مقبره شمس آل رسول
محل دفن دو تن از فرزندان #امامزاده #ناصرالحق
از #اندیشه_۵۵
در نزدیکی بقعه ی ایشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹
#جایگاه #امامزادگان در کلام #بزرگان
اکرام و احترام #سادات و بچه های فاطمه (س)
🔹
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
أربَعَةٌ أنَا لَهُم شَفيعٌ يَومَ القِيامَةِ :
المُكرِمُ لِذُرِّيَّتي مِن بَعدي ، وَالقاضِي لَهُم حَوائِجَهُم ، وَالسّاعِي لَهُم في اُمورِهِم عِندَ اضطِرارِهِم إلَيهِ ، وَالمُحِبُّ لَهُم بِقَلبِهِ ولِسانِهِ
✅
چهار نفرند كه روز قيامت من شفيع آنها خواهم بود:
۱_ كسى كه پس از من فرزندانم را گرامى و محترم بدارد،
۲_ كسى كه نيازهاى آنان را بر آورده سازد، ۳_كسى كه وقتى آنان به او محتاج شدند در رفع گرفتارى هايشان بكوشد.
۴_و كسى كه با دل و زبان خويش آنان را دوست بدارد.•
(كنزالعمّال : 12 / 100، أمالي الطوسيّ : 366 / 779 ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : 1 / 254 / 2)
#روایت
#روایت 1️⃣ از #امامزاده #ناصرالحق 🌹
شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا علیه السلام؛ علل الشرایع و امالی
«حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْعَلَوِيُّ قَالَ
حَدَّثَنِي الْحُسَيْنُ (و في نسخة:« الحسن») بْنُ عَلِيٍّ النَّاصِريُّ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ
قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ رُشَيْدٍ عَنْ عَمِّهِ أَبِي مَعْمَرٍ سَعِيدِ بْنِ خَيْثَمٍ عَنْ أَخِيهِ مَعْمَرٍ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فَجَاءَ زَيْدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَأَخَذَ بِعِضَادَتَيِ الْبَابِ
فَقَالَ لَهُ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع يَا عَمِّ أُعِيذُكَ بِاللَّهِ أَنْ تَكُونَ الْمَصْلُوبَ بِالْكُنَاسَةِ
فَقَالَتْ أُمُّ زَيْدٍ وَ اللَّهِ لَا يَحْمِلُكَ عَلَى هَذَا الْقَوْلِ غَيْرُ الْحَسَدِ لِابْنِي
فَقَالَ ع يَا لَيْتَهُ حَسَداً يَا لَيْتَهُ حَسَداً ثَلَاثاً حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي ع أَنَّهُ قَالَ يَخْرُجُ مِنْ وُلْدِهِ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ زَيْدٌ يُقْتَلُ بِالْكُوفَةِ وَ يُصْلَبُ بِالْكُنَاسَةِ يَخْرُجُ مِنْ قَبْرِهِ حِينَ يُنْشَرُ تُفَتَّحُ لِرُوحِهِ أَبْوَابُ السَّمَاءِ يَبْتَهِجُ بِهِ أَهْلُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ يُجْعَلُ رُوحُهُ فِي حَوْصَلَةِ طَيْرٍ أَخْضَرَ يَسْرَحُ فِي الْجَنَّةِ حَيْثُ يَشَاءُ»
@naserolhagh
#ترجمه #روایت 1️⃣از #امامزاده #ناصرالحق 🌹
✅
« #ناصرالحق از ... معمر #روایت کرد که می گويد:
حضور امام صادق نشسته بودم كه زيد بن على بن الحسين آمد و دو پشته در خانه را گرفت امام صادق فرمود عمو جانم تو را بخدا پناه دهم كه همان بدار زده كناسه باشى
مادر زيد گفت بخدا حسد تو را باين گفتار وادارد براى پسرم
فرمود كاش از حسد بود كاش از حسد بود
تا سه بار
سپس فرمود: پدرم از جدم برايم روايت كرده كه
از اولادش #زيد نامى خروج كند
و در كوفه كشته شود
و در كناسه بدار رود
و از گورش بر آورند
براى روحش درهاى آسمان گشوده گردد
و اهل آسمانها بدو شاد گردند
جانش را در گلوگاه پرنده اى نهند
تا او را در هر جاى بهشت خواهد گردش دهد،
✅
(الأمالي للشيخ الصدوق رحمه اللّه: 42 المجلس العاشر حديث 11[ و طبعة مؤسسة البعثة: 94 حديث 12]؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام؛ ج 1؛ ص250)
@naserolhagh
#روایت 2️⃣ از #امامزاده #ناصرالحق 🌹
شیخ صدوق در معانی الاخبار
🌱
«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ الْمُفَسِّرُ الْجُرْجَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْحُسَيْنِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍ النَّاصِرِيِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ: سُئِلَ الصَّادِقُ ع عَنِ الزَّاهِدِ فِي الدُّنْيَا قَالَ الَّذِي يَتْرُكُ حَلَالَهَا مَخَافَةَ حِسَابِهِ وَ يَتْرُكُ حَرَامَهَا مَخَافَةَ عِقَابِهِ»
(معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص287)
@naserolhagh
#ترجمه #روایت 2️⃣ از #امامزاده #ناصرالحق 🌹
👈حسن بن علی #ناصر_کبیر
👈از پدرش #علی_العسکری روایت کرد
از #امام_جواد علیه السلام
و حضرت از #امام_رضا علیه السلام
و حضرت، از #امام_کاظم علیه السلام
که شخصی از #امام_صادق علیه السلام
از #زاهد_در_دنیا پرسید
حضرت فرمود:
زاهد کسی که از #حلال_دنیا، به خاطر ترس از #محاسبه اش
و از #حرام_دنیا، به خاطر ترس از #عقوبتش، #دوری_کند.
(معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص287)
🌹✅
@naserolhagh
#روایت 3️⃣ از #امامزاده #ناصرالحق 🌹
شیخ صدوق در معانی الاخبار
«1- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ الْمُفَسِّرُ الْجُرْجَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْحُسَيْنِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍ النَّاصِرِيُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ:
قِيلَ لِلصَّادِقِ ع صِفْ لَنَا الْمَوْتَ
فَقَالَ:
لِلْمُؤْمِنِ كَأَطْيَبِ رِيحٍ يَشَمُّهُ فَيَنْعُسُ لِطِيبِهِ وَ يَنْقَطِعُ التَّعَبُ وَ الْأَلَمُ كُلُّهُ عَنْهُ وَ لِلْكَافِرِ كَلَسْعِ الْأَفَاعِي وَ لَدْغِ الْعَقَارِبِ أَوْ أَشَدَّ
قِيلَ فَإِنَّ قَوْماً يَقُولُونَ إِنَّهُ أَشَدُّ مِنْ نَشْرٍ بِالْمَنَاشِيرِ وَ قَرْضٍ بِالْمَقَارِيضِ وَ رَضْخٍ بِالْأَحْجَارِ وَ تَدْوِيرِ قُطْبِ الْأَرْحِيَةِ فِي الْأَحْدَاقِ
قَالَ فَهُوَ كَذَلِكَ هُوَ عَلَى بَعْضِ الْكَافِرِينَ وَ الْفَاجِرِينَ
أَ لَا تَرَوْنَ مِنْهُمْ مَنْ يُعَايِنُ تِلْكَ الشَّدَائِدَ فَذَاكُمُ الَّذِي هُوَ أَشَدُّ مِنْ هَذَا إِلَّا مِنْ عَذَابِ الْآخِرَةِ فَهَذَا أَشَدُّ مِنْ عَذَابِ الدُّنْيَا
قِيلَ فَمَا بَالُنَا نَرَى كَافِراً يَسْهُلُ عَلَيْهِ النَّزْعُ فَيَنْطَفِي وَ هُوَ يَتَحَدَّثُ وَ يَضْحَكُ وَ يَتَكَلَّمُ وَ فِي الْمُؤْمِنِينَ أَيْضاً مَنْ يَكُونُ كَذَلِكَ وَ فِي الْمُؤْمِنِينَ وَ الْكَافِرِينَ مَنْ يُقَاسِي عِنْدَ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ هَذِهِ الشَّدَائِدَ
فَقَالَ مَا كَانَ مِنْ رَاحَةٍ لِلْمُؤْمِنِ هُنَاكَ فَهُوَ عَاجِلُ ثَوَابِهِ وَ مَا كَانَ مِنْ شَدِيدَةٍ فَتَمْحِيصُهُ مِنْ ذُنُوبِهِ لِيَرِدَ الْآخِرَةَ نَقِيّاً نَظِيفاً مُسْتَحِقّاً لِثَوَابِ الْأَبَدِ لَا مَانِعَ لَهُ دُونَهُ وَ مَا كَانَ مِنْ سُهُولَةٍ هُنَاكَ عَلَى الْكَافِرِ فَلِيُوَفَّى أَجْرَ حَسَنَاتِهِ فِي الدُّنْيَا لِيَرِدَ الْآخِرَةَ وَ لَيْسَ لَهُ إِلَّا مَا يُوجِبُ عَلَيْهِ الْعِقَابَ وَ مَا كَانَ مِنْ شِدَّةٍ عَلَى الْكَافِرِ هُنَاكَ فَهُوَ ابْتِدَاءُ عِقَابِ اللَّهِ لَهُ بَعْدَ نَفَادِ حَسَنَاتِهِ ذَلِكُمْ بِأَنَّ اللَّهَ عَدْلٌ لَا يَجُورُ»
(معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص287؛ علل الشرایع؛ ج ۱؛ ص: ۲۹۸)
@naserolhagh
#ترجمه #روایت 3️⃣ از #امامزاده #ناصرالحق 🌹
محمّد بن قاسم معروف به ابو حسن جرجانى رضى اللَّه عنه از احمد بن الحسن الحسينى، از حسن بن على الناصر، از پدرش از محمّد بن على، از پدرش حضرت رضا، از موسى بن جعفر عليهم السلام نقل كرده كه فرمود:
به امام صادق عليه السّلام عرض شد: مرگ را براى ما توصيف فرماييد؟
حضرت فرمودند: مرگ براى مؤمن مثل خوشترين بويى است كه آن را استشمام كرده و به خاطر خوش بودنش حالت چُرتى بر او عارض شود و بدنبالش تمام رنجها و محنتها تمام مىشود و براى كافر همچون گزيدن افعىها و نيش عقربها يا سختتر از اينها است.
محضرش عرض شد: جماعتى مىگويند: مرگ سختتر و دردش شديدتر از بريدن با ارّه و چيدن با قيچى و كوبيدن با سنگ و گرديدن قطب آسياب در چشم مىباشد.
حضرت فرمودند: نسبت به برخى از كافرين و فاجرين البته همين طور است مگر نمىبينى برخى از ايشان چنين رنجهايى را كشيده و متحمّل مىشوند، ايشان همان كسانى هستند كه درد مرگ بر آنها شديدتر و سختتر از آنچه ذكر شد مىباشد.
توجّه داشته باش اين عذاب دنيا است و عذاب آخرت محقّقا شديدتر از عذاب دنيا خواهد بود.
محضرش عرض شد: پس چرا برخى از كفّار را مىبينيم كه حالت نزع و جان دادنشان سهل بوده به طورى كه در حال صحبت نمودن و خنديدن تكلم كردن خاموش مىشوند و بعضى از مؤمنين نيز همين طور مىباشند ولى پارهاى از اهل ايمان و كفر را مشاهده كردهايم كه هنگام سكرات مرگ اين شدائد و سختىها را رفته رفته و كم كم متحمّل مىشوند؟
حضرت فرمودند: اگر مؤمنى را ديدى كه به سهولت از دنيا رفت اين از باب آن است كه ثوابش را خداوند به تأخير نيانداخت بلكه عاجلا به او مرحمت فرموده و اگر مؤمنى سخت جان داد به خاطر محو نمودن گناهانش بوده تا در آخرت پاك و پاكيزه وارد شده و مستحق ثواب دائم و ابدى باشد و اگر كافرى به راحتى و سهولت از دنيا رفت به خاطر آن است كه حقّ تبارك و تعالى اجر حسنات و اعمال نيكش را كه در دنيا انجام داده بدين ترتيب عنايت فرموده تا در آخرت وقتى وارد شد عملى نداشته باشد مگر آنچه كه موجب عذاب و عقوبت است و اگر كافرى به سختى و شدّت جان داد اين سختى آغاز عذاب او است كه استحقاقش را دارد و خداوند هرگز جور و ستم نمىكند
@naserolhagh