دیروز خریداری شد. شصت سال بیشتر عمر نکردند اما برکت عمرشان از خیلی از هشتادساله ها بیشتر است و آثارشان از بسیاری از مدعیان مفیدتر!
رضوان الله تعالی علیه
@muslims_1
حدیث آرزومندی
پنجم: ازافتخارات فقه بازبودن فضای اجتهاد و پویایی علمی است و نباید به جهت رفع مشکل اعلام ماه این فضا
ه)ترویج و تقویت دیدگاه تبعیض در تقلید.
بحثی درکتاب اجتهاد و تقلید هست که آیا می توان در برخی از مسائل از یک فقیه و دربرخی از فقیه دیگر تقلید کرد؟ این مساله اختلافی است لکن بسیاری از فقها اصل آن را در مواردی که اعلمیت مرجع مکلف محرزنیست پذیرفته اند و به اصطلاح تبعیض در تقلید را روا می دانند.(درباره تبعیض در تقلید یادداشت مستقلی باید بنویسم)
این درست است که غالب مراجع خودرااعلم می دانند و نظر خود را مطابق دین لکن این مقلدان هستند که در مساله تبعیض باید به تشخیص خود عمل کنند که آیا مرجع خویش را از باب اعلمیت انتخاب کرده اند یا خیر.
اینجا میتوان آگاهی بخشی کرد که عزیزان!! شما در تعارض مستقر میان اعلمیت چند مجتهد برتر حوزه ها چگونه وباچه حجتی مرجع خودرا اعلم می پندارید؟! اگر فلان وبهمان آقا بنفع مرجع شماست فلان وبهمان آقاهم مرجعی راکه قول مخالف دارد اعلم می داند.
(دربحث اعلمیت توضیح دادم که جز نادری از اهل خبره به اعلم دسترسی واحاطه ندارند وغالب تقلیدهای مردم از فقها براساس تبلیغات وتوهمات و ارادتهای گوناگون هم ولایتی بودن بامرجع، سیاسی وامثاله است نه از باب احراز اعلمیت لذابادوسه تاپرسش عملا خلع سلاح می شوند. لذا عرض کردیم که نوع احراز اعلمیت های مردم بر اساس اطمینان شخصی و توهم است و نه اطمینان روشمند علمی)
قهرا با تعارض شهادات درباره اعلمیت فقهانزد مکلف برابر میشوند و زمینه برای تبعیض تقلید فراهم میشود.
یعنی مکلفان در عین تقلید از مرجع خود، در خصوص مساله عید مجاز می شوند تا از مراجعی که دیدگاه راحت تری برای احراز عید دارند تقلید کنند و در این مساله نیازی به اجازه گرفتن از دفتر مرجع خویش ندارند.
فقط باید توجه کنند که آیا مرجع آنها تبعیض در تقلید راپذیرفته یاخیر.
درپیشنهادات قبل روی سخن با مراجع ودفاتر بود که بیایند و اتحادی درست کنند تا عید مسلمین تباه نشود لکن در این پیشنهاد روی سخن باجامعه است که واقعا بر اساس تعارض شهادات موجود به اعلم مطلق دسترسی ندارد.
البته که نگارنده هم مثل دیگران کوررنگ نیستم و برخی ازفقهاراازبرخی اعلم می دانم لکن سوال از نتیجه مجموع شهادات است فتامل.
شایددراین باره بیشتر نوشتم چون
هم ازنظر دلیل قوی است
و هم اشکال فقهای مخالفان خیلی ناتمام است وهم بسی به حال جامعه و مردم و حاکمیت سودمند است:
مساله تبعیض درتقلید مختار مرحوم صاحب عروه و اکثر محشیان است(مساله ۳۳ اجتهادوتقلید ج۱ ص۲۸۳)
رساله آیت الله العظمی مظاهری:
"در زمانی که در اعلمیت مجتهدین اختلاف باشد یامجتهد اعلم وجود نداشته باشد مکلف می تواند ازهرمجتهد جامع الشرائطی تقلید کند. همچنین درچنین شرایطی ازدومرجع ویابیشتر میشود تقلید کرد ورجوع از مرجعی به مرجع دیگر نیز جایز است."
رساله توضیح المسائل ص۲۰.
فتاوای دیگر معاصران را خودتان ببینید.
ما این دیدگاه را قوی میدانیم و
و معتقدیم دلسوزان وعلاقه مندان به دینداری بیشتر جامعه می توانند از آن بسی بهره ببرند.
اشکال عملی آن البته این است که همه فقها قبول ندارند_مثل خیلی ازمسائل دیگر_لکن باعث کاهش شدید مشکل میشود.
پیشنهاد فوری تر همان بود که در بند د بیان شد.
ادامه دارد..
@muslims_1
جدیدترین اثر فقهی درباب مساله مهم "تبعیض در تقلید" که با تتبع بسیار نگاشته شده است.
انتشارات دلیل ما آن رامنتشر کرده است.
@muslims_1
انشاء الله تعالی بزودی در شهر دانشمندپرور خوی رو نمایی می شود.
مرحوم قبله ای از فقهای خوبی بودندکه سالها در دانشگاه های تهران به تدریس فقه مشغول بودند.
@muslims_1
برخی از اساتید عزیز گلایه کردند که فقهیات کانال زیاد شده و عرفانیات روبه افول است!
بنده همینطوری و بدون توجه به این جهات به مناسبت ها، چیزی میگذارم و برنامه ای برای فقهی شدن این کانال عمومی ندارم.
بزودی درباره مصباح الشریعه و شروح آن و تصحیح محقق بزرگ مرحوم ارموی و نکته خاصی درباره آن و سرقتی که بی سروصدا از زحمت ایشان انجام شده،
مطلبی تقدیم خواهم کرد. صبور باشید ان الله مع الصابرین💐🌺
پارسال تقدیم شده و مورد توجه علاقه مندان حوزه عرفان اسلامی قرار گرفته است.
یادداشتی درباره آن تقدیم خواهم کرد بعونه تعالی
@muslims_1
حدیث آرزومندی
ه)ترویج و تقویت دیدگاه تبعیض در تقلید. بحثی درکتاب اجتهاد و تقلید هست که آیا می توان در برخی از مسائ
اعلمطبقه ای
پیامک یکی از دوستان معتمد
سلام علیکم استاد
به مناسبت اینکه اخیراً تبعیض در تقلید را مطرح فرمودید :
حدود شش ماه قبل از استاد وشیخ اجازه حضرتعالی آیت الله العظمی شبیری در مورد تخییر و تبعیض در تقلید پرسش کردم.
_
پرسش:
اگر انسان نتواند اعلم را تشخیص بدهد ولی بداند که بین چند نفر شبه ی اعلمیت است آیا مخییر است؟
بعد از دقیقه ای تامل فرمودند
بزرگان گفته اند اعلمیت ترازویی و درجه ای مطرح نیست بلکه اینکه طبقه ای مطرح است
و بین آن طبقه مخییر است
عده ای گفتند بین طبقه احتیاط کند .
نظر ما هم همان تخییر است چرا که احتیاط در اینجا مشقت دارد برا مردم.
__
اقول: و نعم ما افاده الاستاذ و هو موافق للتحقیق فلله دره و اجره استاذا ومربیا
حفظه الله تعالی
البته بحث استاد در تعریف اعلمیت و تخییر در اصل تقلید مردم میان چند فقیه مشتبه به اعلمیت است و این با بحث تبعیض و تقلید تبعیضی که بنده طرح بحثی کردم تفاوت دارد. استاد تبعیض را قبول ندارند.
ولی خود همین تعریف اعلم به اینکه تفاضل طبقه ای داشته باشد نه ترازویی و موشکافانه، خودش مطلب مهم، درست و راهگشایی است و مقدمه اول بحثم را پوشش می دهد.
لذا پیامک رانقل کردم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨انتشار برای اولین بار
🔴واکنش امام خمینی(س) به تعابیر تمجید آمیز آیت الله مشکینی در مورد ایشان
#خرداد_ماه_امام
⭐️هر شب بخشی از سخنان امام خمینی(س) خطاب به اقشار مختلف مردم
🕌 @jamarannews
درس اخلاق دو دقیقه ای☝️
#اخلاق_عرفانی
#مراقبه
*حاشیه:چقدر دیگر باید منتظر انتشار این اولین بارها باشیم!؟ منتشر کنید آقایان محترم! ما استفاده می کنیم. امام مال همه است.
چاپ نایابی از کتاب مصباح الشریعه با تصحیح محقق عالی مقام مرحوم مصطفوی ره.
متاسفانه در نرم افزار عرفان۳(کار موسسه نور) از نسخه بی اصل و نسب انتشارات اعلمی که معلوم نیست از چه کاری سرقت شده استفاده شده است. مرحوم استادمصطفوی مصباح را با۵نسخه مقابله و تصحیح کرده اند.
در نرم افزار جامع الاحادیث البته چاپ ایشان موجود است.
مقدمه ممتع مرحوم ارموی از شرح گیلانی بر مصباح را هم_مثل خیلی از موارد دیگر_ حذف کرده اند و از بسم الله مولف شروع کرده اند!!
مصباح البته علی التحقیق از امام صادق ع نیست لکن کتابی قابل استفاده ومورد توجه بزرگانی چون سیدبن طاووس، شهیدثانی، محقق مجلسی، علامه مجلسی، امام خمینی و دیگران است.
این متن امروزه نه بعنوان حدیث بلکه بعنوان یکی از متون عرفانی مورد توجه اهل عرفان است.
#معرفی_کتاب
زندگینامه استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر با ترجمۀ سرکار خانم اسماء خواجهزاده به زبان فارسی.
«شرحصدر» ترجمه «شهید الاُمة و شاهدُها» اثر شیخ محمدرضا نعمانی است. او تنها کسی بود که در دوران حصر، در خانه شهیدصدر ماند و این فرصت استثنایی سبب شد روایتهایی ویژه را از یکی از مهمترین دورههای زندگانی آن شهید والامقام ثبت کند.
متن عربی این کتابها راسالهاپیش خواندم و حقیقتا متاثر شدم والبته بهره فراوان بردم رضوان الله تعالی علیه.
به دانشجویان و علاقه مندان شهید صدر توصیه می کنم آن را بخوانند. طلاب که باید عربی بدانند و لابد متن اصلی را می خوانند.
@muslims_1
بی قراری
اگر ساحل خموش و صخره آرام
و گر کار صدف چشم انتظاری ست
من و دریا نیاساییم هرگز
قرار کار ما بر بی قراریست!
#شفیعی_کدکنی
سالروز رحلت استاد اساتیدم فقیه متاله حضرت #امام_خمینی تسلیت باد.
@muslims_1
👇👇👇
#مشاوره_درسی
سلام علیکم حاج آقا
ببخشید مزاحم میشم
سوالی داشتم
یک جمله معروف بین طلبه ها وجود داره با این مضمون که"هرکس کفایه الاصول رو خوب بخونه و بفهمه یقینا مجتهد میشه"
میخواستم نظرتون رو در این مورد بفرمایید؟؟
سلام علیکم
خوب فهمیدن یک مطلب تشکیکی است و مراتب دارد. طبیعی است که فهمیدن در سطح ترجمه و درک متن مراد نیست و کسی که در این مرتبه باشد حتما مجتهد نیست.
احتمال مراد درک عمق مطالب و ربط آنها باهم و تحلیل لوازم ادله و تفاوت مبانی است که اگر کسی در این سطح کفایه را بداند حتما مجتهد است.
لکن این مرتبه غالبا در دوره سطح و آموزش متن کفایه به دست نمی آید و باید چندسالی بطور جدی در دروس خارج شرکت فعالانه داشت.