eitaa logo
نقد غفاری
365 دنبال‌کننده
67 عکس
46 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📛 خطر استاد غیرکامل - 1 آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی): تربيت نفوس امرى بسيار صعب و دشوار است و تا كسى از نفس نگذشته و بار خود را به منزل نرسانده و در متمكّن نگشته امر ديگران را به عهده بگيرد، مگر آنكه از جانب وليّى از اولياء خدا مأمور بوده و در حقيقت آن ولىّ، نفوس را از دريچه نفس اين شخص سير دهد. يكى از آفات راه سالكان راه رفته كه به مسير سلوك پيدا نموده و از نيز مطّلع مي گردند، اين است كه يا به جهت و يا گاه ، سالكين إلى الله را در حجر تربيت خود گرفته و امر آنان را به عهده مى گيرند و نيز كه توان تشخيص استاد كامل را از غير آن ندارند جذب آنان مىشوند، كه سالكين مبتدى را در اثر مجالست با ايشان نمايد. در حاليكه تربيت نفوس امرى بسيار صعب و دشوار است و اين كار بدون حصول شرائط، را به دنبال دارد: اوّلًا: سبب مى شود كه سير خود اين سالك كه هنوز به كمال نرسيده كُند يا گردد؛ چون علاوه بر بار خود بار ديگران را هم به دوش گرفته و مى خواهد ديگران را هم با خود ببرد و روشن است كه چون از نفس خارج نشده و امر خود را بالكلّ به خداوند نسپرده و حضرت حقّ جلّ و علا امر او را متكفّل نگشته توانش محدود و رزقش معيّن است و هرچه براى ديگران زحمت بكشد از بهره خود او كاسته مى شود. ثانياً: نفوس شاگردان را نموده و سير ايشان را هم مى نمايد؛ زيرا ايشان امر خود را به وى سپرده اند و او هم از بردن آنان و سيردادنشان كماهوحقّه عاجز است. شاگردان به اميد وى و او هم درگير نفس خود است و لذا همه تشنه كام و محروم مى مانند. علّامه والد در كتاب شريف روح مجرّد از قول مرحوم آقاى رضوان الله تعالى عليه چنين نقل مى كنند: بارها را اينجا بيندازيد كه من باركش مى باشم. افرادى تحمّل باركشيدن را ندارند و ، آنگاه جمعى را به دنبال خود مى كشند، خودشان جلو افتاده و بسيارى را به پيروى و تبعيّت در آورده اند، در حاليكه . مي فرمودند: خودش به مقصدى نرسيده است و بايد بارش را در آستانه ديگرى فرود آورد، آنگاه آمده و بارهایى را به خود افزوده است، و لهذا مى آيد و از شاگردان خودش شكوه مى كند كه چنين و چنان؛ من به او گفتم: عيب از شاگردانت نيست، عيب در توست كه با درِ باغ سبزى آنان را به خود جلب كرده اى، آنگاه وارد خانه شده اند از عهده طعام و غذايشان بر نمى آیى، و حالا هم با نويدها آنان را و و نگه داشته اى؛ و در اينصورت توقّع اطاعت محض از ايشان دارى؟! اين محال است، استاد بايد خودش آزاد شده باشد، تو الآن گير هستى و گير دارى! چگونه مى توانى بنده اى آزاد كنى؟! ادامه دارد... @naghdeghaffari
📛 خطر استاد غیرکامل - 2 آیة الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمدحسین حسینی طهرانی): يكى از اهل سلوك كه براى خود شاگردانى نيز داشت در دوره اى با علّامه بسيار مرتبط بود، ولى يك بار حضرت آقاى فرمودند: شما و شاگردانتان ارتباطتان را با ايشان كم كنيد، چون ايشان سيرشان است و شاگردان شما را هم كند مى نمايند. ثالثاً: تربيت اشخاص احتياج به و همه جانبه به نفس آنها و تسلّط بر آثار اذكار و اعمال دارد و اگر شخص بر اين امور نداشته باشد ممكن است دستوراتى به شاگردان خود بدهد كه باعث خستگى نفوس و گردد. استاد كامل، هم در با هر نفس و شاكله اى خبير است و هم در شاگرد از آن ذكر؛ هر نفسى قابليّت و سعه هر ذكر و هر مقدارى از آنرا ندارد و اگر اين معانى در تربيت او لحاظ نشود از سير إلى الله