🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
جهت اطلاع مجددا عرض می گردد که به توفیق الهی فایل های دروس استاد یزدان پناه در سال تحصیلی 99-98 به صورت هفتگی در کانال های زیر، بارگذاری خواهد شد.
صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
May 11
📢📢📢📢📢📢📢
باسلام.
به اطلاع سروران گرامی می رساند که صوت های دروس استاد در این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد.
هدایت شده از نسیم عرفان
بسم الله الرحمن الرحیم
#عرفان_دروادی_عمل
جلسۀ ۳۱۰ (۱۳۹۸.۷.۶)
🔴بخش اول
🔵مقدمه
✳️یکی از مباحث عرفان در وادی عمل این است که مباحث معرفتی و عقاید چگونه در عمل مؤثر است. معمولاً چنین چیزی در ذهن ما است که اخلاق و احکام مربوط به عمل هستند و عقاید مربوط به نظر. ولی عرض بنده این است که همان عقاید هم معطوف به عملاند. بحث ما این است که چگونه عقاید، سرِ سفرۀ عمل و سلوک میآیند.
❇️انسان موجودی ناقص است و باید خودش را بسازد؛ تا صحبت از ساختن میشود، با پرورش و تربیت و سلوک روبهرو میشویم. پرورش و تربیت با تعامل وجودی معنا پیدا میکند. تعامل وجودی فقط مربوط به عمل به معنای اخلاق و احکام نیست. این تعامل وجودی شامل ایمان هم میشود. از یک منظر، همۀ معارفِ اعتقادات دینی، سر سفرۀ پرورش میآید.
🔵رابطۀ بین حکمت نظری و عملی
❇️بین حکمت نظری و حکمت عملی، یک رابطۀ جدی وجود دارد. عقاید، پایههای کلان است و همۀ حکمتهای عملی ریشه در حکمت نظری دارد. «باید» در «هست» ریشه دارد. در فرهنگ قرآن بین ارزش و دانش نسبتی وجود دارد و میتوان از یک اندیشۀ واقعی در هستی، به یک نتیجۀ عملی رسید.
✅«ذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ» (انعام آیۀ ۱۰۲)؛ الله، ربّ شما است و خدایی جز او نیست. او خالق همۀ اشیاء است. پس او را بپرستید؛ یعنی، از اندیشۀ خالقیت و ربوبیت به پرستش رسیده است. عبادت و پرستشی که اینجا آمده است، عبادت تشریعی است نه عبادت تکوینی.
🔵عبادت سلوکی و وجودی
❇️عرفا دو اصطلاح دارند: ۱. «وجودی» ۲. «سلوکی» که این دو را در موارد بسیاری استفاده کردهاند و حرف درستی هم است. عرفا میگویند: صراط مستقیم وجودی داریم و صراط مستقیم سلوکی؛ عبودیت وجودی داریم و عبودیت سلوکی.
❇️یک عبادت وجودی داریم که در این عبادت همه عبد هستند و یک عبادت سلوکی داریم. در عبادت سلوکی مؤمن، عبد میشود، ولی کافر از بندگی فرار میکند و تمرد میکند. این عبادت تشریعی یا سلوکی است. وقتی گفته میشود، خدای شما الله است، «لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَيْءٍ» این توضیح تکوینی است؛ نتیجۀ تشریعی «فَاعْبُدُوهُ» است. یعنی، از تکوین به تشریع رسید. در عالَم ذرّ هم همینگونه است.
✅از نظر فلسفی، لازمِ بیّنِ معارف، حکمت عملیِ مناسب است. چرا؟ چون وقتی او همهکاره است و تو هم مِلکِ او هستی و او مالک تو است، پس هرچه او میگوید باید گوش کنی. اینجا به حکمت عملی پل زده شده است؛ یعنی، شما نمیتوانید بگویید من اندیشهای را قبول دارم و آن اندیشه در عمل لازمی دارد، ولی من آن لازم را قبول ندارم. این معنا ندارد. لذا تا عبودیت و الوهیت حق را قبول کردی، به صورت طبیعی، بندگی تشریعی عبد نسبت به حقتعالی را باید قبول کنی. این «باید» ضرورت منطقی دارد. حق با شهید مطهری است که میگویند: «ایدئولوژی از دل جهانبینی زاییده میشود».
✅عقاید بهرۀ سلوکی و پرورشی و تربیتی دارد. فقط اندیشه نیست، بلکه همان اندیشه، نتیجۀ عملی دارد.
❇️گمان نکنیم که اندیشههای قرآنی و آموزههای اعتقادی و معارفی را فقط باید بدانیم؛ نه. قرار است با آنها زیست کنیم.
✅تا این زیست را میآوریم، زیستکردن تبدیل به پرورش میشود. چرا؟ چون لازم بیّن دارد.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم عرفان
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه ۳۱۰
🔴بخش دوم
🔵یک نمونه از فرهنگ قرآنی
✅«دنیا ماندگار نیست؛ شما برای ابد خلق شدهاید و سر سفرۀ اعمال خود مینشینید». این یک اعتقاد است. نتیجۀ آن چیست؟ نتیجه این است که ما باید طوری باشیم که در ابد راحت باشیم و در زحمت نباشیم. به سرعت این اعتقاد، تبدیل به عمل و دستور و زیست میشود. عقاید دینی قرار است پایههای زیست انسان شود.
❇️تا اندیشهای میآید، تعاملی با آن اندیشه برقرار میشود. چرا؟ چون نحوۀ وجودِ انسان، شعوری-ارادی است. این نحوۀ وجود که شعوری-ارادی است، تا چنین برداشتی دارد، بر اساس آن عمل میکند. در عقاید دینی هم همینطور است. تا میفهمد که حق است، میخواهد بر اساس آن عمل کند؛ این اندیشه تمام زندگی او را رنگ میزند.
✅از یک منظر همۀ معارف دینی، حیاتبخشاند و در لحظهلحظۀ زندگی انسان حاضر میشوند. برای ساختِ انسان، آموزههای دینی بدون استثنا، همهاش مؤثر است. یعنی، اگر شما به خدا اعتقاد داشته باشید و نبوت و اندیشۀ معاد را معتقد باشید، لحظهلحظۀ زندگیتان را رقم میزند.
✅آنچه در شریعت با عنوان آموزههای تعلیمی آمده است، پایههای زیست و پرورش انسانی است و در لحظهلحظۀ زندگی انسان حاضر میشود و حیاتبخش است.
❇️گمان نکنیم که اندیشههای اعتقادی و معارفی دین قرار است یک گوشه و در پستو قرار بگیرد با عنوان تعلیم در برابر تربیت. نَه. اصلاً اینگونه نیست. دقت کنید؛ این اندیشههای اعتقادی و معارفی دین، زیرساخت تربیت است.
🔵واقعیت و موقعیت
❇️معارف دینی به گونهای است که ما را به درک موقعیت میکشاند. انسان برای تعامل، نیازمند به درک موقعیت است. نسبتی که با واقعیت پیدا میکنیم، موقعیت است.
❌کودکی که گمان میکند در تاریکی غول وجود دارد، نوعِ تعاملش چگونه میشود؟ با اینکه درک کودک از واقعیت غیرواقعی بوده است، با این حال چگونه سروصدا میکند و فرار میکند.
❇️بسیاری از آموزههای دینی و معارف دینی افزون بر بیان واقعیت، موقعیت را هم بیان کردهاند؛ یعنی، نسبتسازی هم صورت گرفته است. علاوه بر اینکه گفته شده است «خدا هست» گفته شده است که ما بندهایم.
✅«همۀ ما از خدا آمدهایم؛ به سمت خدا میرویم و با خداییم»؛ «انا لله و انا الیه راجعون» و «هو معکم»؛ یک واقعیتی را درک میکنیم و موقعیتی را هم احساس میکنیم. قرآن به موقعیتها هم اشاره کرده است.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
May 11
May 11
نسیم حکمت
📢📢📢📢📢📢📢 برنامه دروس استاد یزدان پناه در سال تحصیلی 1398- 1399 با سلام به اطلاع سروران گرامی می رسان
🔔🔔🔔🔔🔔
به اطلاع سروران میرساند طبق برنامه، فردا درس حکمت متعالیه برگزار میگردد.
#حکمت_متعالیه
🔊 کتابچه اربعین مقدمه پیوسته به ظهور
🌷اثر استاد یزدان پناه🌷
بخشی از متن کتاب:
به نظر می رسد جریان اربعین از علائم متصل به ظهور باشد زیرا آن جمعیت شیعی جهانی که باید به دنبال امام حرکت کنند، در اربعین به وجود آمده و زمینه های مادی مناسب همچون بسترهای ارتباطی جهانی نیز فراهم آمده است. این جریان به نوعی تمرین برای حرکت جهانی شیعی و حق جویان به تبع امام زمان (عج) در راستای رویارویی حق با باطل و پیروزی جهانی حق بر باطل است.
#خبر_نشر_کتاب
دوستان خود را به کانال موسسه «نفحات» دعوت کنید👈
@nafahat_eri
هدایت شده از نسیم عرفان
بسم الله الرحمن الرحیم
عرفان در وادی عمل
🔴جلسه ۳۱۱ (۱۳ مهر ۹۸)
🔵بخش اول
❇️ اسماء حسنی و تعامل سلوکی
باید دانست که اعتقادات در فضای سلوک و پرورش خیلی مهم است. انسان ناقص است و باید به کمال برسد و خودش را بسازد. تا صحبت از ساختنِ خود میشود، مسئلۀ پرورش پیش میآید. پرورش نیاز به تعامل سلوکی با حقایق و معارف دینی دارد. معارف دینی، لوازم و نتایج بیّنی در فضای سلوکی و عملی دارند. به بیان دیگر، از دل معارف دینی نتیجۀ عملی گرفته میشود.
🔵ذکر یک نمونه
❇️ بحث توکل در چهل حدیث امام (ره)
❇️ توکل، کنش است. چند اعتقاد، تبدیل به توکل میشود:
۱. اعتقاد به علم خدا؛ ۲. اعتقاد به قدرت خدا؛ ۳. اعتقاد به جود و کَرم خدا؛ ۴. اعتقاد به اینکه خدا فرد متوکل را دوست دارد.
این چهار امر بهسرعت تبدیل به حقیقت توکل میشود .
از چهار مسئلۀ اعتقادی، نتیجۀ عملی گرفته شده است. یعنی، زایش عمل از دل اعتقاد یا تعامل بر حسب عقیده.
🔵 مقدمه دوم؛ انسان در موقعیت
❇️ معارف دینی برای انسان درک موقعیت میآورد و درک موقعیت باعثِ نسبتگیریِ ویژه میشود که انسان تعاملی ویژه داشته باشد. موقعیت غیر از واقعیت است. گاهی ما نسبتی با واقعیت پیدا میکنیم، که این نسبت پیدا کردن با واقعیت، موقعیت است.
متون دینی در عین حال که واقعیات را بیان میکند، آنها را به موقعیت تبدیل میکند. خدا مالکِ عالَم است. از این بیان بهسرعت نتیجه گرفته میشود که انسان بندۀ خداست. پس همه بندۀ خدا میشوند و انسان هم میشود بندۀ خدا. یعنی، وقتی توحید مطرح میشود، نسبت انسان با توحید هم بیان میشود. تا چنین نسبتی باشد، باید تعاملی صورت بگیرد.
🔵موقعیتهای دین؛ موقعیتهای کلان
❇️ دین نوعاً موقعیت های کلان میسازد و بر اساس این موقعیتهای کلان، موقعیتهای خُرد را میسازد.
✅ فارابی یک بیان خوشی دارد؛ دین همیشه مستبطِن به فلسفه است و انبیاء چون قدرت روحی و فلسفی دارند، در کنار تبیین معارف با قدرت تخییلی که دارند، این را برای همگان آسان میکنند. حقایق فلسفی را میگویند ولی با زبانی میگویند که همه بفهمند.
اصل رمز این است. حقایق کلان فلسفی است ولی با رویکرد عمومی. متن دینی حقایق کلان را که میگوید، حقایق کلان همیشه موقعیت کلان را هم میسازد.
در موقعیت کلان، زمان و مکان محو میشود. دین، حقایق کلان فلسفی را گفته است، ولی با یک زبان عمومی.
🔶 شخصی گناهکار نزد حضرت اباعبدالله علیهالسلام آمد و گفت: من گناه میکنم. مرا موعظه کن؛ چه کنم؟ حضرت فرمود: اولاً برو جایی را پیدا کن که خدا نباشد، آنجا گناه کن! ثانیاً از احسان خدا استفاده نکن. خدا اینقدر به ما احسان کرده است. آیا من باید نمک بخورم و نمکدان را بشکنم! حضرت پنج امر را فرمود.
این پنج امر، کلان است و حیطهای را شامل میشود که هیچ چیزی از آن در نمیرود.
🔵ضرورت تلاش و کار کردن در باب معارف
❇️ معارف را باید خیلی کار کرد. این معارف را بگذارید به جانتان بخورد، که خیلی کار میرسد. اگر آدم در این معارف بیفتد، میبیند که جوری است که آدم را میبلعد. چون موقعیت و واقعیت کلان است و انسان را به موقعیت کلان میکشاند و موقعیت کلان خیلی مایۀ تحول است. به تعبیر دیگر، گفتههای دینی، در لحظهلحظۀ زندگی حاضر است. هیچچیز از دست موقعیت کلان در نمیرود.
❇️ ببینید شریعت چه نسبتی برای انسان با خدا و اهل بیت میسازد. درست مثل اینکه من هر روز با حجت خدا هستم. چرا؟ چون حجت خدا که حاضر است؛ من نمیتوانم او را ببینم؛ او که حاضر است و میبیند. او در بین ما است و حاضر است. ما غایبیم.
✅ بنده خدایی میگفت: ما در قوس صعود به امامان نیاز داریم!
کسی به او گفت: چه میگویی؟! هم در قوس نزول و هم اکنون و هم در قوس صعود به اهل بیت نیاز داریم.
بیانی حافظ دارد: دل میرود ز دستم، صاحبدلان خدا را؛ برخی اینگونهاند؛ تا یاد و نام اهل بیت میآید، دل از دستشان میرود.
❇️ تقاضا میکنم از سروران که معارف دینی را دستِ کم نگیرید؛ ما باید این معارف را هر روز بشنویم. چون غفلت به سراغمان میآید، باید ذکر در کار باشد. این معارف یک نوع ذکر است و به جانمان میخورد.
انسان به تذکر نیاز دارد. ما گاهی ایمانش را داریم؛ باورش را داریم، ولی نیاز به تذکر داریم. تذکر انسان را در موقعیت و تعاملِ شدید قرار میدهد که اثرش عجیب است.
✅ اصلاً خیزِ دین برای این است که انسان را به اوج برساند؛ میخواهد حرکت بدهد. با ایمان و عقاید شروع میکند نه با عمل. اصل دین ایمان است؛ بعد از آن، عمل در کار است. یک سیزدهم قرآن در باب عمل است ولی مابقیاش در باب معارف است. این مهم است، چون انسان را در موقعیت کلان قرار میدهد.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal/84
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم عرفان
جلسه ۳۱۱ (۱۳ مهر ۹۸)
🔴بخش دوم
🔵مقدمه سوم؛ تعامل بر حسب چارچوب
❇️ انسان موجودی شعوری-ارادی است. تا چنین گفتید، لوازمِ بیّنِ مترتب بر خود دارد. بر خلاف سنگ که یک طبیعت لختی است که اینجا افتاده است و حرکتش شعوری-ارادی نیست. از آن توقعی بیش از حرکت فیزیکی نیست. ولی انسان موجودی شعوری-ارادی است و شعور وارادۀ انسان عقلی و کلی است.
✅ انسان تا بخواهد اقدام کند، چگونه اقدام میکند؟ بر حسبِ فهمی که دارد اقدام میکند. جایی که انسان میگوید، گرسنهام و باید غذا بخورم یا بروم فلانجا مطلبی را یاد بگیرم؛ یعنی، انسان تصویر میکند؛ تصدیق میکند و شروع به کار میکند؛ یک فضای شعوری-ارادی است؛ یعنی، اراده انسانی در راستای شعورش عمل میکند.
❇️ نحوۀ وجود انسان شعوری-ارادی است. تا این را قبول کردید، این معنا باعث میشود ما یک چیز دیگری بفهمیم؛ انسان بر حسب آن فهم و برداشت و معنایی که دارد، کنش انجام میدهد. کنش بر حسب معنا است؛ یعنی، معنا است که او را به کنش وا میدارد. این را تعبیر میکنیم که انسان در کنش ارادیاش به شدت معنایی و معناگرا است. باید در او معنا موج بزند. ما این را تعبیر میکنیم به هویتِ شعوری-ارادی-معناییِ انسان.
✅ معنایش این است که انسان همیشه بر اساس دریافتی که از واقعیت دارد شروع به کار میکند. وقتی اینگونه است، در مورد کل هستی هم همینگونه خواهد بود و نسبت به خدا هم باید همینگونه عمل کند. کسی که خدا را نشناخت، چنین چیزی در تعامل زندگیاش نمیآید. چرا؟ چون اصلاً چنین واقعیتی را به بحقیقته در نیافته است. کسی که چنین واقعیتی را قبول نکرده است، همین برایش چارچوب معنایی درست میکند که من تعبیر میکنم به تعامل بر اساس چارچوب.
✅ معارف دینی برای انسان چارچوب درست میکند. صحبت بر سر نحوۀ وجودِ شعوری-ارادیِ انسان است. در این نحوۀ وجود، چارهای جز این نیست که انسان فهمی داشته باشد تا حرکتی داشته باشد. لذا باید همیشه فهمش از واقعیت کامل باشد. در این زمینه دین کمککارِ ما است.
❇️ حال بهراحتی میتوانیم بحثهایی داشته باشیم که چرا باید در باب معارف کار کنیم؟ چون معارف چارچوبِ کار است؛ چون معارف موقعیتساز است؛ چون معارف نتیجۀ عملی دارد. تا اینها را قبول کنیم، بهراحتی میتوان گفت که معارف را در تعامل و سلوک و پرورش دست کم نگیرید. بلکه بنیاد و موقعیتساز و چارچوبساز است.
🔵 مقدمه چهارم؛ خودِ معارف و عواطف برخاسته از آن، تعامل است
✅ بلکه می شود جلوتر رفت. اگر سه مقدمه قبلی هم مطرح نباشد، انسان نفْسِ معارف را باور میکند وعواطفی بر اساس آن پدید میآید. نفْسِ خود این، تعامل است.
❇️ گمان نکنید که حتماً باید به مرحله عمل بکشد، بلکه نفْسِ دانستنِ عقاید و باورکردنِ عقاید، خودش عمل است.
🔵 جهات سه گانه ایمان
❇️ گفتیم ایمان سه جنبه دارد: ۱. معرفتی. ۲. گرایشی. ۳. کنشی.
گفته شد بر مبنای متون دینی، ایمان کنش قلبی است. گاه سر صحنه باید جنگید که این یعنی، کنش. انکار یعنی کنش.
✅ این هم تعامل است و گفتیم، ایمان مغز روح را میسازد و عمل، سطحِ روح را. این چیزهایی که عرفا دارند مانند ایمان، توکل، شهود و.... اینها همه سطوح تعاملی ایمان است.
❇️ ایمان خودساختن است، بلکه مغز کار است. مغز حقیقت انسان به ایمانش است؛ بلکه آقایان گفتهاند: مقصود اصلی این است. ضمن آیه شریفه «إلیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» کار اصلی صعود، ایمان است. اصلش این است.
✅ به نظر شما فرق سلمان با ابوذر در چیست؟ علامه طباطبایی یک بحثی دارد؛ از یک جهت شاگردان انبیاء با انبیاء در عمل یکساناند و هیچ فرقی ندارند، ولی فرق در معرفت و ایمان است. ایمان امیرالمؤمنین کجا و ایمان دیگران کجا؟ هر ایمانی که میبینید، شعبهای از شعبۀ امیرالمؤمنین است.
🔵 عواطف برخاسته از ایمان
❇️ اعتقاد به خدا بیاید، ببینید خوف و رجا میآید یا نه؟ خود این اعتقاد است که خوف و رجا را میآورد. تا این را درست میکنید، جایگاه معارف را دست کم نمیگیرید. از این منظر، خود معارف جزء کار میشود و خود ایمان جزء تعامل و پرورش است.
🔵 نتیجهگیری
✅ اگر کسی این کار را کرد نتیجه این میشود که در نهایت، سلوک و معرفت یکی میشود؛ هم معرفت است و هم سلوک. اگر کسی بتواند این را درست کند، نهایتِ عملش میشود معرفت، که بُعدِ عملی در نفسِ معرفت خوابیده است. در مراحل نهاییِ حقالیقینی، سلوکْ خودش معرفت میشود. معرفت، آن مغزی است که با سلوک متحد میشود، نه اینکه حکمت عملی و نظری از هم جدا باشند. صدرا مرحلۀ چهارم حکمت عملی را حکمت نظری دانسته است.
✅ این نشان میدهد که معارف از هر جهت جدّی است:
۱. چه از لحاظ نتیجۀ منطقی؛
۲. چه از لحاظ موقعیتسازی؛
۳. چه از لحاظ معناسازی؛
۴. چه از لحاظ نفسِ خود معارف.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal/84
https://eitaa.com/nasimehekmat
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔
سلام علیکم
به اطلاع سروران گرامی می رساند دروس این هفته استاد یزدان پناه در کانال های مربوطه بارگزاری شد:
صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
اربعین مقدمه پیوسته به ظهور.pdf
1.57M
#اربعین_مقدمه_پیوسته_به_ظهور
📢 فایل pdf کتابچه اربعین مقدمه پیوسته به ظهور به قلم حضرت استاد یزدان پناه (حفظه الله)
👈 دوستان همت کنند تا این اثر با ارزش هرچه بیشتر در دست منتظران ظهور قرار بگیرد
#اربعین_حرکت_جهانی
#اربعین_مقدمه_ظهور
📚 تهیه کتاب چاپ شده :
@Nafahat_admin
دوستان خود را به کانال ما دعوت کنید
@nafahat_eri
May 11
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#کلام_استاد
#اهمیت_وجایگاه_معرفت_درسلوک
✳️برخی چنین گمان میکنند که در وادی سیر إلی الله، دانستن و درس خواندن و کسب معرفت، چندان کارساز نیست، و زمانی کار درست میشود که انسان دست به کار شده و در مسیر سلوک قدم عملی بردارد. ولی این گمان، دیدگاه صحیحی نیست؛ انسان باید حرف بشنود و از این طریق بر معرفت خویش بیفزاید، و در کنار آن دست به کار شده و در وادی سلوک عملی نیز، قدم بردارد. گاه با شنیدن و دانستن یک نکته، کاری را که شاید بدون دانستن و شنیدنش، ممکن است بیست سال به طول انجامد، در طول یک سال به انجام میرسد. حرف شنیدن چنین اثری دارد، چرا که چشم و گوش آدمی را میگشاید. از همینرو اهل بیت علیهم السلام به دانستن و تعلیم معارف بسیار تشویق نمودهاند.
🌴پیرمردی از اصحاب امام صادق علیهالسلام نزد ایشان آمد و سؤالی از حضرت پرسید. حضرت با بیانی تأمل برانگیز در پاسخ به او چنین فرمود: «برای تو نیست که در سن پیری چنین سؤالی بپرسی. تو باید این معارف را در جوانی تحصیل میکردی و اکنون اینگونه امور را بدانی.»
🍀دانستن برخی امور در دوران جوانی، در طی سریع مسیر بسیار یاریرسان است. دیده شده جوانهایی بسیار پاک که تا حدودی نیز توفیقات الهی همراهشان بوده و انواری بر دلشان تابیده و چیزهایی هم برایشان حاصل شده است، اما چون استاد و راهنما نداشته و از راه گوش معارف را نشنیدهاند، پس از مدتی سر از بیراهه در آوردهاند.
✅ با این توضیحات میتوان چنین نتیجه گرفت که ورود درست و همه جانبه در وادی سلوک نیاز به ایمان و معرفت عمیق دارد.
#شرح_رساله_لغت_موران
https://eitaa.com/nasimehekmat
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
اعمال روز اربعین:
1-خواندن زیارت اربعین
2-غسل اربعین وتوبه (قبل از نماز ظهر)
3-بعد از نماز صبح صد مرتبه(لاحول ولاقوة الا بالله علي العظيم)
4-هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه
5-بعد از نماز ظهر سوره والعصر بعد هفتاد مرتبه استغفار
6-غروب چهل مرتبه لا الة الا الله
7-بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا
https://eitaa.com/nasimehekmat
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
غزلی از حافظ؛ موجود در نسخه تصحیح شده توسط میر سید محمد قدسی
تا جمالت عاشقان را زد به وَصل خود صَلا
جان و دل افتادهاند از زلف و خالت در بلا
آنچه جانِ عاشقان از دست هجرت میکشد
کس ندیده در جهان جُز کشتگان کربلا...
🔹السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلّت بفنائک...
🆔 @Arefane
https://eitaa.com/nasimehekmat
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#کلام_استاد
#ابعاد_تمدنی_اربعین
🍀انسان احساس می کند این حرکت اجتماعی، بسیار سنگین است و برای حرکت اجتماعی جهانی شیعیان بسیار هویت ساز؛ زیرا آن چه در باب قیام جهانی شیعیان و حق جویان در پی حضرت حجت (علیه السلام) در آن مصاف جهانی در روایات گفته شده است، با اربعین در ذهن و فاهمه شیعیان حاصل می شود و #سنت_تدریج در اینجا، اربعین را تمرینی برای آن حرکت جهانی قرار داده است.
✳️مردم آهسته آهسته باید این آمادگی را پیدا کنند که بتوانند چنین حرکت های عمومی جدی را داشته باشند. در پی امام بروند و همراه با امام بجنگند و با امام قیام کنند و به همراه امام در حاکمیت دینی که امام برپا خواهد کرد، مشارکت کنند. از این جهت جریان اربعین زمینه ای نزدیک و متصل به قیام حضرت حجت (علیه السلام) به نظر می رسد. بر این اساس چنین احساس می شود که اکنون زمینه های ظهورِ متصل به ظهور حضرت حجت (علیه السلام) به گونه ای رقم می خورد که انسان جهانی بودن آن را به طور جدی دریافت می کند.
#سنت_تدریج
#کوتاه_نگاشت_اربعین_مقدمه_پیوسته_به_ظهور
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
📚 کتاب «تکملة نهایة الحکمة» به قلم استاد علی امینی نژاد در 12 فصل و 158 صفحه، به همت موسسه آموزشی پژوهشی نفحات آماده چاپ گشته و توسط انتشارات آل احمد علیهم السلام به زیور طبع آراسته شده است.
💢 این کتاب تلاش می کند مباحث اصلی و محوری در حوزه نفس شناسی فلسفی و معاد را که در کتاب شریف «نهایة الحکمة» علامه طباطبایی پرداخته نشده بود، بر اساس آثار فیلسوفان مسلمان و به ویژه ملاصدرا با قلمی روان و متناسب با سطح کتاب نهایة الحکمة به رشته تحریر درآورد.
📜 مقدمه حکیمانه استاد سید یدالله یزدان پناه نیز زینت بخش کتاب شده و افق های نویی در نفس شناسی فلسفی و نیز به نوعی نقشه راه کلان در مباحث مرتبط با علم النفس فلسفی ارائه نموده است.
🔸️اخبار بعدی پیرامون این کتاب به زودی منتشر خواهد شد.
#تکملة_نهاية_الحكمة
#خبر_نشر_کتاب
دوستان خود را به کانال ما دعوت کنید
@Nafahat_eri
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
📚 کتاب تكملة نهاية الحكمة به قلم استاد گران قدر علی امینی نژاد و با مقدمه حضرت استاد سید یدالله یزدان پناه (حفظه الله) به رشته تحریر در آمد.
👌قسمتی از مقدمه استاد یزدان پناه:
...فقدان چنین امری در کتاب های گران قدر بدایة و نهاية که برای خود دلایلی داشت می تواند مایه نقص و کاستی و گاه رکود و گم گشتگی گردد. این امر می بایست به نحو درستی چاره شود. یکی از چاره ها کاری است که استاد ارجمند علی امینی نژاد در این تکملة نهاية الحكمة انجام داده اند که در آن نه اطناب مملّ و نه ایجاز مخلّ مشاهده نمیشود و به وزان سطح نهایة الحكمة، تلاش کرده اند بیان فیلسوفان به ویژه صدرالمتألهین را در باب نفس به نگارش درآورند و مصادر این بیانات را هم به چشم آورده اند؛ امیدوارم برای طالبان فلسفه موثر واقع شود.
🔊 پخش این نگاشته گران سنگ ان شاء الله از اوایل ماه ربیع الاول در شهر مقدس قم آغاز خواهد شد.
🔹️ به زودی در شهرهای مشهد، تهران و اصفهان نیز این کتاب در نمایندگی ها قابل تهیه خواهد بود.
#تکملة_نهاية_الحكمة
#خبر_نشر_کتاب
مارا به دوستان خود معرفی کنید
@nafahat_eri
🔅 السَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ عَلَى جَدِّكَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ عَلَى أَبِيكَ عَبْدِ اللَّهِ؛ السَّلاَمُ عَلَى أُمِّكَ آمِنَةَ بِنْتِ وَهْبٍ ؛
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَحْمَدُ؛
🔸 امام علی علیه السلام در يادكرد از پیامبر اکرم (ص) :
🔹نشهَدُ أنَّهُ قَد بَلَّغَ الرِّسالَةَ، وأَدَّى النَّصيحَةَ، وَاجتَهَدَ لِلأُمَّةِ، وأُوذِيَ في جَنبِكَ، وجاهَدَ في سَبيلِكَ، وعَبَدَكَ حَتّى أتاهُ اليَقينُ، فَصَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وآلِهِ الطَّيِّبينَ.
🔹 گواهى مىدهيم كه او رسالت را ابلاغ كرد، خيرخواهى را به جاى آورد، براى امّت كوشيد، براى تو آزار ديد، در راهت تلاش كرد و بندگىات نمود تا آن كه مرگش فرا رسيد. پس درود خداوند بر او و خاندان پسنديدهاش باد !
📚سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - ج 1 ص 324
@rasanewsagency
https://eitaa.com/nasimehekmat
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
🔰 لوح نگاشت| گنجینه وجود پیامبر(ص)
▪️ رهبر انقلاب: اگر از گنجینه وجود پیامبر(ص) استفاده کنیم، امت اسلامی به آنچنان موقعیتی خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند و او را زیر فشار و تهدید قرار بدهند؛ این درس است برای ما.
https://eitaa.com/nasimehekmat
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَثَلُ الصَّلَاةِ مَثَلُ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ نَفَعَتِ الْأَطْنَابُ وَ الْأَوْتَادُ وَ الْغِشَاءُ وَ إِذَا انْكَسَرَ الْعَمُودُ لَمْ يَنْفَعْ طُنُبٌ وَ لَا وَتِدٌ وَ لَا غِشَاءٌ.»
مَثَل نماز، مَثَل ستون خیمه است ؛ اگر ستون محکم باشد، طنابها و میخها و چادر کارآیى دارند ، امّا اگر ستون بشکند، نه طنابى به کار مى آید و نه میخى و نه چادرى.
(اصول کافی، ج3، ص266)
https://eitaa.com/nasimehekmat
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🍀 صلوات خاصه #امام_رضا علیه السلام
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا الْمُرْتَضَی الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَی مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَی الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ»
بارالها درود و رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا پسندیده پیشوای پارسا و منزه و حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک، بسیار راستگو و شهید، درود و رحمتی فراوان و کامل و با برکت و متصل و پیوست و پیاپی و دنبال هم همچون بهترین رحمتی که بر یکی از اولیائت فرستادی.
https://eitaa.com/nasimehekmat
@hamidreza_borghei
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
«السلام علیک یا علیّ بن موسی الرضا المرتضی»
«بسم الله الرحمن الرحیم، آمَنتُ باللهِ العَلیِّ العظیم، توکّلتُ علی الحیِّ القَیّوم.»
امام رضا علیه السلام هنگام عزیمت از نیشابور، پس از درخواست اهل علم نیشابور که از حضرت خواستند حدیثی بفرماید تا ایشان از علم حضرت بهره ببرند، فرمودند: از پدرم شنیدم که از پدرانش نقل فرمودند: رسول الله صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمودند: از جبرئیل شنیدم که می گفت: از خداوند متعال شنیدم که می فرمود: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي»
وقتی قافله حضرت به راه افتاد، حضرت ایشان را خطاب قرار داد و فرمود: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا».
(أمالی صدوق، ص 235)
https://eitaa.com/nasimehekmat