با توجه به مباحث اضافه، کدام جمله اشتباه است؟
الف) جاء رجلٌ کاتبُ القاضی
ب) یمرّ برجلٍ ضاربِ زیدٍ
ج) یجیء رجلٌ باذلُ الخیر
د) یمرّ برجلٍ مجهولِ القدر
🌹مطالب کانال گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی است.😏
🌸👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
👨🎓👩🎓 امتحانات ترم نزدیک ها از الان باید برنامه ریزی کنید، با شرکت در دروس بالا تضمینی بهترین نمرات را کسب کنید و استاد شوید🙏
🤔مطالب کانال ویترین است، مطالب اصلی در کانالهای تخصصی ماست
🤨تفاوت معنایی«رُبهُ رجلاً اکرمتُ» با «رب رجلٍ اکرمت» چیست؟ کاربرد هر یک در چه زمانی است؟
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نحو کاربردی مقدماتی
✅ تعریف جمله و اسناد
تدریس توسط استاد ایرانی
(نویسنده نحو کاربردی و موسس کانال نحوکاربردی)
✍️جهت تهیه کتاب و دوره های «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
👨🎓👩🎓با شرکت در این دوره ها نحو را تضمینی و به صورت کاربردی یاد بگیرید.
#علم-نحو
#تدریس_نحو_کاربردی
👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
#تست
✍ تست آمادگی کارشناسی ارشد
در کدام آیه «نون» تاکید به کار نرفته؟
1⃣ ولا تتَّبِعانِّ سَبیل الّذین لایَعلَمون
(یونس/۸۹)
2⃣ کلّا لئن لم یَنتَهِ لَنَسفَعاً بالناصیة
(علق/۱۵)
3⃣ و لا تحسَبَنَّ الذین قُتِلُوا فی سبیلِ الله اَمواتا
(آل عمران / ۱۶۹)
4⃣ ذلک اَدنی ان تَقَرَّ اعینُهُنّ و لایَحزَنَّ (احزاب/۵۱)
👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📌 تجزیۀ فعل «إنَّ»
💬 سؤال: گفته اند «إنَّ» می تواند فعل باشد. تجزیۀ این فعل چگونه است و حروف اصلی آن چیست؟
📝 جواب:
🔸 در تجزیۀ این فعل احتمالاتی متصوّر است؛ از جمله:
1️⃣ امر معلوم، صیغۀ 7 از مادۀ «الأنین: أنَنَ (أنّ)، یَئِنُّ»:
✔️ تئِنُّ (7 مضارع) ← امر: إئْنِنْ (اینن) ، إنِّ و إنَّ (سه وجه در امر آن ممکن است. دو وجه ادغامی و یک وجه بدون ادغام).
2️⃣ ماضی معلوم، صیغه 6 از مادۀ «الأین: آنَ ، یئینُ»:
✔️ أیَنَ (آنَ)... (إیْنَّ) ← إنَّ
3️⃣ ماضی معلوم، صیغۀ 6 جمع مونث از «الأون: آنَ ، یئانُ»:
✔️ أوَنَ (آنَ) ... (إوْنَّ) ← إنَّ
4️⃣ امر معلوم صیغۀ 10 + نون تأکید ثقیله از «وأی ، یئی، إ»:
✔️ تئِینُ (7 مضارع): ← (امر صیغۀ 10): إی + نَّ: إینَّ ← إنَّ
📖 النّص: «تأتى "إنّ" فعلا ماضيا مسندا لجماعة المؤنث من "الأين" و هو التّعب تقول «النساء إنّ» أى تعبن، أو من "آن" بمعنى قرب، أو ... فعل أمر للواحد من "الأنين"، أو لجماعة الإناث من "الأين"...، أو للواحدة مؤكدا بالنون من "وأى" بمعنى وعد».
📚 ر.ک: مغنی اللّبیب، ج1، ص39
👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بررسی فاعل در قرآن
نحو را کاربردی یاد بگیرید
👩🎓👨🎓سطح مقدماتی و متوسطه
با شرکت در کلاسهای نحو کاربردی، لذت ادبیات را بچشید
گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی
ادمین فروش دوره ها
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
373.3K
😉گزینه بیم
اگر این تست رو جواب دادید معلوم درس جانشین ظرف و بدل رو خوب خوندید
و گرنه باید در دوره های نحو کاربردی مون شرکت کنید👇
گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی
ادمین فروش دوره ها
@mahsa_m81
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
اضافه ظرف به مصدر موول
تصویر را نگاه کنید
در کتابها و دوره های نحو کاربردی لذت ادبیات را بچشید
چاپ جدید گرانتر، مطالب کانال گوشه ای از کتب نحو کاربردی است
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
🌼 [أجلسُ هنٰا وأفكّر بِلَحْن ضِحْكَتِكَ]
میشینم اینجا و به لحنِ خندههات فکر میکنم.
اجلس: فعل و فاعل
هنا: مفعول فیه
و: حالیه یا مستانفه
افکر: فعل و فاعل
بلحن: جارومجرور
ضحکة: م. الیه
ک: م. الیه
افکر...: جمله حالیه و محلا منصوب
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
👈صورتهای اعرابی تابع و متبوع
اگر حالات اعرابی تابع و متبوع را بررسی کنیم، شانزده صورت به دست می آید، که به برخی در تصویر اشاره میکنیم
گوشه ای از کتب نحو کاربردی
✅از دوره های تخفیف تدریس جا نمونید
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
اعراب «ان تبدل» در این آیه چیست؟
لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواج
(بعد از اين ديگر زنى بر تو حلال نيست، و نمىتوانى همسرانت را به همسران ديگرى مبدّل كنى)
الف) معطوف و مرفوع
ب) مجرور و معطوف
ج) فعل مضارع منصوب به ان
د) منصوب به نزع خافض
✅امتحانات ترم نزدیک، از همین الان با شرکت در دوره ها، تضمینی قبول شو
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
اقسام ذوالحال در قرآن
ذوالحال میتواند فاعل، مفعول یا نایب فاعل باشد.
مانند: جاء زید راکبا یا ضربت زیدا مشدودا
(زید سواره آمد) (زید را دست بسته زدم)
در ادامه آیات آن را بررسی می کنیم.
#ذوالحال
✅امتحانات ترم نزدیک، از همین الان با شرکت در دوره ها، تضمینی قبول شو
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
با توجه به شرائط «کلا» کدام عبارت درست نیست؟
الف) جاءنی الزیدانِ کلاهما
ب) رأیتُ کلا الزیدَینِ
ج) أنا رأیتُ کلَی الزیدینِ
د) الهندانِ رأیتُ کِلتَیهما 🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
در کدام مورد عمل «مصدر» صحیح است؟
الف) إنَّ ضَرَبَتَکَ بَکراً لَشَدیدٌ
ب) اعجَبتنی رحمتُک الغلامَ
ج)أعجَبَنِِی أکلُکَ الکَثِیرُ کُمَّثری
د) اعجبنی بکراً ضربُ زیدٍ
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
عمل مشتقات افعال ناقصه
مشتقات افعال ناقصه همچون خود فعل ناقصه، اسم و خبر می گیرند.
در تصویر ملاحظه کنید
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
سطح متوسط
در رابطه با کاربرد شبه فعل، کدام گزینه اشتباه است:
الف.جاءَ ضاربُ زیدٍ بکراً
ب. زیدٌ ضاربُ بکرٍ أمسِ
ج. جاءَ زیدٌ المکرمُ الأخَ
د. أعجبَنی ضربُکَ زیداً
#آزمون
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سطح متوسط در رابطه با کاربرد شبه فعل، کدام گزینه اشتباه است: الف.جاءَ ضاربُ زیدٍ بکراً ب. ز
156.4K
🙈گزینه الف، اضافه اسم فاعل به فاعل صحیح نیست
😊سؤال چرا در آیه <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> از مصدر «تبتلاً» استفاده نشده است، <تبتَّل إلیهِ تبتّلاً> مصدر «بتّلَ»، «تبتّل» است، چرا از مصدر باب تفعیل استفاده شده است؟ به عبارت دیگر آیه در صدد افاده چه معنایی است که به جای مصدر اصلی از جانشین مفعول مطلق استفاده کرده است؟
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
😊سؤال چرا در آیه <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> از مصدر «تبتلاً» استفاده نشده است، <تبتَّل إلیهِ تبتّلاً> م
جواب
ناب ناب
گاهی برای دستیابی به توسّع از مصدر فعل دیگری استفاده میشود تا دو معنا به صورت هم زمان به دست آید: <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> در این آیه به جای «تبتّلاً» از «تبتیلاً» استفاده شده که مصدر باب «تفعیل» است. خب استفاده از «تبتیلا» بی هدف نبوده و حتماً غرضی در پی دارد. «تفعُّل» مفید تدریج و تکلّف است. مانند: تجرّعَ الدّواءَ. (دارو را جرعه جرعه نوشید) یا تمشّی (آهسته آهسته پپیاده رفت)
امّا «فعَّل» مفید تکثیر و مبالغه است: «کسرتُ القلمَ و کسَّرتُهُ» (قلم را تکه تکه کردم).
در این آیه هم چه بسا استفاده از دو مصدر متفاوت به خاطر جمع بین دو معنی باشد: تدریج و تکثیر. صیغه و ساختار آیه هم به این اشاره دارد: «تبتّلْ» که فعل اول آیه است یعنی انقطاع و بریدن به طرف خدا در عبادت. عبادت هم تدریجی است. یعنی کم کم باید نفس را به آن عادت دارد. امّا در مفعول مطلق از «تبتیلا» استفاده شده که بر تکثیر دلالت دارد. چینش فعل و مصدر به این ترتیب نشان دهندهی این است که عبادت ابتدائاً باید تدریجی باشد و در نهایت به کثرت بینجامد. این ترتیب یک توجیه تربیتی هم دارد. حال اگر جای مصدر و فعل عوض میشد و چنین گفته میشد: «بتِّلْ تبتُّلاً» این فائده را نداشت. یا اگر چنین گفته میشد: «تبتَّلْ تبتّلاً» دلالت بر تدریج نداشت و یا چنین: «بتِّلْ نفسَکَ إلیه تبتیلاً» تنها بر کثرت دلالت داشت و از تدریج خبری نبود. امّا چون دو معنی را اراده کرده از دو مصدر جدا استفاده شده است.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
🙏🙏 واقعا از لطف و اعتماد همراهان کانال سپاسگزاریم.
اصلا فکرش را هم نمیکردیم که در عرض نصف روز تقریبا بیشتر کتابها فروش برود و تنها تعداد محدودی باقی بماند، دوستان پس از اتمام کتاب گله نکنند.
تنها سی نسخه دیگر باقی مانده است. سفارش👇
@ostad_shoo
در کدام آیه خبر جمله است
الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها>
ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ>
ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ>
د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ>
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9