلف تاریخی این روز به یک عید شیعی تبدیل شده است و حتی گاهی می‌بینیم این عید به شکلی برگزار می‌شود که فضای غیر وحدتی را در میان مسلمانان ایجاد کند. 🔹 حال ما باید تأمل کرده و ببینیم که چگونه می‌توان این پیام را فرابخشی کرد و اینجاست که ما باید نقطه مشترک را پیدا کنیم و من نقطه مشترک را در «Ali day» می‌بینم. 🔹با این تغییر نام، امام علی(ع) برای شافعی، مالکی، حنفی، اباضیه، صوفیه، نقشبندیه و برای همه اثرگذاری پیدا خواهد کرد و ما باید از اهل بیت(ع) یاد بگیریم که چگونه‌ با نمادسازی، وحدت می‌آفریدند و امت را گرد هم می‌آوردند. 🆔https://eitaa.com/yahyajahangiri https://iqna.ir/fa/news/4153148/ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️صدرنشینی رنکینگ دانشگاهی ایران در جهان اسلام بر حسب شاخصه درآمد پایین و تولیدات دانشگاهی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📊 بیستمین گزارش رتبه‌بندی دانشگاهی QS که شب گذشته منتشر شد؛ حاکی از حضور پررنگ دانشگاه‌های اروپا و شمال آمریکا در اوج این فهرست در سال ۲۰۲۴ است و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نیز برای دوازدهمین سال متوالی جایگاه برترین دانشگاه ها را به دست آورده است. 📈در بالای جدول، در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر جهان نیز، نیمی از رتبه‌ها به دانشگاههای اروپایی اختصاص یافته است. 📉در بیستمین رنکینگ که همه ساله به ارزیابی از وضعیت دانشگاههای جهان، در چارچوب رتبه‌بندی دانشگاهی QS ارائه می‌شود و رتبه‌بندی امسال نیز پس از تجزیه و تحلیل ۱۷.۵ میلیون مقاله دانشگاهی و دریافت نظرات تخصصی بیش از ۲۴۰ هزار عضو هیأت علمی و کارفرما (طرح جامعه و صنعت) از سراسر جهان تهیه شده است. 📊در گزارش امسال، دانشگاههای اروپایی نیمی از ۱۰ جایگاه برتر فهرست را به خود اختصاص داده‌اند و دانشگاه‌های انگلیسی زبان نیز با کسب امتیازات بالا در موضوعاتی همچون اعتبار علمی، اعتبار در میان کارفرمایان و نسبت استاد/دانشجو، بر رده‌های بالای رتبه بندی تسلط دارند. 📊در این رتبه بندی، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در شهر کمبریج آمریکا با کسب امتیاز کلی ۱۰۰ برای دوازدهمین سال متوالی مقام اول را در میان ۱۴۹۷ دانشگاه در سراسر جهان دارد. 📉دانشگاه کمبریج بریتانیا نیز با ۹۹.۲ امتیاز در جایگاه دوم و رقیب محلی آن یعنی دانشگاه آکسفورد با ۹۸.۹ امتیاز در مقام سوم قرار دارد. 📊دانشگاه هاروارد با امتیاز ۹۸.۳ جایگاه چهارم و دانشگاه استنفورد با کسب ۹۸.۱ امتیاز جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. 📈 هر چند وضعیت رنکینگ ایران در جهان با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد، ولی جایگاه ایران در جهان اسلام در صدر دانشگاه های جهان اسلام است. ایران قبل از عربستان در جایگاه دوازدهمین کشور جهان ایستاده است. عربستان در رتبه سیزده و پاکستان حائز جایگاه هجدهم این رنکینگ معتبر قرار دارد. مصر و ترکیه نیز به ترتیب در جایگاه بیستم و بیست و پنجم هستند و نهایتا امارات متحده عربی در بیست و هفتمین رتبه بندی QS جای دارد. 📊در پی رنکینگ جهانی نظام آموزش عالی در دو دهه گذشته دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. دکتر اندرو مک فارلین، مدیر رتبه بندی QS می‌گوید: «یکی از اولین تغییراتی که [در دهه‌های گذشته] متوجه شدیم، تمرکز واقعاً فزاینده بر میزان کاریابی دانشجویان بوده است.» 📉 بررسی رنکینگ سالانه QS حاکی از افزایش پر شمار دانشگاه‌های برتر، نه تنها در اروپا و آمریکای شمالی بلکه در سراسر جهان دارد. بطور مثال طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ میلادی شمار دانشگاه‌های آسیایی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا که وارد رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان شدند، بطور قابل توجهی افزایش یافته است. این کشورها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۷ درصد از کل سهم‌ها در رتبه‌بندی جهانی و در سال ۲۰۲۴ میلادی ۴۶ درصد از این سهم را به خود اختصاص دادند. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📚 مسجد آبی، مجموعه خاطرات و اقدامات شهید آیت الله دکتر بهشتی در مسجد امام علی(ع) مرکز اسلامی هامبورگ، محسن ذوالفقاری، نشر معارف، تابستان ۱۴۰۲. ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📚 کتاب مسجد آبـی در سـه فصل مقدمات و انگیزه ها؛ اقـدامـات و خـاطـره هـا و پرسشها و پاسخها تدوین شده است. در فصل نخست، شهید بهشتی از چرایی و چگونگی قبول مسئولیتشان و مختصری نیز از سفر خود به هامبورگ می گویند. 📚 فصل آخر مربوط به زمانی است که به ایـران بازمی‌گردند و با پرسشهای مردم و خبرنگاران و بازجویی های سـاوا ک دربـارۀ سفرشان به آلمان و قبول بار سنگین امامت مسجد مواجه می شوند. 📚 فصل میانه، که اصلی ترین فصل کتاب است،اقدامات و خاطره‌های ایشان را شامل می شود که در مدت پنج سال و دو ماه، درآنجا مشغولیت داشته‌اند. اصلی ترین بخش این فصل گزارشی است از فعالیتهای مرکز اسلامی که در دوازده عنوان بیان شده‌است. ذیل هرکدام از سرفصلهای اقدامات نیز خاطره ها و پیامهایی به بیان و قلم ایشان آمده است. ✂️برشی از کتاب: 🔹پس از موافقت‌ها اولیه برای ساخت مسجد، آیت الله بروجردی،حجت‌الاسلام محققی لاهیجانی را به‌عنوان نمایندۀ مرجعیت و امـام مسجد،به هامبورگ اعـزام کردند. با رسیدن ایشان به هامبورگ، اقدامات اولیۀ ساخت مسجد صورت و سرعت گرفت. نخستین و مهمترین امر، خرید زمین بود. خیلی از زمین‌ها به دلیل امر ویژه آیت‌الله بروجردی مبنی بر قرارگیری مسجد در «بهترین نقطۀ شهر»، از دستورکار خارج می شدند، تا اینکه همۀ ذهنها به قطعه زمینی در خیابان شونه اوسزیشت۵، در همسایگی دریاچۀ زیبای آلستر معطوف شد. این زمین مزیت هایی داشت: هم از دسترسی خوبی برخوردار بود و هم در بهترین و آبرومندانه ترین نقطۀ شهر واقع شده بود. مراتب به اطلاع آیت‌الله بروجردی رسید و ایشان موافقت خود را با پرداخت هزینۀ کامل زمین به مبلغ 250 هزار مارک (معادل پانصد هزار تومان آن زمان) اعلام کردند. 🔸پس از حدود چهار سال از کلنگ زنی مسجد که روزنامه‌ها آن موقع درمورد آن مطالبی با تیترهای «مشرق زمین در کنار دریاچه زیبای آلستر» یا «منظرۀ آلستر با مسجد» منتشر می کردند، درنهایت نخستین کلنگ ساختمان مسجد، در روز شنبه، نیمۀ شعبان1379ق (برابر با 23 بهمن1338ش) به‌دست آقـای محققی بر زمین زده شد و مطبوعات آلمانی گزارش‌های تصویری و مستند خود را در روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی شان بازتاب دادند. متأسفانه هیئت ساختمانی مسجد به بانکهای آلمانی بدهکار شـد. فشارهای آنهـا به جایی رسید که نزدیک بود زمین مسجد را به حراج بگذارند. علاوه‌بر این، روند کند اجرای ساخت مسجد و ناتمام ِ ماندن ِ ساختمان آن موجبات نارضایتی و گلایه های شهرداری هامبورگ را هم فراهم کرد. همین امر سوژۀ روزنامه‌ها شد. پس از حدود چهار سال از کلنگ زنی مسجد که روزنامه‌ها آن موقع در مورد آن مطالبی با تیترهای«مشرق زمین در کنار آلستر» یا «منظرۀ آلستر با مسجد» منتشر می کردند، حال تیتر تند میزدند«مسجد متروکه»! 🔹امـا ایـن وضعیت خیلی دوام نـیـاورد. خیلی زود، مــردم ایــران نگذاشتند که مسجد مایۀ آبروریزی و لکۀ ننگ برای مسلمانان شود. محمد خسروشاهی، یکی از بازرگانان ایرانی، توانست نظر مثبت نمایندگان مردم و اتاق بازرگانی تهران را جلب کند و مشارکت مردم در ساخت مسجد را فعال کند. مردم می‌توانستند با پرداخت یک ریال اضافی از بابت مصرف قند و شکر وارداتـی، در ساخت مسجد هامبورگ کمک کنند. بدین ترتیب، مبلغ چهارصد هزار مارک به حساب مسجد واریز گردید و بدهی مسجد به بانکها و شرکتهای مربوطه تصفیه و دوباره و تقریباساخت وساز مسجد ازسر گرفته شد. خوشبختانه قطره قطرۀ یک ریالی های مردم وانگهی دریای مسجد امام علی(ع) در قلب اروپا شد. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️خواب زمستانی ما و ناگفته‌های رنکینگ ۲۰۲۴ ✍به قلم: صابر گلعنبری ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📊اخیرا نتایج رتبه‌بندی دانشگاهی QS به عنوان یکی از معتبرترین رنکینگهای جهانی اعلام شد که در خود ناگفته‌های بیشماری درباره موقعیت دانشگاهی ایران در سطح منطقه در مقایسه با کشورهای عربی همسایه دارد. در این رتبه‌بندی ۱۴۹۹ دانشگاه از ۱۰۴ کشور ارزیابی شدکه نتایج اکتسابی دانشگاه‌های ایران با وجود بهبودی نسبی آن نسبت به قبل، همطراز پیشینه تمدنی و تاریخی و آوازه کشور نیست. 📊 در این رتبه‌بندی که امسال بر سه شاخص «پایداری»، «اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان» و «شبکه‌ پژوهش بین‌المللی» متمرکز بوده است، نام ۷ دانشگاه ایرانی است که دانشگاه صنعتی شریف رتبه‌ ۳۳۴ جهانی، دانشگاه تهران رتبه‌ ۳۶۰، دانشگاه‌ صنعتی امیرکبیر رتبه‌ ۳۷۵، علم و صنعت ایران رتبه‌ ۴۵۱، شیراز رتبه‌ ۶۹۰-۶۸۱، شهید بهشتی رتبه‌ ۱۰۰۰-۹۵۱ و فردوسی رتبه‌ ۱۲۰۰-۱۰۰۱ را کسب کرده‌اند. 📊در حالی که این دانشگاه‌ جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در سطح منطقه هستند و حتی عمر آن‌ها از برخی کشورها نیز بیشتر است، اما دانشگاه‌هایی که چند دهه بعد از آن‌ها و احیانا ظرف دو دهه اخیر تاسیس شده‌اند، در رده بندی جهانی از آن‌ها پیشی گرفته‌اند. در QSامسال ۸۴ دانشگاه عربی جای گرفته‌اند که 14 دانشگاه آن‌ها جزو 500 دانشگاه برتر جهان هستند؛ اما در این میان در حالی که تنها ۷ دانشگاه ایرانی در این لیست قرار گرفته‌اند که عربستان سعودی ۱۶ دانشگاه را روانه این فهرست کرده است؛ و مصر ۱۵ دانشگاه و امارات ۱۱ دانشگاه و حتی لبنان که تقریبا دولتی ندارد و شیرازه اقتصاد آن هم از هم پاشیده است، ۸ دانشگاهش با وجود کاهش رتبه جهانی اما در این فهرست قرار گرفته‌اند. در حالی که دانشگاه صنعتی شریف به عنوان برترین دانشگاه ایرانی در رده بندی کیو اس 32.4 امتیاز و رتبه جهانی 334 را کسب کرده است که سه دانشگاه عربی ملک عبدالعزیز عربستان با 52 امتیاز و رتبه جهانی 143، دانشگاه قطر با امتیاز 48.7 و رتبه 173 و دانشگاه نفت و معدن ملک فهد عربستان با امتیاز 48 و رتبه جهانی 180 جزو 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند. 