eitaa logo
نقاره_خانه
34 دنبال‌کننده
194 عکس
3 ویدیو
0 فایل
نقاره_خانه؛ ضرب آهنگ فرهنگ و جامعه در پایتخت معنوی ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
شهید نظر شما درباره جمهوری اسلامی چیست؟ یعنی؛ حکومت بر @naghareh_khaneh
🔵دو نگاه به استعمار فرهنگی 🖋 ⭕️یک- ۱۳ اردیبهشت 95، در دیدار با : « ... این اصرار بر ترویج زبان در کشور ما یک کار ناسالم است. بله، زبان خارجی را باید بلد بود امّا زبان خارجی که فقط انگلیسی نیست، زبان علم که فقط انگلیسی نیست. چرا زبانهای دیگر را در مدارس به‌عنوان درس زبان معیّن نمیکنند؟ چه اصراری است؟ این میراث دوران است، این میراث دوران پهلوی است. [مثلاً] زبان اسپانیولی؛ امروز کسانی که به زبان اسپانیولی حرف میزنند کمتر از کسانی نیستند که به زبان انگلیسی حرف میزنند؛ در کشورهای مختلف، در آمریکای لاتین یا در آفریقا کسان زیادی هستند. مثلاً میگویم؛ بنده حالا مروّج [زبان] اسپانیا نیستم که بخواهم برای آنها کار بکنم، امّا مثال دارم میزنم. چرا زبان فرانسه یا زبان آلمانی تعلیم داده نمیشود؟ زبانهای کشورهای پیشرفته‌ی شرقی هم زبان بیگانه است، اینها هم زبان است. آقا جان! در کشورهای دیگر به این مسئله توجّه میکنند و جلوی نفوذ و دخالت و توسعه‌ی زبان بیگانه را میگیرند؛ ما حالا از پاپ کاتولیک‌تر شده‌ایم! آمده‌ایم میدان را باز کرده‌ایم و علاوه بر اینکه این زبان را کرده‌ایم زبانِ خارجیِ انحصاریِ مدارسمان، مدام داریم می‌آوریمش [در مقاطع] پایین؛ در دبستانها و در مهدِکودک‌ها! چرا؟ ما که میخواهیم را ترویج کنیم، باید یک عالَم خرج کنیم و زحمت بکشیم. [وقتی‌] کرسی زبان را در یک‌جا تعطیل میکنند، باید تماسهای دیپلماتیک بگیریم که چرا کرسی زبان را تعطیل کردید. نمیگذارند، اجازه‌ی دانشجو گرفتن نمیدهند، امتیاز نمیدهند، برای اینکه زبان فارسی را یک‌جا میخواهیم ترویج کنیم؛ آن‌وقت ما بیاییم زبان آنها را خودمان با پول خودمان، با خرج خودمان، با مشکلات خودمان ترویج کنیم. این عقلائی است؟ من نمیفهمم! ». ⭕️دو- ۱۵ اردیبهشت 95، رئیس جمهور در برنامه گرامی داشت روز معلم به نقل از سایت ایشان:« ... دکتر با اشاره به این که شبه قاره هند با جمعیت بیش از یک و نیم میلیارد نفر به خاطر تسلط بر زبان انگلیسی توانسته در زمینه آی‌تی اشتغال زیادی ایجاد کند، گفت: باید زبانی را آموخت که در کنار آن علم در دسترس تر باشد، بیشتری برای نسل جوان بوجود آورد و نیز ارتباط اقتصادی کشورمان با دنیا را تسهیل کند». ⭕️سه- ۱۶ اردیبهشت95، رهبر انقلاب در دیدار عیدانه روز : « در خاطرات خودش میگوید که قبل از آنکه انگلیس‌ها بر تسلّط پیدا بکنند، هند یک پیشرفته، نسبت به آن زمان، داشت؛ حتّی صنعت پیشرفته داشت، محصولات پیشرفته داشت؛ انگلیس‌ها وارد شدند، حاکمیّت آن کشور بزرگ و پهناور را به دست گرفتند و آن را به عقب برگرداندند، برای اینکه خودشان رشد کنند. دولت کوچک و دورافتاده‌ی انگلیس بر اثر غارت منابع یک کشور بزرگی مثل هند به قدرت رسید؛ آن کشور را به خاک سیاه نشاندند. این است، این حاکمیّت شهوت و غضب است». @naghareh_khaneh
🔵 آیا ما است؟! سوزنی به خود و جوالدوزی به 🖋 ⭕️ سال‌هاست در توضیح تفاوت بین و واقعی با و دروغین، دچار ساده‌انگاری شده‌ایم. نمونه‌ای پرکاربرد از . از و از در خیال خود پهلوانی ضعیف ساخته‌ایم که سریع می‌توان به زمینش زد و به خویش افتخار کرد. ⭕️ سال‌هاست می‌پنداریم دعوای اصلی ما انقلابیون، تنها با آنانی است که به معتقدند، مفهوم و را قبول ندارند، اهل و و نیستند، معتقدند در عصر غیبت باید فساد را ترویج کرد تا –عجل الله فرجه- بیاید و...! البته که درگیری با چنین جماعتی –اگر هنوز وجود داشته باشند- واجب است. اما این ساده‌انگاری در مرزبندی دو نوع انتظار، باعث شده بسیاری از ما نخواسته و ندانسته، اتفاقاً آب به آسیاب همان بریزیم و به گزاره‌ها و نمادهای حجتیه‌ای دامن بزنیم. ⭕️ طیف را طلوعی پس از شب می‌پندارند، را تنها به معطوف می‌کنند و امروز را زمانه‌ی سیطره می‌دانند. و این همان چیزی است که تقریباً همه‌ی حرف ما و ها و شعارهای ما برای امام زمان هم هست! یعنی دقیقاً خلاف اعتقادی که امام را خورشیدی نه در غروب، که در پس ابر می‌شناسد. وقتی باشد، روز است و نور هست و گرما و حرکت. وعده خدا که «ان تنصروا الله ینصرکم» ( ۷) و «لاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین» ( ۱۳۹) همیشه راست است و برخلاف همه‌ی «آیه‌ی یأس» خواندن‌های ما، امام نه برای پایان دادن به جهانی سراسر ظلمت و غم، که برای تکمیل پیروز‌ی های می‌آید تا مصداق «والله متم نوره» ( ۸) باشد. ⭕️ طیف به انفاق، کار خیر، ترویج دین و... دعوت می‌کنند و این اتفاقا یعنی و نه سیاسی. اسلامی اجتماعی که نه به ابزارهای حاکمیتی برای تحقق اهداف دین می‌اندیشد و نه به پیچیدگی ها و معادلات ستم‌ساز و ستم‌سوز ملی و بین‌المللی کاری دارد. نگاه اجتماعی‌ اینان وار، بی‌خطر و مثبت است و هرگز خود را به دردسرهای و و گرفتار نمی‌کند. آیا تربیت اجتماعی و پیام‌های تبلیغی امروز ما این اجتماعی را تبلیغ می کند یا انقلابی را؟ ⭕️ طیف بعضاً با جنگ اعتقادی کرده‌اند، دغدغه اعتقادی و معنوی برای دارند، با مقابله کرده‌اند و... اما هیچ گاه خطر مبارزه آشکار با دشمنان فرقه‌ساز را به جان نخریده‌اند و به ریشه‌های انحرافات نیاندیشیده‌اند و کانون اصلی آن یعنی و را در عمل به چالش نکشیده‌اند. آیا بسیاری از سرگرمی‌های امروز ما در عرصه ، جلوه‌ای از بازی کم‌خطر و وجدان‌راضی‌کن حجتیه نیست؟! ⭕️ طیف اهل اند اما اول از همه را دشمن می‌گیرند و حاضر نیستند امام زمانی را که «مهدی الامم» و است، بیشتر از منتقم و منجی شیعیان و «آقامون» بنامند. از میان همه قصه‌های تشرف، قصه «انار و حاکم بحرین» را می‌پسندند. و در اوج حملات به ، شبهه ناصبی بودن فلسطینیان را شایعه می‌کنند. و حتی اگر به مسالمت با تن دهند، دلشان با پاک نمی‌شود. آیا بخش بزرگی از ادبیات آیینی ما و نیز تربیت ناقص مذهبی ما جز اینچنین نگاهی را اقتضا می‌کند؟ آیا طبیعی نیست که از سال‌ها پیش نام برای ، فراموش شده است؟ و آیا ما نیز به کودکان‌مان جز این که «هزار و چارصد ساله، شیعه در انتظاره» چه چیز بیشتری می‌آموزیم؟ ⭕️ طیف مشتاق در رکاب هستند اما خون شهیدان قبل از حضور امام معصوم را هدر می‌بینند و به صحنه‌های دیروز و امروز به چشم شک می‌نگرند. حال تصور کنید بخواهند درباره حقانیت شهدای فلسطین قضاوت کنند! آری، تفاوت است میان وقتی که به قول استاد به امام عصر می‌گوییم: تو «وارث شهدا»یی/ خدا کند که بیایی، با وقتی که تنها به «جان‌داده‌های مسیر عبورش» قسم یاد می‌کنیم! ⭕️ خلاصه، خلاصه‌ی اسلام اینان، با احترام به خلوصشان، دو چیز است: یکی و و دیگری و . و اگر ما جماعت هم دچار چنین آفاتی شویم، فحش دادن مان به حجتیه و تظاهرمان به انقلابی‌گری دردی از ما دوا نخواهد کرد. این، همزمان پاسخی بود به آن پرسش پیشین، که چرا برخی موضوعات اهم از قبیل فراخوان به جهاد برای ، آن قدر در ما جوش و خروش ایجاد نمی‌کند که برخی جنجال ها و موضوعات مهم یا بی اهمیت؟! @naghareh_khaneh
🔵 انتظار انقلابی منهای اقتصاد مقاومتی! از ادعا تا عمل* 🖋 ۱. آنچه پنداشته ایم هرجا که حرف از می شود -حالا موضوعات اجلاسی باشد، عناوین مجله ای باشد، یا موضوع خطابه ای- اولین مضامینی که مطرح می شوند عبارتند از: «نشانه های ظهور»، «موعود در نگاه ادیان»، «آخر الزمان»، «بهاییت»، «وهابیت»، «شیطان پرستی»، «هالیوود» و خلاصه . البته گهگاه عناوینی مثل «جهان پس از ظهور» و «امام خمینی احیاگر عصر غیبت» و از این قبیل هم لابلای این موضوعات به گوش می خورد! در این میان، در مقام عمل بسیاری موضوعات دیگر غریب و مغفول می مانند، بدون این که کسی بخواهد در مقام نظر آن ها را نفی و انکار کند. ۲. آنچه فراموش کرده ایم چرا در این جور مواقع هیچ وقت به اندازه دشمن شناسی پررنگ نیست؟ چون مرغ همسایه غاز است؟ یا این که ما به رصد «تهدید»ها بیشتر عادت کرده ایم تا به بهره گیری میدانی از «فرصت»ها؟ با این که می دانیم موعود (عج) احیاگر کتاب و سنت است، چرا دوست داریم فقط روایات صادره از حضرتش یا روایاتی درباره عصر ظهور و جهان پس از ظهور را معیار شناختمان از دوازدهمین امام و سیره اش قرار دهیم؟ چون به کتاب و سنت اعتقادی نداریم؟ یا این که عادت کرده ایم مفاهیم دینی را با جزئی نگری و فارغ از چارچوب کلی و جامع و یکپارچه اش مورد مطالعه و حتی عمل قرار دهیم؟ با این که همیشه در مباحثی چون «وظایف منتظران» سخن از آمادگی عملی و مبارزه با ظلم می زنیم، چرا مباحث جاری مهدوی و دوره ها و طرح ها و مجلات و پژوهشکده های تخصصی مهدوی، کمتر درباره تکالیف عینی و امروزی منتظران و جامعه منتظر با تمام ابعادش سخن گفته اند و راه را روشن کرده اند؟ به راستی اگر گمان می کنیم برخلاف ای ها، ما به معتقدیم و امام خمینی را احیاگری در عصر غیبت می دانیم، چرا سخنان و پیام ها و دغدغه های امام، غریبترین مضامین در مباحث مهدوی امروز ماست؟ اگر مرزبندی از که مورد تاکید مکرر امام بود در ذیل مباحث مهدوی طرح نشود، باید کجا طرح شود؟ با این که معتقدیم حضرت موعود «یملأ الارض عدلاً و قسطاً، کما ملئت ظلماً و جوراً» چرا طوری (عج) را شناسانده ایم و جامعه را تحلیل کرده ایم که گویی اصلی او این است که: «یملأ الارض عفافاً و حجاباً بعدما ملئت بهائیتاً و شیطان پرستیاً»؟ ۳. چند پرسش آری، منحصر کردن و دغدغه های مشتاقان ظهور مهدی موعود (عج)، در مجموعه کوچکی از مضامین صرفاً نظری، یا صرفاً انفعالی، یا صرفا ًبه اصطلاح مهدوی (و نه اسلامی)، جز «ظلم» به مکتب حیاتبخش اسلام نیست. که فرموده اند: العدل یضع الامور مواضعها. و ما با جابجا کردن موضوعات اهم از موضع عادلانه شان، سوالاتی از این قبیل را به کلی فراموش کرده ایم: - وارث کدام دین است و کدام دینداری را ترویج خواهد کرد؟ - با استناد به منابع دینی می توان چه شناختی از امام عصر و دوران حاکمیت او به دست آورد و در زمان حال به کار گرفت؟ - چه عواملی باعث شده تا حتی نزد مدعیان انقلابی گری، به رویکردی منفعلانه تبدیل شود؟ و چرا ما دوستان و فرصت های جهانی خود را کمتر از دشمنان و تهدیدهای خود می شناسیم؟ - آیا ما با تشکیلات مشکل داریم یا آن مدل فکری؟ آیا انتظار منفعل را نمی توان در تمام لایه های اجتماعی ردگیری کرد؟ - حق نمایی جریان باطل چگونه اتفاق می افتد؟ و اسلام و از کجا آغاز می شود؟ - جریانات ، ، و هر کدام چه سهمی در انحراف مکتب داشته و دارند؟ - پذیرش به عنوان نیابت امام عصر چه لوازم «عملی»ای دربردارد؟ آیا امام زمانی بودن با کاری برای تحقق نکردن قابل جمع است؟ - جریانات سیاسی و فرهنگی برآمده از انقلاب و ظرفیت های بالفعل ملی و جهانی ما در مسیر انتظار فعال کدامند و چه نقشی دارند؟ - چرا مجموعه های و نهادهای تخصصی مهدویت معمولاً در مطالبه داخلی و جهانی نه تنها پیشتاز نیستند بلکه اساساً غیرفعالند؟ - آیا تکرار مدام مباحث مشهور به مهدوی، بدون هیچ تصفیه معرفتی و تکلیف گرایی واقعی، مورد رضایت امام عصر (عج) هست؟ و... ۴. عقیده خوب یا اقدام بهترین؟ ، به "خوب"ها بسنده نمی کند. که اگر به دنبال "خوبترین" افراد و شرایط نبود، نه فدایی (ع) می شد و نه منتظر (عج) می ماند. کردن و ترجیح دادن خوبترین ها بر خوب ها، رسالت شیعه است. تا وقتی مهم ترین تکالیف مهدوی در عرصه اقدام و عمل روی زمین مانده است، آیا سرگرم شدن به چند موضوع صرفاً خوب و مستقلاً قابل دفاع، مایه سربلندی ما در برابر خون شهدای این مکتب خواهد بود؟ @naghareh_khaneh
⭕️شاهراه یا در پشتی؟ حاشيه‌ ای بر بابی‌گری جديد 🖋 🔰این یادداشت؛ مردادماه ۸۸ و در تعریض به برخی رفتارهایِ رئیس جمهور وقت منتشر شد. ✅ شاید “بابیت” تاکنون مهم ترین راهکار یا شاهکار بریتانیا برای مقابله با پیشروترین جریان اسلامی یعنی باشد. انگلیسی‌ها که نوک پیکان استعمارگری در منطقه خاورمیانه و شبه قاره بوده‌اند همواره کوشیده‌اند تا با شناخت دقیق امتیازات ، آنها را خنثی و در مواردی حتی به ضد خود تبدیل کنند. فتنه در ایران یکی از بارزترین نمونه‌های مکر و تزویر بریتانیاست که بر مهار اصلی ترین محور و موتور حرکت تشیع یعنی اندیشه و متمرکز شده است. علی محمد باب مدعی آن بود که دری به خانه امام زمان(عج) کشف کرده است که می‌توان به بهانه آن از شاهراه اصلی تشیع خارج شد و زودتر به مقصد رسید. و البته “باب” که در ابتدا قرار بود دری باشد به خانه خورشید، کم کم تونلی شد به پستوهای کاخ باکینگهام و سرداب کنیسه‌های صهیونیسم. او که قرار بود نزدیک‌ترین مسیر باشد به مهدی (عج) از قضا دورترین از کار درآمد و بی‌ربط ترین! طرفه آنکه انگلیسی‌ها در مقابل بابیتی که خود تاسیس کرده بودند گروه دیگری را علم کردند که خود، بابیت دیگری را ترویج می‌کرد. ❌ که از دشمن‌ترین دشمنان نایب امام زمان (عج) در احیای شاهراه تشیع بود، نه تاب داشت و نه حال . مهم‌ترین تکلیف شرعی این بابی‌های جدید (در پوشش مبارزه با بهائیت) خلوت کردن شارع جهاد؛ از طریق فراخوان به درهای پشتی برای ملاقات با امام زمان(عج) بود. رابطه با مهدی(عج)؛ رابطه‌ای بود فردی و معنوی که از هزارهایش هم حرکتی و شکل نمی‌گرفت و چالشی با نتیجه نمی‌شد. ✅ در این رویکرد، امام زمان (عج) بزرگ‌تر و پرشکوه‌تر و منزه‌تر از آن بود که نایبی داشته باشد و به جهادی که خود مستقیماً و عیناً فرمانده آشکار و حاضرش نباشد امر کند. مثل آنکه امیرالمؤمنین(ع) مالک را به مصر یا سیدالشهدا(س) مسلم را به کوفه فرستاده باشد و خیل شیعیان بی‌ اعتنا به نایب و نماینده امام هر یک به دنبال ذکری معنوی و حالتی ملکوتی برای ارتباط مستقیم با باشند و گمان برند که دیدن روی امام، آخرکار و منتهای کمال است؛ غافل از آنکه چه بسیار مقربان و نزدیکان و بینندگان و تماشاگران چهره نورانی ائمه که تماشاگر محض ماندند و جهنمی شدند. ❌ بابیت در یکی دو دهه اخیر به مدد صورت موجه معنوی خود ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. تو گویی ذاتاً نسبتی با موعود و مهدویت ندارد و گروهی که عمدتاً هم ریشه‌های انجمنی دارند آمده‌اند تا را احیا کنند! روش احیای مهدویت هم آن است که با علم کردن بحث‌های معنوی و به هم بافتن شایعات و شنیده‌ها، کراماتی برای بعضی اهل معنا که مستقیما از در پشتی به خانه خورشید راه پیدا کرده‌اند نقل کنیم و اقشار به اصطلاح مذهبی را”فردفرد” به سوی شخص مهدی(عج) و نه و او روانه کنیم. نظریه “بابیت” یا “در پشتی” با سوءاستفاده از احساسات محبان اهل بیت به بهانه نشان دادن راه‌های سریع‌تر و مطمئن‌تر، نوعی دینداری و اختصاصی را باب می‌کند که کم کم به استغنا از مسیر امامت می‌انجامد. امامت که قرار بوده محور تجمیع و تراز تجربه های فردی برای تسریع در سلوک و حرکت جمعی و اجتماعی و جهانی مؤمنین به سوی جامعه و جهان ایده آل باشد در این رویکرد انحرافی به بهانه‌ای برای انفراد و انشعاب تبدیل می‌شود. ✅ امام خمینی(ره) با بستن درهای انحرافی دروازه بزرگ را در عصر جدید گشود و شاهراه ظهور را با فهم دقیق و فقیهانه خود از مکتب اهل بیت علیهم السلام و معنویت عمیق عدالتخواهانه‌ای که از اجداد طاهرینش به ارث برده بود نشان داد. تاریخ معاصر تشیع نشان داده است که صادق‌ ترین و برجسته ترین محبان و پیروان حضرت صاحب الامر تربیت یافتگان “مکتب ولایت فقیه” خمینی اند و جدی ترین دشمنان نایب امام زمان (عج)، مدعیان بابیت در هر دو روایت و انجمن حجتیه‌ای آن. ✅ اگر کرامت در نگاه آنان در خواب دیدن است و شفا دادن و کردن و… کرامت بزرگ امام خمینی(ره) بستن باب “بابی‌گری” و گستراندن جبهه‌ای در اندازه آرمان‌های مهدوی و در افتادن با شیطان بزرگ و به راه انداختن جنگ جهانی فقر و غنا و و است. ولایت فقیه نخواهد گذاشت دستاوردهای تاریخی تشیع در انقلاب اسلامی دستخوش فتنه‌های جریان ارتجاعی و استعماری؛ شود. @naghareh_khaneh
🔸سروش: 👉 Sapp.ir/naghareh_khaneh 🔸گپ: 👉 gap.im/naghareh_khaneh 🔸آی گپ: 👉 iGap.net/naghareh_khaneh 🔸بله: 👉 ble.im/naghareh_khaneh
❇️ کارگاه داستان استاد 🔸 شنبه‌ها 🔸 🔵 مبانی، تکنیک و کارکرد «ادبیات سینما» @naghareh_khaneh
برگزار می کند: 🔴 جشنواره داستان کوتاه «شهر خدا» ویژه سالروز آزادسازی خرمشهر 🔺 مهلت ارسال آثار تا 25 اردیبهشت 97 ارسال آثار به آدرس سروشی @hosseinieh_honar_mashhad @naghareh_k
قدیمی‌ترین عکس از عکاس: آنتونیو جیانوزی، از عکاسان خارجی دوره قاجار، 1233 هجری شمسی @naghareh_khaneh
بر اساس چه اداره می شود که در هنگامه ی بروز احساسات ، کنفرانس بین المللی در را می کند؟ 👉 Sapp.ir/naghareh_khan