هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 149.mp3
11.57M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_تفسیرالمیزان
جلسه 149 _ 1397.11.10 چهارشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 500.mp3
9.41M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 500 _ 1397.11.6 شنبه
☀️اشاره به بحث هایی که می شد ضمن بحث تشکیک بدان پرداخت:
♦️تشکیک در ماهیت
♦️بحث تاریخی تشکیک
🔸 بررسی تشکیک در دستگاه فلسفی مشاء
💠نظر استاد در خصوص دیدگاه مشاء
♦️بر اساس تقریر خواجه
♦️بر اساس عبارات خود بوعلی
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 501.mp3
10.31M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 501 _ 1397.11.7 یکشنبه
☀️ادامه تشکیک مشائی
♦️نسبت وجود و ماهیت از نگاه مشاء
♦️مراد از تشکیک در دستگاه فلسفه مشاء
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 502.mp3
7.75M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 502 _ 1397.11.8 دوشنبه
☀️ادامه تشکیک مشائی
♦️نسبت وجودات با یکدیگر (وجود واجبی با وجود امکانی)
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 503.mp3
11.59M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 503 _ 1397.11.9 سه شنبه
☀️ادامه تشکیک مشائی
♦️تأکّد وجود
♦️تعبیر به مجهولة الاسامی در دستگاه مشاء
https://eitaa.com/nasimehekmat
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
«السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة»
سلام علکیم
به اطلاع سروران گرامی می رساند با توجه به فرا رسیدن ایام فاطمیه دوم، دروس استاد یزدان پناه از روز شنبه 13 بهمن تعطیل می باشد.
درس ها ان شاء الله از روز سه شنبه 23 بهمن ماه آغاز خواهد شد.
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 295.mp3
10.16M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 295 _ 1397.11.6 شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 295 _ 1397.11.6 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 295 (1397.11.6 / شنبه)
روح عمل به سه چیز است:
1. معرفت.
2. صدق و صفا.
3. اخلاص
از راههای تحصیل اخلاص، شش مورد را در جلسات قبل گفتیم. امروز هفتمین راه را بیان میکنیم:
7⃣ شیوه ملاتیه
ملامتیه کاری میکنند که از چشم دیگران بیفتند. چون دیگر کسی کاری به آنها ندارند و به همین دلیل انجام ریایی عمل برای آنها بیمعنی خواهد بود. ریا کنار میرود و به جایش اخلاص میآید.
⛔️ اما بعضی، این شیوه را خیلی غلیظ میکنند؛ به گونهای که حتی برخی به اسلام یا ایمانشان شک میکنند. 👈 این سبک پذیرفته کسانی که اهل تحقیق و اجتهاد در دین هستند، نیست.
چرا که در شریعت داریم:
- اتقوا مواضع التهم
- مومن عزت دارد و حق ندارد عزتش را از بین ببرد.
از بین بردن عزت، یقینا پذیرفته شدنی نیست. و با ضوابط دینی ناسازگار است.
✅ قرار نیست آن چه دین به عنوان صحنههای اجتماعی برای انسان قایل است، به هم بخورد، به گونهای که دیگران گمان کنند که حتی انسان مومن و مسلمان هم نیست. این شیوه، مردود است.
🔷 شیوه مورد پذیرش ملامتیه:
مثلا انسان نمازش را بسیار عاشقانه میخواند ولی در جایی که دیگران هستند، نمازش را عادی میخواند. این حد از پنهان کردن، خوب است حتی تا جایی که مورد ملامت دیگران قرار بگیرد.
🔸 اگر کسی به گونهای ملامتی باشد که خلاف شرع نیست ولی خلاف مراحل عالی عرفان است؛ یعنی به گونهای عمل کند یا حرف بزند که بسیار عادی جلوه کند، اشکالی ندارد.
🔷 بنده خودم معتقدم هر جا که دین میخواهد و دین در خطر است، باید با خود جنگید، ایستاد، برای خدا کار کرد، در معرض ملامت قرار گرفت و حتی موقعیت خود و خانواده را به خطر انداخت.
✅ در متون دینی تعابیری که دعوت به ملامت بکند نداریم. بله فقط متونی داریم که میگوید: افرادی هستند که هیچ کسی جز خداوند متعال آنها را نمیشناسد.
در دین فقط «لا یخافون فی الله لومة لایم» آمده است.
به هر حال در فضای تاریخ عرفان، یک نسلی به نام ملامتیه مطرح شده است.
🌀 بحث اخلاص و راههای پدید آوردن آن تمام شد. در اینجا به دلایلی _به جهت گستره بحث اخلاص_ بیانی را از حضرت امام ره، به عنوان تتمیم بحث میآوریم.
🔴 تتمه بحث اخلاص:
(بیانی از حضرت امام ره، آداب الصلاة، ص ۱۶۰ _۱۶۵ )
🔻 گزارش متن:
🔸يكى از مهمترین آداب نيّت، «اخلاص» است.
۱. حقيقت اخلاص، تصفيه نمودن عمل از شائبه غير خدا، و صافى نمودن سرّ از رؤيت غير حق تعالى در جميع اعمال ظاهريّه و باطنيّه است.
۲. كمال اخلاص، ترك غير است مطلقا و پا نهادن بر انّيّت است.
۳. بعضى از مراتب اخلاص:
1⃣ تصفيه عمل از شائبه رضای مخلوق. در مقابل آن، اتيان ریایی عمل است.
2⃣تصفيه عمل از حصول مقصودهاى دنيوى و مآرب زائله فانيه. مثل، خواندن نماز شب براى توسعه روزى و ديگر مقصدهاى دنيوى.
3⃣ تصفيه عمل از رسيدن به لذات جسمانيّه. مقابل آن، عبادت اجيران است.
4⃣ عمل را تصفيه كند از خوف عقاب و عذابها[ى] جسمانى موعود. و مقابل آن، عبادت عبيد است.
5⃣ تصفيه عمل از رسيدن به سعادات عقليّه و لذّات روحانيّه دائمه ازليّه ابديّه. در مقابل آن، عمل نمودن براى اين مقصد است.
6⃣ [اینجا چنین می گوید: نکند من به سعادتهای عقلیه نرسم. این خودش یک نحوه شرک است.] و در ازاء اين مرتبه كه مرتبه ششم است تصفيه عمل از خوف عدم وصول به اين لذّات و حرمان از اين سعادات است. در مقابل، عمل براى اين مرتبه از خوف است.
7⃣ تصفيه عمل از وصول به لذّات جمال الهى و رسيدن به بهجتهاى انوار سبحات غير متناهى كه عبارت از جنّت لقاء، است. اين مرتبه، يعنى جنّت لقاء از مهمّات مقاصد اهل معرفت و اصحاب قلوب است و دست آمال نوع از آن كوتاه است، و اوحدى از اهل معرفت به سعادت اين شرف مشرّفند و لكن اين كمال مرتبه كمّل اهل اللّه نيست، [یعنی نوعی شرک در آن است.] بلكه از مقامات معمولى سرشار آنها است.
8⃣ تصفيه عمل از خوف فراق که از كمال مقامات كمّل نيست. بالجمله، تصفيه عمل از اين مرتبه نيز در نزد اهل اللّه لازم است. [که در این صورت در اینجا هنوز تتمه إنّیّت است و باقی مانده است.] و اين كمال خلوص است.
☑️ مرحله بعد از این مراحل از حدود خلوص خارج است و تحت میزان توحید، تجرید و ولایت است.[این مرحله فنای بعد از فنا است. در این مرتبه گویا دیگر وجودی باقی نمانده است. انسان از مرحله مخلِص گذشته و مخلَص شده است.]
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 296.mp3
10.99M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 296 _ 1397.11.7 یکشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 296 _ 1397.11.7 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 296 (1397.11.7 یکشنبه)
🌟 روح عمل
✨ مؤلفه های روح عمل
1⃣ معرفت
2⃣ صدق وصفا
3⃣ اخلاص:
🔴 تتمه بحث اخلاص
ازکتاب آداب الصلوه حضرت امام خمینی رحمه الله علیه
از صفحه۱۷۱به بعد
در این قسمت حضرت امام یکی از راههای پدید آمدن اخلاص را معرفت میداند.
تمام علوم قرآنی به ویژه علم توحید میتواند عمل و سلوک شود. توحید خود می شود عمل.
یک نوع از عمل این است که اعتقاد در آن موج میزند. مانند ذکر لااله الاالله؛ که القای حقیقت توحیدی است؛ از یک جهت اعتقاد است اما در دل عمل ذکر میگوییم که توحید در آن موج میزند.
توحید افعالی درست شود، انسان همه تحولات را فعل الله میداند. دیگر این و آن مطرح نیست که ریا شود.
در جنگ بین حق و باطل ،باطل در خدمت حق است و حق را بالا میبرد.
نظام عالم به گونهای است که هیچگاه شر غلبه برخیر ندارد.
فصل۵: یکی از چیزهایی که اخلاص را میگیرد این است که عبادت برای ثواب باشد نه برای خدا... .
قلب مانند بچهای است که باید به او فهماند توفیق را خدا داده است؛ نه اینکه خودت کردی و مستحق پاداش هستی. نعمت دوگونه است:
1. استحقاقی و 2. امتنانی_ابتدایی.
حضرت امام همه نعمتها را ابتدایی امتنانی میداند. حداقل اخلاص این است که تلاش کند اما برای عمل خود قدری قایل نشود و آن را ابتدایی بداند و بگوید خدا داده است.
در مرحله بعد تسویه عمل از خوشنودی به آن است؛ یعنی عجب نداشته باشد. چون هیچ وقت از حد تقصیر به در نمیآید: «ما عبدناک خق عبادتک.»
امام سجاد علیه السلام در جواب عبدالملک بن مروان که حضرت را مورد خطاب قرارداد که اهل ریاضت هستی و منسوب به حضرت رسول (صلوات الله علیه)...فرمودند: همه اینها تایید خداوند و توفیق اوست.
ملاصدرا: کسانی که بیشترین نعمت را گرفتند بیشترین فقر را دارند، و این نعمت شکرش خیلی سخت است.
https://eitaa.com/nasimehekmat
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
«صلوات مخصوصه حضرت فاطمه سلام الله علیها»
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ
https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#کلام_استاد
#مبانی_اندیشه_سیاسی_اسلام
#تشکیل_حکومت_اسلامی
#مبانی_فقه_حکومتی
«أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
این فراز که در زیارات اهلبیت (علیهم السلام)، فراوان آمده است، بر می گردد به آیه 41 از سوره حج: «الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ» (کسانی که اگر تمکن در زمین پیدا کنند و این امکان برایشان فراهم گردد، نماز اقامه می کنند و زکات داده و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.) همین مضمون در این فراز از زیارات اهلبیت (علیهم السلام) آمده است. که: «أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ ...» اهلبیت (علیهم السلام) در این فراز از زیارت، ناظر به این آیه هستند.
این آیه در حقیقت در مقام بیان شأن اجتماعی مومنین است. مومن حقیقی باید به جایی برسد که به محض این که تمکن پیدا می کند، اقامه نماز نموده و زکات می دهد و امر به معروف و نهی از منکر می کند. بحث های اجتماعی این آیه در تفسیر المیزان بیان گردیده است که چطور اسم از صلاة و زکات برده شده و در عین حال در مقام بیان شأن اجتماعی مومنین است. (المیزان، ج 14، ص386) معنای این سخن این است که مومن، تا آن چه در توانش است تلاش می نماید تا صحنه جامعه تبدیل به صحنه #توحید گردد؛ جامعه ای که اموری همچون اقامه نماز و ایتاء زکات و امر به معروف و نهی از منکر در آن ظاهر است. این خاصیت جامعه دینی و مومنین برتر است. مومن کسی است که تا دستش باز می شود به این امور می پردازد.
أباعبدالله (علیه السلام) نیز بعد از این که معاویه به درک واصل شد، دستش باز شد و بستر را مناسب یافت و دست به این کار زد. اهل بیت و أباعبدالله (علیهم السلام) با توجه به شأن اجتماعی شان به محض یافتن بستر مناسب، شروع به انجام وظیفه اجتماعی خویش نموده و در صدد اصلاح جامعه اسلامی بر می آمدند، و در مانند أباعبدالله (علیه السلام) در نهایت منتهی به جهاد و شهادت گردید. «وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ».
✅ بنده معتقدم اگر کسی آیه شریفه 41 سوره حج را خوب بخواند و در آن تأمل نماید، فهم این مسأله که امت اسلامی باید برای #تشکیل_حکومت_دینی اقدام نماید، خیلی واضح و آسان خواهد بود. عجیب است که بعضی می گویند: کجای قرآن گفته است: «اقدام برای حکومت دینی!» اصلا این مبنی واضح تر از این حرف هاست و به راحتی می توان آن را از قرآن استخراج نمود.
البته این مساله مهمی است که باید در جایش مورد بحث و گفتگوهای فنی و علمی قرار گیرد.
#شرح_زیارت_مطلقه_دوم_أباعبدالله علیه السلام
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 150.mp3
10.71M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_تفسیرالمیزان
جلسه 150 _ 1397.11.23سه شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 151.mp3
9.78M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_تفسیرالمیزان
جلسه 151 _ 1397.11.24 چهارشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 504.mp3
8.98M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 504 _ 1397.11.24 سه شنبه
☀️پایان بحث «تشکیک» و ورود به «بحث عدم»
فصل 4 از مرحله اولی (في شطر من أحكام العدم)
💠آیا بحث از عدم، بحثی فلسفی است؟
♦️بررسی اقوال چهارگانه در مسأله
https://eitaa.com/nasimehekmat
◼️▪️◼️▪️◼️▪️◼️
🌿🍂🌿🍂🌿🍂🌿
با نهایت اندوه و تأثر با خبر شدیم پدر استاد گرانقدر حجه السلام والمسلمین امینی نژاد(مدّظلّه) دعوت حق را لبیک گفته و به دار ابدی رحلت فرمودند.
فقدان این عزیز را به محضر استاد گرامی و خانواده و تمامی بستگان تسلیت عرض می نماییم.
حشر ایشان با اهل بیت معصومین علیهم السلام و و اولیاء الهی را از خداوند متعال خواستاریم.
هدیه به روح همه درگذشتگان و اولیاء الهی و خصوصا پدر استاد عزیزمان فاتحه ای تقدیم نماییم.
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 152.mp3
10.3M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_تفسیرالمیزان
جلسه 152 _ 1397.11.29 دوشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 153.mp3
9.98M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_تفسیرالمیزان
جلسه 153 _ 1397.11.30 سه شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 154.mp3
10.44M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_تفسیرالمیزان
جلسه 154 _ 1397.12.1 چهارشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 506.mp3
7.44M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 506 _ 1397.11.28 یکشنبه
♦️مساله اول: لا میز فی الأعدام
🔸 تحلیل نفس الامر عدم مضاف
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 507.mp3
7.74M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 507 _ 1397.11.29 دوشنبه
♦️مساله اول: لا میز فی الأعدام
🔸 تحلیل نفس الامر گزاره: عدم العلة عله لعدم المعلول
🔸 تحلیل نفس الامر: عدم مقید
💠 تحلیل اصلی علامه در خصوص عدم های مضاف و مقید
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 508.mp3
8.09M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 508 _ 1397.11.30 سه شنبه
💠 تذکر چند نکته در بیان علامه
1⃣ کیفیت دستیابی به مفهوم عدم (تصور مفهومی)
2⃣ مراد از فرض و تقدیر در بیان علامه (تطبیق مصداقی)
☀️بیان صدرا در خصوص عدم
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 297.mp3
10.66M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 297 _ 1397.11.27 شنبه
☀️جرح و تعدیل اعمال به لحاظ باطن
♦️مقدمه
1⃣ مزاج معنوی
🔸 اشاره ای به تأثیرات مزاج مادی و معنوی در یکدیگر
2⃣ اقسام مزاج معنوی
1- بافت اولیه
2- بافت ثانویه
https://eitaa.com/nasimehekmat