eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
218 ویدیو
71 فایل
خرید مستقیم از ادمین بهتر است👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
👌حذف وجوبی خبر برخی موارد حذف خبر واجب است: الف. پس از «لولا»ی امتناعیه: لولا علی لهلک عمر ب.‌خبری که دلالت بر وجود صرف داشته باشد: زید فی الدارِ ج. پس از مبتدای صریح در قسم. با هم در قرآن بررسی میکنیم در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌متعلق جارومجرور گاهی عامل (متعلق)، لفظ جامدیست که در حکم مشتقّ است، به این دست از کلمات، اسم‌ جامد مؤول به مشتقّ می‌گویند. اسم‌ مؤوّل به مشتق کلمهایست که در ظاهر جامد است ولی با توّجه به جایگاهی که در جمله دارد، جانشین اسم مشتقّی است که منظور گوینده است. به عنوان مثال «أسد» بدون حضور در کلام و همچنین در اسدٌ فی الغابةِ. (شیری در جنگل است) به معنای شیر واقعی است، امّا همین کلمه در زیدٌ أسدٌ فی القتالِ. (زید در جنگ شیر است) از معنای ظاهری خود عدول کرده و به معنای شجاع است. در مثال اول «فی القتال» متعلّق به «اسد» است، چرا که «أسد» کنایه از این است که زید همچون شیر شجاع است. «فی قضائک» متعلّق به «علی» است. منظور از «علی» در اینجا «عادل» است. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«عَدَّ» در قرآن «عَدَّ» به معنای ظنّ و گمان در قرآن به کار نرفته است. امّا «عَدَّ» دو معنای دیگر دارد که در قرآن به کار رفته است: الف. معنای «آماده کردن»: <أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ> ب. به ‏معنای «شمردن»: <إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها> معنای آخری کم کم به یک فعل قلبی تبدیل شده است. وقتی می گویی: کنتُ أعدُّهُ فقیراً. (او را در زمره ی فقراء می شمردم) در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌مجرور «حتی» جاره دو قسم است: 1⃣اسم صریح: فتربصوا حتی حین 2⃣اسم موول: اعرض عنهم حتی یخوضوا ادامه در
👌مجرور «حتی» جارّه در قرآن ناب ناب کتاب نحو کاربردی به همراه پست و فایلهای تصویری، زیر قیمت پشت جلد، فقط تا ۱۲ شب جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
عامل حال به جز فعل، شبه فعل هم میتواند عامل حال باشد. زید آکل أخوه قاعدا (زید برادرش نشسته غذا میخورد) در این مثال عامل «قاعدا»، آکل است. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مهمترین ملاک تشخیص حال این است که دنبال کلمه ای باشیم که حالت و چگونگی فاعل یا مفعول را موقع انجام کار بیان کند، دیگر تفاوتی ندارد معرفه یا نکره باشد، جامد یا مشتق باشد، آنچه مهم است تبیین حالت فاعل یا مفعول هنگام وقوع فعل است. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اقسام مخصوص 🎓🆔 @nahvekarbordi در نحو دو نوع مخصوص داریم: الف) مخصوص باب اختصاص که همیشه منصوب است و نقش مفعول به دارد. نحنُ الطلابَ مشغولٌ بالمطالعةِ. (ما طلبه ها مشغول مطالعه هستیم) ب) مخصوص افعال مدح و ذمّ که همیشه مرفوع هستند. نعمَ الرجلُ زیدٌ. (چه خوب مردی است زید) در مثال بالا زید مخصوص و مبتدای موخر است در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
37-در کدام گزینه علامت اعراب فرعی، نادرست است؟ الف) إنَّ خمسة معلّمین حضروا فی‎المدرسةِ الیوم! ب) کانت طالبتا صفّنا قد نجحتا فی‎المباراة العلمیة! ج) سلّمت علی‎الأبِ و شربت معه کوباً شایاً! د) سافرنا إلی‎أصفهانَ و صلّینا فی‎مساجدٍ کثیرة! کانال تخصصی تست👇 https://eitaa.com/joinchat/337903776Cbb58cff4cc
19.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله جوادی آملی: ▪️ذکر مصائب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها از زبان اميرالمؤمنين علیه السلام ▪️ «إِلاَّ أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ» عرض كرد یا رسول الله! ما مصیبت سنگین‌ تری را تحمل كردیم و آن رحلت شما بود، این مصیبت به عظمت آن مصیبت نیست ولی خصیصه ‌ای دارد كه آن خصیصه را خود دخترتان به عرضتان می ‌رساند... یا رسول الله! من مصیبت سنگینی را تحمل كردم سر مطهّر شما روی سینه من بود كه قبض روح شدید من اینها را تحمل كردم بالأخره اما الآن در این مصیبت طاقتم كم شده است البته خواست خدا هر چه هست ما صابریم «إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» خطبه 202 نهج البلاغه https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌قسمت هایی از نامه مُفَصَل عمر بن خطاب به معاویه می‌باشد که در آن ظلم و ستم نسبت به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را تشریح کرده ▪️..فَضَرَبَتْ فَاطِمَةُ يَدَيْهَا مِنَ الْبَابِ تَمْنَعُنِي مِنْ فَتْحِهِ فَرُمْتُهُ فَتَصَعَّبَ عَلَيَّ فَضَرَبْتُ كَفَّيْهَا بِالسَّوْطِ فَأَلَّمَهَا، فَسَمِعْتُ لَهَا زَفِيراً وَ بُكَاءً فَكِدْتُ أَنْ أَلِينَ وَ أَنْقَلِبَ عَنِ الْبَابِ فَذَكَرْتُ أَحْقَادَ عَلِيٍّ وَ وُلُوعَهُ فِي دِمَاءِ صَنَادِيدِ الْعَرَبِ، وَ كَيْدَ مُحَمَّدٍ وَ سِحْرَهُ، فَرَكَلْتُ‏ الْبَابَ وَ قَدْ أَلْصَقَتْ أَحْشَاءَهَا بِالْبَابِ تَتْرُسُهُ، وَ سَمِعْتُهَا وَ قَدْ صَرَخَتْ صَرْخَةً حَسِبْتُهَا قَدْ جَعَلَتْ أَعْلَى الْمَدِينَةِ أَسْفَلَهَا .. 🔸‏عمر بن خطاب می‌گوید: (حضرت) فاطمه سلام الله علیها، نمی‌گذاشت در را باز کنم و این ، مرا عصبانی‌تر می کرد ... تازیانه (شلاق) را از قنفذ لعنة الله‌ علیه گرفتم به دستان او زدم ، درد کشید صدای ناله و گریه او را شنیدم ‏نزدیک بود دلم برای او بسوزد و برگردم که کینه‌ های (امیرالمومنین) علی سلام الله علیه، را به یاد آوردم و به یاد فریبکاری (حضرت رسول) محمّد صلی‌ الله علیه و آله، و جادوی او افتادم پس در حالی که او خود را به در چسبانده بود تا مانع شود با تمام توان لگدی به در زدم ناگهان فریادی کشید که گمان کردم مدینه زیر و رو شد ... 📚بحارالأنوار جلد۳۰ صفحه۲۹۳ _۲۹۴ پ.ن «الصقت احشاءها بالباب» ترجمه نکردم برای اهلش https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
⁉️ 📌 💬 سؤال: نحویون بر این باورند که فقط «اسم» می تواند منادی واقع شود، به همین جهت منادی واقع شدن را از علائم و خواصّ اسم شمرده اند. پس چطور در آیۀ «يا لَيْتَني‏ كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظيماً» (النساء: 73)، حرف نداء (یا) بر حرف (لیت) داخل شده است، نه اسم؟ 📝 جواب: 🔸 گاهی در کلام عرب، حرف نداء (یا) بر غیر اسم داخل شده است، همچون «فعل»، «حرف» و «جملۀ اسمیه»؛ در توجیه این امر 3 مبنا وجود دارد: 1️⃣ برخی این موارد را از جمله مصادیق حذف منادی می دانند؛ پس در حقیقت «یا» بر منادای محذوف داخل شده که اسم است، نه چیز دیگر. و منادای محذوف چیزی است که با معنا سازگاری داشته باشد، مانند: «یا قومِ»، «یا رجلُ» و... 2️⃣ بعضی دیگر، حرف «یا» در این موارد را دانسته اند نه نداء. 3️⃣ و برخی قائل به تفصیل شده اند؛ یعنی اگر بعد از «یا» دعا یا امر باشد، «یا» حرف نداست و منادی محذوف، چرا که نداء قبل از این دو زیاد واقع می شود، مانند: « يا مالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنا» (الزخرف: 77)؛ «یا آدمُ اسکُن» (البقرة: 35). و در غیر اینصورت حرف تنبیه است. 🔆 قول دوّم از جهت اینکه نیاز به تکلّف تقدیر ندارد از قول اوّل بهتر است، اما از آنجا که گاهی قبل از «یا»، حرف تنبیهی چون «ألا» آمده است (مانند: ألا يا اسقياني قبل غارة سنجال) و اجتماع دو حرف از یک سنخ در کلام عرب ممکن نیست، در این موارد نمی تواند «یا» حرف تنبیه باشد؛ لذا قول به تفصیل ارجح است. 📖 النّص: «إذا ولي «يا» ما، ليس بمنادى كالفعل‏... و الحرف‏... و الجملة الاسمیة...، قيل: هي للنداء، و المنادى محذوف، و قيل: هي لمجرّد التنبيه‏...، و هو أفضل من تكلّف التقدير...، و قال ابن مالك: إن وليها دعاء... أو أمر...، فهي للنداء، لكثرة وقوع النداء قبلهما...، و إلا فهي للتنبيه‏». ☑️ ر.ک: 📚 الحدائق الندیّة، ص 72 📚 مبادی العربیة، ج4، ص 279 🆔 @arabbic در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر شب ترکیب یک آیه (وَإِن يَكَادُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لَيُزۡلِقُونَكَ بِأَبۡصَٰرِهِمۡ لَمَّا سَمِعُواْ ٱلذِّكۡرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُۥ لَمَجۡنُونٞ) در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اقسام اسم «لا»ی نفی جنس اسم لای نفی جنس سه قسم است: مفرد: لا رجل فی الدار مضاف: لا غلام رجل فی الدار شبه مضاف: لا ضاربا رجلا فی الدار در ادامه اقسام اسم مفرد و حکم اعرابی آن را بررسی میکنیم. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اعراب مبتدا مبتدا همواره مرفوع است، نکته ای که هست اینکه وقتی گفته میشود مرفوع، شاگرد ذهن‌شان معطوف به «زید قایم» میشود در حالیکه اعراف رفع انواعی دارد که به آن اشاره میکنیم. در تصویر مشاهده کنید در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
فاعل و نوعش را مشخّص کنید: «اعلم! من لا یرحم الناس لا یرحمه الله» ألف) «أنت: ضمیر مستتر» «هو: ض مستتر» «الله: اسم ظاهر» ب) «من: اسم ظاهر» «ه: ض بارز» «الله: اسم ظاهر» ج) «الناس: اسم ظاهر» «الله: اسم ظاهر» «ه: ض بارز» د) «الناس: اسم ظاهر» «هو: ض مستتر» «ه: ض بارز» در کانال تخصصی تست حتما عضو شید👇 https://eitaa.com/joinchat/337903776Cbb58cff4cc سفارش دوره یا کتاب هزار و صد تست کاربردی 👈@ostad_shoo
تفاوت «ذو» به معنای صاحب و «ذو» به معنای «الّذی» در متن بررسی کردیم ✍️پ.ن جهت خرید کتاب و شرکت در دوره ها با تخفیف۷۰ درصدی پیام دهید👇 @ostad_shoo در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اتصال «ال» به مضاف در اضافه لفظی جائز نیست مگر در سه صورت: جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون در کدام آیه مبتدای اسمی به کار رفته است؟ الف. قالَ أَ راغِبٌ أَنْتَ عَنْ آلِهَتي‏ ب. أَ قَريبٌ ما تُوعَدُونَ ج. يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُو د. فَهَلْ مِنْ مُدَّكِر مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر شب ترکیب یک آیه (ما كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرى‏ إِلاَّ وَ أَهْلُها ظالِمُون‏) جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کتابهای نحو کاربردی و تست آماده ارسال به سراسر کشور تخفیف فوق العاده به مناسبت نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا فردا برای خرید به ادمین مراجعه کنید
49-در رابطه با نواسخ کدام گزینه صحیح است؟ الف) لا شيءَ أحسنَ من‎العلم ب) لیس لي ناصحٌ یرشدني. ج) إنّ الطالب کان مجتهدٌ في‎عمله. د) المسلمون متفرّقون مادام بعیدون عن‎الحق. کانال تخصصی تست👇 https://eitaa.com/joinchat/337903776Cbb58cff4cc
👌وجوه اعرابی مختلف «زید قائم ابوه» 📚 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر شب ترکیب یک آیه (فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا) مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«لمّا» جازمه در قرآن «لمّا»ی جازمه در قرآن تنها 8 بار به کار رفته است. «لَمَّا يَذُوقُوا عَذابِ> <آخَرينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِم‏> <كَلاَّ لَمَّا يَقْضِ ما أَمَرَهُ> «لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذينَ خَلَوْا> <لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْويلُه‏> <لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ> <لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُم‏> یکی دیگه رو خودتون پیدا کنید مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌مصدر مؤول و اعراب آن در قرآن 🌸دوره نحو کاربردی مقدماتی متوسطه پیشرفته به صورت تصویری و آف لاین توسط نویسنده کانال و کتب نحو کاربردی برگزار می شود. جهت ثبت نام به @ostad_shoo پیام دهید. تخفیف فوق العاده جهت ثبت نام تا آخر شب. نظرات شرکت کنندگان در دوره👇 @nahvekarbordii مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نقش «من» و «ما»ی شرطیه در قرآن با بررسی‌های انجام شده، نقش «من» از دو حالت خارج نیست: مبتدا و مفعول به، که مبتدا بودن بیشتر از مفعول به است. الف. مفعول به: <مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ>‏ <مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدي‏> <مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ> <مَن يُضْلِلْ فَلَن تجَدَ لَهُ وَلِيًّا> <مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ> <مَن يُهنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّكْرِمٍ>‏ ب. مبتدا: <مَن يَأْتِ رَبَّهُ مُجرِمًا فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ>‏ <مَن يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنىُّ> مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر روز ترکیب یک آیه (لِيُنذِرَ يَوْمَ التَّلَاقِ يَوْمَ هُم بَارِزُون‏) مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ناب ناب ترکیب «کیف بک» «کیف بک» در اصل «کیف انت» بوده که باء زایده به آن متصل شده و ضمیر منفصل مرفوعی را به متصل تبدیل کرده است. جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌حرف جر زائد بر سر مفعول به در قرآن همانطور که میدانید بر سر مفعول گاهی حرف جرّ زائد در می آید، مانند: «ما رایتُ من أحدٍ» که در اصل بوده: «ما رأیتُ أحداً» (هیچ کس را ندیدم) در قرآن مفعول به های زیادی داریم که بر سرش من زائد آمده که در تصویر مشاهده میکنید. ✍️در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. در تصویر مشاهده کنید در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تقدیم خبر افعال ناقصه بر فعل تقدیم خبر افعال ناقصه بر فعل تنها در صورتی جائز است که فعل از افعالی نباشد که با «ما» شروع می شود، لذا «بکرا ما زال زید ناصرا» صحیح نیست. بلکه می توان چنین گفت: «ما زال زید ناصرا بکرا» 👌در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9