eitaa logo
حدیث آرزومندی
132 دنبال‌کننده
1هزار عکس
25 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاع رسانی ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام هادی علیه السلام به اطلاع همه دوستان می رسانم که باتوجه به توصیه های اطبای محترم کلیه دروس حوزوی و دانشگاهی و متفرقه اینجانب تا بعد از تعطیلات نوروزی تعطیل و به صورت مجازی ارائه خواهد شد. ان شا الله تعالی. التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم دوست گرامی جناب آقای سید محمود خسرو شاهی سلام علیکم بما صبرتم ارتحال پدر بزرگوار نویسنده و محقق بزرگ حضرت حجة الاسلام و المسلمین استاد آقای سید هادی خسرو شاهی رابه شما و خانواده محترم آن فقید سعید تسلیت عرض نموده برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی و برای شما و بازماندگان محترم صبر و اجر الهی را خواهانم. سیدمحمدمهدی رفیع پور. قم_۹۸/۱۲/۹
۲۴۳ همانطور که پزشکان و مهندسان و اساتید علوم انسانی در تشخیص و تعیین حکم شرعی (مثل حلیت یا حرمت گوشت خرگوش)تابع و مقلد فقها هستند، فقها هم باید در تشخیص موضوعات تخصصی و فنی تابع و مقلد اهل فن باشند. بنابراین مخالفت با تشخیص پزشکان در حوزه سلامت و بهداشت بی وجه است. مخالفت با تشخیص اهل خبره در هردو حوزه(حکم/موضوعات تخصصی) نشانه کم سوادی یا تعصب و امثال آنها است و ناپسند. هرکس در حوزه مطالعات و تخصص خودش باید اظهار نظر کند و در حوزه هایی که متخصص نیست باید تابع و مقلد باشد. در موضوعات خارجی یا کاملا عرفی هم چه فقها و چه پزشکان و مهندسان و چه اساتید علوم انسانی باید به تشخیص خود از واقعیت یا عرف عام مراجعه کنند و دیدگاه هیچ کدام برای هم و برای عموم مردم حجیت ندارد. شرح و بسط بیشتر این مساله در کتاب اجتهاد و تقلید_مانند شروح عروه ذیل مساله۶۷ کتاب اجتهاد و تقلید(مثلا محقق خوئی، التنقیح ۱ص۳۴۸)_مطرح و مبرهن شده است و البته اخیرا و در مقالاتی نظرات جدیدتری هم مطرح شده که مورد قبولم نیست و نشان از قلت تامل در کلمات بزرگان فقه و یا جهت گیری های خاص غیر علمی دارد.. ۹۸/۱۲/۹ @muslims_1
نمونه ای از اجازات مرحوم استاد سیدهادی که طبق سنت خوب سلف در میان حوزویان اصیل کمابیش همچنان مرسوم است.. @muslims_1
ejazat3.pdf
2.73M
فایل کتاب اجازات مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی 👆
🔸 فقها و چالش‌های مرتبط با صدور فتوا [به‌مناسبت سالگرد وفات فقیه عالی‌مقام آیت‌الله سید محسن امین عامِلی، مؤلف «اعیان الشیعة» (متوفای 4رجب1371ق)] توده‌های جوامع گاه بر صدور فتوای فقها اثرگذاری مثبت داشته‌اند و گاه نیز میان آنها و فقهای عظام، چالش‌هایی بروز کرده و رخدادهای تلخی رقم خورده است. اما آنچه اهمیت دارد این است که یک فقیه نباید مرعوب مخالفت‌ها و ارعاب‌های مقطعی افراد و گروه‌ها شده و حقیقت را کتمان کند. بلکه فقیه آنچه را که طبق ضوابط استنباط به آن رسیده است، فارغ از عناوین ثانویه‌ی موهوم، مبنای رأی و عمل خویش قرار می‌دهد. ▫️در همین‌باره آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی با اشاره به فتوای مرحوم سید محسن امین، در سال 1343 قمری (1925 میلادی) علیه قمه‌زنی، گفته‌اند: «عجیب است مرحوم سید محسن امین، مدّتی مورد لعن برخی از شیعیان قرار گرفته بود و در برنامه‌های ایام عاشورا در کربلا و جاهای دیگر، دسته‌جات شیعیان از او تبرّی می‌کردند و می‌گفتند: «آه من العاملی فتواه..» علت لعن، نهی او از قمه‌زنی بود. ایشان در شام گرفتار فرانسوی‌ها شده بود. آنها [پس از جنگ جهانی اول] سوریه و لبنان را اشغال کرده بودند و این قمه زدن در نظر آنها خیلی اسلام را موهون نشان می‌داد. عراقی‌ها نمی‌توانستند فرض کنند که شرایط آسید محسن با شرایط آنها فرق می‌کند. اگر ایشان در عراق بود، این کار را نمی‌کرد. آنها هم اگر در آنجا بودند، قمه زدن را ترویج نمی‌کردند». آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی سپس به بازتاب فتوای سید محسن امین در نجف اشاره کرده و گفته‌اند: «در آن موقع آقایان علمای نجف نه تنها از فتوای ایشان حمایت نکردند، بلکه مخالفت کردند. تنها کسی که مخالفت نکرد، آقا سید ابوالحسن اصفهانی بود. از آقای فخّام شنیدم که در اثر همان عدم مخالفت، اهالی بصره از تقلید آسید ابوالحسن به آقای نایینی عدول کرده بودند. شنیدم آسید محسن امین آن روز در دسته‌جات مورد لعن و طعن و تبرّی بود، اما مدّتی که می‌گذرد، جوّ عوض می‌شود و با استقبال خیلی مهمی وارد عراق می‌شود. این چیزها موسمی است. ▫️وقتی آقای [سید ابوالقاسم] کاشانی [از تبعید بیروت به ایران] آمد، از او چه استقبال عجیب و غریبی شده بود، ولی اواخر عمرش وقتی برای مجلس عقد اخوی ما حاج‌آقا جعفر به منزل حاج میرزا عبدالعلی تهرانی (که حاج‌آقا جعفر دامادش شده بود) آمد، اغلب اشخاص به احترام ایشان بلند نشدند. خیلی با بی‌اعتنایی خاصی با او برخورد کردند که من دلم سوخت و برخاستم و ایشان را بدرقه کردم. با آن جلالتش حتّی صاحبخانه و امثال اینها اعتنای درستی نکردند. حاج‌آقای والد ما بلند شد و جایش را به او داد و إلّا اشخاص دیگر اعتنایی نمی‌کردند. این موضوع پس از جریان مصدّق و اواخر عمر ایشان بود». https://t.me/ShobeiryZanjani
حدیث آرزومندی
🔸 فقها و چالش‌های مرتبط با صدور فتوا [به‌مناسبت سالگرد وفات فقیه عالی‌مقام آیت‌الله سید محسن امین
حاشیه: شبیه این تبدل فضا در جریان فتوای شجاعانه مرحوم آیت الله العظمی حکیم درباره طهارت اهل کتاب هم بوده که در زمان صدورش سبب فضاسازی مفصل علیه معظم له شد_حتی بسند معتبر شنیدم در نجف علیه ایشان تظاهرات کردند و شبنامه منتشر شد_ لکن بعدا اوضاع بهتر شد و اکنون باافتخار از آن یاد می شود و نظر رایج فقهای معاصر شده است... @muslims_1
جهت اطلاع نرم افزار مجموعه آثار حضرت آیت الله محمد ابراهیم جناتی توسط مرکز نور منتشر و بزودی عرضه می شود. @muslims_1
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجةالاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔹درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سیدهادی خسروشاهی رحمةالله‌علیه را به خاندان محترم و بازماندگان و ارادتمندان و علاقمندان به آثار قلمی ایشان تسلیت عرض میکنم. 🔹ایشان عنصری خستگی‌ناپذیر در تبلیغ معارف اسلامی به‌وسیله‌ی نگارش مقالات و ترجمه‌ها و کتابهای متعدد در مدت ۶۰ سال از زندگی خویش بودند و انگیزه و همتی کم‌نظیر در تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد مسلمین به کار می‌بردند. 🔹تلاشهای دیپلماسی در دوران جمهوری اسلامی در واتیکان و قاهره نیز بخش دیگری از مجاهدت این رفیق دیرین این‌جانب بود. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و حشر با اجداد طاهرین را برای ایشان مسألت می‌کنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۰ اسفند۱۳۹۸ @Farsna
مجموعه مقالات تاریخی.pdf
7.16M
مجموعه مقالات تاریخی، سیاسی و فرهنگی سیدهادی خسروشاهی امیرقربانی کانال علوم سیاسی @politickaraj
۲۴۴ (۲) بنظر می رسد بستن مساجد و مشاهد مشرفه دارای احکام ذیل باشد: ۱) گاهی حرام است: مانند زمانیکه جنبه اهانت و استخفاف داشته باشد یا به قصد ممانعت از عبادت و زیارت مردم باشد چراکه "صد از سبیل الله" است بلکه هرگونه تعطیلی مساجد به جهت ممانعت از ذکر الهی یا تخریب و تعطیلی آنها به دلیل آیه شریفه "و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر اسمه و سعی فی خرابها" [بقره۱۱۴]حرام است. و یلحق بها المشاهد المشرفة في وجه قوي. ۲)گاهی مستحب است: مانند مواردی که به جهت تعمیر غیر ضروری یا نظافت "موقتا" بسته می شود(اگر تزاحمی نباشد) فتامل! ۳) گاهی هم واجب است: مانند مواردی که به جهت امنیتی یا رعایت جهات بهداشتی ضروری_مانند مواردی که خطرجانی برای عبادت کنندگان و زائران وجود دارد_ یا تعمیر ضروری "موقتا" بسته می شود. نکته: ۱_ تشخیص موضوع_که تهدید امنیتی یا ضرورت بهداشتی یا پایداری ساختمان هست یا نیست_ با متخصصان و تشخیص حکم با فقهاست. ۲_برای مکروه و مباح فرض روشنی عجالتا به ذهنم نرسید و اگر برسد اضافه می کنم. از نظرات فضلا بهره می برم.🙏💐 ۹۸/۱۲/۱۰ @muslims_1
امام رضا عليه السلام می‌فرمایند: 🔸أجَلُّ الخَلائقِ و أكرَمُها اصطِناعُ المَعروفِ، و إغاثةُ المَلهوفِ، و تَحقيقُ أمَلِ الآمِلِ، و تَصديقُ مَخيلةِ الرّاجي، وَ الاِستِكثارُ مِنَ الأَصدِقاءِ فِي الحَياةِ؛ 🔸بزرگ‏ترين و گرامی‏ ترين صفت‏ها، نيكی كردن به ديگران و فريادرسی غم‏ديدگان و تحقّق بخشيدن به آرزوی آرزومندان و اميد اميدواران و افزون ساختن دوستان در زندگی است. 🔸بحار الانوار ج 78 ص 355