eitaa logo
حدیث آرزومندی
135 دنبال‌کننده
1هزار عکس
25 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث آرزومندی
پنجم: ازافتخارات فقه بازبودن فضای اجتهاد و پویایی علمی است و نباید به جهت رفع مشکل اعلام ماه این فضا
دیشب خدمت برخی اساتید بودم گفتند ظهر مصاحبه ای درباره شورایی شدن افتا بابرخی از مراکز حوزوی داشتند. گفتند مصاحبه کننده به ایشان گفته حدود۳۰۰ صفحه متن مصاحباتش با علمادراین باره است و پروژه ای دارند....بنده هم گفتم چنین مطلبی نوشته ام. استقبال کردند. قدری گفتگو کردیم..‌
چندشب پیش خدمت برخی از اساتید حکمت وعرفانم حضرات آیات آقایان رمضانی و غرویان بودم و بهره فراوان بردم از مباحث کتابشناسی تا خاطراتی از اساتید‌ و دوستان. تا کرونای ملعون و امثاله باز مجالس را تعطیل نکرده انسان باید قدر ایام بداند و تجدید قوا کند! گفته میشود پاییز و شاید زودتر برگردد. خدانکند!
جرعه ج۴ص۴۵۸. این مقتضای انصاف وعدالت است که انسان در حوزه ای که تخصص ندارد وارد نشود. درس بزرگی برای ماست. و برای خیلی ها! ------------ عزیزی گفت استاد فلسفه راقبول ندارند و آن را بحال حوزه مفید نمی دانند عرض کردم خود معظم له تصریح دارند که تحصیلات فلسفی ندارند و شماشایسته است در هرفن از اهلش تحقیق کنید. از هربزرگی در حوزه/حوزه هایی که استاد است بهره ببریم باشد تا رشد کنیم. و تمام الکلام فی محله وهو الجنه انشالله!!
جرعه ای از دریا ۴ ص۵۸۶. اوایل دهه ۸۰ که برای تلمذ به قم آمدم و در محضر استاد تشرف پیدا کردم، روزی در راه منزل این مطلب استاد آشتیانی درباره ایشان را خدمتشان عرض کردم. خیلی خوشحال شدند و گفتند عجب ایشان کجا این را گفته عرض کردم من در کیهان اندیشه خواندم.
سلامت دل این استوری را اواخر ماه مبارک رمضان از صفحه آقای دکتر شفیعی کدکنی برداشتم. مرحوم دکتر زرین کوب چنین تمجید و ستایش زیبایی را برای کسی نوشتند که نه تنها هم دوره اش نبوده بلکه کوچکتر و متاخر از اوست. سلامت قلبشان را تحسین کردم و برایشان در ماه خدا از خود خدا طلب رحمت و مغفرت کردم. ماباید یادبگیریم وباور کنیم که از ستایش بحق دیگران و بیان فضایل آنها چیزی از ماکم نمیشود! که هیچ، سلامت قلب و کمال خودمان را می رسانیم. چرا برخی اینقدر سختشان است از کسی تعریف کنند چرا تشویق ودلگرمی نمی دهند!؟ چراهمش آیه یاس شده اند؟! ندانم! __ چندوقت پیش یکی از علما بمن گلایه کرد که فلان اثرم را بردم خدمت یکی از بزرگان. به هیچ گرفت و حتی نگاه نکرد! گفت بدهید دفتر!! خیلی ناراحت شده بودند که من زحمت این کتاب را کشیده و برای شما هدیه آورده بودم که استادم بودی! این چه اخلاقی است؟! گفت کتاب را ندادم و دیگر هم دیدنشان نرفتم(کتاب هم انصافا چند جلدی و ارزشمند بود.) دلم بحال آن سید بیچاره والبته فاضل و محقق سوخت بدجوری رنجیده بود. ما درحوزه هیچ وظیفه ای مهمتر از خودسازی نداریم و اخلاق که بمیرد مجالی برای فقه هم نخواهد ماند.
جرعه ای از دریا ج۴ ص۶۳۳
حدیث آرزومندی
ه)ترویج و تقویت دیدگاه تبعیض در تقلید. بحثی درکتاب اجتهاد و تقلید هست که آیا می توان در برخی از مسائ
بخش آخر و) آخرین پیشنهادم در این باب که ازهمه ساده تر و ممکن تر است پیشنهاد یک بانک اطلاعات هلال ودفتر مشترک برای مراجع است که در آن هرمرجعی داده های وارد به دفترش را بابقیه به اشتراک بگذارد. در بندهای قبل پیشنهاد تشکیل شورا وخروجی واحدمطرح شد که تاکنون استقبالی از آن نشده است لکن در این بند پیشنهاد ساده تری مطرح می شود. به اشتراک گذاشتن اطلاعات برای هم. توضیح اینکه همانطور که امسال مشاهده کردیم درمیان فقهای هم مبنا هم اختلاف نظر پیش آمد. مثلا آیات مکارم شیرازی و علوی گرگانی باوجود اینکه با آیت الله سیستانی هم مبنا بودند ولی یکشنبه را عید اعلام کردند. یا آیات فیاض و صافی و صانعی باوجود هم مبنایی با وحیدخراسانی و بشیرنجفی، دوشنبه را عید دانستند و این درحالی است که ماه یقینا در مناطق دیگر زمین درهمان شب رویت شده بود. علت این امر چه میتواند باشد؟ با وجود امکانات خوب مجازی و امکان ارسال تصاویر اگر اطلاعات به اشتراک گذارده شود یقینا خروجی نزدیک بهم تری خواهیم داشت. این پیشنهاد چنانکه روشن است اصل مشکل تعدد عید را حل نمی کند لکن تاحدی از تعدد اختلافات کم می کند. ما مراجعان زیادی داشتم که مرجعشان اعلام عید نکرده بود لکن مرجع دیگری که هم مبنا بامرجعشان بود اعلام کرده بود و مومنان مردد بودند که چه کنند؟! طرفه آنکه دفاتر برخی از مراجع که مرجعشان حکم حاکم را دراین مساله اساسا نافذ نمی داند حاکمانه، چنان به نفی و اثبات عید پرداختند که راه مقلدان برای رجوع به دیگری به کل مسدود گشته بود. این درحالی است که مقلد تنها در اصل طریق احراز ماه باید تقلید کند و اثبات و نفی ماه آسمان امری شخصی است و ازهر راه که برایش احراز گشت کافی می باشد. این مباحث البته نکات و ریزنکات فراوانی دارد لکن فعلا به همین مقدار بسنده می شود. وفقنا الله وایاکم بمحمد وآله. ۹۹/۳/۱۷
در مورد انقلاب سال ۱۹۲۰ عراق به زبان فارسی آثار کمی وجود دارد و مجال تحقیق و ترجمه زیاد است.
جهت اطلاع خداوندمرحوم حجة الاسلام دکتر احمدی را رحمت کند. @muslims_1
🔺گروهی از طلاب مشهدی و طرفداران حفظ محیط زیست در اعتراض به پدیده ای که آن را "کوه خواری برای بزرگراه سازی" خوانده اند تجمع کردند. @namehayehawzavi
حدیث آرزومندی
🔺گروهی از طلاب مشهدی و طرفداران حفظ محیط زیست در اعتراض به پدیده ای که آن را "کوه خواری برای بزرگراه
طلاب و محیط زیست، دغدغه ای مبارک صرف نظر از مورد خاصی که در مشهد رخ داده و از درستی و نادرستی آن اطلاع ندارم و طبعا تایید و انتقاد نمیکنم، لکن اصل این حرکت که طلاب عزیز هم دغدغه های محیط زیستی پیدا کنند و نسبت به حفظ و حمایت آن حساس و هشیار شوند خبر خوبی است که امیدوارم به یک رویکرد و حرکت تبدیل و تثبیت شود. دغدغه محیط زیست داشتن، دغدغه حیات و زندگی ما انسانهاست و از اموری است که دین نسبت به آن توجه و اهتمام دارد. این مساله نباید به افراد و اقشار خاصی محدود شود.
تازه منتشر شده است. رضوان الله تعالی علیه
جلد ۳۲ شرح اسفار حضرت آیت الله جوادی آملی منتشر شد. این جلد دومی است که در آن به شرح جلد۸اسفار ومباحث نفس در حکمت صدرایی می پردازد‌. گفتنی است جلد۲۱ تا۳۰ هنوز منتشر نشده ودرحال آماده سازی است. @muslims_1
۲۵۴ ازجمله آثار مرحوم آیت الله آقاسید احمد شبیری زنجانی(۱۳۰۸_۱۳۹۳ق=۱۲۶۹_۱۳۵۲ش) کتاب مستطاب "مستنبطات الاعلام فی شرح مستثنیات الاحکام" است. مشخصات چاپ این کتاب ارزشمند در دو جلد و با تصحیح و تحقیق مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام در اواخر سال ۱۳۹۸ چاپ و اوایل سال۱۳۹۹ با تیراژ ۳۰۰ شماره به بازار نشر آمد. ساختارکتاب همانطور که از نام اثر پیداست کتاب متنی دارد و شرحی: ۱_مستثنیات الاحکام متن کتاب "مستثنیات الاحکام" است که نویسنده دانشمند در ضمن آن به ۶۵۶ حکم دارای استثنا و به تعبیر دقیق تر استثنائاتی که از حکمی کلی وجود دارد اشاره کرده است. در مقدمه تصحیح [جلد اول ص۲۱] تعداد این مسائل ۶۶۷ عدد ذکر شده است و روشن نیست که چرا در متن کتاب۶۵۶ مورد آمده است. آیا به دلیل تکرار و امثال آن برخی را حذف کرده اند؟! توضیح لازم است. متن کتاب که خود اثری مستقل و مختصر و خواندنی است در جلد اول از صفحه۴۱ تا۱۵۷ به صورت دست و دل بازی چاپ شده است. حجم محتوایی آن حدود نیمی از این صفحات است. خواندن تمام آن یک ساعت طول نمی کشد. مطلب جالب اینکه نویسنده این رساله کوچک و دقیق را بهمراه متن دیگری با نام "شرائط الاحکام"_که منتظر چاپ آن هستیم_ شروع و در یک روز تمام کرده است: دوم ربیع الاول سال۱۳۶۵ قمری. متن کتاب در زمان حیات مولف محترم چاپ شده و نویسنده سپس اضافاتی بر آن افزوده اند. چاپ جدید طبیعتا بر اساس آخرین دست نوسته های ایشان است. مطالعه این متن به طلابی که شرح لمعه می خوانند و دانشجویان حقوق مقطع کارشناسی توصیه می شود و چه خوب است که به فارسی ترجمه شود. ۲_مستنبطات الاحکام بخش دوم و اصلی و مفصل کتاب شرح متن پیشین است با نام "مستنبطات الاعلام فی شرح مستثنیات الاحکام" که از صفحه۱۶۱ جلد اول شروع و تا پایان جلد دوم است.... ادامه دارد
بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی دامت برکاته ارتحال برادر گرامی را خدمت جنابعالی و خاندان محترم تسلیت عرض میکنم و از درگاه خدای مهربان برای آن مرحوم طلب مغفرت و برای شما طلب اجر می نمایم. والسلام سیدمحمدمهدی رفیع پورتهرانی ۹۹/۳/۲۳
جرعه ای از دریا ج۴ ص۵۰۷ حاشیه: از مردم شاید تاحدی این امر طبیعی باشد. نتایج این سه رشته به نوعی با زندگی آنها ارتباط دارد و غالبا تجربیات و خرده اطلاعاتی در این امور به گوششان رسیده و البته باید برایشان تخصصی بودن این علوم را توضیح داد واصلاح کرد. لکن مطلب عجیب که درسالهای اخیر بخصوص گسترش پیدا کرده است اینکه برخی حوزویان به خود حق می دهند براحتی_وگاهی با دیدن یک کانال خبری یا روزنامه_ در سیاست نظر بدهند و همچنین برخی از روشنفکران در فقه فتوا میدهند و جرح و تعدیل غیرکارشناسی می کنند. تحصیل کرده ها دیگر چرا؟! شماکه معنای تخصصی بودن را می دانید در هریک از این سه ساحت مقدمات و اطلاعات زیادی لازم است تا انسان بتواند نظر بدهد. @muslims_1
انشاء الله تعالی با رفع بلیه کرونا راه باز و زیارت اهل بیت علیهم السلام روزی شود. سخت مشتاقیم.😞 اللهم ارزقنا زیارة امیرالمؤمنين و زيارة الحسين و اولادهما المعصومین سیما موسی بن جعفر الکاظم علیهم السلام.
گه ملحد و گه دهري و كافر باشد گه دشمن خلق و فتنه پرور باشد بايد بچشد عذاب تنهايي را مردي كه ز عصر خود فراتر باشد.
جلد اول این کتاب در سال۱۴۰۲ زمان حیات حضرت امام ره و جلد دوم آن در سال۱۴۰۹ یعنی سال رحلت امام و درزمان حیات آیات خوئی و گلپایگانی منتشر شده است. آیت الله مکارم شیرازی درچاپ دوم هر دو جلد راباهم در یک چاپ کردند. و بعد از چند سال حواشی خود را بهمراه حواشی آیات عظام خمینی، خوئی و گلپایگانی با متن عروه در دو جلد چاپ کردند که این چاپ اکنون در بازار رایج و مورد استفاده است. ویژگی این حاشیه اشاره اجمالی به دلیل و مستند دیدگاه خود، در بزنگاه های فقهی است. نه فتوای صرف است و نه تعلیقه مفصل. جلد اول فتوایی تر و جلد دوم استدلالی تر است. @muslims_1