eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
397 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
295 ویدیو
57 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
✨توصیف پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- از زبان امام علی -علیه‌السّلام- ✨ "مسْتَقَرُّهُ خَيْرُ مُسْتَقَرٍّ وَ مَنْبِتُهُ أَشْرَفُ مَنْبِتٍ فِي مَعَادِنِ الْكَرَامَةِ وَ مَمَاهِدِ السَّلَامَةِ، قَدْ صُرِفَتْ نَحْوَهُ أَفْئِدَةُ الْأَبْرَارِ وَ ثُنِيَتْ إِلَيْهِ أَزِمَّةُ الْأَبْصَارِ، دَفَنَ اللَّهُ بِهِ الضَّغَائِنَ وَ أَطْفَأَ بِهِ [النَّوَائِرَ] الثَّوَائِرَ، أَلَّفَ بِهِ إِخْوَاناً وَ فَرَّقَ بِهِ أَقْرَاناً، أَعَزَّ بِهِ الذِّلَّةَ وَ أَذَلَّ بِهِ الْعِزَّةَ، كَلَامُهُ بَيَانٌ وَ صَمْتُهُ لِسَانٌ." 💫جايگاه او بهترين جايگاه و محلّ رويش او شريف‌ترين محل‌ها بود. در معدن بزرگوارى و شرف و گاهواره سلامت، پرورش يافت. دلهاى نيکوکاران شيفته او گشت و چشم‌های حق‌جويان به سوى او متوجّه شد. خداوند به برکت وجود او، کينه‌ها را مدفون ساخت و آتش دشمنى‌ها را فرو نشاند; افراد دور افتاده را به وسيله او به هم نزديک و برادر ساخت و نزديکانى را (که در ايمان و هدف هماهنگ نبودند) از هم دور نمود. ذليلان (پاکدل و محروم) را به وسيله او عزّت بخشيد و عزيزان (خودخواه) را ذليل ساخت. سخنش بيان و سکوتش زبان بود. ✨🕊✨🕊✨ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 اولین کرسی علمی _ترویجی انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران با عنوان «نحوه جریان جری و تطبیق در روش تفسیری امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام-»، عصر روز ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ بطور مجازی برگزار شد. 🔸در ابتدای این کرسی، دکتر ناصر محمدی بعنوان ارائه دهنده کرسی، اصطلاح «جری و تطبیق» را به معنای جریان دادن و تطبیق آیات قرآنی بر مسائل جدید تفسیر نمود. 🔸 وی با اشاره به پژوهشی جامع، به احصای روایات تفسیری از امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- پرداخت و نشان داد که بخش قابل توجهی از این روایات به موضوع جری و تطبیق اختصاص دارد. این روش، رویکردی دینامیک در تفسیر قرآن است که به تطبیق معانی آیات با مسائل روز و شرایط مختلف اجتماعی و تاریخی می‌پردازد. 🔸وی گفت: منشأ اصطلاح «جری وتطبیق»، روایتی از امام صادق -علیه‌السّلام- است که فرمودند: "حيٌّ يَجْرِي فِيمَنْ بَقِيَ كَمَا جَرَى فِيمَنْ مَضَى" (قرآن جریان پیدا می‌کند در آیندگان همچنان که در گذشتگان جریان داشته است). محمدی سپس به یکی از نمونه‌های کاربرد جری و تطبیق در کلام علوی اشاره نمود و اظهار داشت: امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- به اصحابی که بهانه برای شرکت نکردن در جنگ می آوردند، گفتار حضرت موسی -علیه‌السّلام- به قوم بنی اسرائیل در قرآن را بیان داشتند: «يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لَا تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ مائده/21» و به اصحاب فرمود: برنگردید که دچار خسران خواهید شد و این سنت حضرت موسی -علیه‌السّلام- بر شما نیز جاری است. 🔸این استاد فلسفه ادامه داد: در «جری و تطبیق» ابتدا یک مفهوم عام در نظر گرفته شده و در وهله بعد، آن مفهوم به مسائل جدید جریان و تطبیق داده می‌شود. "جری" به معنای جریان دادن و روان کردن آیات قرآن در طول زمان و تطبیق آن با مسائل جدید است و "تطبیق" به معنای تطبیق معانی عام و کلی آیات با مسائل خاص و جزئی است. 🔸محمدی ادامه داد: اهمیت این روش تفسیری در آن است که به قرآن نگاهی پویا و زنده داشته و آن را متناسب با نیازهای هر زمان و مکانی می‌داند. همچنین، با استفاده از این روش، می‌توان از آموزه‌های قرآن در حل مسائل روزمره استفاده کرد و به عمق معانی قرآن پی برد. 🔸وی در پایان افزود: با توجه به اینکه امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- با استفاده از این روش، به تفسیر قرآن پرداخته و آن را با شرایط زمان خود و نیازهای جامعه تطبیق می‌دادند. این رویکرد می‌تواند برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به علوم قرآنی، راهگشای تحقیقات بیشتر در این حوزه باشد. 🔸در ادامه دکتر عباس مصلایی‌پور، دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق -علیه‌السّلام-، ضمن تقدیر از زحمات دکتر محمدی به نقد برخی دیدگاه‌ها و آراء دکتر محمدی در این زمینه پرداخت. وی با اشاره به تفاوت‌های ظریف بین مفاهیم جری و تطبیق، بطن و روایات تفسیری، خواستار تبیین دقیق‌تر این مفاهیم شد. 🔸مصلایی‌پور همچنین بر اهمیت بررسی جایگاه جری و تطبیق در میان سایر روش‌های تفسیری تأکید کرد و گفت: علامه طباطبایی عبارت «وَ هِيَ مِنَ الْجَرْيِ وَ التَّطْبِيقِ أَوْ مِنَ الْبَطْنِ وَ لَيْسَتْ بِمُفَسِّرَةٍ» را در چند موضع از تفسیر المیزان آورده است. لازم است جری و تطبیق بطور کامل تبیین و تفاوتش با سایر مراتب فهم آیات (همچون بطن و تأویل) بیان گردد. اگر مرحوم علامه طباطبایی ابداع کننده جری و تطبیق هستند؛ حال باید دید ایشان جری و تطبیق را کنار چه مقوله‌هایی در آثار خود آورده است. آیت الله معرفت می‌گوید جری و تطبیق از مقوله تأویل است. جری و تطبیق روش تفسیری نیست؛ بلکه می‌توان از آن بعنوان قاعده تفسیری یاد کرد. وی بعنوان نکته پایانی متذکر شد: شأن نزول و سبب نزول با بحث جری و تطبیق تطابق‌هایی دارد، ولی این مسئله همواره میان قدما و متأخران مثل سیوطی مورد اختلاف نظر بوده است. 🔸دکتر محمدهادی امین ناجی، استاد گروه الهیات دانشگاه پیام نور بعنوان دومین ناقد کرسی، بر ضرورت شناخت دقیق مخاطب و مبانی این روش تفسیری تأکید کرد. وی همچنین پیشنهاداتی برای تکمیل پژوهش ارائه شده، از جمله استفاده از منابع پژوهشی غیرایرانی و فصل‌بندی دقیق‌تر، ارائه نمود. 🔸وی ادامه داد: عنوان کرسی به اندازه‌ای مفصل است که برای تبیین مطلوب آن باید جلسات دیگری با صلاحدید مسئولان برگزار شود. 🔸امین‌ناجی در پایان اشاره کرد: لازم است با تدوین تعاریف دقیق مقوله جری و تطبیق، بطن و ظهر و دیگر اصطلاحات مشتبه، از در آمیختگی مفاهیم جلوگیری شود. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/انجمن-علمی-مطالعات-نهجالبلاغه-ایران-5/ انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران کرسی ترویجی نحوه جریان جری و تطبیق در روش تفسیری امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- را در ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ برگزار کرد. 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4237344 به گزارش ایکنا: کرسی ترویجی «نحوه جریان جری و تطبیق در روش تفسیری امیرالمؤمنین(ع)» ۲۷ شهریور در انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1183346/لزوم-استفاده-از-ظرفیت-مساجد-برای-ترویج-نهج-البلاغه-و-صحیفه-سجادیه امام جمعه اصفهان تأکید کرد: لزوم استفاده از ظرفیت مساجد برای ترویج نهج‌البلاغه و صحيفه سجادیه 🍃💐🍃💐🍃 https://ana.ir/fa/news/932119/چهارمین-کنگره-بین‌المللی-نهج‌البلاغه-در-اصفهان-برگزار-می‌شود چهارمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در اصفهان برگزار می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanahad.ir/1403/06/25/دوره-مجازی-دانش-افزایی-برای-اساتید-و-اع/ دوره مجازی دانش افزایی برای اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها با موضوع دشمن‌شناسی در نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://pnahj.com/product/k-tafakkor/ کتاب تفکر و عملکرد انقلابی در نهج‌البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1183052/نخستین-دوره-تربیت-مدرس-نهج-البلاغه-شناسی-ویژه-ائمه-جماعات-برگزار نخستین دوره تربیت مدرس نهج‌البلاغه‌شناسی‌ ویژه ائمه جماعات و طلاب ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1183591/طرح-یکشنبه-ها-با-نهج-البلاغه-در-مساجد-اصفهان-برگزار-می-شود طرح «یکشنبه‌ها با نهج‌البلاغه» در مساجد اصفهان برگزار می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/4330815/راه-اندازی-رشته-تخصصی-نهج-البلاغه-در-خوزستان راه اندازی رشته تخصصی نهج‌البلاغه در خوزستان 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/00Hm6C خبرگزاری تخصصی قرآن، ایکنا: افتتاحیه رشته تخصصی نهج‌البلاغه در حوزه علمیه خوزستان 🍃💐🍃💐🍃 https://www.sjau.ac.ir/fa/w/رسا?redirect=/ برگزاری نخستین جلسه شورای جشنواره نهج البلاغه (رسا) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کمال معارف «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ العُلوم، بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ الحُقوق، بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ المنهج»؛ من آمدم تا راه باسواد شدن را به شما یاد بدهم. یكی از كارهای حضرت پیامبر اکرم تتمیم مكارم اخلاق است. آن حضرت آمده است كه تمام نیازهای بشری را چه در بخش علم، چه در بخش اخلاق، چه در بخش حقوق و چه در بخش شهود بیان كند. 🔹 علامه آیت‌الله جوادی آملی ══❈═₪❅ 🔹❅₪═❈══ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_6019359771574932648.mp3
22.55M
🔸جلسه هفدهم. 🔸دوشنبه، ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸نسبت با مجموعه سخنان حضرت (کمیت نهج البلاغه) 🔹ادعای مبنی بر حصول تقطیع در خطبه ۱۰۶ 🔸گزارش وقایع نگاران از کمیت خطبه‌های حضرت 🔹 و کتاب «» 🔸 منابع در دسترس (کتابخانه های شخصی و عمومی) 🔹گزارش از کتابخانه کم نظیر شاپور بن اردشیر 🔸اهمیت تاریخی منطقه «کرخ بغداد» 🔹اقدام به نابود کردن کتابخانه های شیعه 🔸کتاب «» (ره) 🔹مقاله « مدرسه سنیان در برابر دارالعلم شیعیان» 🔸وعده حق تعالی به نصرت مذهب به نقل از تاریخ کمبریج باسورث ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: الگوی اداره در نهج‌البلاغه 🖌️به قلم: دکتر علی‌نقی امیری 📒کتاب پیش‌رو مباحث مدیریتی را با محوریت نامه ۵۳ نهج‌البلاغه در چهار بخش و دوازده فصل بررسی می‌کند. 📒کتاب حاضر در قالب یک کتاب درسی، جهت مباحث درس تخصصی «اداره امور عمومی در اسلام» در مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلف مدیریت دولتی و نیز به منزله کتاب درسی جهت مباحث درس «تحلیل فلسفی مدیریت اسلامی» در مقطع دکتری گرایش‌های مختلف مدیریت و درس «اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلامی» در مقطع کارشناسی ارائه شده است و همچنین دیکر علاقه‌مندان به معارف اسلامی و علوی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۲" "اِختِیارُ الحَاکِمِ بَینَ النّاس" "گزینش داور در میان مردم" "ثُمَّ اِخْتَرْ لِلْحُكْمِ بَيْنَ اَلنَّاسِ أَفْضَلَ رَعِيَّتِكَ فِي نَفْسِكَ مِمَّنْ لاَ تَضِيقُ بِهِ اَلْأُمُورُ وَ لاَ تُمَحِّكُهُ اَلْخُصُومُ وَ لاَ يَتَمَادَى فِي اَلزَّلَّةِ وَ لاَ يَحْصَرُ مِنَ اَلْفَيْءِ إِلَى اَلْحَقِّ إِذَا عَرَفَهُ وَ لاَ تُشْرِفُ نَفْسُهُ عَلَى طَمَعٍ وَ لاَ يَكْتَفِي بِأَدْنَى فَهْمٍ دُونَ أَقْصَاهُ" سپس از ميان مردم، برترين فرد نزد خود را براى قضاوت انتخاب كن، كسانى كه مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نياورد و برخورد مخالفان با يكديگر او را خشمناک نسازد، در اشتباهاتش پافشارى نكند و بازگشت به حق پس از آگاهى براى او دشوار نباشد، طمع را از دل ريشه‌كن كند و در شناخت مطالب با تحقيقى اندك رضايت ندهد. "وَ أَوْقَفَهُمْ فِي اَلشُّبُهَاتِ وَ آخَذَهُمْ بِالْحُجَجِ وَ أَقَلَّهُمْ تَبَرُّماً بِمُرَاجَعَةِ اَلْخَصْمِ وَ أَصْبَرَهُمْ عَلَى تَكَشُّفِ اَلْأُمُورِ وَ أَصْرَمَهُمْ عِنْدَ اِتِّضَاحِ اَلْحُكْمِ مِمَّنْ لاَ يَزْدَهِيهِ إِطْرَاءٌ وَ لاَ يَسْتَمِيلُهُ إِغْرَاءٌ وَ أُولَئِكَ قَلِيلٌ" و در شبهات از همه با احتياط‌تر عمل كند و در يافتن دليل اصرار او از همه بيش‌تر باشد، و در مراجعه پياپى شاكيان خسته نشود، در كشف امور از همه شكيباتر و پس از آشكار شدن حقيقت، در فصل خصومت از همه برنده‌تر باشد، كسى كه ستايش فراوان او را فريب ندهد و چرب زبانى او را منحرف نسازد و چنين كسانى بسيار اندكند. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السلام- در اين بخش از نامۀ خود به مالك اشتر بحث مهمى دربارۀ قضات بيان داشته و آن را از بحث‌هاى ديگر مستقل كرده تا اشاره‌اى به استقلال قضايى باشد كه در دنياى امروز به آن اهمّيّت زيادى مى‌دهند و قوۀ قضائيه را قوۀ مستقلى در برابر قوۀ اجرايى (دولت) و قوۀ قانونگذارى مى‌شناسند. اضافه بر اين ذكر ويژگى‌هاى قضات بعد از ويژگى‌هاى فرماندهان لشكر اين پيام را دارد كه لشكر، كشوراسلام را در مقابل‌ اجانب حفظ مى‌كند وقوۀ قضائيه در مقابل نزاع‌هاى داخلى و به بيان ديگر يكى ضامن امنيتى برونى است و ديگرى ضامن امنيتى درونى. نخست مى‌فرمايد: «سپس از ميان رعاياى خود برترين فرد را نزد خود براى قضاوت در ميان مردم برگزين»؛ (ثُمَّ‌ اخْتَرْ لِلْحُكْمِ‌ بَيْنَ‌ النَّاسِ‌ أَفْضَلَ‌ رَعِيَّتِكَ‌ فِي‌نَفْسِكَ‌). اين تعبير مى‌رساند كه در مورد قضات حتماً بايد به سراغ برترين‌ها رفت، چرا كه مسألۀ قضاوت امرى بسيار سنگين، حساس و سرنوشت‌ساز است كه تنها برترين‌ها مى‌توانند آن را سر و سامان بخشند. 📍تعبير به «اخْتَرْ» نشان مى‌دهد كه قضات با آراى مردم - آن‌گونه كه در بعضى كشورهاى امروز رايج است - انتخاب نمى‌شوند، بلكه زمامدار و رهبر آنها را مستقيماً يا به‌وسيلۀ افراد مورد اعتماد خود برمى‌گزيند، زيرا مسألۀ صلاحيت قضايى چيزى نيست كه مردم بتوانند دربارۀ آن داورى كنند و رأى بدهند. آن‌گاه دوازده صفت براى آنها برمى‌شمارد كه در واقع از قبيل تفصيل پس از اجمال است و نشان مى‌دهد برترين‌ها چه كسانى‌اند: . مى‌فرمايد: «كسى كه امور مختلف وى را در تنگنا قرار ندهد»؛ (مِمَّنْ‌ لَا تَضِيقُ‌ بِهِ‌ الْأُمُورُ). اشاره به اينكه آگاهى آنها دربارۀ مسائل مختلف و قوانين اسلام و شناخت موضوعات در حدى باشد كه هر مسألۀ پيچيده‌اى پيش آيد راه حل آن را بدانند و در تنگنا قرار نگيرند. به سخن ديگر هم به احكام شرع واقف باشد و هم در تشخيص موضوع آگاه تا بتواند رد فروع به اصول و استخراج فروع از اصول كند و اين وصف تنها در مجتهدان مبرّز وجود دارد. 📍«كسى كه در شبهات از همه محتاط‌تر باشد»؛ (وَ أَوْقَفَهُمْ‌ فِي الشُّبُهَاتِ‌). مى‌دانيم - همان‌گونه كه در حديث معروف نبوى وارد شده - امور بر سه گونه است: قسمتى حق بودن آن آشكار و قسمت ديگرى باطل بودن آن آشكار است ولى بخش سوم شبهات است؛ يعنى امورى كه پى بردن به واقعيت آن آسان نيست. در اين گونه موارد دستور داده شده كه جانب احتياط را بگيريد و آن‌كس كه در وادى شبهات گام مى‌نهد سرانجام در محرمات مى‌لغزد و فرو مى‌رود و هر كس شبهات را ترك كند، محرمات واقعى را بهتر ترك مى‌كند. رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد: «حَلَالٌ‌ بَيِّنٌ‌ وَ حَرَامٌ‌ بَيِّنٌ‌ وَ شُبُهَاتٌ‌ بَيْنَ‌ ذَلِكَ‌ فَمَنْ‌ تَرَكَ‌ الشُّبُهَاتِ‌ نَجَا مِنَ‌ الْمُحَرَّمَاتِ‌ وَ مَنْ‌ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ‌ ارْتَكَبَ‌ الْمُحَرَّمَاتِ‌ وَ هَلَكَ‌ مِنْ‌ حَيْثُ‌ لَا يَعْلَمُ‌»
📍مفهوم اين سخن آن نيست كه قاضى از حكم كردن باز ايستد، زيرا وظيفۀ او به هر حال فصل خصومت و فيصله دادن نزاع است، بلكه منظور آن است كه توقف كند و تمام جوانب را بررسى نمايد و ظلمت شبهات را با نور علم برطرف سازد و گاه طرفين نزاع را به مصالحه كه مواقف احتياط است دعوت نمايد. 8. «كسى كه در تمسك به حجت و دليل از همه بيشتر پافشارى كند»؛ (وَ آخَذَهُمْ‌ بِالْحُجَجِ‌). مهم‌ترين برنامۀ قاضى بررسى ادلۀ طرفين دعواست؛ دلايل قوى و قابل قبول و نيز خوددارى كردن از پذيرش دلايل ضعيف و آسيب‌پذير. اين احتمال نيز هست كه منظور از اين جمله آن باشد كه قاضى بايد بيش از هر كس در جستجوى دليل باشد به اين معنا كه گاه در مسألۀ مورد دعوا ظاهراً هيچ دليلى نيست كه حق را روشن سازد؛ ولى قاضى مى‌تواند با جستجوگرى در گوشه و كنار حادثه، دلايل روشنى براى كشف حق از باطل پيدا كند همان‌گونه كه در بسيارى از قضاوت‌هاى اميرمؤمنان على عليه السلام وارد شده است كه حضرت با استفاده از جنبه‌هاى روانى يا مجرم را به اقرار وادار مى‌كرد و يا قراينى براى علم قاضى فراهم مى‌ساخت؛ مثلاً در داستان اختلاف دو زن بر سر يك كودك و پافشارى هر دو بر ادعاى خود كه قاعدتاً قاضى در اينجا بايد به حكم قرعه دعوا را فيصله دهد، امام جستجوى دليلى كرد و آن اينكه دستور داد شمشيرى بياورند و فرمود من كودك را دو شقه مى‌كنم و هر شقه‌اى را به يكى از شما دو نفر مى‌دهم. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ و دوم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 http://hawzeh.thaqalain.ir/سلسله-جلسات-سیری-در-نهج-البلاغه-ـ-جلسه-س/ حجت الاسلام وحیدی؛ ۱ مهر ۱۴۰۳ سلسله جلسات سیری در نهج‌البلاغه ـ جلسه سوّم 🍃💐🍃💐🍃 https://birjand.iau.ir/fa/news/1352/جشنواره-ملی-نهج-البلاغه-دانشگاهیان-کشور-تمدید-شد جشنواره ملی نهج‌البلاغه دانشگاهیان کشور تمدید شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1186907/اهمیت-دانش-آموزی-بر-محور-نهج-البلاغه-تبیین-شد حجت الاسلام ایمان شکیبایی: اهمیت دانش آموزی بر محور نهج‌البلاغه تبیین شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.boreshha.ir/tag/انس-با-نهج-البلاغه-در-سیره-شهدا/ کلام شهيدان: انس با نهج‌البلاغه در سیره شهدا 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanahad.ir/category/ostan/دوره آموزشی «راه روشن» برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌ها آغاز شد 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5999287667118838774.mp3
20.31M
🔸 جلسه هجدهم. 🔸دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج‌البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی‌یزدی 🔸مروری اجمالی بر مطالب مطرح شده 🔹منابع عام شریف رضی برای تدوین نهج‌البلاغه 🔸گورگیس عوّاد و کتاب (خزائن الکتب القدیمة فی العراق) 🔹کتابسوزی‌های مهم در بغداد پایتخت خلافت عباسی 🔸گزارش گورگیس عوّاد از (دارالعلم) شریف‌رضی 🔹تاریخ تألیف کتاب نهج‌البلاغه 🔸کتاب (خصائص‌الائمة) و سرآغازی برای تدوین نهج‌البلاغه 🔹تأثیر مستقیم عوامل سیاسی و اجتماعی در تولید یک اثر علمی ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir