01_080 P407 -S 24.mp3
10.52M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص407 س 24
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🖌يادداشتها
🔴 تقسيم انسان ها به #مومن و #كافر
(نقدي بر ديدگاه هاي #محقق_داماد)
🍀به لينك ذيل مراجعه فرمائيد🍀
🌐 http://iict.ac.ir/ensanmk/
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🔵یادداشت ها
🖌 موضوع: خروج از ولايت خداوند
اخيرا آقاي #امجد با ادبياتي خارج از ادب و با كمال بيانصافي، بخاطر مجازات يك مجرم امنيتي وابسته به بيگانه، متعرض مقام ولايت و رهبر انقلاب شده است؛ در اين رابطه عرايضي را محضر خوانندگان محترم و نيز براي او و امثال او ارائه ميكنم.
1- خداوند در قرآن (120 بقره) تك تك مسلمانان را مخاطب قرار ميدهد و اين چنين به آنها هشدار ميدهد : 🔹«وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ»🔹
يعني اي مسلمان اگر تو دانسته، از #هوى_و_هوس يهود و نصارى پيروي كني و تابع خواستههاي ناحق آنها باشي در اين صورت تو از ولايت خداوند خارج شدهاي و نه سرپرستي از ناحيه خداوند داري و نه ياوري از جانب او؛
2- جمله «ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ» واجد يك هشدار دردناك و جدي است؛ ميگويد آنهائي كه تابع خواستههاي ناحق كفار باشند، تحت سرپرستي و ولايت حاكمان خدائي نيستند و از جانب خدا ياوري ندارند؛
3- روشن است #خروج_از_ولايت_الله مخصوصا براي كسي كه ادعا سلوك عرفاني دارد بسيار فاجعهآميز و تحمل ناپذير است؛ زيرا بياعتنائي خداوند به عبد و «بُعد عن الله»؛ براي عارف واقعي، از سقوط در عمق جهنم دردآوردتر و تحملناپذيرتر است چنانكه اميرالمؤمنين در دعاي كميل به آن اشاره ميكند آنجائي كه ميفرمايد: 🍀«فَهَبْنِي يَا إِلَهِي وَ سَيِّدِي صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِكَ فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِك».🍀
4 - از طرفي روشن است كاري كه آقاي امجد كرده است به روشني مصداق جمله «اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ» است؛ زيرا بدون هيچ شك و شبههاي، تضعيف @رهبر_انقلاب كه عمود خيمه انقلاب اسلامي است، از خواستههاي ناحق حاكمان نظام كفر جهاني است؛ و بدون شك آقاي #امجد با چنين اظهارات كافرپسندي خود را در راستاي اين خواست ناحق نظام كفر قرار داده است و تابع آنها شده است؛
بنابراين او به توبهاي كه به ديگران سفارش ميكند سزاورتر است و لذا اگر آقاي امجد واقعا در مسير #سلوك_معنوي بوده است و بهرهاي از مقامات عرفاني داشته است بايد از #خروج_از_ولايت_الله و سقوط در مهلكه #فراق_عن_الله جداً بترسد و قبل از اين كه شيطان ملعون او را بيشتر از اين، گرفتار فراق عن الله كند، (كه دردناكتر از جهنم است)؛ بايد از گناه بزرگي كه به آن گرفتار شده است #توبه كند.
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🔵یادداشت ها
🖌 رمز بیتابی اولیای الهی برای شهادت
🌺«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون» (آلعمران / 169)؛ 🌺
🌸هرگز مپندار کسانی که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه آنان زندگانِ در پیشگاه پروردگارند که (با چنین حیاتی) روزی داده میشوند.🌸
🔶 قید «عِنْدَ رَبِّهِمْ» در جمله اخیر این آیه، از نظر ادبی احتمالاتی دارد که هر یک بر ثبوت مقام فاخری برای شهدا دلالت دارد؛ در ادامه به بیان آنها میپردازیم:
1️⃣ «عِنْدَ رَبِّهِمْ» ظرفی است که به کلمه «احیاء» تعلق دارد و متمم معنای حیات است؛ و نوع و مرتبه این حیات را بیان میکند؛
در این احتمال معنی جمله این میشود که شهدا، حی و زنده به #حیات_عنداللهی هستند؛ یعنی مرتبه حیات آنها، مرتبه حیات خدایی است.
🔸 توضیح اینکه حیات، مراتبی دارد؛ مثلاً حیات دنیایی، مراتبی مثل حیات نباتی، حیات حیوانی و حیات انسانی دارد و نیز در مقام مقایسه حیات عوالم گوناگون با همدیگر، باید گفت حیات عالم برزخ بالاتر از حیات دنیایی است و حیات عوالم عقلی بالاتر از حیات عوالم برزخی است و حیات #عالم_اسماء بالاتر از حیات عقلی است.
🔹 بر اساس احتمال فوق الذکر آنچه نصیب شهدا میشود ورود به #عالَم_اسماء و دستیابی به حیات عالم اسماء است که شاخص اصلی آن اسم #الحی خداوند است و البته روشن است که این حیات اصالتاً به ذات الهی اختصاص دارد و با ورود شهدا به جنت ذات، تبعاً به آنها تعلق میگیرد: «فَادْخُلی فی عِبادی وَ ادْخُلی جَنَّتی».
🔹نیز بر اساس این احتمال، کلمه «یُرْزَقُون» میتواند متمم همین معنا باشد و معنیاش این است که آنچه به شهدا روزی داده میشود همان حیات اسم #الحی است و این یعنی رسیدن شهدا به #مقام_فنا در عالم اسمای الهی و زنده شدن به اسم «الحی» که خود در پرتو اسم جامع «الله» محقق میگردد.
2️⃣ احتمال دیگری که از نظر ادبی برای «عِنْدَ رَبِّهِمْ» هست این است که این قید به فعل یا وصف محذوفی مثل «یکونون» یا «مستقرون» تعلق داشته باشد؛ حاصل معنی در این احتمال، این میشود که شهدا، زنده و در #مقام_عنداللهی مستقرند و در آنجا روزی میخورند؛
🔹بر اساس این احتمال مرتبه وجودی شهدا مرتبه عند اللهی است که این نیز با رسیدن شهدا به مقام فنای در عالم اسمای الهی محقق میگردد؛
♦️فرق دو معنای گذشته این است که معنای اول، حیات شهدا را در مرتبه و مقام عنداللهی معرفی میکند، اما در معنای دوم، مرتبه وجود فانی شده شهدا را در مرتبه و مقام عنداللهی قرار میدهد که بالتبع حیاتشان نیز در همان مقام قرار میگیرد.
3️⃣احتمال آخر این است که قید «عِنْدَ رَبِّهِمْ» به فعل «یُرْزَقُون» تعلق داشته باشد و متمم معنای این فعل باشد؛ حاصل معنی در این احتمال، این میشود که شهدا زنده و در #مقام_عنداللهی روزی داده میشوند؛
🔹بر اساس این احتمال، مقام عنداللهی، به روزی شهدا مربوط میشود؛ یعنی مرتبه رزق و روزی شهدا را بیان میکند؛ این احتمال سوم نیز مستلزم این است که شهدا هم مرتبه وجودشان، و هم مرتبه حیاتشان، نیز همان مقام عنداللهی باشد؛ زیرا روزی آنها وقتی در این مرتبه است که خودشان و حیاتشان در آن مقام باشند؛ چون رزق در صورتی در مرتبه اسماء و صفات خداوند خواهد بود که مرزوقی که این رزق را دریافت میکند، در این مرتبه و مقام باشد؛ بنابراین این احتمال هم وقتی حاصل میشود که شهید با صیرورت الی الله به #مقام_فنا در عالم اسمای الهی رسیده باشد.
✳️ در هر صورت طبق مفاد این آیه، شهید با شهادتش در راه خدا، به مقام عنداللهی نائل میشود و وجودش و حیاتش و روزیش همه عنداللهی است؛
🔸بنابراین لذت وصول به چنین مقامی از لذت هر بهشت و جنت دیگری که در مقامات دیگری تشکیل میشود، بالاتر و عالیتر است؛ بلکه لذت جنات و بهشتهای امکانی اصلاً با لذت مقام عنداللهی قابل مقایسه نیستند؛ ازینرو است که اولیای الهی برای رسیدن به #توفیق_شهادت و نتایج پربارش بیتابی و ناشکیبایی میکنند
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_001 P413- S1.mp3
4.77M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه اول
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص413 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_002 P414- S3.mp3
7.19M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص414 س 4
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🔵یادداشت ها
🖌 به مناسبت رحلت حضرت آيت الله مصباح يزدي :
🌺 «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى بِاللَّهِ حَسيباً» 🌺 (39 احزاب).
🔶 اگر بخواهيم #مصداق روشني از مفاد اين آيه قرآني در نيم قرن گذشته معرفي كنيم، بيشك ميتوان #آيت_الله_مصباح_يزدي را نمونه بارز و مصداق عالي مفاد اين آيه قرار داد؛ زيرا ايشان در فضائي پرچم تبليغ رسالات الهي را برافراشت كه جو سنگيني در برابر اين گونه تبليغات الهي در جامعه ما حاكم بود؛ و كمتر كسي حاضر بود كه با فدا كردن آبرويش از رسالات الهي دفاع كند؛ با اين حال او توانست در اين فضاي مسموم و جو سنگين #غرب_گرايان؛ حقائق الهي دين را به خوبي بيان و از آن دفاع كند.
🔶 نمونه اين ادعا را ميتوان برنامههاي روشنگرانه آيت الله مصباح در دوره دولت محمد خاتمي قرار داد، كه با تسلط غربگرايان بر مناصب دولتي، افكار مسموم غرب و فرهنگ ضد ديني آنها در جامعه ما يكهتازي ميكرد؛ آنها با #فريب اكثريت مردم چنان افكار بيمنطق غرب را در جامعه ترويج كرده بودند كه كسي را ياراي ابراز مخالفت نبود؛
🔸ولي كسي كه بدون هيچ واهمهاي توانست با #منطق_علمي و بيان #حقائق_ديني، در سخنرانيهاي پيش از خطبههاي نماز جمعه تهران در اين جو سنگين غربگرايان، #شكاف ايجاد كند آيت الله مصباح بود؛
♦️ لذا است كه ميتوان اين #عالم_الهي را به روشني مصداق آيه فوق الذكر قرار داد؛
🌺روحش غريق رحمت الهي و مرامش جاودانه باد🌺
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_003 P415- S8.mp3
6.82M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص415 س 8
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_004 P416-S11.mp3
7.18M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص416 س 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram