هدایت شده از استاد یزدانپناه
11.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلید آسمانها و زمین
💬 داستان کفشفروشی که به رزاقبودن خدا باور داشت.
🏷 گوشهای از جلسه چهاردهم درس سلوک اجتماعی
#جلسه۱۴
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
افلاك.mp3
2.55M
🏷افلاک در فلسفه اسلامی
💡آیا نظریه افلاک با توجه به نظریات فیزیکی جدید باطل شده است؟
❓گذر زمان در محیط افلاک نسبت به داخل آن چگونه است؟
برگرفته از درس اسفار #استاد_امینی_نژاد
#نکته_فلسفی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafaha
تضاد انقلاب اسلامی با صفات رذیله.mp3
3.97M
🌀 انقلاب اسلامی از هیچ رذیله ای کوتاه نمی آید...
#استاد_امینی_نژاد
🎙 بخشی از جلسه پنجاه و سوم درس «مبانی و اصول حکمت عملی»
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🔹صدور انقلاب یعنی باید ذات خودش را در همه شئون بشری منتشر کند
🔸انقلاب اسلامی ذاتاً با علوم انسانی غربی آشتی نمی پذیرند
🔹مغز انقلاب اسلامی با ساختار نظام سلطه هماهنگ نمی شود
🔸عزلت در عرفان، عقب نشینی نیست
#امتداد_فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_عملی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
jalase_27(1).mp3
9.9M
🎙بشنویم:
شرحی مختصر از زیارت رجبیه
(برگرفته از جلسات لغت موران)
#استاد_یزدان_پناه
#ماه_رجب
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جامعه عقلانی
🔹 #جامعه_عقلانی، دو عنصر محوری دارد:
ـ یکی مسئله «تعلیم» است
ـ و یکی هم مسئله «تعلیل».
🔹 کار #حوزه_و_دانشگاه و مراکز فرهنگی، همین دو عنصر است که انسان، اوّل احکام الهی، معارف الهی، بود و نبود جهان را از نظر تکوین و باید و نباید را از لحاظ تشریع می فهمد، بعد وقتی کامل شد و رشد علمی و بلوغ علمی پیدا کرد، این #تعلیم_ها_را_تعلیلی_می_کند؛
یعنی علت آنها را هم می فهمد.
🔹 بنابراین اول #تعلیم است بعد #تعلیل، چه در حوزه و چه در دانشگاه؛ اما توده مردم که تفکر علمی ندارند، به جای «تعلیم»، «تبلیغ» را به خورد آنها می دهند و به جای «تعلیل»، «تکرار» را به خورد آنها می دهند.
🔹 اگر غذایی را، لباسی را، کفشی را یا یک شخص یا شخصیتی را بخواهند بالا ببرند یا پایین بیاورند، اول #تبلیغ می کنند، بعد ده بار بیست بار سی بار #تکرار می کنند، مردم باور می کنند.
👈 انبیا آمدند گفتند که تبلیغ، کار تعلیم را نمی کند و تکرار، کار تعلیل را نمی کند؛ الّا و لابد #باید_عالم_بشوید و اگر رشد کردید، علت را هم می فهمید. در این صورت است که جامعه می شود #جامعه_عقلانی.
اصرار انبیا این است که سَفیهانه زندگی نکنید.
📚 سوره مبارکه زخرف جلسه 10
تاریخ: 1394/10/14
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جامعه_عقلانی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🏷نکته اخلاقی
🔹سرمایه کل عمر
ماه رجب نزدیک است و نوعاً آقایان تأکید دارند روی ماه رجب و میفرمایند که برای ماه رجب که ماهِ ولایت است، یک سری شهوداتِ مخصوصِ به خود برای سالکانِ راه پیش می آید؛ تعبیر میکنند به "شهودِ خاصِّ رجبی". اینجوری هست. واقعیتش اصلاً زمانها و مکانهای خاصّ تأثیرِ خودشان را دارند. شما ماه مبارک رمضان را چه جوری می بینید؟ شب قدر را چه طور می یابید؟ میبینید که اصلاً آن ظرفِ زمانی تأثیرِ خاص خودش را دارد. تمام سال را جمع کنید شب قدر نمیشود. از هزار ماه برتر است،... نفسِ زمان مؤثر است. عملاً شما گاهی میبینید اوّلِ صبح اثر دارد. یا میبینید موقعِ سحر اَثر دارد. این که میگویند هنگامِ اذان صبح که میشود ملائکه شب و ملائکه روز در رفت و آمدند که ملائکه شب میخواهند بروند به بالا و ملائکه روز میخواهند بیایند پایین؛ یعنی رفت و آمد ملائکه در آدم تأثیر معنوی دارد، که آدم وقتی در ظرف قرار میگیرد اثر می گذارد؛ این یک واقعیتی است؛ همینطور ماه مبارک رجب، که انصافاً ماه ریزش رحمت است، شهودات خاص رجبی هم حق است.
در همین کتاب استاد حسنزاده، آخرش نوشته است: «شهودات خاصّ رجبی و خودِ من هم این شهودات خاص را داشتهام» ؛ این هست؛ خیلی از بزرگان و آقایان را دیدم که این حرف را دارند که در ماه رجب یک شهوداتِ خاصّی به آدم داده می شود، که نوعاً صدای اینها بلند است که «أین الرجبیون؟» رجبیون کجا هستند؟ الان وقت ماه رجب است. بالاخره از همین الان آدم باید خودش را آماده کند. ماهِ رجب، ماهِ شعبان، ماه مبارک رمضان، انصافاً اصلش این ماههاست که آدم باید[کار خود را] درست کند. این ماهها سرمایهی کلِّ سال بلکه سرمایه کلِّ عمر آدم است.
#استاد_یزدان_پناه
#ماه_رجب
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🏷چرایی تقسیم حکمت به نظری و عملی
از منظر آیت الله جوادی حفظه الله
🔹بخش اول
اينكه ما ميگوييم حكمت دو قسم است: حكمت نظري و حكمت عملي، اين آغاز راه است. چرا اين تقسيم را ميكنيم كه دانش يا نظري است يا عملي، حكمت يا نظري است يا عملي؟ براي اينكه معلوم يا نظري است يا عملي، اين هم ميانه راه است. چرا معلوم يا نظري است يا عملي؟ براي اينكه «الموجود اما حقيقيٌ و اما اعتباري» اين پايان راه است.«الموجود اما حقيقيٌ و اما اعتباري» اين موجود وقتي به فضاي ذهن آمد ميشود معلوم يا حقيقي يا اعتباری و دانش او هم ميشود يا حكمت نظري يا حكمت عملي؛ اين يك بحث. بحث ديگر اين است كه اينكه ميگوييم موجود يا حقيقي يا اعتباري است، اين يك «إمّا» ترديديه نيست، يك «إمّا» جزمي است. ما يك «إمّا» ترديدي داريم كه آن مسئله نيست شك است، شبَحي را كه انسان از دور ميبيند ميگويد يا زيد يا عمرو است، اينكه مسئله نيست؛ زيرا تصديق در او نشد. يك «إمّا» عالمانه عاقلانه عزمي داريم، نه شكي، مثل «العدد اما زوجٌ و اما فرد». اين «إمّا» با آن «إما زيدٌ و اما عمرو» فرق ميكند، آن «إمّا» شكي است كه مسئله نيست؛ ولی اين «إمّا»، يعني من ميدانم كه غير از اين نيست، «إمّا» عزمي است، نه «إمّا» شكي. اگر گفتيم «العدد اما زوجٌ و اما فردٌ»؛ آنگاه بايد پاسخ بدهيم كه اين «إمّا» سه قسم است: يا انفصال حقيقي است يا در منع جمع است يا در منع خُلو؛ آن يك بحث درون گروهي است، و گرنه «إمّا» علمي است. اگر گفتيم «الموجود اما حقيقيٌ و اما اعتباري»، ميشود مسئله، اگر مسئله شد فوراً بايد جواب بدهي که اين مسئله در كدام علم است؟
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🏷چرایی تقسیم حکمت به نظری و عملی
از منظر آیت الله جوادی حفظه الله
🔹بخش دوم
... تنها فني كه اين مسئله را در خود جا ميدهد فلسفه است؛ زيرا فلسفه كه جهانبيني است و درباه هستي بحث ميكند، هستي مراتبي دارد، مرتبه ضعيفه آن موجود اعتباري است، موجود اعتباري معدوم نيست، مخصوصاً موجود اعتباري در فضاي دين كه هم مسبوق به تكوين و هم ملحوق به تكوين است. فقه، اخلاق و حقوق ما با همين قوانين و «بايد و نبايد» همراه است. اين «بايد و نبايد» را از «بود و نبود» واقعي ميگيريم؛ يك؛ پايان آن هم بهشت و جهنم است كه «بود و نبود» واقعي است، دو؛ اين اعتباراتي كه محفوف به دو تكوين است سهم صحيحي از واقعيت دارد و يك اعتبار نيش غولی و انياب اغوالی نيست، اين اعتبار مرتبه ضعيفهاي از وجود است كه هم از مصالح و مفاسد قبلی استمداد ميكند، هم به ثواب و عقاب تكويني بعدي ختم ميشود. چيزي كه محفوف به دو تكوين است نميتواند هيچ سهمي از تكوين نداشته باشد. اگر موجود اعتباري را در مقابل تكوين قرار ميدهند، اين براساس قياس است وگرنه خودش يك موجود تكويني است؛ مثل اينكه يكي از تقسيمات فلسفه اين است که موجود: يا ذهني يا خارجي است. فلسفه درباره حقايق وجودات خارجي بحث ميكند، موجود ذهني چه سهمي در مسائل فلسفي دارد، اين ذهني بودن به قياس نسبت و خارجي ذهني است، وگرنه سهمي از وجود خارجي است، موجود خارجي «بالمعني الاعم» يا در ذهن است يا در خارج؛ ذهن در مقابل خارج است، نه آن خارج مطلق.
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🏷چرایی تقسیم حکمت به نظری و عملی
از منظر آیت الله جوادی حفظه الله
🔹بخش سوم
... بنابراين ما اعتباري كه در مقابل تكوين باشد «بالمعني المطلق» نداريم، نشانه آن اين است كه تمام كارهايي كه در جهان بشريت انجام ميگيرد، به استناد همين قوانين اعتباري است كسي كه «بيده الاعتبار»، اگر گفت فلان روز تعطيل است، كل كارها ميخوابد؛ فلان روز تعطيل نيست، كل كارها راه ميافتد. اين كارها و وجودات تكويني به استناد فرمان است، درست است اين فرمان نسبت به وجود عيني ذياثر اعتباري است، لكن به همان دو جهتي كه بيان شد سهمي از تكوين دارد.
پس «الموجود اما حقيقيٌ و اما اعتباري»، خود اين جزء مسائل فلسفه است؛ منتها سيدنا الاستاد علامه طباطبايي(رضوان الله تعالي عليه) مسئله علم را به فلسفه آوردند؛ ولي فرصتي نكردند كه اين تقسيم را به فلسفه راه بدهند. در مسئله علم فرمودند: «العلم اما حقيقيٌ و اما اعتباري» و براساس آن بحث كردند. اما «الموجود اما حقيقيٌ و اما اعتباري» كه جزء مسائل تقسيمي فلسفه است فرصت نكردند، اين يك؛ حالا كه موجود يا حقيقي است يا اعتباري، حكمت يا نظري است يا عملي، آن حكمت عملي از اصول كلي فلسفه بهره ميگيرد.
(بیانات در کنگره بین المللی بزرگداشت یکصدمین سال رحلت مرحوم آخوند خراسانی (ره)،سال ١٣٩٠)
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 اَلسّلامُ عَلَیکَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ أَيُّهَا التَّقِيُّ الْجَوَاد
▫️ میلاد امام جواد علیهالسلام مبارک باد.
🌷قال الامام الجواد علیهالسلام:
اَلْحَسَدُ ماحِقُ الحَسَناتِ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ المَقتِ، وَالعُجْبُ صارِفُ عَنْ طَلَبَ الِعِلْمِ داعٍ اِلی الغَمْطِ وَ الجَهْلِ، وَ البُخْلُ اَذَمُّ اْلاَخْلاقِ وَ الَّطَمَعُ سَجیهٌ سَیئَهٌ.
حسد نیکوییها را نابود سازد، و فخرفروشی دشمنی آورد، و خودپسندی مانع از طلبدانش است و به سوی خواری و جهل فرامیخواند، و بخل ناپسندیدهترین خلق و خوی است، و طمع خصلتی ناروا و ناشایست است.
🏷 بحارالانوار، ج۶۹، ص۱۹۹.
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
تکنولوژی و فناوری.mp3
1.27M
🌀 تکنولوژی و فناوری ذیل علوم انسانی و حکمت عملی است...
#استاد_امینی_نژاد
🎙 بخشی از جلسه پنجاه و چهارم درس «مبانی و اصول حکمت عملی»
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🔹 تمام فناوری ها بر اساس اینکه انسان کیست و چه نیازهایی دارد، تولید می شود
🔸 هر فناوری ای پُربارِ از نوع شناخت انسان و بسته نیازهای انسان است
🔹 اینگونه نیست که فناوری به انسان و مسائل او ربط نداشته باشد و کأنّه مثل علوم طبیعی و تجربی باشد
#امتداد_فلسفه
#حکمت_عملی
#فلسفه_تکنولوژی_و_فناوری
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| فناء فی الله یعنی التزام و ایستادن پای تکلیف، یعنی عدول نکردن از تکلیف، یعنی عقب ننشستن از تکلیف….
#شهید_حاج_ابراهیم_عقیل
#عرفان_و_سلوک_اجتماعی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri