eitaa logo
نقطه ویرگول؛ علی اصغر مرتضایی راد
492 دنبال‌کننده
443 عکس
80 ویدیو
12 فایل
بسم الله... "مبارزه جمله ایست بی پایان که لازم است گاهی جلویش نقطه ویرگول بگذاری، مکثی کرده و نفسی تازه کنی، اما بدانی که همچنان ادامه دارد..." یادداشت های علی اصغر مرتضایی‌راد @h_honar_yazd
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از انتشارات راه یار
⭕️تنورهای قهرمان‌پرور ✍️یادداشتی درباره کتاب به قلم علی‌اصغر مرتضایی‌راد در روزنامه ؛ ♦️روستا، زن، نان و تنور؛ واژه‌هایی که در جغرافیای وسیع کشورمان به کرات با هم گره خورده‌اند و به امری عادی و عرفی تبدیل شده‌اند. اما زمانی که به این ترکیب واژگانی عادی، واژه‌ای را اضافه کنیم، همین ترکیب ساده و پر‌تکرار، به ترکیبی کم‌نظیر و مبدل می‌شود؛ ... جنگ که اضافه شود زنان روستایی نقش‌شان به قاعده یک سرزمین گسترش پیدا می‌کند و علاوه‌بر نقش مادر، همسر و دختر، نقش یک را نیز ایفا می‌کنند. ♦️«نان سال‌های جنگ»؛ روایتگر حماسه‌سازی روستایی است که سال‌ها توسط قیچی سانسورچی‌ها از تاریخ این کشور حذف شده‌اند. اگر بخواهیم عمق این را درک کنیم کافی است به کتابخانه‌ها و انتشاراتی‌ها سری بزنیم. در طول این سال‌ها چند کتاب در مورد انقلاب و جنگ داشته‌ایم؟ و از این بین، چند کتاب به نقش زنان پرداخته است؟ و اگر پرداخته چندتای آن مربوط به فعالیت جهادی زنان در پشت جبهه است؟ ♦️شاید تعداد این آثار به اندازه انگشتان یک‌ دست هم نرسد، چراکه آنچه عموما در مورد زن انقلاب و جنگ نگاشته شده است، روایت حضور آنان در صحنه‌هاست و این در‌حالی است که در بسیاری از موارد، این پشت صحنه‌هاست که صحنه‌ها را شکل می‌دهد. این است که جبهه را ساماندهی می‌کند و این زنان پشتیبان جنگ هستند که بخش بزرگی از چرخ اقتصاد جنگ را در اوج به چرخش در‌می‌آوردند. ♦️همه گزاره‌های فوق را اضافه کنید به این گزاره که تاکنون چند روایت با پارامترهای مذکور دیده‌اید که در بستر روستا رخ داده باشد؟ بستر فراموش شده‌ای که میان بوق‌های رسانه‌ای مرکزنشینان، مجالی برای شنیده شدن نداشته و ندارد. این ویژگی‌های استثنایی در کنار هم، کتاب را به یک اثر استراتژیک در تاریخ این خاک مبدل کرده است. کتابی که موفق شده است از زیر قیچی سانسور عبور کند، بساط تاریخ‌نگاری سفارشی و رسمی را بر هم بزند و معادله‌ای کم‌نظیر از مجهول‌های فراموش‌شده تاریخ را برای ما حل کند. 🔷متن یادداشت در روزنامه فرهیختگان: b2n.ir/fdnn 🔰 تهیه کتاب(عماریار): b2n.ir/raheyar 🔻غرفه «راه یار» در باسلام: basalam.com/raheyar 🔻دایرکت اینستاگرام ✅ @raheyarpub
هدایت شده از انتشارات راه یار
⭕️شصت سال کتابفروشی؛ مروری بر زندگی و زمانه حاج علی یزدانخواه در «آقای کتاب» 🔴یازدهمین گفتگوی مجازی(لایو) انتشارات راه‌یار با موضوع کتاب «آقای کتاب» با حضور: ▪️محمدحسین بارونقی؛ نویسنده کتاب ▪️علی‌اصغر مرتضایی‌راد؛ نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی ♦️سه‌شنبه 20 خرداد | ساعت 22 ♦️ پخش از صفحه اینستاگرام: instagram.com/raheyarpub instagram.com/moheb488@raheyarpub
⭕توی نظامی که اپوزیسیون بودن به امر عرفی و مُد تبدیل میشه، مرد اونیه که پای داشته هاش بایسته، عاقلانه، عاشقانه و صادقانه ازشون دفاع کنه و در عین حال مسئولیت نداشته هاش رو بپذیره و برای کسب اون ها قیام کنه. #عدالتخواهی #تحول_خواهی #ثبات_در_عین_پویایی 💠 @noghtewirgool
⭕درست در ایامی که امثال #مریم_سما و شبکه های انگلیسی شده اند آتش بیار تفرقه میان دو ملت برادر و هم خون ایران و افغانستان، پیکر پاک شهید افغانستانی دفاع مقدس، شهید #نسیم_افغانی پس از سال ها گمنامی و بی خبری از زیر شنزارهای فکه سر برمی آورد تا آتش تفرقه را خاموش کند. #نسیمی_جان_فزا_می_آید #از_دشت_لیلی_تا_جزیره_مجنون 💠 @noghtewirgool
نقطه ویرگول؛ علی اصغر مرتضایی راد
⭕️ایران ستیزی روی کرسی ولسی جرگه (پیرامون تجمعات اخیر مقابل سفارت ایران در افغانستان و مواضع ضد ایرانی مریم سما، نماینده مجلس نمایندگان افغانستان) 🔺در هفته های اخیر دو مطلب افکار عمومی ایران و افغانستان را تحت تاثیر قرار داد؛ یکی شایعه به آب انداختن مهاجران افغانستانی توسط مرزبانان ایران و دیگری آتش گرفتن ماشین حامل غیرقانونی افغانستانی در یزد. با انتشار این دو مطلب فرصت موج سواری برای رسانه های خارجی و خصوصا انگلیسی زبان فراهم شد و یکی از کسانی که به واسطه این موج رسانه ای خود را بیش از دیگران نشان داد زنی بود به نام مریم سما. زنی که ایرانی ها برای اولین بار چهره او را از شبکه و در بحثی که با داشت مشاهده کردند و پس از آن نام او را هنگامی که توییت هایش همراه با تصاویر توهین آمیز به رهبر انقلاب اسلامی در فضای مجازی منتشر شد به خاطر سپردند. 🔺 گرچه برای ما ایرانی ها چهره ای جدید به حساب می آید اما افغانستانی ها و خصوصا جوانان آن دیار او را چند سالی است که می شناسند. او که اتفاقا به همراه خانواده اش سال های کودکی خود را در ایران به عنوان مهاجر زندگی کرده است، تا کلاس چهارم را در مدارس ایران می خواند و پس از آن به کشور خود افغانستان و دیار پدری خود هرات باز می گردد. در سن ۱۲ سالگی به توصیه یکی از دوستانش در نشریه ارج شروع به فعالیت می کند و همزمان تحصیلات خود را ادامه می دهد. اولین اتفاق مهم در زندگی سما پس از بازگشت به افغانستان مشغول به کار شدن او در تلویزیون طلوع است. شبکه ای که در کنار شبکه فارسی وان زیر مجموعه گروه موبی متعلق به تاجر و سرمایه دار افغانستانی است. سرمایه داری که با تاجر یهودی روابط تنگاتنگی دارد تا جایی که برخی ها او را مرداک افغانستان می نامند. حضور سما در به عنوان مجری، خیلی زود او را به یک چهره پرطرفدار و سلبریتی در بین جوانان مبدل می کند و همین امر او را بر آن می دارد که از فرصت شهرت برای کسب کرسی قدرت نیز بهره مند شود. سما در کارزار انتخابات با شعارهای مبارزه با مردسالاری و آزادی زنان، آراء بخشی از جوانان و خصوصا زنان افغانستانی را از آن خود می کند و به عنوان جوان ترین کاندیدای منتخب، از حوزه کابل به یا همان مجلس نمایندگان افغانستان راه می یابد. البته به اعتقاد برخی ها راهیابی این زن جوان به ولسی جرگه صرفا با شهرت رسانه ای و سر دادن شعارهای لیبرالی میسر نبوده و نیست فلذا خیلی زود حرف و حدیث های زیادی پیرامون مریم سما و ترقی زودهنگام او در میان افکار عمومی و نخبگانی افغانستان ایجاد شد. 🔺یکی از مهم ترین گزاره ها، ارتباط عمیق و تنگاتگ مریم سما با در افغانستان، رفت و آمدهای او به این سفارت خانه و ارتباطش با سفیر این کشور است. البته سما و طرفداران او کوشیده اند منکر این رابطه بشوند اما رپرتاژ سنگین شبکه های لندنی مانند بی بی سی و ایران اینترنشنال برای سما در کنار حمایت های شبکه های صهیونیستی و رسانه های منافقین برای پوشش دادن مواضع وی این شائبه را جدی و جدی تر می کند. این گزاره را اضافه کنید به حمایت های بی دریغ شبکه انگلیسی_افغانستانی طلوع از مریم سما در کارزار انتخابات. ادامه دارد... ✅متن کامل یادداشت را در خبرگزاری نسیم بخوانید: https://b2n.ir/296227 💠 @noghtewirgool
⭕️برادرانه با برادر محمد مهدی دادمان (به بهانه انتصاب ایشان به مسئولیت حوزه هنری) 🔺به نام خدا سلام برادر تسلیت و تبریک می گوییم مسئولیت جدید را. در یکی از حساس ترین دوران عالم، فرماندهی یکی از مهم ترین سنگرهای حق علیه باطل، به شما سپرده شده. اینجا، هر قدم درست، هزاران تبریک دارد و ذخیره آخرت است و هر قدم لرزان و کج هزاران تسلیت. انشاالله پر توان و پر انگیزه کار را دست گرفته و پیش بروید. به رسم برادری و با شوق، نکاتی را هدیه می کنیم. باشد که به کار آید. 1⃣حوزه هنری انقلاب اسلامی باید در خط مقدم درگیری باشد. شناختِ خط مقدم درگیری، حاصلِ تحلیلِ به روز و درست از زمانه، امکانات، و ضرورت هاست. این تحلیل، نیازمندِ ارتباط مستمر و واقعی با بدنه اندیشه ایِ جبهه انقلاب، حضور در میان مردم، درک ملموس از اجتماع و اعتماد به نفس است. حوزه هنری را به حوزه تعامل و تعاطی اندیشه، هنر، رسانه و فرهنگ عمومی مبدل سازید. 2⃣نیرو ساختن مهم تر از کار ساختن است. نیروی معتقد و خُلّص ساختن و به کار گماردن، مهم ترین نشانه های اعتماد به نفس و مرعوب نبودن است‌. حوزه هنری می تواند سرچشمه جوشان هنرمندِ انقلاب اسلامی باشد. 3⃣حوزه هنری انقلاب اسلامی با وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان های مشابه متفاوت است. حوزه مهم ترین بازوی حاکمیت برای تولید، توزیع و تربیت اختصاصی نیرو برای هنر انقلاب است. نکند به هوای جذب روشنفکرها و خنثی ها، ماموریت اختصاصی حوزه به حاشیه برود. 4⃣فرم و محتوا هر دو مهم اند. برای حوزه هنری، اگر موعد انتخاب بود، ساختن کارِ خوش مغز با فرمِ متوسط، اولی تر است از ساختن کار خوش فرم اما میان مایه. از ترسِ سرعت قطار، ریل را جا به جا نکنید، به ترکستان می روید. 5⃣کار خوب نکنید! منابع و امکانات، بسیار محدود است و زمان، بسیار تنگ. مهم ترین وظیفه، اولویت شناسی است. انتخاب خوبترها از میان خوب ها؛ انتخاب اولویت ها از میان خوبترها. انتخاب فوریت ها از میان اولویت ها. 6⃣سازمان شما، پر از مشهورات و عرفیّات است - صورت های فرم یافته مقصدها و مقصودها- در این مشهورات و عرفیّات غرق نشوید. آنچه به مقصد و مقصودتان نمی خورد را به دیوار بزنید. 7⃣شکست بخورید ولی بلاتکلیف نباشید! عملیات های ما مقصد ندارد. اهداف عملیاتی ندارد. نه مقصد و هدفِ کیفی، و نه کمّی. سال اول مسئولیت قرار است کجا باشید؟ چند هنرمند تربیت شده؟ چند کتاب؟ چقدر فروش؟ چند فیلم؟ با چه اولویتی؟ در چه موضوعی؟ و .... قرار است دقیقا به کجا برسیم؟ وقتی هدف و مقصد، عینی و قابل راستی آزمایی نیست، یعنی نمی دانیم بردیم یا باختیم! آخرش با یک سعیکم مشکور، سر و ته ده سال مسئولیت، هم می آید. حداقل شکست بخورید، ولی بلاتکلیف نباشید؛ انشاالله که پیروزید. شکست می تواند پله پیروزی باشد ولی بلاتکلیفی هیچ نیست، کُما است! 8⃣خود را بشناسید. سرمایه شما به میزان بودجه شما مربوط نیست، به امکان ها و داشته های شما است. آیا به درستی می دانید حوزه هنری انقلاب اسلامی چه ظرفیت های انسانی، هویتی، تاریخی، اعتباری، راهبردی، مالی و زیرساختی دارد؟ 9⃣از کشمیر و نیجریه تا بوسنی و یمن. از ونزوئلا و هرات تا بحرین و غزه. هنر انقلاب را به سرحدّات انقلاب اسلامی برسانید. به امید موفقیت و آرزوی عاقبت به خیری. 🔻روح الله رشیدی، داود مرادیان، سید محمدجواد میری، محسن اسلام زاده، مسعود ملکی، محمد نیکدل، عباس هادیان، محمدحسین بزرگی، محمدرضا شهبازی، مقداد اموری، حسین شیرعلی، سجاد اسلامیان، اسماعیل هاشم آبادی، علی اصغر مرتضایی راد، سیدحامد ترابی، سیدرسول منفرد، محمدمهدی شیخ صراف، حجت غیب الله زاده، سحر دانشور، محمدمهدی رحیمی، امیرحسین کریمی، رضا حاتمی وفا، حامد بامروت نژاد 💠 @noghtewirgool
⭕مدت هاست جامعه نخبگانی ما دچار مرض مسری " دیدی گفتم" شده است. از علائم این بیماری، خود برحق پنداری و برچسب زنی مزمن است و نتیجه آن ابتلای جامعه به انسداد بیان و ترس از اظهار نظر و تحلیل خواهد بود. 💠 @noghtewirgool
هدایت شده از انتشارات راه یار
🔴دوازدهمین گفتگوی مجازی(لایو) انتشارات راه‌یار با موضوع کتاب «آقای کاف میم» با حضور: ▪️رضا پاکسیما؛ نویسنده کتاب ▪️علی‌اصغر مرتضایی‌راد؛ نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی ♦️چهارشنبه 11 تیر | ساعت 22 ♦️ پخش از صفحه اینستاگرام: instagram.com/raheyarpub instagram.com/rezapaksima@raheyarpub
نقطه ویرگول؛ علی اصغر مرتضایی راد
⭕️زن، زیر قیچی تاریخکاتورها 🔺تاملی بر چگونگی حذف زن از صفحات تاریخ ایران و انقلاب (به بهانه سالگرد قیام گوهرشاد و روز عفاف و حجاب) 🔺قصه تاریخ برای ما قصه پرغصه سانسورهاست. سانسورهایی از جنس ندانم کاری یا غرض ورزی و نفوذ فرهنگی. آنچه که اکثر ما از تاریخ کشورمان می دانیم خلاصه می شود در صفحات کتاب های تاریخ مدرسه. این که تخت جمشید که و توسط کدام سلسله ساخته شد؛ آقا محمد خان که بود و چه کرد؛ نهضت ملی شدن صنعت نفت از کی آغاز گردید و... . نگاهی که شاید بهتر باشد اسمش را بگذاریم نگاه تاریخکاتوری؛ ملغمه ای کاریکاتوری از تاریخ. چرا کاریکاتوری، چون: 🔺اولا قریب به اتفاقش تاریخ سیاسی است و ما کمتر از حوزه های دیگری چون فرهنگ، هنر، اقتصاد و... در آن می بینیم. ثانیا همه از زبان نخبگان نقل شده است؛ درست برخلاف نگرش امام خمینی که در نامه اش خطاب به سید حمید روحانی می خواهد تاریخ انقلاب را به روایت توده های مردم که هیچ منفعتی در ذکر ناصحیح تاریخ ندارند نقل کند. ثالثا قسمت های مهمی از این تاریخ به صورت مغرضانه یا جاهلانه سانسور شده است. رابعا در ذکر آن صرفا به صحنه های ظاهری پرداخته شده و هرگز خبری از پشت صحنه ها نیست در حالی که در بسیاری موارد پشت صحنه ها هستند که خالقان اصلی صحنه اند. 🔺اما در این وانفسای تاریخ نگاری، مظلوم ترین گروه، زنان هستند. گروهی که حتی از همین کاریکاتور کج و کوله هم سهمی عایدشان نشده است. برای این که به نگاه فمنیستی متهم نشوم شما را ارجاع می دهم به حافظه تاریخی تان از کتاب های تاریخ مدرسه، از ابتدایی تا پیش دانشگاهی؛ چند مورد به ذهنتان می آید که اشاره ای به زنان یا نقششان در تاریخ باشد؟ بنده تنها چیزی که به خاطر دارم اشاره ای به خانم گوهرشاد است که آن هم از صدقه سری پرداختن به اقدامات همسرش جناب شاهرخ اسمش در کتاب های تاریخمان امده است! ✅ادامه مطلب را در در لینک زیر بخوانید... https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2357031 💠 @noghtewirgool
هدایت شده از انتشارات راه یار
⭕️ده اصل اساسی برای کار فرهنگی چیست؟ 🔴چهاردهمین گفتگوی مجازی(لایو) انتشارات راه‌یار با موضوع کتاب «به اضافه مردم» با حضور: ▪️روح‌الله رشیدی؛ نویسنده کتاب ▪️علی‌اصغر مرتضایی‌راد؛ نویسنده و فعال رسانه‌ای ♦️دوشنبه 23 تیر | ساعت 22 ♦️ پخش از صفحه اینستاگرام: instagram.com/raheyarpub instagram.com/roohollahrashidi4@raheyarpub