زده شده و يكباره بار را بر زمين مى گذارد؛ درست مانند كسى كه بار سنگينى را كه بيشتر از طاقت اوست بردارد كه طبعاً كمر او مى شكند. و چه بسا در اثر عدم رعايت اين اصول، براى شاگرد و حاصل شود و تمام تبعات اين امور به گردن استاد اوست كه به او دستور داده است و امر وى را به عهده گرفته است. براى بسيارى از نفوس حتّى گفتن هزار بار تهليل يا چهارصد مرتبه يونسيّه سنگين است؛ بنده به خاطر دارم كه حضرت والد نسبت به برخى از مخدّرات با اينكه كم سنّ و سال هم نبودند فقط مي فرمودند: شما پنجاه بار لا إله إلّاالله بگوئيد؛ البتّه نسبت به برخى صد مرتبه و به برخى هم هزار مرتبه دستور مي فرمودند كه اين امر به واسطه سعه و احاطه نفس ايشان به قابليّت نفوس بود و افراد را به فراخور حال خود آهسته آهسته و با طمأنينه راه برده و بر كسى ما فوق طاقت وى حمل نمى نمودند. رابعاً: وقتى استاد و حلّ مشكلات وى را نداشته باشد مجبور مى شود شاگرد را براى طىّ مسير وادار به تلاش بيشترى نموده و دستورات سنگين ترى به او بدهد كه اين موجب مزيد اشكال در امر سلوك وى مى گردد. عقباتى را كه سالك در محضر در مدّتى كم و با مجاهده اى عادى طىّ مى نمايد، در محضر استاد غيركامل گاهى بايد سالها زحمت كشيده و خون دل بخورد تا از آن رد شده و به عقبه بعدى واصل گردد. يكى از شاگردان مرحوم حضرت آقاى نقل مي كردند كه: شاگرد يكى از بزرگان به مشكلى در سلوك برخورد نموده بود و آن استاد وى را به عتبات فرستاده و گفته بود: حلّ مشكلت را از أئمّه بگير و برگرد. و نامه اى هم براى حضرت آقاى يا برخى رفقايشان داده بود كه رفقاى ايشان در اين مدّت از او پذيرائى كنند. آن شخص به عتبات عاليات آمد و اقامت او در غربت طول كشيد ولى مشكلش كماكان لاينحلّ باقى بود. يكبار مرحوم به يكى از رفقا فرمودند: اگر فلانى شاگرد من بود همانجا در شهر خودش مشكلش را حلّ كرده بودم. (كنايه از آنكه اگر كسى توان تربيت نفوس را ندارد نبايد امر ايشان را به عهده بگيرد و نفوس را چنين به مشقّت بياندازد.) اين مطلب به گوش آن شخص محترم رسيد و ايشان پس از چندى شاگرد خود را از عتبات به ايران فراخواند. اين شخص محترم از كسانى بودند كه هم مرحوم آقاى و هم مرحوم علّامه و هم ، از اينكه ايشان شاگرد پذيرفته بوده و نسبت به وى مى نمودند و مرحوم علّامه والد نسبت به دو نفر كه اهل خلوص و ايثار بودند به بنده مي فرمودند كه: اميد است اينها برگردند. يكى از آنها همين شخص محترم بود. ادامه دارد... @naghdeghaffari
📛 خطر استاد غیرکامل - 3 آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی): خامساً: توسّط گاهى موجب مى شود كه سالك خراب شده و راه بر او شود و پس از آن اگر به استاد كاملى هم برسد از وى استفاده نمايد. بارى علّامه والد با رفقائى كه بدون داشتن شرائط شاگرد مي پذيرفتند، به مقتضاى حقّ رفاقت در حدّ توان مماشات نموده و سعى مى كردند ايشان را بر خطايشان واقف كنند، ولى اگر موفّق نمى شدند، به تدريج ارتباط خود را با ايشان كم مى نمودند. هر مرحله از مراحل سلوك إلى الله شرائط و آدابى دارد كه سالك بايد در مراعات آن نهايت مراقبه را داشته باشد، چه اينكه ترك آن موجب يا مى شود. هرچه درجه سالك عالى تر گردد بايد مراقبه اش در اين باب بيشتر شود و اگر كوچك ترين لغزش و خطائى از وى سر بزند، چون در اوج قلّه ايستاده در درّه هلاكت سقوط مى كند و از راه خدا بيرون مى رود. @naghdeghaffari
نقد غفاری
#روش_شناسی قسمت سوم یکی از روش های آقای غفاری در جذب مخاطب، غلبه دادن "#تبشیر" بر "#انذار" است.
📛 خطر بشارت به مبتدی حجت الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری (حفظه الله) از اساتید اخلاق حوزه: http://Instagram.com/nasery_ir 🔹انذار بر تبشیر مقدم است. اما انذار دادن، كار هر كسي نيست، انسان بايد انذار شده باشد تا بتواند انذار كند. 🔹انذار، يكي از موضوعات قرآني و كار انبيا بوده است. بشارت، آسانتر از انذار است. در قرآن، بشارت به همراه انذار آمده است؛ اما انذار به حسب اهميتش بدون بشارت هم آمده است... 🔹بشارت، مخصوص سالکي است که حرکت کرده است. اگر به سالك مبتدي، بشارت داده شود، متوقّف مي گردد. تجربه نشان داده است كه بشارت و دل‌خوشي زياد، حركتي ايجاد نمي كند؛ بلکه فقط دل را خوش مي كند؛ آن هم دل‌خوشي تخيلي که بعد از بيست يا سي سال، انسان متوجه شود که حرکتي نکرده است. 🔹اين بشارت و دل‌خوشي براي نفس، شيرين، گوارا و طبيعي است؛ اما آن‌چه باعث حركت در خود انسان يا ديگري مي شود، انذار است. شيوه انبيا هم همين‌طور بوده است... 🔹بشارت، اگر در طول راه و به همراه محبت باشد، خيلي اثر دارد؛ يعني شخص انذارهايش را ديده باشد؛ نه اين‌که بشارت براي مبتدي باشد. بشارت براي مبتدي، داعي حرکت نمي‌شود. @naghdeghaffari
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام شیخ #عارف_محمدی از استان ایلام نتایج تحقیقاتش درباره آقای غفاری را بیان می کند. #اهل_تحقیق #جدا_شده @naghdeghaffari
نقد غفاری
سخنرانی آقای غفاری در ایام فاطمیه، شب دوم (مسجد #دانشگاه_شیراز) @naghdeghaffari
♨️اشتباه گرفتن «شهادت در میدان جنگ» با «عالِم غیب و شهادت»! آقای غفاری در سخنرانی خود در ایام فاطمیه در ادعا می کند که: «قرآن می فرماید: خدا، رسولش، مؤمنین و ما هستند!» (دقیقه 2:22 از فایل ضمیمه را گوش کنید) خوب است جناب غفاری توضیح دهند که این آیه در آمده است؟! شاید منظور ایشان آیه 105 از سوره توبه باشد. اما خداوند در این آیه فرموده است: وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلی عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ البته کلمه «الشَّهادَةِ» در این آیه بکار رفته است اما این شهادت کجا و شهید میدان جنگ کجا؟!😱 شهادت در این آیه کلمه ای از ترکیب "عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ " به معنای (خدا) است نه !😭 ترجمه آیه چنین می شود: بگو (هر چه مى خواهيد) بكنيد كه خدا عمل شما را خواهيد ديد، و همچنين رسول او و مؤمنان (اهل بیت) نيز، بزودى شما را بسوى داناى غيب و شهود مى برند، و خدا شما را از اعمالى كه مى كرديد خبر مى دهد. *** آقای غفاری بعد از آنکه ادعا کرده که خداوند در قرآن شهدا را در کنار خدا، رسول و مومنان به عنوان قرار داده (که کذب بودن این ادعا را نشان دادیم) بر این ادعای خود ادعای دیگری را مترتب کرده، می گوید: «یک معنای این آیه [که نشان دادیم چنین آیه ای اصلا وجود ندارد] این است که هرچیزی که خدا، رسولش و مومنین که اهل بیت (ع) هستند، دارند این شهدا هم دارند!» (دقیقه 2:40 از فایل ضمیمه را گوش کنید) این هم یک دیگری است چراکه به هیچ وجه نمی توان چنین مقامی را که ایشان ادعا کرده که «هرچیزی که خدا، رسولش و اهل بیت دارند» را برای غیر آنها قائل شد. آن هم با توسل به ! @naghdeghaffari
video_2018-08-22_22-45-20~2.mp3
22.89M
قسمتی از سخنرانی آقای غفاری با موضوع «تجلی_اعظم» در شهر اسلام آباد غرب: "تو میتونی عین رسول الله بشی! نه یه ذره کم نه زیاد! فقط مقام نبوت رو نمی تونی داشته باشی!" @naghdeghaffar
نقد غفاری
قسمتی از سخنرانی آقای غفاری با موضوع «تجلی_اعظم» در شهر اسلام آباد غرب: "تو میتونی عین رسول الله ب
♨️ عین رسول الله! نه یه ذره کم نه زیاد! قسمتی از سخنان جناب غفاری:👇 ("لکم فی رسول الله اسوه حسنه." اسوه هست. یعنی تو میتونی عین او بشی! نه یه ذره کم نه زیاد! فقط مقام نبوت و رسالت رو تو نمی تونی داشته باشی. بقیه اش رو عین رسول الله (ص) می تونی بشی! خودشون اینها رو فرمودن. شما مگه نمی خونید هی ده ها بار؟ رفقامون هم گفتم ما هم میگیم: "ایاک [!] و !" چی چی باقی مونده؟ جمیع خیر یعنی چی؟ گفت که: "یا من ارجوه کل خیر!" همه خیر برمیگرده به خدا! اینجا هم جمیع خیر را می خواد. یعنی چی؟ یعنی خودت رو می خواد خدا!) @naghdeghaffari
نقد غفاری
✅ همه‌ی ما #قابلیت_وجودی #زهرا شدن و #علی شدن را دارا هستیم! جلسه هفتگی ۹۶/۱۲/۱۷ 💠 @naghdeghaffa
🔊تصریح زیارت جامعه بر اینکه هیچ کس به مقامات اهل بیت (ع) نمی رسد در حالی که آقای غفاری بارها در سخنان خود بر این نکته تاکید و اصرار می کند که ما قابلیت زهرا (س) و علی (ع) شدن را داریم، در زیارت جامعه چنین می خوانیم که هیچ کس به مقام آنها نمی رسد و حتی طمع رسیدن به مقامشان را نمی کند: فَبَلَغَ اللَّهُ بِكُمْ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ وَ أَعْلَى مَنَازِلِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَوْصِيَاءِ الْمُرْسَلِينَ حَيْثُ لَا يَلْحَقُهُ لَاحِقٌ وَ لَا يَفُوقُهُ فَائِقٌ وَ لَا يَسْبِقُهُ سَابِقٌ وَ لَا يَطْمَعُ فِي إِدْرَاكِهِ طَامِعٌ حَتَّى لَا يَبْقَى مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا صِدِّيقٌ وَ لَا شَهِيدٌ وَ لَا عَالِمٌ وَ لَا جَاهِلٌ وَ لَا دَنِيٌّ وَ لَا فَاضِلٌ وَ لَا مُؤْمِنٌ صَالِحٌ وَ لَا فَاجِرٌ طَالِحٌ وَ لَا جَبَّارٌ عَنِيدٌ وَ لَا شَيْطَانٌ مَرِيدٌ وَ لَا خَلْقٌ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ شَهِيدٌ إِلَّا عَرَّفَهُمْ جَلَالَةَ أَمْرِكُمْ وَ عِظَمَ خَطَرِكُمْ وَ كِبَرَ شَأْنِكُمْ وَ تَمَامَ نُورِكُمْ وَ صِدْقَ مَقَاعِدِكُمْ وَ ثَبَاتَ مَقَامِكُمْ وَ شَرَفَ مَحَلِّكُمْ وَ مَنْزِلَتِكُمْ عِنْدَهُ وَ كَرَامَتَكُمْ عَلَيْهِ وَ خَاصَّتَكُمْ لَدَيْهِ وَ قُرْبَ مَنْزِلَتِكُمْ مِنْهُ «پس خداوند ، شما را به شريف ترين مرتبه گراميان و بالاترين جايگاه هاى مقرّبان و برترين درجات فرستاده شدگان رساند. آن مقامى كه [جز آنان] هيچ كسى بدان نمى رسد و به بالاتر از آن، هيچ كسى راه نمى يابد و هيچ پيش گامى بر آن، پيشى نمى گيرد و هيچ طمع كننده اى براى رسيدن به آن، طمع نمى كند، تا اين كه نه هيچ فرشته مقرّب و پيامبر مُرسَلى، و نه هيچ صدّيق و شهيدى، و نه هيچ عالِم و جاهلى، و نه هيچ پَست يا صاحبْ فضيلتى، و نه هيچ مؤمنِ درست كردارى، و نه هيچ تبهكارِ بدكردارى، و نه هيچ ستمگرِ مستبدى، و نه هيچ شيطانِ رانده شده اى، و نه هيچ آفريده ديگرى كه در اين ميان گواه باشد، بر جاى نمى مانَد، مگر آن كه خداوند مى شناسانَد به آنان: جلالتِ امرتان و عظمت قَدْرتان ، و بزرگىِ مقامتان، و تماميّت نورتان، و درستىِ جايگاهتان، و استوارىِ مقامتان، و شرافت رتبه تان و منزلتِ شما را در نزدش، و كرامت شما را در نزد او، و ويژه بودنتان در پيشگاه او و منزلت نزديكى اى كه با او داريد .» 🔹این مطلب با الهام از صفحه اینستگرام استاد کامل که از طرف یکی از برادران طلبه در نقد آقای غفاری راه اندازی شده نگاشته شد.👇 https://www.instagram.com/ostadekamel @naghdeghaffari
نقد غفاری
آقای غفاری از تعبیر «وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّ
👆👆👆 ما پیش از این چند مطلب درباره معنای "خیر" در قرآن و ادعیه منتشر کرده ایم. می توانید مطالب مذکور را مجددا مطالعه کنید. @naghdeghaffari
♨️جنس معنویت ما با جنس معنویت اهل بیت (ع) متفاوت است حجت الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری (از اساتید اخلاق):👇 معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با آنچه خداوند به رسول خدا و اهل بیت علیهم‌السلام عطا فرموده، متفاوت و از دو جنس است؛ به همین دلیل، راوی می‌‌‌‌‌‌‌گوید: خدمت حضرت امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: «یابن رسول الله! آیا این روایت درست است که راستگوترین مردم، ابوذر است؟» حضرت فرمودند: «درست است». عرض کردم: «موقعی که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله این روایت را فرمودند، امیرالمؤمنین علیه‌السلام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حسنین علیهما‌السلام هم حضور داشتند؛ پس جایگاه آن‌ها چه می شود؟!» حضرت فرمودند: «یک سال چند ماه دارد؟» گفتم: «دوازده ماه». فرمودند: «ماه‌های حرام چند ماه است؟» گفتم: «چهار ماه». فرمودند: «آیا ماه مبارک رمضان که لیله القدر در آن است یکی از ماه‌های حرام است؟» گفتم: «نه». فرمودند: «اما شبی در ماه مبارک رمضان هست که عبادتش بهتر از هزار ماه است، با این که جزء ماه‌های حرام هم نیست. همه مردم مثل ماه‌‌‌‌‌‌‌ها هستند و شیعیان ما مثل ماه‌های حرام و ما مثل لیله‌القدر هستیم. دیگران را با ما مقایسه نکنید»(1) مقایسه اهل بیت علیهم‌السلام با شیعیان صحیح نیست. اهل بیت علیهم‌السلام لیله‌القدر هستند و شیعیان، ماه‌های حرام؛ این ماه‌ها را با ماه‌های حرام دیگر مقایسه می‌‌‌‌‌‌‌کنند. ابوذر را با سلمان مقایسه می‌کنند؛ نه با حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و امیرالمؤمنین علیه‌السلام و حسنین علیهماالسلام. پی نوشت:👇 1. حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى الْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَیْمَانَ عَنْ أَیُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْفَرَّاءِ عَنْ رَجُلٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَ لَیْسَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی أَبِی ذَرٍّ رَحْمَهُ اللَّهِ عَلَیْهِ مَا أَظَلَّتِ الْخَضْرَاءُ وَ لَا أَقَلَّتِ الْغَبْرَاءُ عَلَى ذِی لَهْجَهٍ أَصْدَقَ مِنْ أَبِی ذَرٍّ قَالَ بَلَى قَالَ قُلْتُ فَأَیْنَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَیْنَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ قَالَ فَقَالَ لِی کَمِ السَّنَهُ شَهْراً قَالَ قُلْتُ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً قَالَ کَمْ مِنْهَا حُرُمٌ قَالَ قُلْتُ أَرْبَعَهُ أَشْهُرٍ قَالَ فَشَهْرُ رَمَضَانَ مِنْهَا قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ إِنَّ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَهً أَفْضَلُ‌‌‌‌‌‌‌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ إِنَّا أَهْلَ بَیْتٍ لَا یُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ.(معانی الاخبار ص ۱۷۹) منبع:👇 http://bonyadhad.ir/8635 @naghdeghaffari