eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
📚جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر https://t.me/muslimnair 📘 در بهار امسال (۱۴۰۰ش) مجموعه آثار «جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر» با عناوین زیر به بازار نشر عرضه شده است: 1️⃣ «احیاگری دینی» به روند شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران پرداخته و حدود سیصد صفحه از این کتاب به مبانی فکری جمهوری اسلامی اختصاص یافته است. 2️⃣ «فلسفه گرای حوزوی» که به مدافعان فلسفه صدرا در حوزه پرداخته و مبانی فلسفه صدرا را بیان کرده است. 3️⃣ «عرفان گرای سنتی شیعی» که به مدافعان عرفان در شیعه و مبانی آن می پردازد. 4️⃣ «آئین گرای عامه پسند» که به جریان مداحان و نقاط ضعف و قوت آنان در کشور می پردازد. 5️⃣ «پساتجددگرا» که به مدافعان پست مدرنیسم می پردازد. در این کتاب به افکار داریوش شایگان، مراد فرهادپور، بابک احمدی، محمد ضمیران و بیژن عبدالکریمی به عنوان مهم ترین متفکران این طیف نام برده شده است. 6️⃣ «جریان نوپدید دینی و معنوی» که به عرفان های کاذب در ایران می پردازد. مکتب نور علی الهی، عرفان حلقه، رام الله، یوگا، مهربابا، کریشنا مورتی، سای بابا، اشو، اکنکار و برخی از دیگر جنبش های نوپدید دینی در این کتاب به بحث و بررسی پرداخته شده است. 🔹به نظر می رسد که این مجموعه، آثار دیگری هم دارد که اکنون در اختیار نویسنده این سطور نیست. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️شکست غیر قابل پیش بینی"حشد الشعبی" و "کتائب حزب‌الله" در انتخابات عراق https://t.me/muslimnair 📦به گزارش الجزیره، با پایان شمارش آراء حدود ۹۴ درصد از صندوق‌های رأی در عراق، حزب مقتدی صدر با کسب ۷۳ کرسی در پارلمان، پیروز انتخابات شده و جریان شامل حشد الشعبی، عصائب اهل الحق و کتائب حزب‌الله که جریان «مقاومت» را تشکیل می دادند، کرسی‌های پارلمانی خود را در مناطق شیعه‌نشین از دست داده‌اند. 📦 دولت عراق صحت این نتایج را تأیید کرده و اکنون صدر باید برای ائتلاف و تشکیل دولت، وارد مذاکره شود و تلاش کند تا تعداد کرسی‌های ائتلافی را برای تشکیل دولت به ۱۶۵ کرسی برساند. 📦مقتدی صدر، رهبر جریان پیروز در انتخابات در نخستین سخنان گفته است که کلیه سلاح‌ها، از جمله سلاح‌های دست مدعیان مقاومت باید در کنترل دولت قرار گیرد.وی افزود: با تمام کشورها به شرط عدم دخالت در امور داخلی‌مان همکاری خواهیم داشت.همچنین صدر وعده داده است که ارزش دینار عراق را ارتقا بخشد و مردم این کشور در فضایی بدون تروریسم، فساد و حاکمیت گروه‌های شبه‌نظامی زندگی کنند. 📦لازم به ذکر است این نتایج خلاف پیش‌بینی‌های رسانه‌هاست و جریان مقاومت در عراق، به این نتایج اعتراض کرده اند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📁 پرونده معرفی روشنفکران جهان اسلام(١) ⚡️هشام جعیط (م۲۰۲۱م) سکولاری مدافع اسلام گرایی ✍به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔷 یکی از حلقه های مفقوده تحولات اسلام گرایی درتونس،‌ هشام جعیط است که در اردیبهشت سال جاری از دنیا رفت. او معتقد بود: حکومتِ لیبرال، نمی‌تواند در جامعه‌ای دینی بر سر کار آید، اما اسلام گرایان هم باید حکومت را با سکولارها تقسیم کنند. اما هشام جعیط که بود که اینگونه می اندیشید؟ 1️⃣ هشام جعیط در سال ١٩٣٥م در تونس متولد شد. پدرش امام جماعت مسجد الزیتونه – یکی از کهن ترین مساجد جهان اسلام – در قلب بافت تاریخی تونس بود. او فارغ التحصیل مدرسه روشنفکری «المدرسه الصادقیه» بود، که عمده اصلاح طلبان، نوگرایان و رفُرمیستهای شمال آفریقا در آنجا آموزش دیده اند. جعیط جوان، تحصیلات دانشگاهی خود را در فرانسه ادامه داد و دکترای خود را در رشته تاریخ اسلام از دانشگاه پاریس به پایان رساند. 2️⃣ این روشنفکر تونسی به صراحت حساب اخوان المسلمین را از سلفیه جدا می کرد و آنان را حزبی میانه رو می دانست. او حضور اخوان المسلمین در صحنه سیاست را با توجه به فضای متشنج اسلام و غرب بسیار ضروری می دانست. هشام براین باور بود که دموکراسی برای اسلامگرایان میانه رو بهتر است؛ چرا که تحمیل ایدئولوژی بر دموکراسی، خطای فاحش اخوانیون مصر است. جعیط صریحا فرجام محمد مرسی در قدرت را نتیجه انحصارگرایی او می دانست و می گفت اگر دولتی بر سر کار بیاید که حاضر نباشد قدرت را با دیگران تقسیم کند، حاصلی جز هرج ومرج در پی نخواهد داشت. 3️⃣ او بر این باور بود که بهار عربی می تواند جوامع عربی را به کشورهای پیشرفته تبدیل کند. او که خود را متعلق به جبهه سکولار می دانست معتقد بود حکومتها باید اسلام را به رسمیت بشناسند، ولی نباید بازیچه حُکّام و اهداف سیاسی آنان قرار گیرد. او معتقد بود شکلی خاص از سکولاریسم که به جدایی قوانین حقوقی واخلاقی از قوانین مذهبی ملتزم باشد، بهترین مدل حکمرانی است. جعیط حکومت لیبرال - که دشمن اسلام و خواهان جدایی دین از سیاست است - را مخالف تاریخ و خائن به جوهر تمدنی عربی اسلامی می دانست. 4️⃣ وی انقلاب اسلامی ایران را صورتی متفاوت از نسخه اسلام سیاسی می دانست. هشام ایدئولوژی دولت اسلامی را منحصر به ایران می دانست و در عین حال انقلاب اسلامی را الگوی همه انقلابهای کشورهای عربی می دانست. همچنین او به تمایز فرهنگ عربی از فرهنگ اسلامی ملتزم بود و به بسیاری از تراث بزرگان ایرانی اهتمام داشت و در دوران ریاستش بر دارالحکمه تونس آثار فارسی مولوی را منتشرکرد. 5️⃣ آنچه اشاره شد تنها بُرشهایی از اندیشه های هشام جعیط، روشنفکر هشتاد وشش ساله تونس است که اردیبهشت سال جاری درگذشت. بدیهی است این نوشتار، در مورد مؤلف پرقلمی که در حوزه های مهمی همچون مدرنیته، فرهنگ، سیاست، تاریخ، تمدن اسلامی، وحی و نبوت و بحران هویت اسلامی اندیشه ورزی کرده است نتواند حق مطلب را ارائه کند. در این راستا و در جهت آشنایی با منظومه تفکرات هشام جعیط، مدیریت علمی کانال تلگرامی و سایت مُسْلِمْنا پیشنهاد ترجمه، تحلیل، نقد و ارزیابی آرای هشام جعیط در حوزه های متعدد را به طلاب ارجمند و دانشجویان و نخبگان پیشنهاد می کند. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3210-2021-09-28-08-13-30.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٥) 🔴 طالبان و جواز سجده تعظیمی!! ✍به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹پس از تصرف کابل توسط طالبان، کلیپی در فضای مجازی پخش شد (📽کلیپ بالا⬆️) که تعدادی از طالبان سر قبر ملاعمر، موسس طالبان، رفته و سجده تعظیمی را انجام می دهند. 🔹سجده در مقابل قبور بزرگان، از جمله موارد اختلافی سلفیه با صوفیان است. صوفیان این سجده را جایز می دانند، اما وهابیت و داعش، سجده بر قبور را از مصادیق شرک دانسته و به شدت با آن مقابله می کنند. 🔹تاثیر افکار صوفیه بر طالبان در این کلیپ به خوبی هویداست. این کلیپ نشان می دهد تفکر دیوبندیه حیاتی در مدارس طالبان رسوخ فراوانی دارد و تفاوت های طالبان با وهابیت و داعش بسیار است. 🔹در این کلیپ قبر ملاعمر در یک اتاق (بناء) قرار دارد که نشان از اختلاف در بناء بر قبور است. دفن ملاعمر در اتاق، نشان از نگاه طالبان به عدم شرک و بدعت دانستن بناء بر قبور بر خلاف وهابیت دارد. عدم تخریب قبور به وسیله طالبان در حکومت سابق (۱۳۷۵-۱۳۸۰ش) و هم اکنون نشان از اختلاف فکری عمیق طالبان با وهابیت و داعش دارد. 🔅تبیین این مسائل به معنای تایید اقدامات طالبان نیست، بلکه صرفاً برای فهم صحیح جریان های فکری جهان اسلام است. ✔️پانوشت: دیوبندیه به دو تفکر حیاتی و مماتی تقسیم می شود. دیوبندیان حیاتی معتقدند پیامبر با بدن دنیوی خود در قبر زنده است، ولی مماتی ها معتقدند پیامبر با بدن دنیوی در قبر حضور ندارد. این تفاوت باعث شده دیوبندیه حیاتی، اختلافات فراوانی با وهابیت و دیوبندیه مماتی پیدا کنند و دیوبندیه مماتی به وهابیت نزدیک شود. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
IMG_20211018_160722_648.jpg
162.9K
📸 بدعت نبودن برپایی جشن های میلاد پیامبر(ص) از نگاه دکتر یوسف قرضاوی یکی از عالمان طراز اول نوسلفیه ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📚 تصوف در مصر 📝گزارشگر: ایمن سادات موسوی‌نژاد 🌐ادیان نیوز 📖 کتاب «تصوف در مصر» به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، کتاب تصوف در مصر به سرپرستی مهدی فرمانیان بازنویسی و ویرایش علمی هشت رساله و پایان نامه است که در پانصد صفحه ارائه شده است تا خواننده بتواند با مصر و الازهر و صوفیان آنجا بیشتر آشنا شود. این کتاب برای اولین بار توسط انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در سال ۱۴۰۰ به زیور طبع آراسته شده است. کتاب تصوف در مصر به طرائق صوفیه در مصر می پردازد که با وجود کمبود منابع در این زمینه اطلاعات مفیدی به خواننده می‌دهد. این پژوهش از ۹ فصل اصلی تشکیل شده که نگاهی به تاریخ تصوف در مصر، طریقت‌های صوفی مصر، آداب و رسوم طریقت‌های صوفیه در مصر، میزان حضور اجتماعی تصوف در جامعه مصر، رابطه تصوف و الازهر در مصر، تصوف و اخوان المسلمین مصر، رابطه تصوف و سلفیه در مصر، رابطه حکومت، نظام سلطه و تصوف در مصر، رابطه میان تصوف و تشیع در مصر از جمله عناوین فصول این کتاب است. در فصل اول به مباحثی با عناوین تصوف مصر و وابستگی حکومت، تصوف در دوران اخیر، انتقادات مخالفان تصوف و اصلاح طرق صوفیه در دوره محمد توفیق بکری، جمال عبدالناصر و طرائق صوفیه، تصوف در دوران انور سادات و مبارک، اختلاف شورای صوفیه و دخالت حسنی مبارک در تعیین شیخ المشایخ و صوفیان بعد از انقلاب ۲۰۱۱ میلادی می‌پردازد. طریقت رفاعیه، رفاعیه پس از سید احمد رفاعی، انشعابات رفاعیه، بزرگان رفاعیه، برخی از عقاید و افکار رفاعیه مصر، طریقت قادریه، تاریخ ورود طریقت قادریه به مصر، شاخه‌های قادریه، گسترش قادریه در دیگر بلاد، بزرگان قادریه، طریقت خلوتیه، تحولات طریقت خلوتیه، انشعابات خلوتیه، بزرگان خلوتیه و دیدگاه طریقت خلوتیه درباره وحدت وجود از جمله مباحث مطرح شده در فصل دوم این کتاب است. در فصل سوم مباحثی مانند جایگاه خلوت گزینی در طریقت، وجه تسمیه این طریقت به خلوتیه، آداب خلوت از دیدگاه خلوتیان، اذکار و اوراد در طریقت، پیر و مرشد در طریقت، آداب مرید در قبال اخوان، جایگاه بیعت و خرقه در طریقت، جایگاه محبت و آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام در طریقت مطرح می شود. فصل چهارم مباحثی با عناوین بزرگداشت میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، کاروان پوشش کعبه و شب رویت ماه رمضان، اماکن مخصوص صوفیان و خانقاه، تکیه، زاویه و رباط را در برمی گیرد. الازهر در یک نگاه، رویکرد طریقت‌های صوفیه مصر نسبت به الازهر، نقش برخی نهادهای مهم در ارتباط تصوف با الازهر، رویکرد اصلاحی نسبت به تصوف، اخبار از غیب، توسل و شفاعت از جمله عناوین مباحث فصل پنجم است. نویسندگان این اثر در فصل ششم به مباحثی با عناوین تأثیر رویکرد سلفی اخوان در رابطه میان اخوان تصوف، تحول اخوان از تصوف به سلفیه، گسترش سلفیه در مصر و کاهش نقش تصوف، اصلاح تصوف، توجه به طرق صوفیه، جذب حداکثری و تعامل اخوان و تصوف، دور شدن اخوان از تصوف، عقب نشینی از افراط و بررسی نقاط تلاقی اخوان و تصوف در بزرگان این دو جریان را می توان از مباحث فصل ششم این اثر برشمرد. در فصل هفتم به مباحثی مانند جریان شناسی سلفی گری در مصر، دیدگاه ها و اقدامات سلفیگری نسبت به تصوف، دیدگاه و رفتار صوفیان در مقابل جریانات سلفی پرداخته شده است. تصوف به مثابه اسلام سنتی، جلوه های اجتماعی تصوف مصر، عناصر مؤثر در هویت فکری سیاسی تصوف مصر و نظام سلطه در مصر و تصوف از جمله مباحث فصل هشتم است و محبت اهل بیت علیهم السلام، سادات بودن مشایخ تصوف مصر، محبت اهل بیت علیهم السلام و اتهام تشیع به تصوف مصر و طریقت عزمیه و تشیع در فصل نهم مطرح شده است. تصوف در مصر/ نویسنده: مهدی فرمانیان / ناشر: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب ■ لینک خرید مستقیم👇👇👇 https://www.adyanpub.com/product/تصوف-در-مصر/ ☎️ تلفن تماس : ☎۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ✨باما همراه باشید✨ کتابسرای ادیان 🔻🔻🔻 https://chat.whatsapp.com/JOhZHBGwcjF7rkLJKN9lb8
