436.1K
گزینه دال
یک حال و سه نعت وجود دارد، به ترتیب عبارتند از:
بسلام، منا، علیک، ممن
🌸👨🎓👩🎓دوره های تدریس استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🧐تفاوت «أنا قاتِلُ أبیکَ» و «أنا قاتلٌ أباکَ»
اگر دو نفر پیش قاضی بیایند و هر یک، یکی از این جملهها را بگوید و از طرفی قاضی علم داشته باشد که تنها یکی از این دو نفر کشندهی پدرش است، کدام را باید اعدام کند؟
🍃 جواباتون با دلیل برام بفرستید👇
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
.
📌 جواب جمله اول
جملهی اول اقرار به قتل است و از کسی صادر شده که قتل را انجام داده است، زیرا زمان اسم فاعل، ماضی است، به همین جهت هم در مفعول عمل نکرده بلکه اضافه شده است. امّا کلام دوّم، اقرار به قتل نیست و از ناحیهی کسی است که قتل را انجام نداده ولی قصدش را دارد، زیرا زمان اسم فاعل آینده یا حال و به همین جهت هم در مفعولش عمل کرده و منصوب کرده است.
🌸کانالمون در روبیکا که همش تست👇
https://rubika.ir/nahvekarbordi
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
یک تست معمولی
در کدام عبارت نعت اشتباه به کار رفته است؟
الف. رأیتُ تلمیذاً تدرسُ امّهُ فی الصف
ب. مررتُ بتلامیذَ یدرسونَ فی الصفِ
ج. جاءَ تلمیذٌ یدرسُ ابوه فی الصفِّ
د. جائت تلمیذةٌ تدرس والداها فی الصفِ
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
1.5M
گزینهی «د»، در تمام عبارت مزبور «یدرس» جملهی وصفیه است که نعت «تلمیذ» است. هر گاه فاعل اسم ظاهر باشد، فعل به صورت مفرد میآید: «جائت تلمیذةٌ یدرسُ والداها فی الصفِّ» (آمد دانش آموزی که پدر و مادرش در کلاس درس میخوانند»
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺مطابقت نعت و منعوت
🔸نعت حقیقی در جنس، عدد، معرفه و نکره و اعراب از ما قبل خود تبعیت میکند؛ مانند:
جاء زیدٌ عادلٌ
🔸اما نعت سببی تنها در اعراب و تعریف و تنکیر از ما قبل خود تبعیت میکند و همواره مفرد می آید؛ مانند:
جاء زیدٌ العادلُ ابوه
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
🎁 لینک خرید کتب نحو کاربردی
👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
کدام گزینه نادرست است؟
الف) رایتُ زیداً و عمرَ
ب) جائَنی عَمرُ و عَمرٌ آخرُ
ج) مَرَرتُ بزیدٍ و سیبویهِ
د) رَأیتُ بلعبکَّ و عثماناً
🍃 جواباتون با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
کدام گزینه نادرست است؟ الف) رایتُ زیداً و عمرَ
گزینهی «د»: صحیح آن «رایت بعلبک و عثمانَ» است. «عثمان» به دلیل علمیت و آن زاید غیر منصرف است و تنوین نمی گیرد.
اما در گزینه ب عمر دوم نکره است لذا از بین اسباب تنها عدل را دارد، به همین خاطر تنوین گرفته است
عمر و عمر دیگری نزد من آمد
📌کانال تخصصی تستمون در تلگرام و روبیکا
خوبیش اینه جواب تستها رو همون لحظه می تونید ببینید، علاوه بر این مشخص میشه چند درصد این تست رو درست زدن👇
🆔https://rubika.ir/nahvekarbordi
🆔https://t.me/nahvekarbordy
نمونه آموزشها و نظرات دانشجویان
نمونه آموزش نحو کاربردی مقدماتی را در لینک زیر ببینید👇
https://eitaa.com/ostad_sho/421
https://eitaa.com/ostad_sho/312
📌نظرات شرکت کنندگان دوره های قبل را هم اینجا بشنوید👇
https://eitaa.com/ostad_sho/408
https://eitaa.com/ostad_sho/373
https://eitaa.com/ostad_sho/374
https://eitaa.com/ostad_sho/444
121.9K
📌نظر دانشجوی رشته ادبیات عرب که در تمام دوره ها شرکت کردن
دانشگاه اراک
نظرات شرکت کنندگان دوره های قبل را هم اینجا بشنوید👇
https://eitaa.com/ostad_sho/373
https://eitaa.com/ostad_sho/374
https://eitaa.com/ostad_sho/444
سَلاماً علی رسائِل لَم تُرسَل خَوفاً مِن بُرودة الرَّد.
سلام بر نامه هایی که از ترس پاسخی سرد، هرگز فرستاده نشد....
#محمود_درویش
کانال دوم من که برای اهلش خوب👇
@ahlamona | احلامُنـــا🌱
الحُبَُ لا يأتي إذا نحنُ أردناهُ
و يأتي كغزالٍ شاردٍ حينَ يُريدُ
عشق آن زمانی که ما بخواهیم، نمی آید
بلکه همچون آهوی گریزپایی است که هر وقت بخواهد می آید....
#نزار_قبانی
☺️کانال دوم من یک سر بزنید خوشتون میاد👇
@ahlamona | احلامُنـــا🌱
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
الحُبَُ لا يأتي إذا نحنُ أردناهُ و يأتي كغزالٍ شاردٍ حينَ يُريدُ عشق آن زمانی که ما بخواهیم، نمی
در عبارت بالا چند اعراب جر وجود دارد، آیا در این عبارت مفعول مطلق وجود دارد؟
🍃 جواباتون با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
الحُبَُ لا يأتي إذا نحنُ أردناهُ و يأتي كغزالٍ شاردٍ حينَ يُريدُ عشق آن زمانی که ما بخواهیم، نمی
1.25M
الحُبَُ لا يأتي إذا نحنُ أردناهُ
و يأتي كغزالٍ شاردٍ حينَ يُريدُ
📌مجرورات:
جمله «نحن أردناه» مضاف الیه برای اذا
«غزال» مجرور به حرف جر
«شارد» نعت غزال
جمله «یرید»مضاف الیه حین
مفعول مطلق:
«کغزال» صفت مفعول مطلق محذوف
یاتی اتیانا کاتیان غزال شارد
👨🎓👩🎓دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سَلاماً علی رسائِل لَم تُرسَل خَوفاً مِن بُرودة الرَّد. سلام بر نامه هایی که از ترس پاسخی سرد، هرگز
نقش «سلاماً علی» چیست، چه تفاوتی با «سلامٌ علیک» دارد؟
دلیل اختلاف در تعبیر چیست، تفاوت معنایی این دو چیست؟
جواباتونو با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
🌸👨🎓👩🎓دوره های تدریس استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
نقش «سلاماً علی» چیست، چه تفاوتی با «سلامٌ علیک» دارد؟ دلیل اختلاف در تعبیر چیست، تفاوت معنایی این
📌سوال ناب
<قَدْ جاءَتْ رُسُلُنا إِبْراهيمَ بِالْبُشْرى قالُوا سَلاماً قالَ سَلامٌ>
آیه درباره حضرت ابراهیم است که وقتی فرشتگان الهی بر او نازل شدند، گفتند: «سلاما» و ابراهیم در جواب گفت: «سلامٌ»، سؤال این است که چرا ابراهیم هم نگفت: «سلاماً» بلکه «سلامٌ» گفت. توجه داشته باشید، هر دو «سلام» پس از ماده «قول» آمده است، در یکی به صورت منصوب و در دیگری مرفوع. چرا هر دو مثل هم مرفوع یا منصوب نیامده است. نکته نابی دارد که عرض خواهم کرد.
✅در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
📚 خرید کتب نحو کاربردی با ۱۰ در صد تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👨🎓👩🎓😉✅ در دوره های استادشو👇👇 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
برای فهم منظور سوال در شعر به آیه بالا توجه کنید، با عنایت به این نکته تفاوت معنایی را بفرمایید
ناب ناب
👌تفاوت «سلامٌ علیک» و «سلاماً علیکَ» و «أسلَمُ علیکَ»
عدول از جملهی فعلیه به اسمیه هنگامی صورت میپذیرد که ارادهی ثبوت شده باشد. دراین صورت مبتدا جانشین فعل است. منظور از جانشینی فعل این نیست که در عمل جانشین فعل شده و رفع به فاعل و نصب به مفعول میدهد، خیر منظور از جانشینی، جانشینی در معناست. با این تفاوت که فعل بر حدوث و اسم دلالت بر ثبوت دارد.
✅ به مثالهای زیر توجّه کنید:
«أحمَدُ اللهَ» = «الحمدُ لله»، «غفرَ اللهُ لکَ» = «مغفرةٌ لکَ»، «رضی اللهُ عنک» = «رضوانٌ اللهِ علیکَ»
گاهی هم مصدر جانشین فعل میشود که در بحث مفعول مطلق بیان شده است: «أحمدُ اللهَ» = «حَمداً للهِ»، «سقاکَ اللهُ» = «سقیاً لکَ»، «أشکرُ لکَ» = «شکراً لک» تمام این مصدرهای منصوب، جملات فعلیهای هستند که فعل آنها حذف شده است و در صورت رفع تبدیل به جملهی اسمیه میشوند. ادامه در متن...
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
ناب ناب 👌تفاوت «سلامٌ علیک» و «سلاماً علیکَ» و «أسلَمُ علیکَ» عدول از جملهی فعلیه به اسمیه هنگامی
.
📌 متن در تصویر را حتما ملاحظه کنید
چرا حضرت ابراهیم در جواب سلام، سلام را مرفوع بیان کرد.
📚 خرید کتب نحو کاربردی با ۱۰ در صد تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=4751
روشهای کاربرد افعال مدح و ذمّ
1. فعل + فاعل + مخصوص
نعمَ العبدُ سلمانُ
2. مخصوص + فعل + فاعل
سلمانُ نِعمَ العبدُ
3. فعل+ فاعل به صورت ضمیر + تمییز + مخصوص
نعمَ رجلاً سلمانُ
4. مخصوص + فعل + فاعل مستتر درون فعل + تمییز
سلمانُ نعمَ رجلاً
👨🎓👩🎓😉✅ دوره های استادشو👇👇 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
در کدام گزینه نعت وجود ندارد؟
الف) تکلّمت مع معلّمتی حول البطل!
ب) الکفّار غصبوا بلداً من بلادنا
ج) هذه اُمّۀٌ أفسدتها الطاغیۀ
د) ترکت هذه الطّالبۀ المدرسۀ قبل زمیلاتها!
🍃 جواباتون با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام گزینه نعت وجود ندارد؟ الف) تکلّمت مع معلّمتی حول البطل! ب) الکفّار غصبوا بلداً من بلادن
1.51M
گزینهی «الف» در سایر گزینهها «من البلاد» متعلّق به محذوف، نعت «بلدا» است: «کفار منطقهای از مناطق ما را غصب کردند»، در گزینهی «ج»، «أفسدتها» نعت «امة» است: این امتی است که طاغوت فاسدش کرد»، در گزینهی «د» اسم مشتق معرفه پس از اسم اشاره آمده و نعت است: «این دانش آموز مدرسه را قبل از هم کلاسیهایش ترک کرد».