👌«مِن» ابتدای غایت در قرآن
یکی از معانی «مِن»، ابتداء غایت است، مانند: «ذهبتُ منَ البصرة الی الکوفه» (از بصره به کوفه رفتم). در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که «مِن»، معنای ابتدای غایت دارد.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
سفارش دوره یا کتاب👈@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌لا تنتظر اللحظة المثالیة
خذ اللحظة و اجعلها مثالیة
ترجمه
منتظر لحظه آرمانی نباش
لحظه را به دست آور و آن را آرمانی و ایده آل کن
ترکیب:
لا: ناهیه
تنتظر: فعل نهی و فاعل
اللحظة: مفعول به و منصوب
المثالیه: صفت و منصوب
خذ: فعل امر، فاعل انت مستتر
اللحظة: مفعول به و منصوب
و: عاطفه
اجعل: فعل امر و فاعل انت مستتر
ها: مفعول اول جعل
مثالیة: مفعول دوم جعل
نکته عبارت: «جعل» کاربردهای متفاوتی دارد
فعل مقاربه (اسم و خبر)
فعل قلبی (دو مفعولی)
فعل تحویل (دو مفعولی)
فعل به معنای خلق( تک مفعولی)
در اینجا «جعل» از افعال تحویل است
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
سفارش دوره یا کتاب👈@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هدایت شده از هزار و صد تست کاربردی
«ما»ی حرفیه را مشخّص کنید؟
الف) ما أردتَ أن تَنالَ نِلتَه
ب) ما أرجو منک القیامَ به هو الإجتهادُ!
ج) ما رضی لنفسه الجهلَ، فتعلّم!
د) ما بیدک؟ قلمٌ أو کتابٌ؟
🌸جواب آزمونها: شب
👌کتاب ۱۱۰۰ تست کاربردی موجود است
بسیار مفید جهت آزمونهای استخدامی و کنکور
سفارش کتاب👈@Smi1369
https://eitaa.com/joinchat/337903776Cbb58cff4cc
تلگرام
https://t.me/+u_a8Aks4WkdhY2E0
👌اولین کانال تخصصی تست با جواب تشریحی
حتما عضو شید
زیر نظر مجموعه نحو کاربردی
👌تفاوت «ان» مخفف و ثقیله
ناب ناب
ادامه در تصویر
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
سفارش دوره یا کتاب👈@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌مجرور «حتی» جاره دو قسم است:
1⃣اسم صریح: فتربصوا حتی حین
2⃣اسم موول: اعرض عنهم حتی یخوضوا
ادامه در متن
یکی از نکات مهم ترکیب این آیه این است که حتی ناصبه نداریم. بلکه اَن مقدری پس از حتی جاره وجود دارد که باعث نصب فعل میشود.
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
عمل مشتقات افعال ناقصه
مشتقات افعال ناقصه همچون خود فعل ناقصه، اسم و خبر می گیرند.
در تصویر ملاحظه کنید
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تحذیر
یکی از اسلوبهای تحذیر استفاده از «ایاک» است. مانند: «ایاک و النفاق» (از نفاق بپرهیز)
در ادامه جمله مزبور را واکاوی می کنیم.
نقش ایاک و نفاق چیست؟
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در تصویر ملاحظه کنید
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
یکی از تفاوتهای اضافه لفظی و معنوی
همانطور که میدانید اضافه وصف به معمولش اضافه لفظی محسوب میشود: «زیدٌ ضاربُ بکر» بر خلاف «غلام زیدٍ» که اضافه معنوی است و وصف به معمولش اضافه نشده است.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
اقسام افعال ناقصه از لحاظ تصرف
الف. متصرف
ب. متصرف ناقص
ج. غیر متصرف
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تعلق حرف جرّ به حرف
در اینکه حرف جرّ به حرف تعلّق می گیرد یا نه، سه نظر وجود دارد که در تصویر بیان شده است.
جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تمییز نسبت چیست؟
جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
حال موطئه چیست؟
جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
استقبال گستردهی بزرگواران از کتاب و دوره ها، باعث خوشحالی است
امیدواریم با مجموعه کتب نحو کاربردی دغدغه درس ادبیات در بین طلاب و دانشجویان ریشه کن شود.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«أیّان» استفهامی در قرآن
«أیّانَ» شش بار در قرآن به کار رفته است، که در 4 مورد ظرفی است که متعلّق به خبر مقدّم است: <أَيَّانَ مُرْساها> <أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ> <أَيَّانَ يَوْمُ الدِّين> و در دو مورد که هر دو جمله مثل همند، ظرف برای فعل مؤخّر است: <أَيَّانَ يُبْعَثُونَ> در تمام موارد سؤال از زمان وقوع قیامت است. در قرآن «أیّان» شرطیه وجود ندارد.
جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به یاد حاج قاسم
سیل خوزستان
یک هفته ای بود که برای کمک به سیل زدگان خوزستان در منطقه بودیم.
کل منطقه زیر آب بود.
علی یکی از طلبه های گروه صبح گفت خواب دیدم حضرت آقا اومدن منطقه و من هم خیلی عجله داشتم فقط یک روبوسی کردمو رفتم.
شب قبلش خونده بودم حاج قاسم آبادان رفتن ولی فکر نمی کردم اینجام بیاد، بهش گفتم حاج قاسم حتما اینجا میاد. تعبیر خوابت اینه.
از صبح مشخص بود فرد مهمی میخاد بیاد، ازهلال احمر تا سپاه همه فعال شده بودن، قبلش خبری نبود، البته سپاه بود ولی نه به این گستردگی.
و آمد
سردار سپاه اسلام
همه مبهوتش بودند
عظمتش خود منم گرفته بود.
مهندس ابو مهدی فرمانده حشد الشعبی هم همراهش بود.
بچه ها بعد سه روز گرما و پشه و خستگی، جان دوباره ای گرفتن.
تا حسینیه برسیم هی به عکاسها میگفتن، چرا عکس، عکس نگیرید....
بلند شدم و گزارش دادم ۱۰۰۰ طلبه از خراسان در طی سه مرحله اومدن و تا وقتی شما بفرمایید اینجا هستیم.
جریان خواب رو هم گفتم.
حاج قاسم گفت: ما سرباز کوچولوی حضرت آقا هم محسوب نمیشویم.
چند نکته گفتند:
این سیل همش برکت بود، مهمترینش اینکه دشمن دید وقتش که بشود همه پای کارن.
نکته بعد تخریبی که رسانه های داخل و خارج در جهت به هم زدن اتحاد ایران و عراق دارند، چندین سال ما در عراق به اونها کمک کردیم الان اونا به کمک ما اومدن.
پ.ن
سید حسین ایرانی نویسنده نحو کاربردی در کنار حاج قاسم عزیز
حال سببیه
حال دو قسم است:
حقیقی: جاء زید ضاحکا
سببی: جاء زید ضاحکا ابوه
جهت سفارش کتاب به @ostad_shoo پیام دهید.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌حذف وجوبی خبر
برخی موارد حذف خبر واجب است:
الف. پس از «لولا»ی امتناعیه: لولا علی لهلک عمر
ب.خبری که دلالت بر وجود صرف داشته باشد: زید فی الدارِ
ج. پس از مبتدای صریح در قسم.
با هم در قرآن بررسی میکنیم
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌متعلق جارومجرور
گاهی عامل (متعلق)، لفظ جامدیست که در حکم مشتقّ است، به این دست از کلمات، اسم جامد مؤول به مشتقّ میگویند.
اسم مؤوّل به مشتق کلمهایست که در ظاهر جامد است ولی با توّجه به جایگاهی که در جمله دارد، جانشین اسم مشتقّی است که منظور گوینده است.
به عنوان مثال «أسد» بدون حضور در کلام و همچنین در اسدٌ فی الغابةِ. (شیری در جنگل است) به معنای شیر واقعی است، امّا همین کلمه در زیدٌ أسدٌ فی القتالِ. (زید در جنگ شیر است) از معنای ظاهری خود عدول کرده و به معنای شجاع است.
در مثال اول «فی القتال» متعلّق به «اسد» است، چرا که «أسد» کنایه از این است که زید همچون شیر شجاع است.
«فی قضائک» متعلّق به «علی» است. منظور از «علی» در اینجا «عادل» است.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«عَدَّ» در قرآن
«عَدَّ» به معنای ظنّ و گمان در قرآن به کار نرفته است. امّا «عَدَّ» دو معنای دیگر دارد که در قرآن به کار رفته است:
الف. معنای «آماده کردن»: <أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ>
ب. به معنای «شمردن»: <إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها> معنای آخری کم کم به یک فعل قلبی تبدیل شده است. وقتی می گویی: کنتُ أعدُّهُ فقیراً. (او را در زمره ی فقراء می شمردم)
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌مجرور «حتی» جاره دو قسم است: 1⃣اسم صریح: فتربصوا حتی حین 2⃣اسم موول: اعرض عنهم حتی یخوضوا ادامه در
👌مجرور «حتی» جارّه در قرآن ناب ناب
کتاب نحو کاربردی به همراه پست و فایلهای تصویری، زیر قیمت پشت جلد، فقط تا ۱۲ شب
جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
عامل حال
به جز فعل، شبه فعل هم میتواند عامل حال باشد.
زید آکل أخوه قاعدا (زید برادرش نشسته غذا میخورد)
در این مثال عامل «قاعدا»، آکل است.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مهمترین ملاک تشخیص حال
این است که دنبال کلمه ای باشیم که حالت و چگونگی فاعل یا مفعول را موقع انجام کار بیان کند، دیگر تفاوتی ندارد معرفه یا نکره باشد، جامد یا مشتق باشد، آنچه مهم است تبیین حالت فاعل یا مفعول هنگام وقوع فعل است.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اقسام مخصوص
🎓🆔 @nahvekarbordi
در نحو دو نوع مخصوص داریم:
الف) مخصوص باب اختصاص که همیشه منصوب است و نقش مفعول به دارد.
نحنُ الطلابَ مشغولٌ بالمطالعةِ. (ما طلبه ها مشغول مطالعه هستیم)
ب) مخصوص افعال مدح و ذمّ که همیشه مرفوع هستند.
نعمَ الرجلُ زیدٌ. (چه خوب مردی است زید)
در مثال بالا زید مخصوص و مبتدای موخر است
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
37-در کدام گزینه علامت اعراب فرعی، نادرست است؟
الف) إنَّ خمسة معلّمین حضروا فیالمدرسةِ الیوم!
ب) کانت طالبتا صفّنا قد نجحتا فیالمباراة العلمیة!
ج) سلّمت علیالأبِ و شربت معه کوباً شایاً!
د) سافرنا إلیأصفهانَ و صلّینا فیمساجدٍ کثیرة!
کانال تخصصی تست👇
https://eitaa.com/joinchat/337903776Cbb58cff4cc
19.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله جوادی آملی:
▪️ذکر مصائب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها از زبان اميرالمؤمنين علیه السلام
▪️ «إِلاَّ أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ» عرض كرد یا رسول الله! ما مصیبت سنگین تری را تحمل كردیم و آن رحلت شما بود، این مصیبت به عظمت آن مصیبت نیست ولی خصیصه ای دارد كه آن خصیصه را خود دخترتان به عرضتان می رساند...
یا رسول الله! من مصیبت سنگینی را تحمل كردم سر مطهّر شما روی سینه من بود كه قبض روح شدید من اینها را تحمل كردم بالأخره #استقامت_كردم اما الآن در این مصیبت طاقتم كم شده است البته خواست خدا هر چه هست ما صابریم «إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ»
خطبه 202 نهج البلاغه
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌قسمت هایی از نامه مُفَصَل عمر بن خطاب به معاویه میباشد که در آن ظلم و ستم نسبت به حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها را تشریح کرده
▪️..فَضَرَبَتْ فَاطِمَةُ يَدَيْهَا مِنَ الْبَابِ تَمْنَعُنِي مِنْ فَتْحِهِ فَرُمْتُهُ فَتَصَعَّبَ عَلَيَّ فَضَرَبْتُ كَفَّيْهَا بِالسَّوْطِ فَأَلَّمَهَا، فَسَمِعْتُ لَهَا زَفِيراً وَ بُكَاءً فَكِدْتُ أَنْ أَلِينَ وَ أَنْقَلِبَ عَنِ الْبَابِ فَذَكَرْتُ أَحْقَادَ عَلِيٍّ وَ وُلُوعَهُ فِي دِمَاءِ صَنَادِيدِ الْعَرَبِ، وَ كَيْدَ مُحَمَّدٍ وَ سِحْرَهُ، فَرَكَلْتُ الْبَابَ وَ قَدْ أَلْصَقَتْ أَحْشَاءَهَا بِالْبَابِ تَتْرُسُهُ، وَ سَمِعْتُهَا وَ قَدْ صَرَخَتْ صَرْخَةً حَسِبْتُهَا قَدْ جَعَلَتْ أَعْلَى الْمَدِينَةِ أَسْفَلَهَا ..
🔸عمر بن خطاب میگوید: (حضرت) فاطمه سلام الله علیها، نمیگذاشت در را باز کنم و این ، مرا عصبانیتر می کرد ... تازیانه (شلاق) را از قنفذ لعنة الله علیه گرفتم به دستان او زدم ، درد کشید صدای ناله و گریه او را شنیدم نزدیک بود دلم برای او بسوزد و برگردم که کینه های (امیرالمومنین) علی سلام الله علیه، را به یاد آوردم و به یاد فریبکاری (حضرت رسول) محمّد صلی الله علیه و آله، و جادوی او افتادم پس در حالی که او خود را به در چسبانده بود تا مانع شود با تمام توان لگدی به در زدم ناگهان فریادی کشید که گمان کردم مدینه زیر و رو شد ...
📚بحارالأنوار جلد۳۰ صفحه۲۹۳ _۲۹۴
پ.ن
«الصقت احشاءها بالباب» ترجمه نکردم
برای اهلش
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
⁉️ #پرسش_و_پاسخ
📌 #منادی
💬 سؤال: نحویون بر این باورند که فقط «اسم» می تواند منادی واقع شود، به همین جهت منادی واقع شدن را از علائم و خواصّ اسم شمرده اند. پس چطور در آیۀ «يا لَيْتَني كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظيماً» (النساء: 73)، حرف نداء (یا) بر حرف (لیت) داخل شده است، نه اسم؟
📝 جواب:
🔸 گاهی در کلام عرب، حرف نداء (یا) بر غیر اسم داخل شده است، همچون «فعل»، «حرف» و «جملۀ اسمیه»؛ در توجیه این امر 3 مبنا وجود دارد:
1️⃣ برخی این موارد را از جمله مصادیق حذف منادی می دانند؛ پس در حقیقت «یا» بر منادای محذوف داخل شده که اسم است، نه چیز دیگر. و منادای محذوف چیزی است که با معنا سازگاری داشته باشد، مانند: «یا قومِ»، «یا رجلُ» و...
2️⃣ بعضی دیگر، حرف «یا» در این موارد را #حرف_تنبیه دانسته اند نه نداء.
3️⃣ و برخی قائل به تفصیل شده اند؛ یعنی اگر بعد از «یا» دعا یا امر باشد، «یا» حرف نداست و منادی محذوف، چرا که نداء قبل از این دو زیاد واقع می شود، مانند: « يا مالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنا» (الزخرف: 77)؛ «یا آدمُ اسکُن» (البقرة: 35). و در غیر اینصورت حرف تنبیه است.
🔆 قول دوّم از جهت اینکه نیاز به تکلّف تقدیر ندارد از قول اوّل بهتر است، اما از آنجا که گاهی قبل از «یا»، حرف تنبیهی چون «ألا» آمده است (مانند: ألا يا اسقياني قبل غارة سنجال) و اجتماع دو حرف از یک سنخ در کلام عرب ممکن نیست، در این موارد نمی تواند «یا» حرف تنبیه باشد؛ لذا قول به تفصیل ارجح است.
📖 النّص: «إذا ولي «يا» ما، ليس بمنادى كالفعل... و الحرف... و الجملة الاسمیة...، قيل: هي للنداء، و المنادى محذوف، و قيل: هي لمجرّد التنبيه...، و هو أفضل من تكلّف التقدير...، و قال ابن مالك: إن وليها دعاء... أو أمر...، فهي للنداء، لكثرة وقوع النداء قبلهما...، و إلا فهي للتنبيه».
☑️ ر.ک:
📚 الحدائق الندیّة، ص 72
📚 مبادی العربیة، ج4، ص 279
#نحو
#اسم
#حرف_تنبیه
#حرف_نداء
🆔 @arabbic
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9