11.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پست_ویژه #امام_حسین #روزه #سحر #نماز_شب #شاکله #ریاضت #نفس
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
1402.8.14 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
7.27M
#سخنرانی_صوتی #تمدن_اسلامی
🎧 زمینههای لازم برای تحقق تمدن اسلامی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۲۹ دقیقه
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۴
📍 در جمع اساتید مدرسه علمیه دارالهدی قم
🔸 استفاده از این سخنرانی به همه اساتید و فعالین فرهنگی توصیه میگردد.
🔺 @nasery_ir
60.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی_تصویری #تمدن_اسلامی
🎥 زمینههای لازم برای تحقق تمدن اسلامی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۲۹ دقیقه
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۴
📍 در جمع اساتید مدرسه علمیه دارالهدی قم
🔸 استفاده از این سخنرانی به همه اساتید و فعالین فرهنگی توصیه میگردد.
🔺 @nasery_ir
#شاکله #نیت
🔻 گاهی در معنای شاکله و «قل کلّ یعمل علی شاکلته»، فرمودهاند: «أی علی نیّته». اشکالی ندارد [که منظور از شاکله در این آیه، نیّت باشد]؛ ولی نیّت چیست؟ نیّت با کجا در ارتباط است؟
🔸 آیا نیّت، فقط صرف توهّم و تخیّلِ عمل است؟ نه، نیّت با شخصیّت فرد ارتباط دارد و نیّتها متفاوت است و اعمال، به همان نسبت متفاوت میشود؛ لذا یک نفر در رکوع، انگشتری را صدقه میدهد و آیه نازل میشود و کسی دیگر، چهل انگشتر صدقه میدهد و آیه نازل نمیشود.
🔹 این، بستگی به سازهی شخصیّتی و شاکله [دارد] و عمل، نیّت و کیفیّت کار، خیلی فرق میکند!
🔸 ما از این قسمت، گاهی غافل هستیم که کیفیّت تعامل نیّت، عمل و شاکله را مدیریّت کنیم. اصل قضیّه، این است.
🔹 برداشتهای توهّمی هم خیلی داریم! ما با نگاهی اجمالی، به قضایا نگاه میکنیم و از کنارش عبور میکنیم و آن را با دقّت تبیین نمیکنیم و دقیق برخورد نمیکنیم.
🔸 شخصیّت ابتدایی انسان، برگرفته از نوع نگاهش، ادراکاتش، تعاملاتش و تأثیرپذیریاش از مادر، پدر، خانواده، جمع اطراف، جامعه و دنیا است. آیا در این تعامل و تأثیرپذیری، فیلتری را قرار میدهیم که آنچه را که به نفع من است و برای حقیقت من مفید است، بپذیرم و بقیه را رد کنم؟
کد ۲۴۹۵۷
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#توحید
💠 هدایتگری قرآن به سوی نگرش توحیدی
🔻 ما ادراکاتی مادی داریم و خدای متعال، انسان را اینطور آفریده است که با تکیه بر حواسّ ظاهری، مثل ادراک آنچه را که میبیند، مقدّماتی را چینش کند و به نتیجهای برسد؛ ولی این حد، کم است و این، ما را زمینگیر کرده است.
🔸 این، مربوط به منِ موجود است. منِ موجود، تعاملاتش و معادلاتش مادی است. آن منی که باید به آن برسیم، بالاتر و خدایی است.
🔹 خدای متعال، چه آیاتی در قرآن قرار داده است که انسان را به سمت نوع نگرشی الهی سوق میدهد که همراه با سازه و نیّتی قوی باشد!
🔸 به عنوان مثال، کشاورزی ارکانی دارد از جمله خاک، آب، هوا و زمینهی مناسب که وقتی دانهای غرس و کاشته شد، طبیعتاً ثمر میدهد؛ ولی این نگاه، تمام قضیّه نیست و قرآن میفرماید: «أ أنتم تزرعونه أم نحن الزارعون» (آیا شما آن را میرویانید یا ما میرویانیم؟! / واقعه ۶۴). بالاخره من (کشاورز)، دانه را کاشتهام، کارهایش را انجام دادهام، آب بوده، خاک بوده، بذر بوده، هوا بوده است؛ ولی با وجود همهی اینها، آنچه که تو داری محاسبه میکنی، یک طرف قضیّه است.
🔹 مثال دیگر، اینکه همهی ما و افراد جامعه، گاهی گرفتار بیماری میشویم و باید به پزشک مراجعه کنیم. پزشک، چقدر میتواند برای من کار کند؟ یک تشخیص، یک تجویز، یک نسخه و یک دارو. مکرّر اتّفاق میافتد که پزشک، به بنبست میرسد؛ از اینجا معلوم میشود که از عالَم بالا، مدیریّت دیگری در حال انجام است؛ بدین معنا که شفا، به دست خدا است. پزشک به من نمیتواند شفا بدهد. پزشک، فقط میتواند دارو بدهد؛ ولی شفا به دست خدا است.
کد ۲۴۹۵۷
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#برزخ
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#سلوک #سحر #توجه #تشتت
🔻 این نوع نگاه، از منِ مادّیِ این بدن، تا رسیدن به نوع نگاه خالص الهی، یک سفر است.
🔸 به قول آقا امام عسکری علیهالسلام: «سفر لا یدرک الا بإمتطاء اللّیل» (سفری که محقق نمیشود مگر با مرکب قرار دادن شب). این، راهی است که ابزار خودش را دارد و برنامههای خودش را نیاز دارد.
🔹 میخواهی به یک سفر بروی از خودت به سمت خودت؛ اما خود دوّم، خودی است که نوع ادراکاتش، نگاهش و درکش متفاوت شده است و خود دیگری است.
🔸 ابراهیم علیهالسلام پس از سعی و تلاش زیادی میتواند بگوید: «وجّهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض». اگر من هم بخواهم «وجّهت وجهی» کنم، چکار باید بکنم؟
🔹 گاهی فیزیک بدن خود را روبروی قبله قرار میدهم و همین آیه را هم میخوانم؛ ولی انصافاً تغییری [در باطن من] حاصل میشود؟! گاهی اینطور نمیشود. چرا؟ زیرا همین قسمت «وجّهت وجهی»، ابزاری دارد.
🔸 یعنی چه که ابزاری دارد؟ یعنی اگر شما بخواهی وجههی وجودت را متوجّه حقتعالی کنی، باید قوای فکریات را بسیج کنی، موانع را دور کنی، خدایی شوی و نگاهت به سمت آن خودِ دوّم باشد. اگر اینجا ایستادی و با زبان گفتی: «وجّهت»، آن توجّه حاصل نمیشود.
کد ۲۴۹۵۷
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#سلوک
🔻 شما و من، مهمان این سفر (از خود به خود) هستیم. این سفر، مدیریّت میخواهد و این مدیریّت، نیازمند موانعشناسی، آسیبشناسی و پیدا کردن راهکار درمان است.
🔸 انسانها در تعاملاتی که با همدیگر دارند، گاهی میگویند که من وقتی میخواهم به نماز بایستم، تازه به یاد دیون و قرضهایم میافتم. بله، راست میگویی؛ زیرا اندوختههایت را محاسبه نکردهای که الآن با کدام اندوخته، به نماز ایستادهای؟ چه اندوختهای داری؟ اندوختههایت را محاسبه نکردهای و نشناختهای. این را باید شناخت.
🔹 باید دید که این اندوختهها، چه آسیبهایی به من میزند و چقدر مرا از آن توجّه دور میکند؟ سپس نوبت به راهکارهای درمان توجّهات میرسد.
🔸 گاهی به رفقا میگویم که هرکدام از این بخشها، اگر درست شناخته شود، هر سرفصلی از آن میتواند موضوع یک پایاننامهی دقیق و قوی باشد.
🔹 کیفیّت اندوختههایت را محاسبه نکردهای. کیفیّت تصرّف این اندوختهها در قوای وهمیات را محاسبه نکردهای. کیفیّت آسیبی که وارد میکند را نشناختهای. راهکارهای درمانی را نشناختهای.
🔸 برای این سفری که میخواهی از این منِ مادّی، به سمت حقیقت، معنا و لطافت بروی، اینها را نشناختهای. اینها، قابل تبیین است و در سیر و حرکت این سفر معنوی، شما را همراهی میکند. لابدّ باید بشناسی و چارهای نیست.
کد ۲۴۹۵۷
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#امام_زمان #امام_رضا
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@nasery_ir
#آیت_الله_کشمیری #سلوک #نحله_نجف
🔻 دو بخش، در سیرهی تربیتی بزرگان مکتب نجف از جمله مرحوم آیت الله سید عبد الکریم کشمیری قدس سره، هست.
🔸 ما در نظام تهذیبی، نیازمند اصول، فونداسیون و ابتدائیاتی هستیم که متأسفانه به طور کامل، طبقهبندی و عرضه نشده است. بخش بعدی، بخش تخصّصی در سلوک عملی است.
🔹 ایشان (آیتالله کشمیری)، به صورت تام و تمام تحت تأثیر اساتیدشان بودند و میفرمودند که همین آیتاللهالعظمی بهجت در جوانی، در مدرسهی ما بود. شیخ مرتضی طالقانی، استاد مرحوم محمدتقی جعفری نیز در مدرسهی سید محمد کاظم یزدیِ صاحب عروه -جدّ آیت الله کشمیری- بود.
🔸 ایشان میگفتند که در زمان طفولیّت، روزی دمِ درب مدرسه ایستاده بودم و با بچهها بازی میکردیم. شیخ مرتضی طالقانی، از آنجا عبور میکرد و مرا صدا زد و فرمود: «پسر، تو نوری در سرت هست و مال بازی نیستی». همین را گفت و رفت.
🔹 ایشان، این بزرگان را زیاد دیده بودند. از طرفی، کنار مرحوم آیتاللهالعظمی خویی بودند و از شاگردان و خصّیصین ایشان بودند. آیتاللهالعظمی خویی، خیلی عنایت ویژهای به ایشان داشتند! چه در بخش علمی و چه در بخش تربیتی.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir