332.2K
👨🎓👩🎓گزینه ج
🌸👨🎓👩🎓دوره های تدریس👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
إنّ أوّلَ عِوَضِ الحَليمِ مِن خَصْلَتِهِ أنَّ الناسَ أعْوانُهُ على الجاهِلِ.
حضرت امیر (ع)
(نخستين عوضى كه انسان بردبار از اين خصلت خود به دست می آورد، اين است كه مردم در برابر نادان به يارى او برمىخيزند.)
🌸👨🎓👩🎓دوره های تدریس استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نقش مصدر موول در روایت بالا چیست و چه اعرابی دارد؟
🍃 جوابتون برام بفرستید👇
@ostad_shoo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
إنّ أوّلَ عِوَضِ الحَليمِ مِن خَصْلَتِهِ أنَّ الناسَ أعْوانُهُ على الجاهِلِ. حضرت امی
627.9K
جواب سوال بالا:
خبر ان
به تصویر زیر هم نگاه کنید
تست ارشد
در این آیه چند حال و صفت وجود دارد: قيلَ يا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنَّا وَ بَرَكاتٍ عَلَيْكَ وَ عَلى أُمَمٍ مِمَّنْ مَعَكَ ((به نوح) گفته شد: «اى نوح! با سلامت و بركاتى از ناحيه ما بر تو و بر تمام امتهايى كه با تواند، فرود آى!)
الف) 1
ب) 2
ج ) 3
د) 4
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
🌸👨🎓👩🎓دوره های تدریس استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
در عبارت بالا چند حال و صفت وجود دارد
🍃 جوابتون برام بفرستید👇
@ostad_shoo
436.1K
گزینه دال
یک حال و سه نعت وجود دارد، به ترتیب عبارتند از:
بسلام، منا، علیک، ممن
🌸👨🎓👩🎓دوره های تدریس استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🧐تفاوت «أنا قاتِلُ أبیکَ» و «أنا قاتلٌ أباکَ»
اگر دو نفر پیش قاضی بیایند و هر یک، یکی از این جملهها را بگوید و از طرفی قاضی علم داشته باشد که تنها یکی از این دو نفر کشندهی پدرش است، کدام را باید اعدام کند؟
🍃 جواباتون با دلیل برام بفرستید👇
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
.
📌 جواب جمله اول
جملهی اول اقرار به قتل است و از کسی صادر شده که قتل را انجام داده است، زیرا زمان اسم فاعل، ماضی است، به همین جهت هم در مفعول عمل نکرده بلکه اضافه شده است. امّا کلام دوّم، اقرار به قتل نیست و از ناحیهی کسی است که قتل را انجام نداده ولی قصدش را دارد، زیرا زمان اسم فاعل آینده یا حال و به همین جهت هم در مفعولش عمل کرده و منصوب کرده است.
🌸کانالمون در روبیکا که همش تست👇
https://rubika.ir/nahvekarbordi
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
یک تست معمولی
در کدام عبارت نعت اشتباه به کار رفته است؟
الف. رأیتُ تلمیذاً تدرسُ امّهُ فی الصف
ب. مررتُ بتلامیذَ یدرسونَ فی الصفِ
ج. جاءَ تلمیذٌ یدرسُ ابوه فی الصفِّ
د. جائت تلمیذةٌ تدرس والداها فی الصفِ
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
1.5M
گزینهی «د»، در تمام عبارت مزبور «یدرس» جملهی وصفیه است که نعت «تلمیذ» است. هر گاه فاعل اسم ظاهر باشد، فعل به صورت مفرد میآید: «جائت تلمیذةٌ یدرسُ والداها فی الصفِّ» (آمد دانش آموزی که پدر و مادرش در کلاس درس میخوانند»
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺مطابقت نعت و منعوت
🔸نعت حقیقی در جنس، عدد، معرفه و نکره و اعراب از ما قبل خود تبعیت میکند؛ مانند:
جاء زیدٌ عادلٌ
🔸اما نعت سببی تنها در اعراب و تعریف و تنکیر از ما قبل خود تبعیت میکند و همواره مفرد می آید؛ مانند:
جاء زیدٌ العادلُ ابوه
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
🎁 لینک خرید کتب نحو کاربردی
👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
کدام گزینه نادرست است؟
الف) رایتُ زیداً و عمرَ
ب) جائَنی عَمرُ و عَمرٌ آخرُ
ج) مَرَرتُ بزیدٍ و سیبویهِ
د) رَأیتُ بلعبکَّ و عثماناً
🍃 جواباتون با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
کدام گزینه نادرست است؟ الف) رایتُ زیداً و عمرَ
گزینهی «د»: صحیح آن «رایت بعلبک و عثمانَ» است. «عثمان» به دلیل علمیت و آن زاید غیر منصرف است و تنوین نمی گیرد.
اما در گزینه ب عمر دوم نکره است لذا از بین اسباب تنها عدل را دارد، به همین خاطر تنوین گرفته است
عمر و عمر دیگری نزد من آمد
📌کانال تخصصی تستمون در تلگرام و روبیکا
خوبیش اینه جواب تستها رو همون لحظه می تونید ببینید، علاوه بر این مشخص میشه چند درصد این تست رو درست زدن👇
🆔https://rubika.ir/nahvekarbordi
🆔https://t.me/nahvekarbordy
نمونه آموزشها و نظرات دانشجویان
نمونه آموزش نحو کاربردی مقدماتی را در لینک زیر ببینید👇
https://eitaa.com/ostad_sho/421
https://eitaa.com/ostad_sho/312
📌نظرات شرکت کنندگان دوره های قبل را هم اینجا بشنوید👇
https://eitaa.com/ostad_sho/408
https://eitaa.com/ostad_sho/373
https://eitaa.com/ostad_sho/374
https://eitaa.com/ostad_sho/444
121.9K
📌نظر دانشجوی رشته ادبیات عرب که در تمام دوره ها شرکت کردن
دانشگاه اراک
نظرات شرکت کنندگان دوره های قبل را هم اینجا بشنوید👇
https://eitaa.com/ostad_sho/373
https://eitaa.com/ostad_sho/374
https://eitaa.com/ostad_sho/444
سَلاماً علی رسائِل لَم تُرسَل خَوفاً مِن بُرودة الرَّد.
سلام بر نامه هایی که از ترس پاسخی سرد، هرگز فرستاده نشد....
#محمود_درویش
کانال دوم من که برای اهلش خوب👇
@ahlamona | احلامُنـــا🌱
الحُبَُ لا يأتي إذا نحنُ أردناهُ
و يأتي كغزالٍ شاردٍ حينَ يُريدُ
عشق آن زمانی که ما بخواهیم، نمی آید
بلکه همچون آهوی گریزپایی است که هر وقت بخواهد می آید....
#نزار_قبانی
☺️کانال دوم من یک سر بزنید خوشتون میاد👇
@ahlamona | احلامُنـــا🌱
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
الحُبَُ لا يأتي إذا نحنُ أردناهُ و يأتي كغزالٍ شاردٍ حينَ يُريدُ عشق آن زمانی که ما بخواهیم، نمی
در عبارت بالا چند اعراب جر وجود دارد، آیا در این عبارت مفعول مطلق وجود دارد؟
🍃 جواباتون با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
الحُبَُ لا يأتي إذا نحنُ أردناهُ و يأتي كغزالٍ شاردٍ حينَ يُريدُ عشق آن زمانی که ما بخواهیم، نمی
1.25M
الحُبَُ لا يأتي إذا نحنُ أردناهُ
و يأتي كغزالٍ شاردٍ حينَ يُريدُ
📌مجرورات:
جمله «نحن أردناه» مضاف الیه برای اذا
«غزال» مجرور به حرف جر
«شارد» نعت غزال
جمله «یرید»مضاف الیه حین
مفعول مطلق:
«کغزال» صفت مفعول مطلق محذوف
یاتی اتیانا کاتیان غزال شارد
👨🎓👩🎓دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سَلاماً علی رسائِل لَم تُرسَل خَوفاً مِن بُرودة الرَّد. سلام بر نامه هایی که از ترس پاسخی سرد، هرگز
نقش «سلاماً علی» چیست، چه تفاوتی با «سلامٌ علیک» دارد؟
دلیل اختلاف در تعبیر چیست، تفاوت معنایی این دو چیست؟
جواباتونو با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
🌸👨🎓👩🎓دوره های تدریس استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296