سلامت دل
این استوری را اواخر ماه مبارک رمضان از صفحه آقای دکتر شفیعی کدکنی برداشتم.
مرحوم دکتر زرین کوب چنین تمجید و ستایش زیبایی را برای کسی نوشتند که نه تنها هم دوره اش نبوده بلکه کوچکتر و متاخر از اوست. سلامت قلبشان را تحسین کردم و برایشان در ماه خدا از خود خدا طلب رحمت و مغفرت کردم.
ماباید یادبگیریم وباور کنیم که از ستایش بحق دیگران و بیان فضایل آنها چیزی از ماکم نمیشود! که هیچ، سلامت قلب و کمال خودمان را می رسانیم. چرا برخی اینقدر سختشان است از کسی تعریف کنند چرا تشویق ودلگرمی نمی دهند!؟ چراهمش آیه یاس شده اند؟!
ندانم!
__
چندوقت پیش یکی از علما بمن گلایه کرد که فلان اثرم را بردم خدمت یکی از بزرگان. به هیچ گرفت و حتی نگاه نکرد! گفت بدهید دفتر!!
خیلی ناراحت شده بودند که من زحمت این کتاب را کشیده و برای شما هدیه آورده بودم که استادم بودی! این چه اخلاقی است؟! گفت کتاب را ندادم و دیگر هم دیدنشان نرفتم(کتاب هم انصافا چند جلدی و ارزشمند بود.)
دلم بحال آن سید بیچاره والبته فاضل و محقق سوخت بدجوری رنجیده بود.
ما درحوزه هیچ وظیفه ای مهمتر از خودسازی نداریم و اخلاق که بمیرد مجالی برای فقه هم نخواهد ماند.
حدیث آرزومندی
ه)ترویج و تقویت دیدگاه تبعیض در تقلید. بحثی درکتاب اجتهاد و تقلید هست که آیا می توان در برخی از مسائ
بخش آخر
و) آخرین پیشنهادم در این باب که ازهمه ساده تر و ممکن تر است پیشنهاد یک بانک اطلاعات هلال ودفتر مشترک برای مراجع است که در آن هرمرجعی داده های وارد به دفترش را بابقیه به اشتراک بگذارد.
در بندهای قبل پیشنهاد تشکیل شورا وخروجی واحدمطرح شد که تاکنون استقبالی از آن نشده است لکن در این بند پیشنهاد ساده تری مطرح می شود. به اشتراک گذاشتن اطلاعات برای هم.
توضیح اینکه همانطور که امسال مشاهده کردیم درمیان فقهای هم مبنا هم اختلاف نظر پیش آمد.
مثلا آیات مکارم شیرازی و علوی گرگانی باوجود اینکه با آیت الله سیستانی هم مبنا بودند ولی یکشنبه را عید اعلام کردند.
یا آیات فیاض و صافی و صانعی باوجود هم مبنایی با
وحیدخراسانی و بشیرنجفی، دوشنبه را عید دانستند و این درحالی است که ماه یقینا در مناطق دیگر زمین درهمان شب رویت شده بود.
علت این امر چه میتواند باشد؟ با وجود امکانات خوب مجازی و امکان ارسال تصاویر اگر اطلاعات به اشتراک گذارده شود یقینا خروجی نزدیک بهم تری خواهیم داشت.
این پیشنهاد چنانکه روشن است اصل مشکل تعدد عید را حل نمی کند لکن تاحدی از تعدد اختلافات کم می کند.
ما مراجعان زیادی داشتم که مرجعشان اعلام عید نکرده بود لکن مرجع دیگری که هم مبنا بامرجعشان بود اعلام کرده بود و مومنان مردد بودند که چه کنند؟!
طرفه آنکه دفاتر برخی از مراجع که مرجعشان حکم حاکم را دراین مساله اساسا نافذ نمی داند حاکمانه، چنان به نفی و اثبات عید پرداختند که راه مقلدان برای رجوع به دیگری به کل مسدود گشته بود. این درحالی است که مقلد تنها در اصل طریق احراز ماه باید تقلید کند و اثبات و نفی ماه آسمان امری شخصی است و ازهر راه که برایش احراز گشت کافی می باشد.
این مباحث البته نکات و ریزنکات فراوانی دارد لکن فعلا به همین مقدار بسنده می شود.
وفقنا الله وایاکم بمحمد وآله.
۹۹/۳/۱۷
🔺گروهی از طلاب مشهدی و طرفداران حفظ محیط زیست در اعتراض به پدیده ای که آن را "کوه خواری برای بزرگراه سازی" خوانده اند تجمع کردند.