⚡️اختلاف در مرکز فرماندهی اخوان المسلمین در دوران محنت؛ دوحه، استانبول یا لندن؟ ✔️ تولد جریان اصلاحی از دل جریان قطبی https://t.me/muslimnair ✍️به قلم:سید علی بطحائی 🔹 در ماه اخیر قطار علنی شدن اختلافات اسلام گرایان، پس از توقف در ایستگاه مراکش و لیبی، این بار به مصر رسید و از اختلافی دیگر در قلب جماعت اخوان المسلمین پرده برداری کرد. 🔹 چند شب گذشته ابراهیم منیر، مرشد عام اخوان المسلمین در اقدامی غیرمترقبه، دستور اخراج و تفتیش فکری از محمود حسین - دبیرکل سابق اخوان- را رسماً علنی کرد. 🔹 محمود حسین که چندی پیش از دبیرکلی اخوان المسلمین اخراج شده بود، نیز در آن شب توسط عالی ترین مقام اخوان، آن هم در ملاعام و در تلویزیون لندنی الحوار، به دفتر مرکزی بازرسی اخوان ارجاع شد تا به بدترین صورت ممکن، مسلوب الحیثیه و الاعتبار شود. این برکناری که به تنهایی عزل یک شخص نیست، بلکه برگی دیگر از اختلافات درونی اخوان المسلمین را نمایان کرد که در این یادداشت به بررسی آن می پردازیم: 1️⃣ حجم انبوه تبلیعات رسانه ای قطر و ترکیه و واکنش های مثبت آنان نسبت به انتصاب «ابراهیم منیر» در دوران محنت اخوان المسلمین به مذاق مرشد عام خوش نیامده و ابراهیم مرشد پیگیر جابجایی رهبری این جماعت به لندن و ایجاد تشکیلات در مکانی غیر از دوحه و استانبول است. مرشد جدید، به شدت تمایل دارد از اتهام قرار گرفتن جماعت، زیر چتر ترکیه و قطر فرار و تشکیلات منحل شده جماعت را در پایگاهی دیگر و به دور از اخوانیون طیف تنظیمی(به محوریت قرضاوی) سازماندهی کند و از این جهت لندن را برای ساماندهی ها مناسب دیده است. 2️⃣ اخوان­ قطبی از سال ۲۰۱۳ وپس از تعطیلی کلیه دفاتر در مصر، رسما به دوگروه خارج و داخل مصر طیف بندی شده است. رهبری این جماعت علی رغم اجتناب از بروز تعارضات، ولی به دلیل عمق اختلافات درونی بر سر سیاست های این جماعت و جلوگیری از اعمال نفوذ خارجی ها، عملا دچار گسست شده، تا جایی که دفاتر اخوان خارج کشور مصر، در اختیار دو طیف حامیان ابراهیم منیر رهبر جدید اخوان و محمود حسین، دبیرکل دفتر ارشاد جماعت المسلمین قرار گرفته بود. 3️⃣ ریشه اختلاف های بین جریانهای داخلی ابراهیم منیر و محمود حسین در حقیقت اختلاف میان طیف رسمی قطبی اخوان و طیف محافظه کار در موضوع شیوه انجام امور این جماعت و چگونگی سیطره بر نیروی انسانی و انضباط مالی در دوران محنت است. بویژه اینکه جناح محمود حسین به دلیل هجرتش به ترکیه، روابط بسیار خوبی با ترکها دارد و می توان گفت تمایلات وی به سیاست های ترکیه بسیار بیش از اشخاصی همچون محمود عزت و حتی ابراهیم منیر است و این سیاست گوش به فرمان ترکیه بودن، به مذاق مرشد عام فعلی خوش نمی آید، فلذاست که به صورت علنی چنین واکشنی در یک برنامه تلویزیونی انجام داد تا تداوم استقلال جماعت از زیر چتر ترکیه و حزب عدالت و توسعه خارج شود. 4️⃣ حال که عمق اختلافات از پرده برون افتاده بحاست اشاره کنیم که این موضوع احتمال تولد طیفی جدید - که تقریبا خواهان پیاده سازی تمامی راهبردهای حزب عدالت و توسعه ترکیه را در سپهر اسلامگرایی مصر ترسیم می کند- انتظاری دور از واقع نیست. طیفی که بازوهای رسانه ای ترکی- قطری به زودی این جریان را تبلیغ و رونمایی خواهد کرد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🔹حسن حنفی نواندیش مشهور مصری دیشب در هشتاد و شش سالگی درگذشت. 🔹او روشنفکری پرآوازه در جهان اسلام بود که با تئوری های شاخصی همچون گسست از حکمت متعالیه و پیوست به حکمت مُتدانیه(من الحکمه المُتعالیه الی الحِکمه المُتدانیه)، تجدید علم اصول(تجدید علم الاصول) ونظریه پردازی در موردبازسازی سنت نبوی در دنیای امروز شناخته می شود. 📚کتاب چهارجلدی من العقیده الی الثوره، علم غرب شناسی چیست؟، گفت و گوی شرق و غرب جهان اسلام از جمله تألیفات وی به شمار می رود. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
❇️ «پیامبر اسلام»یا «پیامبر خدا» کدام‌یک عبارتی قرآنی است؟؟؟ https://t.me/muslimnair 🔹یکی از نادرست ترین تعابیری که در معرفی رسول خدا(صلّی اللّه علیه وآله) در گفتار و نوشتار نخبگان جهان اسلام رایج شده است، ترکیب مجعول "پیامبر اسلام" یا "پیغمبر گرامی اسلام" یا "نبی مکرم اسلام" است!!! 🔹تأمل در آیه آخر سوره فتح و خطاب قرآنی (محمّد رسول اللّه) وآیات دیگر قرآن روشن می‌کند که چنین تعابیری از غلط‌های مشهور و درست بر خلاف بدیهیات کلامی و قرآنی است و گویندگان آن گویی قصد دارند پیام رسول خدا (ص) را تنها در امّت اسلام محصور کنند. 🔹 بررسی ها نشان می دهد که چنین تعابیری ساخته و پرداخته‌ی ذهن مستشرقینِ نامسلمان و اسلام‌پژوهانِ آتئیست است که به نبوت رسول خدا(ص) هیچ اعتقادی نداشته و آن عناوین را با اهدافی غیرمشروع رایج کرده‌اند. 🔹آنها رسول خدا(ص) را با تعابیر مجعولی چون "پیامبر اسلام" خطاب می‌کنند تا خلاف عقیده خود عمل نکرده باشند، ولی مسلمانان می‌بایست از به‌کار بردن چنین مشهوراتِ بی‌اساسی احتراز کنند تا خلاف قرآن و اعتقادات خود سخن نگفته باشند. 🔹النهایه، بنا به نص قرآن، مخاطب پیام رسول خدا همه انسانها هستند و پیامبر اعظم(ص) شخصیت نخست جهان بشریت است و استفاده از چنین تعابیر مغشوشی، از طرف یک مسلمانان جایز نیست. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📚 اسماعیلیان دیلم ونظریه هایی پیرامون آن(باتأکیدبرسده های ٧الی ١٠قمری)/آرش آقاجانپور/ نشر سبط النبی/ تابستان١٤٠٠. https://t.me/muslimnair 📚 این اثر به بررسی موقعیت اقلیمی دیلم و بررسی ظهور اسماعیلیه در آن سرزمین و رهگیری میراث فکری شش امامیان، در آنجا را مورد واکاوی قرار داده است. 📚 مؤلف در این کتاب ضمن معرفی پیشینه اسماعیلیه دیلم در قرون نخست به معرفی آداب، سلوک، مراسمات مذهبی و آیین های دیلمیانِ اسماعیلی مذهب پرداخته و تأثیرات رسوبات فرهنگ و سنن دیلمستان در ساکنان دیلم تا به امروز مورد مداقّه قرار داده است. 📚 از ویژگیهای منحصربه فرد این اثر در ملل ونحل پژوهی، عدم اکتفا مؤلف به منابع مکتوب است ونویسنده با تتّبع های میدانی اعم از کنکاش در گُویشهای محلی ساکنان، بررسی متون سنگ نبشته های قبرستانها، معماری ساختمان آرامگاه ها وامامزادگان و تعمّق در ماهیت مراسمات مذهبی رایج در دیلمان و...به بررسی نظریه ها در مورد اسماعیلیان دیلم پرداخته و با سنگ معیار میراث فرهنگی اسماعیلیان، به گمانه زنی در مورد تاریخ مکتوب اسماعیلیه دیلم پرداخته است. 📚 همچنین در این اثر با بررسی سنتهای دیرین منطقه دیلم وتأثیرات آنها در فرهنگ فعلی به ابهامات تاریخی اسماعیلیان دیلم پرداخته و آنها را معرفی کرده است. 📚کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️طالبان بدون سانسور 🎙گزارشی از مصاحبه با جلال الدین شینواری از علمای نزدیک به طالبان https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن مصاحبه: 🔷طالبان خود را دیوبندی می داند که تفکر آنها از سلفیت جداست. گروههایی که تفکر سلفی - اهل حدیثی دارند از فکر دیوبندی دور هستند. طالبان معتقد به تقلید و پیروی از مذهب حنفی است ولی سلفیه منکر تقلید هستند و تنها اساس دین را قرآن و حدیث می دانند. 💠در افغانستان، جنگ و سیاست در عمدتاجنوب است و ادب و عرفان و علم مشرقی است. . از قدیم به همین شکل بوده است که علم در شرق از زمان سلاطین گذشته افغانستان به همین شکل بود که مشرقی ها بسیار غلبه علمی بیشتری داشتند. اما بتدیج بعد از اینکه شاه ولی الله صاحب، محدث دهلوی به هند آمدند و صحاح سته را با خود شرایط تغییر کرد. 🔷 فقه مخالفتی با آموزش وتحصیل زن ندارد. نه فقه حنفی مخالفت دارد و نه دین اسلام و شریعت و نه اینها اینطور دلایل ارائه می کنند که شرعا حرمت دارد و ما بخاطر این این کار را کردیم. علتش نکات اجتماعی و مسائل تخلیطی و مشکلات اجتماعی است. مثلا خانم ها را جدا می کنند و در مقاطعی می گویند ما انقدر استاد نداریم. 🔷ما در افغانستان تا به حال درگیری مذهبی نداشتیم که اهل تسنن با برادران اهل شیعه ما درگیر شده باشند بخاطر مسائل مذهبی. مثلا بین کوچی ها و شیعه ها روی مزرعه ها و لشگرها این قبیل مسائل پیش آمده، اما آن شکل مذهبی ندارد. در مورد چراگاه ها است. بین دو برادری که از یک پدرومادر هم باشند این مسائل هست. ولی در افغانستان این تاریخ را نداریم و در طول این 42 سال که با شوروی ها و امریکایی ها جهاد هم بود علیرغم اینکه کوشش کردند این مسائل را به میان بیاورند و دامن بزنند ولی نتوانستند موفق شوند. یک فضای برادری و محبت و صمیمت وجود دارد. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3212-2021-10-29-07-03-38.html منبع:شبکه شعوبا 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🔆 درباره "جریان سروریه" در عربستان؛ گروهی که واعظان مساجد سعودی نسبت به شیوع آن هشدار می دهند!!! 🔹 بر اساس بیانیه اخیر وزارت امور اسلامی، خطبای مساجد برای هشدار نسبت به "ایدئولوژی‌های افراطی" متحد شده اند و برخی از ائمه جمعه نیز خطبه‌های خود را به شناخت و احتراز از "جریان سُروریه" اختصاص داده اند. 💠 سروریه به رهبری«محمد سرور زین العابدین» می باشد که در آغوش «اخوان المسلمین» در سوریه بزرگ شد. پس از قطع ارتباط سیاسی اتحاد عربی میان مصر و سوریه، به عربستان سعودی رفت تا نمونه جدیدی از جریان های اسلامی توسط او اعلام موجودیت کند. 🔹ادغام جریان "اسلام الحرکی" و "بازگشت به سلف" جوهره جریان السروریه است.این جریان با نام‌هایی چون: «السلفية السرورية»، «التيار السروري»، «السرورية»، «السروريين» و «التيار الصحوي» خوانده می‌شود. 🔹چند روز پیش، عبداللطیف آل الشیخ، وزیر امور اسلامی عربستان سعودی در بخشنامه‌ای به خطبای مساجد دستور داد تا ضمن هشدار نسبت به جریان سروریه، اعتقادات فاسد آنها را مبنی بر تحریک مردم به قیام علیه حاکمان، تفرقه‌افکنی میان جامعه مسلمانان و گسترش جنگ در این کشورها، تبیین کنند. 🔹سروریه یک ایدئولوژی و سازمان مجزا تلقی می‌شود و محمد سرور به وجود سازمانی که منشأ آن در عربستان سعودی است، اعتراف کرده بود. 🔹این جریان در برخی از کشورهای جهان گسترش یافت، همانطور که خود محمد سرور در برنامه «مراجعات» در شبکه الحوار به آن اشاره کرده است. 🔹به گفته عارف بن مزيد السحيمي، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی مدینه، سروری‌ها با علائمی شناخته می‌شوند، از جمله: (١). حمایت از به اصطلاح انقلاب‌ها و بهار عربی (٢). تحریک مردم علیه حاکمان خود (٣). تکفیر حکام و توصيف آنان به طاغوت و تحريک مردم علیه آنان. 🔹ولیعهد سعودی چند سال پیش پیروان سروریه را به عنوان «تندروترین جریان در خاورمیانه و بالاترین درجه از جنبش اخوان المسلمین» توصیف کرده بود. 🔹واکنش‌ها به این بخشنامه وزرات در شبکه‌های اجتماعی متفاوت بوده است و برخی برای بیان نظرات خود از هشتگ استفاده کردند. 🔹بسیاری از این اقدام استقبال کردند و آن را «گامی دلگرم‌کننده برای محافظت از عربستان سعودی در برابر توطئه‌های تروریستی» دانستند. 🔹عباس الشرقاوی تصمیم وزارت امور اسلامی را «بزرگترین جشن برای دفن اندیشه سروریه خوارج» توصیف کرده است. 🔹از سوی دیگر، ترکی الشلهوب، مخالف سیاست های سعودی می گوید عبداللطیف آل شیخ که وزیر امور اسلامی است، جرأت توجیه خطیبان جمعه نسبت به خطر جشن‌ها(ی مختلط و منافی عفت) بر جوانان و جامعه را ندارد؛ چرا که این مساله بخشی از پروژه‌ بن سلمان است که هدف آن محو هویت اسلامی، تخریب جامعه از طریق جشن‌های شبانه و بهره‌برداری از منبرها(ی خطبه‌های جمعه) است. 🔹محمد فهد القحطانی گفت که «اول از همه هشدار دادن در برابر استبداد و ظلم لازم است، زیرا این بزرگ‌ترین خطری است که کل جهان عرب را تهدید می‌کند.» ✍🏼 پانوشت: 🔸گفتنی است چندی پیش نیز عبداللطیف آل الشیخ در بخشنامه‌ای به کلیه مبلغین و خطبا، بر ضرورت سخنرانی پیرامون «تأثیرات منفی» اخوان المسلمین تاکید کرد! @dolatedin 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۱) ❌ هیچ کرسی شیعه شناسی در اسرائیل وجود ندارد، شایعه پراکنی نکنیم!
⚡️ناگفته هایی درباره کرسی های شیعه شناسی در غرب ✍️به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 💠چندی پیش با نوشتن مطلبی درباره «هیچ کرسی شیعه شناسی در اسراییل وجود ندارد»، برخی از کرسی شیعه شناسی در دانشگاه جورج واشنگتن و دانشگاه سوربن فرانسه خبر دادند. پیگیر ماجرا شدم و با ارسال ایمیل به مدیر گروه رشته مطالعات اسلامی دانشگاه جورج واشنگتن و دکتر امیر معزی در فرانسه، عین جواب این دو استاد را تقدیم می کنم. 🔷دکتر محمد حسن فغفوری درباره کرسی شیعه شناسی در دانشگاه جورج واشنگتن در جواب ایمیل نوشته اند: «دوره ارشد مطالعات اسلامی را از سال ٢٠١٣ شروع کرده ام و دو سال قبل بخش شیعه شناسی را با چهار درس از جنبه های مختلف تشیع به آن اضافه کردم. برگزاری رشته شیعه شناسی به طور مستقل نیازمند بودجه است که ما آن را نداریم. از هیچ منبعی حمایت نمی شویم. به همین دلیل در فکر این هستم که در پایان سال تحصیل جاری بخش شیعه شناسی را حذف کنم. تأسیس کرسی دو سه میلیون دلار هزینه نیاز دارد و هیچ کس در جامعه شیعی در اینجا تمایلی برای سرمایه گذاری برای یک برنامه بلند مدت را ندارد، یا شاید استطاعت آن را ندارد. بر عکس، خیرین در جامعه مسیحی یا یهودی هر ساله میلیون ها دلار برای برنامه هایشان اهدا می کنند. علیرغم عدم دریافت حمایت و با وجود مخالفت های زیاد، مدیریت این رشته را 8 سال به تنهایی انجام داده ام اما مطمئن نیستم تا چه زمانی بتوانم به این کار ادامه دهم، اما تا جای ممکن به تلاشم ادامه خواهم داد». 🔶دکتر محمدعلی امیرمعزی نیز در پاسخ به ایمیل ارسالی نوشته اند: «تا جائی که میدانم در مغرب زمین هیچ کرسی غیر از کرسی این حقیر علنا به تشیع تخصص نیافته است. البته هستند همکارانی که طی تدریس به مطالعات شیعه شناسی می پردازند. مثل میر بر آشر و میکاییل ابشتاین در اسراییل یا ایهب بدیوی در لیدن هلند، اما عنوان کرسی ایشان اسلام شناسی به طور اعم است. با احترام محمدعلی امیرمعزی». 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️به بهانه برپایی بزرگترین گردهمایی جهان اسلام در رایوند پاکستان ازچهارم تا نهم نوامبر(١٣تا١٨آبان) ✍️به قلم:سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔷تبلیغی جماعتها، شاید پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام باشند که از طرفی مجوز فعالیت در اسرائیل را دارند وازسویی با ممنوعیت تبلیغ در عربستان مواجه هستند. از جهتی سلفی هستند واز آن سو دلبسته به تصوف. هم پرفعالیتند وهم بی سروصدا. هم در جهان اسلام حاضرند و هم از فعالیت سیاسی امت اسلامی غایبند. جماعتی که بدون توجه به وابستگی مالی به سرمایه گذاری عربستان سعودی در حال ترویج اسلام سلفی در جهان اسلام هستند. 🔷این گروه پرجمعیت ترین طیف تبلیغی در جهان اسلام هستند که در عصر ارتباطات حتی از ساده ترین روشهای اطلاع رسانی برای دعوت به گردهمایی ها احتراز می کنند و کاملا باشیوه های سنتی وچهره به چهره توانسته اند سالیانه جمعیتی بیش از جمعیت زایران بیت اللّه الحرام را دور هم جمع کنند. 🔷عدم استفاده از ایمیل، سایت، برنامه های ماهواره ای وپروپاگاندای رسانه ای در دعوت اعضا به تجمعات میلیونی، نشانگر ضریب نفوذ بالای این گروه تبلیغی در میان پیروان و حاکی از قدرت متفاوت آنها در میان امپراطوری های خبری رسانه ای جهان معاصر است. 🔷یکی مراکز عمده جماعت تبلیغی ها، در رایوند پاکستان است که در چهارم تا نهم نوامبر(١٣ تا ١٨آبان) همه ساله جمعیتی بالغ بر سه ملیون گرد هم آمده وسخنرانی ها نیز به بیش از بیست زبان رسمی ترجمه زنده می شود. 🔹شعار اصلی که محمدالیاس برای جماعت انتخاب کرده این است«ای مسلمانان، مسلمان شوید!!!» و جامعه هدف آنها در تبلیغ فقط مسلمانان هستند. آنها معتقدند که تا وقتی که مسلمانان پایبند به مسجد ونماز نیستند وپوشش زنان مسلمان شبیه زنان یهودی نصاراست، چه فرقی بین آنها وکفار وجود دارد؟ بنابراین مشکل اصلی خود ما مسلمانان وکیفیت مسلمانی ماست و تا خود را اصلاح نکنیم، نمی توانیم دیگران را اصلاح کنیم!!!.... 🔷ساده لوحانه است اگر باور کنیم که سلفیت تنها با دلارهای سعودی در جهان اسلام رشد و نُضج یافته است و آن را عله العلل شیوع سلفی گری بدانیم، بلکه آنچه بجاست در این صحنه رقابت توجه کنیم ضریب نفوذ بالای گفتمان جماعت تبلیغی هاست که نه زاییده حکومتهای مرتجع عربی است ونه محصول تفکرات مستر همفری استعمار است؛ بلکه محصول فعالیت های بی سروصدای تبلیغی جماعت ها و تاثیرات آنها در بدنه جهان اسلام است که آرام آرام و پیوسته که رقیب جدی برای سایر جریانات فعال در جهان اسلام قرار گرفته است. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3214-2021-11-05-09-43-48.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه برپایی بزرگترین گردهمایی جهان اسلام در رایوند پاکستان ازچهارم تا نهم نوامبر(١٣تا١٨آبان)
✅ اطلاعات تکمیلی و ناگفته هایی جدید از جماعه التبلیغ ✍به قلم:مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹جماعه التبلیغ یکی از عظیم ترین سازمان های تبلیغی در جهان اسلام است. 🔹آنان می گویند: جماعه التبلیغ حدود ۸۵ میلیون مُبلّغ دارد، اما تخمین زده می شود ده میلیون مّبلّغ فعال در ۱۶۰ کشور جهان داشته باشند. 🔹جماعه التبلیغ سه اجتماع بزرگ دارند: یکم. اجتماع رایوند در نزدیکی لاهور پاکستان دوم. اجتماع پیشوا در داکای بنگلادش سوم. اجتماع بوپال در هند. 🔹البته اجتماع های ده هزار نفری سالیانه نیز در آمریکا و اروپا دارند. 🔹شیوه های تبلیغی جماعت عبارتند از: ۱. آنان از فقه الصلاه چیزی نمی گویند، اما از فضیلت نماز و فضائل اعمال سخن می گویند. ۲. مردم را به تبلیغ دین به مدت یک روز در هفته، یا سه روز در ماه، یا چهل روز در سال، یا چهار ماه در مدت عمر خود ترغیب می کنند. ۳. فقط امر به معروف می کنند و هرگز نهی از منکر نمی کنند. به این دلیل که می گویند مردم ناراحت و پراکنده می شوند. ۴. در سیاست دخالت نمی کنند و به همین علت در اسرائیل هم دو مرکز تبلیغی فعال دارند. ۵. در جهاد مشارکت ندارند و می گویند اکنون وضعیت مسلمانان همانند دوران مکه رسول خداست که فقط زمان تبلیغ بود و با این شرایط زمان جهاد نیست. 🔆 یکی از اساتید نقل می کرد: فردی از جماعه التبلیغ را در آفریقای مرکزی ملاقات کرده است که یازده سال پیش از منزلش برای تبلیغ بیرون آمده است و هنوز به خانه اش بازنگشته است. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
💠«فلسفه سیاسی طالبان»💠 از فلسفه سیاسی طالبان چه می دانید؟ ✳️مدرنیته، جمهوریت، آزادی، زن، توسعه، پشتوانه 1000 سال فقه حکومتی، اطلاق گرائی یا نسبی گرائی، منطق تعاملی، ولایت فقیه، ناسیونالیسم، مدینه فاضله در حکومت امارت اسلامی افغانستان ❇️همچنین پرسش هایی مانند «چرا امارت و نه خلافت؟»، «دشمنی با داعش»، «چرائی تسلیت شهادت حاج قاسم»، «ملاک مشروعیت»، «عرفی بودن قدرت؟» و ... درباره افغانستان امروز! 🎙در مصاحبه پایگاه اینترنتی مرکز تخصصی فلسفه و حجت الاسلام مهدی فرمانیان، دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب. 🔗متن مصاحبه را از این پیوند ببیند. https://b2n.ir/t13329 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu