#امام_حسین
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
Instagram.com/nasery_ir
#نذر #ادای_عهد
🔻 بعضی اساتید خیلی این کار را سفارش نمیکردند که شخص، سفری، روزهای یا ذکری را با نذر کردن بر خودش واجب کند.
🔸 این کار فقط ممکن است از جهت تربیتی، نفوسی را که امکان فرار و اشتغال به کثرات دارند و اعتقاد به فرائض[نذر] هم دارند، در فرصت کوتاهی مقید کند؛ ولی اگر این کار طولانی بشود، شاید آثار خستهکنندهای روی شخص بگذارد.
🔹 اینکه فکر کنید صرفاً هرچه فرائض بیشتر باشد، شخص را ارتقاء و ارتفاع می دهد، درست نیست. خود همان روایت قرب نوافل* جالبتر است؛ یعنی بعد از فرائض، نوافل ارتقاء و ارتفاع بیشتری میآورند.
🔸 نفس باید آزاد باشد. اگر این نفس را مقید کردی و خودت با قواعد ظاهری مثل نذر آمدی و نفست را محدود کردی و مثلا یک جملهای را گفتی که من بین نماز صبح تا طلوع آفتاب را نمیخوابم، این کار تا یک مدت کارآیی دارد؛ ولی در نهایت، تازیانۀ اجبارِ اعتقادی است که دارد هر روز شما را سوق میدهد و این فرق میکند با کسی که در یک موقعیتی قرار گرفته که بین الطلوعین با اختیار خود اصلاً نمیخوابد یا اصلاً میل ندارد بخوابد.
🔹 از آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت شده که فرمودند: خورشید به یاد ندارد که طلوع کرده باشد و من خوابیده باشم.
🔸 این از این باب است که جاهای دیگر و در پشت صحنه کارها تثبیت شده است و این فضا که بهترین فضاست در اختیار این فرد قرار گرفته است؛ نه اینکه مدام خودش بر خودش لازم کند. جنگ بین ما و قضایا برای انجام عبادات و فرائض، یک فصل خاصی دارد.
🔹 حداقلهایی که شارع مقدس برایمان ثبت کرده است را که باید تا آخر برویم؛ این اضافه کردنها است که مشکلات جنبی دیگر دارد.
کد831
*حدیث قرب نوافل: عن ابي جعفر ع قال : عن قول الله: مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا اِفْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ اَلَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ اَلَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ اَلَّتِي يَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 352)
حضرت باقر عليه السلام از قول خداوند در شب معراج چنین نقل می نمایند: هيچ يك از بندگانم بمن تقرب نجويد با عملى كه نزد من محبوبتر باشد از آنچه بر او واجب كردهام، و بدرستى كه بوسيله نماز نافله بمن تقرب جويد تا آنجا كه من دوستش دارم،و چون دوستش دارم آنگاه گوش او شوم كه بدان بشنود، و چشمش شوم كه بدان ببيند، و زبانش گردم كه بدان بگويد، و دستش شوم كه بدان برگيرد، اگر بخواندم اجابتش كنم، و اگر خواهشى از من كند باو بدهم.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
#زیارت_عاشورا
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
Instagram.com/nasery_ir
سخنرانی حجت الاسلام ناصری 1401.5.26 .mp3
4.9M
#سخنرانی_صوتی #عزم #نظم
🎧 عزم و نظم
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۲۶
⏱ زمان: ۱۹ دقیقه
🔺 @nasery_ir
#حق
🔻 گاهی اتفاق افتاده که برای یک فرد محترم اخلاقی صحبتی میشود، آن شخص با خودش میگوید: آیا این حرفهایی که میزنی، نباید ما در این سالهای گذشته شنیده باشیم؟ حالا که نشنیدهایم پس به درد نمیخورد؛ برو اینها را کنار بگذار. [یعنی ملاک حق و باطل را خودش و اطلاعات محدود خودش می داند! و هرچه غیر از اطلاعات خودش را باطل می شمارد.!]
کد831
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
#طبایع #آخرالزمان
🔻 اگر دربارۀ امیرالمؤمنین(علیه السلام) به اسد و اسدالله تعبیر کردهاند، در این تعبیر نکات لطیفی است، چون شیر دارای خصلتهای زیبای زیادی است؛
🔸 منتهی اتفاقاتی رخ میدهد که هرچه به سمت آخرالزمان میرویم زیاد هم میشود و باعث می شود طبع اسد به هم بخورد.
🔹 «أسد بما انه أسد» آن وقتی که اسد باشد و تحت تأثیر علل و عوامل مختلف نباشد، خدای متعال در او امتیازات خاصی قرار داده است.
🔸 به قول مرحوم مدرس افغانی میگفت اسد هفتاد امتیاز دارد؛ مثلا دمخوردۀ کسی را نمیخورد. شیر، خودش باید شکار کند و باید شکار را زنده بگیرد و مثل کفتار مردهخوار نیست. وقتی خودش سیر شد، بقیهاش را برای بقیه میگذارد. هفتاد امتیازِ اینطوری دارد؛
🔹 منتها الان روزگار و تناسبات و ارتباطات و دسترسی بشر به جنگلها و غیره گاهی طبعش را با انواع طبایع مخلوط کرده است و گاهی طبع اسد را مثل شغال کرده است.
🔸 ولی «أسد بما انه أسد» خصلتهای خوبی دارد که در بعضی کتابها هم نوشتهاند، مثلا بچه شیر ابتدا ترسان است. مادر یا پدر یک غرش در گوشش میکشد بعد از آن دیگر سر و صداها برایش ترسآور نیست.
کد831
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
#زیارت #امام_حسین #کربلا #حضرت_عباس
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
Instagram.com/nasery_ir
#ادبیات_عرب
🔻 بعضی از دوستان گاهی در علوم ادبی [عربی] وارد میشوند، ولی دیگر نمیتوانند تا آخر از این علوم بیرون بیایند. علوم ادبی علیرغم کثرت شاخههایی که دارد، اگر منجر به علوم قرآنی شد و اگر انسان را به اعجاز قرآنی و روایات اهل بیت (علیهمالسلام) وصل کرد، هنر کرده و خوب است؛
🔸 ولی این علوم به عنوان علمی خاص، مقصد ما نیست؛ اینها در مسیر رسیدن به فهم دقایق ادبی قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) و استنباط احکام است که جذابیت خاص خود را دارد.
کد4344
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
#اربعین
🔻 گاهی یکی از این زیارتها مثل زیارت اربعین کافی است که کار انسان را راه بیندازد. تأثیر و تغییر و برکات زیاد دارد . خدا نصیبمان کند.
🔸 مداحی است که مشهور است و غالبا شعرهای عربی میخواند، به او ملا باسم کربلایی میگویند. شعرهایی به همان زبان عراقی میخواند. یک قسمتی از این اشعاری که خوانده است، خیلی جالب است.
🔹 این را در بلندگوهای بین نجف تا کربلا در مسیر پیاده روی اربعین میگذارند. همینطور که مردم دارند پیاده میروند، میشنوند. مضامین خیلی جالبی دارد. در این شعر از زبان حضرت سیدالشهداء علیه السلام میگوید:
تزوروني أعاهدکم
تـعـرفـوني شفیـع الکم
أسامیـکم اسـجـلـها أسامیکم
هلا بیکم یا زواري هلا بیکم
ترجمه: مرا زیارت می کنید و من به شما قول (شفاعت) می دهم. شما مرا شفیع خود می دانید و من اسامیتان را ثبت می کنم. خوش آمدید ای زائرانم خوش آمدید
اخو زینب فرح بیکم.
هلا و مرحب ینادیکم.
یحییـکم ابو الغیـرة یحییـکم.
هلا بیکم یا زواری هلابیکم
ترجمه: برادر زینب از آمدنتان شاد شده و با صدای بلند به شما خوش آمد می گوید و عباس غیرتمند به شما درود می فرستد . خوش آمدید ای زائران من خوش آمدید.
🔸 عربها با این شعر، خیلی منقلب میشوند. در فضای سفر به کربلا شعرهای جالبی گنجانده شده است.
کد4343
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
#امام_حسین
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
Instagram.com/nasery_ir
#طبایع #طب #ارکان
🔻 الان مشکلی که پیدا شده، تغییر طبایع است. طبایع دیگر دست نخورده نیستند و این خیلی بد است.
🔸 طبایع انسانها در حل مشکلات جسمی و روحی جواب نمیدهد، چرا؟ چون سبکی که برایش در خوراک و رفتار تعریف کردهاند همه به هم خورده است.
🔹 حیوان با طبع حیوانی خودش آشناست؛ مثلا میمون بالای درخت فقط انجیر میخورد. وقتی که دلش درد میگیرد یا یک بیماری میگیرد، همینجور که در جنگل حرکت می کند، طبعش به او میگوید که این گیاه را بخور برای دلدردت خوب است. میخورد و مشکل رفع میشود یا مثلا طبعش میگوید باید نمک بخوری.
🔸 اگر ما آمدیم به دلایلی این درخت انجیر را از او گرفتیم و او از گرسنگی مجبور شد میمونی را بگیرد و بخورد، یا مثلاً گوشت بخورد، طبع او شروع به تغییر کردن میکند. در خود ما هم همینجور است.
🔹 ما میخواهیم طبع را بشناسیم. طبع مسئلهای است که با تمام عالم در ارتباط است. طبع، یک کلمه است؛ ولی میتوان درباره آن، صد کتاب نوشت. اصلا خودِ اثبات طبع یک موضوع است. بعد از اثبات اصل آن، انسان میتواند تک تک مصادیق آن را پیدا کند؛ چقدر مطلب هست!
🔸 بعد در مورد تاثیر روابط در تغییر طبع صحبت کند. جماد، نبات، حیوان و انسان هر کدام طبع دارند. اینها چگونه تغییر پیدا میکند؟ استانداردش کجاست؟ کسی تابه حال استانداردش را به ما نگفته است.
🔹 استاندارد طبع چیست؟ چرا سنگ یاقوت با یک ریگ بیابان متفاوت است؟ چه در درمان، چه در غیر درمان؟! طبع مسئله خیلی مهمی است.
🔸 حالا میخواهیم سراغ طبع برویم، اگر ارکان را نشناخته باشیم شناخت طبع به تنهایی جواب نمیدهد. شخص باید بداند که طبع از چه تشکیل میشود؛ چه در حجر، چه در نبات، چه در حیوان؛ آن هم جدا است.
🔹 متأسفانه آنقدر این علوم زیر آوار بوده که بعضی از فضلای محترم نوشته: بله اکثر مذاهب اسلامیه قائلند که ارکان اربعهای هست. [یعنی خودش قبول ندارد و به دیگران استناد می دهد] انسان با این حرفها چه کار کند؟
کد831
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649