eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
131 ویدیو
225 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
الگوی پیشرفت اسلامی
👌مسجد رکن الملک اصفهان از تاریخ شنبه ۳ مهرماه ۱۴۰۰ (به مدت پنج شب) میزبان تبیین اولویت های تمدنی است
سلام و ادب و ارادت و احترام بحث شب نهم (یک شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰) در مسجد رکن الملک اصفهان به تبیین مفاهیم مطرح در صلوات و کاربرد آن در نظام سازی اجتماعی اختصاص دارد. چیستی مفهوم صلوات بخشی از مباحث فقه التسبیح است. @olgou4
⚡️پرسش از طلاب مدرسه هدایت ❓در هنگام بررسی یک آیه یا یک روایت چه قواعدی را مد نظر دارید؛ لطفا با ذکر مثال توضیح دهید. @olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
تبیین اولویت های تمدنی - جلسه دوم ۴ مهر ۱۴۰۰ - اصفهان.mp3
18.4M
🔉صوت سخنرانی حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ) در جلسه دوم از سلسله جلسات تبیین اولویت های تمدنی- مسجد رکن الملک اصفهان - یک شنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ هجری (شب اربعین ۱۴۴۳) ❓تفاوت مجتمع آپارتمانی و دار واسعه؟ @olgou4
نشرة شهر الربيع الأول.pdf
442.8K
🗞خبرنامه مدرسه هدایت به زبان عربی - شماره ربیع الاول ۱۴۴۳ هجری قمری ❓برای دوستان عرب زبان بفرستید... @olgou4
👌درباره دروس مدرسه هدایت/ تبیین پردازشی حدیث لو علم الناس محاسن کلامنا.... 🗞متن کامل خبر: https://nro-di.blog.ir/1400/07/15 @olgou4
⚡️معرفی سرفصل های دانش فقهی پول! 👌مقدمتاً باید عرض کنم که در فقاهت، طبقه بندی و تبویب بحث ها یک کار ضروری است و در فقاهت فعلی این کار را به نوعی سلیقه و ذوق فقیه می دانند. اما به نظر گاهی تبویب مباحث فقهی به صورت غلط و یا طرح مستقل یک بحث فقهی، باعث ارائه درک غلط از آن موضوع در اذهان می شود. 👌مصداق اتم این بحث، ارائه مستقل بحث پول در اسلام و طرح پول طلا به صورت تفکیک شده از سایر حوزه های فقهی مرتبط است. به عبارت ساده تر وقتی از پول طلا در تجارت و تبادل به صورت مستقل بحث می کنیم؛ این مانند این است که از بحث رکوع در صلاة به نحو مستقل بحث کنیم. 👌در نظریه پول غیر اعتباری، از پول دارای قید مالیَّت در فضای تبادل بحث می کنیم. و از تئوریزه کردن پول به صورت مستقل پرهیز داریم. اساسا تبادل و تجارت را دارای سه رکن درونی، سه رکن بیرونی و یک رکن غائی می دانیم. (هفت سرفصل اصلی) 👌تبادل و تجارت دارای سه رکن درونی ، ۱- شکل تبادل یا عقود تبادل، ۲- ارزشگذاری اختیاری افراد در تبادل یا و ۳- ابزار تبادل یا پول دارای قید مالیت است. اثر فنی هر سه رکن درونی تبادل، متعادل کردن شرایط خریدار و فروشنده است. 👌تبادل و تجارت و بالتبع ابزار تبادل، از سه رکن بیرونی ۱- طبقه بندی فقهی مشاغل، ۲- الگوی تولید غیر متمرکز و ۳- الگوی تجارت مردمی متأثر می شود. تحقق ارکان بیرونی ثلاث، اصل تبادل را کماً و کیفاً متحول می کند و بالتبع جریان پول غیر اعتباری را در عینیت آسان تر می کند و در واقع تعادل در عرضه و تقاضا را برای جامعه به ارمغان می آورد. 👌تبادل و تجارت و بالتبع پول، دارای غایتی؛ تحت عنوان "سود ارتباطی" و "تنظیم روابط انسانی" هم می باشد. متأسفانه در مکاتب اقتصادی نهاد گرائی و نئوکینزی، غایت تجارت و تبادل در محدوده ایجاد ارزش افزوده محدود می شود و به همین دلیل ربا به عنوان تبادلی پرسود به رسمیت شناخته شده است؛ این در حالی است که ربا به اختلال شدید در روابط انسانی می انجامد. حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) - معرفی سرفصل های دانش فقهی پول - یک شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ هجری - حوزه علمیه قم @olgou4
: النقد في الإسلام/ تحت الترجمة (سلسلةالمحاضرات المتعلّقة بالأولويات الحضارية) : ٤ ذي القعدة ١٤٤٢/ وكالة رسا للأنباء/قم المقدسة ملخص كلامنا في هذه الجلسة هو أنّ موضوع النقد لم يتم تحليله بشكل صحيح في المدراس الإقتصادية الرائجة ولم يقدّم أصحابه رؤية شاملة صحيحة عن النقد وكيفية تأثيره على الجوانب الإقتصادية والسياسية المختلفة وسائر الجوانب الأخرى. التحليل الصحيح هو أن ندرس تأثير موضوع النقد على . بحيث إذا اعتمدنا على هذه الرؤية الصحيحة سنتمكن من الإرتقاء بالنظر إلى المال والنقد. طبعاً هذه الرؤية ليست منحصرة على المسائل الإقتصادية فحسب، بل وكما تعرفون أيها الإخوة الأعزّاء فإن كلامنا الرئيسي في هو أنّه على جميع الساحات مساعدة تحسين العلاقات الانسانية. و بعبارة أخرى هذا هو في أبحاثنا. فإذا اعتمدتم على مشروع في ساحة ما و أدّى إلى إيجاد خلل و تفكّك في العلاقات الإنسانية قد لا تتمكنون من تعويض بعض الخسائر الناتجة عنه من قبيل الخسائر الواردة على عمر الإنسان و رشده و عواطفه بالإضافة إلى تخصيص مبالغ للتعويض عن الخسائر في الميزانية السنوية للبلاد. من هنا فإنّ نفقات البلد ذي العلاقات الإنسانية المفكّكة و السّيئة أكثر بكثير من البلد الذي تكون فيه علاقات الناس سليمة وصحيحة. @nashrol_akhbar
👌نامه مهم حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه هدایت) به استاد صادق آملی لاریجانی رئیس هیات امنای جامعه الامام صادق علیه السلام درباره ضرورت تحول در نظام آموزشی دانشگاه امام صادق علیه السلام در راستای تئوریزه کردن تمدن اسلامی / به زودی.... @olgou4
👌نامه حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه هدایت) به سید مقتدی صدر (رهبر جریان صدر عراق) درباره خطرات دانشگاه آمریکائی بغداد (AUIB) و دولت آینده عراق - به زودی..... @olgou4
👌دیدار و گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی (معاون پژوهش حوزه های علمیه) درباره چگونگی برجسته سازی مسائل تمدنی در ذهنیت طلاب و فضلای حوزه - چهارشنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۰ - قم @olgou4
👌نامه حجت الا سلام علی کشوری به آیت الله صادق آملی لاریجانی: محتوای آموزشی دانشگاه امام صادق علیه السلام نسبت به بسیاری از مفاهیم تمدن اسلامی ساکت است! 🗞متن کامل نامه: https://nro-di.blog.ir/1400/07/21 @olgou4
👌به فضل الهی: نشست تخصصی الگوی فقهی روایت میراث فرهنگی به زودی در شهر مبارک قم برگزار می گردد. ❓نگرشی جدید به ظرفیت های میراث فرهنگی متکی بر مبانی فقهی در مقایسه با ایده میراث فرهنگی یونسکو @olgou4
⚡️ایده های تمدنی را چگونه ارزیابی کنیم؟ 👌یکی از پرسش های رایج در گفتگوهای تمدنی، چگونگی تمیز و تشخیص میان یک ایده و نظریه تمدنی و گفتگوهای مشابه است. برای تمیز یک گفتگوی تمدنی به ترتیب سه مرحله را طی می کنیم: 👌در گام اول: پرسش های اصلی و فرعی یک نظریه تمدنی را بررسی می کنیم. وجود پرسش های نظام مند در یک جریان و طرح دائمی آن با نخبگان و مردم، علامت اولیه تشخیص یک جریان تمدنی حلال زاده است. مخفی کردن پرسش ها و تفاهم با مخاطب با عناوین کلی، صحت یک ایده را به چالش می کشد. پرسش های خوب در تفاهم با نخبگان و مردم سنجیده می شوند و استحکام می یابند و پرسش های ضعیف یا غلط در فرآیند گفتگو تقویت یا تبدیل می شوند. (برای تحلیل نظری چگونگی تشخیص یک پرسش خوب از پرسش بد، به باب دوم فقه البیان رجوع شود.) 👌گام دوم در فرآیند ارزیابی نظریات تمدنی، دقت در نظام اصطلاحات نظریات است. فقدان نظام اصطلاحاتِ روشن یا استفاده ترکیبی از اصطلاحات دستگاه های فکری متفاوت، نشانه ای بزرگ از عدم انسجام یک ایده است. 👌گام سوم در بررسی یک نظریه، بررسی نظام ارجاعات آن نظریه است، ارجاعات یک نظریه شما را به اندیشه های بالا دستی یک جریان رهنمون می سازد و حجیت یا عدم حجیت یک نظریه را به اثبات می رساند. 👌به غیر از موارد فوق الذکر -که بسیار مهم هستند- دقت در سبک زندگی افراد یک جریان و میزانِ تمسک به آیه ی " قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى‏ لِلْعالَمِينَ" (انعام - بخشی از آیه ۹۰) معیاری مهم در ارزیابی جریانهای تمدنی است. حجت الاسلام علی کشوری - گفتگو با جمعی از طلاب و دانشجویان - یک شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - تهران 🗞لینک خبر: https://nro-di.blog.ir/1400/07/26 @olgou4
👌دیدار و گفتگو با مهندس علی نیکزاد (نایب رئیس مجلس شورای اسلامی) درباره اشکالات تمدنی طرح جهش تولید و تأمین مسکن و معرفی بسته کاربردی مقررات فقهی ساختمان - دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - قم - حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها @olgou4
👌دیدار و گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده محترم ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایران درباره پروتکل های فقهی مدیریت کرونا و جنبه های تمدنی حج - یک شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - تهران @olgou4
⚡️پاسخ به همه نیازهای تمدنی از طریق کتاب و سنت ممکن است! 👌برای فهم دائره رجوع به دین، باید آیات و روایت مرتبط با این پرسش را بررسی نماییم و به اصطلاح از صاحب دین در این موضوع استنطاق و پرسش داشته باشیم. در حوزه گستره دین دو دسته آیه و روایت مغتنم وجود دارد: 👌دسته اول روایات به ما می گوید: علم مرتبط با همه چیز در کتاب و سنت و جود دارد و در واقع بشر برای حل همه مشکلات و حوائج خود می تواند به کتاب و سنت رجوع کند. به عنوان مثال: جناب سدیر از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: وعِندَنا واللّهِ عِلمُ الكِتابِ كُلُّهُ (کافی - جلد ۱). همچنین جناب مرازم بن حکیم از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أنزَلَ فِي القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَي‏ءٍ ، حَتّى‏ وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ. (کافی جلد ۱) 👌برخی به دلالت این دسته از آیات و روایات اشکال کرده و گفته اند: که این روایات بر این دلالت ندارد که ما به این نوع از علم دسترسی داریم؛ بلکه فقط به این مطلب دلالت دارد که این علم در کتاب و سنت وجود دارد و در واقع تا زمان ظهور امام علیه السلام دسترسی به این علم تام برای انسان میسور نیست!! اگرچه این استدلال را مخدوش می دانیم؛ ولی باید توجه کرد که برخی دیگر از روایات با صراحت بیشتری دسترسی به این علم را در زمان حاضر ممکن دانسته اند. 👌به عبارت دیگر در دسته دوم روایات بر دسترسی به علم امام در همه شرایط تاکید شده است: به عنوان مثال جناب کمیل از امیر المومنین علیه السلام نقل کرده اند: ما مِن عِلمٍ إلاّ و أنا أفتَحُهُ.. (بشارة المصطفي). همچنین جناب ایوب ابن حر از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: كُلُّ شَي‏ءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وكُلُّ حَديثٍ لا يُوافِقُ كِتابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخرُفٌ (کافی - جلد ۱) 👌به عبارت بهتر در دسته دوم از آیات و روایات به افتتاح همه علوم برای بشر توسط امام (در دسترس بودن همه علوم وحی) و ضرورت رجوع به این علوم برای جلوگیری از مزخرف گویی تصریح شده است. 👌در مباحثات عمیق فقه البیان نحوه تدبر و درایه در آیات و روایات را بحث کرده ایم. به زودی نشست تخصصی طبقه بندی فقهی علوم و ارتباط آن با گستره دین را برگزار خواهیم نمود. حجت الاسلام علی کشوری - تبیین مبانی طبقه بندی فقهی علم - سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - قم @olgou4
همایش ایمونوتراپی واکسن G2- اصفهان ۲۹-۷-۱۴۰۰.mp3
21.59M
🔉سخنرانی حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ) در اولین همایش علمی آموزشی ایمونوتراپی واکسنG2 - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - ٢٩ مهرماه۱۴۰۰ ❓با موضوع: نقد واکسن G2 و مباني نظری فارماکولوژی و تبیین مبانی نظری الگوهای فقهی تقویت ایمنی بدن 🗞 متن پیاده شده جلسه: https://nro-di.blog.ir/1400/08/02 @olgou4
👌عکس یادگاری : اولین همایش علمی آموزشی ایمونوتراپی واکسن G2 با موضوع نقد واکسن G2 و مبانی نظری فارماکولوژی و ایمونولوژی و تبیین مبانی نظری الگوهای فقهی تقویت ایمنی -پنج شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان @olgou4
👌ساخت واکسن و دارو بر مبنای ماده مؤثره را درست نمی دانیم. با تفکیک ماده مؤثره از مواد جانبی و مکمل، به اختلال در عملکرد ماده مؤثره از حیث گرمی، سردی، تری و خشکی کمک کرده ایم. @olgou4
👌دیدار و گفتگو با شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر اصفهان با موضوع تبیین نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور - ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - اصفهان @olgou4
👌حجت الاسلام علی کشوری: کسی که درباره واکسن اجبار و تهدید می کند؛ شبه علم است. علم قدرت اقناع دارد...... @olgou4
👌پرسش های اصلی جدول تسخیر.... (جمعه انتظار- ۳۰ مهر ۱۴۰۰) @olgou4
👌به فضل الهی: نشست تخصصیِ شرح حدیث: أنَا مَدينَةُ العِلمِ وعَلِيٌّ بابُها (مقایسه اجمالی محتوای علوم انبیاء الهی با محتوای علوم پوزیتویستی) روز یک شنبه (۱۷ ربیع الاول ۱۴۴۳) بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد قبا پردیسانِ قم برگزار می گردد. @olgou4
👌تبیین چهار محور بحثی مرتبط با حدیث انا مدینة العلم و علی بابها در مسجد قبا - یک شنبه ۱۷ ربیع الاول ۱۴۴۳ - پردیسان قم @olgou4