@namehayehawzavi
حدیث آرزومندی
🔺گروهی از طلاب مشهدی و طرفداران حفظ محیط زیست در اعتراض به پدیده ای که آن را "کوه خواری برای بزرگراه
طلاب و محیط زیست،
دغدغه ای مبارک
صرف نظر از مورد خاصی که در مشهد رخ داده و از درستی و نادرستی آن اطلاع ندارم و طبعا تایید و انتقاد نمیکنم، لکن
اصل این حرکت که طلاب عزیز هم دغدغه های محیط زیستی پیدا کنند و نسبت به حفظ و حمایت آن حساس و هشیار شوند خبر خوبی است که امیدوارم به یک رویکرد و حرکت تبدیل و تثبیت شود.
دغدغه محیط زیست داشتن، دغدغه حیات و زندگی ما انسانهاست و از اموری است که دین نسبت به آن توجه و اهتمام دارد. این مساله
نباید به افراد و اقشار خاصی محدود شود.
#فقه_محیط_زیست
#فقه_البیئة
#معرفی_کتاب
جلد ۳۲ شرح اسفار حضرت آیت الله جوادی آملی منتشر شد.
این جلد دومی است که در آن به شرح جلد۸اسفار ومباحث نفس در حکمت صدرایی می پردازد.
گفتنی است جلد۲۱ تا۳۰ هنوز منتشر نشده ودرحال آماده سازی است.
@muslims_1
#یادداشت_فقهی_حقوقی ۲۵۴
#کتابشناسی_فقه_معاصر
#مستنبطات_الاعلام
ازجمله آثار مرحوم آیت الله آقاسید احمد شبیری زنجانی(۱۳۰۸_۱۳۹۳ق=۱۲۶۹_۱۳۵۲ش)
کتاب مستطاب "مستنبطات الاعلام فی شرح مستثنیات الاحکام" است.
مشخصات چاپ
این کتاب ارزشمند در دو جلد و با تصحیح و تحقیق مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
در اواخر سال ۱۳۹۸ چاپ و اوایل سال۱۳۹۹ با تیراژ ۳۰۰ شماره به بازار نشر آمد.
ساختارکتاب
همانطور که از نام اثر پیداست کتاب متنی دارد و شرحی:
۱_مستثنیات الاحکام
متن کتاب "مستثنیات الاحکام" است که نویسنده دانشمند در ضمن آن به ۶۵۶ حکم دارای استثنا و به تعبیر دقیق تر استثنائاتی که از حکمی کلی وجود دارد اشاره کرده است.
در مقدمه تصحیح [جلد اول ص۲۱]
تعداد این مسائل ۶۶۷ عدد ذکر شده است و روشن نیست که چرا در متن کتاب۶۵۶ مورد آمده است. آیا به دلیل تکرار و امثال آن برخی را حذف کرده اند؟! توضیح لازم است.
متن کتاب که خود اثری مستقل و مختصر و خواندنی است در جلد اول از صفحه۴۱ تا۱۵۷ به صورت دست و دل بازی چاپ شده است.
حجم محتوایی آن حدود نیمی از این صفحات است. خواندن تمام آن یک ساعت طول نمی کشد.
مطلب جالب اینکه نویسنده این رساله کوچک و دقیق را بهمراه متن دیگری با نام "شرائط الاحکام"_که منتظر چاپ آن هستیم_ شروع و در یک روز تمام کرده است:
دوم ربیع الاول سال۱۳۶۵ قمری.
متن کتاب در زمان حیات مولف محترم چاپ شده و نویسنده سپس اضافاتی بر آن افزوده اند.
چاپ جدید طبیعتا بر اساس آخرین دست نوسته های ایشان است.
مطالعه این متن به طلابی که شرح لمعه می خوانند و دانشجویان حقوق مقطع کارشناسی توصیه می شود و چه خوب است که به فارسی ترجمه شود.
۲_مستنبطات الاحکام
بخش دوم و اصلی و مفصل کتاب شرح متن پیشین است با نام "مستنبطات الاعلام فی شرح مستثنیات الاحکام" که از صفحه۱۶۱ جلد اول شروع و تا پایان جلد دوم است....
ادامه دارد
#تسلیت
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی دامت برکاته
ارتحال برادر گرامی را خدمت جنابعالی و خاندان محترم تسلیت عرض میکنم و از درگاه خدای مهربان
برای آن مرحوم طلب مغفرت و برای شما طلب اجر می نمایم.
والسلام
سیدمحمدمهدی رفیع پورتهرانی
۹۹/۳/۲۳
جرعه ای از دریا ج۴ ص۵۰۷
حاشیه: از مردم شاید تاحدی این امر طبیعی باشد. نتایج این سه رشته به نوعی با زندگی آنها ارتباط دارد و غالبا تجربیات و خرده اطلاعاتی در این امور به گوششان رسیده و البته باید برایشان تخصصی بودن این علوم را توضیح داد واصلاح کرد.
لکن مطلب عجیب که درسالهای اخیر بخصوص گسترش پیدا کرده است اینکه برخی حوزویان به خود حق می دهند براحتی_وگاهی با دیدن یک کانال خبری یا روزنامه_ در سیاست نظر بدهند و همچنین برخی از روشنفکران در فقه فتوا میدهند و جرح و تعدیل غیرکارشناسی می کنند.
تحصیل کرده ها دیگر چرا؟! شماکه معنای تخصصی بودن را می دانید
در هریک از این سه ساحت مقدمات و اطلاعات زیادی لازم است تا انسان بتواند نظر بدهد.
@muslims_1
انشاء الله تعالی با رفع بلیه کرونا راه باز و زیارت اهل بیت علیهم السلام روزی شود.
سخت مشتاقیم.😞
اللهم ارزقنا زیارة امیرالمؤمنين و زيارة الحسين و اولادهما المعصومین سیما موسی بن جعفر الکاظم علیهم السلام.
#زیارت
گه ملحد و گه دهري و كافر باشد
گه دشمن خلق و فتنه پرور باشد
بايد بچشد عذاب تنهايي را
مردي كه ز عصر خود فراتر باشد.
#شفیعی_کدکنی
#کتابشناسی
جلد اول این کتاب در سال۱۴۰۲ زمان حیات حضرت امام ره و جلد دوم آن در سال۱۴۰۹ یعنی سال رحلت امام و درزمان حیات آیات خوئی و گلپایگانی منتشر شده است.
آیت الله مکارم شیرازی درچاپ دوم هر دو جلد راباهم در یک چاپ کردند. و بعد از چند سال حواشی خود را بهمراه حواشی آیات عظام خمینی، خوئی و گلپایگانی با متن عروه در دو جلد چاپ کردند که این چاپ اکنون در بازار رایج و مورد استفاده است.
ویژگی این حاشیه اشاره اجمالی به دلیل و مستند دیدگاه خود، در بزنگاه های فقهی است. نه فتوای صرف است و نه تعلیقه مفصل. جلد اول فتوایی تر و جلد دوم استدلالی تر است.
#تاریخ_فقه_معاصر
@muslims_1
«خدایادتون باشه»
امروز عزیزی با ارسال عکسی پیام داده بودند که برمزار مرحوم علامه شوشتری به یاد بنده بودند . خوشحال شدم واقعا و یاد برخی از اساتید مرحومم افتادم که هروقت بهشون می گفتیم آقا جون! فلان جا یادتون بودیم در مقام تشکر یک جمله استاندارد داشتند: کوتاه و گویا! با آرامش می فرمودند «خدا یادتون باشد! »
اولش مخاطب کمی فکر می کرد که این چه حرفی است اما کم کم متوجه می شد که
اقتباس از آیه کریمه فاذکرونی اذکرکم است! حالا یادکردن خدا چیست و چگونه هست بحثش در تفاسیر باید دنبال شود و اینجا جایش نیست اما اینکه چطور باشیم و چطور شاگردان و دوستان را تربیت کنیم و جهت بدهیم که خدا را از آسمان به زمین بیاورند و باهاش زندگی کنند و یادش باشند و در زندگی بهش اعتماد داشته باشند، هنری است که جز از اساتید هنرمند و ظریف بر نمیآید.
بنده که از ادای حقوق شان ناتوانم
خدایادشان کناد!
۹۹/۳/۲۶
🔴 📣 اطلاعیه مهم :
📅 زمان ثبت نام تا 18 تیر ماه 1399 تمدید گردید.
⏱ کیفیت و زمان آزمون به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
🔰 موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
🔸 تحت اشراف مقام معظم رهبری مدظله العالی 🔸
✅ پذیرش سال تحصیلی 1400-1399
💠 1. مقطع خارج تخصصی
🔹 فقه اقتصاد
🔹 فقه جزا
🔹 فقه سیاسی
🔹 فقه خانواده
🔹 فقه تربیت
🔹 فقه قضاء
🔹 فقه معاملات
💠 2. مقطع خارج عمومی (برای سالهای اول، دوم خارج)
💠 3. مقطع تمهیدی (پایه9و10)
🔴 اطلاعات بیشتر و ثبت نام
http://www.mfos.ir
⬇️ دانلود فایل PDF دفترچه راهنمای پذیرش
🆔 @mfos_ir
🌐 www.mfos.ir
☎️ 02532401545
🔸تو با این کار، مرا تا پایان عمر مرید خودت کردی!🔸
به مناسبت درگذشت محمد علی کشاورز
🔹 عید نوروز سال 1386 بود. محمد علی کشاورز، بازیگر پیشکسوت و نام آشنای سینمای ایران به شیراز آمده بود. از طریق فرزند خواهرش که ساکن شیراز بود، آشنایی با ایشان پیدا کرده بودم به حدی که به اسم کوچک صدایم میکرد و هر از گاهی احوالی میگرفت. این بار تماس گرفت و گفت در این سفر که شیرازم پدر شما را در ایام کریسمس در شبکه یک در کلیسا دیده بودم و این حرکت را خیلی پسندیدم، میخواهم ولو کوتاه ایشان را زیارت کنم. با پدر مطرح کردم. استقبال کردند و بنا شد بعد از ظهر در یکی از پروژههای اطراف شیراز همدیگر را ببینند.
🔹 دیدار، به غایت در صمیمت گذشت. پدر میوه را پوست میکند و با دست خود به دهان کشاورز میگذاشت. کشاورز خاطرات شیرین بازیگریاش را میگفت: مثلاً میگفت در سریال هزار دستان در صحنهای که باید با گیوه به دهان مشایخی میزد، آنچنان محکم زده که دندان جلویش لق میشود و چند روزی با او قهر میکند! یا در صحنهای دیگر، ده دست کله پاچه میخورد تا صحنه همانجور که علی حاتمی میخواست در بیاید.
🔹 در خلال خاطرات، سؤالی هم محمد علی کشاورز از پدر پرسید که مدتی است خواب به چشمم نمیآید. هرچه تلاش میکنم در شبانه روز یکی دو ساعت بیشتر خوابم نمیبرد. پدر گفتند از اضطراب است. شما حال دانش آموزی را دارید که فردا امتحان دارد، اما درس نخوانده و ترس معلم را دارد، اما از ترس این معلم باید به خود او پناه برد تا آرام شد. هیچ کس جز او نمیتواند این اضطراب را درمان کند.
🔹 بعد از بیان خاطرات، پدر پیشنهاد کرد در همین نزدیک کارخانهای هست که کارگرانش مشغول کارند، برویم و سری به آنها بزنیم. شما را ببینند خوشحال میشوند. قوت قلبی برای ایشان است.
رفتیم بسمت کارخانه. نزدیک کارخانه آقای کشاورز با حجب و حیای خاصی و سر پایین رو به ابوی کردند و گفتند: «این کارگرها وقتی مرا ببینند، چون ایام نوروز است توقع عیدی دارند و من هم چیزی همراه ندارم»
پدر لبخند شیرینی زد، بعد یک دسته اسکناس صد تومانی خشک به آقای کشاورز دادند و گفتند: «این هم تحویل شما»
وارد کارخانه شدیم. کارگرها که محمد علی کشاورز را شناخته بودند، همه گِردش حلقه زدند. کشاورز هم به یادگار و هم به عنوان عیدی، اسکناسهای صد تومانی را امضا میکرد و به ایشان میداد. شور و شعف خاصی بین کارگرها حاکم شد. پدر هم به دقت برخورد پدرانۀ کشاورز با کارگرها را زیر نظر گرفته بود که چگونه به ایشان محبت میکند.
🔹 در وقت برگشتن، در ماشین آقای کشاورز که حدود یک سوم اسکناسها را اضافه آورده بود، آنها را دو دستی به ابوی تعارف کرد. ابوی اسکناسها را گرفت و در جیب پیراهن کشاورز فرو کرد. بعد گفت: حضور شما بین کارگرها خیلی تأثیر گذار بود. بعد بی مقدمه دست کشاورز را بوسید!
🔹 یکّه خوردم. صحنه به حدی عجیب بود که تمام موی تنم سیخ شد و وجودم مور مور شد و البته در ماشین به غیر من احدی نبود. کشاورز که منقلب شده بود، دو دستی دست پدر را گرفت و با اصرار در برابر تقلای پدر که دستش را داشت میکشید دست ایشان را بوسید و گفت: تو مرا تا پایان عمر مرید خودت کردی.
🔹 تا سالها بعد که هنوز هوش و حواسی برایش باقی مانده بود به من تماس میگرفت و میگفت: «به پدر بگو یکی از مَرَده (جمع مرید به فتح میم و راء) سلام میرساند»
📝#خاطره دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر: 👈 @dralihaeri
@haerishirazi