📊دانشگاه‌های عربستان بر اساس رده‌بندی کیو اس برترین دانشگاه‌های جهان عرب محسوب می‌شود و به عنوان مثال در دانشگاه نفت و معدن ملک فهد به عنوان دومین نهاد تحقیقاتی برتر در عربستان از 2018 تا 2022 ده هزار و 800 پژوهش علمی تولید شده است که 175 هزار بار به این تحقیقات در حوزه مهندسی نفت در جهان ارجاع داده شده است. 📊جایگاه قطر نیز در رده‌بندی 2024 کیو اس بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است. از یک طرف رتبه جهانی دانشگاه قطر از 208 به 173 ارتقا یافته و از سوی دیگر نیز دانشگاه حمد بن خلیفه برای نخستین بار وارد فهرست کیو اس شده و جایگاه 310 جهانی را به خود اختصاص داد. 📊 نکته قابل تامل دیگر این که در حالی سه کشور عربستان، قطر و امارات 28 دانشگاه را وارد فهرست دانشگاه‌های برتر جهان کرده‌اند که جمعیت و نیروی انسانی آنها قابل مقایسه با ایران نیست. جمعیت این سه کشور نصف جمعیت ایران با ۸۵ میلیون نفر هم نیست. اما بهبود جایگاه جهانی دانشگاه‌های شیخ‌نشین‌ها محصول اهتمام ویژه و برنامه‌ریزی دقیق این کشورها در بخش آموزش است که این امر را می‌توان اولا در اختصاص بودجه‌های کلان به این بخش و ثانیا در توسعه کیفی دانشگاه‌ها مشاهده کرد. به عنوان مثال، بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش و آموزش عالی در بودجه 1402 ایران حدود 340 هزار میلیارد تومان است که با دلار 50 هزار تومانی چیزی حدود 7 میلیارد دلار می‌شود، اما بودجه بخش آموزش 19 درصد بودجه کل عربستان را به خود اختصاص داده که حدود 50 میلیارد دلار است و دو بخش آموزش و بهداشت جمعا ۳۴ درصد بودجه 2023 این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در امارات نیز بودجه بخش آموزش 15.5 درصد بودجه کل کشور با حدود 10 میلیارد دلار است. کما این که بودجه کشور قطر با جمعیت بومی 300 هزار نفر حدود 5 میلیارد دلار است که بودجه آموزشی ایران با جمیعتی 284 برابر تنها دو میلیارد دلار از آن بیشتر است. 📊 همچنین عربستان بر اساس چشم انداز ۲۰۳۰ سهم خاصی را برای مشارکت دانشگاه‌ها در تقویت تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته و قرار است تا ۲۰۳۰ حداقل دو دانشگاه سعودی در فهرست یکصد دانشگاه برتر جهان قرار گیرند. 📊همچنین در چند دهه اخیر، در حالی که تمرکز دولت‌های ایران بر رشد کمی دانشگاه‌ها بوده و بیش از 2 هزار و 276 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور تاسیس شده است، در همسایگان جنوب خلیج فارس تمرکز بیشتر بر توسعه کیفی دانشگاهی بوده است. در همین عربستان که 16 دانشگاهش در فهرست کیو اس جای گرفته‌اند تنها 42 دانشگاه وجود دارد؛ 30 دانشگاه دولتی و 12 دانشگاه غیر دولتی. ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️آیت الله تسخیری، علامه جعفری، استاد یزدان پناه و دکتر پارسانیا برگزیدگان ویژه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹اخلاق، ادیان و عرفان محمدرضا اسدی، «الگوی تحقق عدالت اجتماعی در اسلام و مسیحیت؛ مطالعه موردی: گفتمان انقلاب اسلامی ایران و الهیات رهایی بخش آمریکای لاتین» مریم‌السادات رضوی، «بررسی تولید غذاهای اصلاح شده ژنتیکی از منظر اخلاقی با تأکید بر منابع اسلامی» 🔸تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی کمال‌الدین نیکنامی، «شیوه‌های روش‌مند بررسی میدانی در باستان‌شناسی» امین محمدی، «عوامل بحران در نظام پرداخت حقوق و مزایا پس از انقلاب مشروطه» 🔹حقوق محسن نیک‌بین، «جایگاه و کارکرد اصول کلی حقوق در حقوق بین‌الملل سرمایه‌گذاری» مهدی مرادی برلیان، «دولت مدرن اسلامی» 🔸 زبان، ادبیات و زبان‌شناسی محمد حسن‌دوست، «فارسی باستان» 🔹علوم اجتماعی و علوم ارتباطات مهشید طالبی ، «حکمرانی آب در ۵۰ سال اخیر و تأثیرات اجتماعی و سیاسی آن بر جامعه» (با تمرکز بر طرح انتقال بین حوضه‌ای دز 🔸علوم اقتصادی، مدیریت محمد توحیدی و سیدعباس موسویان، «بورس‌بازی از نگاه شریعت» 🔹علوم تربیتی، روان‌شناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی خسرو باقری نوع‌پرست، «عاملیت انسان: رویکردی دینی و فلسفی» ضحی حاجی‌ها، «کشف فرآیند وسوسه، لغزش و عود در زنان سوءمصرف کننده مواد و  طراحی بسته پیشنهادی پیشگیری از عود: یک مطالعه نظریه زمینه بنیاد 🔸علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای محسن مهاجرنیا «غیبت امام عصر و تکوّن دانش سیاسی شیعه» سیدمحمدصادق کاظمی «مبانی و الزامات انتخابات در فقه سیاسی شیعه» 🔹 فقه و اصول حمید واسطی، «اجتهاد تمدنی: چیستی، چرایی چگونگی» 🔸فلسفه، منطق و کلام محمدعلی مبینی «خدا، ارزش، عقلانیت» 🔹 مطالعات نظری فناوری اطلاعات، کتابداری مرتضی محمدی استانی، «طراحی فرانمای ریزداده‌ای نسخه‌های خطی بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی و بررسی واکنش موتورهای کاوش وب به پیشینه‌های مبتنی بر آن» 🔸مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) محمدهادی حمیدیان «صورت‌بندی و بررسی عقل‌ورزی در نظریه ولایت فقیه»   🔹 مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی محمدرضا مریدی «گفتمان هنر اسلامی مدرن: مطالعه جامعه‌شناختی هنر مدرن و معاصر سرزمین‌های اسلامی» سهند سلطاندوست «سیر تحول و دوره‌بندی مکتوبات فارسی در باب موسیقی ایرانی» 💠 پیشگامان علوم انسانی و اسلامی علامه محمدتقی جعفری در فیلسوف، الهی‌دان، مفسر و فقیه   آیت‌الله سیدحسن مصطفوی، فلسفه و کلام اسلامی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، علوم سیاسی و فلسفه سیاسی مرحوم حجت‌الاسلام علی رجبی دوانی، تاریخ اسلام 💥شخصیت‌های پیشتاز علوم انسانی و اسلامی حجت‌الاسلام سید یدالله یزدان‌پناه متخصص فلسفه اسلامی و عرفان نظری   دکتر احد فرامرز قراملکی فلسفه و کلام اسلامی، اخلاق حرفه‌ای و فلسفه اخلاق حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، جامعه‌شناسی دکتر حمیرا مشیرزاده، روابط بین‌الملل 🔸سایر مترجم برتر(عربی به فارسی): دکتر موسی اسوار مترجم برتر: دکتر حسین ملانظر مترجم معکوس (فارسی به انگلیسی): دکتر سیدصدرالدین موسوی جشنی نظریه‌پرداز برتر: دکتر عبدالحمید معرفی محمدی انجمن علمی برتر (دانشگاهی): انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران انجمن علمی برتر (حوزوی): انجمن مطالعات سیاسی حوزه نشریه علمی برتر (دانشگاهی): دوفصنامه بین‌المللی حقوق بشر نشریه علمی برتر (حوزوی): فصلنامه علوم سیاسی جایزه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه پژوهش و آموزش عالی علی مدبر (اسلامی) «خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم با رویکرد شبهه‌پژوهی» جاسم دِریس «تبیین و تحلیل مدل ارتباطی قرآن کریم با توجه به مدل‌ها و نظریه‌های رایج رسانه»  هادی سلیمی «تفسیر تحلیل گزاره‌های اقتصادی در ترتیب نزول قرآن» (مطالعه موردی: جامعه‌سازی اقتصادی) محمدحسن شیرزاد «کاربرد الگوهای انسان‌شناسی حمل و نقل در تفسیر قرآن کریم» سید حسین فخر زارع با کتاب «جهان فرهنگی قرآن» نشریه برگزیده: «تحقیقات علوم قرآن و حدیث» از دانشگاه الزهراء(س) 🔸موارد برتر بخش بین‌المللی (شخصیت‌های پیشرو خارجی) طاهر اُلوچ در حوزه اسلام‌شناسی و ایران شناسی از کشور ترکیه سامی امین العَریان در حوزه اسلام شناسی از کشور فلسطین/ ساکن ترکیه جعفر المهاجر در حوزه اسلام شناسی از کشور لبنان مولیادی کارتانگارا در حوزه اسلام‌شناسی از کشور اندونزی آذرمیدخت صفوی در حوزه ایران شناسی از کشور هند نورالدین ابولحیه در حوزه اسلام‌شناسی از کشور الجزایر تحقیق برتر خارجی محمد العاصی در حوزه اسلام‌شناسی با کتاب «تفسیر قرآن» (۱۴ جلد) از کشور لبنان/ ساکن آمریکا 🏆جایزه صلح و دوستی آیت الله محمدعلی تسخیری در حوزه تقریب مذاهب اسلامی از ایران ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره فقه افتراضی «مرکز بین المللی اجتهاد شورایی» انگلیس ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْ
⚡️بیانیه روشنگرانه «مرکز بین المللی اجتهاد شورایی» انگلیس در پی حواشی اخیر ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در پی برخی موضع گیری ها پیرامون «مرکز بین المللی اجتهاد» انگلیس، این مؤسسه با صدور بیانیه ای به روشنگری پیرامون خط مشی های خود پرداخت و پاسخ به برخی حواشی داد. ✍ پانوشت: انتشار این بیانیه، به معنای تأیید سیاست های آن مرکز نیست و هدف از آن، چرخش اطلاعات، رونق گرفتن دیالوگ بین گفتمان های اسلامی و ارتقا فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز میان جریانهای فکری، ادیان و مذاهب با پذیرش اختلاف های فکری متعدد است. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️به بهانه تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد اولویت تبلیغ دین در حوزه های علمیه 💠 معرفی پژوهشی آینده نگارانه در تبلیغ دین در ایران ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📚 سناریوپردازی آینده های تبلیغ دین در ایران، احمد کوهی، پژوهشکده باقرالعلوم، تابستان ۱۴۰۲. 📚 این پژوهش، رساله دکتری نویسنده در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با راهنمایی دکتر مجتبی امیری و حجه الاسلام و المسلمین دکتر حمیدپارسانیاست. این اثر در سال ۱۳۹۸ در کتاب سال حوزه، به عنوان اثر شایسته تقدیر اعلام شد. 📚 در مقدمه این کتاب می خوانیم: «دین به عنوان یک حوزۀ چالش خیز اجتماعی، همواره آینده ای مبهم و سئوال برانگیز داشته است. معمولا تغییرات در ادیان در طول تاریخ به سرعت اتفاق نمی افتاده؛ ولی تغییرات در ظواهر دین، روش های بیان آموزه های دینی و تبلیغ دین همگام با همان سرعت تغییرات جوامع بوده است. 📚 در دورۀ اخیر با افزایش شتاب تغییرات در ابعاد مختلف زندگی بشر، تغییرات در سبک های زندگی، مناسبات ها، نمودها و مرجعیت های دینی نیز سرعت گرفته است؛ علاوه بر اینکه تحولات اجتماعی با سرمنشأ دینی، باعث شده تحولات دین در کانون توجه فوق العاده ای قرار گیرد. 📙 سناریوهای آیندۀ تبلیغ دین می تواند پنجره ای جدید و متفاوت به سمت تحولات پیش روی نظام تبلیغ دین بگشاید و اطلاعات و داده هایی را فراهم سازد که بتوان وصف بهتری از آینده های احتمالی تبلیغ به دست آورد تا بتوان مسیری بهتر برای تبلیغ دین در آینده ناشناخته را ترسیم کرد. 📚 طرح موضوع پژوهش جامع، پرداختن به تبلیغ دین در جهان متفاوت آینده، تبلیغ دین در عصر دیجیتال و سناریوهای دقیق برای آینده تبلیغ دین و پیشنهادهای کاربردی ضرورت مطالعه این کتاب را دوچندان نموده است. ✍ مدیریت سایت و کانال ایتایی مُسْلِمْنا، ضمن تبریک انتشار این اثر به حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر احمد کوهی، مطالعه این کتاب را به همه نهادهای تبلیغی حوزه های علمیه، آینده پژوهان و بویژه مبلغان پیشنهاد می کند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️سه شنبه آینده به میزبانی موسسه مطالعاتی اسماعیلیه وابسته به شبکه توسعه آقاخان، نخستین سالگرد و یادبود پرفسور «ویلفرد مادلونگ» اسلام پژوه آلمانی برگزار می شود. برای اطلاع از پنل های سخنرانی و پخش آنلاین به لینک پیوست مراجعه کنید. https://www.iis.ac.uk/events/in-memoriam-professor-wilferd-madelung/ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️عبور نسل جدید جهان عرب از اندیشه های ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 دیشب و در پی انتشار خبر مرگ «میلان کوندرا» هشتگ های و در توئیتر ترند (پرطرفدار) شد. 🔸 این حجم از واکنش مثبت نسبت به مرگ او برای برخی بهت آور و برای دسته ای نیز غیر قابل انتظار بود. 🔹 این رمان نویس چک، در آثارش با بن مایه های فلسفی، از شیوه اروتیک استفاده و به نقد سیاسی جوامع می پرداخت و محبوب نسل جدید جهان عرب بود. این محبوبیت تا حدی بود که آثارش با فاصله کمتر از یکسال از فرانسوی به عربی ترجمه و توسط نشر معتبر «المرکز الثقافی العربی» به مخاطبان نسل جدید می رسید. 🔸 مشهورترین رمان او «سبکی غیرقابل تحمل کائنات» بود که در این رمان در ضمن نشان دادن زندگی و دغدغه های روشنفکران به دنبال این نکته فلسفی است که راه غلطی در دنیا وجود ندارد و به نوعی باید از تفکر سنتی انحصارگرایانه عبور کرد. ✍ پانوشت: این نکته زیر پوست نسل جدید و جهان عرب آینده را گونه ای دیگر ترسیم می کند که زمان توجه به تفکر محمد بن عبدالوهاب، ابن قیم و محمد بن عبدالوهاب گذشته و مرجعیت فکری نسل جدید عرب، کسان دیگری هستند و این نکته نباید از چشم سلفی پژوهان معاصر ایرانی پنهان بماند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J