eitaa logo
نسیم حکمت
6.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
115 ویدیو
151 فایل
اطلاع‌رساني آثار و دروس حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمين سيد يدالله يزدان پناه دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج نهایه 481.mp3
9.01M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #خارج_نهایه جلسه 481 _ 1397.9.24 شنبه ♦️بیان صدرا در تفسیر ج 1 در بیان مدعای خود ♦️تحلیل دوم علیت در تثبیت وحدت شخصی وجود برگرفته از بیان شهید مطهری 🔸 نسبت معلول با وجود 🔸 نسبت وجود و ایجاد 🔸 نسبت ایجاد و علت https://eitaa.com/nasimehekmat
خارج نهایه 482.mp3
9.31M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #خارج_نهایه جلسه 482 _ 1397.9.25 یکشنبه ▫️بازخوانی عبارات صدرا در جلد اول اسفار ♦️تحلیل سوم علیت 🔸 توضیح ادبیات انفصال و شأن ▫️معنای دقیق علیت https://eitaa.com/nasimehekmat
خارج نهایه 483.mp3
8.61M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #خارج_نهایه جلسه 483 _ 1397.9.26 دوشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
شرح تفسیر المیزان 133.mp3
8.04M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #شرح_تفسیرالمیزان جلسه 133 _ 1397.9.26 دوشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان دروادی عمل 286.mp3
8.06M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 286 _ 1397.9.24 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 286 _ 1397.9.24 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان دروادی عمل جلسه 286 (1397.9.24) 🌟 روح عمل : ✨ مؤلفه های روح عمل : 1⃣ معرفت 2⃣ صدق وصفا 3⃣ اخلاص 🔶 اخلاص : ✳️آن چه از منطق اخلاص در آیات در جلسه قبل گذشت: 1⃣ وجه الله ، مرضات الهی 2⃣ لله بودن سراسر زندگی 3⃣ شرک نورزیدن ادامه بررسی آیات در باب اخلاص 4⃣ حصر در عبودیت مثلا: «ایاک نعبد و ایاک نستعین» مفعول مقدم شده، افاده حصر می کند. اینکه خدا را در زندگی محور قرار می دهیم و می گوییم فقط تو را می خواهم؛ این اخلاص است. حصر‌ در بندگی و پیروی و زیستن برحسب توجه به خداست. زمر ، 14 «قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصاً لَهُ ديني» اولا حصر شده است، الله اعبد. و این مخلصا، تاکید آن حصر است که فقط و فقط برای خداوند متعال عبادت می کنم . 5⃣ تسلیم وجه لله نساء، 125«وَ مَنْ أَحْسَنُ ديناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفا» چه کسی بهتر دین ورزی می کند از کسی که وجهش را به سمت خدا می کند؟! ✅ توضیحی در مورد وجه توجه فکری این است که وجه ذهن و فکرمان را به سمت آن می بریم. که این می شود مواجهه ذهنی. اما اینجا که گفته می شود: وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض، یعنی تمام جان به سمت خداست. تمام توجه سینه و دل و جان به سمت حق است. اینجا خود جان جلو قرار می گیرد و فکر و ذهن به دنبال او خواهند بود. این آیه یعنی: سینه و جان را بسپارد به خداوند متعال . در خدا بودن و در او غرق بودن. اخلاص دین ورزی برتر است. لقمان، 22«وَ مَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى» ✳️ بررسی روایات در باب اخلاص: 1⃣« عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا قَالَ لَيْسَ يَعْنِي أَكْثَرَ عَمَلًا وَ لَكِنْ أَصْوَبَكُمْ عَمَلًا [یعنی عمل درست تر و دقیق تر باشدحضرت اصابه را توضیح می دهد و إِنَّمَا الْإِصَابَةُ [1-] خَشْيَةُ اللَّهِ [که خواهیم گفت که خشیت با معرفت و علم گره خورده است انما یخشی الله من عباده العلماء] وَ [2-] النِّيَّةُ الصَّادِقَةُ وَ الْحَسَنَةُ ثُمَّ قَالَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ حَتَّى يَخْلُصَ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ [یعنی باطن خیلی سخت تر از عمل است] وَ الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ النِّيَّةُ أَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ [احسن عملا یعنی احسن نیةً] أَلَا وَ إِنَّ النِّيَّةَ هِيَ الْعَمَلُ [این عمل برون داد نیت است. و این نیت است که با قلب گره می خورد و اساسا این نیت اصل عمل است و خود عمل است.] ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ عَزَّ وَ جَلَّ- قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ يَعْنِي عَلَى نِيَّتِهِ.» 2⃣ پیغمبر اسلام صلّی الله علیه و آله و سلم: «اخلص العمل یجزک منه القلیل» در عمل اخلاص بورز که اگر هم کم باشد برایت کفایت می کند. 3⃣از امام صادق علیه السلام: «إِذَا أَحْسَنَ الْمُؤْمِنُ عَمَلَهُ ضَاعَفَ اللَّهُ عَمَلَهُ لِكُلِّ حَسَنَةٍ سَبْعَمِائَةٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ . . .قَالَ وَ كُلُ عَمَلٍ تَعْمَلُهُ لِلَّهِ فَلْيَكُنْ نَقِيّاً مِنَ الدَّنَس» دنس ، شرک داشتن، صدق و صفا نداشتن، معرفت خوش نداشتن است. 🔴 «عَنْهُ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا بَلَغَ بِهِ أَبَا جَعْفَرٍ ع قَالَ مَا بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا قِلَّةُ الْعَقْلِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ؟ قَالَ إِنَّ الْعَبْدَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ الَّذِي هُوَ لِلَّهِ رِضًا فَيُرِيدُ بِهِ غَيْرَ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّهُ أَخْلَصَ لِلَّهِ لَجَاءَهُ الَّذِي يُرِيدُ فِي أَسْرَعَ مِنْ ذَلِكَ» 🔴 « عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّهُ قَالَ: الْإِخْلَاصُ سِرٌّ مِنْ أَسْرَارِي اسْتَوْدَعْتُهُ قَلْبَ مَنْ أَحْبَبْتُ مِنْ عِبَادِي.» اخلاص، از یک جهت همان معرفت به خدایی است که به تعامل درآمده و سر سفره دل نشسته است. ☀️ اخلاص، اگر بخواهد خودش را خوب نشان دهد، باید خدا را خوش خواست. معمولا عاشق هر چه را بخواهد برای معشوقش می خواهد. 🔴 « وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ قَالَ الْقَلْبُ السَّلِيمُ الَّذِي يَلْقَى رَبَّهُ وَ لَيْسَ فِيهِ أَحَدٌ سِوَاهُ قَالَ وَ كُلُّ قَلْبٍ فِيهِ شِرْكٌ أَوْ شَكٌّ فَهُوَ سَاقِطٌ وَ إِنَّمَا أَرَادُوا الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا لِتَفْرُغَ قُلُوبُهُمْ لِلْآخِرَةِ.» شرک تا می آید، یعنی اخلاص نیست، دل ساقط می شود. https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان دروادی عمل 287.mp3
7.94M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 287 _ 1397.9.25 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 287 _ 1397.9.25 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل جلسه 287 (1397.9.25) 🌟 روح عمل : ✨ مؤلفه های روح عمل : 1⃣ معرفت 2⃣ صدق وصفا 3⃣ اخلاص 🔶 اخلاص : ✳️ ادامه بررسی روایات در باب اخلاص: 4⃣«أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَا خَيْرُ شَرِيكٍ، مَنْ أَشْرَكَ مَعِي غَيْرِي فِي عَمَلٍ عَمِلَهُ لَمْ أَقْبَلْهُ إِلَّا مَا كَانَ لِي خَالِصاً.» عمل مقبول غیر از عمل صحیح است. ممکن است عملی صحیح باشد ولی مقبول نباشد. خداوند عمل های خوب و برتر را می پذیرد . احسن عملا، گره می خورد به این که خدا قبول می کند.خدا ، عمل خالص را می پذیرد. 💫 بحث قبولی عمل از نظر وجودی خیلی معنی دارد.اگر پذیرفته شد، بیشترین تاثیر در دل را می گذارد. یک تاثیرش رضایت مولی است . یک تاثیرش هم در دل ،نفوذ و زمینه های بعدی را فراهم میکند و موانع را برطرف میکند .نظام عالم از جانب حق، سراسر شعور است، اگر چیزی را بپذیرد، به آن امکانات و صِله می دهد و می گذارد جا بیفتد و جای گیر شود و همه جا را آباد می کند. به سمت حق رضوان دارد و از این سو، بنده را آباد می کند. ❎ این یک نوع اهانت است که انسان در عملش دیگری را شریک کند. ولی باید دقت شود که هر کسی سطحی دارد و هر کس طبق سطح خودش ، باید اخلاص داشته باشد. به اندازه توان و مهلتی که خداوند می دهد، هر مقداری که تلاش می کنم برای اخلاص، به همان مقدارش پذیرفته می شود. 5⃣ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَعْمَلُ الشَّيْءَ مِنَ الْخَيْرِ فَيَرَاهُ إِنْسَانٌ فَيَسُرُّهُ ذَلِكَ فَقَالَ لَا بَأْسَ مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ هُوَ يُحِبُّ أَنْ يَظْهَرَ لَهُ فِي النَّاسِ الْخَيْرُ إِذَا لَمْ يَكُنْ صَنَعَ ذَلِكَ لِذَلِكَ.» این کار را برای دیدن دیگران نکرده است، و این اشکالی ندارد. گرچه در روایات دیگر آمده است: همین که از دیدن دیگران خوشحال شده است، با اخلاص سازگار نیست. 6⃣ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً قَالَ الرَّجُلُ يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ الثَّوَابِ لَا يَطْلُبُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ إِنَّمَا يَطْلُبُ تَزْكِيَةَ النَّاسِ- يَشْتَهِي أَنْ يُسْمِعَ بِهِ النَّاسَ فَهَذَا الَّذِي أَشْرَكَ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَسَرَّ خَيْراً فَذَهَبَتِ الْأَيَّامُ أَبَداً حَتَّى يُظْهِرَ اللَّهُ لَهُ خَيْراً وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يُسِرُّ شَرّاً فَذَهَبَتِ الْأَيَّامُ أَبَداً حَتَّى يُظْهِرَ اللَّهُ لَهُ شَرّاً.» چون جز دنیا نمی بیند، در زندگی اش اصلا از خدا خبری نیست، بلکه همین سطح می فهمد، بیشتر نمی فهمد، چیزی به نام وراء، خدا، حقیقت بی انتها برایش مطرح نیست. ❎ فقط یادتان باشد چنین افرادی که دیدید مطلقا با آن ها محشور نشوید و از آن ها حذر کنید، چون نفس خوپذیر است و اثر می گیرد. 7⃣«قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كُلُ رِيَاءٍ شِرْكٌ إِنَّهُ مَنْ عَمِلَ لِلنَّاسِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى النَّاسِ وَ مَنْ عَمِلَ لِلَّهِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ.» قبولی عمل سبب می شود که خداوند متعال مدد و برکت می دهد. ثوابه علی الله، این است که عمل به چشم همه می آید. بیشترین برکت عمل خالصانه به لحاظ روحی معنوی است. عمل خالصانه سبب می شود که خداوند متعال مدافع او شود. https://eitaa.com/nasimehekmat
سلام علیکم با توجه به رحلت فقیه عالیقدر آیت الله هاشمی شاهرودی و تعطیلی حوزه های علمیه، فردا چهارشنبه 5 دی ماه، دروس استاد یزدان پناه نیز تعطیل است.
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 134.mp3
8.93M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 134 _ 1397.10.3 دوشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 135.mp3
8.32M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 135 _ 1397.10.4 سه شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 484.mp3
8.82M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 484 _ 1397.10.1 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 485.mp3
10.14M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 485 _ 1397.10.2 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 486.mp3
7.35M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 486 _ 1397.10.3 دوشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 487.mp3
8.72M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 487 _ 1397.10.4 سه شنبه ♦️اثبات کثرات در بستر وحدت شخصیه وجود ♦️اشکال برخی از بزرگان به وحدت شخصیه و نقد آن ♦️جایگاه ماهیات در دستگاه وحدت شخصی وجود https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 288.mp3
8.39M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 288 _ 1397.10.1 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 289.mp3
8.72M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 289 _ 1397.10.2 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 288 _ 1397.10.1 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل جلسه 288 (1397.10.1) 🌟 روح عمل : ✨ مؤلفه های روح عمل : 1⃣ معرفت 2⃣ صدق وصفا 3⃣ اخلاص : ✳️ ادامه بررسی روایات : یکی از چیزهایی که درمقابل اخلاص قرار می گیرد ریا است که بیان شد. وصف دیگری که در مقابل اخلاص قرار می گیرد، عُجب است. ❎ عجب یعنی: خودبینی به جای خدابینی. تا عُجب در عمل آمد، عمل فاسد می شود، ولی به محض این که اخلاص آمد، عمل بلافاصله بالا می رود؛ عُجب گاهی به حدی است که همه اعمال را فاسد می کند. 🔴 أبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ عَالِماً أَتَى عَابِداً فَقَالَ لَهُ كَيْفَ صَلَاتُكَ فَقَالَ تَسْأَلُنِي عَنْ صَلَاتِي وَ أَنَا أَعْبُدُ اللَّهَ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ لَهُ كَيْفَ بُكَاؤُكَ فَقَالَ إِنِّي لَأَبْكِي حَتَّى تَجْرِيَ دُمُوعِي فَقَالَ لَهُ الْعَالِمُ فَإِنَّ ضِحْكَكَ وَ أَنْتَ تَخَافُ اللَّهَ أَفْضَلُ مِنْ بُكَائِكَ وَ أَنْتَ مُدِلٌّ عَلَى اللَّهِ إِنَّ الْمُدِلَّ بِعَمَلِهِ لَا يَصْعَدُ مِنْ عَمَلِهِ شَيْءٌ. صعود عمل، عبارةٌ اخرای قبولی عمل است. صعود عمل یک افزوده ای دارد؛ عوالم بالا عوالم نور است، هر عملی که صعودش بیشتر است نورانی تر است. گاهی صعود عمل به اندازه ای است که خریدارش جز خدا نیست. 🔴 عنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فَقَالَ لِنَفْسِهِ مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ قَالَ فَأَوْحَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً. لطف بندگی به اخلاص است، و لکن عُجب عمل را فاسد می کند، چرا که در عُجب خود دیدن است. 🔴 أبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ «اجْعَلُوا أَمْرَكُمْ لِلَّهِ وَ لَا تَجْعَلُوهُ لِلنَّاسِ فَإِنَّ مَا كَانَ لِلَّهِ فَهُوَ لِلَّهِ وَ مَا كَانَ لِلنَّاسِ فَلَا يَصْعَدُ إِلَى اللَّهِ». 🔴 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ عَلِمَ أَنَّ الذَّنْبَ خَيْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ، وَ لَوْ لَا ذلِكَ مَا ابْتُلِيَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَداً». گناه آدم را شرمسار می کند ولی عجب خودبینی است . ریا، نیت را از ابتدا به سمت دیگران می برد نه خدا، ولی در عُجب لزوما از ابتدا غایت، خود دیدن نیست، بلکه ممکن است عمل را برای خدا انجام دهد، ولی بالاخره خود را می بیند. ✅ همه چیز را فضل الهی بدانید، توفیق مال خداست، «و ما توفیقی الا بالله»؛ عُجب که آمد تمام فضل ها گرفته می شود. 💫 انسان اگر حقیقت بندگی را بفهمد، دیگر جایی برای عُجب نیست، بلکه همه چیز بالله است. توحید درست شود، زمینه عُجب برداشته می شود. اگر بندگی بیاید نمی گذارد عُجب بیاید. سعی کنیم حال و حس بندگی را در نماز یاد بگیریم؛ این حس و حال اگر جا بیفتد به تدریج قبل و بعد از نماز را هم فرا می گیرد؛ اوج بندگی در نماز در سجده و قنوت است. https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 289 _ 1397.10.2 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل جلسه 289 (1397.10.2) 🌟 روح عمل : ✨مؤلفه های روح عمل : 1⃣ معرفت 2⃣ صدق وصفا 3⃣ اخلاص : ✳️ ادامه بررسی روایات: گفته شد: از چیزهایی که درمقابل اخلاص قرار می گیرد ریا و عجب است که بیان شد . یکی دیگر ازچیزهایی که درمقابل اخلاص قرارمیگیرد ؛ جاه طلبی است . ❎ جاه طلبی: گاه جاه طلبی درکارهای خوب است و عمل ظاهر خوبی دارد، ولی باطن آن جاه طلبی است. اگر رگ ریاست طلبی بالا آمد دیگر در آن اخلاص نیست. 🔴 قصص 83 تِلْكَ الدَّارُ الاَْخِرَةُ نجَْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فىِ الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين ریاست به حق، بد نیست ولی باید مواظب آفات آن بود. معیار ریاست به حق، دعوت همگان به خداوند متعال است نه دعوت به خود. 🔴 آل عمران 79 : مَا كاَنَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَادًا لىِّ مِن دُونِ اللَّهِ وَ لَكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّنَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَ بِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُون معیار اصلی این است که وقتی از ساحت بندگی درآمدید، آن وقت از اخلاص خارج شدید. بندگی خدا با ریاست معنی ندارد. 🔴 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأَّسَ مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِهَا . . . امیرالمومنین صلوات الله علیه : آفَةُ الْعُلَمَاءِ حُبُ الرِّيَاسَةِ ❎ شرک: از شرک به هر دو نوعش، چه جلی و چه خفی، نهی شده است. 💫 آخرین مرحله اخلاص، اخلاص مخلَصین است که توحیدشان، ناب است و به شکل حضوری وشهودی و و در مرحله فنا است. در مخلَصین، معرفت وخوش دلی و اخلاص یکی می شود. https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 💠برای کسانی که به کارهای سیاسی غلیظ و جدّی وارد می شوند، وقتی اختصاصی برای لازم است. مومنینی که در صحنه سیاسی حاضرند و دایما مشغول به کار هستند و وقتی برای خلوت خویش نمی گذارند، این خلوت نداشتن، واقعا برایشان خطرناک است! وقتی حضور در عرصه های سیاسی وظیفه شد، باید یاد گرفت که تا وقت خلوتی به خود اختصاص داد، این خلوت کمک می کند تا نفس خوپذیرِ انسان که به خاطر فعالیت های سیاسی و ارتباط با افراد مختلف، کدورت پیدا کرده، تصحیح گردد و آهسته آهسته خود را به سمت صلاح بکشاند. ✅باید دانست که این وقت خلوت، نیاز نیست که حتما در خفا باشد، بلکه می توان در جلوت بود و در عین حال خلوت داشت. همچون داستانی که از شهید بزرگوار آیت الله نقل شده که ایشان هنگام اقامه نماز، پیش از تکبیرة الاحرام، سعی در تصحیح جان خود داشت؛ لذا تا بخواهد نماز را اقامه کند، طول می کشید. برخی از حاضران در نماز از ایشان پرسیدند که آقا چرا این قدر نماز بستنتان طول می کشد؟ ایشان فرمود: به هر حال یک وقتی باید جان خود را اصلاح کنم دیگر! این عملکرد ایشان، در حقیقت یک نوع خلوت داشتن در جلوت است. https://eitaa.com/nasimehekmat
سلام علیکم به اطلاع سروران گرامی می رساند با توجه به تجمع طلاب به مناسبت یوم الله 9دی در مدرسه فیضیه، دروس استاد یزدان پناه فردا یکشنبه تعطیل می باشد.
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 136.mp3
9.93M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 136 _ 1397.10.10 دوشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 137.mp3
10.17M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 137 _ 1397.10.11 سه شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 138.mp3
10.1M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 138 _ 1397.10.12 چهارشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 488.mp3
9.72M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 488 _ 1397.10.8 شنبه ☀️فروعات وحدت شخصیه 2⃣تشکیک (شدت و ضعف) در بستر وحدت شخصی ♦️بیان لِمّ شدت و ضعف ظهورات https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 489.mp3
7.92M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 489 _ 1397.10.10 دوشنبه ♦️ادامه بیان لِمّ شدت و ضعف ظهورات https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 490.mp3
8.31M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 490 _ 1397.10.11 سه شنبه ☀️تحلیل کثرت ضمن بحث وجود منبسط ♦️بیان صدرا در خصوص حقیقت بشرط لا https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل290.mp3
8.28M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 290 _ 1397.10.8 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 290 _ 1397.10.8 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل جلسه 290 (1397.10.8) 🌟 روح عمل: ✨ مؤلفه های روح عمل: 1⃣ معرفت 2⃣ صدق وصفا 3⃣ اخلاص: ✳️ ادامه بررسی روایات: 💠فرق مُخْلَصِين و مُخْلِصِين: مُخْلِص شخصی است که برای خدا اخلاص می ورزد؛ اخلاص خود را می‌بیند و با ارادۀ خود می خواهد اخلاص بورزد؛ خود را در مقام بندگی خالص می اندازد. مُخْلَص، بندگی خود را می بیند که هیچ ندارد و لذا خودی ندارد تا دیده گردد و در نیتجه محو می شود؛ معرفت و توحید او قوی می‌شود؛ این حال حقیقیِ مرحلۀ فنا است که با شراب توحیدی او را خالص کردند "شرابا طهورا" و حقیقت اصلی خود را می‌بیند "مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ " در مخلَصین هم شدت و ضعف هست؛ نهایت مخلَص شدن در رسول الله صلوات الله علیه و اهل بیت سلام الله علیهم است. از حجت خدا می پرسند چگونه می فهمید امام شدید، می فرماید: «تَدَاخَلَنِي ذِلَّةٌ لِلَّهِ لَمْ أَكُنْ أَعْرِفُهَا» در مخلَصین معرفت، صدق وصفا، اخلاص تغییر می‌کند؛ از این سه، معرفت اصل است؛ معرفت حقیقتی است که سه جهت دارد. ☀️ چگونه اخلاص بورزیم: ✅ توجه به باطن و محاسبه نفس انسان باید توجه به باطن داشته باشد، اگر توجه به باطن حذف شود، اخلاص درست نمی شود. امام صادق علیه السلام: مومن همانطور که دو چشم در بیرون دارد دو چشم هم در درون دارد. راهش محاسبه است «فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛ به باطن توجه کنید و دغدغه تصحیح داشته باشید. ✅ اطلاع بر امر پنهان در زوایای دل زوایای دل امور پنهان در خود دارد . هروقت سر درآورد، همانجا با آن بجنگد. 🔴 شیوۀ مقابله هر گاه امر پنهان سر برآورد، انسان، سریع نیت مقابل را پیش آورد؛ جنگیدن سر صحنه همراه با نیت مقابل؛ این نیت مقابل را تفصیلی کند و بگوید خدایا شاهد باش می خواهم برای تو باشد. https://eitaa.com/nasimehekmat
سلام علیکم به اطلاع سروران گرامی می رساند: با توجه به تجمع انقلابی اساتید و طلاب حوزه علمیه قم به مناسبت بزرگداشت یوم الله 19دی، دروس استاد یزدان پناه امروز دوشنبه 17 دی ماه، تعطیل می باشد. این مراسم ساعت 10:30 در دفتر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی نوری همدانی برگزار خواهد شد.