eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبلغ مشهور ضدسلفیت در پاکستان ✍️ ارسالی اختصاصی از طرف دکتر جعفر روناس؛ وابسته فرهنگی ج.ا. ایران در لاهور ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️ برشهایی از متن: 🔷 مهندس محمد علی میرزا از مبلغان مشهور و تأثیرگذار در پاکستان است که با شیوه تبلیغی منحصر به فرد خود در فضای مجازی ده ها میلیون نفر از جوانان این کشور را مجذوب خود کرده است. وی آکادمی قرآن و سنت را در سال ٢٠١٢ راه اندازی کرد و هر هفته یک کلاس مشتمل بر تفسیر قرآن، تاریخ صدر اسلام و حدیث برگزار می کند که در آن علاقه مندان از همه طبقات اجتماع در آن شرکت می کنند. زندگی بسیار ساده و بی پیرایه از دیگر نکات مهم و قابل توجه شخصیت وی است. محمد علی میرزا برای فعالیت های خود هیچ نوع کمک مالی از مردم دریافت نمی کند. 🔶 مهندس محمد علی میرزا بر عکس دیگر علمای پاکستان، خود را تنها مسلمان می داند. شعار مشهور وی "میں ہوں مسلم علمی کتابی" یعنی من مسلمان هستم و دیدگاه من نیز کتب علمی اسلام است. 🔹وی در سخنانش به اختلافات بین پیروان مذاهب بریلوی، دیوبندی و اهل حدیث از اهل سنت اشاره می کند و می گوید که اهل سنت در پاکستان به همان اندازه که با شیعیان در عقیده اختلاف دارند؛ با یکدیگر نیز اختلافات شدیدی دارند و این نشان می دهد که آنها سنی واقعی نیز نیستند و علمایی که این مذاهب را در شبه قاره هند بوجود آورده اند تنها به تکفیر یکدیگر پرداخته اند. 🔸وی از پیروان اهل تسنن می خواهد از پرداختن به مسائل اختلافی و فرقه گرایانه خودداری کنند و از بیان حقایق موجود در کتاب صحاح سته (از کتب حدیثی معتبر در نظر اهل سنت) که در صورت پرداختن به آن باعث تقویت شیعیان می شود نهراسند و ضمن عمل به آن این تابو را بشکند. 🔷 مهندس محمدعلی میرزا به دلیل موضع گیری های خود نه تنها تکفیری های وهابی و پیروان اهل حدیث را به شدت به خشم آورده است؛ بلکه علمای ارشد جریان های مذهبی بریلوی و دیوبندی نیز بارها از او اعلام برائت کرده اند. 🔶 مهندس محمد علی میرزا، بسیاری از افکار و سنت های رایج در میان شیعیان شبه قاره هند را از جمله زنجیرزنی و چاقو زنی در ایام عزاداری امام حسین(ع)، پرورش اسب منتسب به اسب امام حسین(ع) در حسینیه ها و ساختن شبیه مرقد امام حسین(ع) و حمل آن در ایام محرم را بدعتِ بد می نامد و از افکار وحدت آفرین رهبر جمهوری اسلامی ایران و علمای معتدل شیعه در پاکستان تمجید می کند. مطالعه کامل: ⬅️↙️ yun.ir/3ynmt7 🆔 آدرس رسمی سایت اینترنتی: https://www.ahlesunnatpak.com 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🎉۲۰ ٪ تخفیف + ارسال رایگان🎉 🔸مجموعه آثار دكتر مهدی فرمانیان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۱۴۰۰ 💫خرید اینترنتی از سایت: 👇🏻👇🏻👇🏻 🌐www.book.icfi.ir 🌐www.adyanpub.com ✨باما همراه باشید✨ کتابسرای ادیان 🔻🔻🔻 @ketabsara_adyan
✴️ نزاع حنفی- سلفی در افغانستان ✍️به قلم: علی مقدس ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 🔷افغانستان از دیرباز مهد حنفیت بوده است، ولی در چندسال اخیر مهمان ناخوانده ای به نام «سلفی گری» در آنجا رشد و نضج یافته است. 🔶 جنگ شوروی، زمینه مناسبی برای ورود صدها شبه نظامی سلفی غیر افغان، در این کشور را رقم زد. 🔷پیشاور افغانستان که مهمترین پایگاه سلفی ها برای جمع آوری و آموزش جنگجویان، علیه شوروی محسوب می شد، از حمایت کشورهای ثروتمند عربی برخوردار بود. 🔹 تقویت و حمایت مالی مدارس سلفی توسط ثروتمندان عرب، عامل چشمگیری برای گسترش مکاتب سلفی بود. 🔹افغانستان که کانون حنفیت به شمار می رفت، تعارض و تناقض جدی با ایدئولوژی سلفیت داشت؛ اما رویکرد ها و وقایع پیش آمده در افغانستان، افغان ها را مجبور ساخت تا از حیث سیاسی با سلفی ها توافق کنند. 🔸توافق احناف با سلفی ها آن هم به خاطر مصالح سیاسی، به دو ائتلاف تاریخی منجر شد. 1️⃣ ائتلاف نخست بطور غیر منتظره در دهه 1980م اتفاق افتاد، زیرا هجوم بُلشویک های کمونیست به افغانستان، نقطه عطفی برای آغاز گفتگوی حنفی_سلفی با محوریت دفع دشمن کافر انجام گرفت. 2️⃣ ائتلاف دوّم به دهه 2000م باز می گردد، زیرا اگرچه این بار مخاطب آن ها کمونیست های شوروی نبودند بلکه دغدغه این بار آنان، صلیبی ها و ماجراجویان یازده سپتامبر بودند. آنچه حنفی ها و سلفی ها را به توافق دوباره ترغیب نمود، اتفاق و اجماع طالبان و سلفیان بر کفر و کافر بودن آمریکائی های متجاوز در افغانستان بود. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/fq5wif 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️اردن هاشمی، سوگوار رهبر اِخوانی و مفسر نامدار جهان اسلام ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: ◾️رسانه های جهان اسلام امروز صبح خبر درگذشت دکترصلاح الدین عبدالفتاح الخالدی ملقب به ابواسامه، استاد تفسیر و علوم قرآنی دانشکده مبانی دین از جامعه «البلقاء التطبيقيه» اردن، خطیب شهیر تلوزیونی، مفسرصاحب سبک قرآن ویکی از رهبران پرنفوذ اخوان المسلمین اردن دراثر ابتلا به ویروس اومیکرون را منتشر کردند. در همین راستا در یادداشت ذیل به نکاتی در مورد زندگی ونقش تلاشهای علمی او در زمینه تحولات علمی جهان اسلام اشاراتی خواهیم داشت. ◾️یکم: دکترصلاح الدین عبدالفتاح الخالدی در سال 1947میلادی در شهر «جنین» واقع در کرانه باختری فلسطین متولد شد. اردوگاه جنین تا مدتها محل نگهداری آوارگان فلسطینی بود و این سبک زندگی بر آثار وحمایت او از دفاع از قدس شریف تأثیر شگرفی برجای نهاد. اوبعدها بالاجبار به همراه خانواده‌اش به کشور اردن مهاجرت کرد. ▪️دوم: این مفسر پرکار و محقق برجسته در سال ۱۹۷۰با بورسیه الازهر در مقطع کارشناسی از دانشکده شریعت جامعه الازهر مصر فارغ‌التحصیل شد. الخالدی در سال ۱۹۷۷ مدرک کارشناسی ارشد، و در سال ۱۹۸۴ مدرک دکترا را در رشته تفسیر و علوم قرآن از دانشگاه امام محمد بن سعود ریاض دریافت کرد. ▪️سوم: از الخالدی بالغ بر 44کتاب منتشر شده که نخستین اثر وی با عنوان (سید قطب، شهید زنده) منتشر شده است. او به شدت تحت تأثیر اندیشه های سید قطب قرار داشت و از این جهت همواره به دانشجویان وطلاب توصیه می کرد که خواندن تفسیرفی ظلال القرآن برای همه مسلمانان ضروری است. ✅ چهارم: کتابی کمتر توجه شده از او باعنوان«الكليني وتأويلاته الباطنيه للايات القرآنيه في كتابه أصول الكافي» منتشر شده است. در این اثر مولف با رویکردی سلفی به بررسی انتقادی تاویلات باطنی روایات قرآنی کلینی پرداخته است. وی در این اثر با بررسی صفات خبریه خداوندسبحان و تاویلات آیات قرآن مجید به بررسی انتقادی آنها به زغم خویش پرداخته است.ناگفته نیست که رساله ای در مقطع دکترا در دانشگاه ادیان مذاهب قم به ارزیابی این کتاب پرداخته است. 📚النهایه: با توجه به تألیفات گسترده قرآنی الخالدی وتمرکز او بر مکتب تفسیری متفاوت و همچنین ترجمه عمده آثار وی به زبان فارسی، پیشنهاد بررسی وتطبیق آرای تفسیری او با یکی از مفسرین بلندپایه قرآن مجید معاصرشیعه همچون علامه طباطبایی(ره)، آیت الله معرفت(ره) وآیت الله جوادی آملی(حفظه الله) در توجه به تأویلات قرآنی و سبک شناسی تفسیری وبویژه آیات کتاب الکافی مورد تأکید است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/yg7qa6 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
💠 اسلام سنتی در حوزه علمیه قم، تنها جریان فکری واجدصلاحیت برای برقراری رابطهٔ پایدار با جامعه الازهر ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️بُرش هایی از یادداشت: 🔹چندین سال است که رابطهٔ حوزه علمیه قم با جامعه الازهر مصر رو به سردی گرائیده است. پرونده همگرایی «حوزه علمیه قم با الازهر» راکد و خروارها خاک بر روی آن نشسته است و دیوار بی اعتمادی روز به روز بلندتر می شود. 🔹 فتوای مهم «شیخ محمود شَلتُوت» توسط جانشین او محمدبیصار و بعدها حتی یوسف قَرضاویِ معتدل، منسوخ اعلام شد و درحال حاضر این فتوا "کأن لم یکن" است. شوربختانه باید اعتراف کرد که تنها قُدمای معاصر هستند که هنوز به فتوای شلتوت دل خوش کرده اند. 🔹 دارالتقریب مصر تعطیل و سالهاست که از نشر کتب شیعه در مصر جلوگیری می شود. امروزه تاریخ مصرف ایده تقریب شیخ محمدتقی قمّی تمام شده است و جای آن اشک ها و لبخندها در دارالتقریب مصر، تنها در موزه هاست و نه میدان عمل. 🔹 در دنیای امروز، آرایش فعّالان جهان اسلام نه تنها دهه به دهه؛ بلکه سال به سال تغییر می کند و در این شرایط فخرورزی به عکس های یادگاری مشایخ الازهر با بزرگان قم و نقل خاطرات شیرین آن دوران؛ فایدهٔ چندانی ندارد. ❌ تجربه تلخ، بی اثر و شُوی رسانه ای رئیس دولت اسبق ج.ا. ایران در١٩ بهمن سال ١٣٩١ شمسی با شیخ الازهر و پاسخ شکننده احمدالطیب به این دیدار، حکایت از آن دارد که روش سیاسی و دیپلماتیک چنینی، برای بهبود روابط با الازهر ناپایدار و شکننده است. به دلیل اخم های پیاپی شیخ الازهر در تصاویر این دیدار، حتی عکس های یادگاری این دیدار را در موزه روابط با الازهر هم نمی توان نگاه داشت. بدتر اینکه حتّی شیخ ازهر حاضر به حضور در مصاحبه مطبوعاتی با رئیس دولت ایران نشد و مشاور خود را به مصاحبه فرستاد!!! 🔹خاطرات گزنده این دیدار و سوابق گذشته دست در دست هم، این نکته را گوشزد می کند که از راه اسلام سیاسی نمی توان به روابطی پایدار با الازهر دست یافت. البته قصد نداریم هنجارشکنی رئیس دولت نهم را به حساب کل جریان اسلام سیاسی بگذاریم؛ ولی تنها دیدار قابل بررسی همین دیدار است و نمونه دیگری را سراغ نداریم. هرچند تکاپوهای آیت اللّه خسروشاهی(رحمت اللّه علیه) در راستای بهبود رابطه با الازهر در این دوران سرد را نمی توان از یاد برد. 🔹خط مشی الازهر با اینکه به سیاست حاکمان مصر وابسته است؛ ولی در لایه های زیرین خود، گرایش عمیقی به تعامل با سنتی های جهان اسلام دارد و هر جریانِ فکری که سنتی است را با خود هم اُفق می داند. 🔹 شاید تنها کلید برقراری مجدد مناسبات با الازهر تنها در دستان مراجع سنتی حوزه علمیه قم باشد. سنتی های الازهر و سنتی های حوزه علمیه قم به دور از فراز وفرود نسخه های اسلام سیاسی و اسلام روشنفکری، ظرفیت بالایی برای برپایی روابطی از جنس علمی و علمایی و دغدغه های حفظ میراث مشترک اَسلاف دارند. هر چند دغدغه های اسلام سیاسی، نسبت به اسلام سنتی کاربردی تر و به نیاز های انسان معاصر نزدیکترند، ولی دغدغه های سنتی ها هم حال و هوای خود را دارد و می تواند زمینه ای پایدار برای همگرایی امت اسلام و فهم مشترک را بوجود آورد. 🔹نمونه موفق برگزاری «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» سال ١٣٩٣ شمسی در قم، شاهدی عملی بر این مدعاست واین نقطه شروع را نباید کوچک انگاشت. احیای دارالتقریب سنتی ها، در کنار اقدامات مجمع تقریب مذاهب اسلامی از جمله این راهکارهای پیشنهادی است. 🔹 فعّالسازی ظرفیت های غیرقابل اغماض اسلام سنتی در حوزه علمیه قم با سردمداران اسلام سنتی در الازهر، از طریق رفت وآمد بزرگان اسلام سنتی، مواضع نزدیک به هم، بیانیه ها، منشورات مشترک،احیای تراث و دیپلماسی مذهبی سنتی نخبگانی، می تواند به عنوان بازوهای فعّال برای ایجاد همگرایی پایدار در جهان اسلام منتج شود.... 💠 پانوشت: هدف از تنظیم این یادداشت تضعیف اسلام سیاسی حاکم بر ایران و نادیده گرفتن توفیقات نهادهای مرتبط نیست؛ بلکه غایت توجه به نقش آفرینی موثر اسلام سنتی در خصوص این پرونده مهم برای ارتقا همگرایی در جهان اسلام است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/r27hhe 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📂 (پرونده معرفی پانصدمسلمان تاثیرگذار جهان در سال ٢٠٢٢) 🔴درباره «سامیه سولهوحسن» رئیس جمهور باحجاب تانزانیا و بانوی برگزیده جهان اسلام ✍️به ترجمه: محمّد واعظی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برش هایی از متن: 💠 آغاز سال٢٠٢٢ میلادی برای مقامات سیاسی تانزانیا یک سال پرجایزه بود. رؤسای جمهور سلف و خلف تانزانیا در آستانه سال جدید میلادی توانستند گوی رقابت در تصاحب جوایز جهان اسلام را از سایرین بربایند. 🔹از طرفی «علی حسن مُوینی» رئیس جمهور اسبق تانزانیا توانست جایزه نخست ملک فیصل ٢٠٢٢ در عربستان را کسب و از سوی دیگر سامیه سولهو حسن رئیس جمهور فعلی به عنوان بانوی برتر جهان اسلام ٢٠٢٢ به انتخاب نشریه اردنی شد. 🔸در متن پیش رو به دلایل انتخاب سامیه سولهو حسن به عنوان بانوی سال جهان اسلام خواهیم پرداخت. 🔹رئیس جمهور سولهو به عنوان اولین زن رئیس جمهور تانزانیا و دومین زنی که در حال حاضر به عنوان رئیس جمهور در آفریقا خدمت می کند.او قصد دارد کشور را به شیوه‌ای قاطع اما دیپلماتیک رهبری کند، چیزی که در بین حاکمان جهان اسلام خیلی بدان وقعی نهاده نمی شود. سولهو با عنوان «احیاگر دموکراسی» در تانزانیا شناخته می شود... مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/nh3zz9 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ دربارهٔ جودت سعید، گاندیِ جهان اسلام و مخالف سرسخت جنگ های ده ساله در سوریه ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برش هایی از متن: 💠 در هفته گذشته، حجم انبوهی از تحلیلهای صفحات اندیشه در رسانه های منطقه آناتولی و غرب جهان اسلام به بازتاب خبر درگذشت «جودت سعید» و بررسی آرای او اختصاص داشت. شوربختانه علی رغم مشهور بودن او در جهان اسلام، هیچ پژواکی از او در رسانه های داخلی، مشاهده نشد. 🔹 این متفکر سوری که سالیان واپسین عمرخود را در تبعید و در شهر استانبول می گذراند؛ با طرح ایده شاخص «صلح طلبی» و «مخالفت با اندیشه های سیدِقطب» در جهان اسلام شناخته می شد. در یادداشت ذیل که نخستین متن به زبان فارسی است؛ برآنیم تا با سیر تطوّر فکری او از ساحلِ اسلام سیاسی تا اعماقِ اسلام روشنفکری نکاتی را اشاره کنیم. 💠 یکی از تمایزات روش شناختی جودت سعید در تفسیر قرآن، توجه ویژه او به «کسب تجارب انسانی» پیش از نوشتن تفسیر از متون مقدس است. 💠 او تکرار چندبارهٔ آیه «قُل سِیروُا فِی الاَرض» را رسالتی سنگین برای مفسرین می دانست و مخاطب ویژه این آیه را مفسران می خواند. به باور جودت، مفسر باید نخست سیرحضوری در زمین انجام دهد، تا بتوانند حق تفسیر آیات قرآن را ادا کند. 🔹مفسر معاصر کسی است که از طریق این سیر فی الارض، آگاهی دقیقی از سرگذشت پیشینیان، اوضاع زندگی معاصرین، اطلاع از تجارب فعلی بشری وآشنایی باعلوم جدید بویژه روانشناسی و جامعه شناسی داشته باشد و معلومات خود را در این حوزه ها تقویت کند. سپس مفسر با مراجعه به متن مقدس می تواند دریافت های نو و متفاوتی از آیات قرآن ارائه دهد. 💠 این شیوه در تفسیر متون مقدس، دقیقاً همان روش تحقیق«go and see/ برو و ببین»است که از روش تحقیق «sit and think/بنشین وفکر کن»در تفسیر متون مقدس، برتر و کاربردی تر است. 🔹نگاه جودت سعید به علم تاریخ یک نگاه کلیشه ای و علم پایین دستی نبود، بلکه او علم تاریخ را منشا الهامات و برداشت های جدید از متن مقدس میخواند. 💠 جودت سعید مطالعه کتاب «شُروط النهضه» مالک بن نبی را مبدأ تحوّل فکری خود می دانست. وی تصریح می کرد که بیش از هفتاد مرتبه این کتاب را خوانده که تنها هفت مرتبه از آن، مطالعهٔ سطر به سطر این کتاب بوده است. در این کتاب نگاه متفاوت وساختارمند مالک بن نبی، به عناصرسه گانه تمدن و توجه جدی به تحوّل فرهنگی در جهان اسلام به عنوان راه حل پایدار برای جبران عقب ماندگی دنیای اسلام از دنیای غرب معرفی شده است. 🔴 خطبه های آتشین او، برای سردکردن آتش جنگ در سوریه یکی از عوامل تبعید او شمرده شده است. دریکی از سخنان خود در آغاز جنگ سوریه نهیب می زد و می گفت: «اگرجنگ سوریه از طریق سلاح به موفقیت برسد، همان نظام خشونت‌آمیز که از دوران هزاروچهارصدسال قبل و معاویه وجود داشته، بر ما حکومت خواهد کرد». 🔸گاندیِ سوریه، اکتشاف دموکراسی را برترین اختراع عالم بشریت از ابتدا تا کنون می دانست و حل بحرانهای پیش روی جهان اسلام را منوط به توجه جدی به آن می خواند. 🔷 سعید به تحلیل داستان «قابیل و هابیل» علاقه وافری داشت و اینکه چگونه هابیل از خشونت استفاده نکرد، حتی اگر برادرش مشتاق کشتن او بود را در اکثر نوشته ها وخطبه ها با نقل جزئیات بیان می کرد. 💠 از نظر سعید، عدم خشونت توسط پسر آدم، «موقعیتی است که همه بشر باید آرزوی آن را داشته باشد و پایبندی به آن، یعنی تسلیم شدن در برابر یکی از احکام مهم خداوندسبحان است». 📚 مدیریت علمی سایت و کانال تخصصی مُسْلِمْنا با توجه به عدم وجود پژوهشی معتبر به زبان فارسی در مورد آرا واندیشه های جودت سعید، پیشنهاد ترجمه آثار یا معرفی کتب و... به ویژه نقدهای او بر سید قطب در قالب مقالات علمی - پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی را مورد تأکید قرار می دهد. ✔️مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️ yun.ir/oiuoa1 🆔 آدرس سایت رسمی نشر آثار جودت سعید در اینترنت https://www.jawdatsaid.net/en/index.php/Main_Page 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
Muslimna.ir شروط النهضة.pdf
3.23M
📎به پیوست یک نسخه P.D.F از کتاب «شروط النهضه» مالک بن نبی (١٩٧٣م) به زبان عربی تقدیم مخاطبین فرهیخته کانال می شود. 📚 این کتاب از آثار جریان ساز در اسلام روشنفکری است و نگاه متفاوت تمدنی وی را نمایانده است. 📚مالک بن‌ نبی جهت حل ریشه ای بحرانهای جهان اسلام، با طرح اندیشه تمدنی کوشید به عناصر اصلی مورد نیاز جهت اصلاح جوامع اسلامی بپردازد. نبی ضمن ترسیم الگویی تاریخی از تمدن اسلامی، جوهره‌ مشکلات همه ملت ها را «معضلات تمدنی» می خواند و بر آن بود که تنها راه‌حل مشکلات جهان اسلام، درک درست از علل تمدن‌‌ساز و تمدن سوز است. 📚 فایل این اثر، از طرف استاد فرهیخته حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی میرزایی دانشیار جامعه المصطفی(ص) تقدیم و خبر مسرت بخش اینکه، در مرحله بازبینی نهایی ترجمه است و به زودی به زیور طبع آراسته خواهد شد. 📚 در یادداشت جودت سعید اشاره شد که کتاب «شروط النهضه» تاثیرات شگرفی بر اندیشه وتحوّل فکری او از اسلام سیاسی به اسلام روشنفکری برجای نهاد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🇲🇦مراکش قلب تپنده تفکرات معاصر در جهان اسلام ✍️به قلم: هادی بیگی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برش هایی از متن: 🇲🇦نبض تفکر معرفتی جهان اسلام در کشور مراکش(مغرب) می تپد. در این کشور با خیل اندیشورانی مواجه هستیم که معمولاً سُوربن رفته اندو به دو یا سه زبان مسلطند و در رشته های جدید تحصیل کرده و به سوی میراث بومی خودشان بازگشته اند. آنها با عینک های مختلف، میراث اسلامی را خوانش می کنند؛ برخی همدلانه، گروهی ناهمدلانه و رسته ای نیمه همدلانه. 🇲🇦 از نظر جغرافیایی بین شمال آفریقا و قاره اروپا دریای مدیترانه فاصله است و با قایق یک ساعته می توان به اروپا رسید. از این جهت تفکرات غربی زودتر وارد مراکش می شود. هرکتابی که در اروپا نوشته می شود در کمتر از یکی دو سال با ترجمه های خوب در بازار این کشور یافت می شود. به لحاظ نشر کتاب، جریانات معرفتی جایگاه خیلی خوبی دارند.آثار آنها توسط بهترین ناشران منتشر و در سراسر جهان اسلام توزیع می شود. 🇲🇦جامعة القرویین قدیمی ترین دانشگاه جهان(تأسیس٢٤٦ق) که اقدام به صدور مدرک کرد، در شهر فاس مراکش وجود دارد وصد سال پیش از تأسیس جامعه الازهر مصر از بزرگترین مرکز دینی مراکش بوده است. حتی از اروپا، کسانی که می خواهند در این سنت فکری درس بخوانند به جامعه القرویین می آیند. هزاران هزار طلبه در آنجا درس می خوانند؛ ولی متأسفانه تعاملات بین المللی و حتی انتشارات یا کتابی ندارند.بر عکس جامعه الزیتونه تونس به این دلیل که سعی کرده مدرن شود توانسته شهرتی داشته باشد. حجم تعاملات بین المللی جامعه القرویین با حوزه علمیه قم اصلا قابل مقایسه نیست. ساختار سیاسی آنجا نیز که ساختار سلطنتی است خیلی به آنها اجازه بروز و ظهور بین المللی نمی دهد. 🇲🇦 یک عده ای در شمال آفریقا اساساً می خواهند سنت اسلامی را ابژه(منفعل) کنند و هیچ عُلقه ای به آن ندارند و خیلی روشن هم آن را اعلام می کنند و می گویند ما می خواهیم متافیزیک این سنت را از بین ببریم و مواجهه غیرهمدلانه با میراث دارند و آن را با منطق های دیگری خوانش می کنند. می گویند تا روح میراث از بین نرود، نمی توان به پیشرفت رسید. افراد این جریان «عبدالکبیر خطیبی» یا «علی اوملیل» و «عبدالله العروی» هستند. 🇲🇦یک دسته دیگر هستند که همدلانه تر با سنت برخورد می کنند. اینها یک سر در غرب دارند، اما همدلی هایی هم با میراث دارند. می خواهند میراث را با خوانشی جدید احیا کنند، تا بتوانند وارد دنیای جدید شوند. محمد عابدالجابری در این دسته قرار می گیرد. 🇲🇦در سوی دیگر کسانی را داریم که ریشه در جریانات اسلامگرای سیاسی دارند؛ ولی مواجهه شان مواجهه معرفتی است. مثل طه عبدالرحمن که سعی می کند از جدیدترین ابزارهای دنیای جدید برای پیشبرد گفتمان اسلامی اش استفاده کند. مواجهه او با دنیای جدید یک مواجهه صرفاً دینی نیست، بلکه معرفتی است. 🇲🇦پروژه طه عبدالرحمن تاسیس مدرنیته اسلامی است. مدرنیته اسلامی، روی دیگر سکه علوم انسانی اسلامی است. 🇲🇦سلفیه شمال آفریقا غیر از سلفیه عربستان است. یک سلفیه معتدل است که در دوران معاصر حتی در حال مدرن شدن است. مثلا در خود کشور مغرب شخصیتی به نام «علال الفاسی» را داریم که خیلی از اندیشمندان معاصر مغربی متاثر از اویند. او قرائت جدیدی از سلفیه ارائه می دهد. می گوید سلفی کسی نیست که قطع رابطه کند با دنیای جدید و باب را به روی کشفیات و مناهج جدید ببندد، بلکه سلفی کسی است که بتواند با حفظ شعارهای اصلی که بازگشت به سلف صالح است بتواند تعامل خوبی با دنیای جدید هم داشته باشد. ⚡️ما میراث گفتمان انقلاب اسلامی را به جهان اسلام منتقل نکردیم، مخصوصا در میان نسل نخبه و اندیشمند مدرن و پسامدرن. اینکه میراث حکمی عالم تشیع و حکمت متعالیه که هر روز دارد با اندیشمندان بزرگی مثل حضرت آیت اللّه جوادی آملی متکامل تر می شود، تقریبا هیچ حضوری در جهان اسلام ندارد. ❌چرا عابدالجابری که به همه کشورهای اسلامی سفر کرد به ایران سفر نکرد؟ این موانع در موردخیلی از اندیشمندان دیگر هم اینطور هستند. ما باید درهای ایران را به روی روشنفکران جهان عرب باز کنیم، ولو سکولارها و لو ملحدین. هیچ ترسی نباید داشته باشیم. چون نقطه قوت های ما توان هضم افکار اینها را دارد و حتی می تواند آنها را تغییر جهت دهد. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/zhsjp4 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️انتشار بیانیه اخیر از اخوان المسلمین به مناسبت هفتادوسومین سالگرد کشته شدن حسن البنا و تجدید میثاق با آرمانهای وی 🗓 هفتادوسه سال پیش در دوازدهم فوریه ١٩٤٩حسن البنا بنیانگذار اخوان المسلمین در ٤٣ سالگی کشته شد. *⃣ سیدقطب در خاطراتش می نویسد: در سفر به آمریکا و در بیمارستان بودم که خبر را از زبان پرستاری که در حال پخش کردن شیرینی بود شنیدم، با خود گفتم که چطور آن حسن البنایی که در کوچه و بازار مردم را به اسلام دعوت می‌کرد؛ اینگونه آمریکا را به لرزه در آورده است؟!!! ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️نماد مسجد شاخص طالبان؛ از مسجد ایاصوفیه استانبول تا مسجد مکّی زاهدان(قسمت اوّل) ✍️به قلم: علی مقدس ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 🔷روند تحلیل و گفتمان سیاسی طالبان، از سال ١٩٩٦م تا ٢٠٢٢م نشان می دهد که جنبش مزبور همچون دیگر جریانات اسلام گرا، دغدغه بازگشت جهان اسلام به دوران خلافت، اعم از احیاء امپراتوری عثمانی و دوران خلفا را دارد. 🔶 فروپاشی امپراتوری عثمانی(١٩٢٢ م/١٣٠١ش) شوک بزرگی بود که پیروزی های اخیر طالبان و خروج آمریکائیها از افغانستان سبب گردید تا بخشی از جامعۀ ٥٠٠ میلیونی اَحناف را به صدارت طالبان امیدوار سازد. 🔷طالبان به دلیل پشت سر گذاشتن تجربه ناموفق حکمرانی در دهه ٩٠ میلادی، با انبوهی از شبهات و هجمه ها در رسانه های داخلی و خارجی مواجه شد؛ که در نتیجه برای اقناع اذهان عمومی، به تبیین دیدگاه جدید اِمارت اسلامی در زمینه حکمرانی برآمد. 🔶 از منظر طالبان، مساجد و پایگاه های دینی- فرهنگی نقش بسزایی در تعیین اهداف امارت اسلامی افغانستان و به پیروزی رسیدن آن ایفا نموده است. از این رو به مسجد و مراکز فرهنگی به عنوان عنصری سرنوشت ساز در تحکیم یا تضعیف جنبش یاد می کند. 🔷 طالبان از باب نمونه دو مسجدشاخص را یکی از حیث «تاریخی» و دیگری از جهت «کاربردی و عملی» با مخاطب در میان می گذارد که هریک کارکرد مختص به خود را دارد. طالبان در جراید رسمی منسوب به خود، همانند نشریه حقیقت، دو نماد از اسلام سیاسی- عبادی را در دو نقطه جغرافیایی با محوریت مسجد به صورت تلویحی معرفی نموده است؛ 💠 نماد اوّل: مسجد «ایاصوفیه» در شهر استانبول ترکیه 💠 نماد دوم: مسجد «مکّی» در شهر زاهدان ایران 🔹این دو نماد اگرچه به لحاظ شکلی و ساختمان ظاهری در یک قاب و مشابه یکدیگر ساخته شده اند؛ اما به لحاظ محتوایی و مشی سیاسی- فرهنگی، از تفاوت بسیاری برخوردارند که... مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/hwg4b 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📊 ارزیابی آماری ادعای بی طرفی سکولاریسم، نسبت به ادیان و مذاهب ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📊 به پیوست جدیدترین نتایج آماری بخشی از نظرسنجی جامع یُوگاو(YouGov) در انگلیس٢٠٢٢ که حاوی اطلاعات قابل تحلیلی در مورد ادعای بی طرفی حکومت های سکولار نسبت به وضعیت دینداری تقدیم می شود. 📊 در این نظرسنجی رابطه حکومت های سکولار و مؤلفه های دین داری به ترتیب از بالا به پایین(اعتقاد به زندگی پس از مرگ، سرنوشت انسان، باور به بهشت، اعتقاد به خالق، روح، فرشتگان، دوزخ، متافیزیک، کارما یا بازتاب عمل فرد در زندگی، موجودات فرازمینی، تناسخ، شیطان، سحر وجادو) مورد پرسش قرار گرفته است. 📈 بر طبق یکی از نتایج این نظر سنجی، ادعای بی طرفی حکومت های سکولار، نسبت به عملکرد نهادهای دینی و دینداری ناصحیح اعلام و درنتیجه نظامات سکولار به ترویج بی دینی و آتئیست جهت گیری نموده اند. 📊 بر این اساس، سکولارها تمایل فراوانی برای ترویج مؤلفه های ضد دینی از خود نشان داده و فرجام نسخه سکولاریسم، به ضدیت با ادیان و مذاهب ختم شده است. ✍ پانوشت: 💠 لازم به ذکر است که اشاره شود، در کنار نظرسنجی بین المللی گالوپ(Gallup)، نظرسنجی معتبر(YouGov) یکی از دقیق ترین جامعه آماری را داراست. 💠این مؤسسه به صورت مستمر اقدام به تهیه نظرسنجی های متنوع، جهت سیاست گذاری کلان و آینده پژوهی دولت های غربی و عربی در حوزه های اقتصاد، فرهنگ، سیاست و.. می کند. 💠 با توجه به تمرکز بخشی از آمارهای مؤسسه یُوگاو در کشورهای حاشیه خلیج فارس، منطقه شامات و شمال آفریقا، تحلیل و بررسی نتایج نظرسنجی ها در این نقاط می تواند شناخت شفافی را از چالش ها، سبک زندگی و آینده پژوهی این مناطق از جهان اسلام را ترسیم نماید. 🆔 علاقمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی واطلاع از سایر نظرسنجی ها به آدرس رسمی مؤسسه به آدرس اینترنتی https://yougov.co.uk/ و اطلاع از نظرسنجی های خاورمیانه به www.yougov.com مراجعه نمایند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ملا محمد یعقوب، رهبر میانه روی طالبان ✍️به قلم: علی مقدّس ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 💠 ملا محمد یعقوب، فرزند ارشد «ملاعمر» نخستین رهبر طالبان است. او جوانی سی ساله، بسیار باهوش و خود محور است که توانسته به عنوان شخصیتی مقبول جایگاه پدرش را در بین اعضای طالبان حفظ کند. 💠 او تا پیش از مرگ پدرش، شخصیت چندان شناخته شده و اثرگذاری به شمار نمی رفت و با تلاش زیادی که در جهت همبستگی جریان های انشعابی و طرح هایی که برای ترمیم زیرساخت های اقتصادی افغانستان از خود نشان داد، توانست در سال 2015م به عضویت در شورای رهبری طالبان راه یابد.وی سه ماه قبل برای نخستین بار جلوی دوربین ها ظاهر شد. 💠 ملا یعقوب یکی از دو معاون رهبر فعلی طالبان(هبه الله آخوند زاده) و وزیر دفاع طالبان است؛ که در حال حاضر ریاست کمیسیون نظامی 15 ولایت از 34 ولایت افغانستان را بر عهده دارد. او به عنوان چهره ای میانه رو و رهبر جریان درونی طالبان شناخته می شود که می تواند به تعدیل روز افزون طالبان و دوری از تحجر و خشونت برخی رویکردها، کمک کند. 💠 برخی بر این گمان اند که ملا یعقوب از حمایت سعودی ها برخوردار است؛ زیرا سعودی‌ها وآمریکایی ها به دنبال افرادی هستند که به ایران نزدیک باشد. قرابت فکری ملایعقوب و ملابرادر به خاطر پیشرفت مذاکرات و اعتقاد به جبهه مقاومت و مبارزه با آمریکا، مفاهیم مشترکی با جمهوری اسلامی تشکیل داده اند؛ تا حامیان و مزدوران آمریکا در منطقه همچون سعودی ها را در خصوص توسعه جبهه مقاومت در دیگر کشورها، نگران سازد.... مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/yitcvd 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️موضوع کتاب: کنشگری اسلام سنتی در تحوّلات سوریه 📚 «الدین و الدوله فی سوریه؛ علماء السنه من الانقلاب الی الثوره»؛ تألیف توماس پیریه(بلژیکی)؛ ترجمه از فرانسوی به عربی توسط حازم النهار؛ نشر دارميسلون منتشره در سه پایتخت پاريس، استانبول و دوحه، ٢٠٢١میلادی. ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📙این پژوهش در چشم اندازی کلی، به واکاوی کشمکش های انجام گرفته میان دولت سوریه و جریانات اسلامی با تأکید بر اسلام سنتی است. 📙در این اثر، تصویر جامعی از تحوّلات جریانات اسلامی در سوریه، از انتهای قرن بیستم تا آغاز قرن بیست و یکم ترسیم شده است. مصنّف علاوه بر تحلیل نقش آفرینی جریانات متعدّد اسلامی در قیام 2011 و کنشگری آنها، تاریخ معاصرسیاسی در سوریه را بررسیده است. 📙 روش این پژوهش مبتنی بر تحقیقات میدانی است که در اکثر موارد بین سال‌های 2005 و 2008 انجام شده و مشتمل بر چندین مصاحبه با عالمان اسلام سنتی، روشنفکران و فعالان اسلام سیاسی، رهبران اخوان‌المسلمین ساکن خارج از سوریه و طلاب دینی است. 📙در مقدمه موضوع «اسلام سیاسی در سوریه معاصر» واکاوی و به مکانیزم رسمیت شناخته شدن جریانات اسلامی، توسط رژیم سوریه پرداخته شده است. در حقیقت حزب بعث، از ادغام علماء سنتی در دستگاه دولتی امتناع و به آنها اجازه داد تا استقلال نسبی اقتصادی و ساختاری خود را حفظ کنند. 📙 در فصول دوم وسوم، نویسنده نقش علماء اسلام سنتی را در تحوّلات سیاسی سوریه رصد وکنشگری های آنها را موشکافی کرده است. نویسنده در این بخش نشان داده که اسلام محافظه‌کار یا سنتی، به خوبی توانسته بر چالش‌هایی که جریان‌های سلفی، تکفیری وسیاسی پیش روی آنها قرار داده بودند، فائق ‌آمده وحلقه های تربیتی و صوفیانه خود را از بستر این تنش های پرهیاهو سیاسی، گرم نگه دارند. 📙 پیریه(کارشناس ارشد سوریه در اروپا) به این نکته می رسد که حذف اسلام سیاسی و اسلام سلفی از صحنه سوریه، پس از کشتار حَماه در سال 1982 منجر به ریشه کنی دین داری از جامعه نشد و طیف گسترده ای از پزشکان، تحصیل کرده ها بجای روی آوردن به سکولاریسم و سایر جریانات؛ در مساجد وخانقاه ها به آموزش اسلام سنتی و فراگیری رموز صوفیانه پرداخته اند. 📙 نویسنده تصریح می کند که روش آموزشی- تربیتی که شیوخ دنبال می‌کردند و اکثر روشنفکران، اسلام‌گرایان سیاسی و سکولار آن را عقب مانده می‌دانستند، به طرز شگفت‌انگیزی خود را حفظ، تقویت و منتشر کرده است. ✔️ شاید یکی از پارادوکس هایی که نویسنده به مخاطب ارائه می دهد این است که دکتر، مهندس یا وکیلی که قرار بود در نقطه مقابل اسلام سنتی قرار بگیرد، اکنون در متن محافل سنتی در مساجد حضور پیدا کرده ومشغول مطالعه متون فقهی و فراگیری تربیت صوفیانه هستند. او می نویسد که این شیوخ سنتی هستند که توانسته اند خلأهای اسلام تکفیری و... را در بین نسل تحصیل کرده پر کنند وشواهدی بر آن اقامه می کند. 📙نویسنده در پایان با نقبی از اسلام سنتی در سوریه، به اسلام سنتی در اُردن هاشمی پرداخته و می نویسد که من از تاثیر شگفت انگیز و عمیق اسلام سنتی از سوریه بر اردن شگفت زده شدم. 📙وی در نهایت اعتراف می کند که ما محقّقان متاسفانه، توجه خود را به سایر جریانات اسلامی معطوف کرده ایم و متأسفانه از مطالعه ظرفیت های باورنکردنی اسلام سنتی بازمانده ایم و گاهی نیز تسلیم فرضیه های اثبات نشده در مورد در حاشیه بودن و ضعف اسلام سنتی قرار گرفته ایم. 📚 مدیریت سایت و کانال علمی مُسْلِمْنا باتوجه به عدم وجود پژوهشی مستقل فارسی در مورد شناخت اسلام سنتی در جهان اسلام، پیشنهاد ترجمه(ترجیحاً ترجمه انتقادی) این اثر را مورد تأکید قرار می دهد. ✍ پانوشت: کشتار حَماه 1982نقطه عطفی در تاریخ سوریه و جریانات اسلامی است. در این کشتار دولت سوریه، حدود چند ده هزار نفر از شهروندان سوری و اعضای اخوان المسلمین را به جرم اعتراض به حزب بعث، به خاک و خون کشید. حدود سی سال بعد و در پی خیزش مجدد مردم سوریه و تحت تاثیر بهار عربی درفوریه2011، مردم شهر حَماه با گرامیداشت سالگرد این کشتار، با پاشیدن رنگ قرمز بر خیابان‌های شهر ونماد اصلی شهر حَماه - که آسیاب آبی باستانی است - یاد آن مقتولین گرامی و به تدریج آتش جنگ های ده ساله سوریه روشن شد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu